Historia d'Hungría

Historia d'Hungría a partir de la llegada de los maxares a Europa.

Escudu d'armes d'Hungría.

El Principáu d'Hungría editar

Alta Edá Media (830 - 1000) editar

El principáu húngaru y el so viaxe por Eurasia editar

 
Apauto de sangre de los siete líderes tribales húngaros. Obra de Bertalan Székely.

Los maxares, conocíos como húngaros na mayoría de los países occidentales, fueron un pueblu entamáu nun principáu, con carauterístiques nómades, proveniente de les planicies del Asia Central, hasta la so emigración escontra la Europa central a finales del sieglu IX, cuando s'establecieron na actual Hungría. Esti llargu viaxe y el parentescu colos hunos trata de ser esplicáu d'incontables formes y en delles lleendes, como por casu na de los hermanos Hunor y Magor.

El principáu húngaru topábase compuestu por delles tribus de la mesma llingua y sol comandu de dos príncipes. Yera por esto que precisamente recibía'l nome de Principáu doble húngaru. Unu de los príncipes llevaba'l títulu de "Kende", ésti yera'l líder relixosu de los húngaros y el so símbolu yera'l sol; l'otru príncipe portaba'l títulu de "Gyula", y yera el caudiellu militar de los húngaros, sol símbolu de la lluna.

Pa empiezos del sieglu IX, el principáu húngaru, que yá venía avanzando dende la rexón de Levedia, topar so la influencia del Kanganato jázaro, un Estáu d'etnia túrquica, que taba alcontráu en Eurasia, al norte del mar Negru. Por causa de una guerra civil escontra 830, les tribus húngares mover escontra occidente, con direición a la Europa Oriental y aportaron a la rexón conocida como la Tierra ente dos ríos (n'húngaru: Etelköz). La so permanencia nesta rexón nun sería bien enllargada, yá que ataques de los pechenegos en 854 forzar a siguir avanzando escontra l'occidente. Pa la dómina del viaxe al traviés del Etel köz envalórase que'l kende yera'l príncipe Levedi y el gyula fuera'l príncipe Álmos.

El principáu taba compuestu orixinalmente por siete tribus húngares, y nun momentu de la so historia previa a la llegada al territoriu actual húngaru, los sos líderes Álmos, Előd, Kond, Tas, Huba, Töhötöm y Ond fixeron un apauto de sangre, reconociendo a toes como iguales (como una sola tribu) y al empar totalmente supeditaes a un caudiellu únicu, Álmos y la so nación. Envalórase que por esta dómina, el poder real del principáu recayía na figura del gyula. Asina, Álmos, y darréu el so fíu Árpad, seríen aquellos que conduciríen al pueblu húngaru hasta la cuenca de los Cárpatos.

Árpad y la llegada de los húngaros a la cuenca de los Cárpatos editar

 
Los siete xefes tribales húngaros empuestos por Árpad.

Los húngaros seríen empuestos dende Asia hasta la cuenca de los Cárpatos pol príncipe Álmos, qu'en ceremonies relixoses y según la lleenda, «pola so propia voluntá» fuera sacrificáu pa llograr futures victories, antes de cruciar los montes carpatianas. Árpad, el fíu del príncipe Álmos, tomó'l mandu del principáu y de les tribus, ordenando a les tropes húngares qu'entraren na cuenca de los Cárpatos. Estos soldaos atopar colos dominios del príncipe moravo Svatopluk, topaos na rexón norte de los Cárpatos y nel territoriu de l'actual Eslovaquia. En 894 roblóse una alianza, onde los maxares calteníen una posición contraria ante los francos. Árpad unvió un caballu blancu sagráu como ufrienda al príncipe moravo, y al poco tiempu morrió Svatopluk, dexando problemes socesorios ente los sos fíos. Nel añu 895, el príncipe Árpad condució al exércitu principal de los húngaros a la cuenca de los Cárpatos, travesando diches montes pol pasu de Verecke (n'húngaru: Vereckei-hágó). Mientres s'efeutuaba'l descensu ente los montes, la retaguardia húngara foi atacada polos búlgaros del zar Simeón I (esta arremetedura del zar deber a qu'un añu antes, los húngaros asistieren al emperador bizantín nuna campaña contra los búlgaros, siendo empobinaos polos príncipes Árpad y Kurszán).

En 896 los húngaros asitiáronse alredor del ríu Tisza y darréu en marzu de 899, n'alianza col rei de Francia Oriental, Arnulfo de Carintia, los exércitos de Árpad invadieron Italia y vencieron al rei Berengario de Friuli. Dempués d'esto, Arnulfo reconoció'l señoríu de los húngaros sobre les tierres de Panonia. En 901 estableciéronse alredor del Balaton, subsiguientemente ocuparon tamién parte del este d'Austria y el suroeste d'Eslovaquia, hasta cubrir na so totalidá la cuenca de los Cárpatos, conocida tamién sol nome de cuenca panónica. En 902 les tropes húngares atacaron el gran principáu moravio y llograron derrumbar los restos de los dominios del fináu Svatopluk. Sol mandu de Árpad empezaríen, entós, a aventurase por toa Europa incluyendo los territorios de l'actual Austria, Suiza, el sur de Francia y la península itálica ya ibérica.

Les incursiones de los húngaros n'Europa editar

 
Lehel cutiendo col so cuernu de batalla a Conrado. Imaxe de la Crónica Ilustrada húngara.

Los húngaros resultaron una suerte de velea pal Sacru Imperiu Romanu Xermánicu y otros Estaos medievales, quien nun enfrentaríen enemigos nómades similares dende los hunos. Munchos duques y reis menores de les rexones xermániques ya itáliques empezaron a contratar a les tropes húngares por qu'atacaren y vencieren a los sos respeutivos enemigos. D'esta forma, por cuenta de estos aventuramientos n'otros reinos y ducaos medievales, los húngaros executaríen incontables saqueos y quemaríen toles aldegues que topaben nel so pasu, siendo tarrecíos especialmente pola precisión de les sos fleches. Pal branu del 904, los húngaros causaren estragos en territoriu xermánicu, y el rei Lluis IV (el Neñu) llamó a dellos líderes húngaros, ente ellos al príncipe Kurszán, p'axustar la paz. Dempués de qu'aportaren al so campamentu xunto al ríu Fischa, el rei xermánicu asesinar a toos. Cola muerte de Kurszán, quien se presume que llevaba'l títulu de "kende", el principáu doble húngaru llegaría al so fin, y según rellátase, el mandu total del principáu terminaría en manes del Gyula llamáu Árpad. Dempués d'esto, pal 905, los húngaros invadiríen Lombardía y dempués de causar estragos roblaron la paz col rei Berengario de Friuli.

En 907 el rei Lluis IV (el Neñu) tarreciendo les invasiones húngares y naguando por espulsalos de los territorios moravios, mandó un exércitu xermánicu escontra los territorios de los maxares. Los xermánicos fueron ganaos poles tropes del Gran Príncipe Árpad na batalla de Bratislava. Les fronteres del principáu húngaru espandir hasta'l ríu Enns y meses dempués, en 908 los húngaros salieron nuevamente victoriosos na batalla de Eisenach.

Dempués d'esta victoria los exércitos húngaros siguieron movilizándose y particularmente en 911 invadieron Burgundia y escalar. En 915, los húngaros sitien fallidamente la ciudá alemana de Fulda y amburen Bremen. Nel 919 ganen a les fuercies del emperador xermánicu Enrique I el Pajarero na batalla de Puchen, faciéndo-y pagar un tributu mientres los próximos diez años. En 926 los húngaros sitiaron y quemaron la fortaleza de San Gall quitando un monesteriu. Per otra parte, en 932 l'emperador Enrique'l Pajarero negar a pagar tributu y un añu más tarde los exércitos imperiales vencieron a los húngaros na batalla de Merseburgu en 933.

Nel añu 934, les tropes húngares lleguen a Constantinopla y esixen un impuestu al emperador, que dempués de ser primíu acepta pagalo a los húngaros en cuenta de 9 años de paz. Per otru llau, contingentes húngaros movilizar escontra la península hispánica y apuerten a Al-Ándalus en 942, sitiando ensin ésitu les ciudaes del soberanu musulmán Abderramán III, ente elles l'asediu de Lleida. Por falta d'armes d'asediu y alimentu, viéronse forzaos entós a retirase y a volver a los sos dominios en Panonia. Darréu nel 943 van volver ante'l siguiente emperador bizantín y nesa oportunidá van esixir nuevamente tributos pa otros cinco años de paz.

Los húngaros paganos taben entamaos nun sistema de tribus dientro d'una federación empobinada pola figura del Gran Príncipe. A mediaos del sieglu X esti poder central empezó a debilitase, y les tribus y los sos xefes gociaron de mayor independencia y entamaron campañes pola so cuenta y non coordinaes. Per otra parte, en 950 el xefe tribal Gyula de Transilvania viaxó a Constantinopla y, como fechu relevante ya inéditu, fíxose bautizar según el ritu oriental ortodoxu, adoptando la fe cristiana y recibiendo el títulu de patriciu. Gyula y l'emperador Constantino VII fixéronse amigos íntimos, y cuando tornó a los sos dominios, el xefe húngaru llevóse consigo a un obispu griegu, Hierotheos, quien empezó'l procesu d'evanxelización de la corte del xefe húngaru (magar esti foi'l primer intentu de cristianizar a los húngaros, va haber qu'esperar mediu sieglu más por que'l rei San Esteban I d'Hungría, nietu de Gyula, completara esti llabor, anque so la fe católica).

En 947, Falicsi, el nietu de Árpad, xubió al tronu del principáu húngaru y gobernó hasta 955, cuando Taksony, tamién nietu de Árpad, facer col poder dempués de la derrota que sufrieron los húngaros esi añu. Va Ser en 955 cuando'l rei alemán Otón I (y futuru emperador) infligió a los húngaros una devastadora derrota na batalla de Lechfeld. Mientres la batalla fueron prindaos Lehel, Bulcsú y Sur, trés de los caudiellos húngaros, y darréu mandaos aforcar por Enrique I, duque de Baviera. Esiste la lleenda de que al ser llevaos ante'l so captor, probablemente Conrado el Colloráu, Lehel solmenó-y un golpe mortal na cabeza col so cuernu de batalla. En concencia, esta lleenda resultó ser solo un consuelu ellaboráu pa compensar llevemente l'afandu de los húngaros ante tal derrota. Dempués de dichu acontecimientu, los maxares empezaron a establecese definitivamente na cuenca carpatiana.

 
Príncipe Géza. Imaxe de la Crónica Ilustrada húngara.

Dempués de la derrota n'occidente, los húngaros siguieron les sos incursiones n'oriente, aportando a les fronteres del Imperiu bizantín y esixéndo-y un tributu al emperador. Según la tradición, nel 960 les tropes húngares de Apor llegaron a Constantinopla y p'evitar un gran derramamiento de sangre, entamaron un duelu ente'l meyor soldáu de cada bandu. Pa los bizantinos lluchó un griegu xigante, y pa los húngaros el xefe Botond, de constitución más bien menuda. Al paecer l'húngaru venció al griegu xigante y los bizantinos pagaron impuestos por un curtiu tiempu.

Los descendientes de Árpad convertir na casa reinante de los maxares mientres el sieglu XI y XII. Zolta, el fíu de Árpad, niciaría a Taksony, padre del gran príncipe (n'húngaru: "nagyfejedelem") Géza. El príncipe Géza apreció les ventayes de pertenecer al mundu cristianu européu medieval, asina qu'amodo empezó a aceptar la llegada de misioneros al Principáu d'Hungría en habiéndose aconceyáu nel mesmu añu del so ascensu al tronu del principáu, en 973, en Quedlinburg con Otón I, emperador del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu pa roblar la paz. Darréu bautizóse y tomó como esposa a Sarolta, la fía del Príncipe húngaru de Transilvania, quien pertenecíen a la relixón cristiana ortodoxa. Géza tamién fixo bautizar al so fíu Vajk, quien adoptó'l nome d'Esteban y más tarde xubiría'l tronu húngaru como Esteban I d'Hungría.

El Reinu d'Hungría editar

Baxa Edá Media (1000-1458) editar

La Hungría cristiana del rei San Esteban editar

 
San Esteban gana a Gyula el Mozu, xefe tribal de Transilvania.

San Esteban nació na ciudá d'Esztergom, la sede o capital del principáu húngaru y darréu capital político-alministrativa del Reinu d'Hungría. Tres la llegada de San Adalberto de Praga cerca de 993 a pidimientu del príncipe Géza, Esteban foi bautizáu y aprendió d'ésti les artes cristianes y llatín, preparar pal reináu d'un Estáu cristianu medieval. En 996 tornó nuevamente San Adalberto a suelu húngaru xunto col so pupilu San Anastasio, al cual dexó encargáu del llabor evanxelizador nel principáu húngaru. Magar Géza taba bautizáu tamién, él como líder de tolos húngaros practicaba ceremonies cristianes y paganes per igual, utilizando como argumentu que «él yera un príncipe tan grande que podía allabar a dellos dioses por igual».

El reinu d'Hungría foi fundáu por Esteban I d'Hungría, quien foi coronáu n'avientu del añu 1000 por San Anastasio, que fuera unviáu a Roma a pidi-y una corona y la so bendición al Papa Silvestre II. San Esteban yera descendiente direutu d'Árpad y fíu del Príncipe Géza, caudiellu de tolos húngaros, quien morrió nel 997. Puesto que na Hungría pagana esistía'l costume del senioratus, onde'l miembru mayor de la familia gobernante tomaba'l puestu de líder supremu tres la muerte del anterior, Esteban tuvo que lluchar con Cupan, un pariente alloñáu tamién descendiente de Árpad. Cupan esixó a la reina Sarolt, y vilba de Géza como la so esposa y el tronu d'Hungría. Dempués de llarga batalla cerca de la ciudá de Veszprém, Esteban llogró ganalo gracies a l'ayuda de tropes xermániques, que llegaron a Hungría xunto con Gisela de Baviera, esposa de San Esteban, colo que la Rebelión de Cupan foi encalorada en 997 na batalla de Veszprém. Una de les aliances más importantes que se xestara yera la unión matrimonial de San Esteban I y de Gisela de Baviera, hermana del emperador Enrique II del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, l'últimu miembru varón vivu de la familia real d'Otón I el Grande.

En venciendo a Cupan, foi coronáu como rei d'Hungría y empezó el procesu de fundación del Estáu húngaru, onde introdució'l cristianismu y fundó incontables ilesies, monesterios, claustros y basíliques a lo llargo del territoriu (la más relevante foi la basílica de Székesfehérvár, terminada por tiempu antes del fallecimientu del rei. Esta edificación podía allugar a cerca de 9000 persones coles mesmes nes sos naves, y foi'l llugar de coronación y sepultura de los siguientes reis húngaros hasta la so destrucción a finales del sieglu XVI).

Per otra parte, previa a la so cristianización y sedentarización, el pueblu húngaru taba entamáu nun sistema de federación de tribus, onde la figura del Gran Príncipe emponía y representaba a tolos xefes menores. A mediaos del sieglu X el poder d'ésti foi decayendo y magar lo reconocíen y respetaben, nun lo obedecíen ciegamente. Pal momentu en que San Esteban empezó a entamar l'Estáu y la Ilesia, viose forzáu a barrer colos restos d'esti sistema tribal. Unu d'ellos pudo ser el mesmu Cupan, pero llueu s'enfrentó al so tíu maternu, consolidando'l so poder sobre la rexón de Transilvania al vencer al líder Gyula, quien yera hermanu de la so madre Sarolta. Dempués d'esto, Transilvania convirtióse formalmente n'otra rexón del reinu yá tando orixinalmente poblada por húngaros y la xente d'orixe székely. Darréu les fuercies d'Esteban I topetaron contra'l xefe Ajtony na batalla de Nagyősz en 1008 y diéron-y muerte, consolidando'l poder del santu monarca húngaru nel Sur del reinu.

 
Imaxe del rei San Esteban, de les Cróniques Ilustraes.

Cola introducción del cristianismu, les órdenes más importantes que llegaron al reinu fueron la benedictina y la franciscana, polo qu'Hungría cuntaría con dos archidiócesis: Esztergom y Kalocsa; y diez diócesis: Esztergom, Győr, Veszprém, Pécs, Vác, Eger, Kalocsa, Csanád, Bihar y Transilvania. Per otra parte, el reinu foi estremáu en contornes (n'húngaru: megye), tomando como patrón la distribución del Sacru imperiu Romanu Xermánicu, y a la cabeza de cada contorna asitió un ispán (gobernador de provincia), que sería escoyíu pol mesmu rei.

San Esteban instituyó l'usu de la moneda (enantes pagábase sobre la base d'animales, como tenrales) y estableció impuestos comerciales y el diezmu. En 1001 y darréu a finales del so reináu sancionó dos códigos, el primeru con 35 decretos y el segundu con 21. Estos códigos conteníen series midíes contra'l robu, adulteriu, asesinatu; tamién dotaron a la Ilesia de terrenes y animales pa la construcción y caltenimientu de monesterios ya ilesies, ordenaba los deberes de los obispos y sacerdotes, según los de los húngaros d'asistir a misa y cumplir colos sacramentos y demás midíes del cristianismu.

Nos sos últimos años de vida, San Esteban perdió al so únicu fíu y herederu, San Emérico, mientres una cacería y nomó el so socesor a Pedro Orseolo, fíu de les hermanes del rei, nacíu en Venecia. Per otra parte, un primu de San Esteban, Vazul, pretendió'l tronu, pero ante la so amenaza, foi prindáu y lleváu a la prisión de Nitra. El señor Budó, un noble húngaru, recibió la orde de sacalo de la prisión y conducilo a Székesfehérvár, pero Vazul sería cegáu por un grupu empobináu pol ispán Sebös, presuntamente por órdenes de la reina húngara Gisela. Ante tal noticia, los trés fíos de Vazul dexaron darréu'l reinu: Andrés y Levente fuxeron al Principáu de Kiev y Béla al Principáu de Cracovia. Nun se sabe si esti atentáu llevar a cabu col consentimientu de San Esteban, pero aseguró-y el tronu a Orseolo.

San Esteban morrió en 1038 y tres les sos aiciones en vida convertir nel padre del Estáu húngaru, según nel evanxelizador y llexislador del pueblu húngaru.

Anguaño la fiesta nacional más importante d'Hungría ye'l 20 d'agostu, fecha na cual conmemórase la santificación del rei en 1083.

Reyes del sieglu XI editar

 
Coronación d'Andrés I. Obra de Bertalan Székely.

Tres la muerte de San Esteban, nun hubo socesor direutu. El so fíu San Emérico morriera nuevu mientres una cacería de xabalinos. Pedro Orseolo, fíu d'una hermana de San Esteban, fuera nomáu'l so herederu nos sos últimos años de vida pol rei, lo cual nun sería bien vistu polos nobles húngaros.

El reináu de Pedro Orseolo foi complicáu y tormentosu, y pretendió ufiertar el Reinu d'Hungría como vasallu al emperador xermánicu, en cuenta de la so proteición, polo que foi destronáu polos nobles húngaros y reemplazáu por Samuel Aba. El reináu de Samuel Aba duró hasta 1044 y caracterizóse por caos internu y una política de refugo a la nobleza que sofitó a Orseolo, según la execución de más de mediu centenar d'ellos. Munchos, como l'obispu San Gerardo Sagredo, criticaron les aiciones del nuevu rei húngaru y vieron de bona gana l'eventual regresu al tronu de Pedro Orseolo, quien primeramente non -yos prestaba.

 
Batalla de Ménfő, onde Pedro Orseolo vence a Samuel Aba y recupera el tronu húngaru.

Orseolo tornó, pos, al poder con asistencia xermánica y ganó a Samuel Aba na batalla de Ménfő nel 1044 y recuperaría el tronu. Mientres esta situación caótica surdió por toa Hungría la Revuelta de Vata en 1046, onde los paganos acometieron contra Pedro Orseolo y el cristianismu, esixendo qu'Andrés, fíu de Vazul, un primu de San Esteban, fora nomáu rei y volviera a l'antigua fe húngara. Dempués de dellos enfrentamientos, Andrés I sería'l nuevu rei húngaru dempués de vencelo y Hungría dexaría de topase en peligru de tar en posición de vasallaxe col Imperiu xermánicu. Magar Andrés aliar colos paganos empuestos por Vata pa llograr el tronu d'Hungría, asegurándo-yos que s'enferronaría a l'antigua fe, dempués de la so victoria y mientres el so reináu caltuvo rellaciones bien estreches cola Ilesia y promovió el cristianismu n'Hungría.

Tres la muerte d'Andrés I, según la llei correspondía-y el tronu al so fíu. Pero'l nuevu príncipe Salomón nun algamara entá la edá fayadiza pa gobernar, asina que Béla I, hermanu d'Andrés, ocupó'l tronu por trés años. Ante esto Salomón fuxó escontra'l Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, yá que taba comprometíu en matrimoniu cola princesa Judit de Suabia, fía del emperador Enrique III el Negru y hermana d'Enrique IV. Darréu tornó con tropes alemanes pa recuperar el tronu y de esta manera en 1063 foi coronáu Salomón, dempués de que'l rei Béla morriera por fuercia mientres l'ataque, cuando'l respaldu del so tronu de madera esprendióse y cayó-y enriba.

El reináu de Salomón igualmente trescurrió con conflictos, esta vegada colos sos primos, los fíos de Béla I, Ladislao y Géza. Anque los príncipes llucharon al llau de Salomón contra invasiones de tribus asiátiques (los pechenegos y los cumanos, finalmente Ladislao y Géza derrocaron a Salomón dempués de vencelo na batalla de Mogyoród en 1074. Géza I foi'l siguiente rei húngaru y gobernó mientres trés años igual que'l so fináu padre. Géza yera conocíu como un rei por demás relixosu y xusto, precisamente como opuestu a lo que se plantegó de Salomón. Tres la muerte de Géza I, el rei San Ladislao I foi coronáu en 1077.

La Hungría de San Ladislao editar

 
El rei San Ladislao I d'Hungría. Imaxe de la Crónica Ilustrada húngara.

Ladislao, moteyáu'l rei caballeru», sería conocíu polos húngaros medievales a lo llargo de la so vida, antes y mientres el so reináu, como un caballeru escelsu y una persona fondamente relixosa. Numberoses lleendes onde rescata damiselas y vence enemigos imposibles surdiríen mientres y dempués de la so vida, describiéndolo físicamente como un home d'alta estatura y gran fuercia, con verdaderes cualidaes nobles de calter y relixosidá.

