Invasiones Ingleses al Ríu de la Plata

Plantía:Campaña Guerra anglu-española (1804-1809) Les Invasiones Ingleses al Ríu de la Plata fueron dos expedición militares fracasaes que l'Imperiu británicu entamó en 1806 y 1807 contra'l Virreinatu del Río de la Plata —perteneciente a la Corona española— coles mires d'amestalo. Asocedieron nel marcu de la Guerra anglu-española (1804-1809), oncena guerra anglu-española.

Invasiones Ingleses al Río de la Plata
Parte de Guerra anglo-española de 1796-1808 (es) Traducir
Fecha 1806 → 1807
Llugar Ríu de la Plata, Buenos Aires, Xeneral San Martín (Buenos Aires), Montevidéu, Colonia del Sacramento, Maldonado, Ensenada de Barragán, Quilmes (Buenos Aires).
Resultáu Victoria española
Belixerantes
Virreinatu del Río de la Plata Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda
Comandantes
Rafael de Sobremonte
Santiago de Liniers
Juan Martín de Pueyrredón
Martín de Álzaga
Pascual Ruiz Huidobro
Primer Invasión:
Bandera del Reinu Xuníu William Carr Beresford  Rindición
Bandera del Reinu Xuníu Denis Pack  Rindición
Bandera del Reinu Xuníu Home Riggs Popham
Segunda Invasión:
Bandera del Reinu Xuníu John Whitelocke  Rindición
Bandera del Reinu Xuníu Samuel Auchmuty
Bandera del Reinu Xuníu Charles Stirling
Fuercies en combate
Primer Invasión: 8.000 criollos movilizaos en Buenos Aires[1]y 3.000 milicianos montaos en Córdoba[2]
Reconquista: 1.000 porteños, 1.300 refuerzos de Montevideo y cientos de soldaos y marinos;[3]
Entemediu: 8.151 homes en Buenos Aires (5.000 criollos y 3.000 españoles)[4]
Segunda Invasión: en Buenos Aires 8.000 (y 1.000 na Banda Oriental) según prensa española,[5]6.000 según cálculos ingleses, probablemente 7.000[6] ·482 infantes de marina[7]
·4.705[7]-5.010[8]infantes (167 veteranos)[7]
·1.147[7]-2.036[8]caballeros (461 veteranos)[7]
·710[8]-1.361[7]artilleros y sirvientes (219 veteranos)[7]
49[9]-53[8]pieces d'artillería de 4 a 12 y 99 d'a 24 pa bateríes[9]
(munchos vecinos fueron voluntarios pero nun había armes)[8]
Primer Invasión: 1.640[10]-1.668 soldaos con 100 acompañantes[11]
Segunda Invasión: 11.771 soldaos dempués de tomar Montevideo[12](12.000-14.000 si inclúi infantes de marina, dexa 2.000 como guarnición d'esa ciudá);[9]9.000 soldaos, 350 caballos y 16 cañones n'asaltu a Buenos Aires;[13]20 navíos de guerra y 90 tresportes[14]
Baxes
Primer Invasión: 205 muertos y mancaos[15]
Segunda Invasión: 600 muertos y mancaos y 700 prisioneros[6]
Primer Invasión: 157 muertos y mancaos y 1300 prisioneros[15]
Segunda Invasión: 311 muertos, 679 mancaos, 208 sumíos y 1600 prisioneros[6]
[editar datos en Wikidata]

Dambos intentos fallíos significaron la incorporación de la rexón a les Guerres Napoleóniques, conflictu qu'enfrentó a les dos potencies dominantes de la dómina, el Reinu Xuníu y Francia. La guerra n'Europa otorgaba a los vastos territorios de Hispanoamérica un papel estratéxico y económico de gran importancia pal Reinu Xuníu, que se topaba daquella en plena revolución industrial y que pretendía terminar col Imperiu español.

Hubo dos invasiones ingleses al Ríu de la Plata:

Quedó n'evidencia la eficacia de les milicies del imperiu español pa defender a los sos territorios nel contestu de los conflictos internacionales de la dómina. Pero la participación de les milicies en reconquistar primero y al añu siguiente en la Defensa aumentaron el poder y la popularidá de los líderes criollos militares y amontaron la influencia y el fervor de los grupos independentistes. Paralelamente, estos motivos convirtieron a les Invasiones Ingleses n'unu de los catalizadores de la causa emancipadora nel Virreinatu del Río de la Plata.

Tanto la Reconquista como la Defensa de Buenos Aires ante les Invasiones Ingleses tuvieron un llugar relevante como antecedente inmediatu de la Revolución de mayu de 1810 que dio entamu al procesu d'Independencia de l'Arxentina. Mientres el so cursu, per primer vegada prevaleció la voluntá del pueblu sobre'l mandu del Rei d'España, cuando los vecinos de Buenos Aires, por aciu el cabildru abiertu del 10 de febreru de 1807, depunxeron al virréi designáu pol rei —fechu escepcional nos añales de la historia hispanoamericana— pa escoyer al francés Santiago de Liniers nel so llugar. Coles mesmes, la creación nesa ocasión del Reximientu de Patricios, como milicies populares voluntaries, y l'eleición per parte de los mesmos milicianos del potosino Cornelio Saavedra —futuru presidente de la Primer Xunta patria— como xefe del cuerpu, sentaron les bases d'un exércitu patriota capaz d'alzase contra les tropes realistes. La participación popular na llucha armada ye tradicionalmente representada cola imaxe de los habitantes de Buenos Aires refundiando aceite ferviendo sobre los invasores dende los techos de les cases.

Estos fechos desenvolver nun contestu históricu más ampliu, de disputes territoriales n'América, ente'l Reinu Xuníu, l'Imperiu español, Portugal, Francia y más tarde los Estaos Xuníos, nun periodu que s'estendió dende la fundación de Colonia del Sacramento en 1680, hasta la reconocencia per parte del Reinu Xuníu de la Independencia Arxentina cola firma d'un tratáu de paz y comerciu en 1825, depués de la declaración de la Doctrina Monroe. Estos trataos nun evitaríen nuevos intentos d'espansión del colonialismu británicu sobre'l Conu Sur d'América que se produció cola Invasión inglesa a les islles Malvines en 1833.

Les operaciones nel Ríu de la Plata fueron parte d'un ataque mayor a les colonies españoles n'América del Sur. Esperábase unviar una espedición al cargu de Robert Craufurd pa tomar Valparaíso na Capitanía Xeneral de Chile y a Francisco de Miranda prometiérase-y el sofitu de tropes britániques en Venezuela.[16] El plan orixinal venía de 1783, unos 4000 ingleses ocuparíen Buenos Aires mientres otres unidaes atacaríen les mariñes chilenes. Una vegada apoderaos dambos territorios avanzaríen sobre'l Perú. Ye esautamente que'l mesmu presentáu per Miranda en 1790 y 1796, y l'adoptáu per Londres en 1804.[17]

Antecedentes editar

Los territorios españoles de la cuenca de la Plata sufrieron, dende la so conquista y colonización, l'asediu constante de los indíxenes y l'amenaza permanente del procesu d'espansión de los portugueses dende'l Brasil qu'intentaron vanamente algamar les inmenses riqueces de plata y oru del Alto Perú per vía fluvial dende l'océanu Atlánticu Sur, nun periodu apoderáu pola política económica mercantilista, en que la importancia de la tierra moraba, mayoritariamente, na esistencia de minerales preciosos y na so posibilidá d'esplotación económica.

Nun foi hasta la fundación de Colonia del Sacramento, en 1680, que'l Ríu de la Plata cobraría real importancia estratéxica pa la economía y la política internacionales.

 
Bandera del 1º batallón del Reximientu nᵘ 71 Highlanders prindada mientres la primer invasión inglesa en 1806 y exhibíu al públicu como troféu de guerra nel conventu de Santu Domingu, de la ciudá de Buenos Aires.[18]

El Tratáu d'Utrecht, del 11 d'abril de 1713, punxo fin a la Guerra de Socesión española que se desamarrara en 1702 tres la muerte del rei Carlos II, postreru representante de la dinastía Habsburgu o d'Austria. La casa de Borbón, d'orixe francés, foi la socesora de la corona española, entamando les denominaes reformes borbóniques.

La serie d'alcuerdos roblaos ente les potencies europees otorgara a Inglaterra la concesión de la unviada d'un barcu añal al dominiu español de les Indies, llamáu'l navío de permisu y el asientu de negros, monopoliu de trenta años pal tráficu d'esclavos negros con estos territorios. La reina Ana tresfirió estes concesiones a la Compañía del Mar del Sur (n'inglés, The South Sea Company) por 7 500 000 llibres pa financiar la delda que dexara la guerra. La especulación económica que se xeneró alredor del comerciu coles colonies españoles en Suramérica fizo que los títulos de la empresa multiplicar por nueve nel primer semestre de 1720. Esta burbuya económica, conocida como la burbuya de los mares del Sur, foi una de les crisis bursátiles más devastadoras de la historia del capitalismu.

Esta institución estableció unu de los sos mercaos más importantes na fuécara del Retiru, en Buenos Aires. Los buques que tresportaben esclavos escontra la Plata dexaben l'intercambiu illegal de manufactures polos productos primarios de la rexón: cueru, tasajo y sebu.

La primer espedición militar británica que llegó a la rexón facer nel marcu de la Guerra de los Siete Años. En xineru de 1762 España arreyóse definitivamente nesti conflictu entrando en guerra con Inglaterra y Portugal. N'ochobre del mesmu añu, Pedro de Cevallos volvió ocupar Colonia del Sacramento pa España. Al añu siguiente, en 1763, producióse la fracasada Invasión anglu-portuguesa al Ríu de la Plata, que la so llexa compuesta por diez barcos y más de mil homes de Gran Bretaña y de Portugal, foi vencida poles tropes d'España al intentar retomar Colonia.

El Virreinatu del Río de la Plata editar

La fundación del Virreinatu del Río de la Plata, en 1776, foi una midida de calter estratéxicu militar con fuertes implicaciones económiques. Carlos III viose primíu pola meyora portugués sobre'l Ríu de la Plata, les socesives espediciones britániques y franceses sobre les mariñes de la Patagonia y la necesidá de blanquiar les operaciones illegales nel puertu de Buenos Aires, afalaes pol monopoliu comercial que'l Virreinatu de Perú, centru del poder español n'América del Sur, otorgaba a la so capital, Lima.

Mientres en toa América y Europa espardíen les influyentes idees rellacionaes cola Independencia de los Estaos Xuníos, la Revolución francesa y les polítiques lliberales del gobiernu del Reinu Xuníu, España siguía cola so política tradicional nes sos tierres. Puesto que práuticamente escarecía de factoríes, yera incapaz d'absorber los productos procedentes del Nuevu Mundu, desfavoreciendo asina al desenvolvimientu económicu de los virreinatos americanos. El principal interés taba asitiáu sobre la estraición de metales preciosos, colos cualos la metrópolis financiaba les sos guerres y aliances. Sicasí, Inglaterra transitaba'l camín escontra la industrialización y, por tanto, crecía ellí la demanda de productos primarios. Daes les numberoses restricciones aduaneres que s'imponíen nos puertos suramericanos y l'inesistencia d'actividá minera na rexón de la Plata, el contrabandu convirtióse rápido na base del comerciu d'una rexón que la so actividá económica principal yera la ganadería.

 
Bandera del Reinu Xuníu prindada mientres la primer invasión inglesa en 1806 y exhibíu al públicu como troféu de guerra nel conventu de Santu Domingu, de la ciudá de Buenos Aires.[18]

La supresión del monopoliu del tráficu de Indias en 1778, que privilexara hasta entós a la Casa de Contratación de Indias de Sevilla y darréu Cádiz, per un sitiu intentó destruyir por completu la plaza comercial portuguesa de Colonia del Sacramento, tres la resultancia incierta de la ocupación española nel mesmu añu de la so fundación. Per otru llau, magar esta midida nun llogró contener el contrabandu, foi un antecedente pa la crecedera económica de la capital virreinal: namái ente 1800 y 1807, los ingresos del Cabildru multiplicar por catorce.

En 1797, por orde de Carlos IV d'España, el virréi Antonio Olaguer Feliú autorizó'l comerciu con países neutrales por cuenta de les dificultaes nel intercambiu con España por causa de les hostilidaes crecientes n'Europa y al importante dominiu inglés de los mares. Esto allugó al Ríu de la Plata nes rutes del comerciu internacional, atrayendo numberoses naves estauxunidenses ya impulsando l'aumentu de la presencia británica na economía porteña. De manera intermitente, el comerciu con Gran Bretaña pasaba de la llegalidá a la clandestinidá, d'alcuerdu a les rellaciones cambiantes ente la península y aquella nación. Les autoridaes virreinales n'ocasiones fomentaron esti tipu d'actividá, en llugar de prevenila, por aciu funcionarios corruptos. Esti comerciu contribuyó al surdimientu de la élite de comerciantes porteños que llueu unviaron a los sos fíos a estudiar a Europa, dende onde traeríen les idees revolucionaries.

Les Guerres Napoleóniques editar

 
Batalla de Trafalgar, J. M. W. Turner (1806).

Les guerres napoleóniques non yá repercutieron n'Europa sinón que tamién tuvieron consecuencies n'América y na rexón de la Plata. Dende los entamos de la Conquista d'América, Inglaterra interesárase nes riqueces de la rexón.

La Paz de Basilea, en 1795, punxo fin a la guerra ente España y la Revolución francesa. En 1796, pol Tratáu de San Ildefonso, España aliar con Francia, que taba en guerra con Inglaterra, abriendo asina la fienda que xustificaría l'actuación militar de Gran Bretaña, que buscaba llograr mayor influyencia sobre les posesiones españoles.

La llegada al poder de Napoleón Bonaparte en 1799 y la so proclamación como emperador de Francia en 1804 alterió les rellaciones internacionales y anovó l'alianza española con Francia. La presión de Napoleón sobre Carlos IV d'España vio como frutu la restitución de Manuel de Godoy nel poder, quien declaró en 1802 la guerra al reinu de Portugal, principal aliáu del Reinu Xuníu nel continente.

La batalla de Trafalgar, en 1805, punxo de manifiestu'l fin de tres sieglos de supremacía naval española al traviés de la so Armada Invencible, llugar que pasó a ocupar la flota británica. Coles mesmes, esta resultancia minó la capacidá d'España pa defender y caltener la so imperiu.

El bloquéu continental napoleónicu editar

A empiezos del sieglu XIX, el Reinu Xuníu atopar en plena revolución industrial, lo que la convertía na economía más granible de toa Europa, asitiándose con fuercia como esportadora de productos manufacturados. Pocu menos de la metá d'estos productos teníen como destino'l mercáu européu continental. Tres l'atayante fracasu militar que significó pa Francia y España la batalla de Trafalgar, el 21 d'ochobre de 1805, Napoleón Bonaparte optó pola estratexa de la guerra económica contra Inglaterra y los sos aliaos.

En payares de 1806, pocu dempués de que Francia conquistara o s'aliara con caúna de les potencies del continente, dende la península ibérica hasta Rusia, Napoleón promulgó'l Decretu de Berlín, prohibiendo a los sos aliaos y a los países conquistaos cualquier tipu de rellación comercial con Gran Bretaña. Esta midida volvió afalar les necesidaes del Reinu Xuníu de consolidar y asegurar los sos intereses nel Nuevu Mundu.

Política británica rellacionada con Suramérica editar

 
William Pitt, primer ministru del Reinu Xuníu.

En 1711, el gobernador de les islles Bermudes, John Pullen, unvió una carta al ministru Robert Harley, conde d'Oxford, diciéndo-y que «el Ríu de la Plata ye'l meyor llugar del mundu pa formar una colonia inglesa».[19] A partir d'entós, una serie de planes d'ocupar Buenos Aires y otres ciudaes suramericanes fueron propuestos, pero viéronse atayaos por diversu circunstancies.

La guerra del Asientu foi un conflicto bélicu que duró de 1739 a 1748, nel que s'enfrentaron les flotes y tropes del Reinu de Gran Bretaña y del Reinu d'España principalmente nel área del Caribe.[20] A partir de 1742 la guerra tresformar nun episodiu de la guerra de Socesión Austriaca, que'l so resultáu nel teatru americanu remataría cola derrota inglesa y la torna al statu quo previu a la guerra. L'aición más significativa de la guerra foi'l Sitiu de Cartagena de Indias de 1741, nel que foi ganada una flota británica de 195 naves y en redol a 30 000 homes a manes d'una guarnición española compuesta por unos 3000 homes y 6 navíos de llinia.[21]

El fin de la Guerra de la Independencia de los Estaos Xuníos, en 1783, tuvo un gran impautu en Gran Bretaña. Nesi mesmu añu, William Pitt el Mozu asumió como primer ministru del Reinu Xuníu. So la so alministración, que coincidió colos entamos de la revolución industrial, Pitt apuntó al afitamientu del comerciu esterior y en llugar de buscar nueves colonies procuró abrir nuevos mercaos. Esta política víase severamente perxudicada poles torgues qu'imponía España y les aliances cambiantes ente les potencies europees. Poro, la independencia de les colonies españoles n'América pasó a ser una tema central de l'alministración Pitt.

En 1789 la guerra ente Gran Bretaña y España paecía inminente tres l'incidente del Estrechu de Nutka. El revolucionariu venezolanu Francisco de Miranda aprovechó la ocasión pa presentase ante Pitt cola so propuesta pa lliberar l'América Hispana. Miranda suañaba con desafiar los territorios del Nuevu Mundu baxu dominiu portugués y español y convertilos nun gran imperiu independiente gobernáu por un descendiente de la Casa de los Inques. El plan presentáu en Londres solicitaba l'asistencia del Reinu Xuníu y los Estaos Xuníos pa ocupar militarmente les principales ciudaes suramericanes, asegurando que'l pueblu recibiría a los británicos cordialmente y que s'entainaríen a entamar gobiernos soberanos. En cuenta de esta ayuda, el Reinu Xuníu llograría los beneficios del intercambiu comercial ensin restricciones y el usufructu del ismu de Panamá, col fin de construyir una canal pal pasu de navíos. Pitt aceptó la propuesta y empezó a entamar la espedición.

 
Francisco de Miranda, revolucionariu venezolanu.

La Convención de Nutka en 1790 punxo fin a les hostilidaes, colo cual la misión foi atayada. Según los términos d'esti tratáu, el Reinu Xuníu reconocía la soberanía hispana nos archipiélagos del Atlánticu Sur próximos al continente americanu en cuenta de asitiase na isla de Quadra y Vancouver. Asina, los colonos británicos que s'establecieren diba unos años nes islles Malvines abandonaron el archipiélagu.

En 1796 el gabinete de Pitt ellaboró un nuevu plan d'intervención en Suramérica en respuesta a la decisión d'España d'aliase a Francia. Pero la perda de Rusia y d'Austria como aliaos punxo a Gran Bretaña nuna situación más comprometida frente a los inminentes ataques de les flotes navales francesa, española y holandesa, polo que'l proyeutu tuvo que ser nuevamente abandonáu.

El 5 d'ochobre de 1804, cuatro buques británicos interceptaron nes proximidaes de Cádiz a una flota española de cuatro fragates cargaes con oru y plata del Altu Perú. El botín, evaluáu nunos dos millones de llibres, foi unviáu a Londres. Nesti contestu, Pitt dio a conocer el plan de Miranda al comodoro Home Popham, quien se convertiría nun entusiasta del asuntu de Suramérica. El 14 d'ochobre, Popham y Miranda presentaron a Pitt un memorándum que contenía detalles específicos pa lliberar Suramérica y del cual Popham valir en 1806 pa solicitar tropes p'atacar Buenos Aires.

Ante la indecisión de Pitt p'autorizar un ataque al Ríu de la Plata, a mediaos de 1805 Popham apuntar nuna espedición que tenía como oxetivu la captura del cabu de Bona Esperanza, nel estremu sur d'África. Pitt ordenó-y abandonar el plan de conquista d'América del Sur enagora.

Primer Invasión Inglesa a Buenos Aires editar

Preparativos pa la defensa editar

 
Rafael de Sobremonte, III marqués de Sobremonte y virréi del Río de la Plata.

Escontra fines de 1805 la posibilidá d'una invasión inglesa yá percorría Buenos Aires. Esta capital suramericana, coles sos 45 000 habitantes, yera unu de los puertos más prósperos del Nuevu Mundu (Nueva York, la ciudá más grande daquella na América anglosaxona, cuntaba con unos 85 000 habitantes). El virréi del Río de la Plata, Rafael de Sobremonte, III marqués de Sobremonte, solicitara refuerzos militares a España en delles oportunidaes. Los cuerpos militares del virreinatu sufrieren munches baxes nos últimos tiempossobremanera, mientres la sulevación indíxena liderada por Túpac Amaru II. Sicasí, la única respuesta que llogró fueron unos cuantos cañones y la suxerencia d'armar al pueblu pa la defensa. Pero'l virréi entendía que dar armes a los criollos, munchos d'ellos influyíos por idees revolucionaries, yera una estratexa peligrosa pa los intereses de la corona.

