L'arte budista tien el so orixe nel subcontinente indiu (actuales India, Bangladex, Bután, Nepal y Paquistán) nos sieglos posteriores a la vida de Siddhartha Gautama, el Buda históricu, ente los sieglos VI y V e.C. Gracies al contautu con otres cultures, más tarde llogró evolucionar y espublizase pol restu d'Asia y el mundu. Dende'l puntu de vista estéticu, el budismu configúrase como la más importante manifestación artística de la India antigua, esistiendo una innumberable cantidá de pieces budistes nos museos del país. L'arte budista tien tamién el so meyor plasmación nos llugares consideraos santos, como Bodhgaya, Sarnath —llugar onde predica Buda el so sermón—, Lumbini, etc. Coles mesmes son importantes los monesterios de pelegrinación, ente los que destaquen Ajanta, Amaravati, Sanchi, Ellora, Anuradhapura, etc. La Gran Estupa de Sanchi ye unu de los meyores monumentos budistes de la India.

Garbhadhatu (sánscritu) o Taizo-kai (jp.)-mándala

Una primer etapa, llamada preicónica, asítiase antes del sieglu I e.C. y caracterízase por non recurrir a representaciones direutes de Siddhartha Gautama, como'l Buda Śākyamuni, o de los budas míticos que se suponen esistieron n'eres pasaes. La etapa siguiente, icónica, tien pela cueta a la imaxe humana del Buda y los budas del pasáu, del futuru y d'otros universos como símbolu central de les sos obres d'arte.

De magar, l'arte budista diversificóse y evolucionó p'afaese a les nueves rexones nes qu'empezaba a sumar adeptos. Espandir escontra l'este y el norte al traviés d'Asia Central, pa formar lo que depués foi clasificáu como arte budista del norte —en contraposición al arte budista del sur, que surdiría nel sureste d'Asia. En India, l'arte budista florió ya inclusive llegó a influyir nel desarrollu del arte hindú, hasta que'l budismu cuasi sumió alredor del sieglu X, cola espansión del hinduismu y l'islam.

Etapa preicónica (sieglu V-sieglu I e.C. ) editar

 
La Gran Estupa en Sanchi, India

Les primeres manifestaciones clares d'arte budista daten del reináu d'Ashoka, mientres l'Imperiu Maurya (322 e.C.-180 e.C.), nel que se construyeron numberoses estupes (monumentos sagraos del budismu). D'estes destaquen les estupas de Baruth y Sanchi tantu pola so antigüedá (sieglu I e.C.) como pola elocuencia de los relieves esculpíos nos sos toranas (portales), que conformaben un arte narrativo que proyeutaba la figura de buda al traviés de los símbolos del so llume (la rueda, l'árbol del Bodhi, los parasoles, el tronu, la buelga, etc.) n'exuberante harmonía con espirales, figures de lleones, elefantes y vexetación.

Ente'l sieglu II e.C. y el sieglu I e.C., les escultures explicitaban los motivos budistes, incluyendo representaciones de la vida y enseñances de Siddharta Gautama, como les que pueden atopase nes toranas o portales qu'arrodien les estupas de la dómina.

Anque n'India había una gran tradición d'escultura y apoderábase l'arte iconográfico, Siddharta nun yera representáu nunca antropomórficamente, sinón siempres al traviés de símbolos. Dalgunos d'ellos son:

 
Buelga de Buda, sieglu I, Gandhara. Templu ZenYouMitsu, Tokiu.
  • La Rueda de la Llei (dharmachakra), que representa les Cuatro Nobles Verdaes espresaes por Siddharta.
  • El Árbol Bodhi, en referencia al árbol onde Siddharta taba cuando s'allumó. Pueden atopase antecedentes a esti símbolu en dellos cultos a los dioses de la fertilidá y en representaciones del árbol de la vida.
  • La Buelga del Bhudda (Buddhapada "Pie del Buddha"), representando l'impautu de les enseñances de Siddharta nel mundu.
  • El Tronu Vacíu.
  • Los Lleones, símbolu de la realeza. Siddharta yera conocíu como'l "Lleón Shakya" mientres l'Imperiu de Ashoka, por esto'l lleones pueden trate nes pilastres que quedaron espardíos a lo llargo d'India.
  • Les Columnes que sostienen la rueda, simbolizando la so enseñanza.
  • La Flor del Lotu, símbolu de la prístina naturaleza de Siddharta, pol so formosu floriar y l'imposibilidá de l'agua de xuntase a él, atopándose siempres terso.

