Andrónico I Comneno

Andrónico I Comneno (en griegu: Ανδρόνικος Α' Κομνηνός, Andronikos I Komnēnos; Constantinopla, c. 1118ibidem, 12 de setiembre de 1185) foi Emperador de los romanos dende 1183 hasta la so muerte, postreru de la dinastía Comnena.

Andrónico I Comneno
emperador bizantino (es) Traducir

1183 - 11 setiembre 1185
Alejo II Comneno (es) Traducir - Isaac II Ángelo (es) Traducir
Vida
Nacimientu Constantinopla[1]1118[2]
Nacionalidá Bandera de Imperiu bizantín Imperiu Bizantín [3]
Muerte Constantinopla[4]12 de setiembre de 1185 (greg.)[5] (66/67 años)
Causa de la muerte Tortura
Familia
Padre Isaac Comneno
Casáu con Inés de Francia (emperatriz de Bizancio) (es) Traducir (1183 (Gregorianu) – )[6]
Pareyes Felipa de Antioquía (es) Traducir
Theodora Komnene (es) Traducir
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Comneno (es) Traducir
Oficiu políticu, militarsoldáu
Cambiar los datos en Wikidata

Sobrín de Xuan II y nietu d'Alejo I, Andrónico Comneno foi probablemente'l miembru más brillosu y fascinante de la so intelixente dinastía. La so aturbolinada y tráxica vida destaca poles sos aspecto novelescos d'ente les de tolos emperadores bizantinos. Llevó una vida aventurera y foi proscritu, encarceláu y exiliáu en diverses ocasiones. Home curiosu y elocuente, amás d'enérxicu y valiente, destacó como gran xeneral y arteru políticu.

Usurpó'l tronu a Alejo II y convirtióse n'emperador a una edá avanzada. El so reináu empezó so los meyores auspicios, y la so recta y honesta alministración foi bien beneficiosa pal Imperiu. Sicasí, el so populismu y el so concepción autocrática del poder -y enemistaron cola aristocracia. Andrónico reaccionó imponiendo un réxime cada vez más tiránicu y brutal, sometiendo a los sos súbditos al imperiu del terror y crueldá. L'amenaza de los normandos de Sicilia exacerbó la situación, qu'acabó españando cola apaición d'un pretendiente al tronu, Isaac II Ángelo, y un motín popular. La so horrorosa muerte marcó'l fin de los esfuercios restauradores de los Comneno, y l'empiezu del cayente final del Imperiu.

Vida editar

Mocedá editar

 
L'emperador Manuel I Comneno, primu y rival de Andrónico

La fecha de nacencia de Andrónico Comneno ye desconocida, pero ensin dulda debió de ser bien cercana a la del so primu Manuel I Comneno, nacíu en 1118. Yera fíu del sebastocrátor Isaac (m. 1152), hermanu del emperador Xuan II y l'historiadora Ana Comneno, y de Kata de Xeorxa. Los sos güelos paternos fueron l'emperador Alejo I Comneno y Irene Ducaena, y los maternos David IV de Xeorxa y Rusudan d'Armenia.

El sebastocrátor Isaac nun se resignó a ser un pixín segundón tres l'ascensión al tronu del so hermanu; engarráu col Emperador, foi acusáu de combalechadura, viéndose obligáu a fuxir, pero foi perdonáu al cabu de seis años. El so fíu Juan, l'hermanu mayor de Andrónico, acabó per desertar y pasóse a los turcos mientres la campaña que l'emperador Juan llevó a cabu nel interior d'Anatolia en 1137, apostatando de la so relixón, convirtiéndose al islamismu y entrando na familia real de los sultanes de Iconio, al contraer matrimoniu con una fía del sultán Kilij Arslan II.[7]

Andrónico se crio y estudió al pie del so primu y amigu el príncipe Manuel Comneno, fíu menor de Xuan II y posterior emperador. Los primeros años de la so edá adulta pasar ente'l serviciu militar y los placeres.

En 1141, mientres una cacería en compañía del noble Teodoro Dasiotes foi emboscado y prindáu por una avanzadura selyúcida y tuvo presu mientres un añu n'Iconio, onde ensin dulda frecuentó la compañía del so hermanu, l'apóstata Juan. Cuando pagaron el so rescate, volvió a la corte de Constantinopla, como favoritu del so primu Manuel. En 1142, los dos fíos mayores del emperador Juan, Alejo y Andrónico, carecieron y morrieron inesperadamente, con apenes unos meses de diferencia. Asina, cuando n'agostu de 1143 Xuan II finó por causa de les firíes recibíes nun accidente de caza, dexó'l gobiernu del Imperiu non al so tercer fíu Isaac, sinón a Manuel.

Convertíu en favoritu del nuevu emperador, Andrónico participó na campaña contra los turcos de 1145-6. Mientres un discutiniu na que se comparaba a Manuel col so difuntu padre, Juan Axuch valoró más al segundu qu'al primeru, ente que la combayona mayoría defendía al fíu ellí presente. Cuando l'hermanu mayor del emperador, Isaac, púnxose del llau de Axuch, Andrónico faltólu, y de nun mediar Manuel y otru primu, Juan Ducas, Isaac degollára-y. Manuel espulsó al so hermanu per unos díes y despidió a Juan Axuch del so cargu de megas domestikos.

Andrónico siguió gociando de l'amistá del emperador, y nun amosó descontentu dalgunu escontra'l so primu hasta que Manuel nomó al so sobrín favoritu, Juan Comneno (fíu del so difuntu hermanu mayor Andrónico), protovestiarios y protosebastos en perdiendo un güeyu nun tornéu. Al paecer Juan y Andrónico yeren feroces rivales, y, según el cronista Juan Cinnamo, tal nomamientu mancó gravemente l'alma de Andrónico. A partir d'entós la so rellación col emperador empioró a les clares.

Seique como esquite d'esta "traición", el Comneno usó les sos considerables dotes de seducción pa convertir a la hermana de Juan, Eudoxia, nel so amante. Esta escandalosa rellación foi tan pública como'l romance del propiu emperador cola otra hermana de Juan y Eudoxia, Teodora.

Entamos de la so carrera editar

En 1152, acompañáu por Eudoxia, foi destináu a Cilicia como gobernador cola importante misión de someter a los rebeldes príncipes armenios. A non muncho tardar, atrapó al principal d'ellos, Thoros, nel so fortaleza de Mopsuestia. Pero Andrónico, incapaz d'arrenunciar a los sos avezaos placeres, fíxose acompañar d'una compañía d'actores colos que pasaba les nueches de xordia, mientres dedicaba los sos díes a atacar con fiereza a los armenios. Éstos, aprovechando la situación, atacaron el campamentu imperial al amparu de la nueche y ganaron a les sos tropes, faciéndose con un ricu botín. Andrónico, montando a caballu, travesó les llinies enemigues cola so llanza y fuxó a Antioquía, retornando al poco pa gobernar la so provincia.

Paez que poco dempués cesó nel cargu, pos taba otra vegada en Constantinopla, onde'l so primu Manuel refartar en priváu, pero perdonar risueñamente en públicu, nomándo-y duque de Niš y Braničevo, nos Balcanes (1154). L'emperador fíxose acompañar por él mientres la so campaña contra Hungría al añu siguiente y llegó a empresta-y el so caballu favoritu. En toes eses empreses, Andrónico siguió faciéndose acompañar pol so amante Eudoxia. Los hermanos de Eudoxia decidieron poner fin a esta rellación. Acompañaos por dellos amigos, una nueche asaltaron la tienda que compartíen los amantes col enfotu de asesinar a Andrónico. Aterrada, Eudoxia suxuriólu que vistir de muyer p'azorronar, pero él fixo de menos tal idea y, armándose cola so espada, balanciar contra los sos enemigos, abrir pasu a encomalo.