El xueves 2 de xineru de 1806 aportó al puertu de la Ensenada de Barragán el Bergantín mercante Espíritu Santu, que foi entrugáu pol alférez Navarro por orde del Capitán de Puertu, Santiago de Liniers, d'orixe francés, al serviciu de la corona española. El capitán del mercante Francisco Paula de Fernández informó columbrar una flota británica en Salvador de Bahia Toes Los Santos, Brasil, el pasáu avientu de 1805.[22] Esta flota ye parte de la espedición de David Baird que se dirixía a la colonia holandesa de Cabu de Bona Esperanza.

Sobremonte recibió esta noticia de qu'una flota británica suministrárase nel puertu de Bahia, Brasil, y siguiendo les midíes axustaes pola corona, entamó les escases tropes virreinales pa la defensa del estratéxicu puertu de Montevideo, que tenía abondu caláu pa dexar la entrada de buques de guerra, lo que lo convertía na plaza militar más importante sobre'l Ríu de la Plata.

Liniers recibió la orde d'armar una flota p'abelugar les mariñes y asegurar el llibre navegación ente Montevideo y Buenos Aires y foi designáu comandante del puertu d'Ensenada de Barragán, a unos 70 km al sur de Buenos Aires. Liniers fuera unviáu al virreinatu en 1788 como Capitán de Puertu. Yera hermanu del Marqués de Liniers, poderosu comerciante francés en Buenos Aires, y dambos pertenecíen al grupu de porteños que simpatizaban con Francia.[23] El gobernador de la Plaza de Montevidéu convocó a los habitantes y a les milicies pa entamar la defensa ante la posible invasión. A dicha convocatoria allegó Juan Bautista Azopardo, segundu comandante de la Fragata Corsaria Dromedariu. Asignóse-y la Llancha Obuse Invencible Nᵘ4 pa realizar misiones de vixilancia costera. La tripulación componer por parte de la perteneciente a la Dromedariu.[24]

Luis de la Cruz viaxó poles pampes buscando la ruta más direuta de Concepción a Buenos Aires, mientres la espedición estableció aliances con delles tribus. En 1806 ufiertó al virréi 3000 llances pa espulsar a los ingleses de la ciudá.[25]

Organización de la invasión editar

En xineru de 1806 producióse la segunda conquista del Cabu de Bona Esperanza por un exércitu británicu al mandu del teniente xeneral David Baird.[26] La captura pa la corona británica de la colonia holandesa del cabu de Bona Esperanza en Sudáfrica fuera llograda cola mesma llexa que causara alarma nel Ríu de la Plata. Per esos díes Napoleón trunfaba nes batalles de Jena y Auerstaedt, lo que consolidaría a Francia como la potencia hexemónica n'Europa. Inglaterra apoderaba l'accesu comercial ente l'océanu Atlánticu y l'océanu Índicu.

Popham caltenía contautu con comerciantes establecíos en Buenos Aires, ente ellos William Porter White, a quien debía una importante suma de dineru. El 28 de marzu llegó al Cabu dende Buenos Aires el barcu negreru Elizabeth que traería una carta de White[27] na qu'ésti indicaba que s'atopaba na ciudá una ayalga de más d'un millón de pesos provenientes de Potosí llistu pa ser unviáu a España, col cual Popham podría saldar la so delda. El comodoro intentó persuadir a Baird por que-y brindara'l so sofitu pa tomar el Ríu de la Plata, valiéndose de dellos argumentos y asegurando que recibiríen el sofitu de la población llocal, pero'l xeneral nun aportó.

 
Willam Carr Beresford, comandante de la primer Invasión Inglesa.

Baird atopar nuna posición incómoda, lo qu'esplicaría por qué-y dio a Popham el Reximientu 71 escocés, unu de los cuerpos más sólidos del exércitu del Reinu Xuníu, al mandu del teniente coronel Denis Pack, pa una misión que nun fuera aprobada oficialmente. Per un sitiu, los gobernadores de colonies remotes teníen el poder de decidir aiciones militares d'urxencia. Per otru llau, la llei británica establecía porcentaxes de los botinos de guerra que yeren apurríos a los participantessobremanera, los militares d'altu rangu podíen recibir importantes sumes. Amás, si la espedición partía ensin l'ayuda de Baird y fracasaba, Popham podría acusar a Baird ante un tribunal de guerra.

El 14 d'abril, la flota británica crució l'Atlánticu en direición al Ríu de la Plata. Baird nomó xeneral al coronel William Carr Beresford por que liderara l'ataque a Buenos Aires. La escuadra llegó a Santa Elena el 29 d'abril, Popham llogró que'l gobernador de la isla emprestáralu 280 soldaos pa la so misión y unvió una carta a Londres, dando a conocer los motivos polos cualos dirixíase a Suramérica basando los sos argumentos nel memorándum de 1804. Lo que Popham desconocía yera que Pitt morriera apocayá y que nel so llugar asumiera William Wyndham Grenville, del partíu opositor Whig.

En mayu, Popham unvió a la fragata HMS Leda per delantre de la escuadra pa sondiar el ríu. El 19 de mayu'l capitán unvió a un oficial y trés marineros con un bote a les mariñes cerca de Santa Teresa, por que tomaren notes de les mariñes y la zona, pero fueron prindaos por una partida de milicianos, que los treslladen a Buenos Aires, onde dempués de toma-yos declaración, el virréi nun tomó nenguna midida adicional,[28] quiciabes porque nun llogró nada del oficial, o esti bien probablemente desconociera los detalles del plan (pol so rangu). Los prisioneros fueron confinaos en Les Conches.

Ocupación inglesa de Buenos Aires editar

La flota británica foi columbrada frente a Montevideo el 8 de xunu. El 24 de xunu Beresford amagó un desembarcu en Ensenada, realizando maniobres frente a Punta Lara y abriendo fueu contra les fortificaciones.

El 25 de xunu una fuercia d'unos 1600 homes al mandu de Beresford, ente ellos el Reximientu 71 de Highlanders, desembarcó nes mariñes de Quilmes ensin ser fadiaos. Recién a otru día dispúnxose en Buenos Aires colar escontra ellos, sol mandu del nuevu subinspector del Exércitu, coronel Pedro de Arce. Cuando se tuvo frente al enemigu, rompióse fueu, anque la carga posterior de les tropes invasores forzó a una retirada xeneral de los defensores.

Sobremonte intentó una estratexa de defensa, armando a la población y apostando a los sos homes na ribera norte del Regatu, col enfotu de poder atacar a los británicos de lladral. Pero'l repartu d'armes foi un caos, y les tropes nun pudieron detener la rápida meyora inglesa, de cuenta que'l virréi quedó fora de la ciudá, ensin posibilidá d'intentar nada.

 
Bandera del 2º batallón del Reximientu nᵘ 71 del exércitu británicu prindada y exhibíu al públicu como troféu de guerra. Reparar que'l 2º batallón nun tenía'l privilexu de portar la corona y les iniciales bordaes n'oru: G. R. (Georgius Rex) nes sos bandera.[18]

La rindición editar

El 27 de xunu les autoridaes virreinales aceptaron la intimación de Beresford y apurrieron Buenos Aires a los británicos. Na tarde d'esi mesmu día, les tropes britániques desfilaron pola Plaza Mayor (l'actual Plaza de Mayu) y enarbolaron la bandera del Reinu Xuníu, que permanecería ellí por 46 díes. El territoriu baxu dominiu británicu foi rebautizado sol nome de Nueva Arcadia, n'alusión a la tierra pastoril griega de tanto pesu nes fábules neoclásiques.

Manuel Belgrano, secretariu del Consuláu de Buenos Aires (y de tol virreinatu) y Capitán Honorariu de Milicies Urbanes, manifestó la necesidá de reasitiar el Consuláu nel llugar onde'l virréi tuviera y dirixióse ante Beresford a presentar la solicitú. Mentanto, los demás miembros del Consuláu xuraron la reconocencia a la dominación británica. Belgrano prefirió retirase «casi fugáu», según les sos propies pallabres, a la Banda Oriental del Río de la Plata, a vivir na capiya de Mercedes, dexando en claro la so postura al pronunciar la so célebre frase: «Queremos al antiguu amu o a nengunu».

El virréi abandonó la capital na mañana del 27 de xunu y retiróse a Córdoba xunto con dellos centenares de milicianos que nun tardaron en desertar: contrariamente a una persistente lleenda, nun llevaba consigo los caudales, una y bones los mesmos fueren sacupaos dos díes antes d'alcuerdu a un plan trazáu l'añu anterior. Beresford demandó la entrega de los caudales del Estáu y alvirtió a los comerciantes porteños qu'en casu contrariu retendría les embarcaciones de cabotaxe prindaes ya impondría contribuciones. El Cabildru nun bazcuyó n'unviar una comisión a Sobremonte rogándo-y apurriera l'ayalga a un destacamentu inglés unviáu en persecución del mesmu. Esta ayalga foi treslladáu a Londres y pasiáu como troféu de guerra, antes de ser depositáu nun bancu.

El 14 de xunetu, Sobremonte declaró a Córdoba la capital provisional del virreinatu. Coles mesmes, encamentó a que se desobedecieran toles órdenes provenientes de Buenos Aires mientres durara la ocupación. Dedicar a entamar un exércitu col que reconquistar la capital, pero la xera zarapicó con toa clase de dificultaes, y namái dos meses más tarde tuvo llistu.

Los porteños taben, polo xeneral, descontentos cola metrópolis y, por tanto, nun primer momentu los británicos fueron recibíos con entusiasmu. Sicasí, los grupos partidarios de la independencia reconocieron l'amenaza latente na ayuda británica. La ocupación yera la escusa perfecta pa establecer el dominiu que'l Reinu Xuníu naguaba por sobre la rexón. Una de les primeres midíes que tomó Beresford foi decretar la llibertá de comerciu y l'amenorgamientu d'aranceles. Al dase cuenta de que los ocupantes nun teníen otros planes, sinón convertir a la Plata nuna colonia británica, los porteños empezaron a arrexuntase pa preparar una rebelión.

Reconquistar de Buenos Aires editar

 
Martín de Álzaga, el ricu comerciante español de bultable actuación mientres les Invasiones Ingleses.

Ante la inmovilidá de les autoridaes virreinales, los vecinos de la ciudá, criollos y españoles per igual, empezaron a armase pa defendese poles sos propies manes. Entamáronse dellos grupos clandestinos qu'entamaben atacar el fuerte, residencia temporal de Beresford, con esplosivos caseros. Estos movimientos tuvieron el sofitu de los monopolistes como'l ricu y poderosu comerciante español Martín de Álzaga, que se víen severamente perxudicaos col llibre comerciu decretáu pol representante de Jorge III d'Inglaterra (y que fuera aprobáu por esti soberanu cuando los británicos yá nun gobernaben el Ríu de la Plata).

A fines de xunetu partieron unos 450 homes comandados por José Ignacio Garmendia y Alurralde dende Tucumán. Al llegar a Santiago del Estero, recibieron una comunicación del virréi pidiendo qu'una compañía fora a marcha forzada pa llegar cuanto antes a Buenos Aires. Salvador Alberdi, al cargu de unos doscientos homes, foi l'encargáu de faelo.

El 1 d'agostu una guerrilla amparada por Martín de Álzaga nos Caseríos de Perdriel, fora del cascu urbanu (l'actual Chacra Pueyrredón, nel partíu de Xeneral San Martín),[29] empobinada por Juan Martín de Pueyrredón, foi ganada por una fuercia inglesa de 550 homes. Pero la mayor parte de les tropes quedaron intactes pa reconquistar la ciudá.

 
Planu del movimientu de les fuercies mientres Reconquístalo.

Primero que los rebeldes porteños pudieren llevar a cabu'l so plan, nueves tropes aportaron a Buenos Aires: taben comandadas por Liniers, qu'abandonara la so posición n'Ensenada y cruciáu la Plata pa entamar les tropes pa reconquistar. Dende Montevideo, y cola ayuda de Pascual Ruiz Huidobro, gobernador d'esa ciudá, el francés entamó un exércitu que partió'l 23 de xunetu pa Colonia y el 3 d'agostu foi embarcáu nuna flota de 23 naves escontra Buenos Aires pa empecipiar reconquistar.

Crució'l Ríu de la Plata aprovechando una sudestada, torbonada que dexó inmóviles a los buques británicos y metanes la borrina. Avanzando dende'l Puertu de les Conches, en Tigre, sumar a esti exércitu miles d'homes entusiasmaos.

 
Semeya de Santiago de Liniers, héroe de Reconquistar de Buenos Aires.

El 12 d'agostu, Liniers avanzó sobre la ciudá desamarrando una batalla campal en distintes cais de Buenos Aires, hasta acorrexar a los británicos nel Fuerte de la ciudá. Primero foi tomada la ilesia de la Mercé, allugada a pocos metros de la plaza Mayor, y dende l'atriu del templu llanzóse la ofensiva al Fuerte. Tamién salieron a callar centenares de voluntarios entamaos y entrenaos por Álzaga. Cerca de doscientos prisioneros ingleses fueron curiaos y llevaos poles tropes de Garmendia hasta la ciudá de Tucumán, que tenía d'encargase d'agospiar, alimentar y curiar.

Beresford rindióse y robló la capitulación el 20 d'agostu, na que s'alcordaba l'intercambiu de prisioneros ente dambos bandos. Tarreciendo un segundu ataque, el Cabildru de Buenos Aires primió por que los prisioneros británicos fueren unviaos al interior, anulando asina los términos de la rindición.

Retomada la ciudá, la Real Audiencia de Buenos Aires asumió'l gobiernu civil y decidió apurrir la Capitanía Xeneral a Liniers. Coles mesmes, la corona española amestó-y el títulu "La bien fiel y reconquistadora" a la ciudá de Montevideo y nel escudu de dicha ciudá amestáronse banderes britániques cayíes, indicando la derrota de los británicos frente a Montevideo.

Popham foi xulgáu por una corte marcial británica por abandonar la so misión en cabu de Bona Esperanza pero'l so castigu llindar a ser «severamente amonestado». La ciudá de Londres otorgaría-y depués una espada d'honor polos sos esfuerciu por «abrir nuevos mercaos»; la sentencia nunca llegó a afectalo.

Creación de les milicies urbanes editar

 
Bandera del Batallón de los Royal Marines (Royal Blues) prindada mientres la primer invasión inglesa en 1806 y exhibíu al públicu como troféu de guerra.[18]

Tres la capitulación de Beresford y ante la posibilidá d'una nueva invasión, Liniers emitió'l 6 de setiembre de 1806 un documentu encamentando al pueblu a entamase en cuerpos separaos según arma y orixe de nacencia. Esti documentu contenía una proclama alrodiu de la creación de diversos cuerpos urbanos, y una segunda orde de convocatoria foi emitida'l 9 de setiembre. La mayor parte de los homes adultos se enlistó como milicianu de dalgún de los distintos cuerpos y reximientos que s'entamaron. El Comandante Xeneral d'Armes llogró arrexuntar una fuercia popular a la que se-y sumaben les tropes veteranes, de menor tamañu, formando un exércitu d'infantería, caballería y artilleros:

(...) Vengan, pos, los invencibles cántabros, los desacobardaos catalanes, los valientes asturianos y gallegos, los tarrecibles castellanos, andaluces y aragoneses; nuna pallabra, tolos que llamándose españoles fixéronse dignos de tan gloriosu nome. Vengan, y xuníos al esforciáu, fiel ya inmortal americanu, y a los demás habitadores d'esti suelu, vamos desafiar a eses embravecíes huestes enemigues que, non contentes con causar l'ablayamientu de les ciudaes y los campos del mundu antiguu, amenacien envidioses invadir les tranquiles y apacibles mariñes de la nuesa feliz América.

Infantería editar

Caballería editar

 
Juan Martín de Pueyrredón, líder del Primer Escuadrón de Húsares mientres les Invasiones Ingleses.
  • Primer Escuadrón de Húsares, que'l so nome oficial yera Húsares del Rei, pero más comúnmente conocíu como Húsares de Pueyrredón, n'honor al so afamáu comandante Juan Martín de Pueyrredón.
  • Segundu Escuadrón de Húsares, conocíos popularmente como Húsares Infernales o Húsares de Vives, n'honor al so primer xefe Lucas Vives.
  • Tercer Escuadrón de Húsares o Húsares de Núñez, pol so comandante Pedro Ramón Núñez, tamién llamaos Húsares Infernales, al igual que al segundu escuadrón.
  • Cuartu Escuadrón de Húsares o Carabineros d'Herrera, por ser el so primer xefe Diego d'Herrera. La so denominación más comúnmente espublizada (magar ser entamaos orixinalmente como Cuartu Escuadrón) ye la de Cazadores de la Reina.
  • Quintu Escuadrón de Caballería Llixera, denomináu Carabineros de Carlos IV, cuerpu de caballería al mandu de Lucas Fernández.
  • Sestu Escuadrón de Caballería Llixera, o más comúnmente denominaos Migueletes de Castex, entamaos pol abogáu de la Real Audiencia Alejo Castex.
  • Escuadrón de Quinteros y Llabradores.
  • Reximientu de Caballería de Fariñones de la Frontera, cuerpos de caballería pa la defensa de les fronteres interiores asediadas polos indíxenes.

Artillería editar

  • Cuerpo de Voluntarios Patriotes de la Unión.
  • Compañía d'Artillería d'Indios, Pardos y Morenos, formada por indios y exesclavos.
 
Guión del Reximientu nᵘ 71 Highlanders exhibíu al públicu como troféu de guerra, nel Muséu Históricu Nacional del Cabildru y de la Revolución de Mayu.[18]

Bloquéu británicu a los puertos del Río de la Plata editar

Tres la capitulación de Beresford la flota británica siguió nel Ríu de la Plata a la espera de los refuerzos que solicitara a Inglaterra.

El comodoro Popham caltenía bloquiaos los puertos de Buenos Aires, Montevideo y Maldonado, y por tal motivu, Liniers emitió una patente de corsu a favor de Juan Bautista Azopardo, quien apuntó la goleta Mosca de Buenos Aires. Esta patente dexába-y exercer el corsu nel área del Río de la Plata al empar que tenía encamentada la vixilancia de la escuadra enemiga y la notificación de cualesquier desembarcu.

Nuna de les salíes de la Mosca, el bergantín HMS Proteutor y una goleta británica, non identificada a la fecha, entablaron combate cola nave corsaria. Dada la inferioridá de fueu, Azopardo decidió afitar camín de la mariña sur del ríu con direición a Quilmes, onde quedó varáu intentando salvar el navío. Los británicos aprovecharon la oportunidá p'asaltar al corsariu desembarcando cuatro embarcaciones llixeres que izaron Bandera Negra. La primer barca foi prindada con un oficial y cinco marineros, ente que los trés restantes tornaron a los buques, que taben fondiaos fora del algame de los cañones de la Mosca.

Azopardo entamó en tierra una posición defensiva ante un posible contragolpe británicu. Cuando volvió la crecida, volvieron a balices. Los prisioneros fueron unviaos a Buenos Aires y les baxes totales del navío corsariu computaron trés marinos.[31]

Invasión a la Banda Oriental editar

En xunetu de 1806, l'almirante Charles Stirling, que participara de la batalla del Cabu Finisterre, foi designáu comandante del navío HMS Sampson cola orde de tresportar les tropes del xeneral Samuel Auchmuty a Buenos Aires pa brindar soporte a Popham. Recién el 22 de setiembre, el gobiernu británicu resolvió per primer vegada la conquista de Montevideo y de Buenos Aires. Pocos díes dempués, aportó a Londres el botín llográu mientres la primer invasión, que foi pasiáu en carretes pela ciudá y festexáu polos sos habitantes.

Mentanto, Popham abeyaba peles mariñes de la Plata n'espera de refuerzos. Finalmente nel mes d'ochobre, llegaron al comandu del teniente coronel Backhome los 1400 homes del reximientu 47 d'infantería, provenientes del cabu de Bona Esperanza. Tres un leve bombardéu a Montevideo, Popham decidió atacar Maldonado. Esta población cuntaba con escases fortificaciones y tan solo unos 250 homes, destinaos al resguardu de lo que daquella yera la frontera ente los dominios españoles y portugueses. El 29 d'ochobre, los británicos desembarcaron en Maldonado y na isla Gorriti y al cabu de tres díes tomaron control de dambos enclaves. Los soldaos españoles qu'aguantaron esti ataque fueron prindaos y reclutados a la isla de Llobos. Mentanto, los británicos escalaron Maldonado y prindaron a los sos habitantes. El coronel Vasall foi nomáu gobernador, quien lliberó a la población cautiva y devolvió al pueblu dalgunos de los oxetos robaos mientres el saquéu inicial. Les tropes britániques tuvieron qu'enfrentar en delles oportunidaes a les fuercies unviaes dende la capital de la Banda Oriental.

La población de San Carlos, cercana a Maldonado, recibió la reconocencia del rei Fernandu VII pola so aición de resistencia a los embates británicos, y nomar "la bien fiel y Reconquistadora villa de San Carlos", títulu que lluz como blasón nel so escudu d'armes.[32]

El 5 de xineru de 1807, Auchmuty llegó al Ríu de la Plata con una espedición oficial de 4300 homes. Daquella, Sobremonte llegara a Montevideo con una fuercia de caballería de 2500 cordobeses. Sicasí, el Cabildru d'esta ciudá torgó la entrada del virréi y punxo la defensa en manes de Ruiz Huidobro. El 14 de xineru apostóse frente a Montevideo una escuadra británica de cien veles apinaes de manufactures britániques y qu'agora cuntaba con casi 6000 homes al mandu del vicealmirante Stirling (que venía reemplazar a Popham). El 16 de xineru, Auchmuty desembarcó a diez quilómetros de Montevideo, mui cerca del sitiu nel que s'apostaba la fuercia de Sobremonte, quien depués de pidir fuercies a la plaza abandonó la batalla.

Ruiz Huidobro cuntaba con una guarnición de tan solo 3000 homes, que salieron a aguantar l'ataque de manera desorganizada mientres el gobernador solicitaba l'auxiliu de Buenos Aires. El 23 de xineru de 1807, el cabildru y l'audiencia de Buenos Aires decidieron unviar una fuercia militar n'auxiliu de Montevideo. A otru día, una columna avanzada al mandu del coronel Pedro de Arce, acompañáu por Antonio González Balcarce y Hilarión de la Quintana y unos 500 homes, fueron tresportaos pol capitán Juan Ángel Michelena hasta Colonia. Esta columna ingresó a Montevideo el día anterior a la catástrofe y tres la derrota fueron prindaos Arze y Balcarce y tolos que nun pudieron escapar.

El 2 de febreru los británicos llograron abrir una fienda al traviés del portón de San Juan, una de los dos puertes d'accesu a la ciudá. A partir d'entós, la población participó viviegamente na defensa de la plaza y produciéronse numberoses baxes. Finalmente'l 3 de febreru, la operación conxunta d'infantería y de marina británica llogró ocupar la ciudá.

El 29 de xineru partió Santiago de Liniers dende Buenos Aires al mandu d'una segunda columna con 1500 homes, de los cualos 500 yeren del cuerpu de Patricios al mandu de Cornelio Saavedra. Estes fuercies desembarcaron a unos 35 km de Colonia y quedaron inmovilizaes al nun recibir el sofitu loxísticu prometíu pol virréi Sobremonte. Cuando Liniers enterar de lo qu'asocediera cola columna de Arce, dexó'l mandu de les sos tropes a Prudencio Murguiondo, volvió a Buenos Aires presentándose ante'l cabildru a última hora del 4 de febreru de 1807, ya informó la cayida de Montevideo y lo asocedío a Arce. Saavedra, que quedara en Colonia, solicitó la unviada de buques de mayor capacidá pa reembarcar a la so tropa, l'artillería y a civiles y soldaos que fuxeren de Montevideo. Cabo acutar que nesa ocasión los milicianos del cuerpu de Patricios negar a cargar l'artillería nos barcos. Saavedra tuvo que recurrir a una midida qu'en nada se condecía con un cuerpu militar xerarquizáu: ufiertó-yos 4 reales diarios pa "afalalos" a llevar a cabu la xera, suma que pidiría a la Xunta de Guerra. Los soldaos recordáronlu permanentemente dichu pagu, ya inclusive llevaron les quexes penriba de Saavedra asumiendo qu'esti lo omitiera.

 
Muralla de Colonia del Sacramento, Uruguái.

Tarreciendo que les fuercies españoles llegaren a Montevideo vía Colonia del Sacramento, Auchmuty encargó al coronel Denis Pack tomar d'aquel pueblu fortificáu, d'unos 2800 habitantes. Pack ocupó la plaza, práuticamente ensin oposición, el 5 de marzu.

Al tener conocencia d'estos fechos, Liniers unvió al acabante llegar d'España, coronel Francisco Javier de Elío, a recuperar Colonia. Elío tomó por sorpresa a les fuercies de Pack el 22 d'abril, pero l'ataque foi refugáu y la flota de Elío retiróse y sentó campamentu cerca de la desaguada del regueru San Pedro. Pack pidió refuerzos a Montevideo y atacó el campamentu de Elío el 7 de xunu. Los españoles sufrieron unes 120 baxes y la mayoría de los homes esvalixáronse. Elío viose forzáu a tornar a Buenos Aires.

Mientres los meses d'ocupación, a pesar de los esfuercios del Consuláu, les mercaderías britániques empezaron a contrabandearse llibremente dende Montevideo. Los artículos llegaben a Buenos Aires vía Quilmes y Ensenada, a Santa Fe pol ríu Paraná y dellí escontra tol virreinatu. Tamién per tierra y per mar los productos británicos llegaben al Brasil. L'Audiencia intentó persuadir a los contrabandistes imponiendo dures penes, que nunca fueron llevaes a la práutica. Los mesmos comerciantes montevideanos pidieron al virréi que la ciudá nun fuera sitiada pa favorecer l'intercambiu comercial.

 
Bandera del Reximientu Green de Santa Elena (o del Regimiento d'Infantería Nᵘ 95 The Rifle Regiment) prindada mientres la Segunda invasión inglesa al Ríu de la Plata segundo invasión inglesa en 1807 y caltenida na basílica de Santu Domingu de la ciudá de Córdoba.[18][33]

Segunda invasión inglesa a Buenos Aires editar

Destitución de Sobremonte y fuga de Beresford editar

El 5 de febreru de 1807 llegó a Buenos Aires la noticia de la cayida de Montevideo. Al conocese l'actuación del virréi aviváronse les protestes. El día 10, por disposición de l'Audiencia, Liniers convocó a una Xunta de Guerra citando a miembros de la Real Audiencia, Tribunal de Cuentes, Real Consuláu, obispu, Cabildru, comandantes de los cuerpos militares y dellos vecinos. La votación foi nominal y encontada y la resultancia foi la suspensión del virréi Sobremonte nos sos cargos de virréi, gobernador y capitán xeneral. Conforme a les lleis, el mandu recayó na Real Audiencia hasta nuevu resolución del rei.[34]

Coles mesmes, dempués de dellos reclamos, Liniers ordenó la internación de Beresford, que s'atopaba presu en Luján, a Catamarca, yá que este caltenía contautu con distintos miembros de la elite de Buenos Aires. Sicasí, los guardias que treslladaben a Beresford fueron interceptaos nes cercaníes de Petones por Saturnino Rodríguez Peña y Manuel Aniceto Padilla, que llograron que'l xefe inglés fóra-yos apurríu. Rodríguez Peña yera secretariu de Liniers. Nesta operación participó tamién Francisco González, celador del Cabildru, en que la so casa caltuvieron ocultu al xeneral inglés hasta que foi clandestinamente embarcáu nel puertu de Buenos Aires nun lanchón, pagando a los marineros por que lu llevaren a Ensenada, onde s'embarcó na corbeta HMS Charwell camín de Colonia. En Montevideo, Beresford intentó convencer a Auchmuty de nun atacar Buenos Aires y llegar a un alcuerdu. Al nun llogralo, Beresford refugó la ufierta de comandar la espedición a la capital virreinal y embarcóse escontra Londres. Esi mesmu añu, Beresford ocuparía la isla Madeira, de la cual sería nomáu gobernador; más palantre tendría un papel prominente na Guerra de la Independencia Española. Tanto Saturnino Rodríguez Peña como Manuel Antonio Padilla recibieron una pensión británica polos sos servicios. Beresford, n'agradecimientu, agasayó-y a Castelli un xuegu de mesa de lloza del Cabu.

La meyora inglesa editar

 
John Whitelocke, comandante británicu al cargu de la segunda Invasión Inglesa, semeya de 1808.

Nos primeros díes del mes de marzu, el HMS Thisbe partió d'Inglaterra escontra Montevideo col teniente xeneral John Whitelocke, nomáu comandante de les fuercies britániques nel Ríu de la Plata, cola orde del gobiernu británicu de prindar Buenos Aires.

Whitelocke llegó a Montevideo el 10 de mayu y tomó el comandu xeneral. Poco tiempu dempués, la flota al mandu del xeneral Robert Craufurd llegó dende El Cabu con 5000 homes. El 17 de xunu'l terrible exércitu de Whitelocke, compuestu d'unos 10 000 homes,[35]partió camín de Colonia. El 28 de xunu los británicos desembarcaron n'Ensenada; na so meyora ganaron a una fuercia local bien inferior en númberu. En cruciando'l Regatu agües arriba de la posición escoyida por Liniers —a veres del Regatu, dando llombos al mesmu— sitiaron la capital el 4 de xunetu.

Mentanto, llegara al virreinatu la resolución de la corte española declarando a Ruiz Huidobro virréi interín. Sicasí, el gobernador fuera embarcáu escontra Londres depués de la cayida de Montevideo. Poro, Liniers, siendo'l militar de mayor rangu presente, foi nomáu en reemplazu de Huidobro pola Audiencia.

L'exércitu británicu avanzó con dificultaes los cincuenta quilómetros que dixebraben el llugar escoyíu pal desembarcu y la capital. L'exércitu del flamante virréi interceptó la primer meyora del enemigu cerca de Miserere, pero la brigada de la vanguardia comandada por Craufurd llogró estremar y faer recular a los homes de Liniers nel curtiu combate de Miserere. Al anochecerín, la llucha cesó y munchos milicianos retirar a les sos cases.

Paecía que tou taba perdíu, pero Whitelocke decidió esperar; suspendió la meyora de Craufurd escontra la ciudá y esixó rindición inmediata. Dio-yos a los porteños tres díes, que los criollos utilizaron pa entamase militarmente.

Asaltu y defensa de Buenos Aires editar

 
Invasiones ingleses a Buenos Aires, pintáu por Madrid Martínez, litografía de 1807 col testu:
Reconquista de Buenos Aires pol capitán de navío D. Santiago Liniers, faciendo prisionera a la guarnición inglesa col so comandante Beresford. Vuelve la escuadra británica en 1807 a atacar con enfotu la mesma plaza, y ye refugada pol valor de los nuesos marinos y soldaos.

L'alcalde de Buenos Aires, Martín de Álzaga, ordenó montar barricaes, pozos y trincheres nes distintes cais de la ciudá poles que l'enemigu podría ingresar. Axuntó tou tipu d'armamentu y siguió los trabayos nes cais so la lluz de miles de veles.

Na mañana del 5 de xunetu, la totalidá del exércitu británicu volvió axuntase en Miserere. Confiáu de la supremacía del so exércitu, Whitelocke dio la orde d'ingresar a la ciudá en 12 columnes, que se dirixiríen xebradamente escontra'l Fuerte y Retiru por distintes cais. Nun rumbu innecesariu, llevaben orde de «nun disparar les sos armes hasta llegar a la Plaza de la Victoria».[ensin referencies]

Sicasí, los invasores enfrentar a una Buenos Aires bien distintu a la que se rindiera ante Beresford. Según cuenta'l xeneral inglés G. Y. Miles, los vecinos na cai San Pedro refundiaron sobre les cabeces de los famosos "casaques coloraes" del Reximientu d'infantería N° 88, piedres y líquidos ferviendo, los que seríen según dellos autores agua,[36] o más frecuentemente méntase aceite, o grasa vacuna dilida, que yera bien económica, y taba disponible pa tostar alimentu en toles cases.[37] Liniers y Álzaga llograren axuntar un exércitu de 9000 milicianos, apostaos en distintos puntos de la ciudá. La meyora de les columnes viose severamente entorpecido poles defenses montaes, el fueu permanente dende l'interior de les cases y desinteligencias y tracamundios ente los comandantes británicos. Whitelocke vio cómo los sos homes yeren truñaos en cada esquina. Por aciu la llucha caleyera, los vecinos nel centru de Buenos Aires superaron la disciplina de les famoses "casaques coloraes". Sicasí, tres una encarnizada llucha'l ingleses apoderar de la Residencia y el Retiru, onde foi mancáu mortalmente el teniente de navío Cándido de Lasala.[38] pero perdieron tamién ente muertos y mancaos unos 1070 homes.[39]

Cuando la mayoría de les columnes cayeren, Liniers esixó la rindición. Craufurd, atrincheráu na ilesia de Santu Domingu, refugó la ufierta y la llucha estender hasta pasaes los trés de la tarde. Whitelocke recibió les condiciones de la capitulación escontra los seis de la tarde esi mesmu día.

El 7 de xunetu, el xeneral inglés comunicó l'aceptación de la capitulación propuesta por Liniers y a la cual —por esixencia de Álzaga— añadiérase-y un plazu de dos meses p'abandonar Montevideo. Les tropes britániques retirar de Buenos Aires; abandonaríen la Banda Oriental recién el 9 de setiembre.

Les baxes ingleses, según David Marley, siempres correutamente informáu en cifres ingleses por consultar perbién los sos archivos, fueron 311 muertos, 679 mancaos, y 1808 prindaos o sumíos.[40]

De regresu al Reinu Xuníu, una corte marcial atopó a Whitelocke culpable de tolos cargos sacante unu y foi removíu de la so función, al declaráse-y «incapaz de sirvir a la Corona inglesa». Unu de los factores determinantes pa esta decisión foi'l fechu de que'l xeneral aceptara la devolución de Montevideo dientro de los términos de la rindición.

Los cuerpos de los cayíos de dambos bandos mientres les invasiones ingleses a Buenos Aires entá nun fueron topaos.[41]

 
Bandera d'unu de los tresportes navales británicos prindada mientres la Segunda invasión inglesa al Ríu de la Plata segundo invasión inglesa en 1807 y ufiertada pol virréi Liniers, en gratitud pola victoria, a la Virxe de La nuesa Señora del Rosariu del Milagru, de la basílica de Santu Domingu de la ciudá de Córdoba.[18]

Testimonios británicos del combate editar

Los siguientes son testimonios de los combates sosteníos nes cais de Buenos Aires, realizaos por xefes británicos qu'intervinieron na llucha.

Avancé colos rifleros hasta'l costáu oeste del edificiu del Colexu de los Xesuites,[42] ensin sufrir perdes considerables, cuando, al adelantrar el cañón llixeru p'abrir una fienda na entrada principal del edificiu, l'enemigu apaeció de sópitu en gran númberu en delles ventanes, na azotea d'aquel edificiu y dende les barraques del llau opuestu de la cai y dende l'estremu de la mesma. Nun momentu, la totalidá de la compañía de vanguardia de la mio columna, y dellos artilleros y caballos fueron muertos o mancaos...
Teniente coronel Henry Cadogan.[43]
Primero que m'hubiera escasamente averáu a la ilesia de San Francisco, yá perdiera sol fueu d'un enemigu invisible, y verdaderamente inatacable pa nós, los oficiales y la casi totalidá de los homes que componíen la fraición de vanguardia, formada por voluntarios de distintes compañíes, los oficiales y casi la metá de la compañía siguiente, y asina en proporción nes otres compañíes que componíen la mio columna...
Teniente coronel Dennis Pack[43]
Deque algamamos la entrada de la ilesia de San Miguel, l'enemigu empezó un tarrecible fueu dende les cases opuestes. Perdiendo unos trenta homes nesta entrada, y entendiendo que yera imposible forzar les puertes de la ilesia coles ferramientes que m'apurrieren, xulgué prudente arrenunciar y enfusar más na ciudá esperando atopar una posición más ventaxosa. Al abandonar la entrada de la ilesia fuimos castigaos con un fueu siguíu. Dempués enfusé na ciudá hasta que xulgué que me topaba cerca de la fortaleza. Viendo que perdiera tanta xente na cai, que los cuatro oficiales de granaderos taben mancaos, que'l mayor, l'ayudante y el ciruxanu auxiliar fueren muertos, y qu'había perdíu, ente muertos y mancaos, d'ochenta a cien soldaos de la mio débil columna, doblé a la izquierda y busqué abellugu ocupando trés cases...
Teniente coronel Alexander Duff[43]

Edición de The Times sobre les invasiones editar

Los partes oficiales de la capitulación de Whitelocke en Buenos Aires, dando cuenta del fracasu de la segunda Invasión, llegaron a Gran Bretaña'l 11 de setiembre de 1807, y fueron daos a publicidá pol diariu The Times, de Londres nel artículu «Evacuación de Suramérica». Reprodúcense equí dellos párrafos principales:

L'ataque sobre Buenos Aires fracasó y fai yá tiempu que nun queda un solu soldáu británicu na parte española de Suramérica. Los detalles d'esti desastre, quiciabes el más grande que sufrió esti país dende la guerra revolucionaria, fueron publicaos ayeri nun númberu estraordinariu... L'ataque d'alcuerdu al plan preestablecido, llevar a cabu'l 5 de xunetu, y los resultaos fueron los previsibles. Les columnes atopar con una resistencia decidida. En cada cai, dende cada casa, la oposición foi tan resuelta y gayarda como se dieron pocos casos na historia. La consecuencia foi que'l plan d'operaciones atayóse.

El comandante en xefe paez tar na más perfecta inorancia tantu alrodiu de la naturaleza del país que tenía de travesar, como sobre'l monto y el calter de la resistencia que tenía d'esperar. Col propósitu, suponemos, d'evitar un alcuentru cafiante desembarca a trenta milles del llugar onde tenía d'operar, prosigue la so marcha al traviés d'un percorríu llenu de banzaos, cortáu por regatos y finalmente, con un exércitu jadeante y exhausto asítiase frente a una plaza fortificada dafechu, na cual según el tenor del so despachu, «llovíen sobre él metralles dende toles esquines y dende los techos de toles cases, mosquetazos, granaes de mano, ladrillazos y piedres».

Este foi un asuntu desgraciáu de principiu a fin. Los intereses de la nación, según el so prestíu militar, fueron seriamente afeutaos. El plan orixinal yera malu, y mala la execución. Nun hubo nada d'honorable o dignu d'él; nada al altor de los recursos o'l prestíu de la nación. Foi una empresa puerca y sórdida...

¿Cómo podría esperase que tuvieren con nós les manes o los corazones del pueblu, si los primeres qu'ocuparon la ciudá amosáronse menos ansiosos de conciliase colos habitantes que d'asitiar fora de peligru'l botín llográu? Había un viciu radical nel plan orixinal, que nenguna empresa posterior pudo remediar. Si los desautorizaos promotores del primer desembarcu dispunxeren d'una fuercia igual a la que foi agora espulsada de Buenos Aires, el país podría tar nesti momentu nes nueses manes.
The Times, 14 de setiembre de 1807, páx.3.[44]

Consecuencies editar

La derrota de los exércitos de la corona británica producida nos dos Invasiones Ingleses tuvo como primer consecuencia que l'imperiu español retuvo la posesión del Virreinatu del Río de la Plata gracies a l'aición del exércitu español formáu por grupos de milicies urbanes. La voluntá del pueblu xugó un papel ensin precedentes na destitución d'un virréi y el nomamientu del so socesor. La participación de los cuerpos militares creaos en "la Defensa" y "reconquistar", punxo n'evidencia la ineficacia del sistema defensivu colonial de la metrópolis pero convirtió a estos eventos en catalizadores del camín escontra la independencia de los territorios suramericanos baxu dominiu español.

El virréi Sobremonte someter a un conseyu de Guerra y foi absueltu de tolos cargos nel so contra.[45] Sería recordáu polos porteños como un funcionariu inepto y cobarde, pero hai otros puntos de vista: tres los sos repitíos fracasos na solicitú de refuerzos a España, la fuxida a Córdoba cola ayalga puede considerase una estratexa apropiada, yá que yera eso mesmu lo que Popham fora buscar. Sicasí, por cuenta de la presión de los representantes del Cabildru, na so mayoría comerciantes fanegueros, Sobremonte viose forzáu a apurrir los fondos públicos a Beresford.[46] Tamién pesó nel so ánimu la conocencia de qu'esistíen grupos d'enclín independentista en Buenos Aires, polo qu'entendía qu'armar al pueblu pa la defensa implicaba la entrega d'una importante cuota de poder a los criollos.[45] De regresu a España, el marqués compareció ante un conseyu de guerra celebráu en Cádiz en 1813 que lo absolvió de tolos cargos. Amás, recibió'l pagu de los sos sueldos atrasaos, foi xubíu a mariscal de campu y nomáu conseyeru d'Indies.[47]

Beresford tornó a Inglaterra y foi recibíu con tola pómpara. Desembarcó con una carreta apinada d'ayalgues y treslladar direutu al Bancu d'Inglaterra ente los vítores del pueblu, les autoridaes y los grandes comerciantes. Los caudales apurríos por fuercia per parte de Sobremonte, fueron consideraos polos ingleses como un pagu del Virreinatu del Río de la Plata pol derechu de la implementación del llibre comerciu.

En 1808 les cais de Buenos Aires sufrieron un cambéu global de la so nomenclatura honrando a quien s'estremaren nes xornaes de les Invasiones ingleses. Esta nomenclatura caltener hasta 1822.

Les Invasiones Ingleses fueron unu de los antecedentes inmediatos que tuvo la Revolución de Mayu qu'empecipió'l procesu escontra la independencia que s'estendió por tol Virreinatu del Río de la Plata a partir de 1810.

Nuevu plan inglés pa otra invasión a Hispanoamérica editar

Los comerciantes británicos siguieron desesperaos pol bloquéu continental de Bonaparte y anque el fracasu del ataque de Whitelocke a Buenos Aires amurnió a los dirixentes ingleses, el gobiernu de Londres reinició la idea d'una intervención militar n'América. Esta vegada entamaba presentase como llibertador y non como conquistador, p'asina llograr el beneplácito de los criollos.

El xeneral Arthur Wellesley (futuru Duque de Wellington) tomó al so cargu esta nueva aición, asesoráu por Francisco de Miranda de regresu en Londres tres el fracasáu intentu de lliberar Venezuela en 1806 cola cooperación de los Estaos Xuníos ya Inglaterra. Wellesley tuvo la idea de crear n'América una monarquía constitucional,[48] con dos cámares como en Gran Bretaña, onde los integrantes de la Cámara Baxa seríen escoyíos polos cabildros y terratenientes. Les demás instituciones coloniales españoles seríen en principiu calteníes.

Les tropes destinaes a América empezar a preparar nel puertu irlandés de Cork, a fines de 1807, seríen más de 13.000 soldaos británicos estremaos en trés fuercies con distintos oxetivos.[48] El plan consistía n'unviar nuevamente al Ríu de La Plata, con fecha de desembarcu en xunu de 1808, una fuercia poderoso y llevar armamentu tantu pa les tropes britániques como pa un exércitu criollu que pensaba constituyise al llegar. Tamién s'unviaría una espedición militar a Méxicu, que la so antoxana seríen ofensives contra Pensacola y Nueva Orleans p'apoderar el valle del ríu Mississippi.[49] Sicasí, el principal exércitu, unos 10 000 ingleses, diría a Venezuela a sofitar a Miranda que llegaría antes a alzar a los locales. En apoderándose de Barbados y Puerto Cabello atacaríen Caraques, depués Guayana, Cumaná y Barinas pa terminar conquistando Panamá y Cartagena de Indias.[48]

Colos 20 000 venezolanos qu'esperaba reclutar Miranda, Wellesley avanzaría contra la Nueva Granada.[48] Una vegada conquistaes Nueva Granada y Venezuela podríen unviase flotes contra Chile y el Ríu de La Plata.[50] Les operaciones yeren increíblemente similares a lo propuesto en A proposal for humbling Spain (Una propuesta pa humildar a España), documentu anónimu surdíu en Londres en 1711, según el cual debíense promover los odios ente americanos y peninsulares pa facilitar una invasión inglesa per Venezuela y el Ríu de La Plata, avanzando sobre Nueva Granada y Chile y, a lo último, sobre Perú, rexón que demostraría ser la más pro-realista de toles Indies españoles[51] (curiosamente estos planes terminaron llevaos a cabu por José de San Martín y Simón Bolívar con sofitu londinense).[52] Los territorios independizaos siguiríen calteniendo la so relixón católica como la oficial, pero tamién quedando estremaos en cuatro estaos basaos nos virreinatos: Méxicu y América Central; Venezuela, Nueva Granada y Quito; Perú y Chile; y Ríu de la Plata.[53] Cola división de los territorios apoderaos per Madrid, Londres esperaba monopolizar el comerciu con diches tierres.[54]

Los intereses comerciales británicos víense amenaciaos pol embargu estauxunidense a los sos productos, causa de la Guerra de 1812, y que ente 1810 y 1814 España non yá negóse a poner fin al so monopoliu comercial coles sos colonies, sinón que se recuperara lo suficiente como p'amenorgar considerablemente la influencia de los mercaderes británicos nes Indies.[55] Sicasí, los desastres del Río de la Plata convencieron a los británicos d'arrenunciar nos sos suaños de conquistar l'América española, dende entós actuaríen indireutamente, financiando les revoluciones y guerres civiles qu'estazaríen l'Imperiu español.[56] Aprovechando con esi fin la propaganda fecha mientres años ente los criollos por axentes británicos pa crear un sentimientu d'hostilidá contra la metrópolis polos supuestos abusos que cometía contra ellos.[57]

Finalmente, al producise'l llevantamientu del pueblu de Madrid mientres la Guerra de la Independencia Española contra los franceses, el 2 de mayu de 1808, Wellesley ordenó a les tropes en Cork que fueren conducíes a Portugal coles mires de dir brindar sofitu a la insurrección, desembarcando nesi país el 1 d'agostu d'esi añu.[58]