El refugu a la representación antropomórfica de Siddharta Gautama (inclusive na escena narrativa, onde apaecen otres figures humanes) y el sofisticáu desarrollu de la simboloxía preicónica paecen tar coneutaos con una de les enseñances de Siddharta en Dighanikaya, na que condergó representaciones d'él tres la estinción del so cuerpu. Esti enclín perduró como muncho hasta'l sieglu II d. C. en delles partes del sur d'India, nel arte de la Escuela Amaravati. Dalgunos sostienen que podríen habese talláu en madera representaciones direutes de Siddharta con anterioridad pero, de ser asina, estes habríense perdíu col tiempu y nun hai nengún tipu d'evidencia arqueolóxica de la so esistencia.

Etapa icónica (sieglu I d. C. al presente) editar

 
Gandhara, sieglu I
 
Mathura, sieglu II

Les representaciones antropomórficas de Buda empezaron a apaecer a partir del sieglu I d. C. nel norte d'India. Los dos principales centros de creación fueron identificaos como Gandhara nel actual Panyab, en Paquistán y na rexón de Mathurā, al norte d'India.

L'arte en Gandhara tuvo espuestu a la influyencia de la cultura griega mientres sieglos a partir de les conquistes d'Alexandru Magnu en 332 e.C. y de la subsecuente creación de los reinos greco-bactriano y indogriego, que conducieron al desarrollu del arte greco-budista. La escultura budista de Gandhara amuesa influyencia artística griega; tamién se suxurió que'l conceutu de «home-dios» foi inspiráu pola cultura mitolóxica griega. Artísticamente, dizse que la escuela d'escultura de Gandhara apurrió al arte budista cabeces de pelo onduláu, ropaje sobre los costazos, zapatos y sandalies, etc.

L'arte de Mathura tiende a tar basáu en fuertes tradiciones indies, tales como la representación antropomórfica de divinidaes como'l Yaksas, anque nun estilu arcaicu comparáu coles posteriores representaciones de Buda. La escuela de Mathura contribuyó con ropaje que cubre'l costazu esquierdu, muselina fina, la rueda na palma de la mano, la siella de lotu, etc.

Mathura y Gandhara tamién s'influyeron ente elles. Mientres el florecimientu artísticu, los dos rexones tuvieron xuníes políticamente sol Imperiu kushan, al ser dambes ciudaes capitales del imperiu. Inda ta n'alderique si la representación antropomórfica de Buda foi esencialmente el resultáu d'una evolución llocal del arte budista en Mathura, o si foi una consecuencia de la influyencia cultural griega en Gandhara pol sincretismu greco-budista.

Esti arte icónico carauterizar dende'l principiu por un idealismu realista, que combina figures humanes realistes, proporciones, actitúes y atributos, xunto con un sentíu de la perfeición y serenidá que tiende a algamar lo divino. La espresión de Buda d'home tanto como de dios convertir nel modelu iconográfico pal arte budista subsecuente.

L'arte budista siguió desenvolviéndose n'India mientres dellos sieglos más. Les escultures en piedra caliar rosada de Mathura evolucionaron mientres el periodu gupta (sieglos IV al VI) hasta algamar un altu grau de finura d'execución y delicadeza nel modeláu. L'arte de la escuela de Gupta foi desaxeradamente influyente en cuasi tol restu d'Asia. Escontra'l sieglu XX, la creación nel arte budista escastar n'India al prevalecer finalmente'l hinduismu y l'islam.

Mientres el budismu espandíase fora d'India a partir del sieglu I d. C., les sos formes artístiques orixinales entemecer con otres influyencies, que llevaron a una diferenciación progresiva ente los países qu'adoptaron esa relixón.

Arte budista del norte editar

La Ruta de la Seda pal espardimientu del budismu a Asia Central, China y, darréu, Corea y Xapón, empecipiaríase nel sieglu I d. C. col rellatu semilegendario d'una empresa unviada al oeste pol emperador chinu Ming (58-75 e.C.). Sicasí, esto recién tuvo efeutu a principios de sieglu II d. C., probablemente de resultes de la espansión del Imperiu kushan nel territoriu chinu del Tarim Basin, col esfuerciu d'un gran númberu de monxos budistes d'Asia Central. Los primeres misionarios y traductores d'escritures budistes al Chinu, como Lokaksema, pertenecieron a los imperios de los partos, de los kushanas, y los territorios sogdianos o de Kuchean.

Los esfuercios de los misionarios que siguíen la Ruta de la seda escontra Asia Central fueron acompañaos por un fluxu d'influyencies artístiques que pueden trate nel desarrollu del Arte de Serindia ente'l sieglu II d. C. al sieglu XI d. C. nel Tarim Basin, anguaño Sinkiang. L'Arte de Serindia deriva del arte greco-budista del distritu de Gandhara (no que güei se conoz como Paquistán) combinando influyencies indies, griegues y romanes. Les influyencies artístiques grecorromanes de la Ruta de la seda pueden atopase anguaño hasta en Xapón, en motivos arquiteutónicos, n'imáxenes budistes y en delles poques representaciones de los dioses xaponeses.

L'arte de la ruta del norte tuvo tamién bien influyíu pol desarrollu del budismu Mahāyāna, carauterísticu pola adopción de nuevos testos, amás del tradicional canon Pali, y por una interpretación distinta del budismu tradicional. El Mahayana va más allá del ideal típicu de la escuela Theravāda de lliberar del sufrimientu (dukkha) y del llume personal de les arhats, p'alzar al buda a un estáu similar al d'un dios, y pa crear un panteón de Bodhisattves cuasidivinos, devotos a la purificación del espíritu, de la conocencia y a la salvación de la humanidá. Por esta razón, l'arte budista del norte carauterizar por un panteón budista bien ricu y sincréticu, pobláu por un ensame d'imáxenes de distintes budas, Bodhisattvas y divinidaes menores.

Afganistán editar

L'arte budista en Afganistán (antes Bactria) perduró dellos sieglos hasta la espansión del islam nel sieglu VII d. C. Puede trate nes obres de los Budas de Bamiyán o n'escultures feches de estuco, esquistu o magre, nes que se repara una bien fuerte influyencia del manierismu posterior al arte gupta y del arte clásico del periodu helenísticu o hasta grecorromanu.

Anque'l dogma islámicu foi abondo tolerante con otres relixones aceptaes pol Corán, nun s'amosó asina col budismu, que foi recibíu como una relixón descomanadamente idólatra. Les formes d'arte figurativo-humanu tamién taben prohibíes nel islam, polo que l'arte budista sufrió numberosos ataques, que remataron na destrucción sistemática de les sos obres per parte del réxime talibán. Los Budas de Bamiyán, les escultures de Hadda y munches de les reliquies que se calteníen nel muséu d'Afganistán fueron destruyíes.

Los numberosos conflictos que surdieron na década del 1980 concluyeron col saquéu de dellos sitios arqueolóxicos, aparentemente col enfotu de revender les reliquies nel mercáu internacional.

Asia Central editar

El puntu de confluencia de China, India y Persia foi por enforma tiempo Asia Central. La espansión del Imperiu han escontra l'oeste mientres el sieglu II e.C. dexó y aumentó el contautu coles civilizaciones helenes d'Asia, especialmente col reinu griegu de Bactria.

 
Arte de Serindia, sieglos VI y VII terracota, Tumshuq (Sinkiang)

Por esti motivu, la espansión del budismu escontra'l norte traxo a la formación de comunidaes budistes y hasta de reinos budistes nel oasis d'Asia Central. Paecería qu'en delles de les ciudaes poles que pasó la Ruta de la Seda, los budistes ocupáronse solamente de construyir monesterios y estupas ente que n'otres punxéronse al serviciu de los viaxeros que diben y veníen del Este y l'Oeste, fomentando asina, direuta o indireutamente, l'intercambiu cultural ente les rexones.

Foi en particular na zona oriental d'Asia Central onde s'atoparon numberoses obres d'arte de Serindia (pintures nes parés y relieves en delles cueves, pintures en llenzos, escultures, oxetos de rituales), nes que pueden apreciase diverses influyencies de cultures indies y helenes. Tamién s'atoparon obres d'arte con reminiscencies al estilu de Gandhara, según escritures nel dialeutu gandhari. Estes influyencies fueron rápido absorbíes pola brengosa cultura china y entós surde un nuevu y sólidu estilu d'arte chino.

China editar

 
Altar de Maitreya (dinastía del Norte (386-534), provincia de Hebei, China)

El budismu llegó a China escontra'l sieglu I (anque hai hestories tradicionales sobre un monxu que visitó China mientres el reináu de Asoka), y mientres el sieglu VIII, y foi bien activu y creativu nel desarrollu del arte budista, particularmente no que fai a les estatues. Al recibir esta relixón d'orixe tan distante, China incorporó-y fuertes influyencies propies na so espresión artística.

Con al respective de la llegada del budismu a China, afayóse qu'esta se produció en distintos momentos a lo llargo y anchu del país. Una de les feches más antigües y dafechu verificaes, dar na provincia de Gansu, ente los sieglos V y IV e.C. China pasó munches vicisitúes hasta atopar abondes escritures y testos budistes. Fueron de gran relevancia les traducciones de Kumarajiva, monxu que falaba perfectamente'l chinu y el sánscritu, fíu d'un príncipe monxu de la India y de una princesa de Kucha, territoriu anexonáu a China. La famosa estupa del Caballu Blanco foi alzada n'honor al caballu de Kumarajiva. L'emperador chinu mandó matar a esti caballu por que Kumarajiva nun pudiera dise enxamás, y asina establecer el budismu de forma oficial.

En delles ocasiones, les distintes dinastíes de príncipes feudales y emperadores chinos camudaben de relixón oficial ente'l taoísmu, el llegalismu confucianu y el budismu. Ente los sieglos VIII y XII van quedar patentes les divisiones ente'l budismu del sur y del norte de China, que se desenvolvieron de forma paralela, tomando distintos caminos y creando diverses sectes. Dalgunes d'estes sectes fueron combinaciones del taoísmu, el confucionismo, amás del budismu, qu'inclusive llegaron a tener reminiscencies de la filosofía llegalista.

Dinastíes del Norte editar

Mientres los sieglos VI y VII, les dinastíes del Norte, alloñaes de les fontes orixinales d'inspiración, inclinar a desenvolver maneres de representación más bien astractos, con llinies sistemátiques. El so estilu considérase solemne y maxestosu. La falta de corporeidad nel so arte, y el so distanciamientu del oxetivu budista orixinal d'espresar l'ideal puru de llume en forma accesible y realista, progresivamente llevaron a una busca de mayor naturalismu y realismu, lo que condució a la espresión del arte budista Tang.

Sitios onde se caltienen escultures budistes de la dinastía Wei:

Dinastía Tang editar

Cola transición escontra la dinastía Sui, la escultura Tang evolucionó escontra una espresión que representaba vida. De resultes de l'apertura d'esta dinastía escontra influyencies esternes, y de los intercambios anovaos cola cultura india debíos a los frecuentes viaxes de monxos budistes chinos a India ente los sieglos IV y XI, la escultura mientres la dinastía Tang asume una forma bastante radical, inspirada nel arte indio del periodu Gupta. Mientres esta dómina, la capital Tang de Chang'an (actual Xi'an) convertir nun importante centru pal budismu. A partir d'ellí, el budismu esparder escontra Corea, y les embaxaes xaponeses de Kentoshi ayudar a poner pie en Xapón.

 
Bodhisattva Tang

Sicasí, les influyencies estranxeres empezar a percibir negativamente escontra'l final de la dinastía Tang. Nel añu 845, l'emperador Tang Wuzong prohibió toles relixones estranxeres (incluyendo'l nestorianismu cristianu, el zoroastrismu y el budismu) pa sofitar el taoísmu local. Confiscó les posesiones budistes y fizo que la fe practicar na solombra, afectando asina'l desarrollu ulterior de la relixón y los sos artes en China.

El budismu Dyana, que dio orixe al zen xaponés, siguió, sicasí, espolletando por dellos sieglos, especialmente so la dinastía Song (1127-1279), cuando los monesterios Chan fueron grandes centros de cultura y enseñanza.

La popularización del budismu en China fixo qu'esi país convertir nel centru de les más riques coleiciones d'arte y heriedu budista nel mundu. Esto s'evidencia nos múltiples covarones y estructures llenes d'escultures que sobreviven hasta l'actualidá. Les cueves de Mogao cerca de Dunhuang na provincia de Gansu, les covarones de Longmen cerca de Luoyang en Henan, les covarones de Yungang cerca de Datong en Shanxi y los relieves en piedra de Dazu cerca de Chongqing tán ente los sitios más importantes d'escultures budistes anovaes. El Buda Xigante de Leshan, esculpíu na fastera d'una llomba mientres la dinastía Tang nel sieglu VIII, que mira escontra la confluencia de tres ríos, ye una de les mayores escultures d'un buda nel mundu (dempués de la del buda de Bamiyan, dinamitada polos talibán).

Vease tamién: Covarones de Longmen, Cueves de Mogao, Henan

Corea editar

L'arte budista de Corea reflexa una interacción ente la influyencia budista de China y la cultura típicamente coreana, onde s'entemecen influyencies de China y l'arte proveniente de les estepes (posiblemente influyencies escites como se percibe en dellos instrumentos como les corones reales de Silla nel estilu de les estepes). L'estilu d'esti arte autóctono yera xeométricu, astractu y ricamente afatáu con un luxu bárbaru carauterísticu.

El budismu foi introducíu mientres el sieglu VI, muncho más tarde qu'en China. Magar la influyencia china ye fuerte, nel arte budista coreanu sobresal, según Pierre Cambon, la so sobriedá, el so gustu pola seleición de colores, un sentíu d'astracción y l'usu de colores que curiosamente inda s'utilizaríen xuntos.

Xapón editar

 
L'Asura en Kōfuku-ji, Nara, Xapón (734)

Antes de la introducción del budismu, Xapón yá fuera centru cultural (y artísticu) de delles influyencies, dende l'arte llinial decorativu de los indíxenes neolíticos Jomon d'aproximao 10 500 e.C. a 300 e.C., hasta la influyencia del arte chino mientres los periodos Yayoi y Kofun, con desarrollos como l'arte Haniwa.

Xapón, segundu país con mayor númberu total de budistes dempués de China, afayó'l budismu nel sieglu VI cuando los monxos de la dinastía china de los Tang viaxaron a les islles xunto con numberoses escritures y obres d'arte. La relixón budista foi adoptada pol Estáu nel sieglu siguiente. Xeográficamente alcontráu a la fin de la Ruta de la Seda, Xapón pudo caltener munchos aspeutos del budismu de la que esti sumía n'India y yera suprimíu n'Asia Central y en China.

 
Rollu de caligrafía Bodhidharma “Puntos zen direutu al corazón humanu, ve escontra la to naturaleza y conviértite en Buda”, por Hakuin Ekaku (1686 a 1769)

Dende l'añu 710, numberosos templos y monesterios construyir na ciudá capital Nara, tales como la pagoda de cinco piso, el Salón Doráu del Horyuji o'l templu Kofukuji. Un cientu de pintures y escultures fixéronse, munches vegaes patrocinaes pol gobiernu. Influencies indies, helenístiques, chines y coreanes entemecer nun orixinal estilu carauterizáu pol realismu y la gracia. La creación del arte budista xaponés foi especialmente rica mientres los periodos Nara, Heian y Kamakura.

Xapón desenvolvió un arte figurativo desaxeradamente rica pal panteón de les deidaes budistes, dacuando combinaes con influyencies hindús y sintoístes. Esti arte puede ser bien variáu, creativu y coraxosu.

A partir de los sieglos XII y XIII, otra evolución foi l'arte zen, dempués de la introducción de la fe por Dōxen y Eisai al tornar de China. L'arte zen caracterízase sobremanera poles sos pintures orixinales (tales como'l sumi-e) y la poesía (especialmente los haikos), esforciándose por espresar la verdadera esencia del mundu al traviés de representaciones «non dualísticas» impresionistes y pocu afataes. La busca de revelaciones divines «nel momentu» tamién llevó al desarrollu d'otres artes derivatives importantes, tales como la ceremonia del té Chanoyu o l'arreglu floral Ikebana. Esta evolución llegó a considerar cuasi cualquier actividá humana como un arte con fuerte conteníu espiritual y estéticu, de primeres eses actividaes rellacionaes a les téuniques de combate (artes marciales).

El budismu sigue siendo bien activu en Xapón hasta anguaño. Inda se caltienen alredor de 80 000 templos budistes. Munchos d'estos tán fechos de madera y son restauraos con regularidá.

Tíbet y Bután editar

 
Mándala del Buda Sakyamuni, pintura tibetana
 
Yama (mediaos del sieglu XVII o principios del XVIII, Tíbet)

El budismu tántrico, caña de l'aguada budista mahāyāna, anque empecipiáu por buda Shakyamuni, desenvolver en fondura con Padmasambhava al este d'India ente los sieglos V y VI, según tuvo la so máxima espresión nel Tíbet. Dalgunes de les práutiques del budismu tántrico derivar del cultu shaiva (al dios Shivá), del mantrayana hinduista (usu de mantres), según del yoga y quema d'ufriendes como sacrificiu. Nel Tíbet, les ufriendes llamaes tormas, qu'ocupen tolos altares budistes, son reminiscencies de l'antigua relixón autóctona del Bön (Bön escuru o antiguu).

El tantrismo mahāyāna convertir na forma dominante de budismu nel Tíbet aproximao a partir de los sieglos VII-VIII. Por cuenta de la so posición xeográfica nel centru d'Asia, el budismu tibetanu recibió influyencies del arte de la India, Nepal y de China, y al traviés d'esta y polos intercambios culturales na Ruta de la Seda, según del arte grecorromanu. L'arte grecorromano llegó de manes de comerciantes de la susodicha Ruta de la Seda, de los primeros pelegrinos que diben al centru budista, cultural y de traducción de Dunghuan, nel desiertu de Gobi (provincia actual china de Gansu), lo mesmo que de los primeros cristianos que llegaron a China nesi mesmu periodu, trayéndose imáxenes clásiques grieges y romanes.

 
Buda en cerámica cruda, Bután

Una de les creaciones más carauterístiques del arte budista tibetanu son los mándales, que son diagrames d'un templu divín» fechu d'un círculu qu'arrodia a un cuadráu. El so propósitu ye ayudar a los creyentes a enfocar la so atención per mediu de la meditación y siguir el camín escontra la imaxe central del Buda. Otres fontes indiquen que los mándales contienen gráficos con xeometríes triangulares dientro d'un círculu, según n'otres combinaciones, qu'acompañen y recuerden a les enseñances recibíes por discípulos, que pueden ayudar tantu nel so memorización como na meditación sobre eses enseñances adquiríes. Una vegada realizáu'l mandala con sable de colores y darréu ensin interrupción, destrúyese, pa simbolizar asina la impermanencia del esistir.

Artísticamente, l'arte budista gupta y l'arte hindú fueron les más fuertes inspiraciones del arte tibetano.

Como agregu, rellatar n'otres referencies que les sos inspiraciones fueron fuertemente chines, mongoles y autóctones. Tou ello vese nos murales de los templos budistes o gompas, onde se describen al detalle les partes más importantes de la vida de buda Shakyamuni, y les sos pintures son del mesmu tipu que les acuareles chines, pero con un gran coloríu. Destaquen por ello los vivos colores usaos principalmente na pintura butanesa.

En Tíbet, los cinco tradiciones budistes qu'esistieron (agora solo hai cuatro), dieron un toque personal a la so forma de faer arte, hasta tal puntu, qu'un especialista na materia ye capaz de reconocer a caúna d'elles con bastante claridá.

En comparanza col arte arquitectónico tibetanu, onde les estupas tuvieron un gran detalle y desarrollu, na arquiteutura butanesa clásica destaquen pola so cencellez.

Vietnam editar

La influyencia china foi predominante nel norte de Vietnam (Tonking) ente los sieglos I y XIX. El confucianismu y el budismu Mahayana prevalecieron. Polo xeneral, l'arte de Vietnam recibió una fuerte influyencia del arte budista chinu.

Nel sur, el reinu de Champa tuvo un arte de fuerte influyencia india, al igual que na vecina Camboya. Munches de les sos estatues carauterizar por portar ricos aditamentos nel cuerpu. La capital del reinu de Champa foi amestada per Vietnam en 1471, colapsando dafechu na década de 1720.

Arte budista del sur editar

Birmania editar

Al ser vecina d'India, Birmania naturalmente recibió una fuerte influyencia pela parte oriental del territoriu indiu. Dizse que los mon del sur de Birmania convertir al budismu cerca del añu 200 e.C. na dómina del rei indiu Ashoka, quien exerció proselitismu activu. Esto asocedió antes de la división ente'l budismu Mahāyāna y el Hinayana.

Los primeros templos budistes allugar na Birmania central, como'l de Peikthano, construyíu ente los sieglos I y V. L'arte budista de los mon recibió influyencies específiques del arte indio del Imperiu gupta, lo mesmo que de los periodos post-Gupta, y el so estilu espublizóse llargamente escontra'l sureste d'Asia siguiendo la espansión del Imperiu mon ente los sieglos V y VIII.

Más tarde, construyéronse miles de templos budistes en Pagan, la capital, ente los sieglos XI y XIII. D'ellos, unos 2000 persisten entá. Munches estatues formosamente decoraes de Buda d'esti periodu inda pueden ser apreciaes. La creación nel arte budista siguió a pesar de la división de la ciudá polos mongoles en 1287.

Camboya editar

 
Torre con trés cares en Angkor.

Camboya foi'l centru del reinu de Funan, que s'estendió escontra Birmania, llegando hasta Malasia ente los sieglos III y VI. La so influyencia paez ser esencialmente política, una y bones la mayor parte de la influyencia cultural vieno direutamente de la India.

Ente los sieglos IX y XIII, los imperios budista Mahayana, hindú y jemer apoderaron vastes rexones de la península del Sureste Asiáticu, y les sos influyencies fueron de gran importancia nel desarrollu del arte budista na rexón. Sol Imperiu jemer, construyéronse más de 900 templos en Camboya y na vecina Tailandia.

Angkor tuvo nel centru d'esti desarrollu, con un complexu de templos budistes y una organización urbana capaz de soportar a más d'un millón d'habitantes. Una muestra importante de la escultura budista camboyana caltener en Angkor. Sicasí, los saqueos tuvieron un tarrecible impautu en munchos sitios históricos del país.

Con frecuencia, l'arte jemer llogra espresar una inmensa espiritualidá per mediu d'espresiones faciales atopadices.

Tailandia editar

 
Buda aselando l'océanu, periodu Ayutthaya, Tailandia

Ente los sieglos I y VII, l'arte budista en Tailandia recibió principalmente les influyencies del contautu direutu colos comerciantes indios y de la espansión del reinu Mon, llevando a la creación de pieces d'arte hindú y budista inspiraes na tradición Gupta, con numberoses estatues monumentales realizaes con gran virtuosismu.

A partir del sieglu IX, la influyencia nel arte provieno sobremanera del arte del Imperiu jemer de Camboya y del arte Sri Vijaya del sur, dambos de la fe Mahayana. Hasta'l final d'esi periodu, l'arte budista carauterizar por una clara fluidez d'espresión, que'l so mayor esponente ye'l panteón de Mahāyāna con creaciones múltiples de Bodhisattves.

A partir del sieglu XIII, el budismu Theravāda foi introducíu dende Sri Lanka coles mesmes que s'establecía nel territoriu'l grupu étnicu Tai dende Sukhothai. La nueva fe inspiró imáxenes altamente estilizadas nel budismu tai, xeneralmente acompañaes de figures bien xeométriques y en dellos casos astractes.

Mientres el periodu Ayutthaya (sieglos XIV al sieglu XVIII), la representación de Buda se estilizó incorporándo-y ornamientos de luxu y xoyes. Munches escultures y templos tai tendíen a adoptar el doráu, y n'ocasiones yeren acompañaos de pieces de marfil o maderes.

Indonesia editar

 
Borobudur, sieglu IX

Al igual que nel restu del sureste asiáticu, Indonesia paez recibir una mayor influyencia d'India a partir del sieglu I. Les islles de Sumatra y Java al oeste d'Indonesia fueron la sede del imperiu de Sri Vijaya (sieglos VIII al XIII), que apoderó la mayor parte de la península del sureste asiáticu per mediu de los sos puertos marítimos. L'Imperiu Sri Vijayan adoptó'l budismu Mahayana y Vajrayana, so la llinia de gobernantes llamaos los Sailendras. Sri Vijaya estendió l'arte budista Mahayana mientres la so espansión nel sureste de la península. Son numberoses les estatues Bodhisattves de Mahayana d'esti periodu, caracterizaes pol so gran refinamientu y la so sofisticación téunica, y tán esvalixaes por tola rexón. Inda esisten restos arquiteutónicos d'estrema riqueza nel templu de Borobudur (la estructura budista más grande del mundu, construyida hacia l'añu 780), que cunta con 505 imáxenes de Buda sentáu. L'imperiu budista indonesiu de Sri Vijaya tornó por cuenta de conflictos colos gobernantes chola d'India y depués foi desestabilizáu pola espansión islámica a partir del sieglu XIII.

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • Fisher, Robert E. (1993), Buddhist Art and Architecture, Londres: Thames & Hudson. ISBN 0-500-20265-6
  • Richard Foltz (2010). Religions of the Silk Road. Nueva York: Palgrave Macmillan. ISBN 978-0-230-62125-1.
  • Frédéric, Louis (2003), Buddhismus - Götter, Bilder und Skulpturen, París: Éditions Flammarion. ISBN 2-08-021001-7
  • Jean-François Jarrige (2001). Arts asiatiques - Guimet. París: Editions de la Reunion des musees nationaux. ISBN 2-7118-3897-8.
  • Lee, Sherman (2003). A History of Far Eastern Art (5a edición). Nueva York: Prentiss Hall. ISBN 0-13-183366-9.
  • McArthur, Meher (2002), Reading Buddhist Art, Londres: Thames & Hudson. ISBN 0-500-28428-8
  • Scarre, Chris (editor) (1991). Past Worlds. The Times Atlas of Archeology. Londres: Times Books Limited. ISBN 0-7230-0306-8.
  • Schumann, Hans W. (1993), Buddhistische Bilderwelt. Ein ikonographisches Handbuch des Mahayana- und Tantrayana-Buddhismus, Múnich: Hugendubel. ISBN 3-424-00897-4
  • Seckel, Dietrich (1964). L'Arte Budista. Barcelona: Praxis; Seix Barral..
  • Svanascinim Osvaldo (2001). Curtiu Historia Del Arte Oriental (2 Tomos). Buenos Aires: Editorial Claridá. ISBN 950-620-053-X.

Referencies editar

Enllaces esternos editar

Monte de bambú Camín del Haiku