Reinu de Francia (986-1791)

El Reinu de Francia (en francés: Royaume de France), tamién conocíu como Antiguu Réxime, foi una monarquía medieval y de principios de la Edá Moderna n'Europa Occidental. Foi unu de los estaos más poderosos d'Europa y una gran potencia dende la Baxa Edá Media y la Guerra de los Cien Años. Tamién foi una potencia colonial temprana, con posesiones en tol mundu.

República de Saint-Malo
Francia Occidental
Reinu de Navarra
[[principado de Dombes (es) Traducir|←]] [[principado de Dombes (es)
[[Imperio angevino (es) Traducir|←]] [[Imperio angevino (es)
Francia Occidental
República de Saint-Malo
Reinu de Francia (986-1791)
(de 987 (Gregorianu) a 4 setiembre 1791)
Monarquía constitucional francesa
Francia
República de Saint-Malo
Monarquía constitucional francesa
estáu desapaecíu
Lema nacional ¡Montjoie! ¡Saint Denis! (es) Traducir
Himnu nacional Marche Henri IV
Alministración
Nome oficial royaume de France (fr)
Capital París (hasta 1682)
Versalles (de 1682 a 1789)
París (dende 1789)
Forma de gobiernu Monarquía absoluta (hasta 17 xunu 1789)
Monarquía constitucional (de 17 xunu 1789 a 4 setiembre 1791)
monarquía aristocrática (es) Traducir
monarquía dual (es) Traducir
Monarquía constitucional francesa
Llingües oficiales francés
Relixón oficial catolicismu
Xeografía
Llendaba con Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, Reformismu borbónicu, Reinu de Navarra y Reinu de Navarra
Demografía
Economía
Moneda libra francesa (es) Traducir, libra tornesa (es) Traducir, libra parisina (es) Traducir, luis de oro (es) Traducir, escudo francés (es) Traducir, sistema monetario del Reino de Francia (es) Traducir, asignado (es) Traducir y franco francés (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Les estructures sociales y alministratives del Antiguu Réxime en Francia fueron la resultancia de sieglos de construcción nacional, actos llexislativos (como la Ordenanza de Villers-Cotterêts), conflictos internos y guerres civiles, que resultaron nun confusu ruempecabeces de privilexos locales y diferencies históriques hasta que la Revolución francesa traxo una supresión radical de la incoherencia alministrativa.

L'Antiguu Réxime (en francés, Ancien Régime) ye un términu en principiu aplicáu a la Historia de Francia, pero la estensión del so usu haber convertíu nuna categoría historiográfica aplicada a Europa Occidental mientres la Edá Moderna.

Centralización editar

 
Escudo del Reinu de Francia
 
Flores de lliriu, símbolu de la realeza francesa.

Gran parte de la centralización política de la monarquía feudal de los Capetos, perdiérase mientres la Guerra de los Cien Años, y los intentos de la dinastía Valois por restablecer el control sobre l'estremáu país fueron esbarataos poles Guerres de Relixón. La mayor parte de los reinaos d'Enrique IV, Lluis XIII y los primeros años del de Lluis XIV concentrar na centralización alministrativa. A pesar de la noción de monarquía absoluta (tipificada pol derechu del rei a emitir el documentu conocíu como lettre de cachet) y los esfuercios de los reis por crear un Estáu centralizáu, la Francia del Antiguu Réxime permanecía como un país con irregularidaes sistemátiques: divisiones y prerrogativas alministratives, fiscales, llegales, xudiciales y eclesiástiques; frecuentemente entecruzaes. Mentanto, la nobleza francesa lluchaba por caltener los sos propios derechos en materia de gobiernu y xusticia local, y poderosos conflictos internos (como la Fronda) protestaben contra la centralización.

La necesidá de centralización nesi periodu taba direutamente coneutada a la cuestión de les finances reales y la capacidá de sofitar les guerres. Los conflictos internos y les crisis dinástiques de los sieglos xvi y xvii (Guerres de Relixón y conflictu colos Habsburgu) y l'espansión territorial de Francia nel sieglu xvii, demandaron enormes sumes que precisaben ser llograes por aciu impuestos como la taille y la gabelle y por contribución n'homes y servicios de la nobleza.

Una clave pa esta centralización foi'l reemplazu de los sistemes personales patrón-veceru entamaos en redol al rei y a otros nobles franceses, por sistemes institucionales en redol al estáu.[1] La creación de los Intendentes —representantes del poder real nes provincies— socavaron gran parte del control del territoriu pola nobleza rexonal. Lo mesmo puede dicise del enfotu puestu polos tribunales reales na noblesse de robe, que cubría los cargos de xueces y conseyeros reales. La creación de parllamentus rexonales, que primeramente tenía'l fin de facilitar la introducción del poder real en territorios apocayá asimilaos, sicasí, a midida que estos parllamentos ganaben enfotu nel so propiu poder, empezó a funcionar como una fonte de desunión.

Provincies y divisiones alministratives editar

A mediaos del sieglu XV, Francia yera significativamente menor que na Edá Contemporánea,[2] y numberoses provincies fronterices (como Rosellón, Cerdaña, Calais, Béarn, Baxa Navarra, Condáu de Foix, Condáu de Flandes, Artois, Lorena, Alsacia, Trois-Évêchés, Francu Condáu, Saboya, Bresse, Bugey, Gex, Niza, Provenza, el Delfinado, y Bretaña) yeren autónomos o taben so otres entidaes polítiques (como'l Sacru Imperiu o la Corona d'Aragón)había tamién enclaves estranxeros, como'l Comtat Venaissin. Amás, ciertes provincies dientro de Francia yeren ostensiblemente estaos nobiliarios de families importantes, como'l Bourbonnais, Cole, Forez y Auvernia, en manes de la Casa de Borbón, hasta que fueron integraes a encomalo al dominiu real en 1527 tres la cayida de Carlos III de Borbón).

