Domicianu

(Redirixío dende Domiciano)

Titu Flaviu Domicianu (calendario no especificado, se asume juliano (es) Traducir 24 d'ochobre de 51Roma – 18 de setiembre de 96Roma).

Domicianu
Emperador romanu

14 setiembre 81 - 18 setiembre 96
Titu - Nerva
senador romanu


Cónsul romanu

Vida
Nacimientu Romacalendario no especificado, se asume juliano (es) Traducir 24 d'ochobre de 51[1]
Nacionalidá Antigua Roma
Muerte Roma18 de setiembre de 96[1] (44 años)
Sepultura República Romana
Causa de la muerte firida por pinchatu
Familia
Padre Vespasiano
Madre Domitila la Mayor
Casáu con Domicia Longina [2]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu dinastía Flavia (es) Traducir
Flavii Sabini (en) Traducir
Estudios
Llingües falaes llatín
Alumnu de Publi Papini Estaci
Oficiu políticu
Creencies
Relixón Relixón na Antigua Roma
Cambiar los datos en Wikidata

Los trunfos del so hermanu Titu marcaron la mocedá y los entamos de la so carrera, una y bones aquel algamó considerable sonadía militar mientres les campañes en Germania y Xudea de los años 1960. Dicha situación caltener mientres el reináu del so padre Vespasianu, coronáu emperador el 21 d'avientu de 69, tres un llargu añu de guerres civiles conocíu como'l Año de los Cuatro Emperadores. De la que'l so hermanu goció de poderes asemeyaos a los del so padre, él foi compensáu con honores nominales que nun implicaben responsabilidá dalguna. A la muerte del so padre'l 23 de xunu de 79, Titu asocedió-y pacíficamente, pero'l so curtiu reináu remató abrupta y inesperadamente a la so muerte por enfermedá, asocedida'l 13 de setiembre de 81. A otru día Domicianu foi proclamáu emperador pola Guardia Pretoriana; el so reináu, que duraría quince años, sería los más llargu dende'l de Tiberio.

Les fontes clásiques descríbenlu como un tiranu cruel y paranoico, allugándo-y ente los emperadores más odiaos al comparar el so vileza coles de Calígula o Nerón. Sicasí, la mayor parte de les afirmaciones alrodiu de él tienen el so orixe n'escritores que-y fueron abiertamente contrarios: Tácito, Pliniu el Mozu y Suetonio. Dichos homes esaxeraron la crueldá del monarca al efectuar adverses comparances colos Cinco Bonos Emperadores que-y asocedieron. Por cuenta de tou ello, la historiografía moderna refuga la mayor parte de la información que contienen les obres d'esti escritores al considera-yos pocu oxetivos.[3] Descríbese-y como un autócrata despiadáu pero eficiente, que los sos programes pacíficos, culturales y económicos fueron precursores del prósperu sieglu II, en comparanza col aturbolináu tapecer del sieglu I. La so muerte marcó'l final de la dinastía Flavia, a la cual siguiría la dinastía Ulpio-Aelia, qu'empezaría col nomamientu de Nerva.

Biografía editar

Mocedá editar

Familia editar

 
Bustos de Vespasianu (izda.) y Titu (dcha.). Museos Capitolinos, Roma.

Nacíu en Roma el 24 d'ochobre del añu 51, yera'l tercer fíu de Titu Flaviu Vespasianu y Domitila la Mayor.[4] Los sos hermanos yeren Domitila la Menor (nacida en 39) y Titu Flaviu Sabín Vespasianu (nacíu'l mesmu añu que la so hermana y conocíu popularmente como Titu).

Les décades de guerra civil qu'azotaron al Imperiu a lo llargo del sieglu I e.C. contribuyeren descomanadamente a la decadencia de la vieya aristocracia romana, que foi gradualmente sustituyida nel poder por una nuevu nobleza provincial mientres la primer parte del sieglu I.[5] Una d'eses families foi la de los Flavios, o gens Flavia, que s'alzó dende una escuridá relativa hasta la prominencia en tan solo cuatro generaciones, adquiriendo considerable riqueza ya influencia sol reináu de los emperadores de la dinastía Julio-Claudia. El bisagüelu de Domicianu, Titu Flaviu Petro, sirvió como centurión a les órdenes de Cneo Pompeyo Magno mientres la Segunda Guerra Civil de la República de Roma. La so carrera militar terminó cuando Pompeyo foi ganáu de manera aplastante por Xuliu César na Batalla de Farsalia.[4]

Sicasí, Petro llogró ameyorar la so situación casándose con Tértula, una muyer por demás rica, que la so fortuna garantizó l'ascensu del fíu de dambos, Titu Flaviu Sabín, el güelu de Domicianu.[6] El mesmu Sabín amasó una gran riqueza como recaldador d'impuestos na provincia d'Asia y como banqueru en Helvecia. Al casase con Vespasia Polión aliar con una de les families patricies de mayor abolengu aristocráticu. La riqueza y el llinaxe de los fíos de Vespasia Polión y Titu Flaviu Sabín II garantizaron l'ascensu de los sos fíos, Vespasianu y Titu Flaviu Sabín, al rangu senatorial.[6]

 
Estatua de Domicianu.

La carrera política de Vespasianu entendió los cargos de cuestor, conceyal, pretor, rematando con un consuláu en 51, añu de nacencia de Domicianu. Vespasianu algamó la gloria militar por cuenta de la so destacada participación na Invasión de Britania.[7] Anque les fontes antigües alieguen la probeza de la familia flavia mientres la dómina de la nacencia de Domicianu,[8] ya inclusive suxuren que los Flavios cayeren en desgracia mientres los reinaos de Calígula (37-41) y Nerón (54-68),[9] historiadores modernos como Jones afirmen qu'estos rellatos constitúin namái una parte de la campaña propagandística realizada mientres los reinaos de los emperadores pertenecientes a la dinastía Flavia; dicha campaña tenía como fin minar la popularidá d'estos impopulares emperadores y allabar la del emperador Claudio (41-54) y la del so fíu Británicu.[10] Al paecer, el favor imperial escontra los Flavios foi considerable a lo llargo del periodu entendíu ente 40 y 60. Mientres Titu recibía una estraordinaria educación na corte imperial xunto a Británicu, Vespasianu exerció importantes maxistratures civiles y militares.

En tando retiráu de la vida pública mientres la década de 50, Nerón nomó procónsul d'África a Vespasianu (63). El futuru emperador va acompañar al emperador nun viaxe a Grecia en 66.[11] Tres l'españíu de la Gran Revuelta Xudía na provincia de Xudea, l'emperador designó a Vespasianu comandante de los exércitos ellí aparcaos.[12] Al rematar la so formación militar, Titu xunir al so padre y dirixó personalmente una de los sos trés lexones mientres la campaña.[13]

Adolescencia y calter editar

 
Bustu de Vespasianu, Muséu Pushkin (Moscú). Domicianu tenía quince años cuando l'emperador Nerón encargó al so padre la xera de someter a los rebalbes xudíos.

Yá nel añu 66, diba tiempu que morrieren tanto la madre como la hermana de Domicianu, ente que'l so padre y el so hermanu lideraben los exércitos de Germania y Xudea; tou ello motivó que pasara la mayor parte de la so adolescencia n'ausencia de los sos parientes más cercanos. Mientres la Guerra Xudeo-Romana, Domicianu pasó al cuidu del so tíu Titu Flaviu Sabín, que yera praefectus urbi de Roma. Ye probable que Marcu Coceyo Nerva, quien sería los so socesor nel tronu, tomar so la so proteición.[12] Recibió una educación privilexada, digna d'un mozu procedente de la clase senatorial; estudió retórica y lliteratura. Suetonio, na so obra Les vides de los dolce césares escribe alrodiu de la capacidá que tenía pa citar frases de grandes poetes como Homero o Virxiliu nes ocasiones fayadices,[14][15] y describir como un adolescente cultu y educáu, capaz de parolar d'una manera bien elegante.[16] Les sos primeres obres publicaes fueron poemes, según trataos sobre la llei y alministración. A diferencia del so hermanu Titu, nun foi criáu puramente na corte imperial, nin paez que recibiera una educación militar formal; anque Suetonio descríbelu como un tirador diestru.[17]

Suetonio, amás, consagra una parte importante de la so biografía a falar de la personalidá de Domicianu y apurre una detallada descripción del so calter y apariencia física.

Domicianu yera d'elevada estatura, semblante modestu, tez sonrosada y güeyos grandes, anque débiles; yera formosu y apuestu, sobremanera na mocedá, anque tenía los deos de los pies bien curtios. Más palantre a esti defectu xunieron otros: cabeza calva, banduyu enorme y piernes extraordinariamente delgaes, y más debilitaes entá por llarga enfermedá.[18]

Al paecer, el so calvez avergoñábalu tantu que n'etapes posteriores trató d'azorronala col emplegu de peluques.[19] Siempres según Suetonio, encegolóse tantu que llegó a escribir un llibru avera del cuidu del pelo.[18] No que fai a la so personalidá, los escritos de Suetonio alternen sópito ente una descripción emperador-tiranu, el d'un home física y intelectualmente perezosu o'l d'un emperador de calter refináu y de gran intelixencia.[20] Brian Jones conclúi na so obra, The Emperor Domitian, que ye complicáu falar alrodiu de la verdadera naturaleza de la personalidá de Domicianu por causa de la parcialidá de les fontes sobrevivientes.[20] Según suxuren les partes comunes de les fontes sobrevivientes, paez ser qu'escarecía del carisma natural del so hermanu y del so padre, que yera propensu a abarruntar de les persones, y que taba dotáu d'un estrañu y n'ocasiones autodespreciativo sentíu del humor.[21][22] La naturaleza del so calter viose agravada pol so enclín al aislamientu del restu del mundu; a midida que pasaben los años esti enclín acentuar hasta'l puntu que se comunicaba de manera críptica colos demás o inclusive llegaba a nun caltener contautu con naide. Quiciabes esto fuera consecuencia de la so infancia, trescurrida lloñe de los sos familiares más cercanos.[12] Ye más, cuando tenía dieciocho años la mayor parte de los sos familiares cercanos morrieren en combate o d'enfermedá. Per otru llau, y por cuenta de pasar cuasi tola so mocedá sol reináu de Nerón, los sos años d'educación tuvieron fuertemente influyíos pol baturiciu política de la dómina, que remató cola guerra civil de 69 que llevaría a la so familia al poder.

Ascensu de la dinastía Flavia editar

Añu de los Cuatro Emperadores editar

 
Mapa del Imperiu romanu mientres l'Añu de los Cuatro Emperadores, les provincies azules indiquen les rexones lleales a Vespasianu.

