Fútbol n'Arxentina

El fútbol ye'l deporte más popular n'Arxentina, el que tien más xugadores federaos (540 000 en 2002, equivalente al 1,4% de la población), y el más practicáu pola población masculina y femenina en forma recreativa o non federada, dende la niñez, na qu'algama a la cuasi totalidá, hasta los sesenta años.[1] Nueve de cada diez habitantes declaren ser simpatizantes de dalgún equipu de fútbol.[2] Na fala popular del país, tamién se suel utilizar les espresiones «fúbol», «fulbo» o «chuti» (esta postrera nel noroeste) pa designar al deporte.[3][4][5] Coles mesmes, resulta bien común utilizar la espresión «xugar a la pelota», en referencia a la práctica del fútbol.[6][7][8][9]

Diego Maradona llevantando la Copa Mundial de Fútbol de 1986 en Méxicu.

L'Asociación del Fútbol Arxentino (AFA) crear en 1893. Ye la octava federación futbolística más antigua del mundu. El tornéu de lliga, xugáu añalmente de manera ininterrumpida dende esi añu —anque en 1891 yá s'apostara'l primer tornéu de lliga nel país—, ye unu de los más antiguos del mundu, detrás de les lligues británica y neerlandesa.[n 1] Arxentina ye unu de los ocho países que llograron la Copa Mundial de Fútbol, ganándola n'Arxentina 1978 y Méxicu 1986, amás d'algamar el subcampeonatu n'Uruguái 1930, Italia 1990 y Brasil 2014. Llogró tamién dos medayes d'oru olímpicu, Atenes 2004 y Beixín 2008, y dos de plata (Ámsterdam 1928 y Atlanta 1996). Llogró catorce veces la Copa América, na que salió catorce veces subcampeón; ganó una vegada la Copa Confederaciones, de la cual llogró dos veces el subcampeonatu.

Amás, a nivel de seleiciones mayores ye una de los trés seleiciones con más copes oficiales de la historia, con diecinueve títulos,[n 2] cuntándose les dos Copes Mundiales, los catorce Copes América y la Copa Confederaciones, a les que se deben sumar dos competencies interconfederativas: el Campeonatu Panamericanu de Fútbol de 1960 y la Copa Artemio Franchi de 1993.

A nivel xuveniles, consiguió seis veces la Copa Mundial de Fútbol Sub-20, na que salió subcampeón nuna ocasión; y ganó'l Campeonatu suramericanu de la categoría en cuatro oportunidad y foi seis veces subcampeón. Amás llogró'l Campeonatu Suramericanu Sub-17 en tres ediciones. Tamién lidera'l tornéu de fútbol nos Xuegos Panamericanos, con seis medayes d'oru y dos de plata.

Los clubes de fútbol arxentín son los que llograron mayor cantidá de títulos internacionales nel mundu (69), siendo los que más vegaes llograron la Copa Intercontinental (9) y la Libertadores (24). Sumando los ésitos deportivos de los representativos nacionales y los llogros oficiales de los clubes a nivel internacional, el fútbol arxentino masculín, con 117 torneos oficiales, ye'l segundu más gallardoniáu del mundu, detrás de Brasil que tien 123.[11]

El fútbol femenín entama la Primer División Femenina dende 1991. L'escoyíu arxentín de fútbol femenín llogró'l so meyor resultáu al coronase campeón nel Campeonatu Suramericanu Femenín de 2006.[12]

Na Arxentina tamién se practica de manera bien espublizada'l futsal. Los llogros más importantes de la seleición arxentina de futsal fueron: na AMF, el campeonatu mundial de 1994 y el subcampeonatu de 2007;[13] na FIFA'l llogru del Copa Mundial de 2016, la Copa América en 2003 y en 2015, y el tercer llugar nel Campeonatu Mundial de 2004. En categoría femenina llogró'l subcampeonatu en Campeonatu Mundial Femenín de futsal de la AMF en 2017.[14] Dientro de la variedá del futsal, Arxentina destacar na modalidá de fútbol pa ciegos. La seleición nacional, llamada Los Esperteyos, llogró dos veces el campeonatu mundial (2002 y 2006), la medaya d'oru nos Xuegos Mundiales pa Ciegos de Seúl 2015,[15] según la medaya de plata nos Xuegos Paralímpicos de 2004,[16] y dos veces la medaya de bronce nos Xuegos Paralímpicos de 2008 y Xuegos Paralímpicos de 2016.

Finalmente, nel país practicar tamién el fútbol de sablera. L'Arxentina foi una de los cuatro participantes, con Brasil, Estaos Xuníos ya Italia, qu'entamaron la primer competencia internacional en Miami en 1993. Participó en tolos campeonatos mundiales non oficiales entamaos dende 1995, llogrando la so meyor posición en 2001, cuando salió terceru.[17]

Dende'l puntu de vista de los elementos de xuegu, n'Arxentina inventar en 1931, na ciudá de Bell Ville, la pelota de fútbol moderno, ensin tento, conocida orixinalmente col nome de superball.[18]

Historia editar

Los entamos editar

 
El primer partíu de fútbol na Arxentina xugar nel campu del Buenos Aires Cricket Club el 20 de xunu de 1867, onde güei s'atopa'l Planetariu.

El fútbol aniciar n'Arxentina a mediaos del sieglu XIX, de la mano d'inmigrantes británicos que llegaben a establecese nel país, principalmente pola construcción del ferrocarril.[19]

En mayu de 1867, los hermanos Thomas y James Hogg convidaron, al traviés d'un avisu nel diariu The Standard, a una xunta pa intentar propulsar la práctica del fútbol. El 9 de mayu fundóse'l Buenos Aires Football Club,[20] y entamóse el primer partíu, apostáu'l 20 de xunu ente blancos y coloriaos.[21] El partíu foi convocáu pel Buenos Aires Cricket Club, a iniciativa de los hermanos Thomas y James Hogg, qu'enfrentó al Buenos Aires Football Club, fundáu pa la ocasión unos díes antes, el primer club de fútbol arxentino. L'alcuentru xugar nos montes de Palermo, nel llugar onde güei s'atopa'l Planetariu, apenes cuatro años dempués de que se va xugar el primer partíu de fútbol moderno nel mundu, según les regles de 1863. Dende entós y mientres delles décades el fútbol practicar nos clubes y escueles fundaos polos inmigrantes británicos.[22][23][24] Esti primer partíu xugar dende la 12:30 hasta les 14:30, y namái cuntó con ocho xugadores por equipu. Los equipos teníen la siguiente formación (recordada pol diariu The Standard):

Equipo Blanco: Thomas Hogg, James Hogg, W. Forrester, T.B. Smith, J.W. Bond, Y.S. Smith, J. Rabsbottom y N.B. Smith.

Equipu Coloráu: William Heald, T.R. Best, O. Smith, H.J. Barge, H. Willmont, R.M. Ramsay, J. Simpson y W. Boschetti.

 
Crónica del diariu The Standard de Buenos Aires detallando'l primer partíu de fútbol apostáu n'Arxentina. 23 de xunu de 1867.

Pero'l fútbol nun yera inda una disciplina popular, yá que solía xugase xeneralmente en clubes ingleses. En 1869, l'inglés Isaac Newell llegó a la ciudá de Rosario, trayendo ente les sos pertenencies una pelota de fútbol y un reglamentu. En 1884 fundó'l Colexu Comercial Anglicanu Arxentín, y los sos estudiantes empezaron a practicar el deporte de "los ingleses llocos". Magar Alexander Watson Hutton (un inmigrante proveniente d'Escocia que llegó al país en 1882) ye consideráu'l padre del fútbol arxentino, dicha paternidá podría ser discutible, yá que los historiadores que-y atribuyeron esi rótulu al escocés, posiblemente tornaron los acontecimientos asocedíos fora de les llendes de Buenos Aires.

Watson Hutton llegó pa faese cargu del Colexu Saint Andrew. Ellí desenvolvió la práctica del fútbol hasta que problemes coles autoridaes de la institución causaron el so alloñamientu pa fundar la English High School, que sería la base d'Alumni, una institución que ganó diez torneos amateur (incluyendo'l ganáu por English High School) hasta que s'eslleió en 1912.

El fútbol solía ser practicáu n'escueles o dientro de dellos clubes que nun se dedicaben puramente a ello. Tamién en llugares con fuerte presencia de ciudadanos ingleses, como les empreses ferroviaries.

Ye nesi contestu qu'en 1886 empieza la práctica del fútbol nos talleres ferroviarios de Junín. Los xugadores pertenecíen a la numberosa coleutividá británica que s'aniciara na ciudá. El 23 d'avientu de 1892 fundan el Club Atlético Buenos Aires al Pacífico, nome de la empresa ferroviaria. Amás del fútbol, foi iniciador d'otros deportes como críquet, boxéu, golf, ḥoquei y baloncestu. El club entá esiste col mesmu nome, y xuega na Lliga Deportiva del Oeste, asociación de fútbol amateur de Junín.

El 3 de xunu de 1887 fúndase'l Club de Gimnasia y Esgrima La Plata, el más antiguu de los qu'anguaño tán afiliaos a la AFA, dedicáu primeramente a los deportes incluyíos nel so nome, qu'incluyó la práctica de fútbol en 1893. El Quilmes Rovers Club fúndase'l 27 de payares de 1887. Anque nun ta claro que se trate del mesmu qu'anguaño se denomina Quilmes Atlético Club, participa nos torneos de la AFA, siendo consideráu oficialmente como'l decanu del fútbol arxentino.[25][26] El 24 d'avientu de 1889 fúndase'l Central Argentine Railway Athletic na ciudá de Rosario, qu'anguaño compite nos torneos de la AFA col nome de Rosario Central. El 3 de xunetu de 1892 fúndase'l Lobos Athletic Club na estancia "La Morada", cerca del pueblu de Lobos. El 21 de xineru de 1896 fúndase'l Club Atlético Banfield, en 1898 el Club Atlético Estudiantes de Buenos Aires y en 1899 el Club Atlético Argentino de Quilmes.

En 1891 creóse la primer asociación de fútbol n'Arxentina: The Argentine Association Football League. La mesma tuvo una esistencia fugaz, pero entamó'l primer campeonatu oficial, nel que compartieron el primer puestu los equipos d'Old Caledonians y Saint Andrew's. Dos años dempués, el 21 de febreru de 1893, Hutton fundó la lliga definitiva, The Argentine Association Football League (homónima de l'asociación fundada en 1891), que con socesivos cambeos de nome adoptaría finalmente la denominación de Asociación del Fútbol Arxentino, la octava asociación de fútbol en crease nel mundu.

Coles mesmes, n'otres ciudaes del interior del país, desenvolviéronse les lligues locales.

Feches de fundación de los clubes del fútbol arxentino editar

La práctica entamada del fútbol na Arxentina ye de les más antigües y de mayor tradición del mundu; ye asina que la gran mayoría de los clubes que compiten nos torneos de toles divisiones superen largamente los 100 años de vida.

Les feches de fundación de dalgunos de los clubes más antiguos que perduren hasta'l presente son:

Clubes

La era amateur editar

 
Lomas Athletic, equipu campeón en 1893.

Nes primeres dos décades d'esistencia de la lliga, les competiciones entamáronse básicamente en derredor de les escueles y clubes d'inmigrantes británicos, íntimamente rellacionáu coles nociones del xuegu llimpiu y la caballerosidad deportiva, que constituyíen la exa de la concepción británica del deporte.[27][22][28] Nesos años destacóse Alumni, el club de los alumnos del Buenos Aires English High School, fundáu por Alejandro Watson Hutton, que llogró diez campeonatos antes d'eslleise en 1911.

 
Alumni foi'l club más destacáu del amateurismo. Fundáu pol padre del fútbol arxentino, l'escocés Alejandro Watson Hutton. Participó en trece campeonatos arxentinos y ganó 10. En 1911 dexó de competir.

Na primer década empezó un procesu de popularización del fútbol, por aciu la creación esplosiva de cientos de clubes, qu'enriaron l'ingresu masivu al deporte de los sectores populares, munchos d'ellos trabayadores y descendientes d'inmigrantes, o ellos mesmos.[29] La masificación del fútbol n'Arxentina produció un paralelu alloñamientu del mesmu de los clubes venceyaos a la comunidá británica y la clase alta, que s'entornaron principalmente al tenis, el rugbi y el ḥoquei sobre verde femenín, col fin d'evitar la so participación nel deporte espectáculu y caltenese como instituciones empobinaes puramente a la práctica del deporte recreativo de los sos socios. El sociólogu Eric Dunning, espertu nel estudiu del deporte, señala que la separación ente deportes elitistes y deportes populares foi un procesu xeneral, que se repitió na mayor parte de los países del mundu, de la mano col amenorgamientu de la xornada de trabayu y la consecuente apaición del tiempu llibre para amplios sectores de la población.[30]

Nesi momentu apaecieron munchos de los equipos qu'habríen de destacar nel fútbol arxentino. Magar los primeros clubes de fútbol fueron fundaos a fines del sieglu XIX: el Club Mercedes en 1875, Gimnasia y Esgrima La Plata y Quilmes, en 1887;[31] Rosario Central, en 1889; Banfield, en 1896; y l'Estudiantes (BA) en 1898, foi recién a partir de principios del sieglu XX que se produció una creación masiva de clubes, superando los 300 ente 1900 y 1910, ente ellos, Argentinos Juniors, Atlanta, Atlético Tucumán, Belgrano (C), Boca Juniors, Estudiantes de La Plata, Ferro Carril Oeste, Gimnasia y Tiro de Salta, Huracán, Independiente, Newell's Old Boys, Platense, Racing, River Plate, San Lorenzo de Almagro, Tigre, San Martín de Tucumán Vélez Sarsfield. Tamién se crearon n'otres ciudaes les llamaes lligues de fútbol del interior, como les lligues rosarina (1905), Lliga Cordobesa de Fútbol cordobés (1912), santafesina (1913), tucumana (1919), puntana (1920), salteña (1921), paranaense, santiagueña, ente munches otres, que más palantre conformaríen el Consejo Federal del fútbol arxentino (CFFA), unu de los órganos de conducción de l'AFA.

Mientres tou esti periodu y los primeros años del profesionalismo, el campeonatu de Lliga de la Primer División Arxentina tuvo siempres integráu puramente por clubes de la ciudá de Buenos Aires, el conurbano bonaerense y la ciudá de La Plata. Les úniques esceiciones fueron los casos de Rosario Athletic en 1894; Lobos Athletic Club, en 1894, 1898 y 1899; y Reformer, de Campana, de 1905 a 1909. Esto dábase porque los equipos del interior del país nun taben afiliaos de manera direuta a los antecesores de l'AFA —igual que na actualidá—, poro, pertenecíen nos campeonatos oficiales de les sos Lligues rexonales que si taben xuntaos al ente rector. Asina —por citar dellos exemplos— mientres tou esi tiempu, Central y Newell´s apostaben los campeonatos oficiales entamaos pola Lliga Rosarina, Belgrano y Talleres facer nos torneos oficiales de la Lliga Cordobesa, ente que Colón y Unión participaben nos certámenes desenvueltos pola Lliga Santafesina, y asina socesivamente según la so afiliación.