Abarruntando seique perder el favor del emperador, que la so camaradería habíase trocáu en rivalidá, el cronista Cinnamo[8] cuenta qu'Andrónico, aspirando yá a ocupar el tronu del so primu, escribió al rei Géza II d'Hungría, prometiéndo-y Niš y Braničevo si sofitába-y n'el so entamáu golpe d'Estáu. Tamién trató de axenciar el sofitu del emperador occidental. Manuel, que tenía instaláu'l so cuartel d'iviernu en Pelagonia foi sollertáu de la combalechadura, pero nun se decidió a actuar. Mentanto, Andrónico intentó asesinar al emperador cuando se disponía a una de la so caceríes nocherniegues. Disfrazado de soldáu italianu y con ayuda de les sos sicarios armenios, averar a la tienda del emperador, pero la guardia afayólu a tiempu y, al tratar de fuxir, foi prindáu (1155).

Cautiverio editar

 
Mapa de Constantinopla. Mapa detalláu.

Manuel fixo gala nuevamente de cierta clemencia, zarrando al traidor nuna cuartón del palaciu de Constantinopla. Andrónico pasaría zarráu naquella habitación cerca de doce años, lo qu'ensin dulda contribuyiría a amargar el so calter.

Un día de 1158 afayó que'l furacu del so retrete tenía dellos lladriyos sueltos. Enfotar en quitar y escondióse nel estrechu furacu resultante. Al afayase la so ausencia, los guardias dieron la voz d'alarma: rápido cerraron les puertes del palaciu y de la ciudá y empezaron la so busca. La esposa de Andrónico, magar ser dafechu inocente, foi zarrada na mesma celda del so home. En tan inhóspito llugar los maríos realcontráronse ya inclusive se les apañaron pa niciar un fíu. Depués, el cautivu príncipe, aprovechando'l tracamundiu, escapó. Llogró algamar Melangeia, en Tracia, antes de ser prindáu y devueltu a la so celda cargáu de cadenes.

La fuxida de Andrónico coincidió con una combalechadura en Constantinopla, qu'obligó al emperador a retornar d'una campaña en Siria. Como resultancia, Teodoro Stypeiotes, el epi ton kanikleion, cabeza de l'alministración civil, foi arrestáu y cegáu.

Magar la so captura, Andrónico nun se rindió. Seis años dempués, en 1164, fingiéndo tar enfermu, llogró que se punxera al so serviciu a un rapazu por que lu curiara. Aprovechando'l relajamiento de la vixilancia, ésti púnxose en contautu colos amigos de Andrónico, qu'enfilaron a los guardias y copiaron les llaves. Depués fixéron-y llegar la copia xunto con un rollu de cuerda dientro d'un tonel. Andrónico abrió la puerta tres doce años de cautiverio, baxó de la torre, despintar tres unes carbes y se descolgó de los murios de Palaciu al amparu de les tiniebles, hasta una barca que-y treslladó a la so casa en Constantinopla. Ellí lliberóse de les sos cadenes, despidir de la so muyer y los sos dos fíos y partió a caballu. N'Anquialo, na mariña tracia del mar Negru un amigu apurrió-y dineru y, nin curtiu nin galbaniegu, punxo aldu norte, más allá de les fronteres del Imperiu. Andrónico crució'l Danubiu y los montes Cárpatos ensin detenese, intentando pasar desapercibíu, pero unos valacos identificar y secuestraron, sabiendo'l pagu que l'Emperador daría-yos por prindar al safáu. Sicasí, Andrónico nun taba dispuestu a volver tan llueu a la so celda, y una nueche fugóse dexando un monigote cola so capa y el so sombreru por que los sos guardias creyérenlu dormíu.[9]

N'Halic (actual Ucraína), yá lloñe del algame de la vengación de Manuel, reveló la so identidá al príncipe de Rutenia, Yaroslav, que lu acoyó como un güéspede real. Andrónico nun tardó en convertise n'unu de los favoritos del monarca, destacando na caza d'osos y xabalinos y afaciéndose perfectamente a la corte de Kiev. Sicasí, la so rellación col Imperiu entá nun terminó.

En 1165, l'emperador Manuel, atolláu n'otra guerra contra Hungría, llamó na so ayuda a los sos aliaos europeos. Ensin refugar nenguna posibilidá, el basileus mandó un mensaxe a Andrónico, ufiertándo-y el perdón en cuenta de l'ayuda militar del príncipe de Rutenia. L'exiliáu aceptó, colando en persona a ayudar al so país xunto con un contingente de caballería rusa. Destacaron en delles batalles y nel asediu de Zeugminon volvieron competir unu y otru en proezas béliques, superando Andrónico al basileus tocantes a arroxu y roxura. Al mandu de l'artillería d'asediu, l'actuación de Andrónico foi determinante pa llograr la cayida de la ciudá.

Tres la victoriosa campaña, Manuel volvió triunfal a Constantinopla al pie del so rebelde primu (1168). Sicasí, la concordia ente dambos nun duraría enforma.

Exiliu n'Oriente editar

 
Asia Menor y los Estaos Cruciaos a mediaos del sieglu xii.

El basileus taba esmolecíu pol futuru de la so dinastía: de los sos dos matrimonios namái niciara muyeres, y apurába-y tener un herederu varón. Por cuenta de ello, decidió adoptar como tal al príncipe húngaru Béla, renombrándolo Alexio, dándo-y el títulu de déspota y prometiéndolo a la so fía María Comnena. La protesta de los nobles bizantinos foi unánime, y Andrónico, que siempres s'opunxo a la política pro-occidental y latinófila, convertir nel so voceru y negóse airadamente a xurar llealtá al nuevu herederu.

Como castigu, el rebelde Comneno foi nomáu per segunda vegada gobernador de Cilicia (1166), lo que constituyía na práctica un exiliu. El so predecesor nel gobiernu de la provincia, Alejo Axuch, nun llogró llevar a la práctica les órdenes del Emperador de reconciliase colos armenios, y esperábase que l'encantu personal de Andrónico, xuníu al sobornu, dieren meyor resultancia. Pero dende'l so anterior mandatu'l Comneno sentía un odiu especial contra los rebeldes y esmucidizos nobles armenios, polo que s'aplicó na llucha contra ellos. Finalmente ganar nel campu de batalla, llanzándose nuna coraxosa carga sobre les llinies enemigues y mancando de gravedá él mesmu al so líder Thoros. Sicasí, Andrónico confióse demasiáu y nun llogró poner fin a la rebeldía de los armenios. Incapaces de someter a Thoros, los bizantinos apautaron una alianza militar col sultán d'Iconio, pero l'armeniu tamién ganó a les sos tropes.

Atayáu y negándose a languidecer na so montascosa provincia, Andrónico llanzar en busca de diversiones más sofisticaes que les que podía ufiertar Cilicia. Llueu visitó la rica corte del Principáu de Antioquía, vasallu del Imperiu. Ellí quedó prindáu de la bella Filipa, hermana de la segunda esposa de Manuel, la emperatriz María, y fía del príncipe Raimundo. Escaeciendo por completu los sos llabores de gobiernu, el maduru aristócrata pasó'l branu n'Antioquía y sedució a la inocente doncella con una serie de serenatas romántiques, hasta qu'ella se sintió tan esllumada que nun pudo nega-y nada. De nuevu, non se retrajo de faer pública la so rellación, dexando al emperador Manuel nuna situación bien embarazosa ante'l príncipe antioqueno Bohemundo.

L'enfurecido basileus ordenó-y retornar a la capital imperial, pero l'incorrexible Andrónico, que'l so móvil fuera fadiar a la emperatriz María, a la que repunaba, abandonó Cilicia y a la so llorosa y represa amiga,[10] empecipiando'l pelegrinaxe a Xerusalén xunto con un grupu d'aventureros, llevándose consigo, amás, bona parte de l'ayalga de la so provincia. En Tierra Santa ganóse'l favor del rei Amalarico I de Xerusalén, hasta'l puntu de qu'ésti-y concedió'l señoríu de Beirut. La so reputación guerrera, el so noble fonduxe y el so propiu encantu abriéron-y toles puertes del reinu de Xerusalén, incluyendo la del cuartu de la vilba de Balduino III, la nueva reina Teodora, sobrina del Emperador Manuel, una encantadora guapeza de ventiún años. Díxose que dambos llegaron a pensar en casase, pero'l fechu de ser primos torgar.