San Ladislao I heredaría una Hungría afarada poles lluches internes y afarada poles invasiones bárbares provenientes d'Asia. Ante los ataques de los cumanos y los pechenegos, les poblaciones rurales húngares punxérense en movimientu retomando'l so estilu de vida seminómada y ante la crisis empezaron a robar a los Señores nobles húngaros y a la Ilesia. Ante esta situación, Ladislao I sancionaría lleis por demás rigoroses, con penes que contemplaben azotes, la perda d'estremidaes y la muerte. A lo llargo de la so vida promulgó tres códigos: el terceru con 42 decretos, el segundu con 18 y el primeru con 29, llogrando exitosamente contener la crisis nel reinu y llevar nuevamente a los húngaros pel camín del cristianismu.

Mientres la Querella de les Invistidures, Ladislao permaneció siempres del llau del Papa Gregorio VII, yá que precisamente l'emperador alemán Enrique IV fuera'l que protexó a Salomón y buscó llograr el reinu húngaru como un Estáu vasallu. Ladislao tomara por esposa a la princesa Adelaida, fía del Príncipe de Suabia, aliáu del Papa y opositor direutu d'Enrique IV, esto ye, marcó claramente la so posición ante tal conflictu del que nun resultó afeutáu direutamente.

Nel añu 1083 San Ladislao llogró del papa Gregorio VII la santificación de San Esteban, San Emérico, San Gerardo Sagredo y otros dos relixosos húngaros. N'honor a la celebración y como demostración de papu sanu, Ladislao lliberó al so primu y anterior rei, Salomón, de la prisión de Visegrád, dempués de qu'esti intentara dos veces atentar contra la vida del rei Santu. Salomón intentó darréu atentar nuevamente contra Ladislao, pero en fallando finalmente va morrer nel olvidu.

Casi una década dempués, nel 1091, a la muerte del rei croata Zvonimir (quien nun tuvo fíos), Hungría heredaría'l Reinu de Croacia, yá que la princesa Helena, una hermana de San Ladislao, fuera la vilba del difuntu monarca. Ladislao movilizó les sos tropes escontra Croacia n'anguaño y asitió como rexente al so sobrín Álmos, fíu del fináu rei Géza I (d'esta manera, Croacia sería parte de la Corona húngara hasta 1919, a la fin de la I Guerra Mundial).

San Ladislao morrió en 1095, ensin fíu herederu, teniendo solamente fíes. Antes de finar asegurar de que fora nomáu herederu'l so sobrín Colomán, fíu de Géza I.

Reyes del sieglu XII editar

L'anexón de Croacia y los conflictos socesorios del reinu húngaru editar
 
El rei Colomán d'Hungría ordena'l cegamientu del Príncipe Álmos y el so fíu Béla. Imaxe de la Crónica Ilustrada húngara.
 
Bela II d'Hungría el Ciegu y la so esposa Helena de Raška cobren vengación de los nobles que sofitaron a Colomán na sentencia de cegamientu de Álmos y él mesmu.

Tres la muerte de San Ladislao asocediéronse disputes ente'l príncipe Álmos y el rei Colomán el bibliófilu, quien orixinalmente fuera educáu pa ser clérigu y non pa ser rei. Per otra parte, Álmos recibiera entrenamientu militar y por un tiempu fuera designáu rexente de Croacia pol so tíu, pero la decisión d'últimu momentu de Ladislao, de designar como herederu a Colomán, camudaría tou. En 1097 Colomán dirixó les sos tropes na batalla del monte Gvozd, onde reconquistó los territorios croates y volvió asitiar al so hermanu, el príncipe Álmos, como gobernador d'ellos.

Sicasí, Álmos prosiguió un incesante asediu contra Colomán, hasta que finalmente foi prindáu y en 1113 foi mandáu a cegar con una barra d'aceru incandescente pol so hermanu Colomán. El cegar al adversariu yera la única manera na dómina de incapacitar pal reináu ensin tener que matar. Non solamente'l príncipe Álmos foi cegáu, sinón tamién el so nuevu fíu Béla, quien darréu se convertiría en Béla II d'Hungría.

Tres la muerte de Colomán, el so fíu Esteban II asoceder nel tronu, gobernando hasta 1131. Esmolecíu de que nun esistieren más miembros vivos de la Casa de Árpad, fixo llamar darréu al so sobrín ciegu Béla cuando s'enteró de qu'entá permanecía con vida ocultu nun monesteriu. Béla II el Ciegu foi coronáu rei d'Hungría, y la so esposa Helena de Raška asistiría-y nel gobiernu. Tres la muerte de Béla el Ciegu en 1141, el so fíu mayor Géza II d'Hungría reinó hasta la so muerte en 1162. Géza II viose obligáu a enfrentar al emperador bizantín Manuel I Comneno, quien tenía intenciones d'amestar el reinu húngaru a la esfera d'influencia de Constantinopla. Dempués de dellos enfrentamientos, Géza II consiguió apangar a Manuel Comnemo, y robláronse dellos trataos de paz. Geza II fundó en 1150 la Orde de San Esteban d'Hungría, que yera una orde de caballería hospitalaria qu'operaba n'Hungría y en Tierra Santa protexendo a los pelegrinos. Depués de la muerte de Géza II, el so fíu y socesor Esteban III xubió al tronu, dempués de lo que tamién se vio obligáu a trepar col emperador bizantín Manuel que s'aguantaba a arrenunciar a les sos pretensiones sobre'l reinu húngaru.

La influencia del imperiu romanu n'Hungría: Esteban III y Béla III editar
 
Bela III d'Hungría. Obra de István Dorffmaister. Sieglu XVIII

Dempués de la muerte de Géza II, produciéronse conflictos familiares nos que'l so hermanu Ladislao II llucharía contra'l so hermanu Esteban IV y contra el so sobrín, Esteban III, produciéndose un conflictu denomináu los antirreyes. Ladislao II y Esteban IV fueren sofitaos pol emperador romanu y gobernaron por periodos curtios d'escasos meses. Esteban III, sofitáu pol emperador del sacru imperiu xermánicu romanu , foi'l que prevaleció a la fin. Esteban III, el fíu mayor de Géza II, foi coronáu en 1162 y reinó hasta la so muerte en 1172.

A lo llargo de la so vida sostuvo incontables disputes col emperador romanu Manuel I Comneno, con quien finalmente robló un tratáu de paz en 1164 y unvió al so hermanu menor, el príncipe Béla, a Constantinopla como actu de papu sanu. Ende Béla sería educáu según les costumes greco-romanes y tomaría por esposa a la princesa María, sobrina del emperador.

 
Anonimus.

A la muerte d'Esteban III, el príncipe Béla tornó a Hungría, siendo coronáu como Béla III. Tres la so torna, traxo consigo costumes greco-romanes como'l rexistru escritu de transaiciones y datos históricos, y al so periodu de gobiernu axudícase-y la escritura de la Xesta Hungarorum, o Fechos de los húngaros, que'l so autor anónimu pasaría a la historia so esti seudónimu dempués de roblar solamente con "P. dictus magister". Este sería'l primera escritu sobre la historia de los húngaros que se fixera, en concencia escritu en llatín.

Igualmente foi Béla III quien traxo la cruz doble ortodoxa romana a Hungría y facer parte de los escudos. Construyó un ampliu palaciu na ciudá de Esztergom y otres edificaciones en Székesfehérvár y Óbuda. Dempués de les derrotes sufiertes pol so hermanu mayor, recuperó los territorios de Croacia y Dalmacia, al tener al so favor al emperador romanu. Magar Bela creció nel imperiu romanu, Hungría nun se vio afeutada pola cultura griega-romana. Al contrariu, mientres esa dómina florió la cultura francesa y los llazos ente los dos reinos estrecháronse cada vez más. La so primer esposa yera d'una familia francesa, y la so segunda esposa yera la fía del fináu rei Lluis VII de Francia. D'esta forma nos sellos reales Bela apaez con vistimienta francesa y non con romana, y les traces caballeresques, artísticos, según les órdenes relixoses preponderantes nel país tuvieron n'estrecha rellación col reinu francu.

En 1189 entamóse la Tercer Cruzada, y l'emperador Federico I Barbarroja travesó'l Reinu húngaru vía Tierra Santa. Na so estadía pidió-y asistencia al príncipe Géza, hermanu del rei Béla III. D'esta manera, xunto col exércitu de Barbarroja tamién avanzaron escontra l'imperiu romanu alredor de 2.000 soldaos húngaros sol comandu del príncipe. Ésta foi la primer participación activa de los húngaros nes guerres cruciaes.

En 1190 Béla III sirve d'intermediariu ente l'emperador alemán y l'imperiu romanu, llogrando que dambos roblen la paz y él mesmu robla un armisticiu de dos años con Venecia. En 1192 llogra la santificación de San Ladislao y engarde contra Serbia.

Al poco tiempu careció una enfermedá que la escosaría y finalmente conducir a la muerte, dexando'l reinu en manes de los sos dos fíos, los príncipes Emérico y Andrés.

Andrés II y la Bulda d'Oru editar

 
Coronación d'Emérico d'Hungría. Imaxe de la Crónica Ilustrada húngara.
 
Bulda d'Oru de 1222 d'Andrés II.

Tres la muerte del rei Béla III, el so fíu Emérico foi coronáu rei en 1196. El so reináu carauterizar por constantes lluches col so hermanu menor Andrés, contra quien topetó nun enfrentamientu armáu en Croacia nel añu 1197. Al sufrir una derrota, Andrés caltuvo los territorios croates, onde reinó de forma independiente del so hermanu mayor Emérico. Un añu dempués el papa Inocencio III intercedió y pidió-y a Andrés que cesara la hostilidá col so hermanu y más bien lluchara nes cruzaes contra los infieles musulmanes.

Pal 1199, Andrés foi vencíu cerca del llagu Balaton en enfrentándose nuevamente al so hermanu Emérico, y fuxó a territoriu austriacu. En 1203, dempués de roblar la paz, Andrés volvió alzase en contra del so hermanu. Foi fechu prisioneru y encarceláu, pero darréu'l so siguidores lliberar. Emérico fixo coronar al so fíu pequeñu de trés años, Ladislao, en 1204 y al poco tiempu finó repentinmente el monarca dexando a la so esposa viuda y al so fíu recién coronáu. El príncipe Andrés tomó'l poder y asina la reina viuda Constancia y el so fíu escaparon a territoriu austriacu, onde al añu siguiente morrió Ladislao III.

D'esta manera, el camín al tronu taba absolutamente llibre y el príncipe Andrés fíxose coronar el mesmu añu como Andrés II d'Hungría. El nuevu rei viose entós forzáu a enfrentar ataques cumanos como los sos antecesores y en 1211 les tropes húngares fueron aidaes polos caballeros teutónicos que llegaron como refuerzu (l'amenaza cumana foi contenida mientres los próximos años y fueron espulsaos en 1225). Nesi mesmu añu de 1211, Andrés II dio a los caballeros teutónicos el distritu de Barcaság, na rexón húngara de Transilvania, como compensa de la so heroica actuación y esforcióse por establecer rellaciones colos alemanes, yá que quería dar en matrimoniu a una de les sos fíes al fíu del margrave de Turinxa.

Andrés II participó na Quinta Cruzada (1217-1218) y sobrevieno ciertu caos nel reinu na so ausencia. La so esposa Gertrudis de Merania taba estendiendo la so influencia a la esfera relixoso y político, asitiando a familiares xermánicos como obispos, situación que nun foi del presto de los nobles húngaros. Finalmente foi asesinada en 1213 na so ausencia y darréu tomó una nueva esposa.

Ante'l creciente poder de los nobles, yá convertíos en señores feudales, estos cada vez exercíen mayor presión sobre la figura del rei. Esto motivó a Andrés a sancionar en 1222 un documentu conocíu como la Bulda d'Oru, que contenía 31 artículos. Este disponía que los nobles nun tendríen de pagar impuestos, solo teníen d'asistir al rei militarmente cuando'l reinu fora atacáu; de tratase una campaña de conquista, el rei tendría de pagar poles tropes, según otres disposiciones que favorecíen a la nobleza.

En 1224, los caballeros teutónicos d'Hungría unviaron un pidimientu formal al Papa Honorio III por que esti ordenara que los caballeros tuvieren que responder direutamente solo a la Santa Sede y non, otra manera, a Andrés II. Cafiante y esmolecíu pol recién poder de los caballeros, el rei húngaru terminó espulsándolos del reinu en 1225; sicasí, dexar a munchos colonizadores alemanes quedase nes rexones d'antiguo so control teutónicu n'Hungría.

Béla IV y la invasión tártara editar

 
Béla IV d'Hungría.
 
La princesa Santa Margarita d'Hungría.

Al morrer Andrés II d'Hungría, asocedió-y nel tronu'l so fíu Béla IV en 1235. Casi una década dempués, en 1241-1242, Hungría foi atacada por hordas mongoles, los tártaros empuestos por Batu Kan (n'húngaru: Batu Kán). La invasión fuera avisada pol monxu Julianus, un relixosu dominicu que realizó dellos viaxes escontra Oriente buscando l'orixe de los húngaros. El reinu d'Hungría foi escaláu y destruyíu dempués de la derrota na batalla de Mohi, onde numberosos soldaos húngaros, Caballeros Templarios y estefanitas morrieron por igual. El rei Bela IV d'Hungría tuvo que fuxir a la pequeña islla húngara de Trogir, nel mar Adriáticu.

Les ciudaes y abadíes más fuertes del Oeste del reinu apenes pudieron aguantar l'ataque. Por cuenta de la muerte del Gran Kan Ogodei, Batu Kan y los sos hordas viéronse forzaes a tornar a la so tierra natal, abandonando la destruyida Hungría. Una vegada pasada l'amenaza, Béla IV tornó al reinu y ordenó de momentu la construcción d'una llinia de defensa con numberosos castiellos con muralles grueses (a la fin del so reináu seríen más de 100 fortaleces).

Béla, dempués de perder a los sos dos fíes menores y medrosu de que l'ataque tártaru fuera un castigu divín, ufiertó so xuramentu a la so fía Margarita como relixosa, y ésta creció nel conventu de la "Isla de los Coneyos" (n'húngaru: Nyulak szigete) nel Danubiu, xunto al asentamientu de Buda. La princesa Margarita sería conocida como una monxa por demás relixosa, humilde y servicial, que siempres refugó propuestes de matrimoniu y honró el xuramentu del so padre. Darréu foi santificada (Santa Margarita d'Hungría).

El rei Béla IV pasó enforma tiempu nel asentamientu de Buda, ordenando la construcción d'una fortaleza nel visu la llomba, fundándose puramente Buda como ciudá medieval. Igualmente Visegrád sería fortificáu nesta dómina por aciu el castiellu construyíu nel visu del monte. Darréu les sos construcciones cercaes tamién sirviríen pa contener los diversos ataques del Imperiu otomanu nel sieglu XV.

Aprovechando la crisis posterior a la incursión tártara n'Hungría, el Duque Federico II d'Austria atacó la ciudá húngara de Bratislava na primavera de 1242. Sicasí, l'exércitu de Béla IV llogró repeler les huestes austriaques y retomar el control sobre los territorios. En 1246, Federico II d'Austria decidió volver atacar y venció a los checos, avanzando peligrosamente sobre Hungría. La batalla más grande asocedió xunto a les veres del Leitha el 15 de xunu de 1246, onde lluchó'l duque rusu Rosztyiszlav, quien tomara por esposa a Anna, fía de Béla IV. Inclusive cola ayuda rusa, los exércitos húngaros nun consiguieron ganar a los alemanes nel enfrentamientu, que darréu se vio atayáu tres la repentina muerte del Duque austriacu nel campu de batalla. Llueu les tropes xermániques retiráronse y los húngaros llograron la victoria na campaña militar.

Mentanto, fuxendo de la caótica vida urbana y política, el canónigu Eusebio de Esztergom retirar escontra 1250 a los montes xunto con otros monxos cristianos pa empecipiar una vida d'eremita. Eusebio convertir nel guía d'esa comunidá y más tarde fundó la Orde de San Pablo Primer Eremita, que va ser nel futuru una de les instituciones más influyentes del reinu, que va velar pola xente más precisada, según pola preservación del idioma, historia y cultura húngara (van ser tamién los primeros relixosos que van llegar a América pa evanxelizar a los indíxenes dempués de 1492).

Sicasí, los conflictos políticos n'Europa Central nun paecíen cesar, pos el conde Hermann pasó a ser el nuevu Duque d'Austria y taba sofitáu pol Papa. Nin los húngaros nin los checos enfrentar a Hermann, pero a la muerte del Duque en 1250, asocediéronse severes guerres internes pol tronu. Finalmente en 1251, el tronu austriacu llograr el margrave moravo Otakar, fíu del rei Wenceslao I de Bohemia. Por ello, Béla IV pidió asistencia al Duque rusu Danylo de Halych, quien se sumó al exércitu húngaru-cumano qu'entró en territoriu austriacu en xunu de 1253. La campaña llueu llegó al so fin tres la intervención del Papa Inocencio IV, quien consiguió la paz ente Béla y Otakar.

En 1254 Béla robla la paz col rei checu Otakar II de Bohemia y pártense el condáu austriacu dempués de conducir una campaña militar contra'l gobernante austriacu. Per otra parte, Béla tendrá d'enfrentar delles vegaes al so propiu fíu Esteban V, quien determinadamente va deseyar derrocar al so padre, hasta que finalmente en 1266 roblen la paz na Isla de los Coneyos. Primeramente, el rei Béla IV raptara al so propiu nietu Ladislao, el fíu de dos años d'Esteban V, según llucháu incontables vegaes contra los nuevos grandes señores nobles, que tres la invasión tártara debilitaren el poder real. Con éses Béla IV tuvo que faer frente a una tormentosa situación política nos sos últimos años de reináu, hasta que escasamente seis años dempués de roblar la paz col so fíu, morrió en 1270, y entós Esteban va ser coronáu rei.

Esteban V, Ladislao IV (el cumano), Andrés III y el fin de los descendientes de Árpad editar

 
Ladislao IV el Cumano.
 
Ladislao IV el Cumano. Imaxe de la Crónica Ilustrada húngara.

En 1270, Esteban V foi coronáu rei, y casi de momentu entró en conflictu con Otakar II de Bohemia, quien atacó Hungría en 1271, pero Esteban espulsar del país ensin problema dalgunu roblando la paz al poco tiempu. En 1272, el rei y la so corte treslladar a Dalmacia p'atopase col rei Carlos d'Anjou (consuegru del rei húngaru, pos Ladislao tomara como esposa a Isabel, fía de Carlos I, y María, fía d'Esteban foi casada por Carlos II, fíu del rei de Nápoles y Sicilia). Entós el rexente de Eslavonia, Joaquín Gutkeled, secuestró al fíu del rei húngaru, el príncipe Ladislao. Foi lleváu a la fortaleza de Kapronca y el desesperáu rei Esteban V sitiar por un llargu tiempu hasta qu'en xunetu de 1272, el monarca sintiendo cercana la so muerte pidió ser lleváu a la islla de Csepel, onde finó casi de momentu.

Entá nun se topó una esplicación contundente, pero darréu dempués de la muerte d'Esteban, Joaquín Gutkeled ya Isabel, la reina viuda, entainar a llevar a Székesfehérvár al nuevu príncipe Ladislao, onde foi coronáu como'l rei Ladislao IV d'Hungría (el Cumano).

Ladislao IV foi moteyáu'l Cumano precisamente porque la so madre yera una princesa cumana. En 1273 españó la guerra húngaru-checa, pos el rei Otakar II siguía con aspiraciones de conquistar Hungría. El final de la guerra nel mesmu añu trajola perda de les ciudaes húngares de Óvár, Moson, Győr y Sopron, lo mesmo que de los sos terrenes circundantes.

N'ochobre del mesmu añu, foi coronáu rei de los alemanes Rodolfo I d'Habsburgu, y Otakar II nun lo reconoció, sinón que al contrariu, retar. Ante esto, llevar a cabu una asamblea en Núremberg en 1274, onde se-y dio aprobación a Rodolfo d'atacar a Otakar II y de tomar los sos territorios. En 1276 producióse l'ataque contra Bohemia, onde Hungría taría aliada al rei alemán y a la fin recuperaría tolos territorios tomaos polos checos, sacante Sopron, que sería retomáu por Ladislao IV darréu. Asina'l rei Ladislao IV ayudó a Rodolfo d'Habsburgu a estender el so control sobre Austria y a asegurar a la dinastía nuna posición cercana al tronu imperial xermánicu.

Dempués de qu'en 1278 llegaren sacerdotes a Hungría como unviaos de Roma, xunto con un comunicáu onde se llindaba'l poder del rei, Ladislao IV rompió amodo cola Ilesia y en 1284 camudar a vivir colos cumanos. En 1285 los tártaros lideraos por Talabuga Kan, bisnietu de Batu Kan, tornaron a Hungría ya invadir hasta Pest. Finalmente les fuercies húngares contener y camudaríen el so aldu escontra Polonia, que invadiríen en 1286 y 1287. Ladislao permaneciera nel so campamentu cumano y nun intervieno direutamente na defensa d'Hungría, y darréu va siguir refugando cualquier intervención de la Ilesia, hasta que inclusive l'arzobispu de Esztergom en 1287 va escomulgar por llevar una vida pagana. Ladislao non solo caltuvo males rellaciones cola Ilesia, sinón cola so propia esposa, vistiéndose, falando y portándose como un cumano, abandonando l'estilu de vida húngaru (européu occidental cristianu) y viviendo nun campamentu seminómada. En 1290, un grupu de nobles cumanos, Árbóc, Törtel y Kemence, atacaron a Ladislao IV cerca de la fortaleza de Körösszeg, y diéron-y muerte.

Tres la muerte de Ladislao, el so sobrín Carlos Martel d'Anjou-Sicilia, fíu de María d'Hungría, Reina de Nápoles, hermana del fináu rei húngaru, reclamó'l tronu. Sicasí, adelantrándose dende Venecia, foi coronáu Andrés III, nietu d'Andrés II quien reinó solamente hasta 1301. Mientres la dómina d'Andrés III, el reinu húngaru caltuvo guerres colos sos vecinos calteniendo la so supremacía. Sicasí, la nobleza foi adquiriendo cada vez más poder, y lo qu'empezó cola Bulda d'Oru de 1222, nesta dómina agravóse debilitando descomanadamente la figura real. Tres la muerte d'Andrés III, al nun dexar fíos herederos varones, sinón a delles fíes (ente elles la Beata Isabel d'Hungría la virxe), escastóse definitivamente la Casa de Árpad.

Interregnum editar

Mateo Csák y la transición editar
 
Otón y la Santa Corona húngara.
 
Mateo Csák, unu de los barones húngaros qu'enfrentó al rei Carlos Roberto a lo llargo del so reináu.

Una vegada fináu Andrés III, españó una carrera por topar el monarca más apropiáu pal tronu de Hungría. Surdieron munchos candidatos que eventualmente fueron coronaos. El primeru foi'l nuevu príncipe Wenceslao, fíu del rei Wenceslao II de Bohemia, quien foi lleváu a Hungría pol so padre y coronáu en 1301. Igualmente, la esposa de Wenceslao yera Isabel, fía d'Andrés III, asina que estes razones facer en cierta forma apoderáu pa heredar el tronu húngaru. Wenceslao reinó n'Hungría col nome de Ladislao V, pero na Historia húngara nun se-y conoz per este, sinón cenciellamente pol so nome checu.

Per otra parte, Carlos Martel d'Anjou finara en 1295, y el so nuevu fíu foi'l que siguió calteniendo les sos pretensiones al tronu d'Hungría. Otru pretendiente al tronu yera Carlos Roberto, bisnietu d'Esteban V. Carlos Roberto yá fuera coronáu escasos meses antes de Wenceslao, na primavera d'esi mesmu añu, solo que na ciudá de Esztergom y con una corona provisional. Esta ceremonia fuera considerada illexítima pola alta nobleza húngara, yá que nun se realizara na ciudá de Székesfehérvár y cola Santa Corona húngara y por eso ellos habíen propuestu y fechu coronar a Wenceslao como rei d'Hungría n'agostu de 1301.

Ante esta situación, Mateo Csák, Juan Kőszegi y Amadeo Aba, los barones húngaros que rexíen grandes territorios, sofitando a Wenceslao y desconociendo a Carlos Roberto, fueron la causa d'incontables enfrentamientos ente ellos y el monarca ilegitimizado. Dempués d'un reináu aturbolináu, Wenceslao arrenunció al tronu y escapó escontra Bohemia, onde sería coronáu como rei y el clérigu húngaru escoyería un nuevu monarca. El rei Otón, duque de Baviera, yera fíu d'Isabel d'Hungría, Duquesa consorte de Baviera, fía del rei Bela IV d'Hungría. Esto facer igualmente aptu pa reinar, y asina sería coronáu en 1305 pol obispu de Csanád pa gobernar mientres dos años hasta 1307. Otón reinaría n'Hungría col nome de Béla V, ya igual que como asocedió con Wenceslao, nun sería conocíu na historia por esti nome, sinón pol so nome alemán.

Ante'l caos en que se topaba sumíu'l reinu, con Carlos Roberto lluchando contra los barones húngaros, que cada vez sofitaben al rei y buscaben llograr el poder pa si mesmos, en 1306 Otón abandonó la ciudá de Buda y llevóse consigo la Santa corona húngara. Otón viaxó a Transilvania, onde se topaben los saxones que lo sofitaben, pero'l voivoda transilvanu Ladislao Kán prindar na primavera de 1307. Meses dempués lliberar en cuenta de les xoyes de la corona húngara y dempués d'un llargu viaxe, Otón llegó al so llar en Baviera.

D'esta manera, una vegada fuera tanto Wenceslao como Otón, Carlos Roberto va ser l'únicu candidatu apropiáu pa portar la corona húngara.

Casa d'Anjou editar

Carlos Roberto editar
 
Carlos I Roberto d'Hungría.
 
Atentáu de Feliciano Zách contra Carlos Roberto y la so familia.
 
Derrota húngara na batalla de Posada en Valaquia.

Dempués de la desapaición de la Casa de Árpad y del reináu de dellos monarques emparentaos cola estinguida familia real, foi coronáu Carlos Roberto, fíu de Carlos Martel d'Anjou-Sicilia. Carlos Martel yera fíu de Carlos II de Nápoles y Sicilia y, más importante entá, de la reina María d'Hungría, fía d'Esteban V, polo qu'heredó'l tronu húngaru como únicu portador del sangre de Árpad.

Magar la so coronación a los 15 años d'edá nun foi bien vista polos nobles húngaros, probaría ser darréu un gran monarca, estratega y reformador económicu (sería coronáu en trés causes: 1301, 1309 y d'últimes en 1310). Na so última coronación dir cola santa corona húngara, dempués de que'l voivoda de Transilvania, Ladislao Kár, devolver ante amenacies de la Ilesia.

Carlos Roberto lluchó contra los reyezuelos, nobles feudales qu'adquiriendo grandes estensiones de territoriu refundiárense a llograr el tronu húngaru y sofitaren a los anteriores monarques húngaros Wenceslao y Otón. El más importante de los opositores, Mateo Csák, llevara a cabu delles campañes en contra de Carlos Roberto. En xunu de 1311, el noble Mateo Csák, dempués de prometer respetar al rei, avanzó y sitió Buda, obligando al rei y a la so esposa a fuxir a la ciudá de Temesvár, que sería fita momentáneamente por Carlos Roberto como sede real húngara.

Unu de los poderosos barones húngaros yera Amadeo Aba, quien sofitaba a Carlos Roberto. Dempués de que los saxones de Kassa asesinar en 1312, los sos fíos alzar contra Carlos Roberto y en 1313 llibróse la batalla de Rozgony, onde seríen derrotaos y Mateo Csák veríase forzáu a fuxir.

Ente 1312 y 1321 les tropes del rei Carlos Roberto llograron recuperar solamente siete fortaleces de les manes de Mateo Csák. Por casu, la fortaleza de Visegrád foi recuperada en 1316 y la de Komárom, dempués de dos llargos meses de sitiu en 1318. Mateo Csák morrió en 1321 y un añu dempués de la so muerte la sede real camudar a Visegrád. Los enormes territorios del barón derrotáu fueron partíos ente'l rei y los nobles menores, y a partir d'esti momentu, Carlos Roberto pudo por fin gobernar ensin torga dalguna.

Llueu tuvo qu'enfrentar al voivoda Basarab I de Valaquia, quien en 1325 movilizó los sos huestes y tomó la rexón húngara de Szörény. Les embaxaes diplomátiques de Carlos Roberto fueron inútiles, namái l'exércitu húngaru pudo recuperar la rexón y siguir primiendo al voivoda escontra Valaquia mientres los próximos años.

P'asegurar el so control sobre la nueva nobleza dominante que taba surdiendo tres la cayida de los oligarques, Carlos Roberto fundó en 1326 la Orde de los caballeros de San Jorge, a la qu'introdució a les 50 figures más poderoses del reinu naquel momentu. Nomar caballeros y fíxo-yos xurar llealtá al rei húngaru, nomando a unu de los sos comandantes militares más cercanos, Tomás Szécsényi, como canciller de la orde. Ésta foi la primer orde de caballería llaica nel mundu y el so oxetivu fundamental yera fortalecer el poder real percima de los nobles.

N'abril de 1330, mientres Carlos Roberto topar nel so palaciu en Visegrád, un noble de nome Feliciano Zách atentó contra la vida del rei húngaru. Según lo que se tien entendíu, la esposa de Carlos Roberto, Isabel, ayudara al príncipe Casimiro III de Polonia a seducir a Clara Zách, fía de Feliciano. Metanes la roxura, el noble apruxera nuna llacuada de Carlos Roberto y mancáu al monarca húngaru, cortándo-y tamién dellos deos de la mano a la reina, según asesinando a dellos criaos de los príncipes reales. Feliciano Zách foi asesináu y los sos miembros unviaos a distintos partes del reinu como alvertencia a aquellos que quixeren desafiar al monarca. Per otra parte, el castigu de Clara Zách foi una execución pública, precedida pola mutilación de ñariz y oreyes y una procesión per delles ciudaes húngares.

La ocupación de Valaquia yera un fechu. Llueu, les fuercies de Carlos Roberto recibieron un gran golpe. En payares de 1330 tuvo llugar la batalla de Posada ente húngaros y valacos, lideraos pol voivoda Basarab I. La batalla concluyó cola derrota de los exércitos húngaros y una dependencia temporal húngara de los valacos. En 1335 llogró que'l rei polacu roblara la paz col rei checu Juan na ciudá de Visegrád.

Cuando finó Carlos Roberto en 1342, dexó un reinu por demás ricu, con edificaciones pomposes y un poder sólido, toa resultancia d'una estensa reforma económica, con rigorosos impuestos aduaneros ya internos. Introduxera un nuevu tipu de moneda, el florín húngaru, según el patrón de Florencia y dexando parte de les ganancies nes mines d'oru y plata a los propietarios nobles, qu'enantes nun recibíen beneficiu dalgunu, una y bones estes mines yeren propiedá esclusiva del rei. Asocedió-y nel poder el so fíu Lluis I el Grande, quien siguiría cola obra del so padre.

Lluis I el Grande editar
 
Luis el Grande.
 
La reina viuda Isabel Kotromanić y la so fía María xunto al sepulcru de Lluis I el Grande. Obra de Alexander von Liezen-Mayer.
 
El Reinu d'Hungría y los sos reinos vasallos na dómina de Luis el Grande: Hungría, Polonia, Moldavia, Valaquia, Bosnia, Serbia y Nápoles.

Lluis I (el Grande) (n'húngaru: I. Nagy Lajos) yera'l fíu mayor de Carlos Roberto y d'Isabel Łokietek, nacíu en 1326. Tres la muerte del so padre, en 1342 xubió al tronu y casi añalmente arreyaríase en dalgún combate mientres los venti años de reináu que siguieron. En 1344 reconquistó Valaquia y en 1345 Croacia, pero sufrió una derrota contra l'exércitu de Venecia cerca de la ciudá de Zadar en 1346.

A lo llargo del so reináu, engardió siquier siete veces contra Serbia, cinco contra Moldavia y tres veces contra Bosnia y Valaquia. Frecuentemente recibió sofitu militar del so tíu'l rei Casimiro III de Polonia y alredor de seis veces tomó parte personalmente nos combates contra los tártaros y lituanos qu'atacaren al rei polacu.

Carlos Roberto roblara un tratáu col rei Roberto I de Nápoles en 1333, onde s'axustaba que la so nieta Juana casóse con Andrés, el fíu menor de Carlos Roberto, y la nueva pareya real sería nomada heredera del tronu de Nápoles. Al morrer Carlos Roberto, y darréu el rei napolitanu, Juana obró hábilmente pa ser coronada ella sola, dexando al so maríu Andrés per fora de la ceremonia. Andrés tarreciendo pola so vida en munches ocasiones escribió a la so familia n'Hungría, hasta que foi asesináu por órdenes de la reina Juana de Nápoles. El tráxicu acontecimientu xeneró una enorme conmoción n'Hungría, y pa vengar al so hermanu menor, Luis el Grande llevó a cabo dos campañes (1347-1348) y (1350) contra Nápoles. En 1347 tuvo de suspender les sos incursiones ante la llegada de la peste negro qu'empezó a afarar la ciudá itálica. En 1350 volvió y llogró la victoria absoluta sobre les fuercies napolitanes, conquistando'l reinu y forzando a Juana a fuxir a Avignon a la sede papal. Al entender qu'amestar Nápoles a Hungría sería bien improbable, en 1352 robló la paz cola reina Xuana I de Nápoles y tornó a casa.

Magar la peste negro nun resultó ser tan tráxica n'Hungría como n'otros países europeos, llevóse la vida de munchos, incluyendo al pequeñu Carlos Martel de 3 años, fíu del asesináu Andrés y Juana, que fuera lleváu a Hungría a la corte de Visegráu, pos el Papa decidiera que la so custodia y educación correspondía-y más bien al rei húngaru. Per otra parte la peste tamién acabó cola esposa del rei húngaru, la reina Margarita, fía del emperador Carlos IV de Luxemburgu, polo que Luis el Grande tomó de momentu por esposa a Isabel, fía del rexente de Bosnia, que dio-y trés fíes: Catalina (1370), María (1371) y Eduviges (1373).

En 1356 asocedió un combate ente'l duque de Venecia y Luis el Grande, cuando los sos exércitos topetaron nuevamente pol control de Zadar. En 1358 roblaron la paz y en 1372 y 1378 volvieron enfrentase los dos monarques cuando Hungría sofitaba una coalición empuesta por Xénova en contra de Venecia.

En Polonia, la secesión del tronu topar en cuestión, pos el rei Casimiro III, tíu de Luis el Grande nun tenía fíos varones, asina que decidió nomar al fíu de la so hermana, pasando d'esta manera los derechos al rei húngaru. En 1370 morrió Casimiro III y entós Lluis I d'Hungría foi electu como rei de Polonia (lo que darréu tamién xeneró conflictos socesorios, pos Luis nun tenía fíos varones).

Para 1375 Luis el Grande taba lluchando contra los turcos otomanos que yá invadieren Valaquia y empezaben a averase peligrosamente al reinu d'Hungría amenaciando al mundu Cristianu. En 1381 terminó dicha guerra y el tratáu de Turín asegurólu a Luis el Grande los territorios de Dalmacia, según una situación amistosa colos sos vecinos austriacos y checos.

Per otra parte, ante'l problema pendiente de socesión en Nápoles (Juana siguía gobernando, pero a pesar de tener 4 maríos, nun tenía nengún herederu), Lluis I d'Hungría nomó a Carlos de Eslavonia como herederu al tronu nápolitano. Carlos yera bisnietu del fináu rei Carlos II de Nápoles y Sicilia y mientres los conflictos militares fuera lleváu a Hungría onde creció na corte real y ganó munchos simpatizantes ente los nobles. Llueu Carlos avanzó escontra Nápoles con exércitos húngaros encabezadures por Juan Horváti y tomó el reinu italianu, faciéndose coronar como rei Carlos III de Nápoles y mandando a esgañar a la reina Juana na fortaleza de Muriu.

Mientres el so reináu treslladó la Sede real húngara a la fortaleza de Diósgyőr, que remocicó y arriqueció. A la fin de la so vida, careció de llepra y amodo retirar de la vida pública, hasta qu'acabó con él en 1382, morriendo ensin dexar herederos varones.

Segismundo de Luxemburgu y la reina María d'Hungría editar

 
Segismundo d'Hungría (1387 – 1437).
 
La Reina María.
 
Los Reyes Santos: San Ladislao, San Emérico, San Esteban. El cultu a los trés monarques estendióse fondamente mientres la Edá Media a tal puntu que la dinastía yera conocida como "el llinaxe de los reis santos". Pintura del altar de la Ilesia de Szepeshely, 1478.


Al morrer Lluis el Grande ensin herederos varones, la so fía María foi coronada como reina. Sería la única reina de la Hungría medieval (entiéndase "reina" puramente como xefa d'Estáu y de gobiernu, non solo como reina consorte, como les había dende entamos del principáu húngaru).

Nel iviernu de 1379 foi comprometida con Segismundo de Luxemburgu, el fíu del emperador alemán Carlos IV de Luxemburgu, y en setiembre de 1382 foi coronada como reina d'Hungría. Sicasí, el poder real recayía na so madre, la reina Isabel, y el rexente Nicolás Garai. Segismundo viviera un par d'años na so infancia na corte del rei Lluis I d'Hungría, lo que lo ayudar a adoptar l'idioma y costumes húngares, según a ganar adeptos ente la nobleza del reinu. Sicasí, non toos sofitaben a Segismundo, la nobleza húngara taba estremada: una parte sofitaba solamente a la reina y a la so madre, otra la unión de María y Segismundo, por que ésti pudiera gobernar, y un tercer grupu sofitaba al rei napolitanu, Carlos III de Nápoles, el postreru herederu vivu de los Anjou, quien viviera por un llargu tiempu na corte de Lluis I d'Hungría y gobernáu la rexón de Eslavonia.

La reina viuda, Isabel, odiaba a Segismundo, ya intentó valiéndose de toles sos estratexes que la so fía casóse col hermanu menor del rei Carlos IV de Francia, pero esto nunca se llegó a peracabar. María y Segismundo contraxeron matrimoniu en 1385 y escasos meses dempués, Segismundo tuvo que colase del reinu pola inestabilidá, dempués de lo que l'asamblea nacional en Buda fixo arrenunciar al tronu a la reina p'asitiar a Carlos de Nápoles, quien foi coronáu como Carlos II d'Hungría n'avientu del mesmu añu frente a les mesmes María ya Isabel.

Carlos II nun duró más de 38 díes nel tronu, yá qu'en febreru de 1386, el maestru de copes de María engañar y corar, probablemente por órdenes de la vilba Isabel y del so cómpliz Nicolás Garai, home d'enfotu de les reines. Carlos foi lleváu mediu muertu al castiellu de Visegráu, onde lo mataron al poco tiempu. Llueu hubo alzamientos nel reinu y en xunetu de 1386, mientres les reines viaxaben por estos territorios creyendo que la so presencia acabaría con diches protestes, fueron prindaes polos partidarios del asesináu Carlos II d'Hungría. El maestru de copes y Nicolás Garai fueron asesinaos frente a los dos reines y les sos cabeces fueron unviaes a la vilba del rei a Nápoles. Los dos reines fueron encarcelaes na fortaleza de Novigrad, onde darréu la vilba del rei Luis el Grande, Isabel, foi esgañada frente a la so propia fía, la reina María. Declarándose capitán d'Hungría, y consiguiendo refuerzos italianos, Segismundo lliberó a la reina María en 1387 con una flota veneciana y formalmente mientres un añu foi considerada esposa del monarca, pero dempués de 1388 nun tomó parte en decisiones polítiques.

Depués del asesinatu de Carlos II, españó una guerra civil n'Hungría, que sería apangada por Segismundo dando enormes estensiones de territoriu y posiciones de gobiernu a los nobles descontentos, convirtiéndose na nación con grandes llatifundios que perduraron casi mediu mileniu.

Para 1389, los turcos otomanos vencieron a la coalición de los Estaos eslavos del sur, y Serbia pasó a ser un vasallu del Imperiu. Esto modificó'l "vecinderu" del reinu d'Hungría, asitiando a los otomanos como una amenaza bien cercana. En 1390 empezaron les incursiones turques polos territorios húngaros del sur, y non conforme con esto, Segismundo tuvo que faer frente en 1391 a aquellos nobles húngaros, qu'a pesar de recibir territorios, sentíense escluyíos del gobiernu. Los nobles asitiaron a la cabeza del so movimientu al fíu de Carlos II, Ladislao I de Nápoles, pa vengar asina la muerte del so padre y reclamar el reinu d'Hungría.

En 1392, Segismundo condució una campaña contra los turcos en territoriu húngaru y en 1395 combatir en Valaquia y Moldavia. Nesi mesmu añu, la reina María finó dempués de cayer del caballu mientres una cacería, dexando vilbu al rei Segismundo.

Los otomanos venceríen en 1396 a les fuercies cruciaes de Segismundo na batalla de Nicópolis. Al poco tiempu, los nobles húngaros entá descontentos alzar contra Segismundo en 1401 y en 1403, saliendo derrotaos en dambes ocasiones. Segismundo siguió nel poder mientres los próximos cuarenta años ensin nenguna clase de torga socesoria.

En 1408, Segismundo funda la Orde del Dragón, na cual axuntaba a los aristócrates más poderosos del reinu húngaru, ente ellos Nicolás Garai el mozu, Armando II de Celje, Stibor de Stiboricz, ente otros. En 1409 y 1410 enfrentó a la Orde Teutónica. Dende 1411 cuando foi nomáu rei d'Alemaña, hasta 1413 engardió contra Venecia. En 1419 morrió'l rei checu Wenceslao de Luxemburgu, y Segismundo heredó'l so tronu. En 1424 terminar les remodelaciones y el palaciu en Buda de Segismundo, la so sede real, pero los otomanos nun-y dieron oportunidá de folgar al rei, pos en 1427 atacaron y ocuparon la fortaleza de Golubac a veres del Danubiu al suroeste del reinu d'Hungría. Segismundo morrió en 1437, dempués de llibrar incontables batalles y aguantar los ataques turcos contra Europa.

Diverses dinastíes y los Hunyadi editar

 
Ladislao V d'Hungría, que morrió a los 13 años d'edá.
 
Alberto d'Habsburgu, rei d'Hungría.
 
Vladislao I de Jagellón, rei d'Hungría.
 
Despidida de Ladislao Hunyadi. Obra de Gyula Benczúr.

En 1422, el Duque austriacu Alberto d'Habsburgu esposó a Isabel de Luxemburgu, la fía de Segismundo de Luxemburgu. Puesto que Segismundo nun tuvo fíos varones herederos, Alberto tomó parte activa na realización de la política esterior europea del emperador, ocupando'l llugar d'herederu inoficial del tronu d'Hungría.

En 1437, Alberto foi escoyíu como rei húngaru en Bratislava al morrer Segismundo y en 1439 fixo una incursión militar en Transilvania contra los turcos, dempués de nomar rexente d'esti territoriu a Juan Hunyadi. Nel mesmu añu engardió tamién contra los turcos en Serbia, finando por una enfermedá epidémica cerca d'Esztergom.

La so vilba Isabel dio a lluz al so fíu Ladislao V en 1440, y apenes a los sos cuatro meses d'edá foi coronáu pol arzobispu de Esztergom, treslladándose rápido a Székesfehérvár cola Santa Corona húngara, dempués de qu'una de les dames cortesanes de la reina Isabel robar del castiellu de Visegrád. Toa esta situación llena d'aiciones clandestines había estáu motivada pola amenaza de los nobles húngaros con enclinos polacos, que sofitaron al rei Vladislao I de Polonia. La coronación del naciellu nun foi reconocida polos nobles húngaros y en xunetu del mesmu añu foi coronáu'l monarca polacu como rei húngaru. Nel branu españó una guerra civil ente los dos bandos que sofitaben a cada rei, que duró dos años, hasta qu'a mediaos de 1442 roblóse la paz en Győr, dempués de que los sos comandantes Nicolás Újlaki y Juan Hunyadi llograren dellos ésitos na guerra.

Los próximos dos años (1443-1444), Vladislao I dirixó la so atención escontra la llucha contra los turcos, usando como brazu executor a Juan Hunyadi. Magar nun s'algamar grandes victories en diches campañes, n'agostu de 1444 roblóse la paz col sultán Murad II na ciudá húngara de Nagyvárad. Sicasí, esti tratáu nun sería respetáu por Vladislao I, y les sos tropes sufrieron una importante derrota n'acometiendo contra los turcos en Várna, terminando cola muerte de Vladislao I na batalla de Varna.

Dempués de la muerte de Vladislao I, la nobleza húngara y morava usó la so influencia pa lliberar al mozu Ladislao V de la corte del so tutor, l'emperador Federico III d'Habsburgu y nomó en 1446 a Juan Hunyadi rexente d'Hungría, hasta que'l pequeñu Ladislao V algamara una edá aceptable pa gobernar. Juan Hunyadi lluchó incansablemente contra los otomanos hasta qu'en 1452 arrenunció al so cargu de rexente d'Hungría en Viena y Ladislao V foi coronáu como rei checu en Praga tiempu dempués. Juan Hunyadi caltuvo'l so cargu de capitán xeneral del exércitu húngaru y en 1456 llogró una enorme victoria en Belgráu sobre les huestes del sultán turcu Mehmed II, tres la culminación del sitiu de Belgráu. Les tropes húngares tuvieron asistíes en gran parte por contingentes de llabradores al mandu del flaire italianu Juan Capistrano, quien predicó n'Hungría pa llevar a cabu una guerra santa contra los turcos invasores. Nin Capistrano nin Hunyadi sobrevivieron enforma tiempu dempués de la so gran victoria, que la so noticia espublizar por toa Europa. Dambos cayeron víctimes de la peste y finaron nel so campamentu militar en 1456.

