Casa real, casa regia o Casa de La so Maxestá son denominaciones convencionales de la casa d'un rei o soberanu d'una monarquía hereditaria; nel sentíu que engloba al conxuntu del so familia (familia real) y servidume. Tamién s'entiende como l'allongamientu nel tiempu (antepasaos y descendientes) y nel espaciu (distintos reinos) de los miembros d'esa casa, esto ye, la totalidá d'una dinastía (dinastía real).

Los servidores personales del rei, anoblecíos dende la Edá Media col exerciciu de los oficios de Corte, terminaron xenerando nel Antiguu Réxime una burocracia cada vez más abondosa y complexa (lo que nos Estaos contemporáneos ye'l gobiernu y la función pública), que pasó a ser una oportunidá d'ascensu social y de prestíu (Ilesia, mar o Casa real).[1] L'atracción de l'aristocracia (que bien de cutiu s'identificaba coles families emparentaes, en teoría o ello ye que cola familia real -pares de Francia, grandes d'España, lores-) a la corte real terminó per faer necesariu estremar ente Casa y Corte del rei (na Monarquía Hispánica esistía la institución denomada Sala d'Alcaldes de Casa y Corte).

El conxuntu de les cases reales de los distintos reinos nel sentíu de dinastíes, incluyendo les cañes llaterales non reinantes ya inclusive a los pretendientes a tronos vacantes (en países que dexaron de tener rei —la mayor parte de los países del mundu—), siempres que gocien de dalguna reconocencia de dalguna de les cases reales, conozse como realeza.

L'apellíu que se fai siguir al nome propiu de los miembros d'una casa real, y el mesmu nome d'ésta, ye bien variable: puede ser un apellíu familiar (Casa de Estuardo, Casa de Bernadotte, Casa de Osmán, Casa de Saud , Casa de Grimaldi , Casa Alauí), pero lo más habitual ye faelo coincidir col territoriu sobre'l que se reina o s'aspira a reinar (Casa de Borgoña, Casa de Grecia); pero en munches ocasiones caltiénse, por cuestiones de prestíu o tradición, el d'otros llugares onde se reinó, el del cortil orixinal de la casa (Casa de Valois, Casa de Trastámara, Casa d'Habsburgu, Casa de York, Casa de Tudor, Casa de Borbón, Casa de Saboya). N'ocasiones, altériase'l nome de la casa real por cuestiones puramente polítiques (Casa de Windsor).

Exemplos editar

La casa de Saxonia-Coburgu-Gotha, por casu, aniciar n'Alemaña como familia ducal y eleutoral. Güei, nun tien nengún estatus n'Alemaña, pero diverses cañes siéntanse sobre varios tronos europeos, incluyendo los del Reinu Xuníu y de Bélxica. Los monarques anteriores de Portugal y de Bulgaria tamién pertenecieron a esta casa, anque non rellacionaos de cerca, como baxaron de diverses cañes, dalgunos d'ellos con márxenes de sieglos. Los nomes reales de les cases n'Europa tomar del padre; en casu de qu'una reina reinante case al so príncipe con una princesa d'otra casa, los sos fíos (y polo tanto los monarques subsecuentes) pertenecen a la so casa. Asina la reina Victoria de Gran Bretaña perteneció a la casa de Hannover, pero los descendientes nacíos del so home, el príncipe Alberto de Saxonia-Coburgu-Gotha, son miembros d'esa casa. (El nome camudar pol de Windsor en 1917). Esto haise incumplíu apocayá; los fíos de les reines reinantes nos Países Baxos y Luxemburgu caltuvieron la so asociación materna cola casa y nel Reinu Xuníu, descendientes del so home, el príncipe Felipe de la reina Sabela II de Grecia y Dinamarca, va siguir siendo oficialmente Windsor, anque son téunicamente de Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg. Otra manera pola que la casa real d'un país dau puede camudar ye cuando se convida a un príncipe estranxeru a qu'ocupe un tronu vacante. Esto asocedió cola muerte de la reina ensin hijo Anne de la casa de Estuardo: asocedió-y un príncipe de la casa de Hannover que yera'l so pariente más cercanu. La casa de Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg gobierna en Noruega y gobernó en Grecia, porque los monarques d'eses naciones yeren primeramente príncipes convidaos de Dinamarca, que ye una caña cadete d'esa casa.

Debíu al desenvolvimientu de países una vegada nel imperiu británicu en reinos soberanos nuna unión personal, la casa de Windsor gobernó sobre 32 países; 16 permanecen cola monarquía compartida (conocida como los reinu de la Commonwealth), ente que los otros agora tán debaxo d'una diversa casa real, o tienen repúbliques convertíes. De tolos europeos, la mayor parte de les families reales del mundu realmente nun tienen nomes de familia y los que los adoptaron utilizar raramente. Son referíos en llugar d'otru polos sos títulos, de cutiu rellacionáu a una área gobernada o gobernada una vegada por esa familia. El nome d'una casa real nun ye un apellíu; ye una manera conveniente d'identificación pa los individuos d'una dinastía.

Cases reinantes editar

Reinos estinguíos o depuestos editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Capítulu XXXIX d'El Quixote, el rellatu del capitán cautivo, que partiera como los sos otros dos hermanos de los montes de Lleón al manda-yos el so padre ganase la vida per un camín distintu cada unu d'ellos. Testu en cvc.

Enllaces esternos editar