Amás de la Lliga, l'ente rector mientres esos años, entamó dellos concursos col formatu de copa. A diches competencies yeren convidaos permanentemente los clubes de la Lliga Rosarina de Fútbol yá que, pol nivel de los sos xugadores y la so importante infraestructura, los sos equipos teníen un poderíu similar a los de la lliga Porteña —considerada de calter nacional—. Asina, mientres tol amateurismo, los conxuntos de la ciudá de Rosario pudieron midise colos «Porteños», ya inclusive, ganar delles ediciones de dichos trofeos.

Mientres les primeres trés décades del sieglu XX caltuvo un sordu conflictu ente los partidarios del amateurismo y los del profesionalismo: polo xeneral los futbolistes y una minoría de dirixentes sosteníen la necesidá d'entamar una lliga de fútbol profesional, pero la mayoría de los clubes y les sos autoridaes oponíense, cola evidente intención de retener la totalidá de les ganancies llograes nos espectáculos. Esti y otros conflictos, derivaos del manexu d'eses ganancies, y disputes de poder con fonderada na política, llevaron, en tres oportunidad, a la creación de lligues paraleles. Fueron creaes la Federación Arxentina de Football (que tuvo vixente ente'l 14 de xunu de 1912 y el 23 d'avientu de 1914), la Asociación Amateurs de Football (del 22 de setiembre de 1919 al 28 de payares de 1926) y finalmente la Lliga Arxentina de Football (dende'l 18 de mayu de 1931 hasta'l 3 de payares de 1934) que fundó la caña profesional del deporte nel país.[32]

Ye por ello que mientres les décades del 10 y del 20 predominó'l llamáu "amateurismo marrón", pol cual los clubes abonaben sumas de dineru a los sos xugadores de manera informal y antirreglamentaria. Paralelamente, la práctica masiva enriar de manera cuasi esclusiva al traviés del llamáu "fútbol de potreru", ensin institucionalidad nin supervisión dalguna, porque los clubes nunca entamaron la práctica recreativa del fútbol de la población, como tampoco lo fixo'l sistema escolar. Esti fechu sería decisivu pa la creación d'un estilu propiu y orixinal, denomináu "criollu" o "rioplatense" y que va ser percibíu como opuestu al estilu "inglés".[33][34] Retiráu Alumni de la lliga, destacóse especialmente Racing, que llogró siete campeonatos consecutivos (1913 a 1919), únicu casu del fútbol arxentino.

Nel ámbitu internacional, los clubes apostaben de manera regular colos sos pares Uruguayos una serie de campeonato que son consideraos antecesores de los torneo internacionales. Amás, en 1925, Boca Juniors realizó la primera xira d'un equipu arxentín per Europa, ganando 15 de los 18 partíos xugaos, ente ellos al Real Madrid y al Atlético de Madrid, según al combináu de Francia, recibiendo por ello la Copa d'Honor de la AFA.

Pela so parte, l'Asociación Arxentina de Football acomuñar a la FIFA en 1912 y foi miembru fundador de la Confederación Suramericana de Fútbol (Conmebol) en 1916. El primer partíu oficial d'una seleición arxentina de fútbol foi'l 16 de mayu de 1901 contra Uruguái, trunfando Arxentina 3-2.[35] La primer copa foi la Copa Lipton (Arxentina-Uruguái) de 1905 y el primer tornéu ganáu foi la Copa Centenariu de la Revolución de Mayu de 1910, apostáu ente Arxentina, Chile y Uruguái. El primer tornéu mayor llográu foi la Copa América de 1921, la primera de les 14 que llograría hasta'l día de güei.

En 1928, na so primer participación olímpica, Arxentina llogró la medaya de plata, perdiendo 1-2 nun partíu de desempate ante Uruguái, que se consagró bicampeón.[36] Nesi tornéu Arxentina golió a Estaos Xuníos 11-2, el quintu partíu con más goles de la historia olímpica.[37]De la mesma, Arxentina en 1930 salió subcampeón de la primer edición de la Copa Mundial, detrás d'Uruguái, país organizador.

El profesionalismo editar

 
Públicu mientres un partíu de fútbol en 1936.

En 1931, tres un llargu procesu que remató con una fuelga de futbolistes, producióse una quebra, y el 18 de mayu d'esi añu, 18 clubes, ente ellos los de mayor convocatoria, decidieron retirase d'esa Asociación, que yera la entidá oficial, y formaron la Lliga Arxentina de Football, entidá disidente de la FIFA, dando empiezu al profesionalismo. Dicha lliga convivió cuatro años colos torneos entamaos pola Asociación, que siguíen siendo amateurs, y que a pesar de ser "oficiales", taben devaluaos. Lo mesmo asocedió nes lligues de Rosario y Santa Fe.

El mal desempeñu del escoyíu nel Mundial de 1934, al que s'allegó con xugadores de segundu orde, yá que los meyores apostaben los torneos entamaos poles lligues disidentes; sumáu a la poca convocatoria que teníen los torneos qu'entamaba l'Asociación, provocó que'l 3 de payares de 1934 fundiérense dambes entidaes, dando forma definitiva a la AFA. Cola unión establecióse que los conxuntos que participaben nos campeonatos de la otrora disidente lliga apuesten los concursos de primer división y que los equipos de l'Asociación compitan nes lligues inferiores. De la mesma convalidáronse retroactivamente como oficiales los torneos qu'entamó la Lliga Arxentina ente 1931 y 1934.

Magar que los torneos entamaos pola AFA, yeren consideraos de calter nacional, solamente pertenecíen los equipos de la ciudá de Buenos Aires, el conurbano bonaerense y dos de la ciudá de La Plata, como na era anterior. Esto fizo que clubes d'otres rexones deseyaren apostar dichos campeionatos, especialmente de la Provincia de Buenos Aires y la Provincia de Santa Fe. Y anque, como nel amateurismo, a los equipos de Rosario dexóse-yos competir nes copes nacionales oficiales entamaes pola AFA y les sos antecesotas, foi recién a partir de 1939 que, cola incorporación a la primer división de Newell's y Rosario Central, fuéronse sumando de manera lenta y progresiva a les distintes categoríes d'ascenso equipo de les provincies de Buenos Aires y Santa Fe, pero esto nun llegó a xeneralizase al restu del país.

En 1966, el interventor de AFA, Valentín Suárez, determinó un cambéu na organización de los torneos, dichu cambéu taba destináu a dexar que los equipos del interior del país compitieren nun campeonatu de primera federal. El campeonatu regular, a partir de 1967 denomináu Metropolitanu, foi categorizado al mesmu nivel que los entamaos poles asociaciones y lligues del restu del país, xugándose na primer parte del añu y clasificando equipos, al igual que los demás campeonatos, al Nacional, estructurado por puntos a una sola rueda, nes sos primeres 3 ediciones, y depués como una copa, con grupos ya instancies finales.

A partir d'entós, el fútbol revolucionóse, saliendo de cierta apatía que tenía n'años anteriores. El cambéu se evidenció en qu'equipos non avezaos al ésitu pudieron salir campeones, yá que nes primeres décades el tornéu sería apoderáu polos llamaos Cinco grandes (Boca Juniors, Independiente, Racing, River Plate y San Lorenzo de Almagro), que ganaron tolos torneos hasta 1966, y principalmente Boca Juniors y River Plate, que xuntos lleguen anguaño a concentrar más del 70% de tolos simpatizantes del país.[38] A partir d'esi añu'l fútbol arxentino fíxose más variáu, con mayor cantidá d'equipos reclamando un llugar ente los más destacaos, como Estudiantes (La Plata), Vélez (Buenos Aires), Newell's y Central (Rosario), ente otros.

La resolución 1309, promulgada'l 15 d'agostu de 1979,[39] dexó una participación llindada nos torneos Metropolitanos, a partir de 1980, a aquellos clubes indireutamente afiliaos a la AFA que clasificaren o clasificaren a la ronda final en dos de tres torneos Nacionales consecutivos. Finalmente, a partir de la temporada 1985/86, esanicióse'l Tornéu Nacional y establecióse un sistema d'ascensos y descensos por que los clubes indireutamente afiliaos llegaren a la máxima categoría, al traviés de la nueva segunda división, volviéndose al tornéu añal únicu pero esta vegada en correspondencia col calendariu européu, ye dicir en dos semestres d'años socesivos. A partir del tornéu 1991/92, los dos ruedes del certame pasaron a ser torneos independientes y cada unu consagró al so propiu campeón.

En materia de trunfos internacionales, Independiente ganó en 1964 la primer Copa Libertadores d'América pal país, siendo los equipos arxentinos los que más torneos ganaron hasta empiezos de 2017, con 24, siguíos de Brasil con 17. Racing en 1967 foi'l primer equipu arxentín en llograr una Copa Intercontinental, certame nel qu'Arxentina tamién tien la mayor cantidá de trunfos con 9, siguida d'Italia, con 7.

Na Copa Mundial de Fútbol, al yá mentáu subcampeonatu de 1930. Depués del mundial de 1934, realizáu n'Italia, y hasta 1958, caltúvose estremada de les competencies mundiales, en protesta pol usu de xugadores arxentinos per parte de los escoyíos europeos, como la seleición italiana de fútbol campeona de 1934 qu'incluyó a cuatro de los meyores futbolistes de la seleición arxentina.[40]

En 1945, 1946 y 1947 Arxentina llogró'l tricampeonatu na Copa América, únicu na historia d'esti tornéu. En 1957 volvió llograr la Copa América, goliando en tolos alcuentros (8-2 a Colombia, 3-0 a Ecuador, 4-0 a Uruguái, 6-2 a Chile) y ganando 3-0 a Brasil na final, con un equipu denomináu "los carasucias", consideráu ente los meyores de la so historia.[41][42]

En 1978 consagróse campeona del mundu per primer vegada (ganando tamién la Copa Xuegu Llimpiu), repitiendo'l campeonatu en 1986. Amás foi finalista en 1990 y 2014.

En 1979 Arxentina ganó'l primer campeonatu mundial xuvenil sub 20, llogrando seis hasta principios de 2008, superando por dos a Brasil. En 2004 ganó la medaya d'oru nos Xuegos Olímpicos d'Atenes, l'únicu títulu mayor que nun llograra hasta entós, llogru que repitió nos Xuegos Olímpicos de Beixín 2008.

En total la Seleición Arxentina llogró 169 copes oficiales y los clubes arxentinos 62 copes continentales y mundiales. Sumaes dambes, ye'l país con más ésitos futbolísticos del mundu.[11]

Xugadores destacaos na so historia editar

Ente los xugadores que se destacaron internacionalmente atópense Diego Armando Maradona, Lionel Messi, Alfredo Di Stéfano, José Manuel Moreno, Omar Sívori, Fernando Redondo, Raimundo Orsi, Claudio Caniggia, Carlos Tévez, Renato Cesarini, Luis Monti, Tucho Méndez, Sergio Agüero, Adolfo Pedernera, Humberto Maschio, Héctor Yazalde, Osvaldo Ardiles, Daniel Bertoni, Gabriel Batistuta, Roberto Ayala, Jorge Valdano, Mario Kempes, Javier Zanetti, Juan Sebastián Verón, Ángel Labruna, Ariel Ortega, Pablo Aimar, Hernán Crespo, Juan Román Riquelme, Daniel Passarella, Américo Tesoriere, Ubaldo Matildo Fillol, Amadeo Carrizo, Javier Saviola, Diego Simeone.[43]

Dalgunos de los xugadores arxentinos que fueron consagraos como estrelles pol públicu arxentín, son José Manuel Moreno , Jorge Gibson Brown , Norberto Alonso, Ricardo Bochini, Orestes Omar Corbatta, Herminio Masantonio, René Houseman, Ángel Clemente Rojas, Ernesto Grillo, Guillermo Stábile, Roberto Perfumo, José Sanfilippo, Ariel Ortega, Francisco Varallo, Bernabé Ferreyra, José Omar Pastoriza, Martín Palermo, René Pontoni, Silvio Marzolini, Claudio Borghi, Sergio Batista, Aldo Pedro Poy, Gerardo Martino, Juan Ramón "La Bruxa" Verón, Daniel Willington, Omar Palma, Luis Artime, Hugo Gatti, Héctor Guidi, ente munchos otros.[43]

Dalgunos de los xugadores estranxeros que fueron consagraos como estrelles pol públicu arxentín son los uruguayos Walter Gómez, Severino Varela, Ricardo Pavoni, José Jorge González, Rubén Paz, Enzo Francescoli, Luis Cubilla, Antonio Alzamendi y Rubén Da Silva; los colombianos Teófilo Gutiérrez, Radamel Falcao García, Mario Yepes, Óscar Córdoba, Jorge Bermúdez, Mauricio Serna y Juan Pablo Ángel; los paraguayos Arsenio Erico, José Luis Chilavert, Roberto Cabañas, Adolfino Cañete y Celso Ayala; los chilenos Marcelo Salas , Sergio Livingstone , Alexis Sanchez y Gary Medel ; los españoles Isidro Lángara y Ángel Zubieta; el peruanu Julio Meléndez Calderón y los brasilanos Delém y Paulo Silas ente otros.[43]

Pelota moderna editar

N'Arxentina, amás, inventóse la pelota moderna o ensin tento, llamada orixinalmente superball, un balón de cordura invisible y ensin picu.[18]Hasta 1930, la pelota con que se xugaba al fútbol representaba un riesgu pa los futbolistes, una y bones los primitivos balones iguaos en cueru vacunu o de potru, teníen un picu metálicu, por aciu el que s'enchíen, que se replegaba sobre la superficie del esféricu, onde yera sosteníu por un tento -un gordón iguáu col mesmu cueru-, lo que significaba una irregularidá que frecuentemente provocaba mancadures nos xugadores.

Foi en Bell Ville, provincia de Córdoba y La idea foi patentada por Romanu Polo, Antonio Tossolini y Juan Valbonesi el 20 d'abril de 1931.[44] Esti tipu de balón foi utilizáu nel Mundial de 1934, entamáu n'Italia, y dende 1936 como balón oficial de l'Asociación del Fútbol Arxentino.[45][46]

Estilu editar

 
Buenos Aires: "fútbol de potreru".

L'estilu habitual del futbolista arxentín ta incluyíu dientro de lo que se denomina "fútbol suramericanu" (Arxentina, Bolivia, Brasil, Chile, Colombia, Ecuador, Perú, Paraguái, Uruguái y Venezuela) y dientro d'ésti, del "fútbol rioplatense" (Arxentina y Uruguái).[34]

Tradicionalmente, n'Arxentina'l fútbol aprendióse y desenvolvió popularmente n'espacios o parques llibres, denominaos "potreros", ensin nenguna supervisión institucional nin preparación pa la so práctica.[47] Salvu casos y momentos bien específicos, el sistema escolar y el Estáu desabrir de la práctica del fútbol per parte de los estudiantes, buscando promover deportes alternativos.