Tres la muerte de Juan Hunyadi, el cargu de capitán xeneral del país recayó en Ulrico II de Celje en 1456, tíu de Ladislao V. Ulrico de Celje avanzó al poco tiempu coles sos tropes escontra Nándorfehérvár, y dempués d'un discutiniu verbal con Ladislao Hunyadi, fíu de Juan Hunyadi (quien se convirtiera na nueva cabeza de la familia), Ulrico foi asesináu polos homes de Hunyadi. Ante esto, el nuevu rei Ladislao V aportó a concede-y el perdón y nun tomar represalies contra los Hunyadi. Pero Ladislao V lliberar de la influencia de Ladislao Hunyadi y, yá en Buda, fixo arrestar a los dos hermanos (Ladislao Hunyadi y Matías Hunyadi), siendo condergáu'l primeru por un tribunal real y darréu degolláu.

Entós españó una guerra civil nel país, ente Ladislao V y los partidarios de los Hunyadi. Por esto'l rei húngaru colóse llevando consigo al bien nuevu Matías Hunyadi, de primeres a Viena y depués a Praga. Cuando se topaba na corte real bohemia preparando'l so matrimoniu con Madalena, la fía del rei Carlos VII de Francia, declaróse una tarrecible peste na capital checa. Esta enfermedá acabaría cola vida del rei Ladislao V en 1457.

La Renacencia n'Hungría (1458-1526) editar

Matías Corvino editar

 
Matías Hunyadi, rei d'Hungría.
 
Napbaöltözött Asszony (La Muyer vistida de sol) y Matías Hunyadi. Obra renacentista d'autor desconocíu exhibida na Galería Nacional Húngara.
 
L'imperiu de Matías hacia 1490.
 
Bandera del Exércitu Negru d'Hungría compuestu por mercenarios al serviciu del rei Matías.

Tres la muerte de Ladislao V, Matías Hunyadi tomó prisioneru al rexente bohemiu Jorge de Poděbrady, al que lliberó dempués de comprometelo cola so fía Catalina. En 1458, foi entronizado dempués de ser escoyíu por influencia del so tíu Miguel Szilágyi, un noble de Transilvania, quien actuó de rexente hasta que'l mozu Matías de 15 años cumpliera la mayoría d'edá. Con éses el reinu topar mientres un par d'años en manes del so tíu Miguel Szilágyi y de la so madre Isabel Szilágyi, la vilba de Juan Hunyadi.

Cuando tomó les riendes d'Hungría nes sos manes, esforciar por caltener la paz y apangar a los nobles húngaros que sofitaben al emperador Federico III d'Habsburgu. En roblando la paz col Sacru Imperiu en 1463, condució'l so exércitu contra los turcos y reconquistó los territorios de Bosnia. En 1464 foi coronáu, dempués de recuperar la Santa Corona húngara que se topaba en manes del emperador.

Mientres el so reináu y especialmente na década de 1460 construyó un suntuosu palaciu renacentista en Buda, reemplazando al anterior castiellu de Buda y reformó el castiellu de Visegrád, tamién al estilu renacentista. Fundóse la Bibliotheca Corvinniana con más de 2500 tomos, creóse la primera imprenta húngara en 1472 y establecióse una etiqueta al estilu napolitanu, conxugando'l costumes húngares coles italianes nobles de la dómina. Igualmente abriéronse les puertes a astrólogos, científicos y toa clase d'intelectuales y artistes renacentistes, que poblaron la corte real. Dempués de ser coronáu puramente, Matías Hunyadi empezó a reformar la cancillería húngara, según l'alministración de l'ayalga nacional, y creó nuevos xuraos en tol reinu. En 1465, a pidimientu del rei húngaru, el Papa Paulo II fundó la Universitas Istropolitana na ciudá de Pressburg (güei Bratislava), que convirtióse n'unu de los centros culturales más importantes de la dómina n'Europa central.

En 1467 realizó reformes nel sistema d'impuestos pa correxir les debilidaes de los bienes reales, lo que llogró que grandes cantidaes de dineru entraren na ayalga real. Toos estos bienes destinar a la creación d'un exércitu mercenariu, conocíu como'l Exércitu Negru d'Hungría, col qu'entamaba conquistar países vecinos y crear un nuevu imperiu na Europa central. Pa empecipiar esto, movilizó'l so exércitu contra'l so suegru Jorge de Poděbrady, quien pa esi momentu fuera coronáu rei de Bohemia y gobernar so la confesión cristiana reformada husita. El papa Paulo II convocó les fuercies militares católiques de Matías pa una guerra santa contra'l rei bohemiu. Magar nun llogró ocupar el reinu de Bohemia cuando la atacó en 1468, la so decepción aumentaría, cuando en 1471 sería nomáu rei checu Vladislao Jagellón, cerrándose la so oportunidá d'apoderase de Bohemia. Nesti momentu empezó una guerra de Matías Hunyadi contra'l nuevu rei de Polonia y Bohemia, que duró hasta 1478 y tuvo como unu de los sos campos de batalla la rexón de Silesia en 1474. La paz sería roblada finalmente en 1479, mientres nel otru estremu del reinu los comandantes de Matías, Pablo Kinizsi y Esteban Báthori, vencíen a los turcos en Transilvania nesi mesmu añu.

Per otra parte, condució una llarga campaña contra los turcos otomanos, mientres la cual en (1475-1476) llogró delles victories y en 1479 enfrentar contra ellos na rexón de Kenyérmező, batalla na que Matías resultó victoriosu. Matías Hunyadi dirixó les sos tropes tres veces (1477, 1482 y 1485) contra l'emperador Federico III d'Habsburgu, una y bones ésti caltenía pretensiones sobre'l tronu húngaru. Na tercer oportunidá, Matías ganó al emperador y ocupó Viena, onde estableció la so sede real húngara. D'esta forma siguiría afitando'l so dominiu nes rexones baxes d'Austria en 1487.

Cuando Matías finó en 1490 en Viena, al paecer por causa de un derrame cerebral, el so imperiu englobaba el reinu d'Hungría (que de la mesma incluyía a Croacia), Bohemia, según una parte d'Austria.

Victoria de los turcos editar

 
Lluis II d'Hungría.
 
Tomás Bakócz, canciller d'Hungría y arzobispu de Estrigonia.
 
Rei Xuan I d'Hungría.
 
Fernandu I d'Habsburgu.

Tres la muerte de Matías Corvino, el tronu húngaru quedó vacante, pos nun había dexáu descendientes varones llexítimos (el fíu del rei yera Juan Corvino, quien naciera fora del matrimoniu y magar fuera reconocíu pol so padre y apináu con títulos y propiedaes, pola so naturaleza illexítima y debilidá de poder, la nobleza húngara nun la reconoció), polo que'l mandatu pasó a manes del rei de Bohemia Vladislao Jagellón (nietu del rei Alberto d'Hungría per vía materna), quien foi coronáu en 1490 como Vladislao II d'Hungría. Igualmente, el rei yera sobrín per vía paterna del fináu rei Vladislao I d'Hungría, quien reinara ente 1444 y 1457. La esfera d'influencia checa aumentó de momentu, y munchos nobles húngaros sofitaron al nuevu rei, considerando efeutivamente que nun había otru más capacitáu pa ocupar el tronu húngaru, pos se riquir de daquién que pudiera lluchar contra los turcos, y qu'asistiera al reinu colos exércitos bohemios. Vladislao II camudar a Buda, la capital del Reinu d'Hungría, dende onde gobernó les dos naciones hasta la so muerte en 1516. Mientres el so periodu les decisiones importantes fueron tomaes pol canciller húngaru Tomás Bakócz y por Jorge Szatmári, quien dambos tuvieron darréu cargos eclesiásticos. Tres el so fallecimientu xubió al tronu'l so fíu, quien naciera n'Hungría, apoderaba l'idioma y adoptara les costumes húngares. Poro, Lluis II d'Hungría convertir en 1516 en monarca d'húngaros y bohemios.

Lluis II reinó solo una década. Al igual que'l so predecesores húngaros Lluis I, Segismundo, Matías Corvino y ente otros, Lluis II tamién tuvo que lluchar contra los invasores turcos otomanos. Enfrentar a la más grande amenaza del so tiempu, una y bones el sultán Solimán el Magníficu llanzara'l so exércitu escontra Europa y en 1521 conquistara Belgráu a pesar de la heroica defensa d'húngaros y serbios. El comandante húngaru de la ciudá, el conde Valentín Török, apenes llogró escapar, cayendo asina la última ciudá fronteriza de los húngaros y quedando el camín llibre pa los turcos escontra Buda, la sede real. El mundu cristianu católicu víase severamente amenaciáu, non solo pola inminente invasión turca, sinón pol llevantamientu al traviés de toa Europa de los protestantes, siguidores de Martín Lutero, contra la Ilesia católica. En 1523, la Gran Asamblea de Buda decretó que toos aquellos luteranos qu'enfrentaren direutamente a la Ilesia y nun pagaren el diezmu, seríen condergaos a perder los sos bienes, n'ares de caltener l'orde nel reinu.

Magar los organismos reales llograben contener amodo'l caos, les fuercies de Suleimán avanzaben con más ahínco en direición al oeste del Reinu. En 1526, el sultán atestó un golpe decisivu a les tropes húngares de Lluis II. La batalla de Mohács remató cola derrota de los húngaros. Los refuerzos checos, croates y transilvanos nun llegaron a tiempu, lo que causó que los húngaros fueren abrasaos polos turcos y que Lluis II d'Hungría perdiera la vida na guerra. Tolos comandantes principales húngaros tamién perdieron la vida en dicha batalla: l'arzobispu de Esztergom Ladislao Szalkai, l'arzobispu de Kalocsa Pablo Tomori y el conde Jorge Szapolyai. Con esta derrota empezó n'Hungría un periodu de más de sieglu y mediu de batalles ente húngaros y turcos, según la posterior división del reinu en trés partes.

Primeramente la corona húngara foi apostada por dos personaxes bien influyentes de la dómina. Unu yera'l conde húngaru Juan Szapolyai, influyente voivoda de la rexón de Transilvania; l'otru yera Fernandu I d'Habsburgu, hermanu del propiu emperador xermánicu Carlos I d'España, quien reclamaba los sos derechos sobre Hungría por casar a Anna d'Hungría, hermana del fináu Lluis II. Dambos fixeron coronar en 1526, polo que dio empiezu una guerra interna (1526-1538) ente dambos pretendientes, onde Szapolyai recibió sofitu turcu p'asegurar el tronu, en cuenta de un tributu de vasallaxe a los otomanos. Finalmente, yá que Juan Szapolyai, como rei Xuan I d'Hungría nun tenía fíos varones herederos, los contendentes apautaron que primero reinaría Szapolyai hasta la so muerte y depués Fernandu I siguiría nel tronu. Sicasí, en 1540 nació un fíu varón de Xuan I, quien foi llamáu Juan Segismundo Szapolyai. L'alcuerdu rompióse, Xuan I coronó de momentu al so fíu naciellu como Xuan II, lo cual causó la roxura de Fernandu I. Xuan I Szapolyai morrió esi mesmu añu de 1540, sellando asina'l destín de la corona húngara, que incuestionablemente pasó a manes de Fernandu I d'Habsburgu.[1]

(Xubir al entamu de la páxina)

La ocupación turca y el surdimientu del Principáu de Transilvania (1541-1571) editar

 
Solimán I "El Magníficu".
 
El Reinu húngaru estremáu: Royal Hungary (Hungría Real, sol control de los Habsburgu), Ottoman Hungary (Hungría otomana) y Principality of Transilvania (El Principáu de Transilvania).
 
Escudu d'armes del Principáu de Transilvania.

En 1541, el sultán Suleimán enterar del alcuerdu de Szapolyai y Fernandu I 1538 y, n'estremu ofendíu, decidió que los húngaros nun yeren dignos d'enfotu y de momentu avanzó escontra la ciudá de Buda, sede real, y ocupar. El sultán ordenó que se creara una organización político-alministrativa na rexón central d'Hungría llamada Vilayato de Buda, designando un Pachá al mandu de ella. Transilvania taba gobernada pola vilba de Juan Szapolyai, la reina Isabel Jagellón, qu'actuó de rexente mientres el naciellu Juan Segismundo Szapolyai algamaba una edá apropiada pa gobernar. La rexón de Transilvania topábase cada vez más alloñada de la esfera d'influencia de los Habsburgu, lo que desanimaba a Fernandu I a caltener les sos pretensiones sobre l'este d'Hungría.

Per otra parte, les rexones occidental y nortiza del reinu húngaru pasaron a Fernandu I d'Habsburgu, l'hermanu del emperador xermánicu, quien gobernó como rei de la Hungría llibre del islam. Sicasí, el sultán decidió conquistar esos territorios y entamó una campaña pa sometelos al Vilayato de Buda.

En 1552, al sur del Reinu húngaru, na frontera con Transilvania, l'exércitu del pachá Ahmed tomó la ciudá de Temesvár, y al poco tiempu los exércitos unificaos de los Pachás Alí y Ahmed avanzaron escontra'l noroeste de Transilvania a la ciudá de Várad, que conquistaron dempués d'un llargu asediu. Esi mesmu añu, les tropes del pachá Ali ocuparon la fortaleza de Drégely, al norte d'Hungría, asegurándose asina'l control sobre la rexón central del reinu. Igualmente en 1552, les fuercies turques sitiaron la ciudá d'Eger al norte del reinu; gracies a el so locación y a la loxística emplegada polos sos defensores, los otomanos resultaron derrotaos y viéronse forzaos a retirase. Mientres los años siguientes llibráronse batalles menores ente húngaros y turcos. Al finar Fernandu I d'Habsburgu en 1564, el so fíu Maximiliano II d'Habsburgu asoceder nel tronu ya igualmente nel control sobre los territorios húngaros non islámicos.

Tres la muerte de Fernandu I, el capitán de la ciudadela húngara de Szigetvár, el conde Nicolás Zrínyi, negar a pagar el tributu al sultán otomanu, lo cual causó la roxura de Suleimán, y como castigu unvió a más de mil soldaos otomanos a asediarla. En 1566, el sultán movilizó los sos exércitos escontra'l suroeste de Mohács, onde tuvo llugar la batalla de Szigetvár, fortaleza húngara que taba defendida por Zrínyi y aproximao 2500 homes. L'asediu duró más d'un mes. De secute finó Suleimán el Magníficu d'una enfermedá nel so campamentu. Esto nun modificar el cursu del asediu y los turcos siguieron avanzando polos murios de la ciudá, hasta que'l capitán Zrínyi foi prindáu y degolláu xunto colos sos postreros soldaos.

La muerte de Suleimán creó ciertu caos nel Imperiu otomanu y llueu Selim II asocedió al so padre. En 1568, roblóse la Paz d'Adrianópolis ente l'emperador xermánicu Maximiliano II d'Habsburgu y el nuevu sultán Selim II, onde s'axustaba que l'emperador pagaría añalmente 30.000 pieces d'oru húngaru al sultán como tributu y suspenderíense les incursiones de dambes faiciones en territorios enemigos. Per otra parte, en 1570, l'emperador y Juan Segismundo Szapolyai roblaron el Alcuerdu de Speyer, onde se declaraba la independencia de Transilvania, siendo reconocida como'l Principáu de Transilvania, y forzando asina al conde Juan Segismundo Szapolyai a arrenunciar a les sos aspiraciones reales sobre los territorios enantes so control de Fernandu I d'Habsburgu y agora de Maximiliano II. L'emperador xermánicu foi entós coronáu como rei absolutu de los húngaros y sellóse asina la separación d'Hungría en tres rexones políticu-alministratives independientes.

La Reforma Protestante y la Contrarreforma n'Hungría editar

Reforma Protestante editar

 
Ferenc Dávid, fundador del Unitarismu en Transilvania.

El movimientu protestante reformador empecipiáu pol monxu agustino Martín Lutero popularizóse bien llueu nel Reinu d'Hungría, el Vilayato de Buda y el Principáu de Transilvania. Tres la batalla de Mohács en 1526, la Ilesia católica sufrió un periodu de debilitamientu n'Hungría. Numberosos sacerdotes, obispos y arzobispos católicos morrieron en dicha batalla, dexando'l campu abierto pa nuevos relixosos d'estratos inferiores que simpatizaban cola reforma protestante. Munchos nobles húngaros, al igual que los alemanes y franceses, vieron na reforma, aquella oportunidá de desfacer del pagu del diezmu y de la supervisión de la Ilesia católica, de maneres qu'ellos y los sos vasallos fueron pasando pasu ente pasu al luteranismu. En 1541 publicóse la primer traducción al húngaru del Nuevu Testamentu, obra del monxu Juan Sylvester y darréu en 1590 el pastor protestante Gáspár Károli publicó la primera Biblia completa n'húngaru.

Les escueles protestantes yeren cada vez más populares en ciudaes como Bratislava, Sopron, Szárlőrinc, Sárvár, según nos asentamientos saxones nel principáu transilvanu. Igualmente, el nuevu movimientu relixosu de Xuan Calvino, conocíu como calvinismu, siguió los pasos del luteranismu y la rexón nordeste del Reinu húngaru somorguiar a tal puntu na nueva confesión cristiana, que la ciudá de Debrecen denominar naquella dómina "La Roma Calvinista".

Llueu los mesmos Príncipes de Transilvania convertir al luteranismu o al calvinismu, en concencia contraponiéndose a la llealtá católica romana de los Emperadores xermánicos Habsburgu. El pastor Ferenc Dávid (1510-1579), quien primero profesó'l luteranismu y depués el calvinismu, volvióse un gran defensor del antitrinitarismo, esto ye, nun aceptaba la esistencia de la Santísima Trinidá, introduciendo asina'l Unitarismu en Transilvania y amestando una confesión relixosa más al gran mosaicu esistente naquel tiempu. La diversidá relixosa nel principáu algamó tales niveles, que'l voivoda y antirrey húngaru Juan Segismundo de Zápolya, de confesión protestante, aconseyáu polos sos relixosos convocó a la Gran Asamblea transilvana y sancionóse el Edictu de Turda en 1568. Esti documentu sostenía que toles confesiones relixoses cristianes yeren aceptaes por igual. Este sería'l primer Estáu nel mundu en reconocer la diversidá de cultu cristianu: catolicismu, luteranismu, calvinismu y unitarismu.[2]

Por causa de la enemistá y constantes guerres de los otomanos y los Habsburgu, como principales representantes del cristianismu n'Europa Central, en munches ocasiones los turcos aliar colos protestantes, en cuenta de colos católicos. Nel territoriu húngaru ocupáu polos turcos (el Vilayato de Buda), los sacerdotes católicos yeren escasamente vistos; la mayoría de los clérigos cristianos yeren protestantes, que cuntaben entós cola proteición de los otomanos. Sicasí, los turcos nunca s'esqueraron nes disputes relixoses ente los dos faiciones. Pa ellos lo más importante yera que los cristianos pagaren el tributu al sultán.

Contrarreforma (Reforma Católica) editar

 
L'Arzobispu xesuita Pedro Pázmány, principal figura de la Contrarreforma n'Hungría.
 
Esteban Báthory, Príncipe de Transilvania, Rei de Polonia y gran promotor de la Contrarreforma húngara.

Nel Vilayato de Buda, la zona ocupada polos otomanos, nun s'obligó a los húngaros a adoptar l'islam. Sicasí, aquellos que yeren cristianos teníen de pagar impuestos más altos que los musulmanes. La Hungría Real, so influencia xermánica, siguió en gran parte católica, y llueu la nueva orde relixosa de los xesuites introducir nos territorios húngaros trayendo consigo la Contrarreforma. En 1571 morrió'l Príncipe transilvanu Juan Segismundo Szapolyai, y asoceder nel tronu'l conde Esteban Báthory, quien yera de confesión católica, y de momentu empezó a obrar p'asegurar l'ésitu de la Contrarreforma. Media década dempués, Báthory foi escoyíu rei de Polonia en 1576 y siguió favoreciendo en dambos reinos los movimientos xesuites católicos. La Contrarreforma peracabar n'Hungría a partir de la coronación de Rodolfo II d'Habsburgu en 1572, como rei húngaru, quien actuó en xunto con Esteban Báthory pa favorecer dichu proyeutu. Asina, n'Hungría munchos volvieron a la confesión católica, que cada vez tomaba más fuercia, so una nueva atmósfera de renovación y cambéu internu.

Entós surdieron importantes figures de la nueva fola de renacencia nel reinu húngaru, como Valentín Balassi, quien foi'l fundador de la poesía llírica húngara moderna. La primer Biblia católica n'húngaru foi traducida y publicada en 1626 pol xesuita Jorge Káldi. Igualmente'l relixosu xesuita Pedro Pázmány, arzobispu húngaru, aportó a la principal figura de la contrarreforma, fundando en 1635 la Universidá de Nagyszombat y produciendo infinidá de testos relixosos católicos n'húngaru.

Llueu la nobleza húngara anti-Habsburgu foise dando cuenta de que nun yera intelixente favorecer una rotura cola dinastía, yá que ésta yera la que caltenía orde nel Reinu y l'ausencia del poder xermánicu en dichu momentu históricu sería desfavorable. Per otru llau, los nuevos pastores protestantes yeren na so mayoría d'orixe probe, y tres el surdimientu de dichos movimientos relixosos, yá taben frecuentando los altos estratos. Los Habsburgu protexíen coles mesmes los intereses de los nobles y terratenientes húngaros, aniciándose asina una serie de factores qu'amodo contribuyeron a que'l catolicismu fora restauráu nuna gran parte del territoriu húngaru qu'abrazara'l protestantismu.

(Xubir al entamu de la páxina)

La guerra de los Quince Años (1591-1606) editar

 
Rodolfo II, Emperador xermánicu y Rei d'Hungría.
 
Giorgio Basta, xeneral mercenariu del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu.
 
Exércitos otomanos asediando la ciudá húngara de Veszprém en 1593.
 
Entrada de Miguel el Valiente en Gyulafehérvár, cuando esixi ser nomáu Príncipe de Transilvania.
 
Miguel el Valiente, Príncipe de Transilvania y Voivoda de Valaquia.

La situación volvióse cada vez más contraria ente'l mundu cristianu y el musulmán, xenerando enfrentamientos menores ente los húngaros y los xermánicos contra los turcos hasta 1593, cuando españó nuevamente la guerra. Yá al empiezu de les hostilidaes en 1591, el Príncipe de Transilvania Segismundo Báthory, quien asumiera'l tronu al morrer el so tíu Esteban Báthory, xuniérase a la Santa Lliga contra los otomanos, que la so columna vertebral yera'l poder Habsburgu. Como los transilvanos nun confiaben nel ésitu de los cristianos sobre'l musulmanes, la Gran Asamblea decidió en 1594 que nun s'aceptaben diches disposiciones d'independencia de los turcos, y Segismundo viose forzáu a arrenunciar al so cargu. Magar pretendió apurrise el poder al so primu Baltazar Báthory, esto enxamás se peracabó, yá que el comandante de Várad, el barón Esteban Bocskai, tíu maternu de Segismundo, reconsideró l'asuntu y volver a asitiar nel puestu de Príncipe.

Mentanto siguíen los enfrentamientos ente turcos, húngaros y xermanos, reinando'l caos nel reinu d'Hungría. Ente los numberosos xefes militares figuraba'l barón húngaru Ferenc Nádasdy, quien lluchando xunto colos xermanos contra los turcos ocupó en 1594 les ciudaes de Segesd, Berzence, Szőny, y depués con tropes de les provincies de Vas, Sopron y Zala participó nel asediu d'Esztergom. Al so llau combatía'l so amigu'l barón húngaru Nicolás Pálffy, que recuperara numberoses fortaleces de los turcos y coordinara tomar de les que asedió Nádasdy. Pálffy foi consideráu una de les mentes militares más pervalibles de la historia húngara, y xunto col comandante, el conde Adolf von Schwarzenberg, punxo sitiu y conquistó Győr en 1598. L'ésitu de Pálffy al serviciu de Rodolfo II d'Habsburgu facer meritoriu del títulu de conde de Bratislava, según del apellativu de "Héroe de Győr" y "salvador d'Hungría". Sicasí, la puesta muerte de Pálffy en circunstancies desconocíes fixo fracasar esta ofensiva, y los otomanos primieron a los húngaros y xermanos escontra l'oeste, ganando nuevamente terrenal.

Segismundo casóse con María Cristina d'Habsburgu, y robló un tratáu'l 28 de xineru de 1595 con Viena, non antes d'esaniciar a los partidarios de los turcos que se topaben nes altes esferes de Transilvania. En 1596 sufrió una seria derrota na batalla de Mezőkereszt y arrenunció per segunda vegada al cargu de Príncipe, apurriéndo-y igualmente Transilvania al rei húngaru de los Habsburgu. Ante la incertidume que surdió tres la guerra contra los turcos, que paecía aselase, el 20 d'agostu de 1598 llegó a Kolozsvár y nuevamente foi investido col títulu de Príncipe de Transilvania. Pola presión interna y de los Habsburgu, viose forzáu a arrenunciar al títulu de Príncipe transilvanu per tercer vegada. Segismundo llamó de momentu al so sobrín Andrés Báthory, quien se topaba en Polonia, y convencer de relevalo nel so puestu, por que la xefatura de Transilvania permaneciera na familia.

En concencia, tal fechu resultó por demás complicáu de peracabase. El cardenal católicu Andrés Báthory nun yera bien vistu polos székely y los saxones en Transilvania, quien sofitaben al caudiellu de los exércitos de Udvarhelyszék, Moisés Székely. Báthory procuraba caltener bones rellaciones colos otomanos y nun pagar tributos a los turcos, sinón unviar un regalu cada 6 años al sultán turcu. L'emperador Rodolfo consideró a Báthory como un usurpador del tronu y sofitó al voivoda de Valaquia, Miguel el Valiente. El 18 d'ochobre de 1599, Báthory sufrió una tarrecible gana frente a l'aldega de Sellenberk, onde foi matáu polos sos enemigos mientres fuxía, dexando asina la vía llibre pa Miguel el Valiente. Los guerreros székely llevaron la cabeza d'Andrés Báthory al voivoda valaco en señal de respetu, pero darréu fueron castigaos los asesinos. El voivoda valaco entró na ciudá de Gyulafehérvár, sede del principáu, y obligó a la Gran Asamblea a escoyelo Príncipe.

Al enterase l'emperador del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu y Rei d'Hungría, Rodolfo II d'Habsburgu, de tal situación y decatase de que Miguel nun taba dispuestu a apurri-y Transilvania, unvió un exércitu de mercenarios contrataos pa ocupar el principáu húngaru. Esta aición foi bien vista nun principiu polos nobles húngaros transilvanos, quien yá pidieren asistencia al emperador pa llibrase de Miguel. L'exércitu avanzó en 1598, al mandu del xeneral mercenariu Giorgio Basta, con órdenes d'apangar pola fuercia a aquellos que sofitaben a Miguel el Valiente y refugaben el posible regresu de Segismundo Báthory. Considerándolo un rival peligrosu, el mesmu añu Basta decidió truñar al valaco y ganó entós a les fuercies de Miguel el 18 de setiembre de 1600, cerca de Miriszló.

Miguel el Valiente fuxó, y nel so llugar volvió escoyese como Príncipe a Segismundo Báthory, mientres Basta yera prindáu polos nobles transilvanos que lo tarrecíen pola so reputación de bandíu y asesín. Darréu foi lliberáu y fuxó a la corte xermánica, de la cual tornó en 1601 con un nuevu exércitu al que se-y sumó'l de Miguel el Valiente, quien buscaba recuperar el poder en manes de Segismundo Báthory. El 3 d'agostu llograron vencer a Segismundo cerca de Goroszló, pero'l 19 d'agostu, Basta mandó a matar a Miguel el Valiente, probablemente tarreciendo qu'ésti punxera en peligru'l so poder.

A partir d'esti momentu, el poder de Transilvania pasó a manes de Giorgio Basta, que los sos soldaos robaron, atacaron y actuaron con violencia en tol principáu. Por ello Segismundo Báthory intentó per última vegada trespasar el poder del principáu al noble Moisés Székely, quien foi investido col títulu de Príncipe en 1602 y cuntaba con sofitu militar y políticu turcu. Un añu dempués, en 1603, Moisés Székely y los sos soldaos fueron ganaos por Radul, voivoda de Valaquia, un adepto de Giorgio Basta, terminando cola muerte del propiu Székely nel campu de batalla. L'asamblea del Sur de Transilvania tuvo qu'aceptar los dictames de Basta, anque l'emperador decidiera gobernar Transilvania.

En tantu, la situación na Hungría baxu control xermánicu nun yera meyor, una y bones la guerra d'húngaros y xermanos contra los turcos cobraba incontables vides, mientres los otomanos perdíen numberoses ciudaes. En 1601 cayera Székesfehérvár y en 1603 empezó l'asediu a Buda, que remató en 1604, llevándose al conde Ferenc Nádasdy consigo. Igualmente, Rodolfo empecipiara una serie de xuicios inxustificaos contra munchos nobles húngaros (en gran parte yeren protestantes) quitándolos asina de los sos bienes y posesiones y llogrando una gran cantidá de dineru pa financiar la guerra contra los turcos, que paecía una empresa n'estremu difícil de completar exitosamente. Munchos viéronse obligaos a fuxir y a escondese de los xuicios inxustos. A la cabeza d'ellos topaba'l barón Esteban Bocskai, un noble húngaru calvinista, contra'l que tamién se llevantaron cargos similares y nun taba dispuestu a aceptar les aiciones de Giorgio Basta en Transilvania, contra les cualos había yá protestáu en delles ocasiones un par d'años antes.

Guerra d'independencia d'Esteban Bocskai (1604-1606) editar

 
Matías d'Habsburgu, emperador del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu.
 
Esteban Bocskai, Príncipe de Transilvania.

Magar Esteban Bocskai fuera partidariu de los Habsburgu mientres la situación contraria contra los nobles protestantes n'Hungría, y el comandante xeneral militar d'Hungría, Giacomo Barbiano Belgiojoso, atacara les ciudaes del norte del reinu, viose forzáu a reaccionar. Na seronda de 1604 empezó a axuntar a los militares rurales húngaros, los hajdú, quien yeren pregueros de ganáu, y a les tropes de les cinco ciudaes húngares llibres. Col nuevu exércitu tomó la ciudá de Debrecen y venció a les fuercies xermániques cerca de Álmosd. Darréu entró na ciudá de Kassa el 11 de payares, onde entamó la so sede real.

Los soldaos de Beligiojoso y los refuerzos de Basta fueron acorrexaos escontra'l noroeste del Reinu, ganando asina Bocskai muncha influencia en gran parte del territoriu húngaru. A finales de payares, el sultán otomanu Ahmed I dio-y el títulu de Príncipe de Transilvania, según el de Rei d'Hungría. La nobleza transilvana taba de lo so parte, igualmente los székely, polo que la Gran Asamblea escoyer Príncipe de Transilvania el 21 de febreru de 1605.

El 20 d'abril d'esi mesmu añu una asamblea celebrada en Szerencse lo invistió col títulu de Príncipe d'Hungría. Solo los saxones qu'habitaben en Transilvania enfrentáronse-y, pero pa finales de setiembre, el noble húngaru yá llograra'l sofitu total de los trés naciones transilvanes (székely, húngara y saxona). Les sos tropes ocuparon la rexón de Dunántúl, y siguió a lo llargo d'esi añu coles mires de reunificar el reinu. El 11 de payares de 1605, llegó a Pest, onde tomó del gran líder turcu Lalla Mehmed el athname (la carta del sultán que investía a la personalidá col títulu real) y la corona. Sicasí, por suxerencia de los sos aliaos, Bocskai nun tomó'l títulu de Rei húngaru de manera oficial, previendo les consecuencies sobre la independencia de los húngaros ante los Habsburgu. Bocskai decatárase de que teniendo a los turcos de lo so parte, cada ciudá que Bocskai arrampuñába-y a los Habsburgu, pasaba a quedar so influencia otomana. El so oxetivu yera caltener n'equilibriu les rellaciones polítiques de los húngaros, quien se topaben ente los dos grandes potencies. Con éses camudó la so prioridá, enfocar en caltener la independencia de Transilvania y empezó a axustar la paz cola corte en Viena.[3]

Les negociaciones fueron granibles, y en xunu de 1606 llegaron a un alcuerdu de paz axustáu pol príncipe herederu [[Matías d'Habsburgu]], hermanu de Rodolfo II d'Habsburgu. L'alcuerdu axustaba que Transilvania yera nuevamente independiente de la Hungría Real y llograba les rexones de Ugocsa, Bereg, Szatmár, xunto col castiellu de Tokaj. Igualmente, los nobles húngaros de confesión protestante podíen tamién prauticar la so fe, si nun ofendíen con ello a los católicos. L'Imperiu otomanu y los Habsburgu roblaron coles mesmes un tratáu de paz na seronda de 1606, por aciu d'Esteban Bocskai, onde los turcos arrenunciaben a cobrar impuestos de los húngaros y nun habría intervenciones militares por un periodu de 10 años.

(Xubir al entamu de la páxina)

Transición tres la muerte d'Esteban Bocskai (1606-1613) editar

 
Segismundo Rákóczi, Príncipe de Transilvania.
 
Gabriel Báthory, Príncipe de Transilvania.

Tres la muerte del Príncipe Esteban Bocskai en 1606, nun hubo unanimidá en quien tendría de ser el nuevu gobernante de Transilvania. Antes de morrer, Bocskai nomara herederu a Valentín Drugeth Homonnai, un militar de bien bona fama. Otru candidatu sería Gabriel Báthory, quien pa la dómina tenía 18 años. Sicasí, dambos cometieron el grave error d'acompañar al cortexu aciagu de Bocskai dende la ciudá de Kassa hasta Gyulafehárvár, y nesi tiempu, el 9 de febreru de 1607, el tamién influyente conde Segismundo Rákóczi foi escoyíu entós Príncipe de Transilvania pola Gran Asamblea. Llueu espulsó a los xesuites de Transilvania y revistió a los székely de títulos y privilexos, volviéndose n'estremu popular ente ellos.

Na corte de Viena consideraben el gobiernu de Segismundo Rákóczi como daqué pasaxeru y deseyaben fervientemente asitiar nel tronu a Gabriel Báthory, en quien víen la posibilidá de restaurar el catolicismu en Transilvania y averala a la esfera d'influencia de los Habsburgu. Báthory axuntó un exércitu de soldaos hajdú y al poco tiempu llogró consiguir que Rákóczi inclinara la cabeza ante él. N'ochobre del 1607 llegar a un alcuerdu y nuevamente Segismundo ocupó'l tronu hasta la so muerte'l 5 d'avientu de 1608, como una figura respetada polos soldaos hajdú. El 7 de marzu de 1608 Báthory xubió al tronu de Transilvania y robló un tratáu col rei húngaru Matías d'Habsburgu y fizo que s'establecieren los soldaos hajdú. Sicasí, en 1610, en llevando una mala política interna que descontentó a los nobles húngaros y al propiu emperador xermánicu, Báthory cometió l'error d'atacar a los Habsburgu igual que lo fixo Bocskai, perdiendo los favores del rei Matías. El 11 d'abril de 1613 finalmente robló un alcuerdu en Bratislava cola corte de Viena, onde en cuenta de que l'emperador reconociera la independencia del principáu, él dexaría la entrada de tropes xermániques a Transilvania.

La nobleza transilvana, indignada, empezó a actuar pa resolver esta situación. El conde Gabriel Bethlen ganó'l sofitu del sultán y con asistencia otomana avanzó coles sos tropes hasta Kolozsvár, onde se fixo nomar Príncipe pola Gran Asamblea. Báthory reculó a la ciudá de Várad y el 27 d'ochobre de 1613 foi asesináu, consolidándose d'esta manera la figura de Gabriel Bethlen en Transilvania.

Dómina Dorada del Principáu de Transilvania (1613-1686) editar

Gabriel Bethlen, Príncipe de Transilvania (1613-1629) editar

 
Gabriel Bethlen, Príncipe de Transilvania.

Col so arteru política, Gabriel Bethlen recuperó los territorios apurríos al Imperiu otomanu y abrió Transilvania a mineros, comerciantes y artesanos valacos (rumanos), moldavos y serbios, que llueu empezaron a poblar el principáu, xenerando gran prosperidá económica. Igualmente cultivó'l llau humanísticu, cultural y científicu de Transilvania, arrodiándose de sabios de too tipu. Bethlen actuó d'una manera paciente y en 1615 robló un alcuerdu colos representantes de [[Matías d'Habsburgu]], quien fuera escoyíu emperador xermánicu solu dos años antes. Per otra parte, l'Imperiu otomanu esixó la entrega de la ciudá de Lipova en Transilvania en 1616, lo cual significó una gran perda, yá que esta yera la puerta comercial al territoriu so ocupación turca nel centru del reinu d'Hungría.

En 1618 españó la Guerra de los Trenta Años y al añu siguiente fina l'emperador, siendo asocedíu por Fernandu II d'Habsburgu, quien foi coronáu igualmente como rei húngaru. En recibiendo l'aprobación del sultán turcu, Bethlen partió vía Viena col exércitu transilvanu, los soldaos hajdú y székely pa xunise a la Unión Protestante y tratar de ganar a los Habsburgu. Dicha empresa non solo tuvo motivada polos enclinos católiques del emperador, a les cualos oponíase Bethlen, sinón que vía tamién nesta guerra la oportunidá de desligarse de la influencia política del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu.

Nesi mesmu añu conquistó les ciudaes de Kassa, Érsekújvár y Bratislava, llegando tamién a les sos manes la Santa Corona Húngara. En 1620, l'asamblea de Bratislava ufiérta-y el títulu de rei húngaru, pero esti nun lo utiliza, solo toma'l de Príncipe d'Hungría, y robla un tratáu con Fernandu II d'Habsburgu. L'asamblea húngara de Bestercebánya ufiérta-y nuevamente'l títulu de rei húngaru a Bethlen, pero esti nun se fai coronar. Esi mesmu añu llogra una victoria la lliga Católica na Guerra de los Trenta Años y en 1622 Bethlen robla la paz de Nikolsburg, onde'l Príncipe arrenuncia al títulu de rei d'Hungría y Fernandu II otorgar siete provincies como intercambiu. Al añu siguiente Bethlen vuelve engardir contra Fernandu II y en 1624 roblen nuevamente la paz.

En 1626, la Gran Asamblea designa a la esposa de Bethlen, Catalina de Brandenburgu, como la so socesora, yá que esti nun tenía fíos varones herederos. Esi mesmu añu, Bethlen efectúa la so tercer campaña contra l'emperador Fernandu II, y n'envalorando que nun va llograr la victoria, tien qu'alcordar de nuevu la paz basada nos puntos de l'anterior paz de Nikolsburg. Gabriel Bethlen morrió en 1629, ensin ver cumplíu'l so suañu de reunificar Hungría ya independizala de los Habsburgu.

Catalina de Brandenburgu tien la última pallabra (1630) editar

 
Catalina de Brandenburgu, princesa de Transilvania.
 
Esteban Bethlen.

Tres la muerte de Gabriel Bethlen, la so esposa Catalina de Brandenburgu asumió'l gobiernu del principáu y de momentu apurrió al emperador xermánicu les tierres del norte d'Hungría. Los soldaos hajdú y munchos otros nun queríen xurar fidelidá al rei húngaru. Sicasí, unu de los mayores terratenientes d'Hungría, Jorge Rákóczi, fíu del fináu Segismundo Rákóczi, nun fixo nada al respeutu. Estos acontecimientos deterioraron la rellación ente Catalina y el rexente Esteban Bethlen, l'hermanu menor del fináu Príncipe.

Per otra parte, el fíu del rexente, tamién llamáu Esteban Bethlen como'l so padre, alcalde de la ciudá de Nagyvárad, y David Zólyomi decidieron faese cargu del asuntu de los hajdú y declarase partidarios de Jorge Rákóczi I, cola esperanza de qu'ésti dirixiera al nuevu exércitu que s'oponía a Catalina y a Esteban Bethlen padre. El so intentu nun resultó esitosu pol procuru de Rákóczi, quien decidió nun ponese al frente del alzamientu nesi momentu. El 9 de setiembre de 1630 llogróse ensamblar l'exércitu real, y el mozu Esteban Bethlen abrió les puertes de la ciudá de Várad al exércitu de Rákóczi, quien lo conducía escontra Viena.

Ende'l 3 d'ochobre enterar de que cinco díes ante Catalina de Brandenburgu fuera obligada a arrenunciar al tronu y qu'Esteban Bethlen, hermanu de Gabriel Bethlen, fuera nomáu Príncipe. Los nobles que lu escoyeron claramente tarrecíen-y, y el mesmu nuevu Príncipe esforciar por dar mala reputación Rákóczi ante los turcos. Catalina de Brandenburgu simpatizaba con Rákóczi, yá que nun s'escaecía del insultu de Bethlen contra ella. Los otomanos nun llograben decidir cuál sería al que sofitaríen, asina que llueu unviaron dos cartes a la vilba, una col nome de Rákóczi y otra col de Bethlen. Con éses el 1 d'avientu de 1630, la Princesa Catalina lleó na asamblea nacional de Sárospatak la carta nomando Príncipe de Transilvania a Jorge Rákóczi I.

Los Rákóczi nel poder (1630-1660) editar

 
Jorge Rákóczi I, Príncipe de Transilvania.
 
Fernandu III d'Habsburgu, emperador xermánicu y rei húngaru, según semeya de Frans Luycks.
 
Ákos Barcsay, Príncipe de Transilvania.

Jorge Rákóczi I, de confesión calvinista, escorrió a toos aquellos que respetaben el sábadu y que de dalguna forma ofendieren la so relixón en Transilvania. El 6 d'ochobre de 1636 enfrentó y venció a Esteban Bethlen, el destituyíu Príncipe transilvanu, quien trataba de recuperar el tronu con ayuda del pachá de Buda. Per otra parte, Rákóczi dio gran llibertá a los voivodas rumanos de Valaquia, ganando simpatía ente ellos.

El mesmu pruyimientu de Bocskai y Gabriel Bethlen sería compartíu por Jorge Rákóczi I, quien intervieno na Guerra de los Trenta Años na primavera de 1644 dempués de pidir l'aprobación del sultán, aliándose colos suecos y franceses protestantes. Llueu llogró los territorios del norte d'Hungría, pero l'ataque de Fernandu III d'Habsburgu obligar a recular hasta'l ríu Tisza. Anque paecía que la victoria taba en manes del emperador, llueu se vio forzáu a roblar la paz n'avientu de 1645, onde dexó la llibertá relixosa ente los sos súbditos y apurrió-y delles provincies húngares a Jorge Rákóczi.

El 11 d'ochobre de 1648 morrió Jorge Rákóczi I, siendo escoyíu nel so llugar el so propiu fíu del mesmu nome, conocíu como Jorge Rákóczi II a partir del so nomamientu como Príncipe. Jorge Rákóczi II atopar con un ambiente n'estremu contrariu, onde la enemistá ente los cosacos y polacos aumentaba de manera desproporcionada. Entós el Príncipe tuvo qu'espulsar de Moldavia en 1653 a aquellos partidarios de los cosacos que traíen el caos a la rexón. En 1655 oponer al alzamientu de soldaos mercenarios y dempués de vencelos, sometió al voivoda valaco Constantin Brâncoveanu, ganando consigo'l respetu de los altos nobles europeos, ente ellos l'apocayá escoyíu emperador xermánicu y rei húngaru Leopoldu I d'Habsburgu.

Rákóczi nun s'ocupó enforma de los asuntos otomanos y protestó contra l'acusación de los turcos de que'l Príncipe taba abusando de los valacos, mientres ellos pagaben tributos al transilvanu. Rákóczi pensó qu'entá podía faese col tronu de Polonia y decidió con Carlos X Gustavo de Suecia que llograría la corona polaca per mediu d'una invasión militar. El Príncipe transilvanu nun notificó al sultán y muncho menos pidió permisu pa realizar dicha campaña, de cuenta que el 17 de xineru de 1657, el Gran Visir Mehmed Köprülü, primero que Rákóczi dexara'l país, obligó a la Gran Asamblea a nomar como rexentes a los nobles Ákos Barcsay (sobrín de Gabriel Bethlen) y Francisco Rhédey.

Por cuenta de la campaña en Polonia, el gran Visir turcu de Buda ordenó que los nobles rexentes de Transilvania rompieren les rellaciones con Rákóczi y la so xente, pero nun s'atrevíen a da-y el llombu al Príncipe transilvanu. Sicasí, por pidimientu de los otomanos, el 2 de payares de 1657 foi escoyíu un nuevu Príncipe, Francisco Rhédey, quien taba bien rellacionáu colos turcos. De momentu Jorge Rákóczi II tornó con soldaos hajdú y székely, y en xineru de 1658 retomó pola fuercia'l so cargu, espulsando a Rhédey.

Tres el golpe d'Estáu, Rákóczi pidió asistencia contra los turcos al emperador Leopoldu I, pero ésti nun respondió. Cansáu, el Gran Visir Mehmed Köprülü decidió poner orde él mesmu, ocupó les fortaleces de Jenő y espulsó a los voivodas rumanos lleales a Rákóczi. Depués llamó a los tártaros, que destruyeron Transilvania a la so voluntá, xusto como lo fixeron en 1241 sol reináu de Béla IV d'Hungría. El Gran Visir fizo que l'asamblea escoyera como Príncipe a Ákos Barcsay, quien yera una persona d'enfotu pa los turcos, xubiendo al tronu'l 14 de setiembre de 1658.

Na seronda de 1659, nun reconociendo a Barcsay, Rákóczi empecipió una guerra interna pa recuperar el tronu de Transilvania, pero recibió una firida mortal na batalla de Szászfenes el 22 de mayu de 1660, y el 7 de xunu morrió en Várad. Barcsay alcordó'l pagu d'un altu tributu al sultán p'asina congraciarse con ésti, pero por causa de un retrasu nel pagu, el Gran Visir de Buda poner so arrestu domiciliariu. La popularidá de Barcsay menguó ente los nobles húngaros ya inclusive empezaron a sofitar a Juan Kemény, que foi escoyíu'l 14 d'avientu de 1660. Pa evitar una guerra civil, Ákos Barcsay arrenunció al tronu'l 31 d'avientu de 1660.

Meyora de los otomanos escontra occidente y el movimientu rebalbu de Emérico Thököly (1660-1686) editar

 
Conde Emérico Thököly, Príncipe de Transilvania, rebelde húngaru anti-Habsburgu.
 
Miguel Apafi I, Príncipe de Transilvania.

Juan Kemény xubió al tronu de Transilvania como una figura de severa oposición a los turcos y llueu executó a munchos nobles simpatizantes de los otomanos, rompiendo tamién rellaciones col sultán. Ante esto, los turcos acometieron con violencia y Kemény allegó a Leopoldu I d'Habsburgu buscando ayuda, escontra quien fuxó dempués de que los otomanos llevaren a cabu una campaña militar pa ocupar Transilvania. El sultán escoyó al noble húngaru Miguel Apafi I (quien yera lleal a los turcos) pa reemplazar a Juan Kemény. Al poco tiempu asocedieron dellos enfrentamientos armaos ente dambos bandos, que concluyeron el 23 de xineru de 1662 cola muerte de Juan Kemény na batalla de Nagyszőllős por non recibir abondos refuerzos xermánicos.

Miguel Apafi I foi nomáu Príncipe de Transilvania el 14 de setiembre de 1661 a pidimientu del pachá de Buda. El nuevu monarca transilvanu taba totalmente suxetu entós a la voluntá otomana y asina, en 1663, Apafi avanzó xunto col Gran Visir Ahmed Köprülü escontra Viena p'atacala. L'intentu resultó un fracasu y en 1664 roblóse la paz de Vasvár ente'l sultán y Leopoldu I, quien reconoció que Transilvania siguía siendo un territoriu del Imperiu otomanu.

Apafi, obedeciendo órdenes del sultán, refuga l'asistencia a les provincies húngares que se remontaben contra los Habsburgu y darréu, cuando Francia y Polonia empiecen una guerra contra'l Sacru Imperiu Romanu Xermánicu en 1671, nuevamente refuga la ufierta de participar pola prohibición de los turcos.

 
Asediu de Viena en 1683.

Aprovechando la debilidá de los xermánicos tres tantes guerres, españó un movimientu anti-Habsburgu nos territorios húngaros sol so control. Dichu movimientu taba compuestu por fuxitivos políticos húngaros de les rexones turcu y xermánicu que se dieren a los otomanos o a los Habsburgu, respeutivamente, y a partir de 1673 empezaron a axuntase con Pablo Wesselényi como'l so comandante. Los transilvanos fuxitivos escoyeron como líder al conde Miguel Teleki, y dambos bandos axuntar en 1672 en Torda, tomando les ciudaes húngares de Szádvár y Torna (1675), Ónod (1676). Nesi mesmu añu, Miguel Apafi I nomó comandante xeneral del movimientu a Teleki y ordenólu a Wesselényi qu'arrenunciara al mandu, pero ésti nun lo fixo y siguió lluchando pola so propia cuenta.

En 1677 el conde transilvanu Emérico Thököly xunir al movimientu con permisu de Miguel Apafi I, avanzando rápido hasta ser el segundu al mandu en 1678. En 1679, tres la enfermedá de Teleki, el Príncipe transilvanu nomar sustitutu. Produciéronse enfrentamientos ente los húngaros fuxitivos y les tropes del emperador hasta'l 13 de payares de 1681, cuando los unviaos de Thököly roblaron un tratáu de paz con Leopoldu I d'Habsburgu. Ente los pidimientos de Thököly figuraba que l'emperador otorgára-y al húngaru'l control sobre les provincies de la Hungría xermánica, que yeren de la familia Rákóczi, y que-y dexara casar se cola noble Helena Zrínyi, vilba de Francisco Rákóczi I. La respuesta resultó desilusionante, pos l'emperador resalvó tolos requisitos y solo dexó'l matrimoniu (que se celebró darréu en 1682).

En 1681, el sultán Mehmed IV ordenó a Miguel Apafi I que movilizara les sos tropes contra Leopoldu I y sofitara a Emérico Thököly, quien comandaba les fuercies húngares de soldaos kuruc entá xunto a Miguel Teleki. La campaña tuvo llugar en 1682 nos territorios húngaros baxu control xermánicu y en 1683, el sultán ordenó a Apafi que dirixiera les sos fuercies escontra Viena y xuniérase a los turcos nel asediu, participando asina na Batalla de Kahlenberg. Les fuercies xermániques al mandu del Príncipe Eugenio de Saboya, xunto con otros aliaos cristianos, teníen por misión planiar y peracabar la defensa de Viena. L'asediu resultó un fracasu total, y les tropes turques, les transilvanes de Miguel Apafi y les de los fuxitivos kuruc húngaros de Thököly viéronse forzaes a retirase escontra territoriu húngaru.

(Xubir al entamu de la páxina)

Hungría sol dominiu austriacu y les guerres d'independencia (1686-1867) editar

Lliberación de Buda y espulsión de los turcos d'Hungría editar

 
Asediu del Palaciu de Buda en 1686.
 
Leopoldu I d'Habsburgu, Emperador xermánicu y rei húngaru.
 
Miguel Apafi II, Príncipe de Transilvania.
 
Fueos artificiales en Bruxeles en conmemoración de la lliberación d'Hungría en 1686.

Tres l'ésitu de los cristianos en Viena en 1683 contra los turcos otomanos, la Santa Lliga entamada pol Papa Inocencio XI y encabezada por Leopoldu I d'Habsburgu disponer a invadir el territoriu húngaru baxu control otomanu y en 1686 empezaron a asediar la ciudá de Buda, que yera la principal dientro de la zona d'influencia turca na dómina y topábase en manes otomanes dende 1541.

Los exércitos cristianos taben comandados pol eleutor xermánicu Maximiliano II Manuel de Baviera, el Duque Carlos V de Lorena y Luis Guillermu I, margrave de Baden, y cuntaben con unos 10.000 soldaos pa dicha empresa. L'asediu duró cerca de 3 meses, dende'l 18 de xunu hasta'l 2 de setiembre. Magar cobró munches vides de dambos bandos, resultó victoriosu pa los cristianos, quien espulsaron a los turcos de la ciudá y llueu de la rexón, llevándose a cabu lo que se conoz como la Lliberación de Buda (1686).

Mientres el conflictu'l sultán ordenó en repitíes ocasiones al Príncipe transilvanu Miguel Apafi I qu'unviara provisiones pa los turcos en Buda, pero iguar pa safar diches empreses, nun unviando tampoco los impuestos a los otomanos por un tiempu. Sicasí, dempués de la ocupación d'Hungría, los turcos replegar a Transilvania buscando abellugu, convirtiéndose nel próximu oxetivu de la Santa Lliga.

En 1687, l'exércitu de Leopoldu I invadió Transilvania y tomar, obligando a Miguel Apafi I a reconocer la superioridá del emperador. Les fuercies imperiales siguieron esplegándose por tol reinu, ocupando ciudaes rexíes tantu por turcos como por húngaros que nun taben dispuestos a aceptar el réxime absolutista de Leopoldu I. Tal foi'l casu de la esposa de Thököly, Helena Zrínyi, quien tuvo que dirixir la defensa de la ciudá de Munkács por más de tres meses, hasta que se vio obligada a apurrila a los imperiales. En 1690 fina'l Príncipe transilvanu, y el so fíu Miguel Apafi II, de 14 años, xube al tronu, siendo escoyíu'l so socesor yá en 1681. Los nobles húngaros de Transilvania pidiéron-y al emperador que reconociera'l títulu del nuevu, a lo qu'aportó, pero pela cueta sancionó'l Diploma Leopoldinum en 1690, que axustaba que Transilvania siguía siendo un principáu, pero yera parte del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu y tenía que pagar un impuestu añal. Coles mesmes decretó que se debíen nomar trés rexentes de los trés nacionalidaes de Transilvania (húngara, székely y saxona), hasta que Miguel Apafi II llegara a la mayoría d'edá.

Miguel Apafi II tarrecía que l'emperador nun reconociera la so autoridá como Príncipe, y con añoranza esperaba la confirmación de parte del reinu inglés y l'holandés. El so proteutores comprometer en matrimoniu (ensin l'autorización de los Habsburgu) cola condesa Kata Bethlen, esperando xunir dos families poderoses. Dempués de la boda, solo un par de selmanes dempués foi llamáu a la corte de Viena, onde l'emperador obligar a que camudara les sos propiedaes transilvanes por otres húngares de la rexón so influencia xermánica. L'emperador Leopoldu I rápido aseguró la nueva situación política europea y robló la Paz de Karlowitz en 1699 colos otomanos, reafitando'l so control sobre tolos territorios del reinu húngaru, lo mesmo que de los del Principáu de Transilvania.

Les pequeñes revueltes húngares a lo llargo del reinu puestu fueron encaloraes, y Emérico Thököly tuvo que fuxir al exiliu a territoriu turcu, siguíu darréu pola so esposa Helena Zrínyi. Asina terminó toa oposición y cesaron d'esistir tantu los turcos como los húngaros qu'escorríen la independencia del Reinu de los Habsburgu. Per otra parte, Leopoldu I invistió a Miguel Apafi II col títulu de Príncipe imperial xermánicu, forzándolo a arrenunciar al de Príncipe de Transilvania en 1701 (Apafi permanecería na corte de Viena hasta la so muerte en 1713).

Francisco Rákóczi II y la so guerra d'independencia editar

 
José I d'Habsburgu, Emperador xermánicu y rei húngaru.
 
Francisco Rákóczi II, nun billete de 500 HUF (florinos húngaros).

Priváu de la so madre, Helena Zrínyi, el mozu Francisco Rákóczi II creció dende 1688 na corte de Viena xunto a Leopoldu I d'Habsburgu, criáu por xesuites. Dempués de la Paz de Karlowitz en 1699, Francisco Rákóczi II tomó la determinación de siguir cola empresa independentista llevada a cabu pol so padrastru Emérico Thököly y la so madre. En 1701 escribió a Lluis XIV de Francia, aprovechando la enemistá ente los Borbones y los Habsburgu, pero la carta foi interceptada y l'emperador poner so arrestu domiciliariu'l 18 d'abril nes sos propiedaes n'Hungría. Francisco escapó'l 7 de payares na madrugada a Polonia.

Tomando ventaya de la Guerra de Socesión española, Rákóczi poner en contautu colos guerreros húngaros que llucharen de parte del so padrastru y empecipió un movimientu contra los Habsburgu que yá para 1703 cuntaba con gran sofitu. Sicasí, la nobleza húngara nun taba d'alcuerdu, pos consideraba l'asuntu una revuelta de llabradores. Pero esto nun se convirtió en torga, y en 1704 les sos tropes ocuparen gran parte del reinu húngaru, aprovechando que los Habsburgu teníen que lluchar en munchos frentes coles mesmes, malapenes dando aguantu al conflictu colos franceses.

En 1704, l'altu mandu de los rebeldes húngaros de Transilvania escueye a Francisco Rákóczi Príncipe de Transilvania y sigue la guerra contra l'exércitu imperial en delles rexones del reinu húngaru. Al morrer Leopoldu I el 5 de mayu de 1705, el so fíu José I d'Habsburgu asoceder nel tronu, teniendo qu'enfrentar la Guerra de Socesión española y la Guerra d'Independencia de Rákóczi coles mesmes.

Darréu en setiembre de 1705, l'asamblea de Szécsény nomó líder de los húngaros a Francisco Rákóczi II Príncipe y formóse un senáu de 24 miembros qu'operaba en redol a Rákóczi. La resultancia de les batalles yera variable, y para 1706 les fuercies rebalbes de Rákóczi viéronse forzaes a replegase pasu ente pasu ante la fuercia de les imperiales. Dempués d'una serie de batalles, Rákóczi permaneció firme na so empresa y el 13 de xunu de 1707 declaró oficialmente na Asamblea húngara de Ónod, que los Habsburgu taben usurpando'l tronu d'Hungría, lo que xeneró una arremetedura más violenta de parte de los imperiales. El 3 d'agostu de 1708 llibróse la batalla de Trencsen, na que Rákóczi cayó del so caballu y esmorecióse. Puesto que los soldaos creyer muertu, replegáronse y la batalla concluyó nuna aplastante victoria pa los Habsburgu.

Una y bones la firma d'un tratáu yera inminente, Rákóczi empezó a atenuar les sos turniaes contra los Habsburgu, y ante la rocea de la capacidá de negociación del nuevu emperador José I d'Habsburgu, abandonó'l reinu'l 21 de febreru de 1711 diendo a Polonia. El Barón Alejandro Károlyi quedó entós al mandu de les fuercies de Rákóczi y empezó a axustar la paz col emperador. Sicasí, el 17 d'abril muerre l'emperador José I y el so hermanu Carlos VI xube al tronu y sigue coles negociaciones. D'esta manera, el 30 d'abril de 1711 róblase la paz de Szatmár ente los rebeldes húngaros y los imperiales, cerrando'l capítulu d'alzamientos anti-Habsburgu mientres esa dómina (Francisco Rákóczi II enxamás tornó a Hungría. Viaxó a dellos reinos europeos buscando asistencia en devanéu y terminó morriendo nel exiliu en Rodostó en territoriu turcu en 1735).

María Teresa d'Austria y Hungría editar

 
Carlos VI, emperador xermánicu y rei húngaru.
 
María Teresa, Reina d'Hungría.
 
La Pragmática Sanción de 1713.
 
El conde húngaru Andrés Hadik.

En 1713 terminó la Guerra de Socesión española cola firma del Tratáu d'Utrecht, reafitándose la supremacía de los Habsburgu nos sos territorios. Sicasí, el fíu de Leopoldu I tenía un problema, pos el nuevu emperador xermánicu y rei húngaru Carlos VI ante la falta d'herederos tres la so muerte previera la emisión del documentu conocíu como Pragmática Sanción. Nesti axustábase que la so fía María Teresa, a pesar de ser muyer, podía asocedelo nel tronu, calteniendo l'apellíu de los Habsburgu nos fíos d'ella, ensin importar quién fuera'l futuru padre.

Los turcos ataquen en 1715 el Reinu d'Hungría, confiaos de que Carlos VI taba débil dempués de la guerra contra Francia. Llevar a cabu delles campañes contra los otomanos (17161718), y los exércitos húngaru ya imperial unificaos reconquistaron la mayor parte de Valaquia y Serbia, espulsándo-yos d'esos territorios. El sultán Ahmed III y Carlos VI roblaron Tratáu de Passarowitz en 1718, retirándose definitivamente los turcos de rexones qu'ocuparon mientres 164 años. Dempués d'esto, la Gran Asamblea húngara y la Gran Asamblea transilvana acepten y reconocen la Pragmática Sanción de Carlos VI, non solo aceptándolo como soberanu de los húngaros, sinón reconociendo los sos deseos socesorios con al respeutive de la so fía. En 1731, Carlos VI sanciona la Carolina Resolutio na cual llegalícense les confesiones relixoses protestantes (calvinista, luterana y unitaria) nel Sacru Imperiu Romanu Xermánicu y nel Reinu húngaru.


En 1736 la so fía, María Teresa, casóse col duque Francisco de Lorena, quien yera rexente d'Hungría dende 1732, decidiéndose'l futuru del imperiu, que debía entá faer frente a l'amenaza turca. Carlos VI siguió coles sos campañes contra los turcos en 1737, anque foi espulsáu de Serbia en 1738 poles fuercies otomanes que s'apoderaron nuevamente d'esta rexón. Dichos enfrentamientos concluyir cola firma del Tratáu de Belgráu, onde la parte oriental de Valaquia y Belgráu volvieron ser parte del Imperiu otomanu.

En 1740 muerre l'emperador dexando como socesora a la so fía María Teresa xunto col so maríu Francisco de Lorena. De momentu'l rei Federico II el Grande de Prusia manifiesta'l so desalcuerdu y moviliza el so exércitu escontra la rexón de Silesia, refugando a María Teresa y axudicándose a sigo mesmu'l derechu de reinar nel so llugar, colo que s'empecipia la Guerra de Socesión Austriaca.

Federico II anexonó Silesia a Prusia y per otra parte Carlos Alberto de Baviera invadió la rexón septentrional d'Austria, sofitáu por fuercies franceses. Con urxencia, María Teresa treslladar a Bratislava, una de les ciudaes capitales del Reinu d'Hungría, y axúntase cola alta nobleza húngara pa pidi-yos la so ayuda nel conflictu. Dempués de dellos enfrentamientos, María Teresa robló la paz en 1742 con Federico II y arrenunciu a Silesia, siendo reconocida nel so cargu como reina. La reina empezó a obrar pola defensa de los derechos de los prauticantes de la fe cristiana ortodoxa en Transilvania, y en 1743 foi coronada reina de Bohemia en Praga. Ensin poder aceptar esto, Federico II llanzó'l so exércitu escontra Praga, pero les tropes de la reina espulsar de Bohemia. En 1745, les fuercies imperiales avanzaron escontra Baviera al mandu del xeneral húngaru, el conde Carlos Batthyány, ganando al emperador usurpador y escoyendo nel so llugar a Francisco de Lorena, maríu de María Teresa. Entós roblaron nuevamente la paz, onde Silesia quedaba en posesión de Prusia.

Nes próximes décades la reina siguió con una política de reafirmación del so poder nos Estaos xermánicos, conduciendo campañes lideraes por dellos xenerales húngaros, ente ellos el Conde Andrés Hadik. En 1765 finó'l so maríu y de momentu'l so fíu mayor, Xosé II d'Habsburgu, xubió al tronu del Sacru Imperiu.

L'Absolutismu Ilustrao de los Habsburgu editar

 
Xosé II d'Habsburgu, emperador xermánicu y rei húngaru.
 
Leopoldu II d'Habsburgu, emperador xermánicu y rei húngaru.
 
Francisco I d'Austria, emperador d'Austria, rei d'Hungría y Bohemia.
 
Fernandu V, emperador xermánicu, rei d'Hungría y de Bohemia.

Los sos contemporáneos almiraben a Xosé II d'Habsburgu pol so gran cultura y habilidá pa gobernar, munchos historiadores actuales inclusive considerar un xeniu. Solamente nun entendió una cosa: la ciencia de les posibilidaes polítiques. Pensaba que lo qu'él creía apropiáu yera factiblemente realizable. Tres la muerte de la so madre María Teresa foi escoyíu rei húngaru'l 29 de payares de 1780, pero por mesma decisión nun se fixo coronar y tampoco fixo'l xuramentu del monarca. Por tanto nun taba comprometíu a respetar les lleis que protexíen a los húngaros del poder absolutu del monarca. Por ello foi moteyáu "El rei asombrerado" (n'húngaru "kalapos király"), yá que nun usó la corona húngara, sinón solu sombreros.

Llueu empecipió reformes educatives y culturales. Empezó a llindar a la Ilesia católica, acutando la unviada de dineru a Roma dende los monesterios a lo llargo del imperiu y Hungría. Igualmente ordenó en 1781 un decretu de tolerancia pa los protestantes y griegos ortodoxos. En 1783 Xosé II fixo un viaxe per Hungría, visitando tamién les rexones de Croacia y Transilvania. En 1784 decretó que l'idioma alemán fuera la llingua oficial nel reinu húngaru, estremó los territorios d'Hungría y Transilvania en nueves entidaes políticu-alministratives y prohibió l'azote de los siervos, según el qu'abogaos del Estáu defendan los intereses de los llabradores.

En 1787 españó la Guerra Ruso-Turca y en 1788 Xosé II intervieno retomando la ciudá serbia de Šabac, pero depués viose obligáu a fuxir cuando intentaba asegurar el so control en Lugos. Tornó a Viena enfermu, pero en 1789 mandó a engardir al so exércitu, que xunto colos rusos espulsaron a los otomanos de Valaquia y tomaron definitivamente la ciudá de Belgráu.

En 1790 independizóse Bélxica del Imperiu y Hungría intentó siguir los sos pasos buscando en devanéu alianza col Reinu de Prusia. Esi mesmu añu morrió Xosé II y foi asocedíu pol so hermanu menor Leopoldu II. Esti nuevu monarca desfixo enforma de lo entamao pol so hermanu mayor. Eslleió la policía secreta de Xosé II y restituyóse n'Hungría'l llatín en vegada del alemán, y el Conseyu en Buda estableció que les sos sesiones van siguir siendo n'húngaru.

Leopoldu II robló un tratáu de paz col sultán Selim III. A mediaos del mesmu añu foi escoyíu emperador y l'asamblea húngara camudar a Bratislava. Ende foi coronáu tamién como rei húngaru y al so cuartu fíu Leopoldu escoyer Nádor d'Hungría. El nuevu emperador apeló en 1791 a los demás monarques europeos a enfrentase a la Revolución Francesa y robló un tratáu militar con Federico Guillermu II de Prusia pa protexese de los franceses. Sicasí, en 1792 morrió de secute el monarca Habsburgu, siendo asocedíu pol so fíu mayor, Francisco I d'Austria.

Primero que fuera coronáu emperador xermánicu y rei húngaru recibir en Viena la declaración de guerra de los franceses, quien operaben según les disposiciones de l'Asamblea Llexislativa, creada mientres la Revolución Francesa. En marzu de 1792 foi coronáu entós Francisco I y n'ochobre de 1793 la so tida María Antonieta d'Austria y el so maríu'l rei Lluis XVI de Francia fueron executaos polos revolucionarios franceses. Esi mesmu añu dieron empiezu les Guerres Revolucionaries Franceses (1793-1802), onde les naciones europees (incluyida la húngara) van intentar contener los exércitos franceses, en munches ocasiones fallidamente. Una vegada remataes, asocediéronse les Guerres Napoleóniques (18021815), conducíes por Napoleón Bonaparte, quien en 1806 forzó a Francisco I a arrenunciar al títulu d'Emperador del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, calteniendo solamente'l títulu d'emperador austriacu qu'asumiera primeramente en 1804.

Napoleón ye finalmente ganáu na Batalla de Waterloo en 1815, y el nuevu mapa d'Europa entra a valir según lo alcordao nel Congresu de Viena de 1814. En 1830 escoyer en Bratislava como rei húngaru a Fernandu V, fíu de Francisco I emperador d'Austria, quien, magar yera coles mesmes presidente de l'apocayá creada Confederación Xermánica, yá nun yera consideráu como emperador del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu. Cinco años dempués, Francisco I morrió, y el so fíu, el rei d'Hungría, foi coronáu tamién emperador austriacu como Fernandu I d'Austria.

Reformes nacionales (nacionalismu) n'Hungría editar

 
El conde Esteban Széchenyi.
 
El barón Nicolás Wesselényi.
 
Luis Kossuth.
 
Primer carrera de caballos en Budapest (1827), por Esteban Széchenyi.
 
La Ponte de les Cadenes (1847), una de les obres d'Esteban Széchenyi.
 
Allugamientu de la piedra angular de la Ponte de les Cadenes. Obra de Miklós Barabás (1864).
L'Himnu húngaru

La lletra foi escrita en 1823 por Ferenc Kölcsey y en 1844 Ferenc Erkel compunxo'l so música

 
Los trés colores de la bandera húngara (utilizaos dende la dómina de María Teresa I d'Austria en 1743) oficializáronse y cobraron gran popularidá como símbolu de la identidá nacional.

Mientres los últimos años del reináu de Francisco I y los primeres de Fernandu V, Hungría esperimentó una intensa modernización, irónicamente impulsada pola so propia aristocracia y non pol monarca austriacu. La nación húngara, retrasada en munchos aspeutos tres sieglos y mediu d'ocupación turca y guerres independentistes, carente d'un rei húngaru desligado del tronu del Imperiu xermánicu y darréu austriacu, precisaba un impulsu pa ponese al nivel d'otros países, Estaos como Inglaterra y Francia. Asina a entamos del sieglu XIX empezó una modernización industrial, diose un impulsu lliterario y cultural, onde l'idioma y la historia húngara fueron emponderaos y cultivaos, creóse'l Himnu Nacional d'Hungría, l'acondicionamientu d'una nueva situación pa los siervos, etc.

A partir de 1825 entós se reasume la xunta regular del parllamentu húngaru, onde toles provincies unviaben a los sos representantes. Esto tuvo una gran significancia, yá que los mesmos húngaros nobles diben ganando amodo la posibilidá de defender los sos propios asuntos ante los austriacos.

Una de les principales figures d'esta dómina foi'l conde Esteban Széchenyi (1791-1860), quien aprovechando la enorme fortuna de la so familia tomó como responsabilidá propia la modernización del país. En 1825 donó una gran suma de dineru pa fundar l'Academia de Ciencies d'Hungría y en 1830 publicó un llibru llamáu "El Creitu", onde plantegaba un nuevu programa de reformes p'acabar coles últimes muertes del feudalismu nel reinu. Contribuyó a que'l ríu Danubiu fuera navegable con barcos de vapor, creando puertos y estelleros. Igualmente participó na construcción de les víes ferriales húngares más importantes, construyó estadios pa carreres de caballos, casinos y baños termales, volviéndolos sitios de visita acostumaos pa la nobleza húngara y ciudadanos per igual (en 1849 terminóse la primer ponte fixa que comunicaba finalmente los dos metaes de Budapest, que recibió'l nome de "Ponte de les Cadenes").

Otra figura d'enorme importancia nestos tiempos foi'l noble Luis Kossuth (1802-1894), quien empezó escontra 1830 a remanase como un personaxe públicu na política húngara de la dómina, tratando de convencer a la nobleza por que sofitaren los sos proyeutos cada vez más independientes del poder central del rei húngaru y emperador austriacu en Viena. Los principales agraviaos y enemigos d'estes reformes nacionales fueron Francisco I d'Austria y el canciller Klemens von Metternich, quien probaron acabar con elles utilizando'l terror y zarrando a personaxes como Ladislao Lovassy, el barón Nicolás Wesselényi y Luis Kossuth.

Kossuth finalmente foi arrestáu y tres la so lliberación allegó a la corte con una nueva táctica, pos a partir de xineru de 1841 convertir n'editor xeneral del periódicu Pesti Hírlap. Magar una fuerte censura castigó'l periódicu, Kossuth se les ingenió mientres los próximos años pa comunicar los problemes de la situación social, política y económica qu'azotaben al reinu húngaru nesi momentu. El so programa de reformes tamién foi ensertáu nos exemplares que yeren publicaos, onde tocaba temes como'l deber de los nobles de pagar impuestos (lo cual nun faíen nesa dómina) y el poner fin a la situación de los siervos. Con temes como estos, auníos al distanciamientu de la monarquía vienesa, Kossuth enfrentar en delles ocasiones col conde Széchényi, quien tenía una postura más conservadora y empobinada escontra'l monarca Habsburgu, yá que él consideraba qu'Hungría nun yera capaz de sobrevivir sola inda (opinión que comparten munchos historiadores, que non desmerecen a nengún de los dos personaxes históricos, nin a Kossuth nin a Széchenyi).

El barón Nicolás Wesselényi foi otru personaxe de suma relevancia pa la reforma húngara en Transilvania y otres rexones del reinu, sofitando apasionadamente la lliberación de los siervos y puntualizando la rellación verdadera ente nobles y plebeyos. Igualmente llogró qu'en 1837 camudárase tamién en Transilvania el llatín pol húngaru como llingua oficial. El conde Aurelio Dessewffy (1808–1842) actuó como opositor a la reforma, formando un partíu conservador que trabayaba direutamente cola corte en Viena, y magar yera miembru de l'academia de ciencies y adversariu políticu de Kossuth, foi reconocíu poles sos bones obres como ciudadanu húngaru y les sos contribuciones al Estáu.

Toos estos cambeos fueron impulsando l'españíu del nacionalismu húngaro, avivando les enganíes d'independizase de los Habsburgu, xugando cola idea de nun reconocer al rei húngaru, Fernandu V, y establecer una república independiente gobernada pola nobleza húngara, con cabida tamién pa los que nun pertenecieren a la nobleza. Esti cúmulu de sentimientos, fechos y personaxes converxeron en ebullición y en 1848, ante la Revolución alemana de 1848-1849, Hungría xunir en desobediencia al Imperiu Austriacu.

Revolución de 1848 editar

 
Mihály Vörösmarty, poeta húngaru de la revolución de 1848.
 
Sándor Petőfi, poeta húngaru clave pa la revolución de 1848.
 
El conde Luis Batthyány, primer ministru húngaru.
 
József Eötvös, miembru del gobiernu de Batthyány.
 
Les tropes húngares retomen la ciudá de Buda el 21 de mayu de 1849.
 
Batalla de Vác el 15 de xunetu de 1849.

En 1848 españó la revolución en Palermo, darréu en París y el 13 de marzu en Viena. Hungría sumióse rápido a la protesta y el 15 de marzu un grupu de mozos radicales húngaros axuntar pa empecipiar dichu movimientu en Budapest. Un mozu poeta húngaru, Sándor Petőfi, convocar y condució, lleendo versos nacionalistes que llueu motivaron a la ciudá completa a xunise a la rebelión. D'esta forma publicaron los 12 puntos, que conteníen pidimientos de llibertá d'espresión, una guardia nacional, cierta independencia de los Habsburgu, la creación d'un bancu nacional, la xunta d'una asamblea nacional añal na ciudá de Pest, ente otros. Xunto col pidimientu formuláu, el versu de la "Tonada Nacional" (Nemzeti dal) de Petőfi y el "llamamientu" de Mihály Vörösmarty siguíen dando coraxe a los húngaros pa enfrentar a los austriacos. Mentanto, Luis Kossuth aldericaba en Viena con dellos líderes de los movimientos rebalbos locales p'asegurar un movimientu consolidáu en territoriu húngaru. Fernandu V, rei húngaru y emperador austriacu, nun quería dar la so aprobación a l'asamblea húngara que s'axuntaba en Bratislava, pero'l 16 de marzu viose forzáu a aceptala ante la revolución.

El monarca decide favorecer dichu movimientu y llueu el Nádor d'Hungría, l'archiduque Esteban d'Habsburgu, nomó primer ministru húngaru al conde Luis Batthyány. Pal 7 d'abril, el rei robló la lliberación de los siervos y los artículos sobre la independencia del gobiernu húngaru y la reconocencia del cargu de primer ministru. El gobiernu de Batthyány entra en funciones el 10 d'abril, mientres la revolución siguía a nivel nacional ya internacional. El so gobiernu cuntaba con personaxes como: Bertalan Szemere, ministru d'asuntos Interiores, Lázár Mészáros, ministru de Defensa, Luis Kossuth, ministru de Finances, Francisco Deák, ministru de Xusticia, Esteban Széchenyi, ministru de Trabayu y tresporte, Gábor Klauzál, ministru d'Agricultura ya industries, József Eötvös, ministru d'Educación, Pál Eszterházy, ministru ante la persona de La so maxestá.

Cuatro díes dempués, l'asamblea nacional camudar de Bratislava a Budapest y el 17 d'abril Fernandu V vese obligáu a fuxir a Innsbruck, yá que Viena yá nun yera más segura. El 30 de mayu l'asamblea de Kolozsvár proclama la total unión de Transilvania con Hungría, nun considerándola una rexón anexada como lu yera dende la espulsión de los turcos en 1686. Pa xunetu, el gobiernu húngaru aseguró la representación de los plebeyos na asamblea nacional, según la emisión del primer papel moneda húngaru con un valor de 2 florinos húngaros, el día 5 d'esi mes.

Sicasí, l'exércitu imperial de Fernandu V empieza a recuperar territoriu y p'agostu de 1848 toma la ciudá de Milán, y la corte imperial austriaca torna a Viena. Esto xenera una tarrecible presión sobre los húngaros, y el 10 d'ochobre arrenuncia'l gobiernu de Luis Batthyány.

Llueu les fuercies imperiales tomen el control nos territorios húngaros y el mesmu Fernandu V niega la so contribución ante'l nomamientu del gobiernu depuestu. Sicasí, delles batalles asocédense, onde los húngaros consiguen victories sobre les tropes del emperador. En concencia, lo qu'avivó esta situación foi un alzamientu que se produció na ciudá de Viena'l 6 d'ochobre, lo qu'obliga al monarca a escapar a Olomouc. Dichu alzamientu foi ganáu'l 31 d'esi mes, un día dempués de que los húngaros perdieren na batalla de Schwechat.

Tal caos nel imperiu va debilitando'l poder del monarca, y ante la so inminente incapacidá de contener les revoluciones y alzamientos, arrenunciu al so cargu'l 2 d'avientu, a favor del so hermanu menor l'archiduque Francisco Carlos d'Austria. Pero esti tamién arrenunció al cargo ante la so incapacidá mental y el so fíu y únicu herederu, Francisco José I, xubió al tronu austriacu.

Pal 1 de xineru de 1849 l'exércitu imperial ocupa la capital húngara y los dirixentes militares de la resistencia abandonen la ciudá, viéndose forzaos a enfrentar el 1 de febreru cerca de 7000 soldaos rusos en Transilvania. Francisco José I pidió asistencia al zar rusu p'apoderar les revoluciones. El 1 d'abril empecípiase la contraofensiva del exércitu húngaru y 13 díes dempués, ante tal crisis, Luis Kossuth ye nomáu presidente rexente d'Hungría. El 24 d'abril ye lliberada la capital húngara y el 1 de mayu fórmase'l gobiernu de Berlatan Szemere, y Francisco José fai'l pidimientu formal al zar Nicolás I de Rusia. Pal 21 de mayu recupérase Buda, l'otru llau de la ciudá de Budapest, na vera occidental del Danubiu.Sicasí, el día 30 foi nomáu comandante del exércitu austriacu el xeneral Julius Jacob von Haynau, y el 8 de xunetu les fuercies imperiales ocupen la ciudá de Buda y Pest, forzando al gobiernu de Kossuth primeru a camudase a Szeged y depués a arrenunciar a los sos cargos.

El 6 d'ochobre de 1849 fueron vencíos los postreros soldaos húngaros y 13 xenerales fueron prindaos y executaos na rexón d'Arad, en Transilvania. Van Ser conocíos como los 13 mártires de Arad y fondamente honraos al traviés de la historia d'Hungría (nel folclor popular, tres la execución de los xenerales húngaros, los militares austriacos brindaron con cerveza pola victoria, y dende entós los húngaros nun faen brindes con cerveza).

Austria-Hungría (1867-1918) editar

 
L'emperador austrohúngaru Francisco José I y el políticu húngaru Esteban Tisza, los dos figures que marcaron principalmente'l periodu ente'l Compromisu austrohúngaru de 1867 y el final de la Primer Guerra Mundial. Esteban Tisza yera fíu d'otru primer ministru de llargu mandatu, Colomán Tisza, tamién favorable al entendimientu col emperador, a diferencia de la oposición más nacionalista maxar, que tenía por referencia la Revolución húngara de 1848.

Tres l'intentu fracasáu de gobiernu central imperial, les socesives derrotes ponen de manifiestu la necesidá del emperador de llograr el respaldu de la oligarquía maxar. Dempués de llargues negociaciones, dambes partes algamen un alcuerdu en 1867 conocíu como'l Compromisu Austrohúngaru de 1867 o Ausgleich. Esti pactu ente l'emperador y la nobleza maxar devuelve a Hungría'l gobiernu constitucional parllamentariu, basáu nun escasísimo censu y una amplia autonomía interna, quedando l'Estáu estremáu en dos partes que comparten namái 3 ministerios, ente ellos el d'Esteriores, y l'exércitu, que queda controláu pol emperador. Al alcuerdu opónse parte de la clase política maxar, partidaria de la independencia llograda efímeramente na revolución de 1848, y les minoríes, que ven el so sofitu a la represión d'ésta traicionada pol emperador y apurríes a les midíes d'asimilación cultural maxar.

Poco dempués del alcuerdu fundir n'Hungría'l Partíu Lliberal, con Colomán Tisza a la cabeza, qu'apodera la política del país hasta finales de sieglu, amañando sistemáticamente les eleiciones pa caltener el control del poder, defendiendo l'alcuerdu cola corte de Viena frente a la oposición más independentista y favoreciendo un periodu de rápidu desenvolvimientu económicu y industrialización del país, que sigue siendo, sicasí, mayoritariamente rural. La minoría xudía, en parte asimilada, gana un papel destacáu na industria, el comerciu y la banca, ente que'l control político y social sigue en manes de la nobleza y l'alta burguesía, d'orixe aristocráticu. Reprimir el nacionalismu de les minoríes y el nuevu movimientu socialista. L'alcuerdu con Viena, que les sos clauses económiques han d'anovase cada diez años, ye la principal tema d'alderique nel parllamentu, defendiendo la oposición el so cambéu p'aplicar midíes más nacionalistes.

Tres el relevu de Tisza asocéden-y dellos gabinetes lliberales que caltienen la esencia de la so política. A empiezos del sieglu XX desencadénase una grave crisis qu'enfrenta a la oposición nacionalista húngara col emperador pola situación del exércitu austrohúngaru. Ente que ésti desea aplicar midíes que la refuercen y aumenten el númberu de reclutes maxares, aquella quier que s'apliquen cambeos que lu faigan más húngaru, incluyendo l'usu del maxar como idioma de mandu nes unidaes d'orixe húngaru. L'enfrentamientu llega en 1905 a faer que se suspenda de nuevu'l gobiernu constitucional y el monarca enllante un gobiernu tecnócrata. Aparentemente reconciliaes dambes partes, la oposición prosigue la so oposición a los cambeos deseyaos pol soberanu hasta práuticamente l'españíu de la Primer Guerra Mundial, siendo l'ampliación del censu, que l'emperador trató d'usar pa debilitar a la oligárquica clase política maxar, una de les temes principales de la política maxar hasta'l final de la guerra. Pa someter a la oposición nacionalista l'emperador noma a Esteban Tisza (fíu de Colomán) primer ministru en 1913 tres una serie de gobiernos controlaos por ésti, qu'apodera la política húngara de tol periodu hasta'l final de la guerra. Tisza oponer a los cambeos sociales y políticos, negándose a aceptar la crecedera del movimientu socialista, a conceder poder políticu a les minoríes o a ampliar el sufraxu, conxelando na práutica la evolución política del país.

Hungría na Primer Guerra Mundial editar

 
Tropes de monte austro-húngares nel Tirol.

El primer periodu republicanu editar

La república popular (1918-1919) editar

Tres la Revolución de los Crisantemos de finales d'ochobre de 1918 formóse un gobiernu de coalición d'elementos progresistes que trataron d'enllantar un sistema democráticu na nueva Hungría independiente y republicana. El desorde internu y l'intensu nacionalismu torgó que pudieren caltenese los territorios fronterizos poblaos por eslovacos, eslavos del sur y rumanos, qu'optaron por dixebrar se del gobiernu de Budapest o fueron ocupaos pelos países vecinos col beneplácito de la Entente.

Ante les socesives perdes territoriales, el gobiernu decidió en marzu trespasar el poder a una coalición social-comunista, incapaz d'evitar les perdes a manes de los sos vecinos nin d'aceptar la nueva esixencia de la Entente.

Béla Kun y la República Soviética Húngara de 1919 editar

 
Béla Kun, Primer Ministru húngaru comunista (1919-1920).

Una vegada terminada la Primer Guerra Mundial, Hungría llogró finalmente la so independencia d'Austria dempués de más d'un sieglu de confrontaciones, pero sobrevieno'l caos y el militante comunista Béla Kun tomó'l poder d'Hungría por curtiu tiempu en 1919.

Dempués de qu'oficiales anticomunistes intentaren dar un golpe d'Estáu'l 24 de xunu y fracasaren, Kun reaccionó de manera violenta y dio en crear tribunales revolucionarios (consideraos illegales), nos cualos sentenciáronse a muerte a cientos de persones que nun sofitaben el comunismu n'Hungría. Esto sería conocíu darréu como'l terror colorao», que xunto col tamién curtiu, pero tráxicu «terror blanco» de Ferenc Szálasi, formaron parte de los sucesos más llamentables del sieglu XX n'Hungría.

Béla Kun foi finalmente depuestu, y tres un curtiu periodu de gobiernu socialdemócrata, el rexente Nicolás Horthy facer col poder, reinstauró la monarquía n'Hungría, traxo orde ante'l caos políticu, solucionó los problemes económicos del país derivaos de la Primer Guerra Mundial y gobernó hasta 1944, a finales de la Segunda Guerra Mundial.

Rexencia (1920-1944) editar

 
El rexente Nicolás Horthy ye recibíu en Budapest en 1919.
 
El rexente Nicolás Horthy.

En xineru de 1920, los homes y les muyeres d'Hungría votaron nes primeres eleiciones na historia política del país. Les votaciones nun fueron totalmente llibres, porque la izquierda o bien les boicotió o bien foi escluyida de la votación. Una gran mayoría de la derecha foi la que controló l'asamblea unicameral. En marzu, el parllamentu anuló'l Compromisu de 1867 y restauró la monarquía húngara, pero aplazó'l regresu de la figura d'un rei hasta que'l desorde civil unviara. Sicasí, Nicolás Horthy foi escoyíu'l rexente y autorizáu, ente otres coses, a designar al primer ministru d'Hungría, a exercer el derechu de vetu, a convocar o eslleir el parllamentu y a mandar sobre les fuercies armaes.

Al roblar Hungría'l Tratáu de Trianon el 4 de xunu de 1920, ratificó la desmembración del país. Les provisiones territoriales del tratáu, qu'aseguraron la discordia siguida ente Hungría y los sos vecinos, riquieron que los húngaros arrenunciaren a más de les dos terceres partes de la so tierra. Casi un terciu de los 10 millones d'húngaros étnicos atopáronse fora de la so patria amenorgada. La composición étnica del país foi homogeneizada casi totalmente: los húngaros pasaron a constituyir aproximao'l 90% de la población, los alemanes aproximao'l 6%, y eslovacos, croates, rumanos, xudíos y xitanos constituyeron el restu de les minoríes étniques.

Les nueves fronteres internacionales dixebraron la base industrial d'Hungría de les sos fontes de materies primes y los sos antiguos mercaos pa productos agrícoles ya industriales. Hungría perdió'l 84% de los sos recursos de madera, el 43% de la so tierra arable y el 83% del so mineral de fierro. Como la mayor parte de la industria d'antes de la guerra taba concentrada cerca de Budapest, Hungría caltuvo aproximao'l 51% de la población activa industrial, el 56% de la producción industrial, el 82% de la industria pesao y el 70% de los sos bancos. Les nueves fronteres supunxeron l'alza d'una infinidá d'aranceles que bloquiaron el comerciu danubiano, convirtiendo la crisis en daqué inevitable.

 
El conde Pablo Teleki, primer ministru húngaru.
 
Carlos IV d'Hungría.

Horthy designó primer ministru al conde Pablo Teleki en xunetu de 1920. El so gobiernu derechiegu publicó una polémica llexislación centrada na almisión restrictiva "d'elementos políticos inseguros" (éstos yeren de cutiu xudíos) a universidaes y, p'aselar el descontentu rural, tomó midíes iniciales escontra la realización d'una reforma agraria principal estremando aproximao 3850 km² de los llatifundios más grandes en pequeñes propiedaes. El gobiernu de Teleki dimitió, sicasí, dempués de que l'antiguu emperador, Carlos IV, intentara ensin ésitu volver al tronu d'Hungría en marzu de 1921. La vuelta de Carlos produció una fienda ente los conservadores, que favorecíen una restauración de los Habsburgu, y los radicales nacionalistes de la derecha, quien sofitaben la eleición d'un rexente húngaru (Horthy, naturalmente).

El conde Esteban Bethlen, un miembru ensin afiliar de la derecha del parllamentu, aprovechó esti buecu pa formar un nuevu Partíu d'Unidá sol so mandu. El rexente Horthy, rei ensin corona, designó primer ministru a Bethlen. Carlos IV morrió en Madeira en 1922, pocu dempués de fracasar nel so segundu intentu de reclamar el tronu n'ochobre de 1921.