Dende finales del XV hasta'l sieglu XVII, Francia embarcar nuna espansión territorial masiva, y nel intentu d'integrar les sos provincies nun conxuntu alministrativu xuníu.

 
Espansión territorial francesa 1552-1798.

Alquisiciones 1461-1789:

A pesar de los esfuercios de los reis por crear un estáu centralizáu sobre esi conxuntu provincial, Francia permaneció mientres esi periodu como un ruempecabeces de privilexos locales y diferencies históriques, y el poder arbitrario del monarca (implicáu pola espresión monarquía absoluta) yera de fechu bien llindáu poles particularidaes históriques y rexonales. Les divisiones y prerrogativas alministratives, fiscales, llegales, xudiciales y eclesiástiques, entecruzábense frecuentemente (por casu, los obispaos y diócesis raramente coincidíen coles divisiones alministratives). Ciertes provincies y ciudaes ganaren privilexos especiales (como tipos impositivos menores na gabela, l'impuestu de la sal). El sur de Francia taba gobernáu pola llei escrita afecha del derechu romanu, ente que'l norte tar pol derechu consuetudinario (qu'en 1453 foi codificado de forma escrita).

El representante del rei nes sos provincies y ciudaes yera'l gouverneur ("gobernador"). Estos funcionarios reales yeren escoyíos ente la más alta nobleza. Los gobernadores de provincies y ciudaes (de normal cargos combinaos) teníen una función predominantemente militar, al cargu de la defensa y la policía. Col nome de lieutenants généraux — ("tenientes xenerales") tamién teníen la capacidá de convocar a los parllamentos provinciales, los estaos provinciales y les corporaciones municipales. El títulu gouverneur apaeció en primer llugar baxu Carlos VI. La Ordenanza de Blois de 1579 amenorgó'l so númberu a 12, pero otra de 1779 amontar a 39 (18 gobernadores de primer clase, 21 de segunda). Anque yeren principalmente los representantes del rei, y los sos cargos podíen ser revocaos pol so simple deséu, yá que de primeres actuaben so la potestá real con naturaleza comisarial. Una carta definía les funciones y el periodu de tiempu del so cargu, col pasu del tiempu cada gobernador procuró apoderase del cargu a títulu personal (patrimonialización); consiguida ésta, nel intre del tiempu llograron progresivamente tamién la capacidá d'heredar el cargu. Por eso dellos gobernadores llograron instalase como una dinastía provincial. Ente mediaos del XVI y mediaos del XVII llegaron al cumal del so poder, pero'l so papel nes guerres civiles, llevaron al Cardenal Richelieu a crear los cargos más afechiscos d'intendentes de finances, policía y xusticia, y nel sieglu XVIII el cargu de gobernador provincial quedara bien periclitado.

Principales Provincies de Francia, coles sos capitales provinciales. Señálense les que tienen "parllamentus" provinciales o "conseils souverains" mientres el Ancien Régime. El mapa reflexa les fronteres actuales, y nun indica la formación territorial de Francia a lo llargo del tiempu. Nota: les provincies d'esta llista pueden englobar otres provincies y condaos históricos (por casu, na dómina de la Revolución Guyenne construyir a partir d'ocho provincies históriques más pequeñes, como Quercy y Rouergue). Pa una llista más completa, ver Provincies de Francia.
  1. Île-de-France (París)
  2. Berry (Bourges)
  3. Orléanais (Orleans)
  4. Normandía (Rouen)
  5. Languedoc (Toulouse)
  6. Lyonnais (Lyon)
  7. Delfinado (Grenoble)
  8. Champagne (Troyes)
  9. Aunis (La Rochelle)
  10. Saintonge (Saintes)
  11. Poitou (Poitiers)
  12. Guyena y Gascuña (Burdeos)
  13. Borgoña (Dijon)
  14. Picardía (Amiens)
  15. Anjou (Angers)
  16. Provenza (Aix-en-Provence)
  17. Angoumois (Angoulême)
  18. Bourbonnais (Moulins)
  19. Cole (Guéret)
  20. Bretaña (Rennes, por curtiu tiempu en Nantes)
  21. Maine (Le Mans)
  22. Touraine (Tours)
  23. Limousin (Limoges)
  1. Condáu de Foix (Foix)
  2. Auvergne (Clermont-Ferrand)
  3. Béarn (Pau)
  4. Alsacia (Estrasburgu, cons. souv. en Colmar)
  5. Artois (cons. provinc. en Arres)
  6. Rosellón (cons. souv. en Perpiñán)
  7. Condáu de Flandes y Condáu de Hainaut (Lille, parllamentu en Douai, antes en Tournai)
  8. Francu Condáu (Besançon, enantes en Dôle)
  9. Lorena (Nancy)
  10. Córcega (fuera del mapa, Ajaccio, cons. souv. en Bastia)
  11. Nivernais (Nevers)
  12. Comtat Venaissin (Avignon), unu de los Estaos Pontificios
  13. Ciudá Llibre Imperial de Mulhouse
  14. Saboya, feudu del Reinu de Cerdeña(parl. en Chambéry 1537-1559)
  15. Niza, feudu del Reinu de Cerdeña
  16. Montbéliard, territoriu de Württemberg
  17. (non indicáu) Trois-Évêchés (Diócesis de Metz, Diócesis de Toul y Diócesis de Verdún)
  18. (non indicáu) Baxa Navarra (San Juan Pie de Puertu)
  19. (non indicáu) Soule (Mauléon)
  20. (non indicáu) Bigorre (Tarbes)
  21. (non indicáu) Beaujolais (Beaujeu)
  22. (non indicáu) Bresse (Bourg-en-Bresse)
  23. (non indicáu) Perche (Mortagne-au-Perche)
 