 
La "gambeta", base del fútbol arxentino.

Estes circunstancies dexaron l'ampliu desenvolvimientu d'un estilu especial, conocíu como "fútbol de potreru", pocu reguláu, munches vegaes masivu, ensin entrenadores, capitanes nin padres. El fútbol de potreru inclúi una variedá de xuegos de fútbol, dende partíos más o menos formales, hasta partíos informales multitudinarios como "el picáu", o xuegos como'l "mete-gol-entra", el "llocu", la "cuerra", el "centro-gol", el "cañito-la lliga", el "fútbol-tenis", el "coca-cola", el "cabeza", etc.[48] Eses condiciones promovieron un xuegu basáu fundamentalmente na improvisación y l'habilidá individual nel manexu de la pelota, el llamáu "arte de la gambeta" (dribbling), y el pase curtiu, según un xuegu defensivu más físicu y violentu, con recursu sistemáticu a la vieya llei del football premoderno británicu, el "hacking" o zancadiella, conocíu nel Ríu de la Plata como "hachu".[34] El fútbol de potreru caracterízase tamién por una mínima coordinación coleutiva y un menor usu del tiru de llarga distancia.[49] Unu de los principales analistes y defensores del "fútbol de potreru" foi'l periodista Dante Panzeri, quien concebía los xuegu como una "dinámica de lo impensado" y sostenía básicamente que "el fútbol ye'l xugador".[49]

Dende la década de 1970, la multiplicación de les competencies con equipos europeos, según la posibilidá masiva de reparar otros estilos de fútbol gracies a la televisión y la internacionalización del mercáu de xugadores, produció una evolución nel estilu del fútbol arxentino, fundiendo les carauterístiques básiques del fútbol de potreru con munchos elementos que caracterizaben al fútbol européu: xuegu coleutivu y coordináu, planes estratéxicos, pases de primera, "parés", triangulación, mayor velocidá nel xuegu. La resultancia foi la creación d'un estilu más efectivu, que llevó a llograr gran cantidá de victories internacionales y que suel ser referíu de manera xenérica como "fútbol suramericano".[48][50]

A partir de la década de 1990 surdieron les "escuelitas de fútbol", centros xeneralmente privaos y empobinaos por deportistes y profesionales de la educación física, destinaos a enseñar a los neños a xugar al fútbol y a entamar la práctica. Esiste un alderique alrodiu de la incidencia de les "escuelitas del fútbol" sobre un eventual cambéu d'estilu del fútbol arxentino y sobre si la espansión de les mesmes implicó la desapaición del "potreru" y el fútbol d'habilidá individual acomuñáu con él.

Fútbol de clubes editar

N'Arxentina esisten más de 3.000 clubes, formalmente entidaes privaes ensin fines d'arriquecimientu, que participen n'ocho torneos principales, entamaos piramidalmente y regulaos pola Asociación del Fútbol Arxentino. A ellos hai que sumar un númberu indetermináu d'equipos qu'actúen en 249 lligues locales acomuñaes a la AFA, qu'apuesten el so ingresu a la pirámide clasificatoria nacional. La mayoría de los clubes de fútbol arxentín actuales apaecieron na primer década.

El sistema de torneos ta estremáu en dos rames: nuna participen los clubes afiliaos direutamente a la AFA, que provienen de la ciudá de Buenos Aires, el conurbano bonaerense, catorce equipos del restu de la provincia de Buenos Aires y seis de la provincia de Santa Fe, con trés gradies (B, C y D); na otra, los clubes afiliaos indireutamente, pertenecientes a 21 provincies, y los de les provincies de Buenos Aires y Santa Fe non incluyíos na otra caña, entamaos en cuatro gradies (Tornéu Federal A, Tornéu Federal B, Tornéu Federal C y lligues rexonales o locales).

Dambes aguaes conflúin nel campeonatu de Primer B Nacional, que de la mesma dexa clasificar a la Primer División. Nel cumal de la pirámide allúguense los equipos qu'apuesten añalmente la Primer División, hasta la temporada 2013/14 estremada en dos torneos, l'Inicial y el Final, cola participación de 20 clubes, de los cualos surdíen dos campeones arxentinos per añu, que clasifiquen de la mesma pa la Copa Libertadores d'América. A partir del ciclu 2015 xuégase un únicu campeonatu añal de 30 conxuntos. Tal división, sicasí, nun reflexa la verdadera distribución demográfica del país, onde dos tercios de la población correspuenden al interior, y namái un terciu al Gran Buenos Aires.

Desque'l fútbol fixo profesional en 1931 y hasta la temporada 2016/17, apostáronse 132 campeonatos nacionales que fueron ganaos por 17 clubes: River Plate (35), Boca Juniors (27), Independiente (14), San Lorenzo de Almagro (12), Vélez Sarsfield (10), Racing Club (8), Newell's Old Boys (6), Estudiantes de La Plata (5), Rosario Central (4), Argentinos Juniors (3), Ferro Carril Oeste y Lanús (2), Chacarita Juniors, Huracán, Quilmes, Banfield y Arsenal (1). De los diecisiete clubes, namái trés nun pertenecen al conglomeráu urbanu del Gran Buenos Aires.

Los clubes non pertenecientes a Buenos Aires fueron integraos nun sistema competitivu nacional recién a fines de la década de 1960, quitando los casos de Newell's Old Boys y Rosario Central, quien ingresaron a los torneos nacionales d'AFA en 1939; Unión (SF), incorporáu en 1940; Central Córdoba (R) afiliáu en 1943; Arxentín (R) y Tiro Federal (R), dambos xuntaos en 1944 anque'l segundu se desafiló en 1962; Colón (SF), incorporáu en 1948; y Sarmiento (J), qu'ingresó en 1952.

Ente los torneos rexistraos como oficiales pola AFA, destácase'l Campeonatu Arxentín Copa Dr. Carlos Ibarguren, xugáu en 23 ocasiones ente 1913 y 1958, qu'incluyía tamién dellos equipos y lligues del "interior", anque de manera non equilibrada. Esti campeonatu foi ganáu en cinco causes por Racing Club y Boca Juniors, en cuatro por River Plate, en dos por Independiente y Huracán, y nuna por Rosario Central, Newell's Old Boys, Tiro Federal (R), Lliga Mendocina, Lliga Cordobesa, y Lliga Cultural de Santiago del Estero.[51]

Los clásicos editar

Nel fútbol arxentino hai bien de clásicos y partíos de gran rivalidá, que, utilizando un criteriu cronolóxicu, pueden estremase en clásicos «históricos» y clásicos «modernos». Considérense modernos a los clásicos nos que los equipos empezaron a andar a la tema cuando siquier unu d'ellos yá tenía un club con quien caltenía una rivalidá más vieya, ye dicir el so clásicu históricu. En dellos casos toma fuercia la nueva rivalidá al aparrar el clásicu históricu, llegando en dellos casos, col pasu de los años, a ser más fuerte qu'ésti.[52] Hai de solliñar que cualesquier de los partíos apostaos ente los denominaos cinco grandes tamién son consideraos clásicos (más allá del Superclásico y del Clásicu d'Avellaneda, partíos onde yá de por sí s'enfrenten equipos grandes).

Clásicos históricos editar

Clásicos modernos editar

Competencia internacional de clubes editar

Les principales competencies internacionales qu'apuesten los clubes arxentinos son la Copa Libertadores d'América, la Copa Suramericana y la Copa Mundial de Clubes (cada vez que dalgún d'ellos gana la Copa Libertadores). Si considerar a esta postrera como continuación de la estinguida Copa Intercontinental, nos trés competencies los equipos arxentinos lideren la cantidá de llogros llograos per país. Adicionalmente, apuéstase tamién la Recopa, onde los equipos arxentinos tamién lideren la cantidá de copes per país.

Hasta'l 26 d'agostu de 2016, los clubes arxentinos llograren 69 copes internacionales oficiales entamaes por Conmebol-FIFA, incluyendo 9 copes mundiales o intercontinentales. Dos clubes arxentinos atopar ente los seis que más competencies oficiales llograron nel mundu: Al-Ahly -d'Exiptu- (21), Real Madrid -d'España- (21), Milan, Boca Juniors -d'Arxentina- (18), Barcelona -d'España- (17) y Independiente -d'Arxentina- (18).[53]

Na actualidá, Arxentina tien seis cupo clasificatorios a la Copa Libertadores. Cuatro equipos participen direutamente de la segunda fase, ente qu'unu llogra'l derechu a participar dende la primer fase o ronda de repechaje. Pela so parte, a la Copa Suramericana clasifiquen seis equipos a la segunda fase.

Estes places son daes pola Conmebol, y depués son asignaes pola Asociación del Fútbol Arxentino, según la so propia reglamentación.

Mercáu de xugadores editar

 
Futbolistes arxentinos n'otros países: 1095 en 63 países. Los principales son Italia (18%) y España (16%).

Los clubes y xugadores arxentinos tienen una participación considerable y creciente nel mercáu internacional de pases.

Ente qu'en 2000 571 xugadores actuaben en 32 países, en 2008 esa cantidá ampliárase a 1095 xugadores en 63 países.[54][55] Italia (194) y España (177), son los destinos más importantes, siguíos de Chile (69) y Méxicu (56). A lo llargo de la historia, cinco veces les tresferencies de futbolistes arxentinos fueron realizaos por montos que resultaron récores mundiales: Bernabé Ferreyra (1932), Enrique Omar Sívori (1957), Diego Maradona (1982), Diego Maradona (1984), Hernán Crespo (2000), solo superáu polos xugadores italianos con siete récores y siguíu de los brasilanos con trés.[56]

N'Arxentina tamién se desempeñen gran cantidá de xugadores estranxeros, principalmente provenientes d'Uruguái y Paraguái, y en menor midida de Colombia, Bolivia, Chile y Perú.

Retresmisión editar

Ente 1991 y 2009 el fútbol arxentino tuvo fuertemente influyida pol contratu de tresmisión televisiva robláu ente la AFA y el grupu formáu poles empreses Torneos y Competencies y Clarín. Nesi periodu la economía del fútbol arxentino estremóse notablemente de los mercaos similares de Brasil, Chile y Méxicu, yá que mientres nestos casos la principal fonte d'ingresos yeren los derechos d'emisión, siguida de la tresferencia de xugadores, n'Arxentina l'esquema yera inversu, siendo les tresferencies el 34% de los ingresos totales, ente que la retresmisión apurría solo'l 19%, y la venta d'entraes representó apenes el 5% del ingresu total. El preciu de los derechos de tresmisión televisiva apautaos pa la temporada 2007/2008 foi de 180 millones de pesos, que se distribuyeron ente la AFA y los clubes, d'alcuerdu a regles rellacionaes cola capacidá de convocatoria de cada unu. Finalmente, los clubes recibieron 8 millones de dólares al añu pola publicidá incorporada nos sos equipos deportivos.[57]

Esti esquema económicu modificóse radicalmente n'agostu de 2009, cuando la AFA rescindió'l contratu col grupu Clarín, y robló un nuevu contratu col Estáu nacional, pol cual esti postreru garantiza a los clubes una suma de 600 millones de pesos, que triplicó'l monto que recibíen nel esquema contractual anterior. En cuenta de ello, l'Estáu acutóse los derechos por comercialización de los espacios publicitarios y obligó a la AFA a dexar que los partíos sían tresmitíos por televisión abierta y ensin les llimitaciones del sistema de "pagar pa ver" (pay per view), como asocedía nel sistema anterior.[58] Esti esquema conocióse como Fútbol Pa Toos.

Pa la temporada 2017-18, l'Estáu arxentín rescindió unilateralmente el conveniu de Fútbol Pa Toos[59] ya indemnizó a la contraparte.[60] Darréu, la AFA realizó una llicitación y vendió los derechos de televisión de la Primer División a una alianza ente Fox Networks Group Latin America y Turner Broadcasting System Latin America, quien crearon les canales premium Fox Sports Premium y TNT Sports, al efeuto de realizar les tresmisiones.

Discutinios editar

Reparóse que'l fútbol n'Arxentina, como reflexu de la estructura sociopolítica y económica del país, ta descomanadamente centralizáu en Buenos Aires.[61][62] A diferencia d'otros países, onde los clubes más poderosos atópense aniciaos en ciudaes distintes de la capital del país, (por casu: el Manchester United n'Inglaterra, el Bayern Munich n'Alemaña o l'Internazionale, la Juventus y AC Milan n'Italia), n'Arxentina, los equipos más fuertes concéntrense desproporcionadamente na Capital Federal, el Gran Buenos Aires y Rosario. Ye interesante remarcar, seya comoquier, que los clubes de fútbol suelen espolletar y tener mayor repercusión nos principales centros económicos d'un país, independientemente de que sían o non la capital del mesmu. Nel casu de munchos países europeos, esta coincidencia nun se da, ente que na República Arxentina, Buenos Aires tien un desproporcionáu pesu económicu y cultural sobre'l restu del país.

 
Godoy Cruz de Mendoza, unu de los once clubes del interior que participen en Primer División mientres 2017/18

Según datos del censu de 2010, la ciudá de Buenos Aires y el so área metropolitana axunten al 31,9% de la población del país. Pero na Primer División del fútbol arxentino, hasta 2014, d'un total de 20 clubes que participaben nella, 14 (esto ye, el 70%) yeren de la Capital Federal y la so contorna; y solamente 6 del restu del país. Esta estructura foi modificada pola AFA, parcialmente, cola organización del Campeonatu de primer División 2015, qu'implicó que, depués del so ascensu dende la segunda categoría, diez clubes sumar a los 20 que yá integraben la división principal y d'esta miente conformar un inéditu campeonatu cimeru integráu por 30 equipos. La reestructuración, sicasí, nun llogró revertir la desproporción de representantes según la zona d'influencia: na temporada 2017/18, 17 pertenecíen a la Capital Federal, Gran Buenos Aires y l'área metropolitana; y namái 11 al restu del país, sobre un total de 28 participantes.

A partir d'ellí, según la pirámide sobre la que se estructuran los campeonatos oficiales de fútbol d'Arxentina, les categoríes del ascensu tributen al traviés de dos vertientes a la segunda división. Una d'elles desenvuélvese puramente colos indireutamente afiliaos a la AFA, mientres la otra facer colos direutamente afiliaos a la AFA, lo que supón ventayes económiques d'estos postreros por sobre los clubes del interior, que tienen de realizar mayores erogaciones en viaxes y tresllaos.

Hai quien cuestionen la esistencia d'estos dos aguaes, pos-y da un 50% de posibilidaes d'ascensu de la tercera a la segunda categoría a los equipos direutamente afiliaos, naturales na so mayoría de la Capital Federal y contorna, contra l'otru 50% a los equipos del restu del país, cuando la rellación poblacional ye de 1 a 2. Sía comoquier, en cada temporada hai ascensos a la máxima categoría, tando la posibilidá de llogralo abierta a cualesquier d'ellos, al traviés de la so participación na Primera B Nacional.