Como primer ministru, Bethlen apoderó la política húngara ente 1921 y 1931. Formó una máquina política enmendando la llei eleutoral, apurriendo emplegos a los sos partidarios na burocracia ampliada y convocando eleiciones manipoliaes n'árees rurales. Bethlen restauró la orde nel país dando puestos y emplegos a los contrarrevolucionarios radicales en cuenta de que cesaren la so campaña de terror contra xudíos ya izquierdistes. Llegó a un alcuerdu con socialdemócrates y sindicatos pa llegalizar les sos actividaes. Ingresó al país na Lliga de les Naciones en 1922, sacando asina al país del aislamientu internacional que soportaba tres la derrota na Primer Guerra mundial. La finalidá última de la so política yera anular el Tratáu de Trianon. Esto despintó a la opinión pública los problemes económicu y social del país. Pero les escases resultaos y la galopante crisis acabaron col gobiernu. El nuevu primer ministru, Gyula Gömbös, empecipió un acercamientu a Alemaña en 1933 y robló con ella un tratáu comercial. Nel terrén social defendió una «maxarización» de les minoríes.

Hungría na Segunda Guerra Mundial editar

 
Tanque alemán Königstiger nel Palaciu de Buda, Budapest, en 1944.

En víspores de la Segunda Guerra Mundial, Adolf Hitler prometió devolver territorios perdíos nel Tratáu de Trianon —el tratáu impuestu a Hungría tres la so derrota na I Guerra Mundial—; la presión económica y les amenaces d'intervención militar obligaron los húngaros a sofitar la so política, incluyendo lo rellacionao colos xudíos, lo qu'animó a los antisemites d'Hungría. En 1935 el partíu fascista más importante d'Hungría, el Partíu de la Cruz Flechada, lideráu por Ferenc Szálasi, entró na escena política. El primer ministru Kálmán Darányi intentó apangar a los antisemites y los nazis proponiendo cuotes restrictives a la participación de xudíos en negocios y actividaes profesionales. La llei fracasó nel so deséu de satisfaer a los radicales antisemites d'Hungría, y el rexente entós designó al supuestu antinazi Béla Imrédy, que prohibió tolos partíos fascistes húngaros. Cuando esti amosóse como demasiao cercanu a los alemanes, el rexente sustituyir por un antiguu primer ministru conservador, Pál Teleki. La situación yera insostenible y en 1939 el nuevu gobiernu de Pablo Teleki aprobó una llei antixudía entá más restrictiva, definiendo amás a los xudíos pola so etnia y non pola so relixón, desoyendo tou intentu de conversión.

Pol Primer Arbitraxe de Viena, na seronda de 1938, Hungría recuperó partes de Checoslovaquia (Eslovaquia meridional y de la Rutenia Carpática) con población predominantemente húngara. En marzu de 1939, al empar qu'Alemaña ocupaba Bohemia y Moravia, Hungría ocupaba'l restu de Rutenia, una área ensin población húngara y, dempués d'una curtia guerra con Eslovaquia, conquistó parte d'Eslovaquia oriental. Pol Segundu Arbitraxe de Viena recuperó la parte norte de Transilvania en setiembre de 1940. Hubo otomíes per parte de dambos bandos, húngaros y rumanos, mientres esti periodu de transición.

N'ochobre de 1940 dio empiezu una política d'alianza teórica ente Rumanía y Hungría que siguió hasta'l final de la Segunda Guerra Mundial. Estremando Transilvania ente Rumanía y Hungría, Hitler foi capaz de manipuliar y controlar a los dos futuros aliaos, que puxaben pol favor del dictador alemán pa llograr los sos oxetivos territoriales. El 20 de payares de 1940, Teleki afilió Hungría al Pactu Tripartitu so la presión d'Alemaña. Unos meses más tarde, Hitler solicitó a Hungría sofito pa invadir Yugoslavia y prometió otorgar ciertos territorios en cuenta de la cooperación. Incapaz d'evitar la participación d'Hungría na guerra al pie d'Alemaña, Teleki suicidóse.

El ultraderechista Ladislao Bárdossy, ministru d'Esteriores, asocedió a Teleki y darréu, n'abril de 1941, unvió fuercies húngares contra Yugoslavia, onde ocupó les antigües tierres maxares en Vojvodina, Croacia y Eslovenia qu'Hungría perdiera tres la derrota na Primer Guerra Mundial.

Hitler nun pidió ayuda húngara pa la invasión de la XRSS, pero amplios sectores políticos quixeron participar nel ataque pa nun animar el favoritismu nazi escontra Rumanía, que sí participaba. Hungría entró na guerra a la fin de xunu, dempués de que la ciudá de Košice (húngaru: Kassa ), que naquel momentu pertenecía nuevamente a Hungría dempués del Primer arbitraxe de Viena, fora bombardeada por aviones desconocíos y acusárase a la URSS del sucesu (anque nun se sabe qué asocedió realmente, na actualidá piénsase que'l bombardéu o foi un error o foi preparáu polos alemanes o polos mesmos húngaros pa tener una xustificación nel so ataque a la URSS).

Escontra avientu de 1941, les esperances d'una victoria rápida sobre la Xunión Soviética esbarrumbárense y en 1942 el contingente militar d'Hungría aumentara a 150.000 homes. Esmolecíu pola dependencia creciente d'Hungría d'Alemaña, Horthy cesó a Bárdossy y sustituyir por Miklós Kállay, un conservador veteranu del gobiernu de Bethlen. Aquel siguió la política de Bárdossy de sofitar a Alemaña contra'l Exércitu Coloráu, pero tamién empezó negociaciones colos Aliaos Occidentales. L'exércitu húngaru sufrió perdes tarrecibles nuna batalla nel Ríu Don, pocu dempués de la cayida de Stalingráu (esto ye, un pocu dempués del 2 de febreru de 1943).

A midida que los exércitos soviéticos recuperaben territorios, multiplicáronse los esfuercios del gobiernu húngaru por llograr un armisticiu con británicos y norteamericanos, mientres se caltenía la tradicional postura antisoviética del periodu de rexencia. Ante la traición italiana y conocedor de los intentos d'abandonu del gobiernu húngaru, Hitler ordenó la ocupación del país en marzu de 1944. Nun hubo resistencia. El rexente caltuvo'l so cargu ya instauróse un gobiernu claramente favorable al Exa col antiguu embaxador húngaru en Berlín como primer ministru, qu'empezó les deportaciones masives de xudíos a los campos d'estermín. Fracasaes les conversaciones, el rexente Miklós Horthy trató d'abandonar el bandu del Exa'l 15 d'ochobre de 1944 de manera similar a como lo fixera Rumanía n'agostu de 1944. L'intentu, mal planiáu, fracasó y dio pasu al control total alemán del país, qu'apurrió'l gobiernu al fascista Ferenc Szálasi, que caltuvo la so alianza colos alemanes, convirtiéndose'l país en campu de batalla ente los exércitos de la Exa en retirada y los soviéticos.

El país, a la fin ocupáu dafechu polos exércitos soviéticos na primavera de 1945, quedó afaráu, llibrándose un perduru asediu na capital, Budapest mientres l'iviernu y dándose una de les últimes contraofensives alemanes nes cercaníes del Llagu Balatón. Los soviéticos crearen yá n'avientu de 1944 un gobiernu favorable y rival al de Szálasi, col xeneral húngaru Béla Miklós a la cabeza.

Periodu comunista (1945-1989) editar

Ocupación Soviética editar

Yera estalinista (1949-1956) editar

Revolución de 1956 editar

Foi mientres el periodu comunista, cuando Hungría -somorguiada so una trupa atmósfera de represión totalitaria- intentó a mediaos de la década de 1950 lliberar del control soviéticu. Depués de ciertes protestes d'obreros descontentos en Polonia, estudiantes de la Universidá de Teunoloxía y Economía de Budapest (BME) aconceyaos mientres una conferencia n'ochobre de 1956 protestaron contra'l réxime comunista y esixeron llibertá. En saliendo a les cais, llograron movilizar primero a tola ciudá y dempués a tol país, que declaróse en rebelión contra l'exércitu d'ocupación soviéticu, causando munchos disturbios nes cais. El primeru surdió cuando'l 23 d'ochobre d'esi añu, un enorme ensame d'húngaros desarmaos, inclusive muyeres, vieyos y neños, fueron xabazmente masacrados poles autoridaes comunistes. Tres esto, la protesta pasó al grau de guerra y so la direición d'Imre Nagy, Hungría declaró que nun deseyaba siguir nin col réxime comunista nin cola "tutoría" soviética.

El gobiernu soviéticu de Moscú declaró la guerra a Hungría'l 4 de payares y unvió un contingente d'unos 2.000 tanques colos que bombardearon les principales ciudaes húngares hasta someteles por completu. Los Estaos Xuníos prometieren interceder polos húngaros, pero'l problema de la Canal de Suez españó casi al par col d'Hungría, y resultando ésti de mayor importancia estratéxica, los anteriores fueron abandonaos a la so suerte a manes de los comunistes.

Kádárismo 1957-1989 editar

En destituyendo y arrestar a Imre Nagy (quien darréu foi executáu), János Kádár xubió al cargu de primer ministru húngaru reemplazando a Nagy. Kádár cumplió con toles disposiciones del gobiernu de Moscú ya intensificó el réxime comunista n'Hungría, faciendo executar a miles como traidores a la doctrina comunista. Esti periodu ye conocíu como'l Kádárismo, y a partir de la década de 1960 empieza una política de comunismu gulash, carauterizada por poca represión comparáu colos otros países del bloque soviéticu y col aumentu del nivel de vida. Sicasí a finales de los 1970as, la crisis económica interna agravó entá ye más la situación, lliberar definitivamente del xugu totalitariu soviéticu en 1989.

El Picnic Paneuropéu y la cayida de la Cortina de Fierro editar

 
Gyula Horn, Ministru de rellaciones esteriores húngaru y darréu primer ministru d'Hungría (1994-1998).
 
Otón d'Habsburgu-Lorena, herederu al tronu del Imperiu austriacu, el Reinu húngaru y el Reinu de Bohemia.

Cuando'l desmoronamiento de la Xunión Soviética yera yá evidente, les naciones que s'atopaben na so esfera d'influencia empezaron a reaccionar pa llograr la so independencia. El 19 d'agostu de 1989 llevar a cabu, por iniciativa del ministru de Rellaciones esteriores húngaru Gyula Horn y del so colega austriacu Alois Mockde, el llamáu Picnic Paneuropéu na llocalidá de Sopron, Hungría. Los personaxes convidaos al eventu fueron Otón d'Habsburgu-Lorena y un ministru húngaru, Imre Pozsgay, quien estrecharon les sos manes, violando les fronteres impuestes polos soviéticos.

Mientres esti alcuentru simbólicu ente húngaros y austriacos, l'alambrada fronteriza perteneciente a la Cortina de Fierro foi cortada y cientos de persones pasaron d'un país al otru, rematando col alcuentru de los representantes húngaros y Otón d'Habsburgu-Lorena. Dempués de dichu acontecimientu llevantaron les fronteres y el Muriu de Berlín foi baltáu'l 9 de payares de 1989.[4]

La República Democrática d'Hungría (1989 - hasta l'actualidá) editar

Hungría y el camín a la Unión Europea editar

 
Países miembros del Grupu Visegrád.

Tres el fin de la Guerra Fría, Hungría empecipia un acercamientu con Europa Occidental. El réxime socialista soviéticu ye abolíu ya introducida la democracia, restituyéndose gran cantidá de derechos a los ciudadanos. Por iniciativa del primer ministru húngaru József Antall, fórmase'l Grupu Visegrád el 15 de febreru de 1993. Por aciu esti alcuerdu, los xefes d'Estáu de Hungría, Polonia y Checoslovaquia apauten pa contribuyir al desenvolvimientu políticu-económicu de los trés naciones y p'aspirar a incorporase a la Xunión Europea.

En 1993 Checoslovaquia estrémase y el númberu de los Estaos miembros del grupu Visegrád pasa a ser 4 con agora la República Checa y Eslovaquia, identificándose l'alianza como "V4".[5] Esi mesmu añu muerre de secute el primer ministru József Antall, y el Parllamentu húngaru escueyi como sustitutu a Péter Boross, miembru del so mesmu partíu, el MDF. Boross va gobernar hasta xunetu de 1994, casi per mediu añu hasta que concluyó'l periodu y convocáronse les eleiciones.

Los resultaos de les eleiciones pa primer ministru favorecieron al ex-ministru de Rellaciones esteriores Gyula Horn, quien participara nel Picnic Paneuropéu de 1989. Horn, políticu, economista y profesor, yera'l candidatu del partíu políticu SZDSZ. Magar llevó una política reconciliadora y caltuvo cierta estabilidá nel país y fomentóse la privatización, sol so gobiernu nun s'algamar llogros de relevancia. Llogró opiniones negatives de gran parte de la población húngara, yá qu'en 1995 implementóse'l Paquete económicu Bokros (nome que recibió pol ministru d'Economía d'aquella dómina, Lajos Bokros). Esti paquete contenía, ente munchos aspeutos, la devaluación del florín húngaru nun 9%, la suspensión de beques estudiantiles, la medría de los impuestos nun 8% y l'aumentu de la edá p'aspirar a la pensión de vieyera.

El periodu de gobiernu de Horn terminó en 1998, dexando al país metanes una crisis económica y una gran incertidume, llenu de mires nes próximes eleiciones de primer ministru.

El gobiernu de Viktor Orbán editar

Na década de 1990, la Hungría llibre del comunismu llueu empezó a afaese a les condiciones contemporánees, espolletando a gran velocidá. Nes eleiciones pa primer ministru en 1998, resultó victoriosu'l candidatu Viktor Orbán del partíu políticu Fidesz. En 1999, Hungría robló'l tratáu pa xunise a la OTAN, acoplándose a les demás naciones que xiraben en redol a la ONX, organización cola que taba prohibíu caltener contautu por órdenes de la Xunión Soviética mientres la dómina comunista.

Orbán arrenuncia al so cargu de presidente del partíu políticu Fidesz nel 2000, pa dedicase puramente al gobiernu del país. Na seronda del mesmu añu tamién arrenunció al so puestu na Internacional Lliberal y otros cargos menores enantes aceptaos.

Mientres el so gobiernu, dellos cambeos fueron implementaos nel país, como la flexibilización del impuestu por familia, les beques estudiantiles, el subsidiu a les families pa criar a los sos fíos, la introducción del Plan Széchényi (el cual tenía'l propósitu d'asistir a les compañíes húngares a surdir y a afaese al mercáu internacional), la reconstrucción de la ponte María Valeria (destruyíu na Segunda Guerra Mundial) que xune a Hungría y Eslovaquia, según la construcción del Nuevu teatru nacional de Budapest. Mientres el so gobiernu, amás de la bonanza económica, tamién se detuvo la devaluación del florín húngaru y menguóse la necesidá del pagu d'impuestos.

El periodu de Orbán concluyó exitosamente en 2002. Sicasí, nes eleiciones siguientes ganó'l MSZP el 41,5% de los votos y formó coalición colos Demócrates Lliberales. El parllamentu escoyó como primer ministru húngaru a Péter Medgyessy del MSZP.

Ferenc Gyurcsány, el Primer Ministru húngaru más criticáu de la Hungría Democrática editar

El gobiernu de Péter Medgyessy empezó con cambeos económicos, onde s'aumentar los fondos pa los pensionados y los estudiantes universitarios. Sicasí, los economistes lliberales envaloraron que la so política "desbalidora" podría xenerar consecuencies negatives al llargu plazu, y empezaron a surdir adversarios políticos como Ferenc Gyurcsány del partíu MSZP.

Mientres el so gobiernu, en 2004 tolos países miembros del Grupu Visegrád entraron na Unión Europea. Medgyessy perdió sofitu n'el mesmu parllamentu, y Gyurcsány manifestóse como'l so principal opositor. Incontables denuncies de corrupción empezaron a bombardear al gobiernu, y la rellación de la coalición de MSZP y SZDSZ deterioróse considerablemente, onde l'únicu gobernante apropiáu que paecía esistir yera'l mesmu Gyurcsány. El 19 d'agostu de 2004 Medgyessy arrenunció oficialmente y el parllamentu asitió nel so llugar a Ferenc Gyurcsány el 29 de setiembre del mesmu añu.

Mientres el mandatu de Gyurcsány Hungría cayó nun periodu d'estancamientu económicu, onde se tuvo que suspender l'adopción del euru como moneda oficial húngara, según la privatización de munches escueles y hospitales, que llueu fueron sacaos de circulación vendiendo los inmuebles a capitales estranxeros. La inflación aumentó y el poder adquisitivo de los húngaros menguó dempués de que s'introduxeren elevaos impuestos y volviérense a suspender les beques estudiantiles totales pa universitarios. Con too y con eso, foi reelixíu'l 9 de xunetu de 2006.

Crisis de 2006 editar


Nel 2005, unos cambeos económicu y social fueron realizaes pol Primer Ministru d'Hungría Ferenc Gyurcsány, quien fuera escoyíu pol Parllamentu'l 29 de setiembre de 2004. Gyurcsány, un políticu de corte socialista, miembru del MSzP (Partíu Socialista d'Hungría), trató d'aplicar ineficazmente midíes pa un meyor acoplamientu a la Unión Europea. Sicasí, la crisis económica -aunida a escándalos por cuenta de una grabación publicada del primer ministru onde confiesa cometer actos de corrupción- xeneró una serie de disturbios en 2006. Magar los disturbios y les protestes esixendo l'arrenunciu del Primer ministru duraron pocos díes, caltúvose una constante situación de tensión nos socesivos meses, con una protesta pacífica continua frente al Parllamentu de Budapest.

Dempués de casi trés años de conflictos, fueron creaes delles instituciones, como la Guardia Húngara, un movimientu catalogáu de "showinista" y "agitador" d'estrema derecha, que s'opón al partíu socialista MSzP y al so primer ministru. Anque l'Estáu húngaru eslleir el 16 d'avientu de 2008 pol peligru que representa, siguen axuntándose y faciendo desfiles con uniformes.

Gyurcsány negar a arrenunciar tres los escándalos de corrupción y siguió gobernando por casi trés años más, hasta que dempués de comprobada la so ineficiencia, el Parllamentu húngaru decidió remover a Gyurcsány del so puestu y nomar primer ministru a Gordon Bajnai n'abril de 2009. Magar esti resolución allegró a munchos ciudadanos húngaros, una gran parte permanez entá inconforme, yá que dichu primer ministru ye d'una corte similar al enantes destituyíu.

Gobiernu de Derecha editar

Nel añu 2010 foi electu como primer ministru Viktor Orbán, del partíu políticu Fidesz d'enclín de derecha. Aportando al poder sofitáu por una enorme mayoría de votos, Orbán asumió'l mandatu d'Hungría per segunda vegada, prometiendo modificar les condiciones económiques pa traer estabilidá al país. Igualmente, Orbán asumió la cabeza de la Xunión Europea pol periodu correspondiente y pel branu del 2011 tresfirió la direición al primer ministru de Polonia, quien lu siguía na vez.

Según munchos analistes, Orbán consiguió estabilizar la economía húngara, y sobrevendríen prometedores meyores cola nueva constitución (que foi criticada por munchos), qu'inclúi estamentos como que la relixón oficial d'Hungría ye'l Cristianismu, reconociendo y respetando los otros cultos. Igualmente sol so mandatu nel 2011 camudáronse nomes de places, aveníes y espacios públicos en Budapest, como por casu el casu de la plaza Moszkva (Moscú), que recibió de nuevu'l so nome orixinal pre-comunista Széll Kálmán.

Referencies editar

Bibliografía editar

  • Bartoniek, Y. (1987). A magyar király-koronázások története (Historia de les coronaciones de los reis húngaru). Budapest, Hungría: A Magyar Történelmi Társulat Kiadása.
  • Benda, Gy. , Bertényi, I. , Pótó, J. (2004). Árpád-Kori Legendák és Intelmek. Szentek a magyar középkorból I. Budapest, Hungría: Osiris Kiadó.
  • Bertényi, I. , Diószegi, I. , Horváth, J. , Kalmár, J. y Szabó P. (2004). Királyok Könyve. Magyarország és Erdély királyai, királynői, fejedelmei és kormányzói (Llibru de los Reis. Reyes, reines, Príncipes y rexentes d'Hungría y Transilvania). Budapest, Hungría: Helikon Kiadó.
  • Császár, M. , Csóka J. , Györffy, Gy. , Horváth, J. , Kurcz Á. y Szilágyi L. (1971). István Király emlékezete. (Memoria del rei Esteban). Budapest, Hungría: Európa Könyvkiadó.
  • Dümmerth, D. (1977). Az Árpádok Nyomában (Na buelga de los Árpades). Budapest, Hungría: Panoráma kiadó.
  • Engel Pál, Kristó Gyula, Kubinyi András. (2005) Magyarország Története 1301- 1526 (Historia d'Hungría 1301-1526). Budapest, Hungría: Osiris Kiadó.
  • Erdélyi, L. (2008). Árpád-kor. Magyar állam, társadalom, művelődés legrégibb története 13001-ig (Yera de los Árpades. Estáu Húngaru, sociedá y cultura antigua hasta 1301). Gödöllõ, Hungría: Editorial Attraktor.
  • Hóman, B. y Szekfű, Gy. (1935). Magyar Történet (Historia Húngara). Budapest, Hungría: Király Magyar Egyetemi Nyomda.
  • Horváth, P. y Hámori, P. (2003). Történelem (Historia). Budapest, Hungría: Nemzet Tankönyvkiadó.
  • Karácsonyi, J. (2006). Szent László Király Élete (La vida del rei San Ladislao). Gödöllõ, Hungría: Editorial Attraktor.
  • Kristó, Gy. (2006). Magyarország Története 895-1301 (Historia d'Hungría 895-1301). Budapest, Hungría: Osiris kiadó.
  • Magyar, Z. (2010). Az Árpád-kori szentek legendái (Lleendes de los Santos de la Era de los Árpades). Budapest, Hungría: Kairosz könyvkiadó.
  • Nagy, L. (1993). Magyarország Európában. A honfoglalástól a közelmúltig (Hungría n'Europa. Dende la ocupación de les tierres húngares hasta'l pasáu cercanu). Budapest, Hungría: Honffy Kiadó.
  • Szalay, J. y Baróti, L. (1896). A Magyar Nemzet Története (Historia de la Nación Húngara). Budapest, Hungría: Udvari Könyvkereskedés Kiadó.
  • Szász, Y. (2005). Magyarország Képes Történelmi Atlasza (Atlasz ilustráu de la historia húngara). Budapest, Hungría: Liliput Kiadó.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar