La Rioxa

comunidá autónoma y provincia d'España
(Redirixío dende La Rioja)

La Rioxa[1] (en castellán y oficialmente La Rioja) ye una Comunidá Autónoma uniprovincial d'España. Llenda al norte col País Vascu (provincia d'Álava) y cola Comunidá Foral de Navarra; al sur y oeste con Castiella y Lleón (provincies de Soria y Burgos); y al este con Aragón (Zaragoza). La capital de la comunidá ye la ciudá de Logroño

La Rioxa
Bandera de La Rioxa Escudu de La Rioxa
Alministración
País España
ISO 3166-2 ES-RI
Tipu d'entidá comunidá autónoma
Capital Logroño
Presidente de La Rioxa Concha Andreu
Llingües oficiales castellanu
Xeografía
Coordenaes 42°15′N 2°30′W / 42.25°N 2.5°O / 42.25; -2.5
Superficie 5045 km² (Puestu:16ᵘ)
Llenda con Navarra, Castiella y Lleón, País Vascu y Aragón
Puntu más altu Monte San Lorenzo (es) Traducir
Puntu más baxu Ríu Ebro
Altitú media 1074 m
Demografía
Población 319 796 hab. (2021)
Densidá 63,39 hab/km²
Representación parllamentaria
Congresu 4 escaños
Senáu 4 escaños
Más información
Estatutu d'autonomía 9 de xunu de 1982
Estaya horaria UTC+01:00 y UTC+02:00
Fundación 1982
larioja.org
Cambiar los datos en Wikidata

De forma tradicional estremar en trés subrexones d'oeste a este, siguiendo'l cursu del Ebro: La Rioxa alta, La Rioxa media y La Rioxa baxa. Caúna d'elles colos sos correspondientes conceyos centrales y de servicios.

La comunidá ye uniprovincial, polo que nun esiste diputación y atópase entamada en 174 conceyos. La capital y ciudá con mayor númberu d'habitantes ye Logroño. La so población ye de 317.053 persones (INE 2015).

Llenda col País Vascu al norte (provincia d'Álava), Navarra al nordeste, Aragón al sureste (provincia de Zaragoza) y Castiella y Lleón al oeste y al sur (provincies de Burgos y Soria).

A lo llargo de la historia, La Rioxa foi tierra de camín, de fronteres, encruz de caminos, campu de lluches, y alcuentru de xentes, cultures y civilizaciones.​ Antigua tierra de les tribus prerromanes de los berones, los pelendones y los vasconos. Mientres la Edá Media foi tierra de fronteres, batalles y reñes territoriales, conquistada y tomada en posesión por distintos reinos cristianos y acobiciada por munchos otros. Esta Comunidá Autónoma ta históricamente venceyada a la Diócesis de Calahorra y al Reinu de Nájera. La primer referencia a La Rioxa como Rioiia, ta escrita nel fueru de Miranda de Ebro, nel añu 1099. L'estatutu d'autonomía de La Rioxa, denomináu Estatutu de San Millán, foi aprobáu en 1982, dotando d'esta manera a la rexón del correspondiente autogobiernu.

Ye bien conocida pola so producción de vinos so la Denominación d'Orixe Calificada Rioja, la más antigua d'España, ellaborando dalgunos de los vinos de mayor fama internacional. Amás ye unu de los territorios paleontolóxicos más importantes del mundu tocantes a xacimientos icnitas (buelgues de dinosauriu), que destaquen pol so númberu y caltenimientu. Ente los sos monumentos cabo mentar los monesterios de San Millán de la Cogolla, consideraos centru medieval de la cultura y declaraos Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco en 1997.

El so presidente ye José Ignacio Ceniceros González del Partíu Popular, que gobierna nel parllamentu de La Rioxa dende les eleiciones autonómiques de 2015 ensin la mayoría absoluta.

Comarques editar

La Comunidá de La Rioxa escarez d'una comarcalización que tenga relevancia alministrativa. Tradicionalmente usóse la consistente nos nueve partíos xudiciales qu'esistíen na antigüedá, correspondientes a Haro, Santo Domingo de la Calzada, Nájera, Logroño, Torrecilla en Cameros, Calahorra, Arnedo, Alfaro y Cervera del Río Alhama.

De forma más xeneral, La Rioxa considérase estremada en trés subrexones, siendo estes l'Alta, Media y Baxa, según el calce del ríu Ebro, cuntando caúna d'elles con zona de valle na so parte norte, de clima mediterraneu y zona de sierra na parte sur, de clima continental.

Por cuenta de que los antiguos partíos xudiciales de Santo Domingo de la Calzada y Nájera cubríen llocalidaes asitiaes en valle y sierra y atendiendo a la gran diferencia orográfica ente estes zones, suelse tratar a les sos respeutives zones de sierra Ezcaray y Anguiano como contornes. Amás tradicionalmente la contorna de Torrecilla en Cameros (conocida davezu como a cencielles Cameros) ye estremada en Camero Nuevo y Viejo.

Según esto suelen tenese en cuenta les siguientes:

Rioxa Alta Valle: Haro, Nájera y Santo Domingo de la Calzada Sierra: Anguiano y Ezcaray

Rioxa Media

Valle: Logroño Sierra: Tierra de Cameros (Estremáu en Camero Nuevo y Cameru Viejo)

Rioxa Baxa

Valle: Alfaro, Arnedo y Calahorra Sierra: Cervera

Topónimu editar

 
Valle del río Oja, Ezcaray.

El topónimu La Rioxa, ye de mala etimoloxía; d'ende, la esistencia de distintes tesis:

-Una d'elles, la teoría vascu-iberista, envalora que l'orixe de la voz ye euskérica, errioxa. Asina, Mateo Anguiano Nieva fai derivar el nome de llugar de herri que significaría 'tierra', y ogui que sería 'pan', polo que daría llugar al nome 'tierra de pan'. Sicasí, la documentación de los sieglos XI-XII refuga esta posibilidá.

-Pela so parte, Merín Urrutia,​ historiador y alcalde que foi d'Ojacastro nos años 1912 y 1913, considera que fai mención al ríu Oja, y que'l raigañu vascu oia, de la que procede'l nome d'esti cursu acuáticu, significa 'monte' ("oihan" euskera modernu). Con éses, si tenemos en cuenta que'l prefixu de Rioja podría proceder del llatín rivum, 'ríu', el términu fadría alusión a les munches fueyes qu'ésti abasnaba na seronda, tal como asocedería con Tolosa, Lodosa o Toulouse en referencia a la folla qu'abasnaba'l ríu.

--Nel fueru de Miranda de Ebro de 1099 atópase la primer referencia a La Rioxa como Rioiia, apaeciendo darréu como Riuum de Oiha y Rivo de Oia nel cartulariu de Santo Domingo de la Calzada de 1150. Por esta razón dellos investigadores consideren que'l topónimu deriva del ríu Oja. Sicasí, esta tesis presenta cierta debilidá cuando se considera'l nome orixinal d'esti cursu acuáticu, Glera o Illera, entá n'usu. Más bien paez una adecuación del primer términu documentáu Rioiia al idioma castellanu nun tiempu en que la rexón atopar en disputa col Reinu de Navarra.

-Según José Luis Álvarez Enparantza "Txillardegi", la primera sílaba del términu "La Rioxa" nun fai referencia al artículu femenín singular de la llingua española sinón que ye parte integrante del nome y debería d'escribise tou xuntu: "Larrioja". Según Txillardegi l'orixe de "Larrioja" sería'l vocablu eusquéricu "Larreolha" d'onde provendría'l nome de la rexón. Ésta sería'l tresformamientu fonéticu de la pallabra: Larrioja < Larreoja < