24 Hores de Le Mans

(Redirixío dende 24 hores de Le Mans)

Les 24 Hores de Le Mans (24 Heures du Mans) ye una carrera de resistencia que s'apuesta añalmente nel mes de xunu nel circuitu de la Sarthe, cerca de Le Mans, Francia. Ye entamada pol Automobile Club de l'Ouest (ACO). Foi puntuable pal Campeonatu Mundial de Resistencia ente les décades de 1950 y 1990, y nuevamente dende 2010.

24 Hores de Le Mans
Xeneral
Tipu de competición WEC race (en) Traducir
Deporte Carrera de resistencia
País Francia
Organizador Automobile Club de l'Ouest (es) Traducir
Historia
Fundación 1923
Competición
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata
Zona de boxes antes de les 24 hores de Le Mans 2006.

Ye la carrera d'automovilismu de resistencia más prestixosa del mundu, y axunta a pilotos y equipos de distintos campeonatos nacionales ya internacionales. Sicasí, dalgunos llogren la so invitación según resultaos n'otres competiciones del ACO, como l'American Le Mans Series, la European Le Mans Series, l'Asian Le Mans Series y Petit Le Mans.

Introducción editar

La primer carrera apostóse'l 26 y 27 de mayu de 1923, y dende entós apostóse añalmente en xunu, coles esceiciones de 1956 y 1968, que se llevó a cabu en xunetu y setiembre respeutivamente. La competición foi atayada en 1936 por motivos económicos y ente 1940 y 1948 por causa de la Segunda Guerra Mundial.

La competición realizar nun circuitu de carreres semipermanente que, na so actual configuración, tien un llargor de 13.650 metros. Utilicen na so mayoría seiciones de carretera que permanecen abiertes al públicu'l restu del añu. Al traviés de los años, fuéronse construyendo delles seiciones de propósitos específicos que reemplazaron seiciones de carretera normal, destacando les curves Porsche, que sustitúi a la peligrosa seición Maison Blanche. El circuitu permanente Bugatti aprove les instalaciones d'empiezu y final de carrera.

De normal, alredor de 50 vehículos compiten simultáneamente en distintes clases de sport prototipos y gran turismos. El vencedor ye aquel vehículu que cubra la mayor distancia en 24 hores de carrera siguida. Esta regla, que paez obvia, fixo qu'en 1966 asocediera daqué interesáu. Al terminar la carrera, los dos Ford GT40 Mark II cruciaron la meta coles mesmes, pero'l coche que realizara peor tiempu mientres los entrenamientos foi vencedor, yá qu'empezara en puestos más retrasaos na parrilla de salida, habiendo asina percorríu más metros. Pa poder clasificar al términu de la prueba, hai que cruciar la llinia de meta tres les 24 hores de carrera. Esto fai que, n'ocasiones, vehículos estropiaos abandonen los boxes pa dar una última vuelta al circuitu, o inclusive que se detengan cerca de la llinia de meta y, una vegada pasaes les 24 hores, vuelvan ponese en marcha pa percorrer los pocos metros que falten (maniobra emplegada en 2007 pol equipu Peugeot pa llograr la llamada semeya publicitaria cruciando la llinia de meta a pocos metros del Audi, ganador de la carrera).

Nos últimos años, cada coche lleva un equipu de tres pilotos. Antes de 1970 solo dexábense dos pilotos por vehículu ya inclusive de primeres solo dexábase un únicu pilotu. Hasta principios de los años 1980, la mayoría d'equipos pertenecíen con dos pilotos. En 1950, Louis Rosier ganó la carrera al pie del so fíu Jean-Louis Rosier, que condució mientres solu dos vueltes. En 1952, el francés Pierre Levegh (quien morrería darréu nel desastre de Le Mans en 1955) compitió solo y tuvo cerca de ser el vencedor, pero un error mientres la última hora dio-y la victoria a un Mercedes-Benz 300 SL.

Na década de 1990, por cuenta de la velocidá de los coches y la tensión a la que tán sometíos los participantes, añediéronse normes adicionales p'ameyorar la seguridá del conductor: Los pilotos nun pueden conducir más de cuatro hores consecutives y nengún pilotu va poder conducir más de catorce hores en total; amenorgando la fatiga del conductor mientres les carreres.

La carrera editar

 
Audi R8 en Le Mans 2004, conducíu por Johnny Herbert.

Tradicionalmente, la carrera empieza a les 16:00 d'un sábadu, magar en 1968 empezó a les 14:00 por cuenta de que la carrera apostóse más tarde nel calendariu, y en 1984 a les 15:00 por cuenta de que coincidió coles eleiciones xenerales franceses. En 2006, l'A.C.O programó la salida pa les 17:00 del sábadu 17 de xunu pa favorecer l'audiencia por cuenta de la coincidencia con partíos de fútbol de la Copa del Mundu. En 2007 y 2008 la salida realizar a les 15:00 del 16 y del 14 de xunu respeutivamente, al igual que'l 12 de xunu de 2010.

Les carreres solíen empezar colo que se conoz como "salida Le Mans": los coches tán alliniaos nun llau del circuitu y los pilotos nel otru. Cuando la bandera francesa baxa a la hora indicada, los pilotos cuerren al traviés de la pista escontra los sos coches, monten y arrinquen. Esto supunxo un problema de seguridá tres la introducción d'arneses y petrines de seguridá en 1967, una y bones estos tienen de ser correutamente asitiaos, preferiblemente por mecánicos. Naquella dómina, los pilotos tomaben les primeres curves coles petrines ensin asegurar, lo cual faíen en dalguna recta posterior.

En 1969, na so primer participación nes 24 hores de Le Mans, el mozu belxicanu Jacky Ickx protagonizó una demostración del riesgu d'esti sistema d'entamu cuando, en llugar de salir corriendo al traviés de la pista, anduvo adulces, entró nel coche y, con tranquilidá, aseguró les petrines de seguridá. El pilotu John Woolfe finó tres un accidente mientres la primer vuelta de la competición. Ickx, a pesar d'empezar n'última posición con un Ford GT40 desfasáu, iguar pa ganar la carrera nun apuráu final por tan solo 120 metros de diferencia. Curiosamente, tres la victoria, nel trayeutu escontra París, Ickx sufrió un accidente de coche del que salió ilesu gracies al cinturón de seguridá.

Asina, l'estilu tradicional de partida foi suspendíu parcialmente a partir de 1970. Los vehículos siguíen asitiaos al llau de la pista colos motores apagaos, pero los pilotos yá taben nel so interior bien aseguraos antes de la salida. De 1971 d'equí p'arriba l'empiezu de la carrera ye por aciu salida llanzada.

El sistema de salida de Le Mans ye tamién la razón de por qué tolos Porsche de cai tienen los sistemes d'arranque a la izquierda de la direición, en llugar d'a la derecha, lo más habitual. Ye asina porque d'esta forma'l pilotu podía arrincar el coche cola manzorga mientres introducía la primer marcha cola mano derecha, acelerando'l procesu de salida.

El circuitu editar

La Sarthe editar

 
El Circuitu de la Sarthe na so configuración actual.

El circuitu de la Sarthe ye una pista non permanente qu'utiliza carreteres llocales que permanecen abiertes al tráficu'l restu del añu. Dende 1965, amestóse'l circuitu permanente Bugatti, añediendo instalaciones pa boxes y la primer curva, cola famosa ponte Dunlop.

La pista sufrió munchos cambeos col intre de los años. Foi famosa pola so llarga recta, parte de la RN138, conocida llocalmente como Ligne Droite des Hunaudières de 5 km de llargor. El circuitu, na so actual configuración, tien 13,629 m de percorríu. Col pasu de los años, delles seiciones espresamente construyíes reemplazaron tramos de carretera, destacando en 1972 l'adición de les curves Porsche que sustituyeron al peligrosu tramu ente edificios conocíu como Maison Blanche.

Cerca del final de la recta había un badén, que fizo alzase pel aire a un Mercedes-Benz CLR en 1999 mientres el calentamientu. El mesmu problema asocediera primeramente. El badén foi amenorgáu mientres l'iviernu de 2000 n'interés de la seguridá, y anque se caltuvo, ye muncho más amenorgáu qu'antaño.

En 1990 introduciéronse dos chicanes na Recta Mulsanne p'amenorgar les altes velocidaes. Una nueva chicane amestar en 2002, pasada la ponte Dunlop.

Tal que s'atopa, el circuitu de la Sarthe ye quiciabes el segundu circuitu de carreres más llargu esistente anguaño, por detrás del circuitu Nürburgring Nordschleife. Considerando que'l "Infiernu Verde" yá nun ye utilizáu en competición, La Sarthe ye'l llugar con mayores tiempos de vuelta, inclusive siendo una pista d'alta velocidá. Los participantes en Le Mans comenten qu'hasta un 85% del tiempu (incluyendo paraes), el motor atopar al máximu de revoluciones, lo que se traduz nuna gran carga de los diversos componentes del vehículu. Coles mesmes, sufrir frenaes dende más de 300 km/h a menos de 100 en ciertos tramos.

Bugatti editar

 
El Circuitu de Bugatti.

El circuitu de Bugatti foi inauguráu en 1965, construyíu sobre'l circuitu de la Sarthe, constitúi un importante escenariu de carreres automovilístiques, motos ya inclusive de patinaxe; alluga'l campeonatu mundial de velocidá en pista de la FIM que tamién inclúi MotoGP dende 1966, hasta l'accidente del pilotu español Alberto Puig, cuando se suspendió'l GP de Francia de 1996, y nun retornó hasta l'añu 2000 celebrándose de nuevu'l GP de Francia, siguiendo anguaño; amás realícense les 24 hores en moto y de patinaxe, según pruebes del DTM, GP2, campeonatos de turismos y competiciones locales, lo que la convierte nuna de les pistes más actives d'Europa.

El circuitu tien una estensión de 4430 m con 13 curves (Curves a derecha:8, Curves a izquierda:5). La chicane de la ponte Dunlop ye desaxeradamente lenta onde munches de les sos curves tomar en primer velocidá amás del diseñu trabáu de la mesma dau la so estrechura fai que se deba tener curiáu de nun faer una aceleración sópita.

Diseñu d'automóviles editar

A diferencia de lo que ye normal en munches otres carreres, nes que la velocidá nes curves ye más importante que la velocidá punta, ésti ye un parámetru críticu en Le Mans de cara a la competitividá. Esto condució a diseños especiales de xasis. De la mesma les grandes frenaes tamién contribuyeron a la meyora de la teunoloxía de frenos; en 1953, el Jaguar XK 120 o C-Type y el so socesor el D-type, fueron los primeros coches qu'utilizaron frenos de discu.

La escepcional recta del circuitu fizo que los coches algamaren grandes velocidaes. En 1971, un Porsche 917 LH foi cronometráu a 386 km/h.

Mientres los años 1970, les velocidaes punta amenorgar al introducise nueves regulaciones qu'obligaron al amenorgamientu del tamañu y potencia de los motores. Esto fizo que los inxenieros centrar na evolución aerodinámica, lo que derivó nun nuevu aumentu de la velocidá de los vehículos.

Les altes velocidaes a les que se circula pola recta Mulsanne riquen tamién un intensu llume na parte nocherniega de la prueba. Esto llevó a Porsche y Ford al emplegu de nuevos faros d'halóxenu per primer vegada en Le Mans en 1974.

A finales de los años 1980, los coches más rápidos volvieron algamar velocidaes impresionantes. En 1988, el Peugeot WM P87 conducíu por Roger Dorchy algamó los 405 km/h en carrera. Esta resultancia nun ta consideráu, polo xeneral, significativu, pos el coche taba especialmente configuráu p'algamar grandes velocidaes y el motor nun aguantó demasiaes vueltes. Pero al añu siguiente, un Sauber Mercedes C9 supero los 400 km/h, esta vegada ensin nenguna configuración especial, y el A.C.O. consideró que yera momentu d'amontar la seguridá de nuevu. Por ello, añediéronse dos nueves chicanes nel circuitu p'amenorgar les velocidaes punta.

Historia editar

Propósitu editar

 
GAMBINI MK1

Nuna dómina en que les carreres d'Grand Prix yeren la forma predominante del automovilismu en toa Europa, Le Mans foi diseñada pa presentar una prueba distinta. En llugar de centrase na capacidá d'una empresa de coches pa construyir les máquines más rápides, les 24 Hores de Le Mans concentrar na capacidá de los fabricantes pa construyir coches deportivos y de la mesma fiables. Esta innovación afaló a la producción de vehículos fiables y d'eficiente consumu de combustible, por cuenta de la naturaleza de les carreres de resistencia, que riquen de coches qu'aguanten llargues distancies y empleguen el menor tiempu posible en boxes.

Coles mesmes, por cuenta de la configuración de la pista de Le Mans, una necesidá creóse por que los coches tengan meyor aerodinámica y estabilidá a altes velocidaes. Ente qu'esto foi compartíu col Grand Prix, unes poques pistes n'Europa teníen rectes d'un llargor comparable a la Mulsanne. El fechu de que'l camín seya públicu torga que se caltenga la mesma calidá que dellos circuitos permanentes, por esto esfórciense en reparala per partes, poniendo mayor énfasis na fiabilidá.

La demanda d'una economía de combustible creada pola crisis del petroleu na década de 70, llevó a los organizadores de la carrera a adoptar una fórmula d'aforru de combustible conocida como'l Grupu C, na que se llenda a cada coche la cantidá usada por carrera. Magar el Grupu C foi abandonáu cuando los equipos yeren capaces d'apoderar la fórmula de combustible, l'aforru de combustible siguía siendo importante pa dellos equipos como fontes alternatives de combustible apaecíes a principios del sieglu XXI, nun intentu de superar el tiempu invertíu mientres les paraes en boxes. Estes innovaciones teunolóxiques tuvieron un efeutu de filtración, con teunoloxía usada en Le Mans atopando'l so camín na producción d'automóviles dellos años más tarde.

Primeres carreres editar

 
Póster de les 24 hores de Le Mans de 1923.

Les 24 Hores de Le Mans correr por primer vegada'l 26 y 27 de mayu de 1923, al traviés de les rutes públiques cerca de Le Mans. Orixinalmente entamáu pa ser un eventu de trés años, recibió la Rudge Whitworth Trienal Cup, con un ganador siendo declaráu pol coche que percuerra la mayor distancia a lo llargo de tres carreres consecutives de 24 hores, sicasí, esta idea foi refugada en 1928 y los ganadores fueron declaraos pa cada añu en función de quien cubrió la mayor distancia pol tiempu de 24 hores. Les primeres carreres fueron apoderaes por pilotos, equipos y vehículos franceses, británicos ya italianos, con Bugatti, Bentley y Alfa Romeo siendo les marques dominantes. A finales de 1930 empezaron a apaecer na pista les primeres innovaciones nel diseñu de los coches, con Bugatti y Alfa Romeo compitiendo con una carrocería altamente aerodinámica col fin de correr pola recta Mulsanne a mayores velocidaes. En 1936 la carrera foi atayada por cuenta de fuelgues xenerales en Francia, depués, col españíu de la Segunda Guerra Mundial a finales de 1939, la carrera tuvo en posa mientres diez años.

1949–1969 editar

Tres la reconstrucción de les instalaciones del circuitu, la carrera volver# a entamar en 1949 con un anováu interés de los fabricantes d'automóviles más importantes. Dempués de la creación del Campeonatu Mundial de Resistencia en 1953, del que Le Mans foi parte, Ferrari, Aston Martin, Mercedes-Benz, Jaguar y munchos otros empezaron a unviar dellos vehículos sofitaos poles sos respeutives fábriques bien espectacular yá que foi pa competir pola victoria global en contra de los sos competidores. La competencia resultó en delles ocasiones en traxedia, como nun accidente mientres la carrera de 1955 na que los Mercedes de Pierre Levegh estrellar contra un ensame d'espectadores, matando a más de 80 persones. L'incidente llevó a la introducción xeneralizada de midíes de seguridá, non solo nel circuitu, sinón tamién n'otros llugares del mundu del automovilismu. Sicasí, a pesar de que les normes de seguridá ameyoraron, al igual que la velocidá de los coches, el cambéu de coches de dos places de cabina abierta al cupé con cabina zarrada, resultó en velocidaes de más de 320 K/h na recta Mulsanne. Los coches de carreres de la dómina taben na so mayoría basaos en coches de carretera de producción, pero a finales de la década de 1960, Ford entró n'escena coles sos GT40, llogrando cuatro victories consecutives primero que la era de victories de coches de producción llegara al so fin.

1970-1981 editar

Pa la nueva década, la carrera dio un xiru escontra mayores velocidaes estremes y diseños d'automóviles. Estes velocidaes estremes llevaron a la sustitución de la clásica llargada de Le Mans con una salida Indianápolis. Anque los coches de producción en serie inda cuerren, agora compiten en clases más baxes ente que los deportivos construyíos específicamente, los prototipos, convertir na norma. Los Porsche 917, 935, y 936 fueron dominantes a lo llargo de la década, pero'l resurdimientu de los fabricantes franceses Matra-Simca y Renault vieron les primeres victories pa la nación dende la carrera de 1950. Esta década ye tamién recordada por grandes actuaciones de munchu constructores de corsariu, con dos victories llograes por un solu corsariu. El Mirage de John Wyer ganó en 1975 ente que'l xasis autotituláu de Jean Rondeau llevóse la edición de 1980.

Accidentes editar

Le Mans ye tamién conocida pol peor accidente na historia del automovilismu, el llamáu desastre de Le Mans en 1955, nel cual morrieron alredor de 80 persones. Tan desgraciáu sucesu tuvo de resultes la suspensión d'un gran númberu de carreres en 1955, incluyendo los grandes premios d'Alemaña y Suiza.

Al rematar la temporada, en ganando los campeonatos mundiales de Fórmula 1 y Coches de competición, Mercedes retirar del mundu de la competición como fabricante de motores, y nun tornó hasta 1987. La güei Mercedes-Benz, propietaria de marcar Mercedes, entá se sensibiliza col incidente, volviendo tentar el retiru de la competición, en 1988 cuando un Sauber-Mercedes sufrió un choque a alta velocidá por fallos nos neumáticos, y en 1999 dempués de que dos prototipos CLR alzárense pel aire y dieren delles vueltes de campana en Le Mans.

Accidentes similares arreyando un Porsche 911 GT1 y un BMW V12 LMR asocedieron en Road Atlanta mientres la disputa de les competiciones franquiciadas Petit Le Mans de 1998 y 2000, respeutivamente.

En 1972 Jo Bonnier finó cuando topetó con un Ferrari Daytona. Vic Elford asegura que la última vegada que vio l'auto de Jo, "taba xirando nel aire como un helicópteru". Tamién dixo: "l'auto de Jo nun tenía salvación, pero podía ver al Ferrari amburando furiosamente, abrí la puerta p'ayudar al conductor, pa la mio completa sorpresa, nun había naide adientro, depués di la vuelta y vi al conductor del Ferrari del otru llau de la pista".

El 22 de xunu de 2013, el pilotu danés, Allan Simonsen finó de resultes de les firíes causaes nos primeros minutos de la competición. L'accidente que protagonizó fíxo-y salir de la pista ya impautar contra les barreres de proteición.[1]Por ello, pa 2014, asitiáronse neumáticos en Tetre Rouge (curva onde se produció l'accidente) en vegada del guardarrail que tenía enantes.

Pilotos y marques famoses editar

 
Con 9 victories, Tom Kristensen ye'l pilotu más gallardoniáu de la prueba.

La marca d'automóviles Porsche atropa un total de 19 victories absolutes, siguida por Audi con 13 y Ferrari con 9. Los primeros años fueron apoderaos por Bentley y Alfa Romeo, con cuatro trunfos consecutivos ente 1927 y 1930 y de 1931 a 1934, respeutivamente. Los años 1950 fueron de gran ésitu pa Jaguar colos sos modelos C y D, ganando les ediciones de 1951, 1953, 1955, 1956 y 1957, añu esti postreru nel que los Jaguar D acoparon los cuatro primeres posiciones de la clasificación. Ferrari trunfó seis veces siguíes dende 1960 hasta 1965. Nun duelu personal ente los propietarios de dambes compañíes, Ford ganó la carrera ente 1966 y 1969 col modelu GT40, construyíu espresamente pa ganar a Ferrari, dempués de que'l so fundador, Enzo Ferrari echárase tres nun alcuerdu de vender la so compañía a Ford.

El cambéu de sieglu vio la llegada d'una nueva potencia, el Grupu Volkswagen colos modelos Audi R8 LMP (con trunfos en 2000, 2001, 2002, 2004 y 2005), Bentley Speed 8 (2003) (cola carrocería al estilu Bentley pero con mecánica y teunoloxía derivada del Audi R8), Audi R10 TDI (2006, 2007 y 2008; primer vegada en ganar un automóvil con motor Diesel), Audi R15 TDI (2010) y Audi R18 (2011, 2012, 2013 y 2014).

La única compañía xaponesa que ganó la prueba foi Mazda, que lo fixo en 1991 col prototipu de motor rotativu (motor Wankel) 787B. Toyota cuasi venció en 1999, pero problemes mecánicos na última hora apostráron-y a la segunda plaza. En 2016 tamién tuvo problemes mecánicos, pero estos na última vuelta, tenía una ventaya de 1 miunuto y 30 segundos sobre'l Porsche 919 Hybrid "2", cuando se-y paró'l motor.

Graham Hill ye l'únicu pilotu en cuntar nel so palmarés coles 24 Hores de Le Mans, les 500 milles d'Indianapolis y el Gran Premiu de Mónacu de Fórmula 1, consideraes como les más importantes carreres d'automovilismu a nivel mundial.

En 2005, Tom Kristensen impunxo'l récor de siete victories absolutu (seis d'elles consecutives), destronando a Jacky Ickx, quien tien un total de seis trunfos. El danes depués estendió dichu récor a nueve.

Ganadores editar

Absolutu
Añu Pilotos Automóvil
1923   André Lagache   René Leonard Chenard-Walcker
1924   John Duff   Frank Clement Bentley 3 Llitros
1925   Gérard de Courcelles   André Rossignol Lorraine-Dietrich
1926   Robert Bloch   André Rossignol Lorraine-Dietrich
1927   John Benjafield   Sammy Davis Bentley 3 Llitros
1928   Woolf Barnato   Bernard Rubin Bentley 4.4
1929   Woolf Barnato   Tim Birkin Bentley 6.5 Llitros
1930   Woolf Barnato   Glen Kidston Bentley 6.5 Llitros
1931   Earl Howe   Tim Birkin Alfa Romeo 8C
1932   Raymond Sommer   Luigi Chinetti Alfa Romeo 8C
1933   Raymond Sommer   Tazio Nuvolari Alfa Romeo 8C
1934   Luigi Chinetti   Philippe Étancelin Alfa Romeo 8C
1935   John Hindmarsh   Luis Fontes Lagonda M45R
1936 Anulada por causa de les fuelgues na industria automovilístico
1937   Jean-Pierre Wimille   Robert Benoist Bugatti 57C
1938   Eugène Chaboud   Jean Tremoulet Delahaye 135M
1939   Jean-Pierre Wimille   Pierre Veyron Bugatti 57C
1940-1948 Anulada por causa de la Segunda Guerra Mundial
1949   Luigi Chinetti   Lord Seldson Ferrari 166M
1950   Louis Rosier   Jean-Louis Rosier Talbot-Lago
1951   Peter Walker   Peter Whitehead Jaguar XK120C
1952   Hermann Lang   Fritz Reiss Mercedes-Benz 300 SL
1953   Tony Rolt   Duncan Hamilton Jaguar C-Type
1954   José Froilán González   Maurice Trintignant Ferrari 375
1955   Mike Hawthorn   Ivor Bueb Jaguar D-Type
1956   Ron Flockhart   Ninian Sanderson Jaguar D-Type
1957   Ron Flockhart   Ivor Bueb Jaguar D-Type
1958   Olivier Gendebien   Phil Hill Ferrari 250TR
1959   Carroll Shelby   Roy Salvadori Aston Martin DBR1
1960   Olivier Gendebien   Paul Frère Ferrari TR60
1961   Olivier Gendebien   Phil Hill Ferrari TR61
1962   Olivier Gendebien   Phil Hill Ferrari 330TRI/LM
1963   Ludovico Scarfiotti   Lorenzo Bandini Ferrari 250P
1964   Jean Guichet   Nino Vaccarella Ferrari 275P
1965   Jochen Rindt   Masten Gregory Ferrari 250LM
1966   Bruce McLaren   Chris Amon Ford GT40 Mk.II
1967   Dan Gurney   A.J. Foyt Ford GT40 Mk. IV
1968   Pedro Rodríguez   Lucien Bianchi Ford GT40 Mk. I
1969   Jacky Ickx   Jackie Oliver Ford GT40 Mk. I
1970   Hans Herrmann   Richard Attwood Porsche 917K
1971   Helmut Marko   Gijs van Lennep Porsche 917K
1972   Henri Pescarolo   Graham Hill Matra MS670
1973   Henri Pescarolo   Gérard Larrousse Matra MS670B
1974   Henri Pescarolo   Gérard Larrousse Matra MS670B
1975   Jacky Ickx   Derek Bell Mirage GR8
1976   Jacky Ickx   Gijs van Lennep Porsche 936
1977   Jacky Ickx   Hurley Haywood   Jürgen Barth Porsche 936/77
1978   Jean-Pierre Jaussaud   Didier Pironi Alpine-Renault A442B
1979   Klaus Ludwig   Bill Whittington   Don Whittington Porsche 935 K3
1980   Jean Rondeau   Jean-Pierre Jaussaud Rondeau M379B
1981   Jacky Ickx   Derek Bell Porsche 936/81
1982   Jacky Ickx   Derek Bell Porsche 956 L
1983   Vern Schuppan   Al Holbert   Hurley Haywood Porsche 956 L
1984   Klaus Ludwig   Henri Pescarolo Porsche 956 L
1985   Klaus Ludwig   Paolo Barilla   John Winter Porsche 956 L
1986   Derek Bell   Hans-Joachim Stuck   Al Holbert Porsche 962C
1987   Derek Bell   Hans-Joachim Stuck   Al Holbert Porsche 962C
1988   Jan Lammers   Johnny Dumfries   Andy Wallace Jaguar XJR-9LM
1989   Jochen Mass   Manuel Reuter   Stanley Dickens Sauber-Mercedes C9
1990   John Nielsen   Price Cobb   Martin Brundle Jaguar XJR-12
1991   Volker Weidler   Johnny Herbert   Bertrand Gachot Mazda 787B
1992   Derek Warwick   Yannick Dalmas   Mark Blundell Peugeot 905 Evo 1 bis
1993   Geoff Brabham   Christophe Bouchut   Éric Helary Peugeot 905 Evo 1 bis
1994   Yannick Dalmas   Hurley Haywood   Mauro Baldi Dauer Porsche 962LM
1995   Yannick Dalmas   JJ Lehto   Masanori Sekiya McLaren F1-GTR
1996   Manuel Reuter   Davy Jones   Alexander Wurz Porsche WSC-95
1997   Michele Alboreto   Stefan Johansson   Tom Kristensen Porsche WSC-95
1998   Laurent Aïello   Allan McNish   Stéphane Ortelli Porsche 911 GT1
1999   Pierluigi Martini   Yannick Dalmas   Joachim Winkelhock BMW V12 LMR
2000   Frank Biela   Tom Kristensen   Emanuele Pirro Audi R8 LMP
2001   Frank Biela   Tom Kristensen   Emanuele Pirro Audi R8 LMP
2002   Frank Biela   Tom Kristensen   Emanuele Pirro Audi R8 LMP
2003   Tom Kristensen   Rinaldo Capello   Guy Smith Bentley Speed 8
2004   Tom Kristensen   Rinaldo Capello   Seiji Ara Audi R8 LMP
2005   Tom Kristensen   JJ Lehto   Marco Werner Audi R8 LMP
2006   Frank Biela   Emanuele Pirro   Marco Werner Audi R10 TDI
2007   Frank Biela   Emanuele Pirro   Marco Werner Audi R10 TDI
2008   Tom Kristensen   Allan McNish   Rinaldo Capello Audi R10 TDI
2009   Marc Gené   David Brabham   Alexander Wurz Peugeot 908 HDI FAP
2010   Mike Rockenfeller   Timo Bernhard   Romain Dumas Audi R15 TDI Plus
2011   Marcel Fässler   André Lotterer   Benoît Tréluyer Audi R18 TDI
2012   Marcel Fässler   André Lotterer   Benoît Tréluyer Audi R18 y-tron quattro
2013   Tom Kristensen   Allan McNish   Loïc Duval Audi R18 y-tron quattro
2014   Marcel Fässler   André Lotterer   Benoît Tréluyer Audi R18 y-tron quattro
2015   Nico Hülkenberg   Earl Bamber   Nick Tandy Porsche 919 Hybrid
2016   Marc Lieb   Romain Dumas   Neel Jani Porsche 919 Hybrid
2017   Timo Bernhard   Brendon Hartley   Earl Bamber Porsche 919 Hybrid
2023   James Calado   Antonio Giovinazzi   Alessandro Pier Guidi Ferrari 499P
GTS (1999-2004) / GT1 (2005-2010)
Añu Pilotos Automóvil
1999   Olivier Beretta   Dominique Dupuy   Karl Wendlinger Chrysler Viper
2000   Olivier Beretta   Dominique Dupuy   Karl Wendlinger Chrysler Viper
2001   Johnny O'Connell   Scott Pruett   Ron Fellows Chevrolet Corvette
2002   Johnny O'Connell   Oliver Gavin   Ron Fellows Chevrolet Corvette
2003   Jamie Davis   Tomas Enge   Peter Kox Ferrari 550 Maranello
2004   Olivier Beretta   Oliver Gavin   Jan Magnussen Chevrolet Corvette
2005   Olivier Beretta   Oliver Gavin   Jan Magnussen Chevrolet Corvette
2006   Olivier Beretta   Oliver Gavin   Jan Magnussen Chevrolet Corvette
2007   Darren Turner   Rickard Rydell   David Brabham Aston Martin DB9
2008   Darren Turner   Antonio García   David Brabham Aston Martin DB9
2009   Johnny O'Connell   Antonio García   Jan Magnussen Chevrolet Corvette
2010   Roland Berville   Julien Canal   Gabriele Gardel Saleen S7
GT (1999-2004) / GT2 (2005-2010) / GTE (2011-presente)
Añu Pilotos Automóvil
1999   Uwe Alzen   Patrick Huisman   Luca Riccitelli Porsche 911
2000   Hideo Fukuyama   Atsushi Yogou   Bruno Lambert Porsche 911
2001   Fabio Babini   Luca Drudi   Gabrio Rosa |

Porsche 911

2002   Lucas Luhr   Timo Bernhard   Kevin Buckler Porsche 911
2003   Lucas Luhr   Sascha Maassen   Emmanuel Collard Porsche 911
2004   Patrick Long   Sascha Maassen   Jörg Bergmeister Porsche 911
2005   Marc Lieb   Mike Rockenfeller   Leo Hindery Porsche 911
2006   Tom Kimber-Smith   Richard Dean   Lawrence Tomlinson Panoz Esperante
2007   Patrick Long   Richard Lietz   Raymond Narac Porsche 911
2008   Gianmaria Bruni   Jaime Melo Jr.   Mika Salo Ferrari F430
2009   Pierre Kaffer   Jaime Melo Jr.   Mika Salo Ferrari F430
2010   Marc Lieb   Richard Lietz   Wolf Henzler Porsche 911
2011   Olivier Beretta   Antonio García   Tommy Milner Chevrolet Corvette
2012   Gianmaria Bruni   Giancarlo Fisichella   Toni Vilander Ferrari 458 Italia
2013   Marc Lieb   Richard Lietz   Romain Dumas Porsche 911
2014   Gianmaria Bruni   Giancarlo Fisichella   Toni Vilander Ferrari 458 Italia
2015   Oliver Gavin   Jordan Taylor   Tommy Milner Chevrolet Corvette
2016   Joey Hand   Dirk Muller   Sebastien Bourdais Ford GT
2017   Darren Turner   Jonathan Adam   Daniel Serra Aston Martin Vantage GTE

Estadístiques editar

Constructores con mas títulos editar

Núm. Constructor Victories Años
1   Porsche 19 1970, 1971, 1976, 1977, 1979, 1981, 1982, 1983, 1984, 1985,1986, 1987, 1994, 1996, 1997, 1998, 2015, 2016, 2017
2   Audi 13 2000, 2001, 2002, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014
3   Ferrari 9 1949, 1954, 1958, 1960, 1961, 1962, 1963, 1964, 1965
4   Jaguar 7 1951, 1953, 1955, 1956, 1957, 1988, 1990
5   Bentley 6 1924, 1927, 1928, 1929, 1930, 2003
6   Alfa Romeo 4 1931, 1932, 1933, 1934
  Ford 1966, 1967, 1968, 1969
8   Matra-Simca 3 1972, 1973, 1974
  Peugeot 1992, 1993, 2009
10   Lorraine-Dietrich 2 1925, 1926
  Bugatti 1937, 1939
12   Chenard & Walcker 1 1923
  Lagonda 1935
  Delahaye 1938
  Talbot-Lago 1950
  Mercedes-Benz 1952
  Aston Martin 1959
  Mirage 1975
  Alpine-Renault 1978
  Rondeau 1980
  Sauber-Mercedes 1989
  Mazda 1991
  McLaren 1995
  BMW 1999

Cultura popular y videoxuegos editar

Les 24 hores de Le Mans fueron l'escenariu de la película de 1971, titulada Le Mans, producida y protagonizada por Steve McQueen. La película ye considerada un clásicu entá apreciáu por munchos aficionaos al motor. Foi rodada nel circuitu mientres la carrera de 1970 utilizando vehículos reales que compitieron el mesmu día, como'l Porsche 917, el Ferrari 512 y el Lola T70.

Nel cómic Astérix: El focete d'oru, los protagonistes busquen agospiamientu pero nun atopen, porque esi mesmu día celebraba la famosa carrera de carros tiraos por gües "Les 24 hores de Suindinum" (güei Le Mans). La viñeta recrea l'antiguu entamu de la carrera, colos pilotos corriendo escontra los sos carros.

Nos videu xuegos cuntó con un títulu oficial del eventu y el circuitu apaeció en grandes títulos de carreres, tantu en xéneru de simulación como en arcade, dándo-y al xugador la opción de correr los venticuatro hores completes o de menor tiempu pa xuegu simple o en llinia, como tamién la opción d'escoyer los vehículos oficiales de les competencies de resistencia. Estos títulos recreen l'autopista a detalle y con cambeos bultables del clima, mugor, temperatura y tiempu al intre de la carrera (dependiendo del títulu nel que se ta xugando).

Videu xuegu oficial:

Onde apaez el Circuitu de la Sarthe y el Circuitu de Bugatti:

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Diariu El Mundo (22 de xunu de 2013). «Fina un pilotu nes 24 Hores de Le Mans». Consultáu'l 22 de xunu de 2013.

Bibliografía editar

  • Grégoire, J. A. 24 hores en Le Mans. Granada: Macadán, 2016.
  • Ortego, Luis. 24 para Le Mans. Zaragoza: Llibros del(a) imperdible, 2015.

Enllaces esternos editar

47°56′30″N 0°13′30″E / 47.94167°N 0.22500°E / 47.94167; 0.22500