D'esta manera esleióse'l nuevu intentu d'una intervención militar inglesa al Ríu de la Plata.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Rodríguez Ordoñez, Jaime Edmundo (2008) [1996]. La Independencia de l'América Española. Méxicu: Fondu de Cultura Económica, páxs. 144. ISBN 978-9-68167-556-1.
  2. Funes, Gregorio (1856). Ensayu de la historia civil de Buenos Aires, Tucumán y Paraguay. Tomu II. Buenos Aires: Imprenta Bonaerense, páxs. 333. El virréi Sobremonte concentró en Córdoba aquellos milicianos con poques armes de fueu, veníen de Córdoba, Tucumán y Que'l so.
  3. Marley, 1998: 369; Scheina, 2003: 25
  4. Turrens, Juan F. (1975). Cursu d'historia arxentina: afechu al programa de los colexos nacionales: con un apéndiz sobre los aboríxenes del actual territoriu arxentín. Editorial Huemul, páxs. 70. Ochobre de 1806.
  5. Antonio Zinny (1883). Historia de la prensa periódica de la República Oriental del Uruguái 1807-1852. Buenos Aires: C. Casavalle, páxs. 144. Según reportar de la Gaceta de Buenos Aires.
  6. 6,0 6,1 6,2 Marley, David (1998). Wars of the Americas: A Chronology of Armed Conflict in the New World, 1492 to the Present. Santa Bárbara: ABC-CLIO, páxs. 372. ISBN 978-0-87436-837-6.
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 7,5 7,6 Mitre, Bartolomé (1876). Historia de Belgrano y de la independencia arxentina. Tomu I. Buenos Aires: Impr. y Libreria de Mayu, páxs. 189. Basáu nes Noticies históriques de Núñez, páxs. 88.
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 8,4 Vázquez Rivarola, Horacio Guillermo (2008). Los tercios españoles na defensa de Buenos Aires (1807-2007). Cróniques de la so xesta heroica. Vigo: Grupu de Comunicación Galicia nel Mundu, páxs. 89. ISBN 978-84-922-157-9-9.
  9. 9,0 9,1 9,2 Galván Moreno, C. (1940). Rivadavia, l'estadista xenial: reseña documentada de la so vida y la so obra. Buenos Aires: Editorial Claridá, páxs. 52.
  10. Robert L. Scheina (2003). Latin America's Wars: The Age of the "Caudiellu", 1791-1899. Washington DC: Potomac Books Inc., páxs. 25. ISBN 978-1-59797-477-6.
  11. Mowszowicz Manchester, Martín & Eduardo Federico Acosta y Lara (2008). Tiempu d'invasiones. Montevideo: Ediciones de la Plaza, páxs. 49. La tropa traía consigo 60 muyeres y 40 neños, como yera avezáu nos exércitos ingleses de la dómina.
  12. Mitre, Bartolomé (1908). Historia de la República Arxentina: 1800-1870 (la Independencia, l'Anarquía y la Dictadura. Organización Constitucional). Tomu II. Buenos Aires: Ángel Estrada y Cía., páxs. 57; Mitre, Bartolomé (1967). Historia de Belgrano y de la independencia arxentina. Tomu I. Buenos Aires: Editorial Universitaria, páxs. 162; Pearson, Isaac R. (1901). Les invasiones ingleses. Buenos Aires: Litografía é imprenta Méjico, páxs. 194. Les fuercies sol mandu del xeneral Whitelocke, suma de les distintes espediciones qu'aportaron pa conquistar Buenos Aires dempués de reconquistar, constituyíen l'exércitu más poderosu que punxera pie nel Ríu de la Plata, según Domínguez.
  13. Marley, 1998: 372
  14. Mitre, 1876: 188
  15. 15,0 15,1 Marley, 1998: 369-370
  16. Scheina, 2003: 25-26
  17. Aldao, Carlos A. (1929). Nuevos datos sobre'l xeneral Miranda y les invasiones britániques al Ríu de la Plata. Buenos Aires: Talleres gráficos arxentinos L. J. Rosso, páxs. 5.
  18. 18,0 18,1 18,2 18,3 18,4 18,5 18,6 (1882) De Reconquistar+De+La Ciudá+De+Buenos+Aires&dq=Trofeos De Reconquistar+De+La Ciudá+De+Buenos+Aires&hl=en&sa=X&ei=X_GJU4nsJ-PQsQSP8YCgDw&ved=0CEoQ6AEwAg Trofeo de Reconquistar de la Ciudá de Buenos Aires nel Añu 1806, Publicación oficial, Buenos Aires: Litografía, Imprenta y Encuadernación de Guillermo Kraft.
  19. Carlos Roberts,Les Invasiones Ingleses del Río de La Plata y la influyencia na independencia y organización de les Provincies del Río de la Plata- Capítulu II - Antecedentes alloñaos de les invasiones ingleses - 13. Proyeutos ingleses sobre Suramérica anteriores a Pitt, páx. 44 edición orixinal de 1938, páx. 39 edición Emecé de 2006.
  20. Albi de la Cuesta, páx. 37
  21. placa puesta-en-el castiellu-de-san-felipe-/14790655 La fallida toma de Cartagena eltiempo.com
  22. Jorge L. R. Fortin, Invasiones Ingleses - Coleición Dr.Pablo Fortin (1967) I. Empiezos del Añu 1806 Documentu Nᵘ1 "2 de 1806: Oficiu de Liniers a Sobremonte cola copia de la declaración tomada al Capitán del bergantín Espíritu Santu." p.17
  23. Klaus Gallu, p. 18.
  24. Azopardo, Mercedes G.(bisnieta)(1961) Coronel de Marina Juan Bautista Azopardo Serie C Biografíes Navales Arxentines Nᵘ3. Capítulu I. La so actuación nes marines europees, páx. 19. Secretaria d'Estáu de Marina, Subsecretaria, Departamentu d'Estudios Históricos Navales.
  25. Bandieri, Susana (2014). Historia de la Patagonia. Buenos Aires: Sudaméricana. ISBN 9789500750141.
  26. Gorriz, Gustavo (2007). Les invasiones ingleses: 1806. Tomu I. Buenos Aires: Taeda Editora, páxs. 52. ISBN 978-987-23127-4-9. El 31 d'agostu de 1805 la flota del comodoro sir Home Riggs Popham zarpó aldu al Cabu. Yeren 6.360 homes, 61 tresportes y 6 navíos de guerra (los buques a los sos órdenes yeren el Diadem, de 64 cañones; el Raisonable, de 64; el Belliqueux, de 64; el Diomede, de 50; les fragates Narcissus y Leda, de 32; el «sloop» Espoir y el «brig» Encounter).
  27. Roberts, Carlos (1999). Les invasiones ingleses. Emecé, páx. 61-62.
  28. Carlos Roberts, Les Invasiones Ingleses del Río de La Plata y la influyencia na independencia y organización de les Provincies del Río de la Plata - Capítulu VI - Primer espedición a Buenos Aires, 1806 (Segunda Parte) - 43. Preparativos p'aguantar a los ingleses en 1806, páx. 129, edición Emecé de 2006.
  29. nuesu_conceyu/perdriel.htm Combate de Perdriel, Municipalidá de General San Martín. Consultáu'l 06-07-2008.
  30. Quien financió del so peculio l'equipamientu y la vistimienta de felicidá fuercia.
  31. Azopardo, Mercedes G. (bisnieta) (1961) Coronel de Marina Juan Bautista Azopardo Serie C Biografíes Navales Arxentines Nᵘ 3. Capítulu I. Invasiones Ingleses. páx. 20-21. Secretaría d'Estáu de Marina, Subsecretaría, Departamentu d'Estudios Históricos Navales.
  32. Sicasí, según el rellatu del diariu del cura de San Carlos, Amenedo Montenegro, la resistencia foi llevada a cabu por tropes procedentes de Montevideo, y la población llocal inclusive abasteció a les tropes ingleses.
  33. «Les Banderes Britániques tomaes en Buenos Aires el 5 de xunetu de 1807. Por Guillermo Palombo.».
  34. Beverina, 1939, p. 192.
  35. «'With the Gurkhas in the Falklands' - A War Journal's Postscript By Mike Seer July 2003». Archiváu dende l'orixinal, el 11 de setiembre de 2012.
  36. Felipe Pigna. «Invasiones Ingleses al Ríu de la Plata». Daqué Fadríen. «"Yera una de les formes de defensa, tirar agua ferviendo (...) En 1807 teníes que ser millonariu pa tirar aceite ferviendo, Mario."»
  37. «An authentic narrative of the proceedings of the expedition under the command of Brigadier-Gen. Craufurd, until its arrival at Monte Video; with an account of the operations against Buenos Aires under the command of Lieut.-Gen. Whitelocke. , p. 157, G. Y. Miles, 1808».
  38. Al producise la segunda invasión inglesa en xunetu de 1807, Lasala actuó con una compañía de la Real Marina Española y otres de Pardos, Morenos y Reximientu de Patricios Patricios que teníen de defender la Plaza de Toros del Retiru, actual Plaza San Martín, dirixendo l'artillería llocal nel Retiru con eficiencia y coraxe, afalando a los nuevos reclutes. La so posición foi sometida a un intensu fueu per parte de los ingleses, onde cayó gravemente mancáu y finó por cuenta de les sos firíes. Un monolitu, enfrente de la Plaza San Martín a la salida del metro, asitiáu pola Infantería de Marina arxentina, recuerda al primer cayíu d'esi cuerpu militar.
  39. «An authentic narrative of the proceedings of the expedition under the command of Brigadier-Gen. Craufurd, until its arrival at Monte Video; with an account of the operations against Buenos Aires under the command of Lieut.-Gen. Whitelocke. , p. 164, G. Y. Miles, 1808.».
  40. «Historic cities of the Americas: an illustrated encyclopedia, Volume 1, David Marley, p. 658, ABC-CLIO, 2005.».
  41. *Emilse y Marta Echeverría. 2006. ¿Ónde fuelguen los muertos británicos? Invasiones Ingleses 1806-1807. Macchi Ed., 412 pp.
  42. actual Colexu Nacional de Buenos Aires
  43. 43,0 43,1 43,2 Testimonios citaos en Crónica Histórica Arxentina, Tomu I, páx. 54, (1968) Ed. CODEX.
  44. Citáu en Crónica Histórica Arxentina, Tomu I, páx. 56, (1968) Ed. CODEX.
  45. 45,0 45,1 Carlos Roberts, p. 101.
  46. Carlos Roberts p. 153.
  47. Felipe Pigna, p. 188.
  48. 48,0 48,1 48,2 48,3 Parra Pérez, Caracciolo & Cristóbal L. Mendoza (1992). Historia de la primer República de Venezuela. Caraques: Biblioteca Ayacucho, páxs. 134. ISBN 978-9-80276-192-0.
  49. Parra, 1992: 134-135.
  50. Grijalva, Aidé; Max Calvillo & Leticia Landín (2005). Pablo Ferrera Carrillo, los sos combates pola historia. Méxicali: Universidá Autónoma de Baxa California (UABC), páxs. 183. ISBN 978-9-70735-018-2.
  51. Morote, Herbert (2007). Bolívar, llibertador y enemigu Non. 1 de Perú. Madrid: Jaime Campodónico Editor, páxs. 22. ISBN 978-9-97272-962-1.
  52. Pardo, Gustavo. independencia arxentina-foi-entamada-gran-bretana-n34796 "¿La independencia arxentina foi entamada por Gran Bretaña?". El Tribunu. Salta. Publicáu'l 10 de xunu de 2011. Consultáu'l 21 de xunetu de 2014. Entrevista a Julio González sobre'l so llibru La involución hispanoamericana, el casu arxentín.
  53. De Miranda, Francisco (1982). América espera. Caraques: Biblioteca Ayacucho, páxs. 634. Edición de José Luis Salcedo-Bastardu. ISBN 978-8-46600-098-7.
  54. Parra, 1992: 135; Picón, 1999: 103
  55. Picón, Delia (1999). Historia de la diplomacia venezolana: 1811-1985. Caraques: Universidá Católica Andrés Bello, páxs. 103. ISBN 978-9-80244-204-1.
  56. Grijalva, 2005: 183
  57. Parra, 1992: 135
  58. De Miranda, 1982: 634. Wellesley ufiertó-y a Miranda acompañalo a lliberar España de Napoleón, pero aquel negóse aludiendo que'l so únicu interés yera la independencia hispanoamericana.

Bibliografía editar

  • Beverina, Juan (1939). Les invasiones ingleses al ríu de la Plata (1806-1807) Volume 1. Arxentina: Taller gráficu de L. Bernard.
  • Roberts, Carlos (2000). Les invasiones ingleses del Río de la Plata (1806-1807) y la influyencia inglesa na independencia y organización de les provincies del Río de la Plata. Emecé. ISBN 950-04-2021-X
  • Jorge L. R. Fortin (1967). Invasiones Ingleses - Coleición Dr. Pablo Fortin
  • Holland, Lancelot (1975).Espedición al Ríu de la Plata Coleición Siglo y Mediu. Editorial Universitaria de Buenos Aires.
  • Destéfani, Laurio H. (1975). Los marinos nes Invasiones Ingleses, Serie B Historia Naval Arxentina Nᵘ15. Comandu Xeneral de l'Armada, Secretaria Xeneral Naval, Departamentu d'Estudios Históricos Navales.
  • Klaus Gallu (2004). Les Invasiones Ingleses. Eudeba. ISBN 950-23-1317-8
  • Klaus Gallu (1994). De la invasión a la reconocencia Gran Bretaña y el Ríu de La Plata - 1806-1826. AZ Editora. ISBN 950-534-297-7
  • Goldman, Noemí (2005). «Les invasiones ingleses y la militarizaci de Buenos Aires», Nueva historia arxentines, 1* III Revolución, república, cobfederación (1806-1952) (en castellanu), Buenos Aires: Editorial Suramericanu. ISBN 950-07-1386-1.
  • Graham-Yooll, Andrew (2006). Ocupación y reconquista 1806-1807: a 200 años de les Invasiones Ingleses. Lumiere. ISBN 950-9603-99-6
  • Azopardo, Mercedes G. (bisnieta) (1961). Coronel de Marina Juan Bautista Azopardo, Serie C Biografíes Navales Arxentines Nᵘ3. Secretaria d'Estáu de Marina, Subsecretaria, Departamentu d'Estudios Históricos Navales.
  • Nueva Militaria Arxentina. Episodios militares de la nuesa historia.
  • Rodríguez, Horacio y Arguindeguy, Pablo Y. (1996). El corsu rioplatense. Institutu Browniano. ISBN 987-95160-4-4
  • Ribeiro, Ana (2006). Invasiones Ingleses. Ediciones El Galeón. ISBN 9974-553-63-6
  • Salas, Alberto M. (1981). Diariu de Buenos Aires 1806-1807. Editorial Suramericana.
  • Les Invasiones Ingleses (2006). Editorial EDIVERN. Coleición Bicentenariu. ISBN 987-23127-1-0
  • Sporoni, José Luis (1983). La real dimensión d'una agresión - Una visión políticu estratéxica de la intervención británica n'América del Sur. 1805-1807. Círculu Militar. ISBN 950-562-685-1
  • Elissalde, Roberto (2006). Hestories inoraes de les invasiones ingleses. Aguilar. ISBN 987-04-0516-9
  • Pigna, Felipe (2004). Los mitos de la historia arxentina. La construcción d'un pasáu como xustificación del presente. Grupu Editorial Norma. ISBN 987-545-149-5
  • Horowicz, Alejandro (2004). El país qu'españó. Antecedentes pa una historia arxentina (1806-1820). Tomu I, Editorial Suramericana. ISBN 950-07-2561-4
  • Rex Bliss, Santiago (2010). Tucumán, una historia pa toos, Ediciones La feria del llibru, ISBN 978-987-26455-0-2

La seición "Intentos d'una tercer intervención militar" ta basada no consultao en:

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource. Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource. Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.