Historia de Cuba

(Redirixío dende Hestoria de Cuba)

La prehistoria de la islla de Cuba entiende dende alredor del añu 8000 e.C. cola llegada de los primeres aboríxenes hasta la llegada de Cristóbal Colón en 1492. La historia escrita de la islla empieza cola penetración española que creó la Capitanía Xeneral de Cuba.

Indios en Cuba. Grabáu de 1558.

Cuba independizar d'España dempués de la derrota d'esta postrera na Guerra d'España y Estaos Xuníos. Como resultancia, la islla pasó a ser controlada por Estaos Xuníos, que tres una intervención militar, da-y la forma d'una República, anque nos fechos siguiera dependiendo d'aquel país hasta la Revolución cubana.

Migraciones prehispániques escontra Cuba editar

El rexistru arqueolóxicu suxure que Cuba se pobló por aciu diverses migraciones procedentes de tantu de Norteamérica, como de Suramérica, arqueológicamente atestiguáronse les siguientes migraciones:

  • Primer Migración: 6000 e.C. Dende'l Golfu de Méxicu y Norteamérica. Cazadores paleolíticos que veníen del Missisippi, la Florida y Les Bahames detrás del "galbaniegu xigante" Megalocnus rodens, el manatí, el almiquí, la jutía y otros.
  • Segunda Migración: 2500 e.C. dende Mesoamérica y Suramérica, especialmente los territorios qu'ocupen Méxicu, Honduras y Venezuela. Establecer na mariña sur de Cuba (Barraquera de Zapata, Isla de Pinos y Guanahacabibes). Pescadores de plataforma y pañadores de mariña. Usaben cuchiellos, percutores, morteros con conches, picos, etc. Podríen tener una organización matrilineal y soterraben a los sos muertos.
  • Tercer Migración: 500 e.C. dende la Florida y el valle del Missisippi. Asitiar en Matanzas y estendiéronse per esa zona de la mariña norte.
  • Cuarta Migración: sieglu VI d. C. Primer migración de taínos dende Les Antilles y allugar fundamentalmente na zona oriental de Cuba, alredor de l'actual Banes. Introducieron el maíz, la yuca, el tabacu y munchos instrumentos de la economía agroalfarera. Teníen rituales y teníen una organización social.
  • Quinta Migración: Cuba hispanica ye bien guapa y bona desque'l conquistador Español Nicolas pisu continente centru americanu, toos vivieron felices. Siboney foi anterior al Guanajatabey o si esti lo precedió na so llegada a Cuba. Los restos del Guanajatabey fueron afayaos pol Ing. José A. Cosculluela nel montículo de Guayabo Blanco na Barraquera de Zapata, a fines del añu 1913.

pertenecía al periodu o cultura de la concha; el so artefautu carauterísticu yera la gubia, el so craniu ensin deformar, grande con 1382 c.c. de capacidá, Lipsi-Subbraquicéfalo. Foi nomáu polos sabios del Grupu Guamá, "Home de Cosculluela". Vivió en tola isla, pero nel momentu del descubrimientu amenorgara notablemente y abellugárase na parte occidental de Cuba, actual provincia de Pinar de Rio y en dellos cayos na mariña sur de la isla. Nun se conoz con exactitú la so procedencia. En tiempu siguió-y el "Siboney", el verdaderu cubanu. Pertenecía al periodu segundu o cultura de la piedra. Los sos preseos carauterísticos yeren la gubia, bola y daga. Los sos asientos típicos fueron: Picu Tuertu del Naranxal, Cayo Redondo y Soroa. El so craniu pequeñu ensin deformar, 1165 c.c., Mesosubbraquicéfalo foi denomináu Home de Montané. Habitó en tola islla y cuando asocede'l descubrimientu fuera sojuzgado pol Taíno que foi'l postreru y más adelantráu de los indíxenes. Pertenecía al periodu terceru o cultura de folla o alfarería; los sos preseos carauterísticos fueron los hachos petaloides y les vasíes de folla. Los sos llugares típicos: Baracoa, Banes, Morón y Cienfuegos. El so craniu tenía deformación tubular oblicua, y un permediu de 1435 c.c. de capacidá cranial (según Broca la capacidá media del craniu de la raza xermánica nel sieglu XIX yera de 1534 c.c., la de la negra 1371 y la de l'australiana 1228). El siboney yera d'orixe arahuaco procedentes d'América del Sur, los sos llinguaxes yeren bien paecíos y con raigaños asemeyaos.

Llegada de Colón editar

 
Retruques de les carabeles de Colón.

Mientres el primer viaxe de Cristóbal Colón, la primer islla visitada y conocida polos nativos como Guanahani foi bautizada col nome de San Salvador, la segunda col nome de "Santa María de la Concepción" (Rum Cay), la tercera bautizar "Fernandina" (Isla Long) n'honor a Fernandu II d'Aragón pol so gran tamañu, y a la islla llamada "Samaet" polos nativos bautizar como "Isabela" ( Crooked Island) n'honor a Sabela I de Castiella. Ye nesta última isla'l 21 d'ochobre de 1492 onde Colón escucha falar a los nativos de la islla llamada "Colba" (Cuba) y de "Bohio" (La Española). Colón entusiasmóse, pos taba convencíu de que Colba yera Cipango, inclusive portaba cartes de los Reis Católicos dirixíes al Gran Khan, pos l'oxetivu del viaxe yera precisamente viaxar a les tierres d'oriente en busca de perlles y oru.

Acompañáu de diez nativos de Guanahani, el miércoles 24 d'ochobre partió de la islla Isabela en busca de Cuba, dempués de cruciar unos bancos de sable (Ragged Island) na tarde lluviosa del sábadu 27 d'ochobre de 1492 columbraron la isla. A otru día navegaron per un ríu descritu como "bien formosu y ensin peligru de baxes nin otros inconvenientes, con una boca de doce braces y bien ancha pa barloventear", dixo l'almirante:

" ...Que nunca tan formosa cosa vido, llenu d'árboles toa corralada'l ríu, formosos y verdes y diversos de los nuesos, con flores y col so frutu cada unu de la so manera. Aves munches y paxarinos que cantaben bien dulcemente; había gran cantidá de palmes d'otra manera que les de Guinea y de les nueses, d'una estatura mediana y los pies ensin aquella camisa y les fueyes bien grandes, coles cualos acovecen les cases; la tierra bien llana...."
Diariu d'a bordu de Cristóbal Colón[1]

Baxaron a tierra y atoparon dos cases que creyeron de pescadores de llagostes, poles redes de filo de palma, cordeles y anzuelos según apareyos de pesca. Créese que'l llugar ye anguaño la badea Bariay, a la cual Colón bautizó como'l "ríu y puertu de San Salvador", saleando escontra'l poniente atopó un pequeñu ríu al que bautizó col nome de "ríu de la Lluna", pocu dempués unu más grande al que bautizó como'l "ríu de los Mares" (puertu de Gibara, Bartolomé de las Casas identificar como Baracoa), onde Colón detener por dos selmanes calteniendo contautu colos nativos. El capitán de la Pinta comunicándose colos nativos entendió que Cuba yera una ciudá en tierra firme, y que al norte había un rei que tenía guerra col Gran Khan, pero lo que realmente intentaben comunicar los nativos yera que al norte esistía una provincia llamada "Cubanacán".[2]

Colón bautizó a la islla col nome de "Juana"[3] n'honor a Juan d'Aragón quién entá vivía y yera l'herederu a la corona de los Reis Católicos patrocinadores del viaxe. Frecuentemente piénsase que foi bautizada n'honor a Xuana I de Castiella, lo que ye un error, pos ésta namái foi darréu la heredera del tronu tres les muertes del príncipe Juan (4 d'ochobre de 1497) y de la so hermana mayor Isabel d'Aragón (23 d'agostu de 1498).

El so insularidad foi probada depués d'un bojeo lleváu a cabu ente 1509 y 1510 por Sebastián de Ocampo.

Años más tarde, el nome de "Fernandina" foi treslladáu a la islla de Cuba pol so gran tamañu en comparanza a la islla Long, tamién se-y pretendió asignar el nome de "Santiago" pela ciudá que fundó Diego Velázquez de Cuéllar en 1515. Sicasí la islla siempres foi referida col nome de "Cuba", yá seya por "Cubanacán" ó por una derivación de "Colba".[4]

Periodu colonial editar

 
Puertu de Santiago en Cuba.

Casi dos décades dempués del primer viaxe de Colón empecípiase la conquista de la islla per España, como parte del procesu d'ocupación que s'irradiaba escontra diverses tierres del Caribe. A Diego Velázquez, unu de los colonos más ricos de La Española, encargar sojuzgar el territoriu cubanu, que s'empecipió en 1510 con una enllargada operación de reconocencia y conquista, llarada de cruentos incidentes. Sollertaos alrodiu de les tropelías cometíes polos españoles nes islles vecines, los aboríxenes de la rexón oriental de Cuba aguantaron la invasión hispana, dirixíos por Yahatuey o Hatuey, un cacique fuxitivu de La Española, quien finalmente foi prindáu y quemáu vivu como escarmientu.

Cola fundación de La nuesa Señora de l'Asunción de Baracoa en 1512, los españoles entamaron l'establecimientu de siete villes coles mires de controlar el territoriu conquistáu - San Salvador de Bayamo (1513), la Santísima Trinidad, Santa María del Puertu Príncipe (Camagüey) y Sancti Spíritus (1514), San Cristóbal de l'Habana (1515)- hasta concluyir con Santiago de Cuba (1515), designada sede del gobiernu. Dende estos asentamientos, que na so mayoría camudaron el so primitivu allugamientu, empecipiaron los conquistadores la esplotación de los recursos de la isla.

Per aquellos díes la industria fundamental nel territoriu llindar a una fallida busca d'oru, la ganadería y una incipiente agricultura.

L'actividá económica sofitar nel trabayu de los indíxenes, apurríos a los colonos pola Corona por aciu el sistema de "encomiendes", una especie de concesión personal, revocable y non transmisible, por aciu el cual el colonu comprometer a vistir, alimentar y cristianizar al aborixe a cambéu del derechu de faelo trabayar nel so beneficiu. El renglón económicu dominante nestos primeros años de la colonia foi la minería, específicamente la estraición d'oru, actividá na cual emplegar indios encamentaos según dellos esclavos negros que s'integraron dende bien ceo al conglomeráu étnicu que sieglos dempués constituyiría'l pueblu cubanu.

El rápidu escosamientu de los llavaderos d'oru y el drásticu amenorgamientu de la población incluyíos los españoles, apuntaos en gran númberu nes socesives espediciones pa la conquista del continente- convirtieron a la ganadería na principal fonte de riqueza de Cuba. A falta d'oru, la carne salao y los cueros seríen les mercancíes casi esclusives coles que los escasos colonos de la islla podríen incorporase a los circuitos comerciales del naciente imperiu español.

Concebíu so ríxidos principios mercantilistes, el comerciu imperial desenvolveríase como un zarráu monopoliu que remanaba la Casa de Contratación de Sevilla, lo que nun tardó n'espertar los celosos mambises d'otres naciones europees.

Esclavos y pirates editar

Los aboríxenes empezaron a arralecer como mano d'obra por cuenta de los abusos y enfermedaes traíes polos españoles a la isla, polo que decidió traese Comerciu atlánticu d'esclavos esclavos que fueron mercaos a Portugal. Tratar adquirió proporciones enormes, arriqueciéndose principalmente col infame tráficu decretáu por Carlos V y siguíu hasta mediaos del sieglu 16 polos traficantes flamencos de la corte de Carlos I, a quien se-yos concedió'l monopoliu de tratar d'esclavos a introducise nes Antilles, mesmu que depués se trespasó a los xenoveses establecíos en Sevilla y finalmente pasó a manes de los traficantes españoles, esto yá pa principios del sieglu 17.

En 1628 la escuadra holandesa al mandu de Piet Hein ganó y encetó a la flota de Cerdá y Benavides, que se dirixíen a España frente a Matanzas.

En 1629, fracasó l'ataque de la flota holandesa mandada pol almirante corsariu Cornelius Jol alies pata de palu, contra L'Habana, defendida por Cabrera.

La prosperidá de la Antilla foi tan estraordinaria que nun tardaron los corsarios y pirates, franceses ya ingleses, en faer a Cuba de nuevu, víctima de les sos pillajes. Ello asocedió al ocupar nuevamente Rojas el gobiernu y mientres el mandu de los sos socesores Juanes Dávila, Luján, Tejada y Barnuevo, últimu gobernador de felicidá Antilla nel sieglu XV. A Tejada debióse-y la construcción de los castiellos de Morru y de la Punta; nel so tiempu conceder a L'Habana el títulu de ciudá.

En 1652, Los Hermanos de la Mariña, que la so base d'operaciones tuvo asitiada na islla de La Tortúa, escalaron San Juan de los Remedios y lleváronse a les muyeres, esclavos y los ornamientos de les ilesies.

En 1654 los pirates desembarquen de nuevu pol puertu de Casilda, y asalten a Trinidad, faciendo que'l par de centenares d'habitantes de la villa fuxan espavoríos. El cura de la Ilesia qu'acompañara a los colonos na fuxida, torna al pobláu pa tratar d'evitar la profanación del so Santu Recintu, y ye asesináu. Los asaltantes lleváronse cuanto podíen de la villa, incluyendo tamién crucifixos y oxetos de plata, oru, y cuanto de valor atoparon na Ilesia.

En 1662, desembarcó una espedición inglesa compuesta por 900 homes dispuesta a invadir la isla. Desembarcaron en Santiago. Permanecieron un mes y n'amburando los edificios públicos, lleváronse los cañones del castiellu del Morru y les campanes de la ilesia.

Nel día de Navidá de 1665, los bucaneros franceses, al mandu del pirata Legrand, con 300 homes asaltaron y destruyeron Sancti Spiritus.

En 1667 el francés Jacques Jean David Nau (Francois L'Olonnois - el Olonés), ataca los poblaos Batabanó, San Juan de los Remedios, y Puertu Príncipe. Esti pirata - filibusteru'l Olonés, llegara al Caribe cuando tenía 20 años d'edá (1650), y dende bien ceo se destacar pola so crueldá. En 1668 nos cayos al norte de l'antigua provincia de les Villes (güei Villa Clara), prinda un barcu español, y asesina a tolos tripulantes. El Olonés con asientu na islla Tortúa (abellugu de pirates), llegó a comandar una flota hasta d'unos 50 navíos pirates. Nuna de les sos incursiones p'atacar dalgún puntu de Panamá o Colombia, sorprender una nube nel golfu de Darién, que fai naufragar la so nave, y ye prindáu polos nativos de la zona que la maten.

En 1668 Henry Morgan, con 700 homes, ingleses y franceses, invadió Camagüey y Puertu Príncipe. Venció la resistencia de la ciudá. Dexó zarraos na ilesia, mientres el saquéu, a munches muyeres y neños que perecieron de fame. Iguales saqueos acometió Morgan en Venezuela y l'istmu de Panamá. N'atención a los sos servicios el gobiernu inglés nomó-y gobernador de Xamaica.

En 1674 el gobiernu español autorizó'l corsu. Esta midida forzó a los filibusteros a que se treslladaren del mar de les Antilles al Pacíficu. La so posterior persecución nel Pacíficu provocó dalgún regresu al mar de les Antilles. El postreru filibusteru de la zona, foi l'holandés Lorenzo Graaf, llamáu Lorencillo pola so baxa estatura. Foi'l terror de les mariñes del golfu de Méxicu, Cuba y de la mariña de Venezuela hasta que les flotes británicu y neerlandés destruyeron los sos abellugos n'Haití. En 1697, l'almirante inglés Neville acabó con toos.

La destrucción de la tramposería produció dalguna tranquilidá, pero'l Dr. Vidal Morales escribió que al rematar el sieglu XVII xacía la colonia de Cuba nel más murniu estáu d'abatimientu. La población yera bien escasa (estimábanse trenta o cuarenta mil habitantes) habiéndose casi escastáu los naturales, menguaos los europeos por repitíes epidemies, casi nula la inmigración blanca ya inda de poca importancia l'africana. La producción yera insignificante y les ríxides lleis del monopoliu nun dexaben el comerciu colos estranxeros, dando llugar al más escandalosu contrabandu. Tampoco esistía la industria, y l'educación yera bien rudimentaria.

=== Los Borbones y encamiento Cuba === L'ascensu de la dinastía Borbón al tronu español a principios del sieglu XVIII, traxo apareyada una modernización de les concepciones mercantilistes que presidíen el comerciu. Lloñe de debilitase, el monopoliu diversificóse y dexóse sentir de diversa manera na vida económica de les colonies. Nel casu cubanu, ello condució a la instauración del estancu del tabacu, destináu a monopolizar en beneficiu de la Corona la ellaboración y comerciu de l'arumosa fueya, convertida yá nel más granible renglón económicu de la isla. La midida foi aguantada por comerciantes y cultivadores, lo que dio llugar a protestes y sulevaciones, la tercera de les cualos foi violentamente reprimida por aciu la execución d'once vegueros en Santiago de las Vegas, población próxima a la capital. Imposibilitaos de vencer el monopoliu, los más ricos habaneros decidieron participar de los sos beneficios. Acomuñaos con comerciantes peninsulares, llograron interesar al Rei y llograr el so favor pa constituyir una Real Compañía de Comerciu de L'Habana (1740), que monopolizó por más de dos décades l'actividá mercantil de Cuba.

El sieglu XVIII foi escenariu de socesives guerres ente les principales potencies europees, que nel ámbitu americanu escorrieron un definíu interés mercantil. Toes elles afectaron a Cuba quiera que non, pero ensin dulda la más trascendente foi la Guerra de los Siete Años (1756-1763), nel cursu de la cual L'Habana foi tomada por un cuerpu espedicionariu inglés. La ineficacia de les máximes autoridaes españoles na defensa de la ciudá oldeó cola disposición combativa de los criollos, espresada sobremanera na figura de José Antonio Gómez, valerosu capitán de milicia de la cercana villa de Guanabacoa, muertu por cuenta de los combates.

Mientres los once meses que duró la ocupación inglesa -agostu de 1762 a xunetu de 1763- L'Habana foi teatru d'una intensa actividá mercantil que pondría de manifiestu les posibilidaes de la economía cubana, hasta esi momentu peslada pol sistema colonial español.

Al restablecese'l dominiu hispanu sobre la parte occidental de la isla, el Rei Carlos III y los sos ministros ilustraos adoptaron una socesión de midíes que favoreceríen el progresu de la isla.

La primera d'elles foi'l fortalecimientu de los sos defenses, de lo cual sería máxima espresión la construcción de la pimpana y costosísima fortaleza de San Carlos de La Cabana en L'Habana; a esta sumaríense numberoses construcciones civiles, como'l Palaciu de los Capitanes Xenerales (de gobiernu) y relixoses, como la Catedral, aportaes símbolos del paisaxe habanero.

El comerciu esterior de la islla amplióse, al empar que s'ameyoraron les comunicaciones interiores y fomentáronse nuevos poblaos como Pinar del Río y Jaruco. Otres midíes tuvieron empuestes a anovar la xestión gubernativa, particularmente cola creación de la Intendencia y de l'Alministración de Rentes.

Nesti contestu efeutuóse'l primer censu de población (1774) qu'amosó la esistencia en Cuba de 171 620 habitantes.

En 1803 y 1804 recibió a miles d'emigraos españoles provenientes de la Luisiana cuando foi vendida por Francia a los Estaos Xuníos, faltando al compromisu de revertila a España en casu de nun interesa-y. Amás, recibió la inmigración de la población francesa de Santu Domingu cuando, en declarando ésta la so independencia, Napoleón unvió ellí les sos tropes. Estos franceses establecer na so casi totalidá en Santiago, Guantánamo, Baracoa y poblaciones xunto a Sierra Maestra. En xunetu de 1808, por cuenta de la Guerra de la Independencia, el gobernador de la isla, Salvador de Muriu y Salazar, axuntó a les autoridaes y alcordó la proclamación de Fernandu VII y declaró la guerra a Napoleón. Ello produció que'l pueblu asaltara les cases de munchos franceses en Nipe, Holguín, Sagua, Mayari, Santiago, Baracoa, Guantánamo, etc.

En 1812 tuvo'l primer intentu de consiguir la independencia siguiendo l'exemplu d'Haití lideráu pol esclavu Antonio Aponte, que'l so oxetu yera llograr la emancipación de Cuba y establecer un gobiernu negru. Al ser prindáu, foi condergáu a muerte con ocho correlixonarios.

En 1818 gobernaba la isla'l xeneral José de Cienfuegos, y los diputaos nes Cortes pola provincia de Cuba Francisco d'Arango y Parreño, José Pablo Valiente y al superintendente de Facienda Alejandro Ramírez llograron la concesión de llibre comerciu de los puertos de Cuba con tolos mercaos estranxeros. Esti postreru, según diz el doctor D. Vidal Morales nel so Historia de Cuba, foi un defensor de los derechos y materiales de Cuba; odiaba'l vergonzosu tráficu d'esclavos y cuantes torgues oponer al progresu d'estes tierres. Contribuyó a la fundación de Cienfuegos y al progresu de les colonies de Nuevitas, Guantánamo y Mariel. Combatió'l contrabandu. Na Sociedá Patriótica, de la que yera'l direutor, fundó la Seición d'educación primaria, l'Academia de dibuxu y pintura, el Xardín Botánicu, les cátedres d'Anatomía y Botánica y el proyeutu de la de Química. Ramírez finó'l 20 de mayu de 1821.

Los colonizadores españoles establecieron la cría de ganáu y el cultivu de la caña d'azucre y el tabacu como los principales oxetivos económicos de Cuba. Asina la riqueza de Cuba ente 1823 y el final del sieglu XIX alzar a un nivel peraltu. Los capitanes xenerales convirtieron la islla nuna dictadura totalmente distinta a les autocracies anteriores. La esclavitú y el tráficu (prohibíu) d'esclavos sofitaben el progresu. La mano d'obra indíxena yá sumiera por completu ya importábense esclavos africanos pa trabayar nos ranchos y plantíos al traviés de barcos de los Estaos Xuníos y aseguraos en dichu país. Dellos presidentes d'Estaos Xuníos afalagaron la idea d'adquirir la isla.

Nos años posteriores, la situación económica cubana esperimentó cambeos significativos. La producción de café derrumbóse ablayada pola cabileña política arancelaria española, la competencia del granu brasilanu y la cimera rentabilidá de la caña.

La mesma producción azucrera viose empuxada a la modernización de les sos manufactures ante l'emburrie mercantil del azucre de remolacha européu. Cada vez más dependiente d'un solu productu -l'azucre- y del mercáu d'Estaos Xuníos, Cuba precisaba fondos tresformamientos socioeconómiques a para les cualos la esclavitú y la política colonial española suponíen grandes torgues.

El fracasu de la Xunta d'Información convocada en 1867 pol gobiernu metropolitanu pa revisar la so política colonial en Cuba, supunxo un golpe demoledor pa les esperances reformistes atayaes en repitíes ocasiones. Tales circunstancies favorecieron l'independentismu latente ente los sectores más avanzaos de la sociedá cubana, favoreciendo l'articulación d'un vastu movimientu conspirativo nes rexones centro orientales del país.

Lluches independentistes editar

Influencia nel pensamientu independentista de los cubanos editar

Cuba foi la penúltima colonia española importante n'América en llograr la so independencia.

L'abolición de les lleis d'esclavitú defendíes pola metrópolis, zarapicó cola oposición de los terratenientes cubanos. Ente discutinios sobre les indemnizaciones que teníen de recibir los terratenientes d'una exhausta metrópolis consumida por guerres internes, inclinó a les principales families a ver con bonos güeyos la incorporación a los estaos esclavistes del Sur de los EEXX, mientres paecíen entablarse negociaciones pa la venta de la islla a la Unión per cientu trenta millones de dólares. Les negociaciones fracasaron, bien por patriotismu o porque nun interesaba al sur de los EEXX, una incorporación a la Unión que prohibiera definitivamente la esclavitú, bien polos cambeos de gobiernu n'España.

En fracasando l'intentu de los estaos sureños de Norteamérica de anexonala a la Unión ente 1848 y 1851, impulsada polos principales terratenientes de la isla, José Aniceto Iznaga Borrell colos sos hermanos José Antonio y Antonio Abá y el xeneral español nacíu en Venezuela, Narciso López, quien riquieron el sofitu del políticu sudista Jefferson Davis y del financieru Vanderbilt, foi-yos ufiertáu'l mayor Robert E. Lee pa la direición de la invasión. Finalmente la invasión con mercenarios reclutados de la recién guerra ente Méxicu y los Estaos Xuníos foi desautorizada pol gobiernu de Washington, quien fixo respetar a los estaos sureños el tratáu de neutralidá ente España y los Estaos Xuníos de Norteamérica de 1818. Ante la prohibición el mayor Robert E. Lee refugó la direición que foi asumida por el mesmu Narciso López, a quien los sos patrocinadores llamaben "El Gran Pirata". Narciso López, pel so llau, dedicar a preparar una espedición, a l'apertura de suscripciones y financiamientu al traviés de la familia Iznaga que financiaron la primer invasión de Cuba en 1849. La falta de sofitu internu yá que se vía la espedición como una invasión estranxera, fixo fracasar la espedición. Prindaos los invasores, foi executáu Narciso López por garrote llaín, por traición. Dalgunos de la familia Iznaga, (parientes de Narciso López por matrimoniu d'este con una sobrina), ante'l fracasu de la invasión, instalar en Nueva York y en Mississippi, onde adquirieron gran cantidá de tierres de cultivu en cantu del ríu y siguieron la causa pola independencia de Cuba dende 1820 a 1902. Los mambises fueron encabezaos pol Xeneral Ernesto Castañeda.

Mientres la guerra civil de los EEXX, dellos barcos procedentes de Cuba fueron fundíos pola Unión por tratar de romper el bloquéu a que taben sometíos los puertos del Sur de los EEXX.

Motivos d'estes lluches independentistes editar

La independencia cubana ye una de les más tardíes d'América Llatina, que va rematar cola proclamación de la República de Cuba'l 20 de mayu de 1902. Los movimientos lliberadores empiecen en Cuba a mediaos del sieglu XIX, en 1848 esautamente cola publicación del «El destín manifiestu». En 1868 españa la primer guerra de la independencia tres el Berru de Yara, guerra conocida como la guerra de los diez años, una y bones efeutivamente va rematar en 1878 tres la Paz d'El Zanjón.

Cuba yera una gran productora azucrera, y la cayida de los precios del azucre son el detonante que provoquen una nueva insurrección contra la corona Española en 1895. Tres dures y sangrientes batalles contra'l xeneral español Valeriano Weyler, el 15 de febreru de 1898 la misteriosa esplosión del "Maine" fai que EE. UU. declare la guerra a España, que ye finalmente ganada poles fuercies Cubanes na batalla d'Agües Clares n'agostu del mesmu añu. Yá n'avientu, el Tratáu de París3 dexa a Cuba so bandera d'Estaos Xuníos. Empezaba un periodu inciertu pa Cuba, ensin que la islla fora, nes pallabres del Xeneralísimu cubanu Máximo Gómez, "nin llibre nin independiente inda". Estaos Xuníos tomara'l compromisu de dexar la independencia cubana nel momentu que na islla hubieren garantíes de poder cuntar con un gobiernu estable.

Asina, en 1900 van convocase eleiciones que van formar l'Asamblea Constituyente, siendo'l sistema de votación el sufraxu ilustráu (puede votar aquél que sepa lleer y escribir) y censitario (más de 250 pesos en propiedaes). Esta Asamblea va redactar y va aprobar la Constitución de 1901, siguiendo les doctrines marcaes dende la Revolución Francesa, estableciendo un réxime republicano y representativo, entamáu en redol a la división de poderes de Montesquieu. Sicasí, EE. UU. impondría diverses enmiendes ente les cualos incluyíense la cesión de terrenes como Badea Honda y Guantánamo. Finalmente, el 20 de mayu de 1902 naz la República de Cuba con Tomás Estrada Palma como presidente.

Como yá diximos antes, la mala situación económica de la islla provocada pola baxada de los precios del azucre foi unu de los principales motivos polos cualos el pueblu cubanu llevantar n'armes contra la corona Española. Anque la esclavitú aboliérase, les condiciones de los negros y mulatos na colonia yeren deplorables, polo que los berros llibertadores atoparon una rápida y favorable respuesta per parte de los segmentos sociales más desfavorecidos. La mala situación de los llabradores fizo que los insurrectos llograren el sofitu popular dende'l primer momentu, magar seríen les clases altes, terratenientes azucreros na so gran mayoría, los que más fervientemente sofitaríen la revuelta. Un comerciu controláu per España retayaba los beneficios, y la posibilidá de comerciar llibremente foi abondo curiosa: Les presiones de la burguesía testil catalana llevaren a promulgar de la Llei de Rellaciones Comerciales coles Antilles (1882) y l'Arancel Cánovas (1891),[5] que garantizaben el monopoliu del testil catalán obligando a Cuba absorber los sos escedentes de producción.[6] Esti privilexu nel mercáu cubanu asitió la industrialización en Cataluña mientres la crisis de la década de 1880, derivada de los sos problemes de competitividá,[7] a cuenta de los intereses de la industria cubano, lo que foi un estímulu esencial de la revuelta.[8]

Otru de los motivantes de la independencia fueron los intereses coloniales de EE. UU. Esistíen grandes grupos de presión d'inmigrantes cubanos residentes n'EEXX qu'abogaben por un acercamientu ente dambos países. Ente que EE. UU. yera miráu con bona cara, España yera'l "malu" de la película, el gran enemigu. Estaos Xuníos yera una potencia emerxente y insaciable, que trataría de 'arreyar' siquier comercialmente a la gran mayoría de países fronterizos o xeográficamente cercanos.

Sicasí, y dende un puntu de vista daqué más esistencialista, la más simple y clara razón pola que la islla trató d'independizase ye por nun sentir se a gustu cola so estatus: podríamos dicir qu'a partir del sieglu XVIII la concepción de Cuba como nación va ganando adeptos, esto ye, los habitantes de la islla empiecen a sentise 'cubanos', sentimientu que topeta col fechu de ser dirixida dende España. Por ello, lluchen pola independencia, y consiguir.

Cuba ye por tanto llibre en 1902, tres casi 50 años de llucha. Pero estos 50 años de llucha y la posterior consecución de l'allampada llibertá tienen unos elevaos costos. Munchos de los xenerales cubanos creíen na guerra total, y la guerra desenvolver sol esclarador lema de "destruyir, destruyir y destruyir". Destruyíense refineríes, cañeríes, carreteres, viviendes y tou lo que nun fuera puramente necesariu pa la batalla. Tocantes a costos demográficos, cabo destacar que foi la población civil la que más sufrió, en gran parte poles agresives téuniques utilizaes pol xeneral español Weyler. Calcúlase qu'alredor de 15 mil contendientes cubanos perdieron la vida mientres los enfrentamientos, pero les víctimes civiles bazcuyen ente 40 mil y 70 mil.

Otru de los peaxes que Cuba tendría que pagar pola so independencia son les enmiendes introducíes per Estaos Xuníos na so Constitución. Conocida como la Enmienda Platt, llindó la soberanía cubana en temes económicamente estratéxicos. Los grandes beneficiarios fueron los grandes terratenientes, una y bones la situación del campesinado apenes ameyoraría. Eso sí, la esclavitú sería rápido abolida.

Guerra de los Diez Años editar

L'entamu de les lluches pola creación del Estáu Nacional, una vegada fracasaos los intentos de reformes que realizaron los delegaos cubanos a la Xunta d'Información, tuvo un antecedente inmediatu. Desenvueltu a partir de 1867, el procesu conspirativo tuvo'l so espaciu fundamental na rexón del centru – empobine cubanu, con especial fuercia nes ciudaes de Santiago de Cuba, Manzanillo y Camagüey.

Francisco Vicente Aguilera, Pedro Figueredo, Carlos Manuel de Verdes, Vicente García, Salvador Cisneros Betancourt, y Miguel Jerónimo Gutiérrez ejemplifican a esti grupu de terratenientes revolucionarios, empeñaos n'espulsar a España de Cuba.

Aportáu Verdes xefe de la Revolución, el 10 d'ochobre de 1868 producióse'l berru d'independencia nel so inxeniu Demajagua asitiáu na histórica ciudá de Manzanillo, de la que realizaba dos actos de suma trescendencia: lliberó a los sos esclavos y dio a conocer un documentu que pasaría a la historia como Manifiestu del 10 d'Ochobre onde señala les causes de la llucha, la llucha armada como única vía posible y los oxetivos: la independencia de Cuba y l'abolición de la esclavitú. A pasos aceleraos la Revolución va ampliar el so escenariu na zona oriental, demostrando la validez del alzamientu cespedista. Les bisoñas tropes mambisas, qu'empezaben a ser entrenaes por militares dominicanos de la talla de Modesto Díaz y Luis Marcano, empezaron a demostrar la importancia del machete como arma redentora. Con rapidez, una figura de trescendencia especial na historia nacional, poner de manifiestu: Máximo Gómez, vencedor na carga al machete en Tienda de Pinu, cerca de Baire, el 4 de payares.

Tomar de Bayamo, n'el mesmu mes d'ochobre apurrió una capital a la naciente revolución y dexó el decurso de ciertos tresformamientos, non ensin antes redactar Pedro Figueredo la lletra del Himnu de Bayamo.

El 4 de payares los camagüeyanos llevantar n'armes en Les Clavellinas, dirixíos pola Xunta Revolucionaria local, que más tarde nes Mines radicalizar a manes d'Ignacio Agramonte. Los villareños efeutuaron el so alzamientu'l 6 de febreru de 1869 nel cafetal San Gil en Manicaragüa.

La xunta de los centros de direición revolucionaria pa dexar constituyíu'l frente únicu de combate contra la metrópolis tuvo llugar en Guáimaro, a partir del 10 d'abril de 1869. Verdes encabezó a los delegaos orientales, Agramonte y Cisneros Betancourt a los camagüeyanos y Miguel Jerónimo Gutiérrez a los villareños. Nesa asamblea aprobóse la Constitución de Guáimaro qu'estableció la eleición d'un Presidente, d'un Xeneral en Xefe y de una Cámara de Representantes como poder supremu. Establecer na Constitución un poder llexislativu (la Cámara) con esaxeraos poderes sobre'l Presidente y el Xeneral en Xefe, esto va provocar contradicciones dientro del Poder Civil y ente'l Poder Civil y el Poder Militar. Sicasí la primer constitución cubana tenía un marcáu calter republicanu, democráticu y abolicionista, inspirada nel modelu de Montesquieu. Verdes ye electu como Presidente de la República de Cuba n'Armes.

L'exércitu llibertador cubanu, tres meses de duru aprendizaxe militar, algamó una capacidá ofensiva que se pondría de manifiestu na invasión de la rica rexón de Guantánamo pol Xeneral Máximo Gómez, la poderosa ofensiva militar insurrecta empobinada por Gómez que tenía como oxetivu destruyir la riqueza cafetalera y cañera de la rexón ya incorporala a la llucha enllargó dellos meses y llogró los sos oxetivos. Destacar na mesma la figura d'Antonio Macio nel combate de Cafetal d'Indiana rescatando al so hermanu José. Les brilloses aiciones llibraes nes sabanes camagüeyanas pola caballería al mandu d'Ignacio Agramonte, destácase'l Rescate del brigadier Julio Sanguily el 8 d'ochobre de 1871, aición heroica de Agramonte y 35 caballeru que nun fechu rescamplu ganaron a una columna española de 120 homes. Pero esta meyora militar viose lastrado poles diferencies polítiques nel campu revolucionario, que conducieron a la deposición de Verdes del so cargu de Presidente de la República (1873) y torgaron el tan necesariu sofitu n'armes y medios de los patriotes emigraos.

L'emburrie militar cubanu algamó'l so cenit ente 1874 y 1875. Gómez sustituyera a Agramonte, quien cayera en combate en 1873, al mandu de Camagüey y llogra importantes victories nos combates de La Sacra, Palu Secu, La Naranxal, Mojacasabe y Les Guásimas, esti postreru foi'l mayor de tola guerra y causó a los españoles cerca de 1000 baxes. El 11 de xineru de 1875 Gómez empieza l'intentu d'Invasión a Occidente. Con 1000 homes crucia la trocha de Júcaro a Morón y enfusa en territoriu villareño produciendo la invasión a Les Villes, sicasí los villareños nun acepten a Gómez como xefe por non ser esti nativu d'esta rexón y vese obligáu a retirase a les Villes. Entrín y non en Camagüey les tropes refuguen a Macio como xefe por motivos similares. Polo que la Invasión a Occidente fracasa. Pol mesmu tiempu'l Xeneral Vicente García protagoniza les sediciones de Llagunes de Varona y Santa Rita, n'abril de 1875 y mayu de 1877 respeutivamente.

El desfavorable sesgu de la correlación de fuercies y la gastadura nel campu insurrecto, fixeron posible qu'un importante sector del movimientu independentista aceptara les propuestes del Xeneral español Arsenio Martínez Campos. El plan pacificador de Martínez Campos constaba de dos partes: primir militarmente a los insurrectos ampliando l'Exércitu español y en promeses a los xefes y soldaos insurrectos que se rindieren. El plan tuvo ésitu porque la indisciplina, el caudillismo, el rexonalismu, el racismu y les contradicciones de too tipu causaren fonda debilidá moral nel terrén insurrectu; tou esto resumióse nuna propuesta de paz ellaborada por Martínez Campos conocida como Pactu del Zanjón esti namái daba reformes a Cuba como dexar la formación de partíos políticos non separatistes, crear cierta llibertá de prensa y de xunta, otorgar la llibertá solo a los esclavos que s'incorporaren a lluchar. Sicasí la paz ensin independencia roblada nel Zanjón (1878) nun llogró'l consensu de les fuercies mambisas y en particular foi refugada pol Xeneral Antonio Macio nel fechu conocíu como la Protesta de Baraguá el 15 de marzu de 1878.

Anque les aiciones militares insurrectes nun pudieron sostenese por enforma tiempu, la Protesta de Baraguá, escenificada por Macio y les sos tropes, qu'encarnaben los sectores más populares del movimientu revolucionariu, constituyó la evidencia mayor de la irrevocable voluntá de los cubanos de siguir la llucha pola independencia.

Pactu del Zanjón editar

La situación de los cubanos nel campu de batalla nun yeren los meyores. Carentes de municiones y armes combatíen contra un exércitu más capacitáu y preparáu qu'ellos.

Ante tal situación, nel añu 1878 les autoridaes lleven a cabu un plan que-yos dexara, nun gastar muncho más recursos n'armes y nel exércitu, acabar cola Guerra en Cuba; ye asina que se da a la xera d'un plan de pacificación de Cuba nel que s'atopa incluyíu'l Pactu del Zanjón. El pactu consistía en que se dexaría a tolos oficiales del Ejército Llibertador llograr una bona suma de dineru namás que apurrieren les armes y dexaren los campos de batalla, amás de lliberar a los esclavos que solamente tuvieren presencia na guerra. D'esta manera, llográbase una paz ensin independencia, los dos principales oxetivos que s'afiguraron na Asamblea de Guáimaro:

  • La independencia de Cuba
  • L'abolición de la esclavitú.

Estes demandes del pueblu cubanu nun se cumplieron. Munchos fueron los oficiales qu'aceptaron el pactu.

Antonio Macio, ante tal situación realizó unu de los actos más patrióticos de la Historia de Cuba: La Protesta de Baraguá (15 de marzu de 1878). El Xeneral Macio nesta protesta entrevistóse personalmente cola más alta autoridá en Cuba nesos tiempos, el Capitán Xeneral Arsenio Martínez Campos. Equí'l Xeneral Macio caltúvose firme y refugó tou tipu de negociaciones per parte d'España. Escríbese una de les páxines más dignes de les lluches independistas cubanes.

El periodu d'enteguerres editar

Si estudiar con detenimiento la etapa histórica nacional que trescurre a partir del cese de la Guerra de los Diez Años, llama l'atención un fechu notable: desenvuélvese la manera de producción monopolista en Cuba.

El númberu de fábriques d'azucre amenorgar de 1190 nel añu 1878 a 500 nel añu 1895, pero la producción d'azucre creció de 597.000 tonelaes en 1878 a más d'un millón en 1895, esto esplícase pol fechu de que los pequeños y vieyos inxenios tresformar en grandes centrales azucreros con maquinaries y téuniques modernes, los nuevos centrales contribuyeron al desenvolvimientu del tresporte y les comunicaciones, lo qu'amenorgó'l asilamiento localista. Los nuevos centrales precisen más caña polo que s'amonten los llatifundios cañeros. Los hacendados de Les Villes, Camagüey y Oriente nun pueden competir colos hacendados d'Occidente que nun sufrieren perdes na guerra polo que s'arruinen y vienden les sos fábriques y tierres y conviértense en colonos (renteros).

Ente 1878 y 1895 los Estaos Xuníos faen importantes inversiones en Cuba, principalmente nel azucre, la minería y el tabacu. En 1895 les sos inversiones xubieron a 50 millones de pesos. Tamién nesta etapa Estaos Xuníos intensificó'l so control comercial sobre Cuba.

De resultes de la guerra y de los tresformamientos económicos qu'esixíen mano d'obra calificada, España decreta l'abolición de la esclavitú en 1886. L'abolición de la esclavitú provocó l'aumentu del proletariáu nacional.

En 1892 celebrar en Cuba el I Congresu Rexonal Obreru onde s'encetaron demandes económiques pero tamién se plantegó'l derechu de los obreros a lluchar pola independencia. Na emigración los obreros cubanos seríen el sostén principal de la próxima etapa de llucha.

En virtú de los alcuerdos del Zanjón surden dos partíos políticos: El Partíu Lliberal (Autonomista), compuestu principalmente por cubanos ricos y el Partíu Unión Constitucional compuestu principalmente por propietarios españoles.

Mientres esta etapa producieron cambeos qu'acentuaron la estructura colonial, la deformación económica y la dependencia del esterior, lo qu'esixía la necesidá d'una guerra de lliberación nacional.

Ente 1879 y 1880 desenvuélvese la Guerra Chiquita esta foi preparada por Calixto García al frente del Comité Revolucionariu Cubanu de Nueva York. Sumáronse dientro de Cuba, Quintín Banderes, José Macio y otros. Produciéronse alzamientos d'importancia n'Oriente y Les Villes.

Esta guerra fracasó pol so deficiente preparación, pola falta d'ayuda esterior, tamién pola llegada tardida de Calixto García y l'ausencia de Gómez y Macio. Sicasí se evidenció la vixencia del ideal independentista, el so fracasu sirvió de lleición a los cubanos.

Otru intentu de volver a entamar la llucha mientres esta etapa foi l'atayáu Plan Gómez-Macio, que consistió nuna combalechadura empobinada por estes figures dende l'esterior, col fin de dar continuidá a la llucha. Esti plan tamién fracasó por una serie de factores organizativos y l'incapacidá d'articular les aiciones con un movimientu de mases ampliu y xuníu. Esa sería la obra de José Martí.

Guerra Chiquita editar

La conocida como Guerra Chiquita tuvo dirixida por Calixto García en 1879. Fueron un conxuntu d'alzamientos n'Oriente (antigua provincia cubana). Anque lo intentó nun pudo participar Antonio Macio, otru importante mambí.

La guerra foi desaxeradamente curtia. Apenes había recursos y por munches que fueren les ganes independentistes de los cubanos l'amenorgáu y afamiáu exércitu cayó. España trunfó fácilmente y fizo que los cubanos sintieren la necesidá d'otra revuelta mayor, meyor preparada y entamada.

José Martí editar

 
El líder José Martí.

José Martí foi la figura cimera del sieglu XIX continental. El so ideariu políticu–social trescendió les fronteres de la so patria, marcando pautes que conduxeren a América Llatina a la so “segunda independencia”. Cola creación del Partíu Revolucionariu Cubanu, concebíu como la organización única de tolos independentistes cubanos que tenía de consiguir los medios materiales y humanos pa la nueva empresa emancipadora, y el so llabor como periodista de talla universal, impulsó un llabor de esclarecimiento y unificación, centrada nos nucleos d'emigraos cubanos, principalmente n'Estaos Xuníos, pero con amplia repercusión na isla. Martí impulsó una terrible renovación dientro de les lletres hispanes de fines de la centuria.

El Partíu Revolucionariu Cubanu o PRC foi una creación del ensayista, poeta y patriota cubanu José Martí en 1892. Exiliáu de Cuba, ver na necesidá d'axuntar a los antiguos y retiraos mambises cubanos pa un nuevu alzamientu.

Promoviéronse idees revolucionaries y afalaron a más cubanos a la llucha. Mientres, en Cuba, axuntáronse fuercies pal alzamientu.

Guerra Necesaria o de la Independencia de Cuba editar

Finalmente, José Martí, héroe nacional en Cuba, empecipió l'impulsu final escontra la independencia en 1895. A esta guerra José Martí nomar la Guerra Necesaria, que españó'l 24 de febreru de 1895 por orde direuta del so organizador Martí. Nos entamos de la guerra'l Ejército Llibertador sufre la perda de dos de los más importantes dirixentes de la guerra, Antonio Macio, llugarteniente xeneral y José Martí, l'organizador de la guerra, Secretariu Xeneral del primer partíu surdíu pa xunir a los cubanos, el Partíu Revolucionariu de Cuba (PRC).

Nesta guerra los cubanos consiguen oxetivos que nes anteriores nun llograren. Llogren llevar la llucha armada a tol país por aciu el métodu d'invasión. España pierde cada vez más plantíos de caña en Cuba y les sos riqueces escosar polo que la situación del exércitu español nun yera la más óptima.

Reconcentración de Valeriano Weyler editar

Como productu de los ésitos cubanos, instauróse un nuevu capitán xeneral na isla: Valeriano Weyler, militar qu'algamó'l grau de Teniente Xeneral llucháu colos lliberales contra los absolutistes mientres les Guerres Carlistes, y algamó la mayor condecoración militar española (Cruz Gallardoniada de San Fernando) en Santu Domingu, en solicitando la excolonia la so reincorporación a España.

La metrópolis recurrió a un militar d'esperiencia, yá que con anterioridá al so nomamientu en febreru de 1896 por Cánovas del Castillo como Capitán Xeneral de Cuba, ser de Canaries, Cataluña, Vascongadas, Baleares y dende 1883 de Filipines.

El so gobiernu na Gran Antilla conózse-y por eficacia militar a pesar de la so crueldá, qu'afechiscamente publicada pola prensa d'EE.XX. ( Pulitzer, Hearst) ganó-y la impopularidá internacional a España.[ensin referencies]

En 1897, al llegar a la isla, instauró un gobiernu que reprimió a tolos collaboradores del Exércitu Llibertador. Asina surden midíes que yeren práutiques que se realizaben, en conflictos coetaneos similares (Horatio Kitchener na Guerra de los Boers; exércitu d'EE. XX. nos sos Guerres Indies y na Guerra de Secesión Norteamericana[9] como fixeren los xenerales Sheridan y David Hunter al afarar dafechu'l valle de Shenandoah o Sherman al afarar Georgia y Carolina del Sur; Exércitu de la República Arxentina nes campañes conocíes como la Conquista del Desiertu, etc.): la concentración, pa evitar el sofitu al enemigu. Morrieron gran cantidá de cubanos, la inmensa mayoría muyeres, neños y vieyos.

Como resultáu d'estes midíes de Reconcentración, aproximao cerca del 20 per cientu de la población cubana foi esterminada. Anque dende posiciones cubanes señálense les víctimes en númberos cimeros a 400.000, otros datos apunten a un númberu de 300.000 cubanos movíos y 100.000 finaos víctima de la fame y les enfermedaes.[10]

A pesar de la eficacia militar de les midíes de Weyler, (en tolos conflictos enriba numberaos nos que se recurrió a les práutiques de concentración llogróse ésitu militar) España nun llogra ganar a los insurrectos, y la metrópolis, venciendo a les presiones pola crueldá de les midíes, sustituyir nel mandu n'ochobre de 1897, como una de les primeres actuaciones de Sagasta al ocupar nuevamente'l cargu de Presidente del Conseyu de Ministros d'España tres l'asesinatu de Cánovas del Castillo. Esti cambéu provocó que los independentistes cubanos avanzaren nes sos posiciones. Finalmente, los norteamericanos, que dende l'entamu de les guerres de lliberación de los cubanos en 1868 tuvieren ayudando a los europeos, brínden-yos a los cubanos la so ayuda aparentemente desinteresada p'acabar de ganar a España.

L'autogobiernu autonómicu editar

A instigación de Segismundo Moret, el 25 de payares de 1897, el gobiernu lliberal de Práxedes Mateo Sagasta concedió a Cuba una amplia autonomía, cola formación d'un Parllamentu Insular bicameral y un autogobiernu d'amplios poderes, so l'autoridá del Gobernador Xeneral. El nuevu gobiernu entró en funciones el 1 de xineru de 1898, y n'abril celebraron les eleiciones qu'escoyeron les nueves cámares. Sicasí, la invasión norteamericana provocó que'l nuevu autogobiernu nun llegara a asitiase.

Guerra Hispano-Cubano-Norteamericana editar

Les fuercies cubanes ganaben cada vez más terrenal y l'exércitu español debilitábase rápido, nesa situación produció la intervención de los Estaos Xuníos. En 1898 l'acorazáu d'Estaos Xuníos Maine fundir na Badea de L'Habana el 15 d'abril, por cuenta de una esplosión d'orixe desconocíu, y Estaos Xuníos entró na guerra. La guerra concluyó cola firma d'un tratáu de paz (Tratáu de París, del 10 d'avientu de 1898) ente España y Estaos Xuníos en virtú del cual Norteamérica recibió'l control absolutu de Cuba, Puertu Ricu y Filipines.

Ocupación norteamericana editar

El final de la guerra traxo consigo un recrudecimiento de les diferencies internes de les fuercies revolucionaries cubanes qu'esistíen dende la muerte de José Martí pero que se caltuvieren acallantaes mientres los años de guerra (1895 y 1896) pola necesidá de lluchar contra l'enemigu común.

El gobiernu de Washington acabó bien llueu col maltrecho Exércitu Español y nun reconoció al gobiernu de la República de Cuba n'Armes, torgando inclusive la entrada de les tropes cubanes a la ciudá de Santiago de Cuba, el país taba arruináu totalmente, les ciudaes y los campos taben llenos de families afamiaes por causa de la reconcentración, les fontes de trabayu taben bien menguaes y dellos llibertadores perdieron inclusive les posesiones que teníen antes de la guerra.

 
El acorazáu Maine entrando na badea de L'Habana.

El 1 de xineru de 1899 empecipiábase la ocupación de Cuba polos Estaos Xuníos al traviés del gobiernu que decretaba órdenes militares.

Mientres esti periodu'l gobiernu interventor dirixe les sos aiciones en dos arista. La primera foi tratar de recuperar al país de les remortines de la Guerra, pa esto destinó auxilios direutos a la población n'alimentos y medicines, escurrió'l Plan de saneamientu de la islla y la creación d'escueles públiques.

La segunda foi asegurar la so situación privilexada con al respeutive de Cuba na futura etapa republicana. Pa ello rebaxa d'aranceles a productos d'Estaos Xuníos que van invadir el mercáu internu cubanu, crea la Llei d'Esllindes y división de faciendes comunales, por aciu la cual l'Estáu apoderar de munches tierres les cualos seríen vendíes dempués a empreses d'Estaos Xuníos privaes, al traviés de la Llei ferrocarrilera favorecería les inversiones d'Estaos Xuníos nesa esfera y movería a los ingleses y por aciu concesiones mineres les compañíes d'Estaos Xuníos llogren el derechu d'esplotar mines en Cuba.

Por aciu la Llei militar Non.301 del 25 de xunetu de 1900 el gobiernu llama a una convocatoria a eleiciones de delegaos pa l'Asamblea Constituyente. El sistema eleutoral que s'aplicó basar nel sufraxu ilustráu (namái podíen votar los que sabíen lleer y escribir) y censitario (los eleutores teníen de tener 250 pesos o más en propiedaes).

L'Asamblea Constituyente redactó y aprobó la Constitución de 1901 de calter lliberal-democráticu. La Constitución de 1901 contenía les partes clásiques de toa constitución: la dogmática relativa a los derechos individuales que conquistara y consagrara la Revolución francesa; la orgánica referente a la estructura, funciones y derechos de la organización estatal y la clausa de reforma (Artículu 115). N'esencia estableció un réxime republicanu y representativu, estructurado na célebre división de poderes de Montesquieu. El llexislativu componer d'un Senáu y una Cámara de Representantes (sistema bicameral), un poder xudicial con una relativa independencia, faciendo a los sos componentes inamovibles, pero dependientes del Executivu y dacuando tamién del llexislativu tocantes a los sos nomamientos.

Como parte d'esta Constitución l'Asamblea tenía d'aprovir y alcordar col Gobiernu d'Estaos Xuníos lo referente a les rellaciones que tendríen d'esistir ente dambos gobiernos. Metanes los trabayos de la Comisión cubana encargada de dictaminar sobre les futures rellaciones ente Cuba y Estaos Xuníos, el congresu d'Estaos Xuníos aprueba la Enmienda Platt, cola que'l gobiernu d'Estaos Xuníos otorgábase'l derechu a intervenir nos asuntos internos de la islla cuando la entendiera conveniente.

A pesar de la oposición de los delegaos a l'Asamblea Constituyente, la presión d'Estaos Xuníos, qu'asitiaba a los cubanos ante la disyuntiva de tener una república cola Enmienda o siguir la ocupación, llogró qu'ésta quedara definitivamente aprobada polos cubanos el 12 de xunu de 1901.

Movimientos obreros 1899-1902 editar

Dende la década de 1880 yá esistíen en Cuba movimientos proletarios que col pasu del tiempu fuéronse fortaleciendo y entamando. Ente les sos primeres aiciones tuvo la fuelga xeneral de setiembre de 1899 dirixida por Juan Tenorio, Francisco d'Armes y López, Serafín Bustu, Evaristo Y. Estenoz, Simón Camacho, José Fraga y Juan Ayeri.

Otra de les aiciones que tuvo significación foi'l motín del 24 de setiembre de 1899 que magar el so calter pacíficu foi reprimíu poles autoridaes militares que prindaron a los líderes, obligándolos a roblar documentos onde se comprometíen a nun producir más disturbios. Dellos testimonios de la dómina indiquen que los güelguistes llueu se dieron cuenta que'l cambéu nun significaba una meyora pa les condiciones del trabayador.

Otru alzamientu que revelaba la situación de la islla foi la fuelga de los fogoneros y peones del ferrocarril en Les Villes, que duró del 12 al 28 de setiembre de 1900, pero enforma mayor foi la fuelga xeneral de payares de 1902 na cual pidíase aumentu de salariu.

República editar

 
El presidente Mario García Menocal cola so esposa y fíu.

Entamos de la República editar

El 20 de mayu de 1902 naz la República de Cuba siendo electu Tomás Estrada Palma como'l so primer presidente.

El prestíu d'Estrada Palma dientro de los círculos revolucionarios convertir n'unu de los candidatos favoritos ente amplios sectores de la población cubana. La desunión esistente acentuar al producise'l fracasu de la candidatura propuesta por Máximo Gómez, na qu'Estrada Palma sería Presidente y Bartolomé Masó, quien fuera'l postreru Presidente de la República n'Armes, sería Vicepresidente.

A esti primer gobiernu correspondería la xera de formalizar los venceyos de dependencia con Estaos Xuníos. Con esi envís, roblar so esta alministración el Tratáu de Reciprocidá Comercial de 1902, por aciu el cual productos cubanos yeren beneficiaos a la so entrada n'Estaos Xuníos con rebaxes arancelaries del 20% ente que productos d'Estaos Xuníos yeren beneficiaos a la so entrada en Cuba con rebaxes arancelaries del 20 al 40%; el Tratáu d'arrendamientu d'estaciones navales y carboneres (1903) en virtú del artículu 7 de la Enmienda Platt este concede a Estaos Xuníos el derechu d'arrendar tierres pa crear bases en Badea Honda y Guantánamo.

El gobiernu d'Estrada Palma y los trataos con Estaos Xuníos tuvieron la so principal oposición nel escritor Enrique Collazo el cual denuncia la corrupción políticu- alministrativa y la miseria del pueblu sol gobiernu d'Estrada Palma, en Salvador Cisneros Betancourt quien calificó al gobiernu d'antidemocráticu y en Manuel Sanguily que criticó'l Tratáu Reciprocidá de 1902, les inversiones y la compra de tierra d'Estaos Xuníos a Cuba.

Sicasí d'estes crítiques la peculiar austeridá del presidente Estrada Palma fíxo-y ganase un prestíu d'honestidá muncho más encimentáu pola corrupción de los que-y asocedieron na xefatura del gobiernu. Sicasí, el vieyu presidente fíxose reelixir.

El fechu provocó la sulevación del opositor Partíu Lliberal de Cuba Partíu Lliberal, desencadenando los acontecimientos que conducieron a una Segunda intervención d'Estaos Xuníos en Cuba nueva intervención d'Estaos Xuníos aplicándose l'artículu 3 de la Enmienda Platt. Mientres casi trés años, 1906-1909, la islla caltener so l'alministración d'Estaos Xuníos con fachada d'ocupación civil, calteniéndose los símbolos nacionales cubanos nos edificios públicos y so l'alministración del abogáu Charles Magoon. Los norteamericanos crean l'Exércitu Permanente Cubanu, pa nun tener que volver ocupar el país nun futuru.

El gobiernu de José Miguel Gómez (1909-1913), que'l so desempeñu quedaría marcáu pol atrasu económicu y una fuerte corrupción políticu-alministrativa, lo que s'espresó nos puercos xuegos comerciales gubernamentales como'l dragáu de los puertos o la desecación de la Barraquera de Zapata dambes empreses pantalla pal robu de los fondos públicos. Tou ello condució a grandes males sociales como'l desemplegu, l'analfabetismu, la insalubridad, la prostitución, la mendicidad y la discriminación racial. Esta postrera algamó la so colofón en 1912 cola represión de la sulevación de los Independientes de Color, na cual miles de cubanos de la raza negra alzar contra la discriminación social y el gobiernu de José Miguel Gómez, al traviés del Exércitu cubanu masacró a 3000 rebeldes.

L'adustu conservadorismu del so socesor, Mario García Menocal (1913-1920), nun foi abondu pa despintar numberoses corruptelas, favorecíes nesti casu pola bonanza económica que favoreció la Primer Guerra Mundial. Mientres la so alministración entró en funciones el pesu cubanu como moneda oficial en 1914. Menocal llogró reelixise, lo que provocó una nueva rebelión de los lliberales y los consiguientes aprestos intervencionistes d'Estaos Xuníos.

La economía cubana creciera bien rápido mientres les dos primeres décades del sieglu, aguiyada pola favorable coxuntura creada pola recién guerra mundial. Sicasí esa crecedera yera desaxeradamente unillateral, basáu de manera casi esclusiva nel azucre y nes rellaciones mercantiles con Estaos Xuníos. Per otra parte, los capitales d'Estaos Xuníos qu'afluyeren a la islla con ritmu ascendente yeren los principales beneficiarios de la crecedera, yá que controlaben el 70 per cientu de la producción azucrera amás de la so infraestructura y los negocios colaterales.

El bienestar económico deriváu d'esti procesu -del cual dan testimoniu les campanudes cases d'El Vedáu-, revelaría una estraordinaria fraxilidá. Ello púnxose de manifiestu en 1920, cuando una sópita cayida nel preciu del azucre provocó un crac bancariu que dio provocó la bancarrota de les instituciones financieres cubanes. Poco dempués, cuando la producción azucrera del país algamaba los 5 millones de tonelaes, fíxose evidente la saturación de los mercaos, claru niciu de que la economía cubana nun podía siguir creciendo sobre la base esclusiva del azucre.

Tres el gobiernu de Menocal, el gobiernu d'Alfredo Zayas (1921-1925), foi l'escenariu de trascendentales movimientos políticos.

El movimientu obreru, que les sos raigaños remontar a les décades finales del sieglu XIX, siguiera tamién un cursu ascendente matizáu por fuelgues -la de los aprendices en 1902 y la de la moneda en 1907 ente les más importantes- que más tarde llegaron a constituyir una verdadera folada por cuenta de la inflación xenerada pola I Guerra Mundial. Nel Primer Congresu Obreru Independiente (1920) los obreros de distintos enclinos políticos tomen un alcuerdu d'importancia la creación de la Federación Obrera de la Habana. Foi un pasu de meyora organizativo ya ideolóxicu, destácase'l líder obreru Alfredo López que va desaguar en 1925 cola fundación de la Confederación Nacional d'Obreros de Cuba (CNOC) que va ser la primer organización obrera de calter nacional que se propunxo la llucha económica y l'organización del movimientu obreru y el desenvolvimientu de la conciencia de los trabayadores.

Al par de los obreros, pero nuna escala enforma mayor desenvolver en movimientu estudiantil ya intelectual que s'empecipia'l 20 d'avientu de 1922 cola fundación de la Federación Estudiantil Universitaria (FEU), unu de los sos fundadores, Julio Antonio Mella, quien asume'l cargu de secretariu y depués el de presidente, va ser el gran líder d'esta etapa histórica.

En redol a la FEU entámense los estudiantes universitarios y en xineru de 1923 la Reforma Universitaria en Cuba, por aciu la cual esíxense cambeos na enseñanza universitaria (depuración del profesoráu, esixir recursos al gobiernu p'ameyorar les condiciones materiales de la Universidá, autonomía universitaria y participación de los estudiantes nel gobiernu de la Universidá). La puxanza del movimientu reformista universitariu llogró que'l gobiernu d'Alfredo Zayas reconociera llegalmente a la FEU y tomara delles midíes como la espulsión de profesores corruptos ya ineptos y la Creación de l'Asamblea Universitaria compuesta por profesores y alumnos. La Reforma Universitaria ampliar con otros fechos y significó el surdimientu en Cuba del movimientu estudiantil universitariu.

N'ochobre de 1923 y como parte de la Reforma universitaria realízase'l Primer Congresu Nacional d'estudiantes que toma alcuerdos de calter políticu – social, esixe la derogación de la Enmienda Platt y la creación la Universidá Popular José Martí, que ye fundada en payares de 1923 coles mires de venceyar el movimientu estudiantil y obreru.

En marzu de 1923 un grupu d'intelectuales lideraos por Rubén Martínez Villena protesten públicamente pola compra fraudulenta del Conventu Santa Clara realizada por políticos del gobiernu de Zayas. Esti fechu, conocíu como la Protesta de los 13, marcó l'entamu en Cuba del movimientu d'intelectuales que van empezar a participar nes lluches polítiques del país. D'esti fechu deriváronse los grupos Falanxe d'Aición Cubana y el Grupu Minorista cola parte de Villena y otros.

La Dictadura de Gerardo Machado editar

L'ascensu de Gerardo Machado a la presidencia en 1925 representa l'alternativa de la oligarquía frente a la crisis latente. El nuevu réxime intenta conciliar nel so programa económicu los intereses de los distintos sectores de la burguesía nacional y el capital d'Estaos Xuníos, ufierta garantíes d'estabilidá a les capes mediu y nuevu emplegos a les clases populares, tou ello combináu con una selectiva pero feroz represión contra adversarios políticos y movimientos opositores. El so programa económicu concentrar nel amenorgamientu d'inversiones, la política d'amenorgamientu de zafra (p'aguiyar los precios ablayaos del azucre nel mercáu mundial), la reforma arancelaria, que'l so oxetivu yera alzar los aranceles a productos estranxeros que podíen producise en Cuba y que se mercaben n'Estaos Xuníos como'l café, arroz, güevos, carnes y otros, y el famosu Plan d'obres públiques, por aciu el cual inténtase amenorgar el desemplegu creando puestos de trabayu n'obres improductives y temporales como'l Capitoliu, la escalinata universitaria, la Carretera Central, etc.

So esta aureola d'eficiencia alministrativa, el gobiernu intentó echar la recuarta a los braceos de los partíos tradicionales, asegurándo-yos l'esfrute del presupuestu estatal por aciu la fórmula del cooperativismu, na cual Machado primi por que tolos partíos sofiten el so gobiernu, al entamu llograr en parte, pero dempués vase creando descontentu nos partíos. Con esi consensu inicial que llogró, Machado decidió reformar la constitución pa perpetuase nel poder por seis años.

Machado gobierna con una política represiva, materializada n'encarcelamientos, tortures, son asesinaos ente otros los líderes Alfredo López y Julio Antonio Mella. Se ilegaliza la CNOC y aliéndase un ambiente de terror y de persecución del movimientu revolucionariu.

Nesti contestu va conformándose una crisis xeneralizada, aumentada pola Crisis económica mundial de 1929 a 1933 que los sos efeutos en Cuba agravaron la situación esistente, crea una situación revolucionaria, el pueblu taba dispuestu a lluchar. Casi toles faiciones de la sociedá entamar pa faer frente a Machado, dende grupos de derecha como “Unión Nacionalista” dirixíu por Carlos Mendieta, de centru como'l Direutoriu Estudiantil Universitariu, d'esquierda como la CNOC, el Partíu Comunista, el grupu Unión Revolucionaria d'Antonio Guiteras y l'Ala Izquierda estudiantil y hasta grupos de corte fascista como'l ABC el cual yera un grupu celular armáu y secretu, el so oxetivu yera crear un estáu fuerte” que garantizara l'harmonía social, ente los sos líderes atopábase Jorge Mañach.

El 20 de marzu de 1930 realízase una fuelga xeneral na que participaron doscientos mil obreros so la conseña “¡Embaxo Machado!”. Rubén Martínez Villena foi'l so principal organizador como dirixente de la CNOC. Esta fuelga considérase l'entamu d'esta revolución antimachadista xunto cola Tángana estudiantil de setiembre del 33 que consistió nun plan d'estudiantes universitarios pa promover un llevantamientu popular contra Machado al traviés del desorde públicu. Estes aiciones van rematar n'agostu de 1933 con otra fuelga xeneral qu'empezara como fuelga de los ómnibus de la Habana, pero de fuelga económica y parcial tresformar en fuelga política xeneral, que'l so resultáu va ser que'l 12 d'agostu de 1933 so la presión popular Machado fuxe del país.

La Revolución del Trenta y la torna a la democracia editar

La mediación del embaxador d'Estaos Xuníos Sumner Welles nun pudo evitar la cayida de Machado pero sí torgó'l trunfu popular: Welles sále-y al pasu a la fuelga y sofitáu pol ABC ya impon como presidente a Carlos Manuel de Verdes (fíu) que va gobernar del 13 d'agostu de 1933 al 4 de setiembre de 1933.

El 4 de setiembre de 1933 por aciu un Golpe d'Estáu, el sarxentu Fulgencio Batista destitúi a Verdes. Esta sulevación tien el sofitu del Direutoriu Estudiantil y Batista convertir en Xefe del Exércitu col grau de coronel. Esti Golpe d'Estáu crea'l Gobiernu de la Pentarquía que va durar apenes 6 díes dende'l 4 hasta 10 de setiembre de 1933. So l'autoridá del Direutoriu Estudiantil y Batista, la pentarquía tresformar nel gobiernu de los Cien Díes.

Esti gobiernu de los Cien Díes, encabezáu por Ramón Grau como Presidente y Antonio Guiteras como Secretariu de Gobernación, critica y opónse a la Enmienda Platt y toma midíes de marcáu calter popular (aplicación de la xornada llaboral de 8 hores, repartu de tierres a los llabradores, llegalización de los sindicatos, otorgamiento de l'autonomía universitaria, rebaxa de la tarifa llétrica, intervención de la compañía llétrica d'Estaos Xuníos, etc.)

Esti Gobiernu, a pesar de les sos midíes, nun cuntaba col sofitu popular y el 15 de xineru de 1934 la oposición de los sos históricos defensores, los estudiantes, y la presión de Batista obliguen a Grau a dimitir. Ye nomáu presidente Carlos Hevia, que dimite díes dempués. El cargu recái na figura de Manuel Márquez Sterling que sicasí dimite dempués de namái 6 hores. Entós, Batista sofitáu pol Partíu Socialista Popular y la casta política d'Estaos Xuníos pon a Carlos Mendieta Montefur nel gobiernu.

La representantes de la oligarquía restaurada nel poder -a pesar del irrestricto sofitu d'Estaos Xuníos espresáu na abrogación de la Enmienda Platt, y les midíes de estabilización económica -principalmente'l sistema de cuotes azucreres y un nuevu tratáu de reciprocidá comercial-, amosaron una franca ineptitú nel exerciciu del gobiernu. Mientres tou esti Periodu de 1935-1936 sofítase una fraxilidá política que se materializa en tomar de poder de trés presidentes en dos años, tamién se caltién la política militarista y represivo de Batista como Xefe del Exércitu, qu'amás, tresformar nel presidente de facto, exerciendo una constante presión sobre'l presidentes electos. Modernízase l'Exércitu y les téuniques represives, ye afogada en sangre la fuelga xeneral de marzu de 1935.

Dempués del arrenunciu repentín de Carlos Mendieta, xube al poder José Agripino Barnet qu'en 1936 convoca eleiciones per primer vegada en 3 años. La victoria democrática ye para Miguel Mariano Gómez, que sicasí, forzáu pola oposición política dimite a finales d'años. El postreru xefe de gobierno antes de la llegada de Batista a la presidencia ye Federico Laredo Bru, vicepresidente de Gómez, que se caltién nel cargu mientres 4 años.

La Constitución de 1940 editar

El gobiernu de Laredo y los años posteriores 1937-1945 son de marcada estabilidá política grandes cambeos democráticos nel país. Ente estos cambeos manifiéstense l'amnistía xeneral pa los presos políticos, por aciu la cual fueron lliberaos 3000 persones nel añu 1937, la llegalización de Partíos d'oposición, el reestablecimientu de l'Autonomía Universitaria en 1939 y fundamentalmente la convocatoria a una Asamblea Constituyente en 1939 qu'aprobó y redactó la Constitución de 1940.

El 10 d'ochobre de 1940 entró a valir la Constitución de 1940, iguada cola intervención de tolos sectores políticos del país. La Convención Constituyente tuvo integrada por 76 delegaos representando a 9 partíos políticos. Mientres los sos primeros meses, la Constituyente tuvo a Ramón Grau San Martín del Partíu Auténticu como'l so presidente. Depués de qu'ésti arrenunciara'l cargu, Carlos Márquez Sterling del Partíu Aición Republicana lo remplazaría como'l presidente. Con esta nueva Carta Magna, que recoyía importantes reivindicaciones populares, abrióse un nuevu periodu de llegalidá institucional, foi ésta una de les Constituciones más avanzaes de la so dómina.

El primer gobiernu d'esta etapa tuvo presidíu por Fulgencio Batista, que la so candidatura fuera sofitada por una coalición de fuercies na que participaben los comunistes.

Mientres el gobiernu de Batista, la situación económica esperimento un ameyoramientu favorecíu pol españíu de la Segunda Guerra Mundial, coxuntura que beneficiaría entá más al socesor, Ramón Grau San Martín, quien resultó electu en 1944 gracies al ampliu respaldu popular que-y ganaron les midíes nacionalistes y democrátiques dictaes mientres el so anterior gobiernu.

Sicasí nin Grau, nin Carlos Prío Socarrás (1948-1952) —dambos líderes del Partíu Revolucionariu Cubanu Auténticu—, fueron capaces d'aprovechar les favorables condiciones económiques de los sos respeutivos mandatos.

Dambos Gobiernos carauterizar pola represión política con socesivos asesinatos de líderes opositores como los dirixentes obreros Jesús Menéndez y Aracelio Iglesias, aplicando una fuerte censura de prensa por aciu el decretu “Mordaza” y fomentando la creación de grupos gansteriles que controlen el negociu de la droga, la prostitución y los xuegos prohibíos.

Dellos militantes del Partíu Auténticu, descontentos cola llinia de los gobiernos auténticos, fundan en 1947 so la direición d'Eduardo Chibás el Partíu del Pueblu Cubanu (Ortodoxu) como desprendimientu del Partíu Revolucionariu Cubanu (Auténticu). El Partíu Ortodoxu promete cumplir les promeses traicionaes polos auténticos, el carisma de Chibás foi decisivu na aceptación del pueblu.

Gobiernu de Fulgencio Batista editar

Anque tou agoraba'l trunfu ortodoxu nes eleiciones de 1952, les esperances veríense atayaes por un Golpe Militar dau por Fulgencio Batista, quien a la cabeza d'una asonada militar, asaltó'l poder el 10 de marzu de 1952. El Gobiernu Militar sustituyó'l Congresu por un Conseyu Consultivu, esanició la Constitución del 40 y estableció los estatutos Constitucionales. Liquidó la llibertá d'espresión, de xunta, de fuelga, esanició l'Autonomía Universitaria.

Aplicó una política d'amenorgamientu de zafra qu'amenorgó'l nivel d'ingresos del país, que dexó de percibir 400 millones de dólares, creciendo asina'l desemplegu al par que s'amenorga'l salariu real y el poder adquisitivo del pueblu. Mientres la década de los 50s, L'Habana taba llena de casinos, prostitución, tráficu de drogues al serviciu d'organizaciones criminales d'Estaos Xuníos, cuantimás con mafiosos como Meyer Lansky y Lucky Luciano.[11] Batista afaló'l xuegu d'azar a gran escala en L'Habana. En 1955, anuncióse que Cuba concedería una llicencia de xuegu a cualesquier qu'invirtiera un millón de dólares d'Estaos Xuníos nun hotel y doscientos mil nuna nueva discoteca, y que'l gobiernu apurriría fondos públicos pa la construcción de los casinos, una exención fiscal de diez años, y que nun s'aplicaren los derechos sobre los equipos importaos y muebles de los nuevos hoteles. Cada casino pagaría al gobiernu $250 000 pola llicencia más un porcentaxe de les ganancies. El gobiernu, de toes formes, omitió los controles, lo qu'abrió les puertes a inversores con fondos llograos illegalmente.

Pa compensar el Golpe y los sos efeutos nació un movimientu de nuevu tipu, encabezáu por Fidel Castro. Preconizando una nueva estratexa de llucha armada contra la dictadura, Fidel Castro dar a la preparación d'esa batalla.

Periodu Revolucionariu editar

Revolución de 1959 editar

Fidel Castro Ruz y un grupu de revolucionarios atacaron el 26 de xunetu de 1953 los cuarteles militares Moncada y Carlos Manuel de Verdes en Santiago de Cuba y Bayamo, respeutivamente. Esta aición fracasó, munchos de los asaltantes fueron asesinaos polos soldaos de Batista y otros fueron encarcelaos, ente ellos Fidel, el so hermanu Raúl, Juan Almeida, ente otros. Por cuenta de la presión popular y a la madre de Fidel Castro, que tenía rellaciones d'amistá cola entós primer dama, y l'intervención del entós obispu de Santiago de Cuba, Batista ufierta una amnistía a los presos políticos en 1955. Fidel Castro y los sos compañeros viaxen a Méxicu onde se reorganizen sol nome de Movimientu 26 de Xunetu.

Fidel Castro, el so hermanu Raúl, el Che Guevara, Camilo Cienfuegos y 78 espedicionarios más zarpen sigilosamente de Santiago de la Peña, frente al puertu de Tuxpan de Rodríguez Cano, Veracruz, Méxicu; nos primeros minutos del 25 de payares de 1956 nel yate Granma pa empecipiar la Revolución cubana que derrocaría al presidente Fulgencio Batista. Dempués de siete díes de viaxe, llegaron a Cuba, mui cerca de la sablera Les Rojas, onde desembarcaron los 82 revolucionarios pa dar entamu a una guerra de guerrilles que desencadenaría nel trunfu de la Revolución Cubana. El Granma foi adquiríu en Tuxpan por Antonio "el Cuate" del Conde por encargu de Fidel Castro pa tresportar nél, a los homes y les armes pa derrocar a Batista.

El 30 de payares de 1956 produzse l'Alzamientu de Santiago de Cuba entamáu por Frank País. Coles mesmes tenía de desembarcar el yate Granma con 82 espedicionarios veníos de Méxicu, ente los que s'atopen Fidel Castro, Raúl Castro, Che Guevara, Camilo Cienfuegos y otros. Pero poles condiciones de mal tiempu los mesmos retrásense y llegaron el 2 d'avientu; desembarcando pola sablera de Les Rojas (Niquero), una zona arrodiada de manglares asitiada mui cerca de la ciudá de Manzanillo.

Son sorprendíos pol exércitu de Batista nel Combate d'Allegría de Pío y el grupu de revolucionarios ye abrasáu, siendo asesinaos dellos de los espedicionarios, llogrando solo llegar a la Sierra Maestra un pequeñu grupu onde desenvuelven nuna guerra de guerrilles, ente los combates atoparon La Plata, El Hombrito y Regueru del Infiernu.

Nes ciudaes principalmente en L'Habana y Santiago de Cuba síguense les actividaes clandestines empobinaes por José Antonio Echeverría, Frank País y otros. El 13 de marzu de 1957 produzse l'asaltu al Palaciu Presidencial y a la Emisora Radio Reló, onde por instres nun foi axusticiáu Batista, cayendo nel combate José Antonio Echeverría, líder del Direutoriu Revolucionariu y Presidente de la Federación Estudiantil Universitaria.

Fidel ordena al Che Guevara y a Camilo Cienfuegos llevar la guerra hasta Occidente al mandu de les Columnes 2 Antonio Macio y 8 Ciro Redondo quien trunfen ante l'exércitu bastitano en dellos combates ente ellos los más importantes son la Batalla de Santa Clara y Yaguajay. Ente que Fidel dirixe la Batalla de Guisa una de les más fuertes aiciones de la guerra, dende la Manzanillo unviábense municiones, medicines y refuerzos incesantes, la ciudá de Manzanillo tuvo sofitando en tou momentu a los rebeldes na Sierra Maestra, mientres xunto a Raúl Castro y Almeida arrodien la ciudá de Santiago de Cuba. El 31 d'avientu de 1958 Batista fuxe del país al conocer lo fecho polos siguidores de Fidel Castro. Dexando al frente del país al Xeneral Eulogio Cantillo.

 
El presidente Manuel Urrutia flanqueado pol Che Guevara (a la so izquierda na semeya) y Camilo Cienfuegos (a la so derecha).

Fidel Castro llapada al pueblu a la fuelga xeneral pa derrocar el gobiernu provisional establecíu cola fuxida de Fulgencio Batista. Finalmente entren en L'Habana onde se produz el definitivu trunfu de la Revolución. Una vegada tomáu'l poder, la oposición formó un nuevu gobiernu. Como presidente foi nomáu Manuel Urrutia Lleó y como primer ministru José Miró Cardona. Los ministros fueron Regino Boti (Economía), Ablondu López Fresquet (Facienda), Roberto Agramonte (Rellaciones Esteriores), Armando Hart (Educación), Enrique Oltuski (Comunicaciones), Luis Orlando Rodríguez (Interior), Osvaldo Dorticós Torrado (Lleis Revolucionaries) y Faustino Pérez (Recuperación de Propiedá Adquirida Illegalmente). Fidel Castro permanecía como Comandante en Xefe de les Fuercies Armaes. Trátase d'un gobiernu moderáu nel que coesistíen diversos enclinos.[12]

Revolución social y antirracista editar

El 17 de mayu de 1959 Fidel Castro robló la llei de reforma agraria, que daba continuidá a la del 10 d'ochobre de 1958, expedida na mesma Sierra Maestra. Pa realizar esta reforma, creóse'l INRA que se convertiría nel centru del poder revolucionariu d'entós.[13] Nes ciudaes, la "llei d'arriendos" y la "llei de terrenales baldíos", inducieron rápido una reforma urbana, escurrida pa resolver el problema de la vivienda popular.[14] Abrióse entós un procesu d'espropiaciones, nacionalizaciones y confiscaciones qu'afectaron fuertemente a la clase alta y a delles empreses estranxeres, principalmente d'Estaos Xuníos.

La tema racial ye mentáu per primer vegada nun dicurso pronunciáu por Castro'l 2 de marzu de 1959, onde él pidió a la población esaniciar la discriminación racial, y estableció la so política de crear escueles y puestos de trabayu a los cualos los negros cubanos tuvieren accesu. A partir d'esi momentu, manifestaciones de racismu fueron consideraes contrarrevolucionarias y políticamente condergaes poles autoridaes. Castro empezó un procesu de trabayu políticu y educativu dende 1959 pa la erradicación del racismu. Cola eliminación d'espacios privaos como clubes, sableres, escueles y hospitales, sumió tamién la posibilidá que teníen los dueños de decidir quien yeren los sos miembros y de faer dicha seleición basaos en cuestiones raciales.[15]

El gobiernu cubanu tamién empezó a arrestar a los líderes de la mafia y tomar millones n'efeutivu. Antes de morrer, Meyer Lansky dixo que Cuba lo "arruinó". Según Enrique Cirules, historiador especializáu na mafia, Cuba ye l'únicu país onde la mafia esperimentó una cayida tan precipitada.[11]

Polémica sobre la celebración d'eleiciones editar

Antes de la so victoria, Fidel Castro y los líderes d'otros movimientos revolucionarios, redactaron el Manifiestu de la Sierra Maestra[16] nel que se comprometieron a «celebrar eleiciones xenerales pa tolos cargos del Estáu, les provincies y los conceyos nel términu d'un añu so les normes de la Constitución del 40 y el Códigu Eleutoral del 43 y apurri-y el poder darréu al candidatu que resulte electu».[17] A pesar de comprometese a celebrar eleiciones dientro de 18 meses, el gobiernu refugaría cumplir con esi compromisu depués del trunfu de la Revolución. Plantegando que los gobiernos anteriores fueren perxudiciales, corruptos, pal pueblu de Cuba, imperando la corrupción y otros males, amás de ser sumisos a los interés de los Estaos Xuníos qu'intentaría manipoliar les eleiciones.[18] Nun foi hasta'l 30 de xunu de 1974 que se celebraron les primeres eleiciones en Cuba, anque fueron del tipu comunista como establez la llei cubana actual.

Esti tipu d'eleiciones siguen celebrándose hasta los díes actuales y son consideraes poles persones contraries al gobiernu como fraudulentas, yá que, ente otros factores, el presidente de la República nun s'escueye por votu popular direutu, sinón al traviés del parllamentu del partíu únicu.[19][20][21][22]

Oposición dientro de los revolucionarios editar

 
Huber Matos en Miami, domingu 25 d'ochobre de 2009.

Huber Matos Benítez (26 de payares de 1918 - 27 de febreru de 2014) foi un cubanu revolucionariu qu'ayudó a Fidel Castro, Che Guevara y los miembros del Movimientu 26 de xunetu nel ésitu derrocar la dictadura de Fulgencio Batista nel marcu de la Revolución Cubana.

En xunetu de 1959, Matos fixo la denuncia pública de la direición que la revolución taba tomando, pronunciando abiertamente, discursos anti-comunistes en Camagüey. Esto condució a una serie de disputes ente Castro, nesi momentu'l Primer Ministru de Cuba, y el presidente Manuel Urrutia Lleó. Huber Matos negar a aplicar la reforma agraria na provincia de Camagüey.

En setiembre de 1959, Matos escribió:

"La influencia comunista nel gobiernu siguió creciendo. Tengo que dexar el poder asina seya posible. Tengo que sollertar al pueblu cubanu tocantes a lo que ta asocediendo"

El 19 d'ochobre, unvió una segunda carta d'arrenunciu a Castro. Dos díes más tarde, Castro unvió Camilo Cienfuegos p'arrestar a Matos, acusáu de faer contautu colos grupos contrarrevolucionarios. Mientres la xunta posterior ente Cienfuegos y Matos, que crecieren cerca mientres la revolución, Matos diz qu'alvirtió al so mozu colega que creía que fuera unviáu a la detención por que les fuercies aliaes con Matos pudieren matalo.[23][24]

El mozu revolucionariu convirtiérase en bien popular nos meses siguientes a la marcha en L'Habana, como tal, Matos diz que foi la intención de Castro pa esaniciar cualquier competencia percibida. Cienfuegos, sicasí, ye recordáu por haber sofitáu l'arrestu de Matos, que ye para lo qué fuera unviáu. Cienfuegos sumió misteriosamente na ruta a L'Habana, dempués del remor de Matos y el so ayudantes militares a finales d'ochobre de 1959. Delles persones apunten a un xuegu puercu por cualesquier, de Castro o de Matos, pero la mayoría de los historiadores coinciden en que probablemente foi un accidente.

Comunistes afirmaríen que Matos taba trabayando en xunto con persones como Tony Varona, Carlos Prío, y Manuel Artime colos planes pa una contrarrevolución entamada pola Axencia Central d'Intelixencia d'Estaos Xuníos. Tres la captura de Matos, la operación eventualmente desenvolver na Badea de Cochinos.[25]

Antes y dempués del trunfu de la Revolución cubana, Juanita Castro sofitó incondicionalmente a los sos hermanos Fidel y Raúl. Mientres los primeros meses del gobiernu provisional, Juanita encargar d'edificar escueles, clíniques y hospitales en tola isla.

Darréu entra en conflictu colos sos hermanos, especialmente con Fidel, al declarase marxistes-leninista,[26] por detenciones arbitraries del G-2 y xuicios sumarios, ente otres coses, polo que'l 19 de xunu de 1964 Juanita parte al exiliu nun vuelu de Cubana d'Aviación con destín a la Ciudá de Méxicu.

Juanita nunca más volvería a Cuba nin a axuntase con Raúl o Fidel. Diez díes dempués, el 29 de xunu, Juanita solmena al mundu, denunciando'l réxime políticu de los sos hermanos y rompió con tou mientres una entrevista de radiu col periodista mexicanu Guillermo Vela. A otru día foi noticia d'ocho columnes en tolos diarios, La deserción de Cuba de Juanita Castro Ruz.

Años dempués, n'ochobre de 2009, publicó la so autobiografía titulada: Fidel y Raúl los mios hermanos, la historia secreta, onde reveló que trabayó pa la CIA por más de seis años, anque ensin recibir sueldu o retribución económica dalguna y, amás, ensin participar en nengún atentáu contra los sos hermanos o cualquier personaxe cubanu. El so nome clave na axencia foi Donna.[27]

Organizaciones polítiques y de mases editar

En Cuba creáronse dende los mesmos entamos de la Revolución Cubana diverses organizaciones de polítiques, de mases y estudiantiles "pa entamar al pueblu y xunir les fuercies del proletriado" (según el gobiernu), anque toes son dirixíes pol gobiernu y el partíu únicu. Otres independientes surdieron pero tienen destinos asemeyaos al de la Primavera Negra.

Estes organizaciones son:

En 1959, el Gobiernu Revolucionariu empezó a promulgar una serie de decretos polémicos que finalmente llevaríen a la eliminación total de la gran y mediana propiedá privada, garantizando propiedá solu sobre inmuebles particulares, bienes de calter personal y pequeños negocios que nun apaecen reflexaos claramente na constitución de 1976, pero que se dexa tener a los cubanos, esto siempres que nun entepasen cierta cantidá de bienes dictada pol gobiernu.[28] El 17 de mayu de 1959 aprobóse la llei de reforma agraria y de creación del Institutu Nacional de la Reforma Agraria (INRA) que se convertiría nel basamento llegal pa la 1ª[29] y la Segunda Llei de Reforma Agraria de Cuba. Abrióse entós un procesu d'espropiaciones y nacionalizaciones qu'afectaron fuertemente a la clase alta y a les empreses d'Estaos Xuníos. Esto foi mal recibíu pol gobiernu d'Estaos Xuníos, qu'inclusive dende antes del trunfu empezó a tener el so diferendo cola llucha cubana.[30][31] Simultáneamente los sectores más conservadores nel gobiernu (Miró Cardona, Urrutia, López Fresquet) empezaron a espresar el so desalcuerdu coles nueves midíes y fueron reemplazaos, coles mesmes que casi tola clase alta propietaria de los plantíos ya inxenios azucreros y una considerable porción de la clase media abandonaben el país ya instalábense principalmente en Miami y Nueva Jersey.

Xuicios revolucionarios editar

Una de les primeres decisiones del nuevu gobiernu, fueron los xuicios revolucionarios como parte del procesu conocíu como Comisión Depuradora contra persones consideraes criminales de guerra o bien acomuñaes col réxime de Batista, y más palantre nuevos opositores como'l Comandante del Segundu Frente Nacional del Escambray, Jesús Carreras Zayas, acusáu de sofitar una rebelión en 1960.[32][33] Ente xineru y abril de 1959, alredor de mil fueron denunciaos y xulgaos per mediu de xuicios sumarísimos de los cualos 550 fueron fusilaos.[34] Che Guevara na so condición de xefe de La Cabana mientres los primeros meses de la revolución, tuvo al so cargu los xuicios y execución contra los deteníos na fortaleza. La opinión personal de Guevara sobre los fusilamientos foi espuesta públicamente ante les Naciones Xuníes el 11 d'avientu de 1964:

Nós tenemos que dicir equí lo que ye una verdá conocida, que la espresemos siempres ante'l mundu: fusilamientos, sí, fusilemos; fusilamos y vamos siguir fusilando mientres seya necesariu. La nuesa llucha ye una llucha a muerte. Nós sabemos cuál sería la resultancia d'una batalla perdida y tamién tienen que saber los viérbenes cuál ye la resultancia de la batalla perdida güei en Cuba.[35]

En xineru de 1959 l'abogáu José Vilasuso, empezó a trabayar na Comisión Depuradora so les órdenes del Che Guevara, como instructor d'espedientes. Este describió'l paredón de fusilamiento enllordiáu de sangre de persones ensin pruebes incriminatories y ensin la posibilidá del exerciciu d'una defensa xusta y plantego que cientos d'homes fueron de la mesma manera condergaos a la pena de muerte por fusilamiento por aciu sentencies preestablecidas nos xuicios sumarísimos. Execuciones que llueu s'estendieron a toa isla.[36]

 
El Che Guevara entrevistar colos intelectuales franceses Simone de Beauvoir y Jean-Paul Sartre.

Alcuerdos llograos pol Che Guevara editar

El 7 de payares de 1960 el Che Guevara viaxó mientres dos meses por Checoslovaquia, Xunión Soviética, China, Corea y Alemaña Democrática. Tanto la Xunión Soviética como China comprometer a mercar la mayor parte de la zafra cubana. Cuando remató la visita, Cuba tenía alcuerdos comerciales y financieros, amás de venceyos culturales, con tolos países del bloque Comunista, rellaciones diplomátiques con toos menos Alemaña Oriental y alcuerdos d'asistencia científica y téunica con toos menos Albania.

Acercamientu de Cuba a la Xunión Soviética editar

Esti movimientu antimperialista revolucionariu d'esquierda cuntó nun principiu col sofitu de distintos gobiernos democráticos del Caribe y Llatinoamérica que fueron parte de lo que güei se conoz como la Izquierda Democrática qu'intentaben esaniciar les dictadures de los países de la rexón. Les midíes reformistes qu'empezó a tomar el réxime empezaron a sollertar, sobremanera a los Estaos Xuníos. Anque la inicial actitú de Fidel Castro, líder máximu de la Revolución, escontra los Estaos Xuníos nun foi contrariu, sí foi severamente crítica, denunciando'l sofitu que la potencia brindáralu a distintos dictadores de Llatinoamérica, incluyendo al cubanu Fulgencio Batista, según el rol esplotador y intervencionista de les sos empreses monopolistes.

Les midíes represives que tomó Estaos Xuníos contra'l gobiernu de Fidel Castro provocaron qu'ésti s'averara a la Xunión Soviética en busca de convenios comerciales. En febreru de 1960 Cuba robló un alcuerdu nel que la URSS comprometer a adquirir añalmente 1 millón de tonelaes d'azucre mientres 5 años consecutivos (1960 – 1965), nun 20% en dólares y el restu con bienes. Amás, la URSS abría un creitu de 100 millones de dólares a Cuba. Esti tratu significó “una virtual declaración d'independencia económica de Cuba”. Estaos Xuníos negóse entós a refinar el petroleu proveniente de la URSS y anularon la cuota azucrera que Cuba tenía nel so mercáu. Cuba pela so parte dio en nacionalizar les propiedaes d'Estaos Xuníos na isla. Les subsecuentes midíes, tantu per parte del gobiernu de los Estaos Xuníos como pol de Cuba, llevaron a la rotura de les rellaciones políticu y económicu ente dambos países. Los tresformamientos políticu y económicu que se llevaron a cabu nesos primeros años volver de llenu antimperialistes. El cambéu social que buscaba la Revolución, les idees antimperialistes que la motivaron y la represión per parte de los Estaos Xuníos, que primió a los países llatinoamericanos por que rompieren rellaciones con Cuba solo nun rompieron rellaciones diplomátiques con Cuba Méxicu y Canadá; amás llogró que se va espulsar a Cuba de la Organización d'Estaos Americanos (OEA) a la cual Cuba nun perteneció hasta 2009, entornaron definitivamente a Cuba escontra la URSS y el campu socialista, que yá para 1962 declarara pública y oficialmente'l calter socialista de la Revolución.

El 3 de xineru de 1961, nuna de les postreres midíes del so gobiernu antes d'apurrir el poder a John F. Kennedy, el presidente Eisenhower cortó les rellaciones diplomátiques ente Estaos Xuníos y Cuba.

El 15 d'abril de 1961 aviones d'Estaos Xuníos con insinies cubanes atacaron los aeropuertos de San Antonio de los Baños, Ciudad Libertad y Santiago de Cuba, causando importantes baxes. A otru día declaróse'l calter socialista de la revolución, siguiendo les idees de Karl Marx y Vladimir Lenin.

El 17 d'abril producióse una gran invasión na Badea de Cochinos. Los sos participantes yeren exiliaos cubanos entrenaos y armaos pola CIA en Nicaragua que trataríen de derrocar el gobiernu. Llevaben cinco barcos mercantes, quince lancha de desembarcu, 1.500 homes fuertemente armaos, 16 aviones B-26, 5 tanques, camiones y artillería, pero enfrentaríen una fuercia de más de 30,000 homes bien armaos, entrenaos y que recibiera reportes d'intelixencia sobre esta operación.[ensin referencies]

Rápido'l gobiernu movilizó les Fuercies Armaes y pa la mañana del 19 d'abril la brigada invasora fuera ganada.

A pesar de numberoses acusaciones per parte d'Estaos Xuníos, los prisioneros de la Invasión a Sablera Girón nun fueron torturaos, anque munchos reportaron maltratos y vexames. Darréu fueron camudaos por medicines y alimentos pa neños denominando esta operación mercenarios por compotes.

Cuba empezó a establecer llazos más fuertes cola XRSS, que brindó-y sofitu y convirtióse nuna gran importadora d'azucre de caña, xunto con otros estaos socialistes.

 
Fotografía aérea tomada por un avión espía U2 d'una instalación de misiles en Cuba.

A fines de xunu de 1962, la Xunión Soviética y Cuba tomaron la decisión d'instalar misiles atómicos en Cuba; al recibir la XRSS informe d'intelixencia sobre una supuesta invasión direuta de los Estaos Xuníos a la isla; lo qu'entendíen yera la única manera de disuadir a Estaos Xuníos d'invadir a Cuba, amás de suponer pa les rellaciones soviético-americanes un pasu más na Guerra Fría (n'agostu de 1961 construyérase'l muriu de Berlín, en febreru de 1962 produxérase'l novelescu intercambiu de prisioneros consecuencia del casu del avión espía U-2, y prosiguía la implicación d'Estaos Xuníos nel conflictu de Vietnam). El Che Guevara tuvo una participación activa na ellaboración del tratáu ente Cuba y la Xunión Soviética, viaxando ellí a fines d'agostu pa cerralo. El fechu llevaría a la llamada crisis de los misiles de Cuba que punxo al mundu en cantu d'una guerra nuclear y remataría con un dificultosu alcuerdu ente Kennedy y Nikita Kruschev, pol cual Estaos Xuníos comprometer a nun invadir Cuba y retirar los misiles que tenía instalaos en Turquía apuntando a la Xunión Soviética, y ésta a retirar los misiles cubanos.

Cuba nel panorama internacional editar

 
Mapa de Cuba utilizáu nes xuntes col presidente d'Estaos Xuníos nel que s'indica les bases militares con misiles soviéticos.

El sofitu militar de la URSS dexaren a L'Habana cuntar con unu de los exércitos más poderosos del área o'l más poderosu. Con capacidá de proyeición internacional como se demostraría na década de los 70 y los 80.[37]

En 1975 declaróse la Guerra civil d'Angola ente'l MPLA, el FNLA y UNITA pol control del país. Coles mesmes n'agostu d'esi añu Sudáfrica empezara a realizar operaciones en territoriu angoleñu col fin de llograr un gobiernu pro-occidental y terminar coles bases d'operaciones de SWAPO.[38] Cuba unvió n'ochobre ingentes cantidaes d'armes y homes como asesores militares. Les tropes caribeñes en xunto coles FAPLA llograron detener la ofensiva Sudáfrica pel sur y ganar la de los mercenarios de Zaire pel norte afitando'l poder del MPLA en parte norte del país, pero la Guerra civil d'Angola entemecer cola Guerra de la frontera de Sudáfrica y convirtióse n'unu de los conflictos más llargos del Continente Negru, llegaron a sirvir coles mesmes más de 50 000 soldaos cubanos.

En 1976, cola redaición d'una nueva constitución completóse'l tresformamientu del Estáu, convirtiéndose Cuba en "un Estáu socialista de trabayadores, independiente y soberanu, entamáu con toos y pal bien de toos, como república unitaria y democrática, pal esfrute de la llibertá política, la xusticia social, el bienestar individual y coleutivu y la solidaridá humana", tal como se diz nel testu constitucional. Terminar d'institucionalizar l'Estáu surdíu de la Revolución.

En 1977 Fidel Castro decidió intervenir na Guerra d'Ogaden, a favor d'Etiopía. Mentanto, n'Angola, la presión sudafricana en forma de más incursiones ampliábase notablemente.

Dempués del procesu constituyente diéronse los más murnios episodios pa la dirigencia política del país: l'entamu de les visites de la comunidá cubana n'Estaos Xuníos, por cuenta de la necesidá de la entrada nel país de divises (1978); los sucesos de la embaxada de Perú y la estampida del Mariel, la muerte de 53 constructores y asesores militares cubanos na islla caribeña de Granada(1983) productu de la invasión d'Estaos Xuníos a la pequeña islla, defendiendo estos les sos posiciones aprofiantemente. -Vide. Operación Urgent Fury-;

Nel ámbitu internacional la situación d'Angola yera de estancamieto, especialmente tres la Batalla de Cuito Cuanavale, que foi l'Enfrentamientu de tropes del África subsaḥariana. Pese al esfuerciu realizáu los sudafricanos obligaron a la coalición a replegase más allá del ríu Cuito; pero aquellos nun pudieron aprovechar la ventaya llograda, quedando la confrontación n'empate tácticu.[39]

La participación cubana terminó tres los Alcuerdos Trilaterales de Nueva York de 1988 nos que s'axustaba la salida de tolos asesores caribeños en 1991, según la retirada de Sudáfrica d'Angola y la llibertá de Namibia. Nun se tienen rexistros oficiales de cuantos cubanos morrieron n'Angola teniéndose'l datu de 377 000 efeutivos unviaos; pero según el gobiernu foi una campaña en bien del internacionalismu proletariu onde la URSS punxo'l financiamiento base y Cuba el restu y el sofitu militar direutu en cuenta de honor y el prestu del deber cumplíu. La CIA, pela so parte informó qu'Angola taba pagando a Cuba una soldadesca mercenaria pola so participación. Na mesma llinia Alexandre de Marenches confirmó que les tropes cubanes defendieron los xacimientos petrolíferos de l'American Gulf Oil Company en cuenta de qu'esta multinacional d'Estaos Xuníos pagara parte de la factura.[40] Estremos este, el d'un exércitu mercenariu, que paecen confirmar artistes cubanos como Frank Delgado n'obres sos como veteranu.[41]

Venceyos col narcotráficu editar

La participación non bien clara de figures importantes del exércitu y el Ministeriu del Interior cubanu nel tráficu de drogues y otres actividaes illegales, remató col fusilamiento de cuatro oficiales, Arnaldo Ochoa, el coronel Antonio de la Guardia, el capitán Jorge Martínez y Amado Padrón en (1989).[42]

Cuba dempués de la desapaición de la Xunión Soviética editar

Periodu Especial editar

Dempués de la cayida de la Xunión Soviética a finales de 1991, la economía de Cuba sufrió una crisis, dexándola esencialmente paralizada porque les estreches bases económiques d'esta nación concentrar nunos pocos productos con pocu compradores.

La perda de casi 5 mil millones de dólares que'l gobiernu de la URSS aprovía a Cuba como ayuda, en forma d'esportaciones garantizaes pal mercáu cubanu del azucre y el llogru de petroleu barato, xeneró un impautu severu pa la economía cubana. Nesti contestu, celebrar n'ochobre de 1991 el IV Congresu del gobernante Partíu Comunista de Cuba p'analizar la delicada situción del país.

En 1993 la situación agravóse muncho más. L'agricultura y la ganadería, productores d'alimentos, fuéronse amenorgando hasta quedar con pocos suministros pa la población. El comerciu de Cuba menguó nun 80%, y les condiciones de vida empioraron. Esta situación fizo que s'intensificara'l fluxu migratorio de Cuba escontra los Estaos Xuníos. En particular popularizóse una peligrosa forma d'emigración illegal colos llamaos balseros, quien, frutu de la desesperación, llanzar a cruciar l'estrechu de La Florida en sonces embarcaciones artesanales.

Declaróse un periodu especial, qu'incluyía retayos nel tresporte y l'eletricidá, ya inclusive racionamientu de comida. En respuesta a estos acontecimientos, Estaos Xuníos endureció l'embargu económicu, comercial y financieru esperando qu'esto llevara a la cayida del estáu socialista. Sicasí, el gobiernu abrió'l país al turismu internacional, realizando tratos con compañíes estranxeres de proyeutos turísticos, industriales y agrícoles. Como resultancia, l'usu del dólar d'Estaos Xuníos llegalizar en 1993, abrir tiendes especiales que vendíen puramente en dólares. Había entós dos economíes separaes: la economía del dólar y l'economía del pesu.

Estremos periodos d'escasez de comida y otros bienes, según apagones llétricos, dieron orixe a un curtiu periodu de malestar, incluyendo numberoses protestes pola mala situación (siendo la más bultable d'elles el “Maleconazo” el 5 d'agostu de 1994) y una medría nel crime y la corrupción. En respuesta, el Partíu Comunista de Cuba formó cientos de “brigaes d'aición rápida” pa evitar males mayores.

En 1995 tomáronse nueves midíes pa solliviar la situación del país. Fomentóse la inversión estranxera y dexáronse dalgunes bien llindaes formes d'iniciativa privada. Esto fixo qu'adulces ameyorara daqué la economía cubana. En 1997 celebróse'l V Congresu del partíu gobernante.

En 1998 el Papa Xuan Pablu II fixo una histórica visita a Cuba, na cuál pidióse daqué más de flexibilidá a la sociedá cubana, según al restu del mundu, pidiendo apertura de dambes partes.

Recuperación editar

A partir de la segunda parte de los noventa, la situación del país estabilizóse, en gran parte por cuenta de les divises recibíes pol turismu y poles remeses de los cubanos emigraos. P'aquella dómina, Cuba tenía una casi-normal rellación económica cola mayoría de los países llatinoamericanos, y les sos rellaciones cola Unión Europea (qu'empezó a aprovi-y con ayuda y préstamos) ameyoraren. China tamién remaneció como un nueve fonte d'ayuda y soporte, a pesar de que Cuba s'alió colos soviéticos mientres la división china-soviética de los años sesenta.

Sicasí, n'ochobre de 2004 el gobiernu cubanu anunció'l fin d'esta política: a partir de payares los dólares d'Estaos Xuníos nun seríen llegales en Cuba, pero sicasí camudaríense por pesos convertibles cubanos.

Más tarde, Cuba tamién atopó nuevos aliaos nel presidente Chávez de Venezuela y el presidente Evo Morales de Bolivia, naciones importantes na esportación de petroleu y gas.

A partir de la llegada de Hugo Chávez al poder en Venezuela establez una alianza estratéxica ente los dos países nos sectores económicu y políticu, que más tarde desencadenaría la nacencia del ALBA, organismu que causó un mayor despegue de la economía nacional.

Anguaño caltién estreches rellaciones polítiques con China, Rusia, Méxicu, Venezuela, Arxentina, Bolivia, Brasil, Ecuador, Nicaragua, España, ente otros países.

Cuba espande la so influencia a países del mundu enteru unviando médicos, medicines y profesionales de too tipu. El plan d'alfabetización cubanu Yo sí puedo aplicar en dellos países d'América Llatina. Arriendes de la catástrofe provocada pol Furacán Katrina nel 2005, Cuba ufiertó unviar una brigada de médicos internacionalistes a les zones estropiaes de los Estaos Xuníos, ufierta que foi refugada pol gobiernu d'Estaos Xuníos por considerala "innecesaria y comenenciosa". Cuba caltién rellaciones comerciales fundamentalmente con España, Canadá, Italia, China, Rusia y Venezuela. Pertenez al ALBA, lo que la convierte en socia comercial, cooperativa y solidaria de Bolivia, Venezuela, Ecuador, Nicaragua, Dominica y San Vicente y Les Granadines.

Disidentes y exiliaos mientres el gobiernu de los Castro editar

 
Julia, miembru d'unu d'estos grupos opositores llamáu Dames de Blanco, formáu dientro de Cuba y surdíu na Primavera Negra.

Dende la dómina de les espropiaciones y nacionalizaciones, más d'un millón de cubanos emigraron de Cuba; la gran mayoría d'ellos hanse establecíu nel sur de Florida (Miami, Hialeah) y Nueva Jersey, mientres otros prefirieron España y Venezuela. Tamién esisten pequeñes comunidaes en munches otres partes del mundu.

El gobiernu plantegó que la emigración ye productu de la llei d'axuste cubanu, que dexa a los cubanos que toquen tierra, morar llegalmente nos Estaos Xuníos.

Exiliaos y residentes en Cuba, formaron grupos opositores al gobiernu cubanu dientro y fora de la Isla. Ésti acusar de ser mercenarios del imperialismu d'Estaos Xuníos y tar implicaos n'actos terroristes, llamándolos (nel casu de Miami) "la mafia de Miami" anque los cubanos residentes na anterior ciudá, llamen igualmente "mafia" al gobiernu cubanu.[43][44]

Gobiernu de Raúl Castro editar

En 2006 Fidel Castro dexó la presidencia (de forma provisional, por cuenta del so estáu de salú) al so hermanu y daquella vicepresidente Raúl Castro.

Primeros años editar

A empiezos de 2008 Raúl foi finalmente escoyíu pol parlamento como nuevu Presidente, tres l'arrenunciu definitivu de Fidel. Esto foi vistu por dellos sectores como un trespasu de poder hereditariu y antidemocráticu, a pesar de que se cumplieron les regles qu'establez la Constitución.

Sicasí otros tán esperanzaos pola llamada "tresformamientu socialista" promovida por Raúl Castro, onde s'empecipiaron una serie de reformes entá bien incipientes pa democratizar la vida na isla, enfocaes fundamentalmente nel planu de la economía. Esto incluyó la continuación del diálogu políticu cola Xunión Europea y les esperances d'otros col nuevu presidente d'Estaos Xuníos Barack Obama que prometió un diálogu "ensin precondiciones colos enemigos d'Estaos Xuníos", de xacíu Cuba incluyida.

La política esterior del nuevu gobiernu cubanu foi definida como ¨esitosa¨, polos más diversos analistes. Gracies al aumentu de países miembros llatinoamericanos que sofiten el reingreso de Cuba na OEA, finalmente foi aprobada a empiezos de xunu de 2009, siendo reincorporada na organización, de la que foi espulsada en 1962. Les rellaciones estratéxiques con grandes potencies como Rusia y China viéronse fortalecíes.

En 2008 Cuba entra oficialmente al Grupu de Rio, lo que pon puntu final al aislamientu de la islla caribeña del restu del continente. En marzu de 2009, Costa Rica anunció'l reestablecimientu de rellaciones diplomátiques con L'Habana; dempués del trunfu de Mauricio Funes, candidatu escoyíu en comicios eleutorales n'El Salvador, dar a conocer como parte del so programa'l reestablecimientu de les rellaciones col gobiernu de L'Habana, d'esta manera Cuba cunta col respaldu de tolos países del área, y aisllando la política unillateral del gobiernu norteamericanu.

Nel día d'apertura de la V Cume de les Amériques, celebrada en Puertu España, el presidente d'Estaos Xuníos Barack Obama, metanes presiones de los sos pares llatinoamericanos, encabezaos pol brasilanu ¨Lula¨, reconoció que l'embargu económicu a Cuba foi un fracasu a lo llargo de los 47 años que s'aplicó y que ta preparáu por que la so alministración xunto col gobiernu cubanu arreyar nuna amplia gama d'asuntos nos qu'incluyó derechos humanos, llibertá d'espresión, reformes democrátiques, drogues y asuntos económicos. Esto dempués de que díes antes llevantara delles restricciones a ciudadanos d'EU con familiares en Cuba, como la de viaxar a la islla o la unviada de remeses y ufiertó "buscar un nuevu empiezu con Cuba". El diálogu empezó col si´ de Cuba a una propuesta fecha por Obama, pa empezar les conversaciones con al respeutive de la migración illegal y el tráficu de drogues.

En marzu de 2009, metanes una reestructuración ministerial de más llargu algame, fueron destituyíos de los sos cargos el Vicepresidente Carlos Lage Dávila y el Canciller Felipe Pérez Roque, representantes de la xeneración entemedia, acusaos d'ambición de poder y desllealtá a la Revolución, anque nun se conocen los detalles de la supuesta desllealtá amás de que pa munchos nun ye comprensible'l conceutu d'ambición de poder, cuando Fidel Castro tuvo casi 50 años nel poder ensin ser escoyíu por votu popular direutu.

A nivel internacional, na XXXIX Asamblea de la Organización de los Estaos Americanos (OEA) desenvuelta en San Pedro Sula a principios del mes de xunu de 2009, foi anulada'l resolución del 31 de xineru de 1962 emitida por esti organismu, que suspendió a esti país como miembru de la entidá. A pesar d'esto, el gobiernu de la islla negar a tornar al senu de la organización.

VI Congresu del partíu y reformes editar

Ente los díes 16 y 19 d'abril de 2011, coincidiendo col 50 aniversariu de la fallida invasión de Badea de Cochinos, celebrar en L'Habana el VI Congresu del gobernante Partíu Comunista de Cuba, dempués de lo que diose impulsu a una serie de fondes reformes económiques, teunolóxiques y sociales nel país. Tres esto, reparóse un notable ameyoramientu na situación del país y del pueblu, magar nun se llogró la recuperación total.

Meyoramientu de les rellaciones con Estaos Xuníos editar

N'avientu de 2013, mientres los funerales de Nelson Mandela, en Sudáfrica, Raúl Castro y Barack Obama atopar nun ambiente de cordialidá y diéronse la mano. Esto paeció abarruntar pa munchos l'entamu d'un ameyoramientu de les rellaciones ente dambos países, abondo males dende principios de la década de 1960.

Un añu dempués, el 17 d'avientu de 2014, los gobiernos de Cuba y Estaos Xuníos anunciaron un cambéu nes rellaciones billaterales. En Cuba foi lliberáu'l norteamericanu Alan Gross, presu per espionaxe, y n'Estaos Xuníos fueron lliberaos los trés cubanos restantes de los cinco orixinalmente encarcelaos nesi país.

Restableciéronse les rellaciones diplomátiques ente dambes naciones, atayaes dende 1962, y dambes embaxaes fueron reabiertes en xunetu y agostu de 2015, en Washington D.C. y L'Habana, respeutivamente.

Amás, ente 2015 y xineru de 2017, el saliente presidente d'Estaos Xuníos Barack Obama impulsó una serie de midíes p'anidiar les restricciones y prohibiciones contra Cuba, magar el bloquéu o embargu d'Estaos Xuníos contra la islla caltiénse relativamente intactu.

VII Congresu del partíu editar

N'abril de 2016 celebróse'l VII Congresu del partíu, mientres el cual analizóse lo llograo dende'l congresu anterior y lo que nun se llogró, sentándose les bases pal llamáu Plan de desenvolvimientu 2030. Nel branu d'esi mesmu añu, el gobiernu anunció problemes col suministru de delles materies primes y el retayu del consumu d'eletricidá de les empreses del estáu pa desaniciar la escasez de combustible.

Fallecimientu de Fidel Castro editar

El 25 de payares de 2016, coincidiendo col 60 aniversariu de la salida del yate Granma dende Méxicu escontra Cuba, finó Fidel Castro por causes naturales, a los 90 años d'edá.

Los díes posteriores marcaron la procesión de les sos cenices por tola isla, dende la Plaza de la Revolución de L'Habana hasta'l Campusantu de Santa Ifigenia de Santiago de Cuba, al otru estremu del país, onde pasaron a reposar les sos cenices.

Numberosos gobiernos y organizaciones nel mundu enteru unviaron mensaxes de condolencias al gobiernu y pueblu de Cuba. Mientres los funerales del líder cubanu escucháronse discursos de presidentes como Nicolás Maduro de Venezuela, Daniel Ortega de Nicaragua, Evo Morales de Bolivia y Rafael Correa d'Ecuador, ente otros.

Historiadores de Cuba editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Diariu d'a bordu del primer viaxe de Cristóbal Colón, en Wikisource
  2. "... aquella Cuba nun yera la islla toa, qu'asina se llamaba, [...] sinón uma provincia que se llamaba Cubanacán, casi'l mediu de Cuba, porque nacán quier dicir na llingua destas islles, mediu en mediu, y asina componiam esti nome Cubanacán, de Cuba y nacán, tierra o provincia que ta en mediu o casi metanes tola islla de Cuba." In Bartolomé de las Casas.isla+de+Cuba&source=bl&ots=C97HCbCARH&sig=87fyUzhBY_QQbKzi1l4XTI5eKVE&hl=pt-BR&sa=X&ved=0ahUKEwic9Ivc_5XRAhXME5AKHdeVDY84ChDoAQgZMAA#v=onepage&q=cubanacan%20interior%20de%20la%20isla%20de%20Cuba&f=false Vida de Cristóbal Colón Barcelona: Linkgua dixital, 2014, p. 98
  3. Andrea A.J., Overfield O.H. (2005). The Human Record, Vol 1; Letter by Christopher Columbus concerning recently discovered islands. Houghton Mifflin Company, páx. 8. ISBN 0-618-37040-4.
  4. Márquez Arranz, Luis (1985) "Diariu d'a bordu de Cristóbal Colón, 27 ochobre de 1492" coleición "Cróniques d'América" Dastin S.L. I.S.B.N. 84-492-0351-1
  5. Involución y autarquía: la economía española ente 1890 y 1914. Juan Muñoz, Juan A. Alonso Fierro, Juan Martín Fernández. Editorial Complutense, 2002, Páx. 22
  6. Tena Junguito, Antonio ¿Por qué foi España un país con alta proteición industrial? Evidencies dende la proteición efeutiva 1870-1930. Universidá Carlos III, Documentu de Trabayu 02-03, 2001
  7. La esportación de la industria algodonero catalana nel primer terciu del sieglu XX. La importancia de les redes comerciales. Prat, M. X Simposio d'Historia Económica, Universidá de Santiago de Compostela, 2005
  8. Izard, M. (1974): “Comerciu llibre, guerres coloniales y mercáu americanu”, en J. Nadal y G. Tortella (eds.), Agricultura, comerciu colonial y crecedera económica na España Contemporánea, Barcelona 1974, Ariel, páxs. 295-321.
  9. Cardona y Losada, páxines 34 y 35.
  10. Trask, David F. (1996), The War with Spain in 1898, Lincoln: University of Nebraska Press, ISBN 0-8032-9429-8, https://books.google.com/books?id=2f0Gf0DQfmUC, páx. 9
  11. 11,0 11,1 «mafia-juive-et-italienne-a-cuba-meyer-lansky_news La Mafia à Cuba». Consultáu'l 9 d'abril de 2017.
  12. ¿Cómo surdió la idea de formar un gobiernu revolucionariu? (2)
  13. Mires, Fernando (1978) Cuba:La revolución nun ye una isla: 178-194. Medellín: Ediciones Hombre Nuevu.
  14. Morray, Joseph (1965) La segunda revolución en Cuba. Buenos Aires: Edicaiones Iguzú.
  15. «The Deferred Racial Revolution in Cuba». Consultáu'l 9 d'abril de 2017.
  16. Familia Chibás > Raúl Antonio Chibás > Manifiestu Sierra Maestra
  17. Familia Chibás > Raúl Antonio Chibás > Manifiestu Sierra Maestra
  18. ¿Cómo surdió la idea de formar un Gobiernu Revolucionariu? (1)
  19. Constitución de la República de Cuba
  20. http://orlandozapatatamayo.blogspot.com/2010/04/el-verdaderu-fraude-de-les eleiciones.html El verdaderu fraude de les eleiciones en Cuba
  21. http://web.archive.org/web/http://www.en-cuba.com/index.php?/20100426908/Dende-Cuba/eleiciones-en-cuba-un fraude-que-a-pocos-importa.html Eleiciones en Cuba, un fraude qu'a pocos importa
  22. http://web.archive.org/web/http://www.cubanet.org/ref/dis/12220303.htm Departamentu d'Estáu sobre represión en Cuba
  23. http://hub.witness.org/en/upload/huber-matos-ben%C3%ADtez-fala-sobre-fidel-castro-y-la-revoluci%C3%B3n Huber Matos Benítez fala sobre Fidel Castro y la Revolución
  24. http://www.pbs.org/wgbh/amex/castro/esp_peopleevents/y_moderates.html Huber Matos, un partidariu moderáu de la revolución cubana
  25. Fabián Escalante, The Secret War: CIA Covert Operations Against Cuba, 1959-62 (1995)
  26. Fidel y Raúl los mios hermanos, la historia secreta. Páxina 315. Juanita Castro y María Antonieta Collins. Editorial Aguilar, 1a. edición ochobre de 2009
  27. Fidel y Raúl los mios hermanos, la historia secreta. Juanita Castro y María Antonieta Collins. Editorial Aguilar, 1a. edición ochobre de 2009.
  28. Constitución de la República de Cuba
  29. llei de reforma agraria
  30. Diplomacia y Revolución.
  31. Afonda Fidel Castro nel Diferendo Estaos Xuníos-Cuba.
  32. Jesús Carreras Zayas foi fundador y comandante del Segundu Frente Nacional del Escambray. Tuvo un alcuentru personal col Che Guevara en 1959, cuando esti establecer nel Escambray y el Movimientu 26 de Xunetu coordinó les sos aiciones col Segundu Frente Nacional del Escambray, na etapa final del alzamientu contra Batista.
  33. "El Che: Anatomía d'un mitu".
  34. Anderson:400
  35. Intervención na Asamblea Xeneral de les Naciones Xuníes n'usu del derechu de retruca, Che Guevara, 11 d'avientu de 1964
  36. Los mitos sobre Ernesto "Che" Guevara: "Fusilemos, fusilamos y vamos siguir fusilando mientres seya necesariu".
  37. Gott, Richard, Castro, l'equilibrista, nᵘ58 de L'aventura de la Historia, Arlanza Ediciones, Madrid, agostu de 2003, ISSN 1579-427X
  38. Dellos, Lluchadores de la sabana, nᵘ21 de Cuerpos de Elite, Editorial Delta, Barcelona, 1986, ISBN 84-7598-184-4
  39. Bill y Andrea Revilio, Namibia, New Holland (publishers) Ltd, Colonia, revisión española de 1999, ISBN 3-8290-1097-4
  40. Caranci, Carlos, Angola: termina la guerra de Sabimbi el irreductible, nᵘ44 de L'aventura de la Historia, Arlanza Ediciones, Madrid, xunu de 2002, ISSN 1579-427X
  41. Delgado, Frank, Veteranu, del discu Trova Tur
  42. Bustamante, Marcu, «El Comandante nel so llaberintu» Revista Güeyada. Núm. 526 (20 de xunetu de 1989), p. 23
  43. Annex to the letter dated 29 October 2001 from the Permanent Representative of Cuba to the United Nations addressed to the Secretary-Xeneral. Summary of principal terrorist actions against Cuba (1990-2000). [1]
  44. "The Cuban Downing of the Planes. The News We Haven't Been Hearing...." Article from Cuba Solidarity [2]

Enllaces esternos editar