Creáronse nueves divisiones nun intentu por reformar el sistema. Les recettes générales, comúnmente conocíes como généralités ("xeneralidaes"), y supervisaes al empiezu por receveurs royaux ("recaldadores reales"), fueron primeramente distritos fiscales. Los primeros dieciséis crear en 1542 por un edictu d'Enrique II. Les sos funciones aumentaron, hasta qu'a mediaos del sieglu XVII les généralités quedaron so l'autoridá d'un intendente, convirtiéndose nun vehículu pa la espansión del poder real n'asuntos de xusticia, impuestos y policía. Llegada la Revolución, había 36 généralités; los dos últimes creaes en 1784.

Généralités de Francia per ciudá y provincia. Les árees en colloráu son pays d'état (nota: debería tamién incluyise, 37 y partes del 35); en blancu, pays d'élection; en mariellu, pays d'imposition (vease Finances del Estáu).
  1. Généralité de Burdeos, (Agen, Guyena)
  2. Généralité de Provenza, o Aix-en-Provence
  3. Généralité d'Amiens (Picardía)
  4. Généralité de Bourges (Berry)
  5. Généralité de Caen (Normandía)
  6. Généralité de Châlons (Champagne)
  7. Généralité de Borgoña, Dijon
  8. Généralité de Grenoble (Delfinado)
  9. Généralité d'Issoire, depués de Riom (Auvergne)
  10. Généralité de Lyon (Lyonnais, Beaujolais y Forez)
  11. Généralité de Montpellier (Languedoc)
  12. Généralité de París (Île-de-France)
  13. Généralité de Poitiers (Poitou)
  14. Généralité de Rouen (Normandía)
  15. Généralité de Toulouse (Languedoc)
  16. Généralité de Tours (Touraine, Maine y Anjou)
  1. Généralité de Metz (Trois-Évêchés)
  2. Généralité de Nantes (Bretaña)
  3. Généralité de Limoges (estremaes en dos partes: Angoumois y Limousin-Cole)
  4. Généralité d'Orleans (Orléanais)
  5. Généralité de Moulins (Bourbonnais)
  6. Généralité de Soissons (Picardía)
  7. Généralité de Montauban (Gascuña)
  8. Généralité d'Alençon (Perche)
  9. Généralité de Perpiñán (Rosellón)
  10. Généralité de Besançon (Francu Condáu)
  11. Généralité de Valenciennes (Hainaut)
  12. Généralité d'Estrasburgu (Alsacia)
  13. (ver 18)
  14. Généralité de Lille (Flandes)
  15. Généralité de La Rochelle (Aunis y Saintonge)
  16. Généralité de Nancy (Lorena)
  17. Généralité de Trévoux (Dombes)
  18. Généralité de Córcega, o Bastia
  19. Généralité d'Auch (Gascuña)
  20. Généralité de Bayonne (Labourd)
  21. Généralité de Pau (Béarn y Soule)
 
 
Estatua de Lluis XIV nel Palaciu de Versalles.

Finances del Estáu editar

La intención de llograr una recaldación eficiente foi una de les mayores contribuciones a la centralización alministrativa de tol periodu. La talla convertir nuna fonte principal de rentes reales. Cleru y nobleza, funcionarios de la corona, personal militar, maxistraos, estudiantes y profesores universitarios, y villes franches ("villes franques", como París) taben exentos (sacante para les tierres non nobles que tuvieren en pays d'états, como s'esplica más embaxo).

Les provincies taben estremaes en tres categoríes: pays d'élection', pays d'états y pays d'imposition.

  • Pays d'élection: Provincies en que la imposición y recaldación confiar a funcionarios escoyíos, o siquier asina yera en principiu, pos más tarde estos cargos convertir en "venales", esto ye, mercaos. Nelles los impuestos yeren xeneralmente personales, lo que quería dicir que s'imponíen sobre plebeyos (l'equivalente al español pechero). Les mayores calteníen posesiones de la corona francesa; dalgunes d'elles tuvieren l'autonomía equivalente a un "pays d'état" en periodos anteriores, pero haber perdíu por efeutu de reformes reales.
  • Pays d'états: Provincies con estaos provinciales como Bretaña (Estaos de Bretaña), Languedoc, Borgoña, Auvergne, Béarn, Delfinado, Provenza y parte de Gascuña, como Bigorre, Comminges y los Quatre-Vallées. Estes provincies fueren incorporaes apocayá, llogrando de caltener cierta autonomía llocal en cuestiones fiscales. Ellí los impuestos establecer por conseyos locales, y el tributu yera xeneralmente de naturaleza "real", lo que significaba que nun yera personal, sinón que s'imponía sobre les tierres calificaes como "non nobles". Si un noble llegaba a tener tales tierres quedaba suxetu al impuestu.
  • Pays d'imposition: Zones apocayá conquistaes que calteníen les sos instituciones históriques, polo que munches vegaes arrexuntar xunto a los pays d'état, a los que s'asemeyaben en derechos. Estremar en que la imposición yera supervisada pol intendente real.

Los distritos fiscales sufrieren grandes variaciones dende'l sieglu XIV. Antes d'esa fecha, la inspeición correspondía a bailles y senescales (baillis y sénéchaux) nes sos xurisdicciones. Les reformes de los sieglos XIV y XV instituyeron dos cargos que trabayaben de manera colexada: los cuatro Généraux des finances ("xenerales de finances"), tamién llamaos général conseiller o receveur général ("conseyeru xeneral" o "recaldador xeneral") supervisaben la recueya d'impuestos (talla, aide, etc.) al traviés d'axentes recaldadores (receveurs); y los cuatro Trésoriers de France ("Tesoreros de Francia") supervisaben les rentes de les tierres reales (el domaine, dominiu). Recibíen conxuntamente la denominación de Messieurs des finances ("señores de les finances"). Los cuatro miembros de cada coleutivu estremar por circunscripciones xeográfiques (que dende finales del sieglu XV recibieron la denominación de "généralité"); estes árees recibíen los nomes de Languedoïl, Languedoc, Outre-Seine-et-Yonne, y Normandía (esta postrera creada en 1449; les otres con anterioridá), siendo'l direutores de Languedoïl los qu'ostentaben la preeminencia. Pa 1484, el númberu de généralités amontárase a seis.

Nel sieglu XVI, los reis de Francia, nun esfuerciu por exercer un control más direutu sobre les finances reales y evitar la doble inspeición (que se vía como ineficaz) instituyeron numberoses reformes alministratives, qu'incluyíen la reestructuración de l'alministración fiscal y la medría del númberu de généralités. En 1542, Enrique II, estremó'l reinu en 16 généralités. El númberu amontar hasta 21 a finales del sieglu XVI, y a 36 en víspores de la Revolución, la postrera creada en 1784.

L'alministración de les généralités nun dexó de sufrir reformes: en 1577, Enrique III estableció 5 tesoreros (trésoriers généraux) en cada généralité que formaríen una oficina de finances. Nel sieglu XVII, la supervisión de les généralités foi asumida polos intendentes of finances, xusticia y policía, colo que los conceutos de"généralité'' y de "intendance" fixéronse sinónimos na práutica.

 
Toma de la Bastilla, en 1789.

Hasta finales del sieglu XVII, el recaldadores recibíen la denominación de receveurs. En 1680 establecióse'l sistema de la Ferme Générale (lliteralmente, "granxa xeneral"), un sistema de contrata d'aranceles ya impuestos en qu'un contratista particular mercaba'l derechu a recaldar la talla en llugar del rei, por un periodu d'axudicación de seis años (dellos impuestos, como les aides y la gabela yá se recaldaben por esi procedimientu dende 1604). Los mayores recaldadores yeren conocíos como fermiers généraux.

La talla (taille) yera namái unu d'un conxuntu d'impuestos. Tamién esistía'l taillon (pa fines militares), la gabela (gabelle, impuestu nacional sobre'l sal), les aides (que gravaban dellos productos: el vinu, la cerveza, l'aceite y otros bienes de consumu), impuestos locales sobre productos especiales (la douane que se cargaba sobre los productos qu'entraben nuna ciudá, el octroi pa les feries, y otros). A lo último, la Ilesia beneficiar del diezmu.

Lluis XIV creó dellos impuestos adicionales, incluyendo la capitation (empezada in 1695) qu'afectaba a toa persona, con inclusión de nobles y clérigos (anque podía mercase la exención col pagu d'una considerable cantidá per una sola vegada) y el dixième (el "décimu", recaldáu ente 1710-1717, y retomáu en 1733), pa contribuyir a los gastos militares, que yera un verdaderu impuestu sobre la renta y el patrimoniu. En 1749, baxo Lluis XV, un nuevu impuestu basáu nel dixième, el vingtième (el "ventiavu"), p'amenorgar el déficit de la corona, que se fixo permanente.

Otru recursu clave pa les finances públiques yeren los gravámenes sobre los cargos públicos (como la mayor parte de los miembros del parllamentu, maxistraos, maître des requêtes y funcionarios de facienda). Munchos d'estos gravámenes yeren bastante elevaos, pero dalgunos d'estos cargos, al conferir nobleza, podíen apurrir ventayes financieramente cimeres. La venalidad de los cargos convirtiérase nuna práutica corriente muncho primero del Antiguu Réxime, nos sieglos XII y XIII. Una llei de 1467 consagró la irrevocabilidad de tales cargos, sacante por muerte, arrenunciu o forfeiture del titular, colo qu'esos cargos, una vegada mercaos, tendieron a faese hereditarios na mesma familia (por aciu el pagu d'una tasa por tresferencia de títulu). Nun esfuerciu p'amontar los sos ingresos, l'estáu solía crear nuevos cargos. Otra táctica disponible pa la corona yera la "regla de los 40 díes" establecida na década 1530: si'l titular morría dientro de los 40 díes de la tresferencia del títulu, el cargu retornaba al estáu. En 1604, Sully creó un Nuevu impuestu, la paulette or "impuestu añal" (1/60 de les rentes del cargu oficial), que dexaba al titular quedar llibre de la regla de los 40 díes. La paulette y la venalidad de los cargos convertir nos asuntos clave de les revueltes parllamentaries de 1640 (La Fronda).

L'estáu tamién demandaba de la ilesia un don gratuit (regalu gratuitu), que la Ilesia recaldaba ente los beneficiaos de beneficios eclesiásticos, por aciu un impuestu llamáu'l décime ("décimu", aproximao 1/20 de les rentes del beneficiu), y que foi creáu nel reináu de Francisco I.

Les finances del estáu tamién incluyíen un ampliu recursu al creitu, tanto priváu (de les grandes families de banqueros europeos) como públicu. La parte más importante d'esti creitu faíase al traviés del sistema rentes sur l'Hôtel de Ville de París, una especie de sistema de bonos gubernamentales qu'ufiertaben a los inversores un interés añal. Esti sistema empezó a usase en 1523 so Francisco I.

Hasta 1661, el cume del sistema hacendístico francés yera davezu'l surintendant des finances ("superintendente de finances"); cola cayida de Fouquet, foi reemplazáu pol cargu más modestu de contrôleur général des finances ("controlador xeneral de finances").

Pa más información ver Historia económica de Francia.

Justicia editar

Tribunales inferiores editar

La xusticia nes tierres señoriales (incluyendo les de la Ilesia o de les Ciudaes) exercíase xeneralmente pol señor o los sos funcionarios delegaos. Dende'l sieglu XV, la mayor parte de les competencies llegales del seigneur (señor) mover a los bailliages o sénéchaussées (bailíes y senescalatos) y a los présidiaux (vease más embaxo), dexando namái los asuntos tocantes a los derechos y deberes señoriales y asuntos menores de xusticia local. Namái dellos seigneurs – los que calteníen el poder de la haute justice (la xusticia señorial taba estremada n'alta, media y baxa) – podíen aplicar la pena de muerte, y namái col consentimientu de los présidiaux.

Los delitos de deserción, robu en camín y mendicidad (denominaos cas prévôtaux, casos prebostales) cayíen so la supervisión del prévôt des maréchaux ("preboste de los mariscales"), qu'exercía una xusticia rápida ya imparcial. En 1670, a esta instancia se -y superpuso la supervisión del présidiaux (ver más embaxo).

El sistema xudicial nacional componer de tribunales estremaos en bailliages (bailías) nel norte de Francia y sénéchaussées ("senescalatos") nel sur de Francia; estos tribunales (alredor de 90 nel sieglu XVI, y bastantes más a finales del XVIII) taben supervisaos por un lieutenant général ("teniente xeneral") y subdividíos en:

  • prévôtés (brebostazgos) supervisaos por un prévôt (preboste)
  • o (como yera'l casu en Normandía) en vicomtés supervisaos por un vicomte (cargu que podía ser ocupáu por plebeyos)
  • o (en parte del norte de Francia) en châtellenies (castellaníes) supervisaes por un châtelain (castellán, que de la mesma forma podía ser un plebeyu)
  • o, nel Sur, en vigueries ("vegueríes") o baylies ("bailíes") supervisaes por un viguier (veguer) o un bayle (baille).

Nun esfuerciu pa reducer la carga xudicial de los parllamentos, ciertes bailliages recibieron competencies suplementaries por Enrique II de Francia: les que pasaron a llamase présidial ("presidios").

El prévôt ("preboste") o'l so equivalente yera'l xuez de primera instancia pa non privilexaos. Nel exerciciu de les sos funciones llegales, dictaba sentencia por sigo mimu, pero había de consultar con ciertos lletraos (avocats o procureurs, "abogaos" o "procuradores") escoyíos por él mesmu (usando la espresión téunica llamaos nel so conseyu). L'apelación de les sos sentencies competía a los bailliages, que tamién teníen xurisdicción de primera instancia sobre no tocante a los nobles. Bailliages y présidiaux tamién yeren primer instancia pa ciertos delitos (denominaos cas royaux, "casos reales"; estos casos enantes pertenecíen a los señores locales): sacrilexu, lesa maxestá, secuestru, violación, herexía, alteración de moneda, sedición, insurrección, y portar armes illegalmente. L'apelación del bailliage competía al parllamentu rexonal.

El más importante d'estos tribunales reales yera'l prévôté et présidial de París, el Châtelet,[3] presidíu pol prévôt de París, lieutenients (equí "xueces") de lo civil y de lo criminal, y un funcionariu real a cargu del caltenimientu del orde públicu na capital, el Lieutenant Xeneral de Police'("teniente xeneral de policía") de París.

Tribunales cimeros editar

Los siguientes yeren les cours souveraines, ("cortes soberanes", o "cortes cimeres"), que les sos decisiones solo podíen ser revocaes por el rei nel so conseyu (ver alministración, más embaxo).

El cumal del sistema xudicial yera'l canciller.

Alministración editar

 
Bandera de Francia mientres la monarquía.

Unu de los principios fundamentales de la monarquía francesa yera que'l rei nun podía actuar ensin l'asesoramientu del so conseyu; la fórmula Le roi en son conseil ("el rei nel so conseyu") espresaba esti aspeutu deliberativo. L'alministración del estáu francés mientres l'Antiguu Réxime esperimentó una llarga evolución como aparatu verdaderamente alministrativu, sustituyendo'l sistema feudal clientelar por otru basáu na vieya nobleza xunto con una más nueva nobleza de toga (noblesse de robe) y profesionales de l'alministración.

Baxu Carlos VIII y Lluis XII el conseyu real taba apoderáu por miembros d'unos venti families de la más alta nobleza; Francisco I el númberu de conseyeros amontárase hasta setenta individuos (anque la proporción de miembros de la vieya nobleza yera mayor que nel sieglu anterior). Los cargos más importantes de la corte yeren los denominaos Grandes Funcionarios de la Corona de Francia, encabezaos pol condestable (connétable), xefe militar del reinu hasta la so eliminación en 1627, y el canciller. L'alministración real na Renacencia estremar ente un pequeñu conseyu (conseyu secretu, más tarde llamáu alto conseyu) de seis miembros o menos (3 en 1535, 4 en 1554) para importantes asuntos d'estáu; y un mayor conseyu p'asuntos xudiciales o financieros. Francisco I foi criticáu por confiar demasiáu nun pequeñu númberu de conseyeros, mientres Enrique II, Catalina de Médicis y los sos fíos viéronse de cutiu incapaces de resolver los conflictos que surdíen ente los sos conseyeros, estremaos en families enemigues (Guisa y Montmorency).

Col tiempu l'aparatu de toma de decisiones del Conseyu del Rei estremar en dellos conseyos reales. Estos subconsejos pueden arrexuntase xeneralmente como conseyos gubernamentales, conseyos financieros y conseyos alministrativos y xudiciales. Estos yeren los sos nomes y subdivisiones nos sieglos XVII y XVIII:

Conseyos Gubernamentales:

  • Conseil d'en haut ("Alto Conseyu", qu'entendía de los más importante asuntos d'estáu) -componer del rei, el príncipe herederu (el "delfín"), el canciller, el contrôleur général des finances, y el secretariu d'estáu al cargu de los asuntos esteriores.
  • Conseil des dépêches ("Conseyu de los Despachos", encargáu de les noticies ya informes alministrativos de les provincies) - compuestu pol rei, el canciller, los secretarios d'estáu, el contrôleur général des finances, y otros conseyeros según l'asuntu tratáu.
  • Conseil de Conscience

Conseyos Financieros:

  • Conseil royal des finances ("Conseyu real de finances") - compuestu pol rei, el chef du conseil des finances ("xefe del conseyu de finances", un puestu honorariu), el canciller, el contrôleur général des finances y dos de los sos conseyeros, amás de los intendentes de finances.
  • Conseil royal de commerce

Conseyos Alministrativos y Xudiciales:

  • Conseil d'État et des Finances o Conseil ordinaire des Finances - a finales del sieglu XVII, les sos funciones fueron absorbíes poles trés siguientes seiciones.
  • Conseil quité o Conseil des parties' o Conseil d'État ("Conseyu Priváu" o "d'Estáu", pal sistema xudicial, instituyíu oficialmente en in 1557) - el mayor de los conseyos reales, compuestu del canciller, los duques con títulu de pares de Francia, los ministros y secretarios d'estáu, el contrôleur général des finances, los trenta Conseiller d'État (conseyeros d'estáu), los ochenta maître des requêtes y los intendentes de finances.
  • Grande Direution des Finances
  • Petite Direution des Finances

Amás de les instituciones alministratives referíes, el rei tamién s'arrodiaba d'un estensu personal de corte (familia real, valets, guardia, cargos honoríficos), arrexuntaos sol nome de Maison du Roi ("Casa Real").

A la muerte de Lluis XIV, el Rexente Felipe II, Duque de Orléans abandonó bona parte de les estructures alministratives anteriores, notablemente les Secretaríes d'Estáu, reemplazaes por Conseyos. Esti sistema de gobiernu, denomináu polisinodial duró de 1715 a 1718.

Baxu Enrique IV y Lluis XIII l'aparatu alministrativu de la corte y los sos conseyos espandióse, y les dimensiones de la noblesse de robe amontáronse, rematando nos siguientes puestos mientres el sieglu XVII:

  • Primer Ministru: ministros y secretarios d'estáu; como Sully, Concini (que tamién foi gobernador de delles provincies), Richelieu, Mazarino, Jean-Baptiste Colbert, Cardenal de Fleury, Turgot, etc. – exercieron un poderosu control sobre l'alministración estatal nel sieglu XVII y XVIII. El títulu "principal ministre de l'état" namái se dio en seis causes en tol periodu, y el mesmu Lluis XIV negar a escoyer un primer ministru tres la muerte de Mazzarino.
  • Canciller de Francia (Chancelier de France) ; en casu d'incapacidá o perda del favor real, dexar al Canciller de Francia retener el so títulu de forma vitalicia, pero la custodia de los sellos reales pasar a otru funcionariu, qu'usaba'l nome de garde des Scéaux (Guardián de los Sellos).[4]
  • Contrôleur général des finances, antes surintendant des finances.
  • Secretaríes d'Estáu: creaes en 1547 por Enrique IV, de gran importancia dende 1588, xeneralmente 4 en númberu, anque dacuando yeren 5:
    • Secretaría d'Estáu d'Asuntos Esteriores
    • Secretaría d'Estáu de Guerra, que tamién tenía competencia sobre les provincies fronterices.
    • Secretaría d'Estáu de la Marina **

Secretaría d'Estáu de la Casa del Rei, xestionaba l'alministración de la Corte y tamién supervisaba al cleru, diverses instituciones culturales y científiques, el mecenalgu real, los asuntos de París y les provincies non fronterices.

    • Secretaría d'Estáu p'asuntos de los protestantes (combinada cola Secretaría de la Casa del Rei en 1749).
  • Conseiller d'État (xeneralmente 30)
  • Maître des requêtes (xeneralmente 80)
  • Intendentes de finances (6)
  • Intendentes de comerciu (4 o 5)
  • Ministre d'État ("Ministros d'estáu", de númberu variable)
  • Tesoreros
  • Farmers-Xeneral
  • Superintendente del sistema postal
  • Bâtiments du Roi (Edificios Reales)
  • Direutor xeneral de fortificaciones Teniente xeneral de policía de París (a cargu del orde públicu na capital)
  • Arzobispu de París
  • Confesor real

L'alministración real nes provincies recayera nos bailliages y sénéchaussées na Edá Media, pero na Edá Moderna les sos competencies decayeron, y pa finales del sieglu XVIII los bailliages namái cumplíen funciones xudiciales. La fonte principal de poder alministrativu nes provincies foi recayendo nos gouverneurs ("gobernadores", que representaben la presencia del rei na so provincia), cargos que fueren cubiertos namái poles principales families del reinu. Coles guerres de relixón, el rei crecientemente recurrió a los emisarios, más tratables y subordinaos, y esa foi la razón de la crecedera de los intendentes provinciales con Lluis XIII y Lluis XIV. Estos intendentes yeren escoyíos ente los maître des requêtes, y teníen xurisdicción sobre les finances, xusticia y policía de la provincia que se-yos cometía.

Llegáu'l sieglu XVIII, el poder alministrativo del rei taba firmemente establecíu nes provincies, a pesar de les protestes de los parllamentos locales. Amás del so papel como tribunales d'apelación, los parllamentos rexonales ganaren el privilexu de rexistrar los edictos del rei, y presentar a esta quexes formales sobre tales edictos; d'esta miente, los parllamentos adquirieren una cierta función de voz representativa (más que de la so rexón, de la mesma clase de los maxistraos). En casu de negativa a rexistrar un edictu (lo que solía asoceder n'asuntos fiscales) el rei podía imponer el so rexistru por aciu un recursu real llamáu lit de justice.

Los otros cuerpos representativos tradicionales del reinu yeren los Etats généraux ("Estaos Xenerales", creaos en 1302) qu'axuntaben a los trés estamentos (cleru, nobleza y tercer estáu) y los États provinciaux ("Estaos Provinciales"). Los Etats généraux (qu'en tola Edá Moderna fueron convocaos namái en 1484, 1560-1, 1576-7, 1588-9, 1593, 1614, y 1789) axuntar n'ocasión d'una crisis fiscal o se convocaben por facciones nobiliariu-relixoses descontentes coles prerrogativas reales (la Lliga Católica o los Hugonotes), pero nun teníen un poder real, y les disensiones ente los trés estamentos facer débiles, soliendo eslleise antes de rematar colos sos trabayos. Como signu de la etapa culminante del absolutismu francés, dexaron de convocase ente 1614 y 1789. Los États provinciaux probaron ser más eficaces, y yeren convocaos pol rei pal exerciciu de la so política fiscal.

La Ilesia editar

La monarquía francesa taba irrevocablemente venceyada a la Ilesia Católica ("la France est la fille aînée de l'église", esto ye "Francia ye la fía mayor de la Ilesia"), y mientres la Renacencia, los teóricos franceses del derechu divín de los reis y el so poder sacerdotal habíen explicitado tales venceyos: Enrique IV namái pudo llegar al tronu tres abjurar del protestantismu. El poder simbólico del Rei Cristianísimo faíase aparente nel so coronación (el Rei yera unxíu pol arzobispu na catedral de Reims con Santos oleos) y yera una creencia popular la so capacidá curatible de la escrófula por imposición de manes, acompañada de la fórmula: el rei te toca, pero Dios te sano.

 
Diócesis de Francia en 1789.

En 1500, Francia tenía 14 arzobispaos (Lyon, Rouen, Tours, Sens, Bourges, Burdeos, Auch, Toulouse, Narbona, Aix-en-Provence, Embrun, Vienne, Arles, y Reims) y 100 obispaos; pal sieglu XVIII, ampliárense a 139 (ver Llista de diócesis del Antiguu Réxime en Francia). Les altes xerarquíes de la Ilesia francesa cubrir pola vieya nobleza, tanto provincial como cortesana, y munchos de los beneficios convirtiérense de facto en posesiones hereditaries, ya inclusive acumulables delles d'elles nel mesmu beneficiáu. Amás de los feudos que los eclesiásticos tuvieren como señores particulares, la Ilesia como institución tamién tenía tierres señoriales por derechu propiu, nes qu'exercía xurisdicción.

Otros poderes temporales de la ilesia incluyíen el so papel políticu como primer estamentu nos "États Généraux" y "États Provinciaux" (Estaos Xenerales y Provinciales, esto ye, Asamblees) y nos concilios provinciales o Sínodus convocaos pol rei p'aldericar asuntos relixosos. La Ilesia tamién reclamaba la prerrogativa de xulgar ciertos crímenes, especialmente la herexía, anque les Guerres de Relixón asitiar como delitu a escorrer polos tribunales reales y parllamentos. Amás, abás, cardenales y otros prelaos yeren frecuentemente emplegaos polos reis como embaxadores, miembros de los sos Conseyos (eso fueron Richelieu y Mazzarino) y n'otros cargos alministrativos.

La facultá de teoloxía de París (usualmente llamada la Sorbona), caltenía la censura de les publicaciones pa garantizar la so ortodoxa relixosa. Les Guerres de Relixón producieron qu'esti control pasara a los Parllamentos, y nel sieglu XVII a los censores reales, anque la ilesia caltenía un derechu de pidimientu.

La ilesia yera la principal provisora de los colexos (d'enseñanza primaria y universitaria) y de los hospitales ("hôtel-Dieu", les Hermanes de la Caridá) y la distribuidora d'ayuda a los probes en tol periodu anterior a la Revolución francesa.

La Pragmática Sanción de Bourges (1438, suprimida por Lluis XI pero repuesta polos Estaos Xenerales de Tours en 1484) confiaba la eleición d'obispos y abás al capítulu de los clérigos de cada catedral o abadía de Francia, evitando d'esa manera'l contro efectivu del papa sobre la ilesia francesa, y dexando l'empiezu d'una Ilesia galicana. Sicasí, en 1515, Francisco I robló un nuevu alcuerdu col papa Lleón X, el Concordatu de Bolonia, que daba al rei'l derechu a nomar candidatos y al papa'l derechu de invistidura; esti alcuerdu disgustó a los galicanos, pero dio al rei'l control sobre los cargos eclesiásticos d'importancia colos que beneficiar a la so conveniencia a les families nobles.

Anque exenta de la taille, la Ilesia yera obligada a pagar a la corona un impuestu llamáu'l "don gratuit" (regalu gratuitu), qu'axuntaba de los sos beneficiaos a razón d'una ventiava parte de les rentes del beneficiu (esto ye, un diezmu cada cinco años). Pela so parte, la Ilesia recoyía obligatoriamente el diezmu de les rentes (fundamentalmente agraries) de los fieles.

Pa la historia de la Ilesia nel sieglu XVI vease Reforma y Guerres de relixón de Francia.

La Contrarreforma produció na ilesia francesa la creación de numberoses órdenes relixoses, como los Xesuites y un gran impulsu a la cualificación de les sos cures párrocos; les primeres décades del sieglu XVII carauterizar por una masiva publicación de testos devocionales y un aumentu del fervor relixosu (ejemplificado en San Francisco de Sales, San Vicente de Paúl, etc.). Anque'l Edictu de Nantes (1598) dexaba la esistencia d'ilesies protestantes nel reinu (d'una manera que s'entendía como un estáu dientro del estáu), los ochenta años siguientes vieron cómo los derechos de los hugonotes diben minándose, hasta que finalmente Lluis XIV revocó l'edictu de Nantes por aciu l'Edictu de Fontainebleau de 1685, produciendo una emigración masiva d'hugonotes a otros países. Les práutiques relixoses que se consideraben demasiáu próximes al protestantismu (como'l Xansenismu) o a la mística (como'l Quietismu) tamién fueron severamente reprimíes, según los llibertinos o'l ateísmu.

Anque la ilesia quedaría nel sieglu XVIII sometida al ataque de los filósofos de la Ilustración, y les vocaciones eclesiástiques menguaríen na segunda metá del sieglu, les estadístiques amuesen que, en xunto, la población permaneció católica na so inmensa mayoría (la inasistencia a los servicios relixosos nun pasó del 1% a mediaos de sieglu).[5] Anque les cifres son insegures, en víspores de la revolución la ilesia tenía más del 7% de les tierres y xeneraba rentes per valor de 150 millones de livres.

Bibliografía editar

  • Bély, Lucien. La France moderne: 1498-1789. Collection: Premier Cycle. Paris: BUO, 1994. ISBN 2-13-047406-3
  • Bluche, François. L'Ancien régime: Institutions et société. Collection: Livre de poche. Paris: Fallois, 1993. ISBN 2-253-06423-8
  • Jouanna, Arlette and Philippe Hamon, Dominique Biloghi, Guy Thiec. La France de la Renaissance; Histoire et dictionnaire. Collection: Bouquins. Paris: Laffont, 2001. ISBN 2-221-07426-2
  • Jouanna, Arlette and Jacqueline Boucher, Dominique Biloghi, Guy Thiec. Histoire et dictionnaire des Guerres de relixón. Collection: Bouquins. Paris: Laffont, 1998. ISBN 2-221-07425-4
  • Kendall, Paul Murray. Louis XI: The Universal Spider. New York: Norton, 1971. ISBN 0-393-30260-1
  • Knecht, R.J. The Rise and Fall of Renaissance France. London: Fontana Press, 1996. ISBN 0-00-686167-9
  • Major, J. Russell. From Renaissance Monarchy to Absolute Monarchy: French Kings, Nobles & Estates. Baltimore: Johns Hopkins Univ. Press, 1994. ISBN 0-8018-5631-0
  • Pillorget, René and Suzanne Pillorget. France Baroque, France Classique 1589-1715. Collection: Bouquins. Paris: Laffont, 1995. ISBN 2-221-08110-2
  • Salmon, J.H.M. Society in Crisis: France in the Sixteenth Century. Methuen: London, 1975. ISBN 0-416-73050-7
  • Viguerie, Jean de. Histoire et dictionnaire du temps des Lumières 1715-1789. Collection: Bouquins. Paris: Laffont, 1995. ISBN 2-221-04810-5

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Major, xx-xxi.
  2. Bély, 21. En 1492, 450,000 km² contra 550,000 km² nel sieglu XX.
  3. A pesar de recibir el nome de prévôté, el prévôté de París yera de fechu un bailliage. Salmon, op. cit., pg. 73.
  4. Salmon, op. cit. p.67
  5. Viguerie, 280.

Enllaces esternos editar