Per otra parte, la gran mayoría de los futbolistes más talentosos del país, al crecer profesionalmente, son captaos por clubes del esterior, lo que lleva al empobrecimiento de la calidá del xuegu.

Fútbol de seleición editar

 
Equipu arxentín ganador de la medaya de plata nos Xuegos Olímpicos de 1928.
 
Los "carasucias", campeones suramericanos en 1957, ganando tolos partíos por goliada. Consideráu unu de los meyores equipos de la historia del fútbol arxentino. Enriba, d'esquierda a derecha: Juan Carlos Giménez, Guillermo Stábile (DT), Rogelio Domínguez, Pedro Dellacha, Néstor Rossi, Federico Vairo y Ángel Schandlein. Embaxo: Oreste Corbatta, Humberto Maschio, Antonio Angelillo, Enrique Sívori y Osvaldo Cruz.

Arxentina consiguió tolos títulos importantes de competencia de seleiciones: dos veces la Copa Mundial de Fútbol, dos veces la medaya d'oru nos Xuegos Olímpicos, una vegada la Copa FIFA Confederaciones y catorce veces la Copa América. Nel mundu, namái Francia, anque en menor cantidá d'ocasiones, llogró'l llogru.

Los dos momentos culminantes fueron les copes mundiales ganaes en 1978 y 1986. La Copa Mundial de Fútbol de 1978 realizar n'Arxentina mientres la dictadura militar que dos años antes impunxera un terrorismu d'Estáu Estáu terrorista. El réxime buscó utilizar l'acontecimientu pa legitimarse, llográndolo namái parcialmente, arriendes de dalgunos boicós internacionales,[63] la ulla masiva a los militares nel estadiu de Rosario,[64] una notable rebelión simbólica popular impulsada pol personaxe d'historieta Clemente contra l'encamientu oficial de nun tirar "papelinos",[65] la entrada de la seleición de llombu al palcu oficial,[64] y la negativa de los holandeses a saludar a los dictadores, cuando recibieron el títulu de subcampeón.[63] El partíu final xugar contra Países Baxos, venciendo Arxentina 3-1 en tiempu suplementariu, con dos goles de Mario "El Matador" Kempes y unu de Daniel Bertoni. El direutor téunicu foi César Luis Menotti y el capitán Daniel Pasarella.

La Copa Mundial de Fútbol de 1986 xugar en Méxicu. L'escoyíu foi dirixíu por Carlos Bilardo, el capitán foi Diego Maradona, quien tamién foi Balón d'Oru del tornéu y destacóse realizando brilloses xugaes y goles memorables, como'l segundu a Inglaterra, votáu como'l Gol del Sieglu. Na final, Arxentina venció a Alemaña 3-2, con goles de José Luis Brown, Jorge Valdano y Jorge Burruchaga. Arxentina recuperara la democracia pocu más de dos años antes y los xugadores saludaron a los aficionaos, qu'enllenaron la Plaza de Mayu, dende'l balcón de la Casa Rosada.[66] De magar, Menotti y Bilardo, los dos entrenadores campeones mundiales, quedaron como símbolos de dos visiones engarraes del xuegu: el primeru identificáu con un fútbol más ofensivo y fundáu na habilidá individual del xugador; el segundu identificáu con un fútbol más táctico y planiáu.[67][68]

 
Nun chigre de Buenos Aires, mientres la Copa Mundial de 2006.

Adicionalmente la seleición arxentina salió tres veces subcampeona del mundu (1930, 1990 y 2014), catorce veces campeona de la Copa América (1921, 1925, 1927, 1929, 1937, 1941, 1945, 1946, 1947, 1955, 1957, 1959, 1991 y 1993) y trece veces subcampeón; una vegada campeona de la Copa FIFA Confederaciones (1992), de la cual llogró dos veces el subcampeonatu; amás ganó'l Campeonatu Panamericanu de Fútbol de 1960 y la Copa Artemio Franchi de 1993 (dambes competencies interconfederativas oficiales); Tamién llogró dos medayes d'oru nos Xuegos Olímpicos de 2004 (Atenes) y 2008 (Beixín) y dos medayes de plata (Ámsterdam 1928 y Atlanta 1996). N'otres competiciones del Movimientu Olímpicu, que nun son oficiales pa la FIFA con seleiciones formaes con xuveniles, ganó: cuatro medayes d'oru, dos de plata y trés de bronce nos Torneos Preolímpicos; seis d'oru, dos de plata y trés de bronce, nos Xuegos Panamericanos; y dos d'oru y una de plata nos Xuegos ODESUR.

Otres copes ganaes pola seleición mayor son la Copa de les Naciones en 1964, la Copa Kirin en 1992 y 2003 y la correspondiente al Premiu al Xuegu Llimpiu de la FIFA (1978).[11]

Les seleiciones xuveniles tamién fueron multipremiadas, destacar el llogru en seis oportunidad de la Copa Mundial de Fútbol Xuvenil (1979, 1995, 1997, 2001, 2005 y 2007) y seis premios mundiales por xuegu llimpiu: Sub 23 (Atlanta 1996, Atenes 2004), Sub 20 (Malasia 1997, Arxentina 2001), y Sub 17 (Italia 1991, Exiptu 1997).[11] Ente los principales maestros-entrenadores qu'influyeron na organización de fútbol xuvenil atópense Renato Cesarini, Ernesto Duchini y José Pekerman.[69]

A Julio de 2015, los escoyíos de l'AFA llograren 47 títulos oficiales y más de 170 copes, na so historia, si sumir les competencies amistoses.[11]

Tolos llogros numberaos, sumáu a que figura cuarta na tabla histórica de los mundiales con un total de 140 puntos, convertir nuna de les grandes potencies de la historia del fútbol internacional,[70]

Les principales frustraciones del escoyíu fueron la non clasificación a la Copa Mundial de Fútbol de 1970 (movíu por Perú),[71] y la derrota 0-5 como llocal frente a Colombia, en 1993.[72] Otres derrotes frustrantes fueron la goliada 1-6 ante Checoslovaquia y eliminación en primer ronda na Copa Mundial de Fútbol de 1958 y na Copa Mundial de Fútbol de 2002, el 0-4 contra la "Naranxa Mecánica" holandesa na Copa Mundial de Fútbol de 1974, la cayida 0-3 contra Brasil, na final de la Copa América 2007[73]y la goliada 0-4 ante Alemaña en Sudáfrica 2010, siendo direutor téunicu Diego Maradona.

Los enfrentamientos clásicos de la seleición arxentina son contra Uruguái (Clásicu del Río de la Plata, el de mayor cantidá d'alcuentros del mundu),[74] Brasil ya Inglaterra.

Variantes editar

Fútbol femenín editar

En comparanza col fútbol masculino, el fútbol femenín na Arxentina y del restu de los países suramericanos de fala hispana, ta evidentemente retardáu, por cuenta de una histórica marxinación de les muyeres del fútbol impulsada por una visión machista del xuegu.[75] Magar yá dende mediaos de sieglu, dellos clubes promovieron que les muyeres participaren n'actividaes deportives y allegaren a a los estadios a guardar alcuentros de fútbol, foi partir de la Copa Mundial de Fútbol de 1978, xugada n'Arxentina, que les muyeres empezaron a arreyase col xuegu, anque principalmente como espectadores, una y bones la práctica recreativa ye marxinal y atópase escluyida de les escueles.[76]

N'Arxentina'l fútbol femenín ye amateur y ta entamáu pola AFA. El Campeonatu de Fútbol Femenín onde trece clubes compiten, llevar a cabu añalmente dende 1991. Ente esa fecha y 2013 incluyíu, namái Cuatro clubes han ganaos el tornéu: Boca Juniors (23), River Plate (11), UAI Urquiza (3) y San Lorenzo (2). A partir del 2009 el ganador del partíu ente'l campeón de l'apertura y clausura, clasificar a la Copa Libertadores d'América Femenina, onde Boca Juniors llogró'l tercer puestu na edición 2010 siendo'l meyor resultáu d'un equipu arxentín en dicha competencia.

En 2003 la seleición arxentina de fútbol femenín clasificar por primer vegada a la Copa Mundial Femenina de Fútbol, creada en 1991, volviendo clasificase na edición de Copa Mundial Femenina de Fútbol de 2007. En dambes ocasiones quedó esaniciada na ronda inicial, pero amosando una evidente evolución.

En 2006 Arxentina llogró per primer vegada'l campeonatu Suramericanu Femenín ganando a Brasil por 2-0, clasificando asina pa los Xuegos Olímpicos de Beixín 2008, lo que constitúi la primer participación d'una seleición suramericana de fala hispana nesa disciplina.

 
Futsal: Arxentina-Brasil nos Xuegos Panamericanos 2007.

Futsal editar

Na Arxentina tamién se practica de manera bien espublizada'l futsal (fútbol de salón de cinco xugadores), disciplina inventada en 1930 y que la so organización ta estremada en dos federaciones mundiales, l'Asociación Mundial de Futsal (FIFUSA) y la FIFA.

La Confederación Arxentina de Fútbol de Salón-Futsal (CAFS) foi fundada en 1964 y ta afiliada a la AMS. Dende 1976 entama'l Campeonatu Arxentín de seleiciones provinciales y dende 1980 el Campeonatu Arxentín de clubes.[77] La AFA-FIFA entamó'l primer campeonatu arxentín de futsal en 1986.[78]

Los llogros más importantes de la seleición arxentina de futsal fueron:

Fútbol pa ciegos editar

 
Fútbol pa ciegos: Arxentina-Brasil (final). Xuegos Parapan 2007.

Dientro de la variedá del futsal, Arxentina destacar na modalidá de fútbol pa ciegos. La seleición nacional, llamada Los Esperteyos, llogró dos veces el campeonatu mundial de los cuatro realizaos dende 1998 (en 2002 y 2006), una medaya de plata nos Xuegos Paraolímpicos de 2004 y otra de bronce nos Paraolímpicos de 2008, dos Copes Américas (1999 y 2005) y medaya de plata nos Xuegos Parapanamericanos 2007.[16] La disciplina ta entamada pola Federación Arxentina de Deportes pa Ciegos (FADEC), fundada en 1988 y la primer seleición foi creada en 1991; dende 2002 tien el sofitu institucional y financieru de la AFA.[80] En 2007 Los Esperteyos recibieron el Premiu Jorge Newbery d'Oru, col que la Ciudá de Buenos Aires premia cada añu al meyor deportista, primer vegada qu'un premiu máximu deportivu foi apurríu a atletes con discapacidaes.[81] [82]

Fútbol de sablera editar

Nel país practicar tamién el fútbol de sablera. L'Arxentina foi una de los cuatro participantes, con Brasil, Estaos Xuníos ya Italia, qu'entamaron la primer competencia internacional en Miami en 1993. Participó en tolos campeonatos mundiales non oficiales entamaos dende 1995 llogrando la so meyor posición en 2001, cuando salió terceru.[83]

 
Los Dogos DAG, l'equipu arxentín campeón del mundial de fútbol gai de 2007.

Fútbol gai editar

En 2007 llevar a cabu na Ciudá de Buenos Aires el décimu Mundial de Fútbol Gai, entamáu pola Asociación Internacional de Fútbol de Gais y Lesbianes, en xunto cola Subsecretaría de Deportes de Buenos Aires; cuntando col sofitu de la Comunidá Homosexual Arxentina y l'Asociación del Fútbol Arxentino. El trunfu correspondió al equipu arxentín, Los Dogos, los que, con gol de Milton Pedro, vencieron na final al equipu inglés, Los Stonewalls. Foi'l primer tornéu del so tipu apostáu en Llatinoamérica y el primeru tamién en ser ganáu por un equipu llatinoamericanu.[84][85][86]

Fútbol recreativo y non federáu editar

 
"A la fin de la llucha", del fotógrafu arxentín Pedro Luis Raota (1934-1986).

N'Arxentina virtualmente tola población masculina practica fútbol dende la primer infancia ("nel barriu'l que nun xugaba al fútbol yera un bichu raru")[87] y cerca del 40% practicar siquier de manera esporádica.[88] Sobre la base de datos pal conglomeráu Gran Buenos Aires, la práctica del fútbol ye l'actividá física mayoritaria de los varones en toles franxes de población non sedentaria hasta los 60 años: 69% ente 25 y 29 años, 66% ente 30 y 39 años, 40% ente 40 y 49 años y 25% ente 50 y 59 años.[89] En contraste, la población femenina rexistra un mayor sedentarismu al empar qu'una bien baxa opción pola práctica del fútbol, malapenes llegando al 0,5%.[90]

La práctica masiva del fútbol toma diverses modalidaes: una gran parte de los aficionaos practicar informalmente y ensin llei de fora de xuegu ("el picadín"), en parques, places y cais, principalmente les fines de selmana.[91] Otra forma de práctica masiva ye l'arriendu por grupos d'amigos de "canches de papi fútbol" sobre superficies dures, pa practicalo ente equipos de cinco a nueve xugadores per llau y regles modificaes.[92][93]

Adicionalmente, l'Estáu, les escueles, les universidaes, los sindicatos y los clubes ensin federar na AFA, entamen campeonatos amateurs con participación de cientos de miles de xugadores. Ente ellos destáquense les competencies de fútbol 11, fútbol 7 y futsal, dientro de los Xuegos Nacionales Evita (12-16 años), los Xuegos Suramericanos Escolares, tres xuegos deportivos rexonales (Araucanía, Binacionales y Transandinos), y los Xuegos Universitarios.[94]

Estadios editar

De resultes direuta de l'afición masiva al fútbol de la población arxentina, esisten gran cantidá d'estadios en tol país, cuasi puramente diseñaos pa la práctica del fútbol. Buenos Aires, que foi denominada la ciudá de los estadios,[95] tien nos sos 202 km²[96] una numberosa cantidá d'estadios, ente los que s'atopen los de River Plate (el más grande del país con una capacidá de 73.449 espectadores sentaos), Boca Juniors, Vélez Sarsfield, Huracán, San Lorenzo de Almagro, Argentinos Juniors, Ferro Carril Oeste, Nueva Chicago, Atlanta, Deportivu Español y All Boys ente otros, a los que tienen d'amestase los de Racing, Independiente, Los Andes, Deportivu Moron, Banfield, Temperley, Lanús, Quilmes y Arsenal de Sarandí ente los munchos que s'atopen nel Gran Buenos Aires. Na ciudá y la so contorna esisten amás, estadios de menor tamañu como los d'Excursionistas, Defensores de Belgrano, Comunicaciones, Lamadrid, Barracas Central, Riestra y Sacachispas.

Otros importantes estadios de fútbol nel país son l'Estadiu Mario Alberto Kempes (ex Chateau Carreras) con capacidá pa 57.000 espectadores en Córdoba, l'Estadiu Ciudad de La Plata con capacidá pa 53.000 espectadores (40.000 sentaes), los de Newell's Old Boys (38.000 espectadores) y Rosario Central (42.000 espectadores) en Rosario, los de Colón (40.000 espectadores) y Unión (26.000 espectadores) en Santa Fe, l'Estadiu José Hierro (35.200 espectadores) y Estadiu La Ciudadela (28.000 espectadores) en Tucumán, l'Estadiu José María Minella (ex Mundialista) de Mar del Plata, l'Estadiu Juan Domingo Perón de Córdoba (Instituto de Córdoba), l'Estadiu Padre Ernesto Martearena de Salta, l'Estadiu Malvinas Argentinas de Mendoza. Toos ellos con capacidá pa más de 20.000 espectadores.

Medios editar

 
Fioravanti (Joaquín Carballo Serantes, 1911-1989), famosu relator uruguayu del fútbol arxentino. Tresmitía por Radio Splendid nos 40 y Radio El Mundo nos 50 y 60.

El mediu de comunicación deportivu históricamente más importante del país ye la Revista El Gráficu, un selmanariu fundáu en 1919, que, anque dedicáu a tolos deportes, atribuyó siempres al fútbol una importancia cuasi esclusiva. Otru mediu gráficu que-y da al fútbol un llugar prioritariu ye'l Diariu Olé, inauguráu en 1996 y perteneciente al Grupu Clarín, principal multimedio del país.

La radio arxentina destacóse especialmente nel fútbol. La primer tresmisión radial d'un partíu de fútbol nel mundu foi realizada por LOR Radio Arxentina, el 2 d'ochobre de 1924, per parte de Horacio Martínez Seeber y Atilio Casime; tratar del partíu qu'Arxentina venciera a Uruguái por 2-1 y nel que Cesáreo Onzari convirtió'l primer gol de córner de la historia, que foi denomináu gol olímpicu, precisamente por ser convertíu contra Uruguái, que ganara la medaya d'oru nos Xuegos Olímpicos d'esi añu.[97] De magar, la radio arxentina tuvo cuatro grandes relatores deportivos: José María Muñoz y Lalo Pelliciari y los uruguayos Fioravanti y Víctor Hugo Morales, esti postreru calificáu como'l más importante relator de fala hispana de tolos tiempos.[98] Ente les tresmisores, Radio Rivadavia destacóse dende la década del sesenta con una dedicación especial al deporte y programes clásicos del fútbol arxentino, como La Oral Deportiva.

La primer tresmisión televisiva d'un partíu de fútbol arxentino foi'l 18 de payares de 1951, cuando Canal 7 televisó un San Lorenzo-River nel Vieyu Gasómetru.[99]

En 1987, l'Asociación del Fútbol Arxentino robló un contratu de exclusividad cola empresa Torneos y Competencies (TyC), pol cual vencíense-y a la mesma los derechos de tresmisión televisiva de la temporada 1987-88 de Primer División, Nacional B y Primer B, en cuenta de un millón d'australes.[100] En 1996 establecióse un nuevu venceyu, hasta l'añu 2014, pero esta vegada la AFA dio-y la exclusividad compartida de los derechos de tresmisión a TyC y el Grupu Clarín.[101] El contratu d'emisión estableció, dende la temporada 2007/08, y per primer vegada, que los diez alcuentros de primer División seríen tresmitíos por cable, la metá d'ellos al traviés d'un sistema de pay-per-view pol que l'usuariu tenía de pagar un monto adicional per cada partíu.[99] Amás calteníase la prohibición, pa noticieros y otros programes, d'emitir imáxenes de los goles y circunstancies deportives dientro del mesmu día en que s'apostaren los alcuentros.[102][103]

N'agostu de 2009, la AFA, por decisión unánime de los clubes, decidió realizar un cambéu radical del sistema d'emisión y rescindió el contratu que caltenía col Grupu Clarín, pa roblar un nuevu alcuerdu col Estáu nacional, garantizando la tresmisión de tolos alcuentros pola televisión abierta y ensin costu pa los televidentes. Denominóse "Fútbol pa toos".[104][105][106]

Pa la temporada 2017-18 de primer División, l'Estáu arxentín remató'l programa Fútbol pa toos, polo cual la AFA vendió los derechos de televisión a una alianza ente Fox Networks Group Latin America y Turner Broadcasting System Latin America, quien crearon les canales premium Fox Sports Premium y TNT Sports.

Ente los periodistes deportivos arxentinos dedicaos al fútbol, destacáronse bien especialmente Dante Panzeri (1921-1978) y Borocotó (1902-1964), dambos redactores d'El Gráficu y autores de dellos llibros y ensayos sobre la naturaleza sociolóxica del fútbol.

Enchíes editar

 
El poeta tangueru Discépolo, guionista y protagonista de L'hincha (1951), un clásicu del cine arxentín. "¿Y para qué trabaya unu si nun ye pa dir los domingos y rompese los pulmones a les tribunes enchiendo por un ideal? ¿O ye qu'eso non vale nada?”..."¿Qué sería del fútbol ensin l'hincha?...L'hincha ye tou na vida"..(Guión de la película).

Les pallabres "hincha" y "enchida", utilizada generalizadamente n'español pa definir a los simpatizantes activos y ruidosos d'un club de fútbol, apaecieron nel Ríu de la Plata a empiezos del sieglu XX. El so orixe provién de los fuertes berros de sofitu al so equipu, el Nacional de Montevideo, que daba Prudencio Miguel Reyes, un talabartero uruguayu, que la so xera yera encher “a puru pulmón” la pelota del club, esto ye, “l'hincha pelotes” o a cencielles “l'hincha” del club. El términu pasó a designar a quien espresaben ruidosamente el so sofitu al club, imponiéndose nel fala rioplatense, pa estendese depués al restu de los países de fala hispana, y tamién a otros deportes.[107][108]

La conducta de los espectadores de "encher" nos alcuentros deportivos, oldeaba coles normes del "fair play" qu'intentaben imponer los clubes y escueles d'orixe británicu, que cuestionaben como antideportives, la exteriorización de les pasiones nel deporte y de resultes d'ello, les manifestaciones esaxeraes de sofitu a unu de los contrincantes, según toa manifestación de refuga.

Debíu al enorme procesu inmigratorio qu'afectaba a les sociedaes rioplatenses a principios del sieglu XX, el fútbol y particularmente l'adopción dende neñu d'un club pol cual encher, constituyir n'unu de los elementu decisivos de homogeneización cultural de la población.[109][47]

Mientres años realizáronse distintes encuestes pa determinar qué cantidá envalorada de simpatizantes tienen los clubes del fútbol arxentino. Magar los datos nun son definitivos, y suelen refundiar diversos matices, amuesen una considerable ventaya de los denominaos Cinco grandes por sobre'l restu.

Cantidá de simpatizantes según el Gran DT editar

El Gran DT ye un concursu entamáu pol Diariu Clarín, nel cual el llector arma un equipu con diversos xugadores del fútbol arxentino, ganando puntos sobre la base de les puntuaciones coles que'l el diariu califica les actuaciones de los mesmos nos alcuentros de cada fecha del respeutivu campeonatu. Unu de los pasos pa dase d'alta nel concursu ye enllenar un formulariu colos datos personales del participante, como'l nome, l'apellíu, el DNI y tamién el club de fútbol del cual ye simpatizante. D'esta manera creóse una base de datos de 2.005.590 persones que coles mesmes son simpatizantes de distintos clubes de fútbol a lo llargo y a lo ancho de tol país. La resultancia refundio que los denominaos Cinco grandes lideren el ranking de cantidá de simpatizantes confirmando de dalguna manera lo que reflexaben les recaldaciones y les encuestes realizaes sobre la tema.

Equipu style="background:
  1. ccccff"|% de simpatizantes
Boca Juniors 34,40 %
River Plate 24,06 %
style="text-align:

center;"|6,76 %

San Lorenzo 4,87 %
Racing 4,47 %
Rosario Central 2,18 %
Gran DT, 10 de mayu del 2009.[110][111]

Consultora Xe editar

Según una encuesta realizada en tol país pola Consultora Xe'l 90% de la población arxentina ye simpatizante de dalgún equipu de fútbol, y de estos Boca Juniors y River Plate concentren el 73% del total. La encuesta foi realizada en tol país y sobre 9260 casos. El sociólogu y actual direutor de la consultora, Artemio López, dixo "Facer mientres trés años y el marxe d'error ta nel 1%".[112]

Simpatizantes de clubes de fútbol d'Arxentina según área de residencia
Equipu style="background:
  1. ccccff"|Metropolitana
    (Gran Bs.As.)
Pampeana Patagonia NOA Cuyo NEA Total
Boca Juniors 40,4 % 33,8 % 44,1 % 35,0 % 44,7 % 47,7 % 40,4 %
River Plate 29,9 % 28,5 % 39,8 % 37,6 % 40,7 % 39,0 % 32,6 %
Independiente 7,0 % 4,9 % 3,8 % 5,3 % 5,7 % 4,0 % 5,5 %
Racing 5,5 % 2,9 % 4,0 % 4,6 % 3,1 % 4,8 % 4,2 %
San Lorenzo 6,9 % 2,3 % 3,8 % 2,0 % 3,0 % 3,0 % 3,9 %
Rosario Central 0,9 % 4,5 % 0,2 % 0,9 % 1,2 % 0,4 % 1,7 %
Estudiantes de La Plata 0,1 % 4,2 % 0,5 % 1,5 %
Otros clubes 2,9 % 1,2 % 1,6 % 1,5 %
Talleres 0,1 % 3,6 % 0,1 % 1,3 %
Belgrano 3,6 % 1.3 %
Newell's Old Boys 3,5 % 0,1 % 1,2 %
Vélez Sarsfield 2,6 % 0,1 % 0,3 % 1,4 % 1,1 %
Atlético Tucumán 6.4 % 0.8 %
San Martín (T) 6,4 % 0,8 %
Huracán 1,4 % 0,5 % 0,5 % 0,3 % 0,6 %
Gimnasia y Esgrima La Plata 1,4 % 0,5 %
Consultora Xe, 2006.[2]

Secretaría de Medios de Comunicación de la Nación editar

La encuesta del Sistema Nacional de Consumos Culturales, entamada pola Secretaría de Medios de Comunicación de la Nación, refundia que River y Boca lleven el 73,3% per cientu de los hinches. La encuesta tomó 3051 casos de tol país.

Equipu % de simpatizantes

Violencia editar

Como n'otros países, ye común que nos estadios les "enchíes" tean entamaes por grupos de adeptos denominaos "barres braves", qu'impulsen los cantares de sofitu a los equipos, y los viaxes de simpatizantes cuando xueguen de visitante. Les "barres braves" y los dirixentes deportivos y políticos fueron bien cuestionaos pola promoción y involucramiento n'actos de violencia, nos qu'inclusive se producieron asesinatos de simpatizantes d'equipos contrarios.[114][115]

A lo llargo de la historia, morrieron un total de 271 persones n'incidentes rellacionaos col fútbol n'Arxentina.[116][117] El primer fallecimientu foi'l 14 de mayu de 1939 nun Lanús-Boca de cuarta división nel que depués d'una engarradiella ente los xugadores los hinches intentaron invadir el campu de xuegu y fueron reprimíos pola policía que realizó disparos pa esvalixar. Una de les bales acabó cola vida d'Óscar Munitoli, de nueve años.[118]

Les muertes tienen causes variaes: enfrentamientos ente les enchíes ,[119] represión policial o mala organización. La mayor traxedia del fútbol arxentino asocedió nel Estadiu de River Plate el 23 de xunu de 1968, cuando 71 persones morrieron entartallaes y afogaes na llamada Traxedia de la Puerta 12.[118]

Por cuenta de la final de fútbol, na que Nixeria venció a Arxentina 3-2, na final pola medaya d'oru nos Xuegos Olímpicos d'Atlanta 1996, un grupu d'arxentinos asesinó nun linchamiento en Buenos Aires, a Elías Farías, un inmigrante brasilanu que celebró'l gol de la victoria nixeriana.[120][121]

Direutores téunicos editar

Na Copa Mundial de la FIFA, César Luis Menotti foi campeón en 1978 y Carlos Bilardo en 1986]], en dambos casos cola seleición arxentina. Na Copa América, Guillermo Stábile ye líder con seis títulos, en cuantes que Alfio Basile llogró dos títulos.

Na Primer División Arxentina, l'historial de direutores téunicos con más títulos liderar Ángel Labruna, Carlos Bianchi y Ramón Ángel Díaz con siete, siguíos de José María Minella con seis, y Juan Carlos Lorenzo, Américo Gallego y Ricardo Gareca con cuatro.

Na Copa Libertadores, los direutores téunicos arxentinos lideren l'historial con 26 campeonatos. Carlos Bianchi ye líder absolutu con cuatro títulos, siguíu d'Osvaldo Zubeldía con trés. Juan Carlos Lorenzo, Manuel Giúdice, Pedro Dellacha y Edgardo Bauza llograron dos títulos cada unu.

N'Europa, Luis Carniglia y Helenio Herrera llograron dos Copes de Campeones d'Europa cada unu. Helenio Herrera llogró amás cuatro títulos de lliga n'España y trés n'Italia, ente que Renato Cesarini consiguió dos títulos n'Italia.

Los direutores téunicos arxentinos lideren l'historial de la Copa Intercontinental con 11 títulos, destacar Carlos Bianchi con trés, y Helenio Herrera con dos.

Árbitros editar

Los árbitros de fútbol n'Arxentina tán estremaos en dos sindicatos engarraos: l'históricu creáu en 1965, l'Asociación Arxentina d'Árbitros (AAA), afiliáu a la CGT, y el Sindicatu d'Árbitros Deportivos de la República Arxentina (SADRA), creáu en 1988 con sofitu de l'Asociación del Fútbol Arxentino, la entidá que representa a los emplegadores. La xusticia arxentina condergó a la AFA por práctica deslleal, pero la situación persiste.[122] Sostúvose que «la interna qu'estrema a los árbitros... ye una de les razones qu'inflúi sobremanera nel bajísimo nivel arbitral».[123]

Con esti conflictu de fondu, l'AFA tien una dependencia interna denominada Colexu d'Árbitros, que la so función ye asumir les xeres rellacionaes cola designación, supervisión, promoción y esclusión de los árbitros, veedores y asistentes contrataos. El colexu ta integráu por seis miembros, incluyendo un representante de cada sindicatu.[124] La formación arbitral atópase al cargu de la Direición de Formación Arbitral, creada en 2007 en reemplazu de la Escuela d'Árbitros.[125]

El primer árbitru arxentín en dirixir nuna Copa del Mundu foi Bartolomé Macías, quien lo fixo nel primer mundial de la historia: Uruguái 1930. El segundu en faelo foi Juan Bozzi en Suecia 1958 y el terceru Roberto Goicochea n'Inglaterra 1966. Dende ésta edición, l'arbitraxe arxentín cuntó con un representante en tolos mundiales apostaos: Ángel Coerezza en Méxicu 1970, Luis Pestarino n'Alemaña 1974, Ángel Coerezza n'Arxentina 1978, Arturo Iturralde n'España 1982, Carlos Espósito en Méxicu 1986, Juan Carlos Loustau n'Italia 1990, Francisco Lamolina n'Estaos Xuníos 1994, Javier Castrilli en Francia 1998, Ángel Sánchez en Corea-Xapón 2002 y Horacio Elizondo n'Alemaña 2006.[126] Esti postreru dirixió'l partíu inaugural y la final, y foi consideráu pola FIFA como'l meyor árbitru del mundu del 2006.

Finalmente, Héctor Baldassi foi l'escoyíu pola FIFA pa participar de la Copa Mundial Sudáfrica 2010.

Récores editar

  • Na temporada 2017/2018, l'arqueru de Gimnasia y Esgrima de Jujuy, Javier Burrai, llogró'l mayor récor de valla invicta na B Nacional: 933 minutos.
  • La peor campaña del fútbol arxentino, tener Deportivu Muñiz na Primera D. Sacó 1 empate y 15 derrotes en 16 partíos xugaos que duró'l tornéu de transición 2014, convirtiendo tan solo 3 goles en tol tornéu.
  • El máximu goliador históricu de la Seleición Arxentina ye Lionel Messi (55).

El fútbol na cultura arxentina editar

 
Imaxe de la película Pelota de trapu (1948), clásicu del cine arxentín, que fizo famosa'l cantar de los "pibes": «Oise ruiu de pelota y nun sé lo que va ser; ye'l club de Sacachispas que yá vien, que yá vien de ganar».[146]

La importancia del fútbol na Arxentina manifestóse de diverses formes na so cultura y actividaes artístiques.

El tangu, como señaló l'antropólogu Julián Ponisio, tien un orixe simultáneu y culturalmente interrelacionáu col fútbol "rioplatense": "la tríada potreru-pibe-gambeta... forxó les bases identitarias d'un estilu corporal similar al movimientu corporal de la danza del tangu, na manera d'entender la práctica del fútbol".[147]

Importantes músicos tangueros compunxeron tangos pa los equipos de la so simpatía, como Racing Club (1913) de Vicente Greco, "Independiente Club" y "San Lorenzo de Almagro" (1923) d'Agustín Bardi o "La parafusa" (1946) d'Alfredo de Angelis, ente munchos otros. Los "cracks" tamién fueron tema pa tangos, como "Tarasca solu" y "Ochoíta", grabaos por Osvaldo Fresedo en 1928, dedicaos a dos xugadores del amateurismo, Domingo Tarascone de Boca y Pedro Ochoa de Racing; del mesmu añu ye "Monti namái", d'Alejandro Scarpino, dedicáu al capitán de la seleición arxentina. En 1933, Francisco Canaro grabó "Bernabé, la fiera", sobre'l goliador de River, Bernabé Ferreyra. En 1949 Armando Pontier grabó un bellu tangu tituláu "A José Manuel Moreno".[148] Otru tangu notable ye "Llargue esa Mujica" (1929), de Juan Sarcione, grabada por Carlos Gardel, con una lletra que, utilizando tolos nomes de los xugadores de Huracán, constrúi tou un mensaxe en doble sentíu ("llargue esa Mujica", por "llargue esa muyer").[149]

Patadura (frag.)

Piantáte de la cancha, dejále el puestu a otru
de puru patadura tas siempres en orsay;
enxamás cachás pelota, dir de figurina
y nun sirvís siquier pa patiscar un hands.
Querés xugar de forward y ser como Seoane
y faer como Tarasca de media cancha gol.
Burllar a la defensa con pases y gambetas
y ser como Ochoíta el crack de l'afición.

de José López Ares y Enrique Carrera Sotelo

En 1961, Edmundo Rivero grabó'l tangu "Gol arxentín" de Héctor Marcó, y en 1978, Astor Piazzolla compunxo Piazzolla '78, una suite futbolística integrada poles temes "Mundial 78", "Marcación", "Penal", "Gambeta", "Golazu", "Wing", "Corner" y "Campeón".[148]

Otros tangos importantes sobre'l fútbol son El suañu del pibe de Reinaldo Yiso y Juan Puey («mamina querida,/voi ganar dineru/voi ser un Baldonedo/un Martino, un Llexé»), "Déxelo señora" de Miguel Bonano y Degrossi («el pelo revueltu, les medies cayíes,/los zapatos rotos, de tantu xugar,/una camiseta yá descolorida,/debaxo una almita, que suaña ser crack»), "Pelota de cueru" d'Edmundo Rivero y Héctor Marcó («la mio pálida historia escrita nos tos gayos/percuerre a dos arcos el verde tapiz»), "El númberu 5" de Oreste Cufaro y Reinaldo Yiso, "Cero a cero" de Roberto Firpo y Clauso («de que sirve gastar en gambetes/si'l to vieyu ye como una paré»), "Patadura" de José López Ares y Enrique Carrera Sotelo, "El mio primer gol" de Miguel Bonano, Horacio Pettorossi y Alejandro Fattorini («nin el foul de les tos intenciones/va poder evitar la cayida/cuando na rede de los tos llabios/te afaiga'l primer gol»).[148]

Nel casu del rock arxentín, esisten delles temes importantes rellacionaos col fútbol, como "Maradó" de Los Pioyos («dicen qu'escapó d'un suañu/en cuasi'l so meyor gambeta»), "El baille de la gambeta" de la Bersuit Vergarabat («y porque soi de la escuela del Bocha/voi cola fantasía a la estratexa fría») n'alusión a Ricardo Enrique Bochini, "La bengala perdida" de Luis Alberto Spinetta sobre la muerte d'un simpatizante de Racing por una bengala refundiada dende la tribuna contraria, o la metáfora "gol de muyer" d'Estremaos. Otros xéneros musicales tamién producieron cantares populares futboleres, como "La mano de Dios" de Rodrigo Bonu («nun potreru forxó una maniega inmortal»), según "Dame fútbol" y "A cencielles fútbol" d'Ignacio Copani («a cencielles el xuegu de la mayoría/que se xuega acaldía en toos llaos»).

Nel cine, entá en tiempos del cine mudu, realizóse la película La barra de Taponazo (1932), sobre'l goliador Bernabé Ferreyra, que contenía los tangu "Taponazo", de Clauso y Armando Tagini («al rematar les xugaes sos tan potente y tan diestru/que'l día menos pensáu me lo dejás tuertu al sol»).[150] Al añu siguiente destacóse la película Los trés berretines (1933), una de les qu'empecipiaron el cine sonoru arxentín, interpretada por Luis Sandrini, que desenvuelve la idea de que los trés "berretines" (aficiones) de los arxentinos yeren el tangu, el fútbol y el cine. Ente toles películes sobre fútbol destácase Pelota de trapu (1948) de Leopoldo Torres Ríos, protagonizada por Armando Bó y el neñu Toscanito, considerada un finxu del cine arxentín.[151]

Otres películes sobre fútbol son ¡Goal! (1936) de Luis José Moglia Barth, El cañonero de Giles (1937) con Luis Sandrini, Sacachispas (1950) con guión de Borocotó, Escuela de campeones (1950) con guión de Homero Manzi, L'hincha (1951) sobre un argumentu d'Enrique Santos Discépolo y Julio Porter, El fíu del crack (1953) de Leopoldo Torres Ríos y Leopoldo Torre Nilsson, El cura Lorenzo (1954) con Ángel Magaña, El crack (1960) de José A. Martínez Suárez, Pelota de cueru (1963) d'Armando Bó, La Raulito (1975) de Lautaro Murúa y con una recordada interpretación de Marilina Ross, La fiesta de toos (1979), de Sergio Renán, Fútbol arxentino (1990) con guión d'Osvaldo Bayer, El camín de San Diego (2006) de Carlos Sorín, y Metegol (2013) de Juan José Campanella.

El penal más llargu del mundu (frag.)

-Constante tirar a la derecha.
-Siempres -dixo'l presidente del club.
-Pero él sabe que yo sé.
-Entós tamos xingaos.
-Sí, pero yo sé qu'él sabe -dixo'l Gatu.
-Entós tirate a la izquierda y llistu -dixo unu de los que taben na mesa.
-Non. Él sabe que yo sé qu'él sabe -dixo'l Gatu Díaz y llevantóse pa dir dormir.
-El Gatu ta cada vez más raru -dixo'l presidente del club cuando lu vio salir pensatible, caminando adulces.

d'Osvaldo Soriano

Na lliteratura la tema del fútbol tuvo bien presente, munches vegaes como parte de la redolada y otres como elementu central de cuentos, poemes, ensayos y obres de teatru. Nesti campu destácase la xera del poeta Roberto Jorge Santoro (secuestráu-sumíu en 1977), que nel so llibru Lliteratura de la pelota (1971) publicó una notable escoyeta d'obres lliteraries arxentines con exa temática nel fútbol.[152] El llibru axunta 66 trabayos de diversos autores (Horacio Quiroga, Roberto Arlt, Álvaro Incla, Leopoldo Marechal, Ernesto Sabato, etc.) y un capítulu final dedicáu a "la poesía del hincha", nel que rexistra les cantaraes de los simpatizantes.

Ye cuasi un milagru xuntar nun mesmu equipu a Gagliardi con Pichón Riviere, a Last Reason con Mujica Lainez, a Murena con Iván Diez, a Sebrelli con Centeya, a Mondiola con Romero Brest. "Lo culto" entemecíu con "lo popular", una y bones el fútbol, el fóbal o la pelota, como ustedes quieran llamalo, ye daqué que pertenez a cada unu de nós porque s'impon a toos por pura presencia. (Roberto Santoro)[152]

Jorge Luis Borges y Adolfo Bioy Casares escribieron xuntos, sol seudónimu común de Honorio Bustos Domecq un cuentu tituláu Esse est percipi ("Ser ye ser percibíu"), incluyíu nel llibru Cróniques de Bustos Domecq (1967).[153] Nel mesmu, Tuliu Savastano, presidente d'un ficticiu club Abasto Juniors, tresmítelu a Domecq el so convencimientu de que, en realidá, el fútbol ye una ficción mediática:

Nun hai score nin cuadros nin partíos. Los estadios yá son baltaderes que se cayen a cachos. Güei toa pasa na televisión y na radio. La falsa escitación de los llocutores, ¿nunca lo llevó a maliciar que tou ye patraña? El postreru partíu de fútbol xugar nesta capital el día 24 de xunu del 37. Dende aquel precisu momentu, el fútbol, al igual que la vasta gama de los deportes, ye un xéneru dramáticu, al cargu de un solu home nuna cabina o d'actores con camiseta ante'l cameraman.
J. L. Borges y A. Bioy Casares.[154]

En 2016 publicóse'l llibru Pelota de papel, una antoloxía de cuentos escritos por futbolistes profesionales como Pablo Aimar, Roberto Bonano, Nicolás Burdisso, Sebastián Saja, Gustavo Adrián López, Javier Mascherano, Jorge Bermúdez, Jorge Valdano, Juan Pablo Sorín y Jorge Sampaoli.[155][156]

El humor foi un espaciu importante de recreación de temes futbolístiques, como'l popular personaxe d'historieta Clemente, de Caloi, un ser ensin manes identificáu col "hincha" arxentín, o Éber Ludueña, un personaxe de ficción creáu ya interpretáu por Luis Rubio (1965-), que representa a un ex-futbolista de segunda división, y Minguito Tinguitella, célebre personaxe del comediante Juan Carlos Altavista.

Ente l'humor y la lliteratura, de gran importancia son los rellatos sobre fútbol de Roberto Fontanarrosa (El fútbol ye sagráu, 19 d'avientu de 1971, Fontanarrosa de Penal, Área 18, Fontanarrosa ye Mundial), Osvaldo Soriano (Arqueros, Ilusionistes y Goliadores), Alejandro Dolina (Apuntes del fútbol en Flores, El tipu que pasaba perhí, Instrucciones pa escoyer nun picáu) y Eduardo Sacheri (Esperándolo a Tito y otros cuentos de fútbol). Ente'l periodismu, la lliteratura y el teatru, tamién se destacar la xera radial d'Alejandro Apo.

En teatru destáquense la yá mentada obra Los trés berretines y El centroforward morrió a l'amanecida d'Agustín Cuzzani, clásicu del teatru arxentín, na qu'un crack ye mercáu por un coleicionista. En poesía destácase un notable llibru de Bernardo Canal Feijóo, Penúltimu poema del fútbol, publicáu en 1924.

Ver tamién editar



Fuentes editar

Referencies editar

  1. Secretaría de Deportes de la Nación y INDEC; Censu sobre Vezos n'actividaes físiques y deportives de la población arxentina, Buenos Aires, 2000.
  2. 2,0 2,1 Consultora Xe. «Estudios sobre adhesiones a equipos de fútbol. Total país 2006». Consultora Xe.
  3. Velázquez, Alejandro (25 d'agostu de 2010). «Diccionariu: Chuti». Ñurda. Consultáu'l 19 de setiembre de 2012.
  4. «El fulbo». Namái fulbo. Archiváu dende l'orixinal, el 26 de xineru de 2008. Consultáu'l 4-feb-2008.
  5. Argerich, John. «Fanáticu del fóbal». Páxina dixital. Consultáu'l 4-feb-2008.
  6. Diego Bonadeo (14 de payares de 2012). «Aptitud pa xugar a la pelota». Diariu Páxina/12. Consultáu'l 20 de xunetu de 2013.
  7. Gustavo Ortiz (25 de xineru de 2013). «Riquelme: “Non estrañu xugar a la pelota”». Diariu Clarín. Archiváu dende l'orixinal, el 6 de xunetu de 2012. Consultáu'l 20 de xunetu de 2013.
  8. «Les moces que salen a buscar el fútbol editorial = [http://www.eldiario.com.ar El Diariu]» (22 de mayu de 2013). Consultáu'l 20 de xunetu de 2013.
  9. Elías Perugino (11 de xunetu de 2010). «Xugar a la Pelota». El Gráficu. Consultáu'l 20 de xunetu de 2013.
  10. FIFA (2009). «FIFA's 208 Member Associations» (alemán, español, francés ya inglés). fifa.com. Consultáu'l 20 d'abril de 2017.
  11. 11,0 11,1 11,2 11,3 11,4 «10 n'Historia editorial = Asociación del Fútbol Arxentino». Consultáu'l 27-ene-2008.
  12. «Fútbol femenino». Asociación del Fútbol Arxentino. Consultáu'l 27-ene-2008.
  13. 13,0 13,1 «Asociación Mundial de Futsal (AMF) - Historial de Competiciones editorial=Asociación Mundial de Futsal». Archiváu dende l'orixinal, el 16 de setiembre de 2008. Consultáu'l 27-ene-2008.
  14. «Futsal». Asociación del Fútbol Arxentino. Consultáu'l 27-ene-2008.
  15. «Los Esperteyos, campeones mundiales en Seúl». Mundu D (16 de mayu de 2015).
  16. 16,0 16,1 «Esperteyos Campeones». Revista Ciudá, Buenos Aires, 2006. Archiváu dende l'orixinal, el 10 de xunu de 2008. Consultáu'l 27-ene-2008.
  17. «Fútbol de sablera editorial = Asociación del Fútbol Arxentino». Consultáu'l 27-ene-2008.
  18. 18,0 18,1 18,2 González, Juan Evaristo (2004). De Bell Ville al mundu: historia del inventu arxentín que camudó a la pelota de fútbol: [la invención de la pelota de fútbol de boca invisible]: [curtia reseña del fútbol bellvillense y les sos figures más representatives]. Córdoba: Comunicate.
  19. Raffo, Víctor (2004). L'orixe británicu del deporte arxentino. Buenos Aires: Gráfica MPS. ISBN 9789874381071.
  20. Brown, Paul (2013). The Victorian Football Miscellany (n'inglés). Superelastic, páx. 182. ISBN 978-095-6227-058.
  21. «1863-1868». The Association of Football Statiticians. Consultáu'l 14-ene-2008.
  22. 22,0 22,1 «Oríxenes. El fútbol, una pasión arxentina». Asociación del Fútbol Arxentino. Consultáu'l 22-ene-2008.
  23. Barnade, Oscar. «Historia: hai 140 años xugó'l primer partíu nel país. El fútbol nacional cumple año». Diariu Clarín, Buenos Aires, 20 de xunu de 2007. Consultáu'l 22-ene-2008.
  24. Cantaro, Eduardo. «140 años del primer partíu de fútbol na Arxentina». Sitiu del historiador Eduardo Cantaro, 21 de mayu de 2007. Consultáu'l 22-ene-2008.
  25. «Historia Quilmes Atlético recibiendo'l llamatu del cerveceru" Club». www.quilmesaclub.org.ar. Archiváu dende l'orixinal, el 16 d'avientu de 2014. Consultáu'l 20 de xineru de 2011.
  26. Oscar Barnade (6 de payares de 2006). «El dos feches de Quilmes». Diariu Clarín. http://edant.clarin.com/diario/2006/11/06/deportes/d-00201.htm. Consultáu'l 20 de xineru de 2011. 
  27. Dunning, Eric; Malcom, Dominic; et.al. (2003). Sport. Londres: Routledge.
  28. Frydenberg, Julio david. «Práutiques y valores nel procesu de popularización del fútbol. Buenos Aires (1900-1910)». EFDeportes. Consultáu'l 14-ene-2008.
  29. Frydenberg, Julio David. «Práutiques y valores nel procesu de popularización del fútbol. Buenos Aires 1900-1910». EFDeportes. Consultáu'l 10 de xineru de 2008.
  30. Dunning, Eric. «Donning cita la siguiente opinión de 1895 sobre la situación en Gran Bretaña, frente al ingresu de los sectores populares al deporte. "¿Por qué tuviera d'haber esta constante brega pa xuntar nel deporte los dos elementos diverxentes de la sociedá que nunca por nengún motivu atopar en nengún llugar nuna situación entá más incomprensibles, y esta ye la causa de toa nuesa frustración atlética... La clase trabayadora ta bien nel so llugar; déxenlos nel so llugar en paz, y que tengan el so atletismu de la manera en que meyor s'espresen los sos enclinos... Déxennos tener el nuesu propiu deporte ente los elementos más refinaos, y nun dexen a los espíritus discordantes entren n'él". Sport matters: Sociological Studies of Sport, Violence and Civilisation». Londres, Routledge. Consultáu'l 24-ene-2008.
  31. L'historiador Jorge Gallego, del Centru pa la Investigación de la Historia del Fútbol (CIHF), discrepa con esta parte de la historia y considera que'l Quilmes Rovers Club fundáu en 1887, ye un club distintu al Quilmes actual. Afirma que «el Quilmes Cricket Club, fundáu'l 5 de payares de 1897, llamáu Quilmes Athlétic Club dende'l 14 d'ochobre de 1901 y, finalmente, Quilmes Atlético Club a partir del 17 d'abril de 1952, foi una entidá nueva; nun s'anició como productu d'una fusión, dixebra o cambéu de nome de centros anteriores»
  32. AFA. «Origen». Consultáu'l 12-feb-2008.
  33. Bossio, Miguel; Uzquiza, Pedro. «Pasión d'ayeri, pasión de siempre». Diariu Clarín, Buenos Aires, 14 de xineru de 2002. Consultáu'l 27-ene-2008.
  34. 34,0 34,1 34,2 Archetti, Eduardo P. (2005). «El deporte n'Arxentina (1914-1983)». Sociedá y trabayu, Universidá Nacional de Santiago del Estero VI, jun-sep 2005 (7). ISSN 1514-6871. http://www.unse.edu.ar/trabajoysociedad/Archetti.pdf. 
  35. Esiste un discutiniu sobre cuál foi'l primer partíu de la seleición arxentina. Delles fontes indiquen qu'en realidá'l debú del escoyíu producióse'l 20 de xunetu de 1902, tamién nun partíu contra Uruguái, con un trunfu por 6-0. L'Asociación del Fútbol Arxentino considera como primer partíu de la seleición arxentina al apostáu contra Uruguái, el 16 de mayu de 1901. AFA. «Los empiezos». Consultáu'l 12-feb-2008.. Pa más información, consulte Seleición de fútbol d'Arxentina: primer partíu.
  36. ESPN. «Historia de XX.OO. Amsterdam 1928. La 8ava edición de los Xuegos dexó munches hestories pa cuntar». ESPN Deportes. Consultáu'l 9-feb-2008.
  37. Los partíos con más goles de los Xuegos Olímpicos fueron: Dinamarca-Francia (17-1) en 1908, Alemaña-Rusia (16-0) en 1912, Italia-Exiptu (11-3) en 1928, Inglaterra-Suecia (12-1) en 1908 y Arxentina-Estaos Xuníos (11-2) en 1928. El Area. «Goliaes y partíos con más goles». Fútbol olímpico: intereses y datos accesorios. Consultáu'l 12-feb-2008.
  38. Consultora Xe (2006). «Consultoraequis.com Estudios sobre adhesiones a equipos de fútbol. Total país 2006». Consultora Xe. Buenos Aires. http://www.consultoraequis.com/equisenlosmedios_ole_010406.htm Consultoraequis.com. 
  39. 30 años del Resolvimientu 1309
  40. Los cuatro xugadores arxentinos qu'integraron la seleición italiana campeona en 1934 fueron Enrique Guaita, Raimundo Orsi, Luis Monti y Attilio Demaría. Los cuatro fueren hasta esi momentu destacaos xugadores de la seleición arxentina, que llogró la medaya de plata nos Xuegos Olímpicos de 1928 y el subcampeonatu mundial en 1930.
  41. La seleición de los "carasucias" tenía una recordada delantrera integrada por Orestes Corbatta, Humberto Maschio, Antonio Angelillo, Enrique Sívori y Osvaldo Cruz.
  42. Iglesias, Waldemar. «Los Carasucias, la gloria cumple 50 años». Diariu Clarín, Buenos Aires, 3 d'abril de 2007. Consultáu'l 03-feb-2008.
  43. 43,0 43,1 43,2 Bayer, Osvaldo (1990). Fútbol arxentín. Buenos Aires: Suramericana.. Gorin, Natalio (2005). Fútbol: memoria de mediu sieglu. Buenos Aires: Instituto Movilizador de Fondos Cooperativos.. La Nación (1995). Historia del fútbol arxentino. Buenos Aires: La Nación.
  44. «meyores-tecnologicos-en-el-futbol Les meyores teunolóxiques nel fútbol». Consultáu'l 4 de xunetu de 2013.
  45. «La Pelota del mundial». Consultáu'l 4 de xunetu de 2013.
  46. «Bell Ville y una industria que busca renacer La batalla de la pelotes». Consultáu'l 4 de xunetu de 2013.
  47. 47,0 47,1 Archetti,, Eduardo P. (2001). El potreru, la pista y el ring: Les patries del deporte arxentino. Buenos Aires: Fondu de Cultura Económica.
  48. 48,0 48,1 Rivoira, Roberto (2006). «Incorporando los xuegos tradicionales del potreru na formación de xugadores de fútbol». EFDeportes Revista Dixital Añu 11 (- Nᵘ96, mayu). Buenos Aires. http://www.efdeportes.com/efd96/potreru.htm. 
  49. 49,0 49,1 Panzeri, Dante (1967). Fútbol: dinámica de lo Impensado. Buenos Aires: Paidós.
  50. «Recuperar los potreros ye caltener la esencia del fútbol arxentino». Diariu Clarín, Buenos Aires, 22 de mayu de 2007. Consultáu'l 27-ene-2008.
  51. «Arxentina Domestic Cup History. Campeonatu Arxentín Copa Dr. Carlos Ibarguren». The Rec.Sport.Soccer Statistics Foundation. Consultáu'l 16-ene-2008.
  52. Periódicu Pa Toos. Actualidá. Los clásicos reales y históricos del Futbol Arxentín.
  53. Infofútbol Online. «Equipos De Fútbol Con Más Títulos Internacionales». Infofútbol Online. Consultáu'l 10 de xineru de 2008.
  54. Los datos tán tomaos d'institutos de rexistros y llistes de xugadores qu'actualicen el llugar en que cada unu ta actuando. Ente les llistes más espublizaes atópense la que publica'l sitiu Tic Espor (Especiales: Xugadores arxentinos pel Mundu) y el que publica'l sitiu Taringa (Alredor de 1.043 futbolistes tán tremaos per distintos países. Grecia ta nel tercer llugar del podiu).
  55. «Arxentinos pel mundu». Llibru de Pases. Archiváu dende l'orixinal, el 21 de xunu de 2008. Consultáu'l 30-ene-2008.
  56. «Pases históricos». Llibru de Pases. Archiváu dende l'orixinal, el 1 de xunu de 2009. Consultáu'l 30-ene-2008.
  57. «Latin American Money Football League». Consultora Deloite, Méxicu, 2007, 2ª edición. Consultáu'l 30-ene-2008.
  58. Sportsnet. «so-contratu-con-tsc-y-roblo-con-el gobiernu AFA rescindió'l so contratu con TSC y robló col gobiernu». Sportsnet, Arxentina, agostu, 2009. Consultáu'l 22-ago-2009.
  59. gobiernu-acordo-con-fox-y-turner-caltener-la gratuidá-del-futbol-hasta-que-pasen-les eleiciones.html?fb_comment_id=1344724585620709_1347312768695224 El Gobiernu alcordó con Fox y Turner caltener la gratuidá del fútbol hasta que pasen les eleiciones. http://www.politicargentina.com/notes/201706/21257-el gobiernu-acordo-con-fox-y-turner-caltener-la gratuidá-del-futbol-hasta-que-pasen-les eleiciones.html?fb_comment_id=1344724585620709_1347312768695224. Consultáu'l 23 de setiembre de 2017. 
  60. El Gobiernu pagó y agora xuégase contrarreló por que vuelva el fútbol. https://www.clarin.com/deportes/futbol/marchi-vs-afa_0_rkZ78yBcg.html. Consultáu'l 23 de setiembre de 2017. 
  61. BBC: "Puede Godoy Cruz faer historia", por Tim vickery (n'inglés). Comentariu d'un periodista de la BBC sobre la centralización del fútbol arxentino en Buenos Aires. 15 Nov 2010, consultáu'l 8 Dic 2010
  62. Diariu Unu - Mendoza: Federalización, molición de dirixentes de bona parte del país 17 d'abril de 2007, consultáu'l 9 d'avientu de 2010
  63. 63,0 63,1 «Mundial_d'el_78_ El Mundial del 78». El Ortiba. Archiváu dende l'Mundial_d'el_78_ orixinal, el 25 d'avientu de 2007. Consultáu'l 20-ene-2008.
  64. 64,0 64,1 «A 30 años del golpe d'estáu editorial = Diariu El Heraldo, Honduras». Consultáu'l 20-ene-2008.
  65. "El personaxe tuvo la so esplosión popular nel Mundial d'Arxentina '78, cola famosa guerra de papelinos que tuvo'l personaxe col relator José María Muñoz. «Yera una dómina na que taba tou prohibíu», recuerda Caloi. «L'únicu huequito nel qu'unu podía colar una opinión sobre'l presente yera al traviés del humor y el Mundial. Muñoz representaba a la voz oficial de la dictadura, que dicía que nun había que tirar papelinos a la cancha, y Clemente yera la voz contestataria, aguiyando a que la xente recibiera a la Seleición con papelinos. Foi maraviyosa la respuesta popular que nesi momentu recibió Clemente»". Respighi, Emanuel. «L'auténticu hincha oficial d'Arxentina». Diariu Páxina/12, 24 de xunu de 2006. Consultáu'l 20-ene-2008.
  66. «Bilardo y la táctica – Arxentina llevanta la Copa del Mundu per segunda vegada (1983/1990)». Asociación del Fútbol Arxentino. Consultáu'l 20-ene-2008.
  67. Coullaut, A.. «El toma y daca de Bilardo y Menotti». El País, España, 25 de setiembre de 2006. Consultáu'l 20-ene-2008.
  68. «El clásicu: el Narigón contra'l Flacu». Diariu Güei, 18 d'ochobre de 2005. Consultáu'l 30-ene-2008.
  69. «Don Ernesto. A los 95 años foi Ernesto Duchini». Páxina/12, Buenos Aires, 25 de marzu de 2006. Consultáu'l 30-ene-2008.
  70. «Nel fútbol nun hai cambéu d'orde mundial». ámbitu.com. Consultáu'l 12 de mayu de 2015.
  71. Baravalle, Jorge. «historia-del-f%C3%BAtbol-arxentín El día más negru na historia del fútbol arxentino». Diariu Infobae, 31 d'agostu de 2006. Consultáu'l 30-ene-2008.
  72. «Flashback». Revista El Gráficu, 31 d'agostu de 2006. Archiváu dende l'orixinal, el 26 de febreru de 2008. Consultáu'l 30-ene-2008.
  73. Burgu, Andrés. «Los grandes fracasos. La historia que queremos escaecer». Diariu Clarín, 12 de xunu de 2002. Consultáu'l 30-ene-2008.
  74. Martínez, Héctor. «Arxentina-Uruguái: el clásicu. Ye'l duelu que más vegaes se xugó (172)». As.Com Fútbol, 14 de xunetu de 2004. Consultáu'l 30-ene-2008.
  75. Sosa, Alejandro. «Pasión pol Fútbol Femenín». Asociación de Psicoloxía del Deporte Arxentina, 2005. Archiváu dende l'orixinal, el 19 de setiembre de 2007. Consultáu'l 20-ene-2008.
  76. Di Giano, Roberto; David Frydenberg, Julio. «El fútbol de l'Arxentina. Aproximamientos dende les ciencies sociales (IV). Entrevista a Lucas Rubinich». Revista Dixital, EFDeportes, Buenos Aires, Añu 5, Nᵘ24, agostu de 2000. Consultáu'l 30-ene-2008.
  77. «Estadístiques». Confederación Arxentina de Futbol de Salón-Futsal. Archiváu dende l'orixinal, el 23 de setiembre de 2012. Consultáu'l 27-ene-2008.
  78. «Historia n'Arxentina». Futsala.com.ar. Consultáu'l 27-ene-2008.
  79. «Futsal». Asociación del Fútbol Arxentino. Consultáu'l 27-ene-2008.
  80. «Fútbol pa ciegos editorial = Asociación del Fútbol Arxentino, Buenos Aires, 2006». Consultáu'l 27-ene-2008.
  81. «Reconocencia a deportistes de la Ciudá. Los Esperteyos alzar col Jorge Newbery d'Oru editorial = Gobiernu de la Ciudá de Buenos Aires, 2007». Consultáu'l 9-feb-2008.
  82. «La seleición arxentina de futsal pa ciegos, gallardoniada col Premiu Jorge Newbery d'Oru editorial = International Blind Sport Federation, 5 de febreru de 2007». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de mayu de 2009. Consultáu'l 9-feb-2008.
  83. «Fútbol de sablera editorial = Asociación del Fútbol Arxentino». Consultáu'l 27-ene-2008.
  84. ESPNdeportes - La pelota empezó a rodar
  85. Diariu Clarín - 30/09/2007 - Un títulu p'alimentar l'arguyu gai
  86. La Nación - 29/09/2007 - L'Arxentina, campeón nel Mundial Gai
  87. Frydenberg, Julio D.; Di Giano, Roberto. «El fútbol de l'Arxentina. Aproximamientos dende les ciencies sociales (VII). Entrevista a Angel Cappa». Revista Dixital EFDeportes, Buenos Aires, Añu 5, Nᵘ28, avientu de 2000. Consultáu'l 31-ene-2008.
  88. Antivero, Enrique; Mg. Vargas, Ciro; Dr. Parajón, Manuel; Lic. Ferragut, María Beatriz. «Vezos d'Actividá Física y Perceición del Esforcio». Centru Arxentín d'Información Deportiva,. Consultáu'l 31-ene-2008.
  89. Erdociaín, Luis; Isa, Rubén; Solís, Diana. «El sedentarismu n'Arxentina». Rede Arxentina d'Actividá Física, páx. 8. Archiváu dende l'orixinal, el 7 d'ochobre de 2009. Consultáu'l 31-ene-2008.
  90. Erdociaín, Luis; Isa, Rubén; Solís, Diana. «Deporte y xéneru. Vezos deportivos de los arxentinos». Asociación Llatinoamericana de Salú y Actividá Física. Consultáu'l 31-ene-2008.
  91. «El grupu de fútbol editorial = El Guxanu Coleutivu Autónomu de Reacreación Popular». Consultáu'l 31-ene-2008.
  92. «cancha-de-f%C3%BAtbol-5,-un-aut%C3%A9ntico-negociu-redondu Poner una cancha de fútbol 5, un auténticu "negociu redondu"». Minutu 1, 22 de payares de 2007. Consultáu'l 31-ene-2008.
  93. «Tornéu de papi-fútbol». Sindicatu de Lluz y Fuercia de Mar del Plata. Consultáu'l 31-ene-2008.
  94. «Plan Nacional de Deporte Social 2006/2007». Secretaría de Deportes de la Nación. Archiváu dende l'orixinal, el 3 d'avientu de 2008. Consultáu'l 31-ene-2008.
  95. Gaffney, Christopher (2007). «Fútbol, simbolismos ya identidaes en Buenos Aires, la ciudá de los estadios». Revista Dixital EFDeportes, Buenos Aires - Añu 12, agostu de 2007 (111). http://www.efdeportes.com/efd111/estadios-futbol-y-identidaes-en-buenos-aires.htm. 
  96. ,Turismu BsAs - Sitiu oficial de turismu de la Ciudá de Buenos Aires
  97. Diariu Clarín - 10/02/2004 - El gol olímpicu cumple 80
  98. Guiñazú, Daniel. «A ochenta años de la primer tresmisión de fútbol. El gol ye un rellatu imaxinariu». Páxina/12, Buenos Aires, 29 de payares de 2004. Consultáu'l 1-feb-2008.
  99. 99,0 99,1 Diariu Clarín - 03/08/2007 - van televisase los 10 partíos
  100. La Nación - 17/05/2007 - Tolos partíos, por TV
  101. La Nación - 26/04/1998 - Pa los que lo miren por TV
  102. La Nación - 19/05/2002 - Prensa, fútbol y monopoliu
  103. Diariu Clarín - 06/08/2006 - A ver fútbol pola tele
  104. Wall, A.. «Néstor dio vuelta'l partíu y la AFA rompió la unión con Clarín y TyC». Diariu Crítica. Archiváu dende l'orixinal, el 23 d'agostu de 2009. Consultáu'l 28 d'agostu de 2009.
  105. «sociedá-afa-y-tao-el-futbol-ye-un negociu estraordinariu La sociedá AFA y Estáu: "El fútbol ye un negociu estraordinariu"». Diariu La Nación. Consultáu'l 28 d'agostu de 2009.
  106. «Dilema: cómo se va recuperar el dineru qu'apurre'l Gobiernu». Diariu La Nación. Consultáu'l 28 d'agostu de 2009.
  107. De Miguel, Armando. «La llingua viva. L'inciertu orixe de les pallabres». Libertad Digital,. Consultáu'l 7-feb-2008.
  108. Escandell , María Victoria. «pallabra/pie_pagina.asp?pxp=12 Vierbu a vierbu. Enche». Centru Virtual Cervantes. Consultáu'l 7-feb-2008.
  109. Frydenberg, Julio David. «Los nomes de los clubes de fútbol. Buenos Aires 1880-1930». Revista Dixital EFDeportes, Añu 1, Nᵘ2; setiembre 1996. Consultáu'l 7-feb-2008.
  110. Encuesta Gran DT. en Clarín.
  111. Imaxe del diariu en formatu papel.
  112. Nota a Artemio López, sociólogu que dirixe la consultora Xe Archiváu el 9 de xineru de 2007 na Wayback Machine.
  113. (Consultáu en 2008) Los númberos de la pasión en Páxina 12.
  114. Chiappetta, Julio. «Qué llugar ocupa caúna de les barres braves». Diariu Clarín, Buenos Aires, 5 de setiembre de 2006. Consultáu'l 1-feb-2008.
  115. Bertolotto, Miguel Ángel y Starimel, Néstor (editores). «La pantasma de la impunidá: namái 33 condergaos». Diariu Clarín, Buenos Aires, 15 de mayu de 2000. Consultáu'l 1-feb-2008.
  116. «Muertes na historia pola violencia nel fútbol arxentino». Salvemos el futbol. Archiváu dende l'orixinal, el 10 de febreru de 2013. Consultáu'l 15 de marzu de 2013.
  117. «Una historia nefasta que yá tien 262 víctimes». Salvemos al Futbol - 27 de mayu de 2012. Consultáu'l 15-mar-2008.
  118. 118,0 118,1 La Nación - 26/06/2007 - Una indeseable llista que crez...
  119. «La Violencia nel Fútbol y la so historia».
  120. "Dos deteníos pol crime de brasilanu que glayó'l gol de Nixeria", Atlanta 1996.
  121. Romero, Amílcar (1999). "La muerte, ¿un gol en contra?", Revista dixital EFDeportes, Añu 4, Nᵘ14, Buenos Aires, xunu de 1999.
  122. Cámara Nacional d'Apelaciones del Trabayu. Sala VI, Exte. Nᵘ10.507/01, Sentencia 58683, Autos "Asociación Arxentina d'Árbitros AAA c/ Asociación del Fútbol Arxentino AFA s/ Práctica Deslleal", 22 de marzu de 2006.
  123. Veiga, Gustavo. «AAA vs SADRA vs AFA». Páxina/12. Consultáu'l 9-feb-2008.
  124. Asociación del Fútbol Arxentino - Colexu d'Árbitros
  125. AFA. «Elizondo presentó un plan ensin comparanza nel mundu enteru». Consultáu'l 11-feb-2008.
  126. Asociación Arxentina de Arbitros - Los arbitros arxentinos nos mundiales
  127. AFA. «Galería de la Fama del Fútbol Arxentino». Asociación del Fútbol Arxentino, 2008. Consultáu'l 1-feb-2008.
  128. Tagliaferri, Guillermo. «La seleición de tolos tiempos». Diariu Clarín, Buenos Aires, 1 de xineru de 2000. Consultáu'l 1-feb-2008.
  129. 129,0 129,1 IFFHS. «Los 304 Meyores Goliadores de primer División en la Historia». International Federation of Football History and Statistics, 2008. Consultáu'l 1-feb-2008.
  130. Los siguientes son los 15 xugadores que superaron na so carrera'l permediu d'un gol por partíu:
    Xugador País Permediu style="background:
    1. ccccff"|Goles
    Partíos
    Fernando Peyroteo Angola 1,6751 330 197
    Josef Bican Austria
    Checoslovaquia
    1,5191 518 341
    Imre Schlosser Hungría 1,3113 417 318
    Joseph Bambrick Irlanda 1,3068 345 264
    Ferenc Déak Hungría 1,2815 305 238
    Isidro Lángara España 1,1707 336 287
    Jimmy Jones Irlanda 1,1544 329 285
    Franz Binder Austria 1,1029 268 243
    Arthur Friedenreich Brasil 1,0960 354 323
    Gyula Zsengéller Hungría 1,0558 416 394
    Valeriano López Perú 1,0402 207 199
    Bernabé Ferreyra Arxentina 1,0175 232 228
    József Takács Hungría 1,0141 360 355
    José Pinto Carvalho Portugal 1,0139 292 288
    James McGrory Escocia 1,0049 410 408
    IFFHS, 2008
  131. Bossio, Miguel (2 de xunetu de 2008). «Labruna glayó otru gol 67 años dempués». Clarín. Consultáu'l 21 de xineru de 2013.
  132. «Taraconi, Domingo Tarascone». Fútbol Factory. Archiváu dende l'orixinal, el 3 d'avientu de 2015. Consultáu'l 1-feb-2008.
  133. «El récor del fútbol arxentino: Maximiliano Susan». Club Atlético Estudiantes. Archiváu dende l'orixinal, el 18 d'ochobre de 2003. Consultáu'l 1-feb-2008.
  134. Récores. Los más y los menos del fútbol arxentino, Clarín, 13 d'agostu de 2001.
  135. IFFHS. «Los 80 máximos goliadores de primer División de tolos tiempos xugando de defensor». International Federation of Football History and Statistics, 2008. Consultáu'l 1-feb-2008.
  136. Tagliaferri, Guillermo. «¿Te acordás hermanu? Aquellos 90 segundos de Maglioni». Diariu Clarín, Buenos Aires, 17 de mayu de 2003. Consultáu'l 1-feb-2008.
  137. IFFHS. «Los 405 porteros de primer División que más tiempu tuvieron ensin recibir un gol». International Federation of Football History and Statistics, 2008. Consultáu'l 1-feb-2008.
  138. IFFHS. «Meyor Porteru Suramericanu del Sieglu». International Federation of Football History and Statistics, 2008. Consultáu'l 1-feb-2008.
  139. 139,0 139,1 IFFHS. «El Meyor Xugador Mundial del Sieglu». International Federation of Football History and Statistics, 2008. Consultáu'l 1-feb-2008.
  140. «Alfredo Di Stéfano Laulhé - International Matches». Rec.Sport.Soccer Statistics Foundation.
  141. «Alfredo Di Stéfano». Web Oficial de Real Madrid. Archiváu dende l'orixinal, el 8 de mayu de 2013.
  142. «Alfredo Di Stéfano». Foru El Mitu. Archiváu dende l'orixinal, el 26 de marzu de 2013.
  143. «Alfredo Di Stéfano». Planeta Sedna.
  144. ABCGol. «Récores mundiales del fútbol». ABCGol. Consultáu'l 1-feb-2008.
  145. UF. «Récores del fútbol». Universu Fútbol. Consultáu'l 1-feb-2008.
  146. Uzquiz, Pedro Oise ruiu de pelota, Clarín, 5 de payares de 1998.
  147. Ponisio, Julián. «Cuerpo, estilos y emociones nos entamos de la práctica futbolística na Arxentina y la so rellación col tangu». Revista Dixital EFDeportes, Buenos Aires Añu 10 (92 -xineru de 2006-). http://www.efdeportes.com/efd92/tangu.htm. 
  148. 148,0 148,1 148,2 Fliess, Enrique (2004). «Los dos berretines: Tangu y Futbol». Revista Tangu Reporter, Estaos Xuníos Fútbol y Tangu (97, Xunu 2004). http://webcom.com/reporter/nota-futbol.html. 
  149. Sarcione, Juan (1929). «Llargue esa Mujica». Tou Tangu, Buenos Aires. http://www.todotango.com/Spanish/biblioteca/letra/lletra.asp?idletra=2889. 
  150. Clauso, Venancio; Tagini, Armando. «Taponazo». Tangos. Archiváu dende l'orixinal, el 15 de xineru de 2008. Consultáu'l 3-feb-2008.
  151. García Oliveri, Ricardo. «http://www.clarin.com/diario/1998/08/10/c-00701d.htm A 50 años del estreño de "Pelota de trapu"». Clarín, 10 d'agostu de 1998. Consultáu'l 3-feb-2008.
  152. 152,0 152,1 Santoro, Roberto Jorge (1971). Lliteratura de la pelota. Buenos Aires: Papeles de Buenos Aires.
  153. Dujovne Ortiz, Alicia. «Un musulmán nel estadiu de Hitler». La Nación. Consultáu'l 13-feb-2008.
  154. Borges, Jorge Luis; Bioy Casares, Adolfo (1970). Chroniques de Bustos Domecq. Lettres nouvelles.
  155. «Pelota de papel yá ye un golazu». Clarín (2 de xunu de 2016). Consultáu'l 2 de xunu de 2016.
  156. (2016) Pelota de papel editorial=Planeta. ISBN 978-950-49-5175-9.

Notes editar

  1. Les asociaciones más antigües, depués de les britániques, son: Dinamarca y Países Baxos (1889), Nueva Zelanda (1891), Arxentina (1891), Bélxica, Chile y Suiza (1895) ya Italia (1898).[10] Les restantes empecipiar nel sieglu XX.
  2. Arxentina comparte'l récor absolutu de diecinueve títulos oficiales coles seleiciones de Brasil y Uruguái.

Bibliografía editar

  • Archetti,, Eduardo P. (2001). El potreru, la pista y el ring: Les patries del deporte arxentino. Buenos Aires: Fondu de Cultura Económica.
  • Bayer, Osvaldo (1990). Fútbol arxentín. Buenos Aires: Suramericana.
  • Gorin, Natalio (2005). Fútbol: memoria de mediu sieglu. Buenos Aires: Instituto Movilizador de Fondos Cooperativos.
  • La Nación (1995). Historia del fútbol arxentino. Buenos Aires: La Nación.
  • Raffo, Víctor (2004). L'orixe británicu del deporte arxentino. Buenos Aires: Gráfica MPS. ISBN 9789874381071.
  • Santoro, Roberto Jorge (1971). Lliteratura de la pelota. Buenos Aires: Papeles de Buenos Aires.

Enllaces esternos editar