Esta vegada Andrónico pasárase de la raya. La roxura de Manuel foi incontenible, y pidió a tolos reinos llatinos de la rexón que-y apurrieren al so incestuosu primu pa ser cegáu, pero la influyente Teodora interceptó la carta y alvirtió al so amante. Dambos fuxeron xuntos a la corte de Nureddin, atabeg de Damascu, que los acoyó calurosamente (magar ser él mesmu un moralista islámicu bastante rigorosu). Anque Andrónico fuera escomulgáu pola Ilesia ortodoxa, sábese que nunca abrazó la fe musulmana. Tocantes al so anterior proteutor, Amalarico, nun-y importó desfacer se de tan incómodu güéspede, ya inclusive s'allegró de recuperar el pervalible feudu de Beirut pa la corona hierosolimitana.

Andrónico y Teodora pasaron n'Oriente Mediu los siguientes años, visitando Bagdag y Persia como amigos de Nureddin de Damascu, y fixeron inclusive un llargu periplu por Asia central arrodiando'l mar Caspiu hasta llegar a Xeorxa. Ellí alióse con Saltuq, el modestu emir de Koloneia y convirtióse nun barón bandíu, llanzando incesantes razzias contra la provincia bizantina de Trabzon, na que robaba y raptaba a voluntá. Finalmente la reputación de les fazañes de Andrónico llegó a tal puntu que'l gobernador de la rexón movilizó a los sos homes p'atayar les correríes del Comneno: aprovechando qu'ésti se topaba fora del so castiellu, prindó a Teodora y los sos dos fíos y unviar a Constantinopla.

Tarreciendo pola so familia, Andrónico fixo daqué increíble en daquién tan arguyosu: clamiar clemencia. A empiezos de 1180 apurrir a les autoridaes imperiales y foi humildemente conducíu a Palaciu, pa postrase ante'l so rival. Llorando y gimiendo, con una cadena atada al pescuezu, tuvo ensin movese hasta qu'un llacayu abasnar hasta l'Emperador. Esta humildación movió a piedá a Manuel, que se decidió a perdonar nuevamente al so primu.

L'Emperador y el Patriarca absolvieron a Andrónico de los sos pecaos en cuenta de que xurara llealtá al príncipe Alejo, herederu de la Corona. Pero, escarmáu de los sos innumberables tropelías, Manuel nomó-y duque y desterrar xunto con Teodora a Oene (Oeneaeum), una pequeña y prestosa ciudá de Paflagonia. Ellí, ente les llombes cubiertes de viñeos, l'eternu exiliáu sentar a rumiar los sos agravios y alimentar el so odiu.

La conquista del poder editar

 
La emperatriz María de Antioquía.

La socesión de Manuel I editar

El 24 de setiembre de 1180 morrió Manuel I, gravemente ablayáu tres el desastre de Miriocéfalo, en 1176.[11] Quedaba como herederu l'únicu fíu del so segundu matrimoniu con María de Antioquía, Alejo II Comneno, un sonce neñu d'apenes once años, que foi mal educáu y emplegó los sos díes en caceríes y acaballaes, xugando en compañía de rapacinos. En principiu, hasta la so mayoría d'edá tenía de rexir l'Imperiu un conseyu de rexencia.

La emperatriz María, siguiendo'l deséu del so home, tomara los vezos a la so muerte, ingresando nun conventu col nome monásticu de Xena ("Estranxera"). Sicasí, na práctica, la so nueva condición nun-y supunxo nengún cambéu significativu na so vida. Poco dempués asumió la rexencia y tomó como favoritu y amigu, (lo que yera públicu y bultable) al protosebastos Alejo Comneno, sobrín del difuntu emperador, muncho más nuevu qu'ella, en quien delegó tolos asuntos del Estáu.

La eleición foi pocu afortunada, y ente los restantes miembros de la familia Comneno provocó gran rensía los favorecimiento d'un home tan vanidosu ya insignificante como Alejo. María-Xena optó por gobernar en solitariu col so amante, escaeciendo buscar sofitu na cla familiar, que se multiplicaren por toles cañes de l'alministración civil y militar hasta acopala, entroncado amás cola aristocracia local y estranxera.

La rellación ente dambos provocó un escándalu na sociedá bizantina, pos se consideró profana ya incestuosa. Amás, l'orixe normandu de la emperatriz y les sos favorables rellaciones colos mercaderes italianos (pisanos y xenoveses) ganáron-y la perceguera de tola población, qu'odiaba a los occidentales. El suyu foi, poro, un tronu caedizu, amenaciáu per toos llaos, que'l so únicu sofitu yeren les repúbliques italianes y los mercenarios occidentales y xeorxanos asitiaos na capital.

Foi inevitable que mientres esta rexencia acentuaren enclinos latinófilas del gobiernu y el pueblu bizantín atribuyó a esta circunstancia'l rápidu deterioru de la situación esterior ya interior, desamarrándose per otru llau la latinofobia. Llueu s'entamó una intriga empobinada pola princesa María, fía del primer matrimoniu de Manuel y el so home, el césar Rainiero de Montferrato, qu'al igual que la emperatriz, yera de fonduxe normandu venceyada al Reinu de Xerusalén. Estos consiguieron el sofitu del patriarca Teodosio Boradiotes, y sobremanera el del propiu Andrónico Comneno, que sentía reverdecer les sos ambiciones imperiales al ver la inestabilidá reinante. En febreru de 1182, los conspiradores poner en marcha: entamaben, al paecer, provocar un motín popular, matar al protosebastos Alejo y formar el so propiu conseyu de rexencia.

A pesar de que les provincies sulevar según lo alcordao, el plan fracasó, una y bones l'intentu d'asesinatu foi descubiertu y los conspiradores de Constantinopla arrestaos. El César y la so esposa zarrar en Santa Sofía col patriarca y munchos simpatizantes (inclusive mercenarios), onde aguantaron mientres dos meses. El favoritu de la Emperatriz ofendió al pueblu entá más al intentar profanar el santuariu, polo que finalmente se concedió una amnistía pa la pareya en cuenta de la so rindición. María de Antioquía viose obligada a perdonar a los conspiradores, pero na so inseguridá pidió al so cuñáu, Bela III d'Hungría, que viniera en socorru so. El Patriarca, magar ser respetáu por toos, foi depuestu, cosa qu'avivó'l descontentu contra los rexentes.

La matanza de llatinos editar

 
L'Imperiu a la muerte de Manuel I.

Col fracasu d'esta tentativa, la oposición en Constantinopla quedaba descabezada y falta d'un líder visible. La decisión quedó entós en manes de Andrónico Comneno, el gran enemigu de l'aristocracia feudal y adversario acérrimo del enclín occidentalizante de Manuel. Los sos compatriotes recordaben el so gallardía y el so encantu. Por ello nesti momentu, cuando se deseyaba derrocar a la rexencia latinófila de Constantinopla, los sos amigos asitiáron-y en primer planu como caudiellu nacional, y toles miraes centrar nél. Andrónico fíxose pasar hábilmente por defensor de los derechos del probe y mozu Alejo II, cayíu en manes de malos tutores, y supo llograr la simpatía y hasta l'adoración de los bizantinos, fartos de la Rexente. Según espresión d'un contemporaneu de Andrónico, Eustacio de Tesalónica, Andrónico yera pa la mayoría más queríu que Dios mesmu, o siquier asitiábase-y darréu dempués de Dios. De cuenta qu'empezó a axuntar partidarios en Paflagonia, incluyíos dellos contingentes musulmanes, según Ibn Jubair.[12] La so movilización foi bien lenta, pero por suerte los problemes esternos tuvieron ocupaos a María-Xena.

Aprovechando la desorganización del Imperiu, Béla III d'Hungría tomó Dalmacia, Bosnia y Sirmio, y collo toles conquistes de les tan costoses guerres húngares de Manuel podíen dase por perdíes. Los frutos de les llargues y agotadores lluches contra los serbios perder cola mesma rapidez, pos el príncipe serbiu Esteban Nemanja refugó ensin dificultá la soberanía bizantina. Pela so parte, los turcos conquistaron una amplia porción d'Asia Menor, incluyendo les ganancies de Xuan II: Sozópolis, Antalya y Cotyaeum, cortando en dos el norte y el sur bizantinos d'Anatolia. Mientres, el rei armeniu Rubén atacó Cilicia.

Na primavera de 1182, Andrónico poner en marcha por fin escontra Constantinopla, ensin atopar apenes resistencia al so pasu per Asia Menor. Les sos tropes, de primeres pequeñes, fueron creciendo gracies a l'arribación de descontentos. Al empiezu del mes de mayu llegara a Calcedonia, onde ganó a un exércitu lleal dirixíu por otru primu de Manuel, Andrónico Ángelo, que se pasó al so bandu, ya instaló el so campamentu. El protosebastos Alejo punxo'l so enfotu na flota, que la so tripulación taba constituyida en gran parte por occidentales, ya intentó cerrar el Bósforu. Sicasí, el logothetos ou dromoi Andrónico Kontostephanos, comandante de la flota, púnxose, sicasí, del llau del usurpador.

Viendo que la rexencia taba perdida, el 2 de mayu la Guardia Varega arrestó y cegó al protosebastos Alejo, refundiándolo a un cuartón. Ésta foi la señal pal motín popular, que descargó la so roxura nos almacenes y vides de los mercaderes italianos, los sos clérigos y les sos families. Estos fechos tuvieren un precedente nes midíes adoptaes por Manuel, pero debióse sobremanera a la perceguera que provocaba la riqueza de los italianos (que la so llibertá de comerciu ensin trabes fiscales, dada por Alejo I, arruinaba a la burguesía y l'artesanáu de la ciudá, tradicionalmente hiperprotegidos pol gobiernu imperial) y a la mal alcordanza que dexó'l pasu de les Cruzaes per tierres imperiales. Dalgunos de los italianos escaparon per mar, onde se convirtieron en pirates y escalaron mientres dellos meses les islles del Exéu.

La degollina foi bederre: les cases y los almacenes de los occidentales fueron escalaes y los sos habitantes muertos. Inclusive'l hospital de San Juan foi oxetu d'ataques. Según los cronistes, cerca de trenta mil occidentales, incluyíos muyeres, neños y hasta'l legáu papal, fueron asesinaos y otros cuatro mil vendíos como esclavos a los turcos. L'arzobispu Eustacio de Tesalónica describe la matanza nos siguientes términos:

Cuntar les desgracies qu'entós sufrieron los llatinos, el fueu que taramió los sos bienes, ensin tener en cuenta los saqueos que sufrieron, y los accidentes asocedíos nes sableres y nes cais, sería empresa difícil. Yá que non yá los llatinos armaos yeren la presa de los homes de Andrónico, sinón que la xente, que nun podía defendese, nun amenaba nin la más mínima piedá. Ello ye que les muyeres y los neños yeren ablayaos poles sos espaes. Pero l'espectáculu más horrible dábase cuando'l fierro enemigu, abriendo'l banduyu de les muyeres encintas, sacaba'l fetu que, dempués de ver mui a tiempu la lluz del sol, yera acoyíu poles tiniebles del infiernu, morriendo antes inda de tar perfectamente vivu. Y esto yera bestial, non comparable a otres formes de llocura. Cayó tamién un sacerdote llatín, nun sé si veníu n'embaxada de l'antigua Roma o de Sicilia, esto ye romanu o sicilianu. Y cayó con tolos ornamientos sagraos qu'él se punxo en cuenta de les armes, cola esperanza de que los malvaos respetar

Anque les cifres y estos rellatos de xuru sían esaxeraos, lo cierto ye que les rellaciones ente Occidente y Bizancio quedaron seriamente estropiaes, y l'odiu mutuu amontóse. Esta brutal matanza foi contemplada polos bizantinos como la causante de les crueldaes entá peores que carecería la santa Constantinopla mientres la infame Cuarta Cruzada.

Andrónico, que la so xenofobia a los occidentales ganáralu les simpatíes del populacho, probablemente nun fixo nada p'afalar los disturbios (yá qu'entá se topaba cruciando los Estrechos), pero tampoco pa detenelos. Cuando abocanó'l raxón popular, entró na capital envolubráu na allegría de los ciudadanos y reclamó la rexencia en nome d'Alejo II. La emperatriz María-Xena quedó confinada nel palaciu imperial, amenorgada agora a mera comparsa, y asina, con más de 65 años d'edá, Andrónico convertir en dueñu absolutu del Imperiu.

Rexencia y usurpación editar

Entá quedaben lealistas nel thema de Tracia, axuntaos en redol al gran domésticu Juan Vatatzes, que ganaron un exércitu unviáu por Andrónico. Sicasí, el so líder morrió d'enfermedá pocos díes dempués y los sos homes rindiéronse. Namái entós Andrónico celebró la so campanuda coronación, na qu'Alejo II foi entronizado de nuevu con grandes muestres de respetu.

Primeramente, el "gran rebelde" asumió'l papel de salvador y proteutor del nuevu Emperador, presentándose como un esperimentáu y reputáu tutor. Acusaos d'intrigues contra l'Estáu y el llexítimu emperador, los sos adversarios fueron unviaos al cadafalsu. Llueu, los únicos rivales en potencia que-y quedaben a Andrónico, el César Rainiero y la princesa María, carecieron y morrieron tan sópitamente que s'abarruntó d'un envelenamientu. María-Xena foi zarrada nun conventu, cosa que fadió a dellos oficiales.

Al visitar la tumba de Manuel, Andrónico estremó a los sos acompañantes que s'inclinaben en degomán de plegaría y marmulló:

Yá non te toi tarreciendo, vieyu enemigu, que me refundiasti y tuvisti analayando por tolos climes del orbe. Xaces yá depositáu so siete bóvedes, d'onde non te has de llevantar hasta la llamada de la última trompeta. Llegó la mio ocasión, y depués voi abolgar les tos cenices y el to legáu.

Pese al respaldu popular de Andrónico, la situación política siguía inestable: una combalechadura d'altos funcionarios (Andrónico Kontostephanos, el gran duque de la flota, y Andrónico Ángelo) foi desmantelada a principios de 1183, y tolos sos miembros fueron executaos, cegaos o exiliaos por mesma voluntá o por real decretu: Ángelo fuxó al Reinu de Xerusalén.

Más o menos por esta dómina, xulgar por traición a la emperatriz viuda Xena-María; acusar ensin fundamentu de caltener correspondencia col rei d'Hungría. Foi un montaxe tan evidente que'l patriarca Teodoro dimitió en protesta y hasta'l fíu mayor de Andrónico pidió misericordia al so padre. Finalmente, anque trés xueces prefirieron dimitir a condergar a la desgraciada, la decisión de Andrónico foi irrevocable. Alejo foi obligáu a roblar la condena a muerte de la so propia madre, que foi esgañada. Depués quíxose mallograr la guapura del so cuerpu refundiándolo al mar por que l'agua enchiéralo y deformara. Poco dempués Andrónico ordenó que toles imáxenes de la emperatriz na capital fueren tamién desfiguradas o destruyíes.

Estos fechos quiciabes motivaron l'apaición d'otru intriga, que trataba de llevar al tronu a un fíu bastardu de Manuel y la so sobrina Teodora, Alejo Comneno (que de la mesma taba casáu con una fía bastarda de Andrónico, Irene). Afayáu a tiempu, tolos responsables fueron executaos. L'infortunado Alejo foi cegáu y recluyíu na fortaleza de Chele.

Una vegada preparáu'l terrén d'esta forma, Andrónico decidiose a aceutar la púrpura imperial, supuestamente tan solo venciendo a les súpliques de la corte y del cleru; nel mes de setiembre de 1183 fíxose coronar como coemperador del so protexíu, xurando polo más sagrao que namái asumía los poder pa protexer al sobrín. Pero apenes pasaron dos meses cuando'l infortunado emperador neñu siguió'l murniu destín de la so madre: foi esgañáu cola cuerda d'un arcu por trés sicarios del so tutor: Constantino Tripsychos, Teodoro Dadibrenos y Esteban Hagiocristoforites. Dizse que'l mesmu Andrónico patiscó'l cadabre esclamando:

El to padre foi un fistol, la to madre una ramera, y tu un mentecatu.

Depués de refundiar el cadabre al mar, el nuevu emperador casóse cola vilba de la so víctima, Inés, fía de Lluis VII de Francia y de la so tercer muyer Adela de Champaña, de namái trece años, ensin que la diferencia d'edaes detuviera al triunfante Andrónico. Sicasí, caltuvo al so llau a la so quería Teodora y a los fíos que tuvo con ella. Los sos partidarios fueron compensaos con altos cargos, y tamién llogró del nuevu Patriarca, Basilio Camatero (1183-1186), una de les sos criatures, el perdón por tolos sos crímenes y xuramentos violaos.

El reináu de Andrónico I editar

Asina empezó'l curtiu y enérxicu reináu de Andrónico I Comneno, el postreru y el más odiáu de la so casa. L'entusiasmu con que la opinión acoyó al nuevu emperador esplicar poles esperances que traía consigo. Dos tarea esenciales nel orde interior: establecer un gobiernu nacional y llibrar a Bizancio de la preponderancia llatina, y llindar el poder de l'aristocracia de los altos funcionarios y de los grandes terratenientes, que la so supremacía provocaba la ruina de los llabradores modestos. Asemeyaos midíes topaben nel pueblu la más favorable acoyida. L'arzobispu d'Atenes, Miguel Coniates, hermanu del historiador Nicetas, escribe emponderador:

Y voi recordar primero de too cómo, nesta dómina aturbolinao y angustioso, l'Imperiu Romanu apeló al so antiguu favoritu, el gran Andrónico, pa baltar la opresora tiranía llatina que, como una meruxa, enferronárase al nuevu retueyu del reinu. Nun condució (Andrónico) con él un cuerpu d'exércitu coló, llixeru, escontra la ciudá que lu amar (...) El primer presente que fizo a la capital pa compensala del so puru amor, foi llibrala de la tiránica atrevencia llatina y llimpiar l'Imperiu de los mesmos bárbaros.

Andrónico presentóse como un auténticu rei de los llabradores. El pueblu consagrába-y cantares y componía alrodiu de él cuentos poéticos, de los que se topen buelgues nos añales y notes manuscrites de los documentos inéditos adxuntos a la historia de Nicetas Coniates. Nicetas escribe, ente otres coses, qu'Andrónico mandó alzar la so propia estatua non lloñe de la puerta septentrional de la ilesia de los Cuarenta Mártires, y nun quixo que se-y representara con paxellu imperial, sinón como trabayador, bien modestamente vistíu y empuñando un focete.

Política esterior editar

 
Les muralles de Constantinopla.

Nel añu 1183 los húngaros, aliaos colos serbios, invadieron l'Imperiu. Belgráu, Branicevo, Nis y Sofía fueron afaraes de tala forma que seis años más tarde los cruciaos atoparon estes ciudaes despoblaes y en parte destruyíes. Na so llucha contra Bizancio, Esteban Nemania llogró nesta ocasión asegurar la independencia del so país y aumentar estensamente, a mariña del Imperiu bizantín, el so territoriu escontra l'este y el sur.

L'exércitu imperial na zona, al mandu de Andrónico Lapardas y Alejo Branas, estremar ente los partidarios del nuevu emperador, dirixíos por Branas, y los sediciosos de Lapardas, que tarrecía pola so vida sol nuevu réxime. De cuenta que tomó camín de Adramyttium p'alzase n'armes, pero foi aprehendido polos homes del Emperador y cegáu.

Llueu Andrónico tomó midíes contra l'enemigu esterior: en roblando una paz ventaxosa pa los selyúcides, llanzó un rápidu contraataque contra los húngaros en 1184, tomando Serdica y Nis y, aliáu de los serbios d'Esteban Nemania, llegó al Danubiu por Belgráu. Béla tuvo que roblar llueu la paz, pos taba en plena llucha por Zara con Venecia.

Mentanto, xenoveses y pisanos vengar de la cruel matanza por aciu la piratería. Pa compensalos, robló un tratáu cola Señoría de Venecia na primavera de 1185, pol qu'Andrónico consentía en llibertar a los venecianos presos en Constantinopla dende la matanza de 1182 y comprometíase pagar cierta suma tolos años, en compensación polos daños sufiertos, abonando la primer añalidá en 1185. Esto caltuvo a raya a les otres repúbliques italianes.

Tamién se volver# a entamar les rellaciones con Roma. El papa Lucio III unvió, a finales de 1182, un legáu a Constantinopla. Pa congraciarse col pontífiz, Andrónico dexó que s'abrir una nueva ilesia llatina en Constantinopla, a pesar de la oposición del Patriarca.

Pa compensar les males rellaciones colos turcos, mandáronse emisarios al sultán Saladín, intentando asina apilar la hostilidá manifiesta de los selyúcides de Iconio con una alianza col sultanatu de Siria y Exiptu, asitiáu a la retaguardia d'ésti. Poco primero de la so muerte, Andrónico fixo alianza formal col sultán d'Exiptu. Según el Chronicon Magni Presbiteri, Andrónico, apremiáu pol dolor y l'aforfugu, recurrió al conseyu y socorru de Saladino. L'alianza xurada axustaba que si Saladino, colos conseyos y ayuda del Emperador, llograba ocupar Xerusalén, retendría pa sí tou otru territoriu que dambos pudieren conquistar —quedando llibres d'esto Xerusalén y Ascalón—, pero tendría les sos alquisiciones so la soberanía de Andrónico. L'Emperador tomaría posesión de tolos territorios conquistaos al sultán de Iconio hasta Antioquía y l'Armenia Menor, en casu de que los nuevos aliaos pudieren apoderase de tales contornes. La muerte torgó a Andrónico realizar esi plan.

Rebelión en Bitinia editar

En setiembre de 1183 los fíos de Andrónico Ángelo, Teodoro y Isaac, empecipiaron una revuelta en Nicea, Prusa y Lopadio. Cuntaben con munchos partidarios y dellos mercenarios turcos de Iconio. Esto provocó un enfriamientu de les rellaciones col sultanatu y un nuevu acercamientu a Saladino, como se mentó enantes.

Acabada la guerra húngara, el xeneral Alejo Branas y el mesmu Emperador comandaron dos exércitos nuna campaña conxunta contra los rebeldes. Nicea, defendida por Teodoro Cantacuzeno y Isaac Ángelo, aguantó a les máquines d'asediu imperiales. Andrónico ordenó que la madre de Isaac, Eufrosine, fora traida de Constantinopla, y asitiar a lo cimero del mayor de los sos arietes, pa evitar que los asediados destruyir cola so artillería. Esto nun minó, sicasí, la determinación de los defensores, qu'a cencielles afinaron la so puntería y, ello ye qu'acabaron per rescatar a la probe muyer. Cola muerte de Teodoro Cantacuzeno, al tratar d'asesinar al Comneno, tomó'l mandu'l irresoluto Isaac, qu'empezó les negociaciones pa rindise. Mientres, l'arzobispu niceno, Nicolás, ante la inminencia d'una fame, condució una delegación de muyeres y neños pa pidir clemencia al Emperador. Ésti aportó a perdonar a los rebeldes, pero n'entrando na ciudá forzó a munchos a exiliase y executó a otros tantos.

De siguío Andrónico treslladar al asediu de Prusa, que sol lideralgu del mozu Teodoro Ángelo defendióse tan valientemente como Nicea. Sicasí, les fuercies imperiales acabaron per abrir una fienda y tomaron la ciudá, que foi sometida a saquéu. Teodoro Ángelo foi cegáu, en cuantes que los nobles Llión Sinesio, Manuel Lachanas y otros 40 rebeldes fueron empalados. Tampoco hubo piedá dalguna en Lopadio.

Política interna editar

Andrónico, enemigu de la nobleza terrateniente, decidió acabar colos sos munchos abusos, y, primero de too, lluchar por llindar el creciente feudalismu que minaba'l poder absoluto del Emperador, y arrincar de raigañu la prepotencia de l'aristocracia. Andrónico acometió les sos xeres con ardor, empecipiando un ampliu programa pa frenar la espansión nobiliaria y restaurar l'alministración central como base del poder imperial, tal que lo foi na dinastía macedonia. Puesto que nun reconocía otru métodu de gobiernu que la brutal aplicación de la violencia, el so gobiernu convertir nuna cadena d'actos de terror, combalechadures y otomíes. Non cabo dulda, y hasta los sos detractores reconocen esti fechu, que les sos midíes llevaron nes provincies del Imperiu a una rápida y bien sensible meyora de la situación.

Con mano ferrial, punxo frenu a la corrupción imperante de l'alministración, mal qu'a los sos contemporáneos paecía incurable. Según el cronista Nicetas Coniates, a los sos servidores -yos inculcó qu'o teníen de cesar de cometer inxusticies o bien teníen de cesar de vivir.[13] Púnxose fin a la venta de cargos públicos; nomó como xueces a persones honraes y incorruptibles, y los funcionarios pasaron a ser escoyíos pola so capacidá y remunerados abondo por qu'asina fueren menos inclinaos al sobornu.

La práctica más frecuente de los corruptos, el cobru abusivu d'impuestos (n'ocasiones puru chantaxe) foi erradicado. Someter a severes penes a los recaldadores rapazos y adoptáronse midíes implacables contra los grandes terratenientes, executando a numberosos aristócrates. Esto traducióse nuna meyora sustancial de la situación del sufiertu campesinado nes provincies, qu'alendó más sele, conociendo per primer vegada lo que yera la seguridá llegal frente a los abusos de l'alministración. Según Nicetas Coniates:

...a quien diera al César lo que yera del César yá nun se-y esixó namás: naide quitába-y, conforme asocedía enantes, hasta la última camisa del cuerpu, naide -y torturaba a muerte. Pos cual si fuera pallabra máxica, el nome de Andrónico estornaba a los vidueños recaldadores d'impuestos (...) Sabemos dende hai enforma que yes blandu pal probe, tarrecible pal home vidueñu de ganancies; que yes el proteutor del débil y l'enemigu de los violentos; que nun inclines la balanza de Temis nin a izquierda nin a derecha; sinón que tienes les manes pures de toa corrupción

Foi l'alministrador más capaz de tola so dinastía. Gracies al aumentu de los ingresos de l'Ayalga, pudo faer frente a les múltiples dificultaes que surdieron mientres el so curtiu reináu. Produció tamién una gran impresión sobre los contemporáneos la supresión de la costume llargamente espublizada d'escalar barcos naufragaos. A esti pésimu vezu —que los sos antecesores combatieren en devanéu— punxo fin Andrónico al dar la orde de que los culpables fueren colgaos de los mástiles de los barcos escalaos.[15] Foi'l so convencimientu infrayable que nun hai nada que los emperadores nun puedan remediar nin tampoco inxusticia dalguna que nun puedan erradicar col so poder.[16]

El Comneno non yá taba en males rellaciones cola nobleza provincial, sinón que tampoco soportaba a los sos parientes imperiales. Estos odiaben el so estilu autocráticu y envidiaben la so posición. L'Emperador namái podía cuntar con un círculu d'axentes y conseyeros, anque trató de crease un partíu favorable ente'l proletariáu de la capital espublizando les ventayes de la so honesta alministración. A los sos fíos díxo-yos que:

Si antes pudimos tratar con titanes, tamién vamos poder agora tratar con pigméos.

Asina intentó ameyorar les condiciones de vida de los probes mandando construyir una nueva instalación de conducción d'agua a la capital, procedente del ríu Hydrales. Esta midida, sicasí, foi recibida con frialdá, pos los latinófobos constantinopolitanos nun-y perdonaben qu'aliárase de nuevu con Venecia nin que la so inxustificada caza de bruxes castigara tanto a nobles como a simples comerciantes y tenderos.

El reináu de terror editar

Les revueltes internes y la perda del sofitu familiar sumieron a Andrónico nun estáu de paranoya aguda, acometiendo contra tolos sos enemigos reales o supuestos. La llucha contra l'aristocracia dexeneró nuna tarrecible brutalidá. Los métodos de que se sirvió —desenfrenaos, siempres violentos y de cutiu infames— quitaben de base, per se, a les sos aspiraciones d'imponer la xusticia. A la violencia respondió con más violencia. Hubo una incesante socesión de combalechadures. Agafáu pola resistencia, l'Emperador, que la so irascibilidad y rocea llegaren a dimensiones verdaderamente patolóxiques, enfoscó les sos midíes, lo que, sicasí, solamente llogró gana-y nuevos enemigos.

Viendo perdayures traiciones y conxures, incapaz d'estremar al culpable del inocente, Andrónico enllantó un réxime de terror. Tou aquel de quien s'abarruntara mínimamente podía tarrecer pola so vida o la de la so familia, y yera rara la selmana na que nun hubiera detenciones arbitraries, condenes inxustes o execuciones crueles en Constantinopla, lo que se tradució n'odiu y descontentu. L'Imperiu atopar nun estáu de guerra civil latente. Andrónico intentó en devanéu dar marcha tres a la rueda de la historia. L'aristocracia feudal yá diba tiempu que se convirtiera nel verdaderu soporte del Estáu y del so poderíu militar. Nun-y la podía esaniciar, pero la so aniquilación per mediu d'execuciones masives fizo que los fundamentos de la fuercia militar del Bizancio d'aquella dómina taramellárense.

Amás, acompañáu pol so guardia de corps bárbara, l'Emperador pasaba cada vez más tiempu nos sos palacios branizos fora de la capital, en compañía de meretrices, músicos y concubinas.

El so prestíu esmorecióse, y el pueblu, que poco antes recibía al Emperador con aclamaciones, empezó a mira-y como home incumplidor de los sos compromisos y a buscar otru pretendiente al tronu. Nicetas Coniates pinta de manera esmolecedora'l cambiadizu humor de la plebe de Constantinopla:

En toles otres ciudaes, el populacho ye irrazonable y vence a los sos desordenaos movimientos; pero l'ensame de Constantinopla ye particularmente tumultuosa, violenta y de trabancosa conducta, porque la componen nacionalidaes distintes (...) La indiferencia al respective de los emperadores ye mal innatu nellos: aquél al qu'alcen güei al tronu llexítimu ablayar al añu siguiente como a un criminal.

La rebelión de Xipre y la invasión normanda editar

En 1185, Isaac Comneno, gobernador de Xipre, proclamó la independencia de la isla. Andrónico, carente d'una flota capaz de faer frente a la de Isaac, nun pudo apoderar la rebelión. La perda de Xipre foi un duru golpe pal Imperiu, por cuenta de la so importancia estratéxico y mercantil y a les grandes sumes qu'ingresaba na Ayalga. De resultes d'esta rebelión, dos destacaos cortesanos, Constantino Makrodoukas y Andrónico Ducas, fueron lapidados y empalados por una alteria afalada pol siniestru sicariu Hagiocristoforites. El so crime foi convencer al Emperador por que pagara el rescate de Isaac, prindáu polos turcos, y promover a gobernador de la isla.

Pero'l golpe mayor y decisivo recibir Andrónico dende Occidente. Alejo Comneno, sobrín y coperu del difuntu emperador Manuel, foi exiliáu por Andrónico a Cumania, pero fuxó con un tal Maleinus, abellugándose na corte d'un antiguu enemigu del Imperiu, Guillermu II, gobernante normandu de Sicilia. Aprovechando los problemes intestinos de Bizancio, preparó una gran espedición que'l so fin nun yera namái vengar la matanza de 1182, sinón apoderase del tronu del Imperiu. Guillermo axuntó 80.000 homes en xunu de 1185, incluyendo un cuerpu de caballería selecta de 5.000 caballeru, embarcar nuna flota de 200 unidaes, y espachar a los Balcanes al mandu de los condes Balduino y Ricardo de Acerra (al mandu del exércitu) y de Tancredo de Lecce (al mandu de la flota). Llueu punxeron sitiu a la gran fortaleza d'Epidamno (Dirraquio), que cayó'l 24 de xunu pola traición del so comandante, que formaba parte de la nobleza desafecta al réxime.

Los normandos punxeron entós camín de Tesalónica siguiendo la Vía Egnatia. Pel camín atoparon poca resistencia y abarganando la segunda capital del Imperiu'l 6 d'agostu. Mientres, la so armada ocupaba les islles de Corfú, Cefalonia y Zante, p'algamar Salónica el 15 d'agostu. La población d'esta ciudá yera partidaria d'aguantar, pero'l so ineptu comandante, David Comneno, tamién yera contrariu al gobiernu del nuevu Emperador; la so direición foi nefasta, y les tropes auxiliares unviaes dende Constantinopla nun llegaron a tiempu. Los normandos minaron les muralles ensin problemes y Salónica foi tomada al asaltu'l 24 d'agostu y escalada con otomía. Lo que va trés años los griegos habíen infligido a los llatinos en Constantinopla foi agora fechu a los habitantes de Tesalónica, que sufrieron los más crueles insultos, tortures y asesinatos. Hubo más de 7.000 civiles muertos. El sucesu, según Nicetas Coniates:

...abrió ente ellos y nós un enorme abismu d'hostilidá. Nun podemos reconcilianos nel nuesu ánimu, y tamos en completu desalcuerdu, anque sigamos teniendo rellaciones esternes y vivamos de cutiu na mesma casa.

A Andrónico namái-y quedó destituyir a David, que s'escabulló del castigu, polo que pagó la so familia. Dexando en Tesalónica una parte de les sos fuercies, un segundu cuerpu del exércitu normandu dirixir a Serres, pero'l gruesu de les sos tropes coló sobre Constantinopla, acampando en Mosynopolis. Al saber tomar de Tesalónica y l'aproximamientu de los normandos, la población de la capital esmolióse, acusando a Andrónico d'indecisión y debilidá.

Si primero enfotóse en poner a puntu les fortificaciones de la capital imperial, depués se desinteresó del peligru. Dar a la vida disoluta, diciendo qu'a los enemigos nun había que tarrecelos, y treslladóse a la so residencia braniza na Propóntide pa dedicase a los sos habituales placeres sensuales. Sicasí, Andrónico mandó mensaxeros a les guarniciones d'Asia Menor, Bulgaria y el Peloponeso pa empecipiar una contraofensiva contra los normandos. Andrónico formó cuatro divisiones, una de elles taba al mandu del so fíu Juan. Sicasí, nun se decidió a nomar un xeneral en xefe de la operación, por medrana a qu'utilizara l'exércitu pa depone-lu, polo que les tropes moviéronse amodo. L'únicu que s'atrevió a atacar a los normandos foi'l xeneral Teodoro Cumno, que se retiró tres unes poques escaramuzas.

El final del reináu editar

La tensión afectó los nervios del basileus: na so paranoya, enfotar en buscar más traidores. Un aciagu oráculu[17] reveló-y a Andrónico que'l so poder apeligraba por daquién que'l so nome empezaba por Is-, lo qu'acomuñó darréu al usurpador Isaac Comneno de Xipre. Sicasí, l'oráculu dixo qu'esto asocedería nun plazu bien curtiu de tiempu, apenes dos selmanes. Evidentemente, Isaac nun tenía tiempu material de llegar dende Xipre hasta Constantinopla y arrampuña-y el tronu. De cuenta que, apremiáu pola so desalmada mano derecha, Esteban Hagiocristoforites, nes primeres hores del 11 de setiembre de 1185 Andrónico mandó una patrulla a arrestar a otru personaxe que'l so nome empezaba por Is-: Isaac Ángelo, un noble insignificante emparentáu col clan Comneno que se remontara en 1184 en Bitinia (vide supra), pero que, en siendo perdonáu, vivía tranquilamente na ciudá. Hagiocristoforites presentar na casa de Isaac con un pelotón d'homes armaos. Ésti, sabiendo que-y esperaba una muerte inmerecida, saltó de la cama, tomó la so espada, montó un caballu y salió mediu vistíu, tomando al enemigu por sorpresa. Hagiocristoforites nun tuvo nin tiempu de sacar la so arma porque Isaac, con un espadazo, partió-y la cabeza en dos. Depués acometió contra los sicarios, que fuxeron apavoriaos.

Isaac, demostrando una gran intuición de cómo se debía tratar col populacho, balanciar en plena nueche escontra Santa Sofía, pidiendo l'asilu que la tradición concedía a los homicidas y implorando al altu la lleva perdón pola fechoría. Arrincóse la poca ropa que llevaba y los pelos de la barba, amosando la so espada inda ensangrecida y, mientres pidía piedá, proclamó qu'actuara pa defender la so vida, recordándo-yos a toles falcatrúes del muertu. Mentanto, Andrónico llamó a Isaac por qu'allegara a la so presencia a la mañana siguiente.

En Santa Sofía fuéronse axuntando tolos agraviaos pol Emperador, que buscaron consuelu y vengación n'Isaac, que baxaba per llinia femenina d'Alejo Comneno y por tanto yera un candidatu perfectu pal tronu. Un gran ensame atrincherar pa defendelo, y empezóse a marmullar qu'había qu'acabar col tiranu. Isaac Ángelo dirixir al pueblu y lo enardeció pa combatir contra'l despotismu de Andrónico coles siguientes pallabres:

¿Por qué tarrecemos? ¿Por qué tamos obedeciendo? Nós somos munchos, y él ye unu namái La nuesa aguantadera ye l'únicu venceyu de la nuesa servidume.
 
Ilustración representando la muerte del Emperador, procedente d'una edición del sieglu XV de la Historia de Guillermo de Tiru (Bibliothèque Nationale)

A la mañana siguiente españó un motín y Isaac foi coronáu emperador pol patriarca. Mientres, el so "predecesor", acabante llegar a la capital cuando empezó la revuelta, namái pudo atrincherase nel palaciu ya intentar una desesperada resistencia, pero tuvo que vencer al ímpetu furiosu de los sos súbditos. Acorrexáu, intentó salvase prometiendo primero una amnistía, y depués arrenunciar al tronu en favor del so prometedor fíu mayor, Manuel, pero nenguna de les ufiertes foi aceptada.

La situación na ciudá fíxose caótica; mientres munches families celebraron la lliberación de los sos parientes, inxustamente encarcelaos por Andrónico, Isaac entró nel Sacru Palaciu y el proletariáu urbanu escaló 170.000 nomismata de l'Ayalga imperial, consiguíos gracies a la bona alministración del tiranu. Andrónico trató de fuxir de callao a Crimea a bordu d'un barcu, xunto a la so esposa Agnes y la so concubina Maraptike. Algamaron el puertu de Chele, na mariña bitinia del mar Negru, pero los vientos fuéron-y desfavorable, polo que foi prindáu. Los sos intentos de ganase al so captores con conmovedores llamentos fracasaron, y los cortesanos unviaos a tomar custodia so entamar a bofetadas y pataes col reu, refundiándolo a un cuartón na prisión de Anemas.

Encadenáu y obligáu a postrase ante Isaac, nin les sos súpliques nin les de munchos de los sos partidarios consiguieron l'indultu pal yá exemperador. Entós empezó'l so espeluznante supliciu: les sos antigües víctimes fixéron-y desfilar peles cais xubíu a un camellu sarnosu ente burlles del ensame, que-y daba muletazos, refundiába-y piedres y escrementos, ya inclusive agua ferviendo. De siguío lleváronlu al Hipódromu, onde s'ensañaron brutalmente con él cortándo-y les manes, arrincándo-y el pelo y los dientes y sacándo-y un güeyu. En dándo-y un curtiu descansu, foi colgáu polos pies ente dos columnes cercanes a una escultura de la Lloba Capitolina, y cuantos quixeron cuti-y pudieron faelo. Andrónico nun profirió un llamentu mientres el so supliciu. Les úniques pallabres que repitía yeren:

Apiadaos de la mio, Señor; pa qué habéis d'estrellar una caña yá quebrada.

Finalmente, un soldáu italianu decidir a rematar al infortunado fundiéndo-y la so espada nes coraes, pa poner fin al so agonía. El nuevu Emperador ordenó que'l cadabre tullíu de Andrónico permaneciera insepulto.

L'ensame tamién atacó al so fíu Manuel, que foi cegáu. El restu de la so familia consiguió salvase, sacante'l so fíu'l coemperador Juan, que foi asesináu poles sos propies tropes al llegar a Tracia la noticia de la muerte de Andrónico.

Semblanza del Emperador editar

Andrónico Comneno ye una de les figures más interesantes de la historia bizantina. Dende siempres les sos desacobardaes fazañes y los sos aventuraos amoríos constituyeron el comicu del día nos faladeros constantinopolitanos. Foi bendichu pola naturaleza colos más destacaos dones de mente y cuerpu. Tenía un calter curiosu, una brillosa erudición, yera atélite, elocuente, valiente na batalla y francu na corte imperial; foi l'únicu que s'atrevió a oponese abiertamente al emperador Manuel. Sicasí, tamién heredó de los sos ascendentes un calter por demás fuerte, temerariu, rebalbu y egoísta. Nun reconocía frenu dalgunu, la so ambición de poder y el so deséu de gloria yeren insaciables; escarecía d'escupulicios y nun conocía considerancia dalguna na persecución del so fines. Al igual que'l so primu l'Emperador, yera un home tremendamente capacitáu, pero d'escasa paciencia y prudencia.

Dambos podíen esplegar un carisma y una xentileza irresistibles tantu nel tema diplomáticu como na romántica; el primeru usó esi talentu pa consiguir aliances matrimoniales en beneficiu del Imperiu, el segundu básicamente pa satisfaer les sos pasiones y metese una y otra vez n'apuros. A diferencia de los sos primos, tíu y bisagüelu, Andrónico yera pocu inclináu a la misericordia colos sos oponentes, reales o supuestos, o a l'arrogancia de cualquier tipu. La so capacidá d'atropar rensía nun fixo sinón aumentar colos años, hasta convertilo nun ser paranoicu, cruel y vengatible.

Según una observación d'Eustacio de Tesalónica, Andrónico yera d'una naturaleza hasta tal puntu contradictoria qu'unu puede falar d'él coles mayores allabancies o les más terribles reprobaciones, según qué llau del so calter analícese. Este ye tamién el planteamientu que preside la esposición del más importante historiador de la dómina, Nicetas Coniates: la espresión de la más alta almiración escontra l'estadista vese siguida, ensin transición, de la del so horror y repulsión escontra'l tiranu.

Tanto Manuel como Andrónico son descritos como homes d'impresionante curiosu físicu, de gran talla y fuercia físico, tarrecibles guerreros, campeones de torneos y infatigables cazadores de xabalinos y osos. Compartíen colos sos soldaos la primer llinia de combate y la parquedad del ranchu y el vivac, siendo capaces de subsistir a pan y agua. Tamién demostraron el so talentu como estrategues, pa llamentu de los sos enemigos.

== Familia desconoz el nome y la nacionalidá de la primer esposa de Andrónico, quiciabes una noble xeorxana.[18] Sía que non, el matrimoniu tuvo trés fíos:

Del so amante Teodora Comnena hubo dos fíos:

  • Alejo Comneno.
  • Irene Comnena, casada con Alejo Comneno, fíu natural del emperador Manuel Comneno y la so sobrina Teodora Batatzina.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. URL de la referencia: http://europeanhistory.boisestate.edu/crusades/Byzantium/08.shtml.
  2. URL de la referencia: http://www.britannica.com/EBchecked/topic/24130/Andronicus-I-Comnenus.
  3. URL de la referencia: http://www.infoplease.com/ipa/A0775379.html.
  4. URL de la referencia: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09503110.2013.799952.
  5. Afirmao en: The Peerage. Identificador de persona en The Peerage: p11360.htm#i113597. Apaez como: Andronikos I Comnenos, Emperor of Constantinople. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Autor: Darryl Lundy. Llingua de la obra o nome: inglés.
  6. Identificador de persona en The Peerage: p11360.htm#i113597. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  7. D'esta unión procede la balagoria del sultán otomanu Mehmet II de la so descendencia de la casa imperial de los Comneno.
  8. Cinnamo, ed. Meineke, p. 126-30.
  9. Cinnamo, ed. Meineke, páxs. 232-4
  10. El castigu de Filipa pol so desliz foi casase col vilbu condestable de Xerusalén Hunfredo II de Torón, enforma mayor qu'ella y pa cuelmu mal paecencia.
  11. Dizse que tres la derrota Manuel nun volvió a sonreir.
  12. Ibn Jubair, 355
  13. Nicetas Coniates, 430.
  14. Nicetas Coniates, 422.
  15. Nicetas Coniates, 423 y ss.
  16. Nicetas Coniates, 424.
  17. Resultáu de la lecanomancia o interpretación de los rayos de lluz sobre l'agua.
  18. D'alcuerdu a C. Toumanoff (On the Relationship between the Founder of the Empire of Trebizond and the Georgian Queen Thamar. Speculum 15 (1940), p. 299-312) Andrónico casaríase con una hermana de Jorge III de Xeorxa, padre de la célebre reina Tamara.

Bibliografía editar

Fuentes editar

  • Cinnamo, Juan. Epitome, ed. A. Meineke, Corpus Scriptorum Historiae Byzantinae. Bonn, 1836. Traducción inglesa: Deeds of John and Manuel Comnenus. C.M. Brand, Nueva York, 1976.
  • Coniates, Nicetas. Nicetae Choniatae Historia. Ed. Jan Louis van Dieten, Corpus Fontium Historiae Byzantinae 11, 2 vols. Berlín y Nueva York, 1975. Traducción inglesa: O City of Byzantium, Annals of Niketas Choniates. H.J. Magoulias, Detroit, 1984.
  • Guillermo de Tiru. Historia rerum in partibus transmarinis gestarum. Edición online (en francés medieval): [1], [2], [3], [4] y [5].

Obres modernes editar

Enllaces esternos editar

  • Roger Corbera Mestres (Procopio). «Andrónico Comneno». imperiobizantino.com. Archiváu dende l'orixinal, el 12 de setiembre de 2009. Consultáu'l 19 de mayu de 2013.


Predecesor:
Alejo II Comneno
Emperador del Imperiu bizantín
11831185
Socesor:
Isaac II Ángelo