El 9 de xunu del añu 68, ente la creciente oposición del Senáu y l'exércitu, Nerón se suicidó, terminando asina cola dinastía Julio-Claudia y desamarrando una devastadora guerra civil conocida como'l Añu de los cuatro emperadores. En dicha guerra, los cuatro xenerales más influyentes del Imperiu romanuGalba, Otón, Vitelio y Vespasianu— fuéronse apostando sucesivamente'l control del mesmu. Informáu de la muerte del postreru Julio-Claudio, según del nomamientu como emperador de Servio Sulpicio Galba, entós gobernador d'Hispania Tarraconense, el futuru emperador, Vespasianu, decidió pausar la so campaña y unviar al so fíu Titu a presentar los sos respetos al nuevu emperador.[23]

Antes d'algamar Italia, Titu foi informáu de que Galba fuera asesináu y de que Otón fuera nomáu'l so socesor. Namás empecipiar el so reináu, l'ex-gobernador de Lusitania tuvo que faer frente a la rebelión de Vitelio y les sos lexones de Germania. El rebelde foi coronáu emperador poles sos tropes y empecipió una marcha sobre Roma. Nun queriendo arriesgase a ser prindáu por nengún de los dos bandos, Titu suspendió'l viaxe y volvió a Xudea al pie del so padre.[24]

Otón y Vitelio yeren conscientes de l'amenaza que representaba Vespasianu. Con cuatro lexones a la so disposición, lideraba una fuercia compuesta por unos 80.000 soldaos. Amás, la so sólida posición en Xudea confería-y la ventaya de tar próximu a la provincia d'Exiptu, territoriu vital que controlaba'l suministru de granu de la capital. Paralelamente, el so hermanu, Titu Flaviu Sabín, yera praefectus urbi, polo que controlaba'l destacamentu militar aparcáu na ciudá.[25] A pesar de que la tensión ente les sos tropes amontábase, decidió nun pasar a l'aición mientres Galba y Otón ostentaron el poder. Sicasí, tres la derrota d'Otón en Bedriacum,[26] y del so noble suicidiu, qu'emocionó a Roma, los exércitos de Xudea y Exiptu decidieron actuar y nomaron emperador a Vespasianu el 1 de xunetu de 69.[27] Vespasianu aceptó y, tres dures negociaciones, Titu llogró'l sofitu del gobernador de Siria, Muciano; esta unión representaba la formación d'una pimpana fuercia nel Este.[28] De la que Vespasianu treslladóse a Alexandría con cuenta d'asegurase el control de la provincia exipcia, Titu quedó al mandu del conflictu que-yos enfrentaba colos xudíos sediciosos; por tou ello, sobre Muciano recayó la xera de tomar Roma.[29][30]

 
Retruque del sieglu XVI d'un bustu del emperador Vitelio. Muséu del Louvre (París).

En Roma, Vitelio punxo a Domicianu baxu arrestu domiciliariu con cuenta de poder emplegalo como rehén ante l'inminente ataque de Muciano a la capital.[31] La situación del emperador yera desesperada, pos los sos soldaos desertaron en masa a les files del so adversariu. El 24 d'ochobre de 69 los dos exércitos enfrentar na Bedriacum; dicha batalla remató con una aplastante victoria sobre los soldaos vitelianos.[32] Tres la so derrota, Vitelio trató de roblar un tratáu nel qu'arrenunciaba al tronu voluntariamente; sicasí, los pretorianos torgar.[33]

La mañana del 18 d'avientu l'emperador emponer al Templu de la Concordia con cuenta de depositar la insinia imperial; sicasí, nel últimu momentu volvió sobre los sos pasos y tornó al Palaciu Imperial. Creyendo a Vitelio fora de xuegu, los estadistes más influyentes de la capital axuntar na casa del Flavio Sabín[n. 1] y declararon emperador a Vespasianu. Pero les tropes de Vitelio atacaron a la escolta de Sabín obligándola a abellugase na Llomba Capitolina.[34] Anque Muciano averar a Roma, los familiares de Vespasianu nun fueron capaces d'aguantar l'asediu. A la mañana siguiente, les tropes imperiales aprucieron nel Arx, la ciudadela de la Llomba Capitolina; Sabín cayó víctima de la escaramuza que se produció.[35] Domicianu llogró escapar amarutándose d'adorador d'Isis y pasó la nueche en casa d'unu de los simpatizantes del so padre.[36] El 20 d'avientu, Vitelio y los sos exércitos fueron derrotaos y los sos oficiales executaos poles tropes de Vespasianu. Ensin nada que tarrecer, Domicianu salió del so escondite y presentóse a les fuercies invasores, que lo aclamaron como César y conducir a la casa del so padre.[37] El 21 d'avientu, el Senáu proclamó oficialmente a Vespasianu como emperador, terminando asina con esti sangrientu ciclu de guerres civiles.[38] Rematara'l añu de los cuatro emperadores; empecipiábase'l reináu de Vespasianu.

Consecuencies del conflictu editar

 
La combalechadura de Cayo Julio Civilis de Rembrandt (1661). Mientres la rebelión de los batavios, Domicianu esfrutó momentáneamente d'una oportunidá d'algamar la gloria militar; sicasí, los oficiales cimeros refugar el mandu d'una lexón.

Anque la guerra civil rematara oficialmente, un estáu d'anarquía apoderar de la capital mientres los primeros díes que trescurrieron tres el fallecimientu de Vitelio; sicasí, Muciano restauró l'orde de manera satisfactoria a principios de 70. Pela so parte, Vespasianu nun allegaría a Roma hasta setiembre d'aquel añu.[36] N'ausencia del so padre y el so hermanu, Domicianu actuó como representante de los Flavios nel Senáu, que los sos integrantes otorgar el títulu de César y nomar pretor con poderes proconsulares.[39] Sicasí, el so poder y autoridá yeren puramente nominales, presaxu del papel que desempeñaría a lo llargo de los siguientes dolce años. Toles fontes afirmen que yera Muciano el qu'exerció'l verdaderu poder n'ausencia del emperador; l'ex-gobernador de Siria nun dexó qu'un mozu de dieciocho años trespasara les llendes de la so función simbólica.[39] Tácito describe'l so primer discursu ante'l senadores como un informe curtio y moderao.[40] Con cuenta de controla-y, caltúvose una estrecha vixilancia sobre'l séquitu del César; amás, los militares más influyentes como Arriu Varo, praefectus praetorio, o Antonio Primu, comandante de los efectivos del emperador en Bedriacum, fueron unviaos a peligroses misiones en provincies alloñaes y sustituyíos por homes fácilmente controlables como Arrecino Clemente.[39]

Al igual que fixera coles sos ambiciones polítiques, Muciano fundió les aspiraciones militares del nuevu. El Añu de los cuatro emperadores causara una gran inestabilidá nes provincies, conduciendo a una serie de rebeliones lideraes por rexímenes locales; na Galia, comandados por Cayo Julio Civilis, los batavios, efectivos auxiliares de les lexones del Rin, desertaron y xuniéronse a los tréveres de Julio Clásicu. Dende la capital unviaron siete lexones comandadas pol cuñáu del emperador, Quintu Petilio Cerial, que sometió rápido a los sediciosos. A pesar d'ello, Muciano viose forzáu a colar coles sos propies tropes a la zona afeutada por cuenta de los esaxeraos informes que recibiera. El César trató entós d'algamar una reputación como militar, pa lo que se xunió a los oficiales cola esperanza de que se-y concediera'l mandu d'una lexón. Tácito escribe que Muciano nun confiaba en Domicianu, magar prefería que permaneciera cerca d'él, onde pudiera controla-y, en llugar d'en Roma.[41] Cuando llegaron les noticies de la victoria de Cerial, Muciano intentó disuadir al fíu del so aliáu d'escorrer la fama militar.[42] Sicasí, Domicianu decidió escribir direutamente a Cerial, al que suxurió que-y trespasara'l mandu del exércitu. Alvertíu por Muciano, este volvió refugalu.[43] La llegada del so padre a la ciudá estremólu definitivamente de la política. Pasó los años siguientes dedicándose a les artes y a la lliteratura.[43]

Matrimoniu editar

 
Bustu de Domicia Longina, esposa de Domicianu. Nótese'l peculiar peñáu, bien popular mientres el gobiernu de la dinastía Flavia.

Fracasada la so carrera político y militar, el futuru emperador centró la so atención nos asuntos qu'afectaben a la so vida doméstica. Vespasianu intentó alcordar un matrimoniu ente'l so fíu menor y la fía de Titu, Julia Flavia.[44] Sicasí, ésti taba tan fondamente namoráu de Domicia Longina que llogró convencer al so home, Lucio Elio Lamia, de que se divorciara al envís de poder casase con ella él mesmu.[44] Vespasianu, anque nun principiu opúnxose a esta unión, venció al ver lo beneficiosa que yera pa dambes families. Longina yera fía de Corbulo, un militar competente y políticu respetáu, que se suicidó por órdenes de Nerón tres el fracasu de la Combalechadura de Pisón. Al traviés d'esti matrimoniu non yá restablecíense les conexones cola oposición senatorial, sinón que tamién se reforzaba la campaña propagandística que trataba de despintar l'ésitu esperimentáu pola carrera política de Vespasianu mientres el reináu del odiáu emperador. Los oficiales imperiales manipoliaron la información con cuenta de crear unos falsos venceyos colos finaos Claudio y Británicu. Rehabilitáronse les propiedaes de les víctimes de los escesos de Nerón.[45]

Al paecer el matrimoniu foi feliz,[46] anque se vio obligáu a tolerar constantes acusaciones d'adulteriu y divorciu.[46] En 73 nacería l'únicu fíu de la pareya, un varón del que se desconoz el nome fináu en 81.[47] Jones cunta que esta foi la razón pola qu'en 83 Domicianu exilió a la so esposa so acusaciones d'infertilidad.[48] Sicasí facer volver; quiciabes por amor o al envís d'acallantar los rumores que lu rellacionaben cola so sobrina, Julia Flavia.[49] Desconozse si tuvo dalgún fíu illexítimu, mas nunca se volvió a casar. N'asocediendo nel tronu al so hermanu, dio a la so muyer el títulu honoríficu de Augusta y forzó al Senáu a divinizar al so fíu. Esta información procede del grabáu presente nel aviesu d'una moneda expedida mientres el so reináu.[50]

Herederu de calter formal. Ascensu al tronu editar

 
Trunfu de Titu, por Sir Lawrence Alma-Tadema (1885). La pintura describe la procesión triunfal de la Familia Flavia mientres el trunfu de Titu. Vespasianu apaez a la cabeza de la familia afatiáu de Pontifex Maximus, siguíu por Domicianu y Domicia Longina y finalmente por Titu, que porta una regalía relixosa.

En xunu de 71, Titu tornó a la capital en ganando a los sediciosos que se remontaren en Xudea. El conflictu saldárase cola captura o fallecimientu de cerca d'un millón de persones, de les cualos cuasi toes yeren xudíes.[51] Destruyéronse Xerusalén y el so templu y prindóse y esclavizó a 100.000 persones.[51] Con cuenta de compensar la so victoria, el Senáu concedió a Titu un trunfu; mientres la celebración del mesmu, los miembros de la dinastía Flavia presentáronse ante'l pueblu romanu precedíos por un desfile nel que s'esibía los botín de guerra.[52] A la cabeza de la procesión diben Titu y Vespasianu, siguíos por Domicianu - al llombu d'un semental blancu - y el restu de la familia.[53] N'executando a los líderes de la resistencia xudía nel Foru realizáronse sacrificios relixosos nel Templu de Xúpiter.[52] Con cuenta de conmemorar la victoria de Titu ordenó la construcción del Arcu de Titu, asitiáu na entrada sureste del Foru.

El regresu del so hermanu punxo de manifiestu la consolancia de Domicianu, tanto militar como políticamente. Na so condición de primoxénitu y por cuenta de la so esperiencia, Titu foi nomáu cónsul en siete causes, censor nuna, y, amás, concedióse-y la tribunicia potestas y el mandu sobre'l cuerpu de seguridá imperial, la Guardia Pretoriana; tou ello mientres el reináu del so padre.[54] Per otra parte, estes concesiones confirmaben que Titu yera l'herederu del Imperiu.[55] A Domicianu concediéronse-y los títulos honoríficos de césar o princeps iuventis, amás de dellos sacerdocios como'l d'augur, pontifex, frater arvalis, magister frater arvalium y sacerdos collegiorum omnium,[56] anque nengún cargu con imperium. Exerció un consuláu ordinariu en 73 y cinco consulaos suffectus en 71, 75, 76, 77 y 79, sustituyendo cuasi siempres nel puestu al so padre o al so hermanu a mediaos de xineru. Mientres los reinaos de dambos nun llogró nengún cargu públicu d'importancia.[56] Per otru llau, y magar los sos cargos yeren más formales que materiales, esos puestos sirvieron ensin dulda por que Domicianu adquiriera una pervalible esperiencia tratando col Senáu.[57] Muciano, estrechu collaborador del so padre mientres el añu de los cuatro emperadores, sumió dafechu de la vida pública y ye probable que morriera en 75/7.[58] El verdaderu poder concentrar en manes de Vespasianu, Titu, y los sos aliaos políticos; el Senáu caltúvose como una falsa fachada de democracia.[59]

La eficacia de Titu como «co-emperador» del so padre garantizó que tres la muerte d'esti postreru (23 de xunu de 79)[60] produxérase una socesión pacífica y con pocos cambeos. Titu aseguró al so hermanu que sería designáu pa desempeñar cargos d'importancia mientres el so reináu, anque non -y invistió col poder tribunicio nin-y concedió nengún cargu con imperium.[61] De toes formes, magar Titu pudo tener en mente otorgar al so hermanu cargos públicos d'importancia, dellos sucesos asocedíos mientres l'intre del so reináu riquieron tola so atención. El 24 d'agostu de 79 el Vesubiu entró n'erupción,[62] soterrando baxu metros de ceniza y llava les ciudaes de Pompeya y Herculano. Al añu siguiente españó una quema na capital qu'estropió una parte importante de los edificios públicos.[63]

Por tou ello, Titu pasó gran parte del so reináu tratando de restaurar les propiedaes de les víctimes. El 13 de setiembre de 81, tres dos años nel tronu, l'hermanu de Domicianu finó por causa de unes fiebres que contraxo mientres un viaxe que realizó al territoriu de los sabinos.[64]

Les fontes clásiques impliquen a Domicianu nesta muerte, acusándolo direutamente d'asesinatu,[65] o afirmando qu'abandonó al so hermanu cuando ésti atopábase bien enfermu con cuenta de que morriera.[53][66] La veracidá d'estes hestories, sobremanera considerando la suxetividá de les fontes contemporánees, ye malo d'evaluar.[66] Ye bien probable que'l ciñu fraternal fuera mínimu, fechu nada sorprendente, yá que apenes se conocíen ente ellos.[61] Independientemente de la naturaleza d'esta rellación, Domicianu nunca amosó muncha esmolición pol so hermanu morrebundu.

Un día dempués del fallecimientu de Titu, el Senáu proclamó emperador a Domicianu y concedió-y la tribunicia potestas, el cargu de pontifex maximus, y los títulos de augusto y pater patriae.

Emperador editar

Alministración editar

 
Bustu de Domicianu como emperador cola corona cívica. Muséu del Louvre (París).

Como emperador, Domicianu punxo puestu fin a la falsa fachada de democracia republicana establecida pol so padre y aguiyada mientres el reináu del so hermanu.[67] Fixo del Senáu una institución obsoleta al concentrar nes sos manes los poderes gubernamentales. Na so opinión l'Imperiu tenía de ser gobernáu por una monarquía divina dirixida por él, un déspota benevolente.[67] Al marxe del so poder políticu, envaloraba que'l so papel como emperador tomaba los aspeutos de la vida cotidiana de la sociedá romana. Constituyó'l referente cultural, según l'autoridá moral.[68] Al embarcase nuna serie d'ambiciosos proyeutos económicos, militares y culturales destinaos a restablecer la gloria qu'esperimentó l'Imperiu mientres el reináu del emperador César Augusto,[69] señaló'l camín escontra una nueva dómina de prosperidá imperial dirixida pol gobiernu de los Cinco Bonos Emperadores.

A pesar de los sos revolucionarios proyeutos, taba determináu a gobernar l'Imperiu concienzuda y escrupulosamente; d'esta miente implicóse personalmente en toles cañes de l'alministración imperial.[70] Los edictos publicaos mientres el so reináu afectaben a los aspeutos más íntimos de la vida privada de los romanos, ente que los impuestos, les lleis y la moral pública aplicar de manera rigorosa. Según Suetonio, la burocracia imperial enxamás se desempeñó de manera tan eficiente como mientres el so periodu como emperador; el so opresiva esixencia y la so predisposición al barruntu llevaron a los niveles más baxos de la hestoria tocantes a corrupción ente los gobernadores provinciales y los funcionarios electos.[71]Ente los exemplos de celu pol control gubernamental nes provincies atopa'l procesu contra'l procónsul Baebius Massa, gobernador de la provincia Bética, quien según Pliniu el Mozu, foi acusáu de concusión mientres el reináu de Domicianu.

Anque nun atacara al Senáu de manera espresa, los integrantes de la cámara consideraben indigna la posición a la que fueren apostraos pola política del emperador. Tocantes a los cargos públicos, nun hubo cuasi nengún tipu de favoritismu por motivos familiares, sinón que se distribuyeron ente los sos homes d'enfotu; d'esa manera rompía cola política nepotista practicada por Titu y Vespasianu.[72] A la de asignar los oficios valoraba percima de too la llealtá y la maleabilidad, cualidaes qu'atopó más ente los homes pertenecientes al ordo equester qu'ente los senadores o los sos familiares, de los que resabiaba y a los que destituyía si nun taben acordies cola política imperial.[73]

La so autocracia acentuar col fechu de que permaneció llargos periodos fora de la capital, comparables a los de Tiberio en Capri o Rodas.[74] A pesar de que'l poder del Senáu yá menguara considerablemente tres la cayida del orde republicanu, mientres el reináu de Domicianu el poder central nun paecía siquier atopase na capital imperial, sinón nel llugar nel qu'él s'atopara.[67] Ello ye que los miembros de la corte imperial habitaron n'Alba o Circeo hasta que se completó la construcción del Palacio Flavio, emplazado na Colina Palatina. L'emperador viaxó por toles provincies occidentales del Imperiu, permaneciendo tres años en Germania y Iliria; dende estes provincies combatió a les tribus qu'amenaciaben los sos territorios.[75]

Economía editar

 
Tres el so ascensu al tronu, Domicianu revaluó la moneda al aumentar nun 12 % el conteníu de plata de cada denarius. Esta moneda conmemora la deificación del so fíu, fináu en c. 81.

L'enclín del emperador a supervisar los detalles alministrativos fíxose evidente na so política financiera. Anque la cuestión de si Domicianu dexó la economía imperial con delda o superávit foi intensamente aldericada, la mayoría de les pruebes apunten a una economía relativamente permediada mientres la mayor parte del so reináu.[76] Al so ascensu al tronu revalorizó la moneda al aumentar nun 12 % el conteníu de plata presente nel denariu; sicasí, una crisis en 85 forzó la devaluación de la divisa, qu'algamó'l nivel establecíu por Nerón en 65. Aun así, el so valor caltúvose percima del nivel calteníu mientres los reinaos de Vespasianu y Titu, y l'estricta política fiscal de Domicianu aseguró que dichu estándar sostuviérase los siguientes once años.[77] Les monedes acuñaes mientres el so reináu manifiesten un considerable grau calidable, incluyendo una meticulosa atención a la de citar los títulos del emperador y un gran curiáu nes semeyes integraes nel aviesu de diches monedes, que constituyíen refinaes obres d'arte.[77]

Jones establez que mientres esta dómina los ingresos añales de l'alministración imperial algamaben los mil doscientos millones de sestertii, más d'un terciu de los cualos destinábense a costear el caltenimientu del exércitu.[76] Gran parte d'esti dineru sirvió pa costear la reconstrucción de la capital imperial, que los sos estropiaos edificios sufrieren el Quema de 64, el Año de los Cuatro Emperadores (69), y la quema del añu 80.[78] Más allá d'un plan de reformes, los proyeutos urbanísticos de Domicianu taben destinaos a anovar el capital cultural del Imperiu. Mientres el so reináu alzáronse o completaron más de cincuenta nueves estructures, númberu namái superáu polos edificios construyíos so l'alministración d'Augusto.[78] Ente estes nueves edificaciones destaquen un odeón, un estadiu y un pimpanu palaciu construyíu pol maestru arquiteutu Rabirio; esta suntuosa construcción, emplazada na llomba Palatina, conocíase como'l Palacio Flavio.[79] Restauró'l Templu de Xúpiter, que'l so techu revistió d'oru. Completó'l Templu de Vespasianu y Titu, el Arcu de Titu y l'Anfiteatru Flavio; a esta estructura añadió un cuartu nivel y l'acabáu de la zona interior nes que se sentaba'l públicu.[80]

Pa protexer l'agricultura de la península itálica frente a les de les provincies, intentó llindar el cultivu de viñeos nestes, tratando, coles mesmes, de sustituyir les vides pol cultivu de ceberes y aumentar la disponibilidad d'estos pa la annona imperialis y la annona militaris.

Con cuenta de contentar a la plebe, l'alministración imperial invirtió cerca de 135 millones de sestertii en donativos o congiariae.[81] Resucitáronse les llacuaes públiques, degradaos a simples distribuciones d'alimentos mientres el reináu de Nerón, y asignáronse grandes cantidaes de dineru a los xuegos y espectáculos. En 86 creáronse los Xuegos Capitolinos, una prueba deportiva celebrada cada cuatro años y qu'integraba competiciones atlétiques, carreres de carros y concursos musicales ya interpretativos.[82] L'emperador subvencionó los viaxes que dende cualesquier parte del Imperiu efectuaben los competidores, y costeó los premios. Introduciéronse innovaciones nel programa d'entretenimientos; tales como les simulaciones d'enfrentamientos navales, les batalles nocherniegues y los combates de gladiadores protagonizaos por muyeres y nanos.[83] Nes competiciones de carros añedieron dos nuevos equipos, la de los oros y la de los púrpures.

Aspeutos militares editar

 
Reconstrucción d'una de les talayes del Llimes Germanicus. Lo más significativo de la política militar de Domicianu foi la espansión y meyora de les defenses fronterices.

Les campañes militares que tuvieron llugar mientres el so reináu fueron de naturaleza defensiva, pos l'emperador refugaba la idea de la guerra expansionista.[84] Militarmente la so aportación más importante foi'l desenvolvimientu del Llimes Germanicus, una vasta rede de caminos, fortaleces y torres de vixilancia construyíes a lo llargo del Rin con cuenta de defender l'Imperiu.[85] Llibráronse importantes conflictos; na Galia contra los chatti, y na frontera del Danubiu contra los suevos, sármatas y dacios. La conquista de Britania siguió sol mandu de Cneo Julio Agrícola, un competente xeneral que llogró conquistar el territoriu de Caledonia, correspondiente a la moderna Escocia.[n. 2] En 82 fundóse una nueva lexón con cuenta de combatir a los chatti, la I Minervia.[86]

Alministró l'exércitu como fixera col restu de cañes gubernamentales, con una incómoda y constante intervención. Sicasí, la so falta de competencia como estratega militar convertir en blancu de les crítiques de los sos contemporáneos.[84] Reclamó dellos trunfos, ente'l que destaca'l realizáu al envís de celebrar la victoria sobre los chatti. Sicasí, dichos trunfos constitúin simples maniobres propagandístiques encimentaes sobre ficticies victories en conflictos que nun llegaren al so términu. Tácito catalogar como «simulacros de trunfos», y efectúa una dura crítica sobre la decisión del emperador de retirar los efectivos aparcaos en Gran Bretaña.[87][88] Con too y con eso, fíxose considerablemente popular ente los soldaos en permaneciendo xunto a ellos tres años de campaña y aumentar un terciu'l so salariu.[89][85] Mientres los sos oficiales sí que pudieron desaprobar les sos decisiones táctiques, la llealtá que la so figura exercía nel soldáu rasu yera incuestionable.[90]

Campaña contra los catos editar

Cuando xubió al tronu, l'emperador trató de llabrase la reputación como militar que nun pudiera consiguir hasta entós. A principios de 82/3 mover a la Galia cola pretensión d'anovar el censo; sicasí, a la so llegada ordenó al exércitu empecipiar una campaña contra los catos.[91] Pa esti fin, ordenó'l reclutamiento de la Legio I Minervia, pa reforzar l'exércitu de germania Cimeru y lluchar contra esta tribu bárbara; los sos homes construyeron más de 75 quilómetros de carreteres p'afayar los llugares onde se despintaba l'enemigu.[86] Anque sobrevivió poca información avera del conflictu, la rápida vuelta del emperador a la capital apunta a que los romanos algamaron una puesta victoria.

En Roma, entamóse un ellaboráu trunfu nel so honor y él mesmu otorgóse'l títulu de Xermánicu.[92] Los escritores antiguos desprecien esta supuesta victoria, a la que describen como una campaña «fuera de sitiu»,[93] de la que deriva un «simulacro de trunfu».[87] L'importante papel qu'esta tribu desempeñó na revuelta de Saturnino ye síntoma de lo espurio de la campaña.[85] Magar tou esto les evidencies arqueolóxiques amuésennos que la campaña significó una meyora militar romanu na parte cimera del ríu Rin y l'establecimientu d'una zona de fortificación en piedra na parte del Taunus y el ríu Main, amás fueron construyíes múltiples torres de vixilancia nel área.

Conquista de Britania editar
 
Estatua de Cneo Julio Agrícola en Bath.

Tácito, al traviés de la biografía d'Agrícola, el so suegru, iguó l'informe militar más detalláu del Periodo Flavio. L'historiador dedica gran parte de la obra a la campaña que lideró ésti en Britania (77-84).[85] A la so llegada a la islla (77/8), Agrícola lideró una campaña en Caledonia, na moderna Escocia.

En 82, el comandante romanu algamó territorios y combatió a tribus hasta entós desconocíos pa la so nación.[94] Tácito escribe que la so alministración fortificó la mariña empobinada escontra Irlanda y que'l so suegru afirmaba de cutiu que podía tomase la islla con una sola lexón reforzada por un destacamentu d'auxiliares.[95] Agrícola abellugó a un monarca irlandés exiliáu pol so pueblu con cuenta d'usa-y como escusa pa tomar la isla. Anque dicha conquista nunca tuvo llugar, ciertu historiadores - como Vittorio Di Martino - defenden que les tropes romanes enfusaron nesi territoriu mientres una misión d'esploración a pequeña escala o, nel so defectu, una espedición de castigu.[96] Al añu siguiente Agrícola formó una flota y avanzó allende Forth, ríu allugáu en Caledonia. Con cuenta de ufiertar una firme cobertoria defensiva al meyora construyó la enorme fortaleza d'Inchtuthil.[95] Nel branu de 84 el comandante romanu enfrentar a les fuercies caledonies lideraes por Calgaco na Batalla del Monte Graupio.[97] Anque los romanos infligieron una aplastante derrota a les fuercies indíxenes, dos terceres partes de les huestes caledonies llograron escapar y escondese nos banzaos escoceses y nes highlands. Esti exércitu sería los qu'a lo postrero torgó qu'Agrícola tomara tola islla sol so control.[95]

En 85 Domicianu decidió llamar a Roma a Agrícola, quien sirviera más de seis años como gobernador de la isla, más que cualesquier legatus consularis ordinariu de la Dómina Flavia.[95] Tácito afirma, na obra que dedicó al so suegru, que'l motivu pol cual ésti volviera ser llamáu a la capital imperial yera que les sos victories faíen solombra a los modestos trunfos que llograra l'emperador en Germania.[87] La rellación ente Agrícola y Domicianu nun ta clara: per un sitiu el primeru foi compensáu con honores triunfales y nel so honor alzóse una estatua; por otru nunca pudo volver exercer cargu públicu dalgunu, a pesar de la so esperiencia y la so fama. Anque se-y ufiertó'l gobiernu de la provincia d'África, Agrícola negóse; quiciabes por cuenta de la so mala salú o, tal como escribe Tácito, por medrana a les maquinaciones del emperador.[98] Poco dempués de qu'Agrícola tornara a Roma l'Imperiu romanu entró en guerra n'Oriente col Reinu de Dacia. A midida que fuéronse riquiendo refuerzos nel este, Domicianu empezó a retirar a les lexones que taben esplegaes en suelu britanu. Desmantelóse la fortaleza de Inchtuthil y abandonáronse los fuertes y demás fortificaciones de Caledonia; amás, movióse la frontera romana 120 quilómetros al sur.[99] Ye posible que los mandos militares echaren en cara a Domicianu la so decisión de retirase, pero pa él los territorios caledonios nun supóníen más qu'una perda de dineru pal Erariu.[85]

Guerres Dacies editar
 
La provincia romana de Dacia (l'área señalada en colloráu), tres la conquista de Traxanu de 106. A la derecha de la imaxe atopa'l Mar Negru.

L'amenaza más peligrosa a la que l'Imperiu tuvo que faer frente mientres el reináu de Domicianu tenía los so orixe nel norte d'Iliria, onde suevos, sármatas y dacios realizaben continues incursiones sobre los asentamientos romanos allugaos a veres del Danubiu. D'estos pueblos, los más poderosos yeren los sármatas y los dacios. Lideraos pol so rei, estos postreros cruciaron el Danubiu ya internáronse na provincia de Mesia, semando'l caos al so pasu (84/5) y asesinando brutalmente al gobernador, Sabín.[100] L'emperador treslladóse de momentu a la provincia a la cabeza d'un exércitu; anque na práutica delegó el mandu nel so praefectus Fusco, quien, a mediaos del añu 85, llogró faer recular a los dacios hasta'l so territoriu. L'emperador tornó a la capital imperial con cuenta de que celebrar el so segundu trunfu.[101] Sicasí, la victoria nun sería definitiva yá que, a principios del añu 86, Fusco embarcar nuna aciar espedición en territoriu daciu, de la que derivó la completa destrucción de la Legio V Alaudae en Tapae. El praefectus foi asesináu y el aquila de la Guardia Pretoriana foi prindada.[102]

L'emperador tornó a Mesia n'agostu del añu 86. Una vegada ende estremó la provincia en Baxa y Alta Mesia y treslladó trés nueves lexones a la frontera del Danubiu. Lideraos por Tetio Xulianu, los romanos volvieron invadir Dacia en 87, y consiguieron ganar a Decébalo nel mesmu llugar onde Fusco fuera derrotáu (88).[103] Sicasí, la situación complicóse cuando los dacios consiguieron ganar a los romanos en Sarmizegetusa, y los xermanos afararon la frontera alemana. Con cuenta de evitar un conflictu en dos frentes, l'emperador llegó a un alcuerdu col monarca daciu pa la firma d'un tratáu de paz pol cual dexaríase'l llibre accesu d'efectivos romanos al traviés de territoriu daciu en cuenta de una retribución añal d'ocho millones de sestertii pa Decébalo.[74] Los escritores contemporáneos amosáronse inflexiblemente críticos col documentu, que consideraben vergonzosu pa los romanos y al que criticaben que nun contemplara clausa dalguna que sancionara a los asesinos de Fusco y Sabín.[104] Mientres el restu del reináu de Domicianu, el territoriu daciu caltúvose relativamente pacíficu como reinu veceru del Imperiu; sicasí, Decébalo invirtió'l dineru romano na construcción de defenses y volvió desafiar a Roma n'ulteriores ocasiones. La victoria decisiva sobre'l rebalbu monarca daciu nun se produciría hasta 106, mientres el reináu de Traxanu. Anque l'exércitu romanu sufrió graves perdes, l'Imperiu prindó Sarmizegetusa, y lo más importante, les mines d'oru y plata alcontraes ellí.[105]

Política relixosa editar

 
Áureo romanu acuñáu mientres el reináu de Domicianu. L'aviesu contién el grabáu de la diosa Minerva, deidá favorita del emperador qu'apaeció en numberoses clases de monedes emitíes pola so alministración. Esta moneda representa a la diosa avanzando con xavalina y escudu en mano.

Domicianu creía firmemente na relixón romana tradicional; dirixó una intensa política al envís de resucitar les antigües costumes y restablecer la moral romana. Con cuenta de xustificar la divina posición de la dinastía Flavia, enfatizó les ficticies conexones cola deidá romana más importante, Xúpiter.[68] Restauróse'l Templu de Xúpiter de la Llomba Capitolina y construyóse una pequeña capiya dedicada a Jupiter Conservator na redoma del edificiu onde s'escondió l'emperador el 20 d'avientu de 69. A finales del so reináu l'edificiu sería ampliáu y consagráu a Jupiter Custos.[106] Sicasí, la deidá favorita del emperador yera Minerva.[107] Non yá caltuvo una capiya dedicada a ella nel so cuartu, sinón qu'ordenó a la so alministración que la diosa apaeciera de manera regular nes sos monedes. Amás, nel so honor fundóse la Legio I Minervia.[108] Domicianu tamién resucitó la práutica del cultu imperial, cayida en desusu mientres el reináu de Vespasianu; amás, confiriéronse honores al so hermanu y completóse el Templu de Vespasianu y Titu, dedicáu al so padre y hermanu.[80] Con cuenta de aguiyar la memoria de los trunfos de los flavios, construyéronse'l Templum Divorum y el Templum Fortuna Redux y rematóse el Arcu de Titu.

Los proyeutos de construcción constitúin la parte más ostensible de la política relixosa efectiva mientres el so reináu, anque l'emperador tamién s'esmoleció en faer que se cumpliera la llei relixosa y la moral pública. En 85 designar a sigo mesmu censor perpetuu, maxistratura responsable de supervisar la moral y conducta romana.[109] De nuevu, l'emperador desempeñó les responsabilidaes derivaes del so cargu con gran dilixencia. Restauróse la Lex Iulia de Adulteriis Coercendis, en virtú de la cual se exiliaba a los adúlteros. Cutió y espulsó a un caballeru que formaba parte d'un xuráu por divorciase de la so esposa y espulsó del Senáu a un ex-cuestor por actuar y baillar.[110] Escorrióse despiadadamente la corrupción esistente ente los funcionarios públicos al traviés de la eliminación de xuraos qu'aceptaren sobornos y la derogación de lleis cuando s'abarruntaba la esistencia d'un conflictu d'intereses.[71] Castigó col exiliu o l'asesinatu a los autores d'escritos difamatorios, especialmente cuando dichos escritos diben dirixíos contra él.[70] Controlábase opresivamente a los actores por cuenta de que les sos actuaciones podíen ser oxetu de sátires dirixíes a desprestixar al emperador. Arriendes d'ello, prohibiéronse les apaiciones públiques de los mimos. En 87 afayóse que les vírxenes vestales rompieren el so votu de castidá mientres la so dómina al serviciu del Imperiu; por cuenta de que éstes yeren consideraes fíes de la comunidá, esta ofiensa constituyía n'esencia un incestu. Jones afirma que se condergó a muerte a los implicaos nel delitu y quemóse vives a les vestales.[111][n. 3]

Les relixones estranxeres tolerar na midida que nun interfirieren nel orde públicu y que pudieren ser asimilaes a la tradicional relixón romana. Mientres el reináu de la dinastía Flavia creció'l cultu a les distintes deidaes exipcies d'una manera que nun volvería a trate hasta l'entamu del reináu de Cómodu. Ente les deidaes veneraes destacaben Serapis y Isis, identificaes con Xúpiter y Minerva respeutivamente.[108] Una tradición basada nos escritos d'Eusebio de Cesárea sostién que cristianos y xudíos fueron implacablemente escorríos a finales del so reináu.[112][113] Dellos historiadores actuales señalen que nun esisten pruebes abondes d'una verdadera opresión relixosa exercida mientres el so reináu.[114][115] Anque los xudíos fueron fuertemente gravados con impuestos, nenguna fonte contemporánea pon de manifiestu la esistencia de xuicios o execuciones basaos n'ofienses relixoses d'esta naturaleza. Sicasí la mayoría de los biblistas,[116][117] y otros historiadores[118] defenden la posición de que l'Apocalipsis foi escritu mientres el reináu de Domicianu como reaición a la intolerancia relixosa del emperador. Ente que l'emperador faíase llamar "señor y dios Domicianu", el Apocalipsis respuende «Εγω ειμαι το Α και το Ω, αρχη και τελος, λεγει ο Κυριος» (Yo soi l'Alfa y l'Omega, principiu y fin, diz el Señor Dios —Ap. 1, 8—), esto ye, qu'hai un solu Señor. La tensión tamién se manifiesta en grafitos topaos de la dómina, como'l conocíu Grafitu de Alexámenos descubiertu nel Palatín, qu'amuesa a manera de burlla a un cristianu adorando a un crucificáu con cabeza de pollín.

El destierru de Xuan l'Apóstol dende Éfesu a la islla de Patmos (onde según la tradición de Ireneo de Lyon (Adv. haer. 5.30.3) foi escritu'l Llibru del Apocalipsis),[118] y l'execución de T. Flaviu Clemente nun pueden considerase exemplos de llibertá relixosa. Según l'historiador Dión Casio,[119] Flaviu Clemente y la so esposa Domitila fueron acusaos d'ateísmu y condergaos: Clemente foi executáu y Domitila desterrada a la isla de Pandataria.[120][121] Ye bien conocíu que nel Imperiu Romanu, l'acusación de "ateísmu" indicaba la negación a adorar a los dioses romanos polo xeneral y a reconocer l'orixe divín del emperador en particular.[118][n. 4] Según el Acta de los santos Nereo y Aquileo, Domitila y dos servidores sos fueron exiliaos, siendo los servidores degollaos y ella quemada.[121] Ye claro que, tanto baxu Nerón como so Domicianu, nun hubo necesidá de llexislación especial pa escorrer.[122]

Oposición editar

Revuelta de Saturnino editar
 
Estatua de Domicianu como emperador. Museos Vaticanos (Roma).

El 1 de xineru de 89, Lucio Antonio Saturnino, gobernador de Germania Cimeru, y los dos lexones aparcaes en Mogontiacum (Maguncia), la XIV Gemina y la XXI Rapax, remontar contra l'Imperiu cola ayuda de los chatii.[90] Desconócense les causes de la revuelta, anque al paecer foi entamada con gran antelación. Los oficiales senatoriales despreciaben les estratexes militares del so emperador: la so decisión de fortificar la frontera xermana en llugar d'atacar a les belicoses tribus que la habitaben, el so recién retirada de Britania, y el so alcuerdu de paz con Decébalo.[123] Sía que non, la revuelta llindábase puramente a la provincia de Saturnino; anque la noticia del llevantamientu rebalbu llueu se conoció nos territorios vecinos. Asistíu pol procurator de Recia, Norbano, treslladóse a la provincia'l gobernador de Germania Inferior, Aulo Bucio Lapiu Máximu. Traxanu allegó dende Hispania y el mesmu Domicianu empecipió la so marcha a la cabeza de los pretorianos. La suerte fixo qu'un destemple evitara que los chatii cruciaren el Rin con cuenta d'allegar n'ayuda de Saturnino.[93] En 24 díes los rebeldes fueron estrapaos y los sos líderes cruelmente castigaos. Unviar a Iliria les lexones de Saturnino, ente que les que les habíen derrotáu fueron generosamente compensaes

Lapiu Máximu recibió'l gobiernu de la provincia de Siria, un segundu consuláu suffecto en mayu de 95, y un sacerdociu inda exercíu en 102. Quiciabes Norbano fuera nomáu praefectus d'Exiptu, pero lo más probable ye qu'algamara la prefeutura pretoriana en 94, con Titu Petroniu Segundu como colega.[124] L'emperador empecipió l'añu siguiente con un consuláu compartíu con Nerva, lo que suxure qu'esti postreru desempeñó un papel importante nel descubrimientu de la combalechadura; quiciabes de manera similar a lo que fizo cola Conspiración de Pisón mientres el reináu de Nerón. Anque poco se conoz alrodiu de la so carrera enantes de la so adhesión al tronu, Nerva amuésase como un políticu diplomático y maleable, capaz de sobrevivir a numberosos cambeos de gobiernu; el socesor de Domicianu foi unu de los asesores de mayor enfotu de los Flavios.[125] El so consuláu paez tar enriáu a amosar la estabilidá del so réxime.[126] Tres la supresión de la revuelta, l'Imperiu volvió tar n'orde.

Rellaciones col Senáu editar

Dende la cayida del orde republicanu, l'autoridá del Senáu viérase bien amenorgada sol réxime gubernamental establecíu por Augusto, conocíu comúnmente col nome de Principáu. Esta forma de gobernar dexaba la esistencia d'un réxime autocráticu de facto de la que caltenía los aspeutos formales del sistema republicanu. La mayor parte de los emperadores aguiyaron esta falsa fachada democrática de la que s'aseguraron la so reconocencia como monarques («princeps») ente los senadores. Sicasí, Domicianu y otros emperadores nun se valieron de la diplomacia con cuenta d'algamar esta reconocencia, sinón qu'emplegaron la fuercia. El mesmu Domicianu diera muestres de la so autocracia namás xubir al tronu; nun gustaba de los aristócrates y nun tenía mieu n'amosalo. El so gobiernu supón la total anulación del poder del Senáu, pos les sos decisiones basar nos conseyos d'un pequeñu grupu d'asesores y caballeros a los que s'dio'l control d'importantes maxistratures estatales.[127] Per otru llau, tres l'asesinatu de Domicianu los senadores de Roma entainar a axuntase p'aprobar una moción de conderga de la memoria.[128]

Sicasí, trató de realizar dalguna concesión al Senáu. Considerando que mientres los reinaos del so padre y el so hermanu concentróse'l poder consular en manes de la Familia Flavia, l'emperador almitió un númberu sorprendentemente considerable d'opositores provincianos al consuláu; siempres y cuando él abriera cada añu como cónsul ordinariu.[129] A pesar d'ello, nun se determinó si esto constitúi un verdaderu intentu de reconciliase coles faiciones contraries del Senáu. Ye probable que, al ufiertar el consuláu a opositores potenciales pretendiera pone-yos en peligru a güeyos de los sos partidarios. Cuando la xestión de los sos enemigos nun yera impecable, yeren exiliaos o executaos y los sos bienes confiscados.[127]

Y con frecuencia esclamaba: ¡Qué miserable condición la de los príncipes! Nun se-yos cree alrodiu de les combalechadures de los sos enemigos hasta que son asesinaos.[22]

Tanto Tácito como Suetonio menten nes sos obres una esguilada de persecuciones escontra'l final del so reináu. Dambos historiadores identifiquen el momentu críticu d'estes persecuciones en dalgún puntu ente l'añu 89, añu de la supresión de la revuelta de Saturnino, y l'añu 93.[130][131] Condergóse a muerte siquier a venti opositores políticos ya ideolóxicos,[n. 5] ente los que s'atopen l'anterior home de Domicia Longina, Lucio Elio Lamia, y tres miembros de la familia imperial, Titu Flaviu Sabín, Titu Flaviu Clemente y Marcu Arrecino Clemente.[n. 6] El fechu de que dalgunos d'estos homes fueren asesinaos en 83/5 desacreditan la parte de la obra de Tácito na que l'historiador da testimoniu de la esistencia d'un reinu del terror» a finales del so reináu. Según Suetonio, aquellos de los qu'abarruntaba l'emperador yeren declaraos culpables de corrupción o de traición.

Jones compara les execuciones qu'ordenó Domicianu coles que se llevaron a cabu mientres el reináu del emperador Claudio (41-55), faciendo fincapié nel fechu de que, anque Claudio asesinara a 35 senadores y a 300 miembros del ordo equester, foi divinizáu pol Senáu y entá se-y recuerda como unu de los meyores emperadores de la hestoria del Imperiu romanu.[132] Domicianu, anque incapaz de llograr el sofitu de l'aristocracia, trató de neutralizar la oposición procedente de les faiciones senatoriales contraries al traviés de diversos nomamientos consulares. El so autocráticu estilu de gobiernu acentuó la perda de poder senatorial. Per otra parte, el so ecuánime tratu tanto al patriciáu como a la realeza valiólu'l despreciu del pueblu.[132]

Muerte editar

Asesinatu editar

 
Según Suetonio, l'emperador adoraba a Minerva como la so proteutora con supersticiosa veneración. Dizse que nun suañu abandonólu poco primero del so asesinatu.

L'emperador foi asesináu'l 18 de setiembre de 96 por cuenta de una combalechadura palaciega urdida por una serie d'oficiales de la corte.[133] Suetonio ufierta una detallada descripción del homicidiu, afirmando que'l líder de los conspiradores yera'l chambelán imperial Partenio. Esti oficial habíase enemistado col emperador por cuenta de la execución del so secretariu Epafrodito.[134] Los autores materiales del crime fueron un llibertu de Partenio, llamáu Máximu, y Esteban, mayordomu de la sobrina del emperador, Flavia Domitila. Nun se determinó con total certidume la participación de la Guardia Pretoriana, liderada por Norbano y Petroniu Segundu; d'ente ellos, sábese qu'esti postreru tenía conocencia de la intriga.[135] La Historia romana de Dión Casio, escrita cuasi cien años dempués del delitu, cita a Domicia Longina ente los conspiradores. Sicasí, la fe y devoción qu'esta muyer sintió pol so home inclusive dempués de la so muerte fai que la so participación na conxura seya bien pocu probable.[136]

Dión suxure que l'asesinatu foi un actu improvisáu.[137] Sicasí, los escritos de Suetonio impliquen la esistencia d'una combalechadura bien entamada. La viéspora del ataque, Esteban asonsañó una mancadura con cuenta de poder llevar una daga debaxo de vender coles que se cubrir la ficticia firida.[138] El día del asesinatu cerraron les puertes de los cuartos de los sirvientes imperiales. El personal del emperador llevó la espada qu'ésti despintaba debaxo de la so almada.[138] Por cuenta de una predicción astrolóxica, l'emperador creía que morrería a mediudía. El día señaláu pol astrólogu, preguntó a un mancebu la hora; el rapazu, incluyíu na intriga, respondió-y que yera más de mediudía.[139] Solliviáu, l'emperador dirixir al so escritoriu onde tenía entamáu roblar dellos decretos; de sópitu, Esteban averóse-y:

He equí lo que se supo alrodiu de esta conxuración y de la manera cómo pereció Domicianu. Nun sabiendo los conxuraos ónde nin cómo lo atacaríen, si na mesa o nel bañu, Esteban, intendente de Domitila, acusáu entós de malversación, ufiertó-yos el so conseyos y el so brazu. Pa evitar barruntos, asonsañó tener una firida nel brazu esquierdu, y llevar mientres munchos díes arrodiáu de llana y vendajes. Llegáu'l momentu, despintó nél un puñal, y fixo pidir una audiencia al emperador pa denuncia-y una combalechadura. Introducíu nel so cámara, mientres Domicianu lleía con espantu l'escritu qu'acababa d'apurri-y, mancar nel baxu banduyu. Mancáu l'emperador, trató de defendese, cuando Clodiano, lexonariu distinguíu, Máximu, llibertu de Partenio, Saturio, decurión de los cubicularios, y dellos gladiadores, cayeron sobre él y diéron-y siete puñalaes.[138]

Esteban y l'emperador siguiríen combatiendo nel suelu hasta que'l restu de conspiradores consiguieron apodera-y y solmena-y delles puñalaes. Namái un mes primero que se produxera'l so 45 cumpleaños, Domicianu morrió; ensin ceremonia dalguna abasnóse'l so cuerpu y se cremó el cadabre. Consumíu'l fueu entemecieron el so cenices coles de la so sobrina Julia, depositaes nel Templo Flavio.[138] Suetonio atestigua la esistencia d'una serie de presaxos que predixeren la so muerte.[107] Dellos díes enantes Minerva apaeciérase-y en suañu anunciándo-y que Xúpiter desarmára-y y que yá nun sería capaz de protexe-y.[107]

Sabedores los complotados de l'afición de Domicianu polos oráculos y predicciones, utilizaron esi calter del emperador pal trunfu de la intriga que terminó cola so vida. Puede considerase ésti un casu de "profecía autocumplidora", nel cual una creencia negativa sobre'l futuru conduz a qu'asoceda lo que tanto se tarrez.

 
Bustu del emperador Nerva. Según ciertu historiadores tomó parte o tuvo conocencia de la combalechadura contra Domicianu. Darréu dempués del asesinatu foi proclamáu emperador pol Senáu.

Socesión y consecuencies editar

Según el Fasti Ostienses,[n. 7] el Senáu proclamó emperador a Nerva el mesmu día del asesinatu de Domicianu.[140] El fechu de que nesi momentu fuera consideráu un socesor desaveniente al tronu dio pie a diversos autores a especular alrodiu de la so participación nel homicidiu.[141][142] Dión Casio afirma qu'antes de cometer el crime, los conspiradores aldericaron cuál sería los sustitutu del postreru Flavio; Nerva foi unu d'ellos, non yá por causa de les sos dotes alministratives, sinón tamién porque l'emperador abarruntaba d'él, faciendo que nun tuviera nada que perder si tomaba parte na intriga.[143] Magar nunca se confirmó la so participación nel homicidiu,[144] Murison —ente otros— sostién que foi proclamáu emperador unes hores dempués de conocer la noticia y puramente por iniciativa de los senadores.[140] Anque ye facederu, nun paez que participara na conxura.[145]

Tres el nomamientu de Nerva como emperador, el Senáu emitió un damnatio memoriae (lliteralmente, «condena de la memoria») sobre Domicianu:[128] les sos monedes y estatues fueron fundíes, les sos arcos baltaos y el so nome esaniciáu de tolos rexistros públicos.[146][147] Domicianu ye l'únicu emperador sobre'l que s'emitió de manera oficial un damnatio memoriae, anque pudo imponese de facto sobre otros. La mayoría de les sos semeyes fueron restauraos con cuenta de que representaren al nuevu emperador; d'esta miente impulsábase la producción de nuevos cuadros de la que s'esaniciaba'l material sobre'l que pesaba la condena senatorial.[148] Cuasi toles estatues que llegaron hasta los nuesos díes topar nes provincies imperiales. El Palacio Flavio pasó a llamase la «Casa del Pueblu»; Nerva treslladóse a vivir a l'antigua residencia de Domicianu, allugada nos Xardinos de Salustio'.[149]

Anque la socesión efectuar de manera bien rápida, caltúvose latente'l sofitu de les fuercies armaes al acabante finar emperador. A la so muerte los militares solicitaron el so deificación,[146] y a manera de midida compensatoria demandóse la execución de los asesinos de Domicianu, a lo que Nerva negóse.[150] Roceanu, l'emperador sustituyó a Titu Petroniu Segundu por Casperio Eliano como praefectus praetorio.[151] L'entamu del reináu de Nerva tuvo marcáu pola total insatisfaición pol estáu de les coses; n'ochobre de 97 españaría una nueva crisis cuando los pretorianos, lideraos por Casperio Eliano, asediaron el Palaciu Imperial y tomaron al emperador como rehén.[152] Ésti viose obligáu a vencer a los sos pidimientos, a apurrir a los responsables pola muerte de Domicianu ya inclusive a emitir un discursu nel qu'emponderaba la so actitú.[153] Titu Petroniu Segundu y Partenio fueron prindaos y asesinaos. Anque l'emperador salió ilesu del so secuestru, ésti supunxo un perduru revés a la so autoridá.[152] Poco dempués anuncióse l'adopción de Traxanu y el so nomamientu como socesor al tronu.[152] Esta decisión supón pa munchu historiadores —como Pliniu o Syme— el so abdicación.[154][155]

Legáu editar

Fontes antigües editar

La mala rellación que caltenía l'emperador coles clases senatorial y aristocrático —cola que la mayor parte d'historiadores clásicos calteníen una estrecha rellación— determinó a los mesmos a ufiertar nes sos obres una visión bien desfavorable del postreru de los Flavios.[128] Per otra parte, historiadores contemporáneos como Pliniu, Tácito y Suetonio completaron les obres sobre'l so reináu dempués de qu'esti terminara, y tres la emisión del damnatio memoriae. Les obres de dellos poetes cortesanos como Marcial y Estaciu constitúin los únicos testimonios escritos mientres el so reináu. A pesar d'ello, nun ye sorprendente que, por cuenta de la posición de los autores de los poemes, dichos escritos seyan una mera coleición d'afalagos; de fechu lleguen a comparar al emperador con un dios.[156]

La obra que trata de forma más estensa la vida y reináu de Domicianu foi escrita pol historiador Suetonio, que nació mientres el reináu del emperador Vespasianu, y publicó les sos obres mientres el reináu d'Adriano (117-138). El so De Vita Caesarum constitúi la fonte principal de lo que se conoz alrodiu de la so vida; esti escritu, anque predominantemente negativu, nun lu allaba nin condérga-y de forma espresa, y de fechu asegura que l'apavoriante final del so reináu venía precedíu por un prósperu entamu del mesmu.[157] Con too y con eso, la veracidá d'esta obra vese afeutada nel momentu que contradizse al presentar al emperador como un home moderáu de la que como un decadente llibertín.[20] Según Suetonio, l'interés del emperador pol arte y la lliteratura yera asonsañáu; l'historiador afirma que nunca se fadió en conocer a los autores clásicos. Paralelamente, ciertos estractos de la obra describen l'interés que sentía l'emperador pola espresión epigramática, lo cual suxure que taba familiarizáu colos clásicos, polo qu'esiste otra contradicción evidente. Mientres el so reináu apadrinó a diversos poetes y arquiteutos, fundáronse unes «Olimpiaes del Arte» y restauróse la Biblioteca de Roma, gravemente estropiada tres una quema.[20][n. 8]

De la mesma, Suetonio ye la fonte de delles de les hestories escandaloses surdíes en redol al matrimoniu de Domicianu. Según él, Domicia Longina foi exiliada en 83 por cuenta de la rellación estramatrimonial que caltuvo col famosu actor Paris. Esta obra afirma que cuando l'emperador afayar, asesinó a Paris na cai y divorcióse de la so esposa; afírmase amás que tres l'exiliu de Longina, Domicianu tomó como amante a Julia, quien darréu finaría por causa de un albuertu.[46][158] Levick considera esti rellatu bien pocu plausible, y fai fincapié na esistencia de rumores maliciosos en redol a la infidelidá de Domicia nes obres de los escritores post-flavios; de fechu búscase poner de relieve la hipocresía d'un monarca que, de la que defendía con ahínco la moral romana, cometía escesos en priváu y taba al mandu de una alministración corrupta.[159] Con too y con eso, los escritos de Suetonio apoderaron la historiografía imperial romana mientres sieglos.

Anque consideráu'l más fiable de los historiadores de la dómina, la veracidá de los escritos de Tácito que traten del emperador puede trate aburuyada na midida que'l so suegru, Cneo Julio Agrícola, yera consideráu como un enemigu personal de Domicianu.[160] Na obra que dedica al so suegru, Agricola, Tácito afirma que l'emperador fíxo-y volver de Britania por cuenta de que les sos victories sobre los caledonios punxeren de manifiestu la so propia incompetencia militar. Per otra parte, diversos autores modernos, como Dorey, sostienen qu'Agrícola foi un íntimu amigu del emperador y que, cola so obra, Tácito trataba namái d'alloñar a la so familia de la finada dinastía nel momentu que Nerva aportó al poder.[161][160] Les Hestories de Tácito, según la obra dedicada a Agrícola fueron escrites y publicaes so los reinaos de Domicianu, Nerva (96-98) y Traxanu (98-117). Lamentablemente, la parte de les Hestories en que se fala alrodiu de la dinastía Flavia perdióse cuasi na so totalidá. La opinión del historiador alrodiu de Domicianu llegónos al traviés de los curtios comentarios presentes nos sos cinco primeros llibros y en Agricola, llibru nel que critica duramente les capacidaes militares del emperador. Con too y con eso, Tácito almite abiertamente la delda que tien colos Flavios, quien lu ayudar a progresar na so carrera pública.[162]

Otros importantes autores del S. IIJuvenal y Pliniu— dediquen parte de los sos escritos a la vida d'esti emperador. Pliniu el Mozu, compañeru de Tácito, pronunció ante'l Senáu y Traxanu el so famosu Panygericus Traiani (100), nel cual apondera la nueva era de llibertá qu'empezaba, definiendo d'esa manera al postreru de los Flavios como un tiranu. Juvenal satiriza cruelmente a la so alministración nes sos Sátires, nes que describe la redolada del emperador como corruptu, inxustu y violentu. Por cuenta de ello, los historiadores de finales de sieglu heredaríen d'esti escritores la negativa visión que ta presente nes sos obres. Nel S. III dicha perspeutiva foi aguiyada al traviés de los escritos d'Eusebio de Cesárea y d'otros historiadores eclesiásticos, quien lo consideren unu de los primeros persiguidores de los cristianos.

Revisionismu modernu editar

 
Domicianu vistíu de militar. (Vaison-la-Romaine)

Esta visión del reináu de Domicianu caltener hasta los entamos del S. XX, cuando les meyores arqueolóxicos y numismáticos dieron pie a que los espertos volvieren interesase pol so reináu. Foi nesta dómina cuando s'alvirtió la necesidá de revisar los escritos de Tácito y de Pliniu. En 1930, Ronald Syme ufiertó una nueva perspeutiva alrodiu de la política financiera d'esti emperador, considerada un desastre mientres sieglos. El so escritu contién la siguiente introducción:

El llabor de la pala y l'usu del sentíu común fixeron enforma por apangar la influencia de Tácito y Pliniu, según por rescatar la memoria de Domicianu de la infamia o l'olvidu. Sicasí, entá queda enforma por faer.[163]

Mientres l'intre del s. XX volvieron evaluase les polítiques militares, alministratives y económiques de Domicianu. Sicasí, nun se publicar los escritos qu'esponíen la resultancia d'estos estudios hasta la década de 1990, cuasi cien años dempués de la publicación del Essai sur le règne de l'empereur Domitien (1894), de Stéphane Gsell. La más importante d'estes obres ye The Emperor Domitian, escrita pol historiador Brian W. Jones, que llega la conclusión na so monografía sobre l'emperador qu'este yera un despiadáu anque eficiente autócrata.[164] Esti historiador afirma que mientres la mayor parte del so reináu nun esistió un sentimientu contrariu xeneralizáu escontra l'emperador o escontra la so alministración. Namái unos pocos fueron los que denunciaron la so durez; los mesmos qu'a la so muerte seríen los que s'atreveríen a esaxerar el so despotismu con cuenta de llograr el favor de la dinastía Antonina.[164] Esto pue ser ciertu en dellos casos, anque tamién resulta previsible que non se explicitara en demasía la animaversión al emperador, siendo qu'esti esaniciaba a los sos oponentes manifiestos.

Tres los sos estudios, Jones (op.cit.) conclúi que la política esterior del emperador yera realista: refugaba la guerra expansionista ya inclinábase por axustar trataos colos sos enemigos; d'esa manera romper cola tradición militar romana, que llamaba a la conquista de nuevos territorios por aciu ataques violentos. Pero cabo cuestionase si esta política yera frutu del convencimiento de les ventayes que da la paz sobre la guerra, d'una "natural bonhomía" (inesistente en Domicianu) o más bien de la so incapacidá pa trunfar nel sable de la guerra.

Nun caben duldes que'l so eficiente programa económicu alzó a la moneda romana a valores que nun volvería algamar.

Per otra parte, los estudios de Jones (op.cit.) sostienen que cesaron les persecuciones desenvueltes sobre les minoríes relixoses, inclusive sobre xudíos y cristianos.[164] Pa llegar a esa conclusión, Jones llindar a descalificar toles fontes anteriores, ensin apurrir nenguna qu'implique una aición positiva de parte de Domicianu a favor d'una tolerancia relixosa. Una de les razones qu'habilita barruntos razonables sobre l'algame de la tolerancia de Domicianu yera'l so propiu calter, descripto pol mesmu Jones. La personalidá de Domicianu, los elementos totalitarios qu'exhibía la so alministración polo xeneral, la so propia visión como emperador, considerándose a sigo mesmu'l nuevu Augusto, o entá más, faciéndose llamar "señor y dios Domicianu" y divinizando a tres miembros de la so familia, la importancia que daba al cultu imperial y a los oráculos, facilitaben el so comportamientu despóticu, al creer nel so propiu llume ya ilustración, y nel so destín d'emponer al Imperiu romanu escontra una nueva era de prosperidá. Nesi marcu, cualesquier oponente so nes idees o creencies, fora senador, cortesanu o líder relixosu convertir nun riesgu potencial. D'ellí a la busca de la eliminación del oponente namái mediaba un pasu.

Ciertu historiadores llamen a esta hipotética yera'l «Renacimientu Flavio».[69] La propaganda relixosa, militar y cultural diba empuesta a fomentar el cultu a la personalidá cultu a la so personalidá; llevantó poderoses estructures con cuenta de que'l pueblu recordara los llogros de la so dinastía, celebró ellaboraos trunfos pa crease una imaxe d'emperador guerreru,[84] se autonombró censor perpetuu y controló conducentemente la moral público y privao.[109] Tamién s'implicó personalmente en toles cañes de la so alministración, faciendo que cesara la corrupción esistente ente los funcionarios públicos. Lo malo de la so censura ye qu'implicaba una total anulación de la llibertá d'espresión; amás, mientres el so reináu caltuvo una opresiva actitú escontra los senadores. Penábase la bilordiu col exiliu o la muerte, anque por cuenta de la so naturaleza sospechosa aceptaba información de delatores con cuenta de formular falses acusaciones de traición sobre los sos enemigos.[165]

Anque los sos contemporáneos -y vilipendiaran tres la so muerte, la so alministración sentó les bases pal pacíficu s. II. Les polítiques de los sos socesores, anque menos restrictives, diferíen bien pocu de les suyes. Ello ye que el «murniu colofón del s. I» de Tácito, Pliniu y los sos socesores nun ye más qu'una de les más prósperes dómines del Imperiu. Theodor Mommsen considera que'l so reináu ta marcáu por un despotismu aveséu ya intelixente.[166]

Historiografía editar

  • Tácito. Esti historiador escribió los sos Hestories mientres el reináu de la dinastía Flavia. Sicasí, parte de la so obra perdióse.
  • Décimu Xunu Juvenal. Esti autor de sátires representa a Domicianu y el so reináu como corruptu, inxustu y violentu.
  • Suetonio. Esti historiador, nel so trabayu Les vides de los dolce césares, amuesa la visión más completa de toles fontes antigües qu'escriben alrodiu de Domicianu.[167]
  • Estaciu. Escribió cuatro poemes que contienen detalles de la vida de Domicianu.
  • Marcu Valerio Marcial. El so trabayu contién referencies y epigrames sobre Domicianu.

Representaciones nel arte editar

Lliteratura editar

  • Domitia and Domitian (2000) ye una novela histórica escrita por David Corson. Ta basada nos trabayos de Brian Jones y Pat Southern, y desenvuélvese en redol a los personaxes del títulu (Domicia Longina y Domicianu).
  • Les noveles de Marcu Didio Falco (1989-?) son una serie de noveles históriques-policiaques escrites por Lindsey Davis. La trama desenvolver mientres el reináu de Vespasianu, pero Domicianu apaez como personaxe en dalguna d'elles.
  • The Light Bearer (1994) ye una novela histórica escrita por Donna Gillespie.
  • The Roman Actor (1626) ye una pieza de teatru escrita por Philip Massinger na que Domicianu destácase como personaxe principal.
  • Los asesinos del emperador (2011) ye una novela histórica escrita de Santiago Posteguillo que narra aspeutos de la vida de Domicianu y el so asesinatu.
  • Misterios Romanos (2002-2008) son noveles basaes en fechos reales escrites por Caroline Lawrence que narren les aventures de cuatro nuevos ciudadanos romanos por tol Imperiu. Asitiar mientres tol reináu de Titu Flaviu Domicianu.

Pintura editar

  • El trunfu de Titu, Lawrence Alma-Tadema (1885). Oleu sobre llenzu. Coleición privada. Dicha pintura reflexa la triunfal procesión de Titu y la so familia tres la victoria en Xudea. Alma-Tadema yera conocíu poles sos meticulosas investigaciones históriques.[168] Vespasianu, afatiáu cola túnica de pontifex maximus, camina a la cabeza de la so familia siguíu por Domicianu y la so primer esposa, Domicia Longina, cola que se casara apocayá. Tres Domicianus alcuéntrase Titu, vistíu con una sacra regalía. La mirada que se dediquen Titu y Domicia dio pie a munchos historiadores —tales como Jones— a especular sobre una posible rellación ente dambos.[47]

Cine y televisión editar

Notes editar

  1. Hermanu de Vespasiano.
  2. A pesar d'ello'l dominiu romanu sobre la zona nun sería duraderu. Los próximos gobernadores de la islla diríen perdiendo territorios de forma gradual hasta la retirada romana.
  3. Esta afirmación del historiador ye estraña, yá que na Antigua Roma el castigu que se infligía a una vestal qu'incumpliera'l votu de castidá (pudiendo traer la mala suerte pa tol pueblu) yera'l de soterrales vives.
  4. Roma yera lliberal n'almitir nueves deidaes y tolerante colos cultos estranxeros, mientres nengunu d'ellos alzárase contra la relixón oficial romana nin prohibiera a los sos siguidores participar nos sos ritos. Sicasí, el cristianismu esixía de los sos fieles exclusividad na adoración relixosa, una y bones el cultu d'adoración implica pa los cristianos un tributu que solo puede rindíse-y a Dios. Pero los romanos consideraben a les ceremonies y les manifestaciones públiques de la so relixón politeista tamién como actos simbólicos d'orde políticu, polo cual la participación de los súbditos yera al empar un actu relixosu, un deber cívicu y un signu visible de fidelidá a Roma. Los cristianos nun podíen tomar parte neses manifestaciones cívicu-relixoses, y por esa razón tachábase-yos d'ateísmu.
  5. Pa la llista completa de los senadores asesinaos, vease Jones (1992), páxs. 182-188
  6. Anque ye probable que M. Arrecino Clemente fuera exiliáu en llugar de ser executáu.
  7. Calendariu d'Ostia.
  8. Con esta biblioteca» pueden referise diversos edificios. Sicasí, lo más probable ye que seya la que construyó Cayo Asinio Polión, primer biblioteca pública de Roma.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 «Domitianus» (en rusu). Real'nyj slovar' klassicheskih drevnostej po Ljubkeru. 
  2. «Domitii» (en rusu). Real'nyj slovar' klassicheskih drevnostej po Ljubkeru. 
  3. Jones (1992), p. 196-198
  4. 4,0 4,1 Jones (1992), p. 1
  5. Jones (1992), p. 3
  6. 6,0 6,1 Jones (1992), p. 2
  7. Jones (1992), p. 8
  8. Suetonio, Les vides de los dolce césares 1 (del sitiu LacusCurtius)
  9. Suetonio, Les vides de los dolce césares, Vesp. 4
  10. Jones (1992), p. 7
  11. Jones (1992), p. 9-11
  12. 12,0 12,1 12,2 Jones (1992), p. 13
  13. Flaviu Xosefu, La guerra de los xudíos III.4.2
  14. Suetonio, Les vides de los dolce césares, Dom. 9
  15. Suetonio, Les vides de los dolce césares, Dom. 12.3
  16. Suetonio, Les vides de los dolce césares, Dom. 20
  17. Jones (1992), p. 16
  18. 18,0 18,1 Suetonio, Les vides de los dolce césares Dom. 18
  19. Morgan (1997), p. 214
  20. 20,0 20,1 20,2 20,3 Jones (1992), p. 198
  21. Morgan (1997), p. 209
  22. 22,0 22,1 Suetonio, Les vides de los dolce césares, Dom. 21
  23. Tácito, Hestories II.1
  24. Tácito, Hestories II.2
  25. Tácito, Hestories III.64
  26. Tácito, Hestories II.41-49
  27. Flaviu Xosefu, La guerra de los xudíos IV.10.4
  28. Tácito, Histories II.5
  29. Flaviu Xosefu, La guerra de los xudíos IV.11.1
  30. Tácito, Hestories II.82
  31. Tácito, Hestories III.59
  32. Tácito, Hestories III.34
  33. Tácito, Hestories III.66
  34. Tácito, Hestories III.69.
  35. Tácito, Hestories III.74
  36. 36,0 36,1 Jones (1992), p. 14.
  37. Tácito, Hestories III.86
  38. Tácito, Hestories IV.3
  39. 39,0 39,1 39,2 Jones (1992), p. 15
  40. Tácito, Hestories IV.40.
  41. Tácito, Hestories IV.68
  42. Tácito, Hestories IV.85.
  43. 43,0 43,1 Tácito, Hestories IV.86
  44. 44,0 44,1 Jones (1992), p. 33.
  45. Jones (1992), p. 34.
  46. 46,0 46,1 46,2 Jones (1992), p. 35.
  47. 47,0 47,1 Jones (1993), p. 36.
  48. Jones (1992), p. 36.
  49. Jones (1992), p. 39.
  50. Jones (1992), páxs. 161-162.
  51. 51,0 51,1 Flaviu Xosefu, La guerra de los xudíos VI.9.3.
  52. 52,0 52,1 Flaviu Xosefu, La guerra de los xudíos VII.5.5.
  53. 53,0 53,1 Suetonio, Les vides de los dolce césares, Dom. 2.
  54. Suetonio, Les vides de los dolce césares, Titus 6.
  55. Jones (1992), p. 18.
  56. 56,0 56,1 Jones (1992), p. 19.
  57. Jones (1992), p. 19
  58. Crook, John A. (1951). «Titus and Berenice». The American Journal of Philology 72 (2). p166. http://links.jstor.org/sici?sici=0002-9475%281951%2972%3A2%3C162%3ATAB%3Y2.0.CO%3B2-A. 
  59. Jones (1992), p. 163
  60. Dion Casio, Historia romana LXVI.17.
  61. 61,0 61,1 Jones (1992), p. 20.
  62. Dion Casio, Historia romana LXVI.22
  63. Suetonio, Les vides de los dolce césares, Titus 8
  64. Suetonio, Les vides de los dolce césares, Titus 10.
  65. Filóstrato, Vida de Apolonio de Tiana 6.32
  66. 66,0 66,1 Dion Casio, Historia romana LXVI.26.
  67. 67,0 67,1 67,2 Jones (1992), p. 22
  68. 68,0 68,1 Jones (1992), p. 99
  69. 69,0 69,1 Jones (1992), p. 72
  70. 70,0 70,1 Jones (1992), p. 107
  71. 71,0 71,1 Suetonio, Les vides de los dolce césares, Vida de Domicianu 8
  72. Jones (1992), p. 164
  73. Jones (1992), p. 178-179
  74. 74,0 74,1 Jones (1992), p. 150
  75. Jones (1992), p. 26-28
  76. 76,0 76,1 Jones (1992), p. 73
  77. 77,0 77,1 Jones (1992), p. 75
  78. 78,0 78,1 Jones (1992), p. 79
  79. Jones (1992), p. 84-88
  80. 80,0 80,1 Jones (1992), p. 93
  81. Jones (1992), p. 74
  82. Jones (1992), p. 103
  83. Jones (1992), p. 105
  84. 84,0 84,1 84,2 Jones (1992), p. 127
  85. 85,0 85,1 85,2 85,3 85,4 Jones (1992), p. 131
  86. 86,0 86,1 Jones (1992), p. 130
  87. 87,0 87,1 87,2 Tácito, Agricola 39
  88. Tácito, Hestories I.2
  89. Syme (1930), p. 64
  90. 90,0 90,1 Jones (1992), p. 144
  91. Jones (1992), p. 128
  92. Jones (1992), p. 129
  93. 93,0 93,1 Suetonio, Les vides de los dolce césares, Dom. 6
  94. Tácito, Agricola 24
  95. 95,0 95,1 95,2 95,3 Jones (1992), p. 132
  96. Di Martino, Vittorio (2004). Roman Ireland. London: Collins Press. ISBN 1905172192.
  97. Tácito, Agricola 29
  98. Tácito, Agricola 42
  99. Jones (1992), p. 133
  100. Jones (1992), p. 138
  101. Jones (1992), p. 139
  102. Jones (1992), p. 141
  103. Jones (1992), p. 142
  104. Dión Casio, Historia romana LXVII.7
  105. Dión Casio, Historia romana LXVIII.14
  106. Jones (1992), p. 88
  107. 107,0 107,1 107,2 Suetonio, 'Les vides de los dolce césares, Dom. 15
  108. 108,0 108,1 Jones (1992), p. 100
  109. 109,0 109,1 Jones (1992), p. 106
  110. Suetonio, 'Les vides de los dolce césares, Dom. 8
  111. Jones (1992), p. 101
  112. de Cesárea, Eusebio (425). Historia Ecclesiae.
  113. Smallwood, Y.M. (1956). «'Domitian's attitude towards the Jews and Judaism». Classical Philology 51:  páxs. 1-13. 
  114. Jones (1992), p. 114-119
  115. Thompson, Leonard L. (1990). The Book of Revelation: Apocalypse and Empire. New York: Oxford University Press. ISBN 0195115805.
  116. Brown, Raymond Y. (1997). An Introduction to the New Testament. Nueva York: Doubleday, páx. 805-809. ISBN 0385247672.
  117. Vanni, Ugo (2010). Pelos senderos del Apocalipsis. Buenos Aires: San Pablo, páx. 20. ISBN 978-987-09-0105-1.
  118. 118,0 118,1 118,2 {{Cita llibru|autor=[[José Orlandis|Orlandis,José |títulu=Historia de la Ilesia Antiguo y Medieval |añu=2003 |ubicación=Madrid |editorial=Ediciones Pallabra |páxina=18 |isbn=84-8239-256-5}}
  119. Dión Casio, (67.14.1-2)
  120. Frend, W.H.C. (2006). «Persecutions: Genesis and Legacy», The Cambridge History of Christianity, Volume I: Origins to Constantine (n'inglés). Nueva York: Cambridge University Press, páx. 503–523. ISBN 978-0-521-81239-9.
  121. 121,0 121,1 Sáenz, Alfredo (2002). La Nave y les Torbonaes. La sinagoga y l'ilesia primitiva - Les persecuciones del Imperiu Romanu - L'arrianismu editorial=Gladius, páx. 64-75. ISBN 9509674613.
  122. Hughes, Philip (1978). Síntesis de la Historia de la Ilesia editorial=Herder, páx. 32-36. ISBN 8425402018.
  123. Jones (1992), p. 145
  124. Jones (1992), p. 148-149
  125. Grainger (2003), p. 30
  126. Murison (2003), p. 150
  127. 127,0 127,1 Jones (1992), p. 169
  128. 128,0 128,1 128,2 Jones (1992), p. 160
  129. Jones (1992), páxs. 163-168
  130. Tácito, Agricola 45
  131. Suetonio, Les vides de los dolce césares, Vida de Domicianu 10
  132. 132,0 132,1 Jones (1992), p. 192
  133. Jones (1992), p. 193
  134. Suetonio, Les vides de los dolce césares, Dom. 14, 16
  135. Grainger (2003), p. 19
  136. Jones (1992), p. 37
  137. Dión Casio, Historia romana LXVI.15
  138. 138,0 138,1 138,2 138,3 Suetonio, Les vides de los dolce césares, Dom. 17
  139. Suetonio, Les vides de los dolce césares, Dom. 16
  140. 140,0 140,1 Murison (2003), p. 153
  141. Murison (2003), p. 151
  142. Grainger (2003), páxs. 4-27
  143. Dión Casio, Historia romana LXVII.15
  144. Syme, Ronald (1983). «Domitian: The Last Years». Chiron 13:  páxs. 121-146. 
  145. Jones (1992), p. 196
  146. 146,0 146,1 Suetonio, Les vides de los dolce césares, Dom. 23
  147. Dión Casio, Historia romana LXVIII.1
  148. Last, Hugh (1948). «On the Flavian Reliefs from the Palazzo della Cancelleria». The Journal of Roman Studies (Society for the Promotion of Roman Studies) 38 (1-2):  páxs. páxs. 9-14. doi:10.2307/298163. http://www.jstor.org/stable/298163. Consultáu'l 8 de xunu de 2008. 
  149. Pliniu el Mozu, Panexíricu 47.4
  150. Aurelio Víctor (attrb.), Epitome de Caesaribus 12.7
  151. Lendering, Jona. «Casperius Aelianus». livius.org. Consultáu'l 22 de setiembre de 2007.
  152. 152,0 152,1 152,2 Dión Casio, Historia romana LXVIII.3
  153. Aurelio Víctor (attrb.), Epitome de Caesaribus 12.8
  154. Pliniu el Mozu, Panexíricu 7.4
  155. Syme, Ronald (1980). «Guard Prefects of Trajan and Hadrian». The Journal of Roman Studies 70:  páxs. p. 64. doi:10.2307/299556. http://links.jstor.org/sici?sici=0075-4358%281980%2970%3C64%3AGPOTAH%3Y2.0.CO%3B2-0. Consultáu'l 23 de setiembre de 2007. 
  156. Jones (1992), p. 32
  157. Waters (1964), p. 51
  158. Suetonio, Les vides de los dolce césares, Vida de Domicianu 22
  159. Levick (2002), p. 211
  160. 160,0 160,1 Jones (1992), p. 58
  161. Dorey, T. A. (1960). «Agricola and Domitian». Greece & Rome 7 (1):  páxs. 66-71. doi:10.2307/297385. http://www.jstor.org/stable/640729. 
  162. Tácito, Hestories I.1
  163. Ronald Syme. Imperial finances under Domitian, Nerva and Trajan.
  164. 164,0 164,1 164,2 Gowing, Alain M. (1992). escritu n'University of Washington. «Review: The Emperor Domitian». Bryn Mawr Classical Review. http://ccat.sas.upenn.edu/bmcr/1992/03.06.10.html. 
  165. Jones (1992), p. 180
  166. Syme (1930), p. 67
  167. Suetonio, Les vides de los dolce césares, DOLCE-CESARES-n77756i.htm.
  168. Prettejohn, Elizabeth (Marzu de 2002). «Lawrence Alma-Tadema and the Modern City of Ancient Rome». The Art Bulletin 84 (1):  páxs. 115-129. doi:10.2307/3177255. http://links.jstor.org/sici?sici=0004-3079%28200203%2984%3A1%3C115%3ALAATMC%3Y2.0.CO%3B2-D. Consultáu'l 31 de xunetu de 2007. 

Bibliografía editar

Autores clásicos editar

Autores modernos editar

Bibliografía complementaria editar

  • Santos Yanguas, Narciso Vicente, L'emperador Domicianu y los cristianos, en Studium Uvieín: Revista del Institutu Cimeru d'Estudios Teolóxicos del Seminariu Metropolitanu d'Uviéu, Nº. 6-7, 1978‑1979, ISSN 02110741, p. 165-185.
  • Pérez Vilatela, Luciano, Alusiones a la guerra dácica de Domicianu en Silio Itálicu, Actes del VIII Congresu Español d'Estudios Clásicos, Vol. 3, 1994, ISBN 84-7882-129-5, p. 263-266.
  • Mommsen, Theodor, El mundu de los Césares, Fondu de Cultura Económica, 2006, ISBN 968-16-7724-2.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Titu
Emperadores romanos
Socesor:
Marcu Coceyo Nerva
Predecesor:
Titu
79 d. C. - 81 d. C.
Dinastía Flavia
81 d. C. - 96 d. C.
Socesor:
Predecesor:
Titu Flaviu Vespasiano y Titu
Cónsul del Imperiu romanu xunto con

Lucio Valerio Catulo Mesalino
73 d. C.

Socesor:
Titu Flaviu Vespasiano y Titu
Predecesor:
Titu Flaviu Vespasiano y Titu
Cónsul del Imperiu romanu xunto con Titu
80 d. C.
Socesor:
Luciu Flaviu Silva Nonio Baso y Lucio Asinio Polión Verrucoso
Predecesor:
Luciu Flaviu Silva Nonio Baso y Lucio Asinio Polión Verrucoso
Cónsul del Imperiu romanu
82 d. C. - 88 d. C.
Socesor:
Titu Aurelio Fulvo y Marcu Asinio Atratino
Predecesor:
Titu Aurelio Fulvo y Marcu Asinio Atratino
Cónsul del Imperiu romanu xunto con

Marcu Coceyo Nerva
90 d. C.

Socesor:
Manio Acilio Glabrión y Marcu Ulpio Traxanu
Predecesor:
Manio Acilio Glabrión y Marcu Ulpio Traxanu
Cónsul del Imperiu romanu xunto con

Quintu Volusio Saturnino
92 d. C.

Socesor:
Sestu Pompeyo Colega y Quintu Peduceo Priscino
Predecesor:
Luciu Noniu Calpurniu Torcuatu Asprenas y Titu Sextiu Maxu Lateranu
Cónsul del Imperiu romanu xunto con

Titu Flaviu Clemente
95 d. C.

Socesor:
Cayo Manlio Valente y Cayo Antistio Vétere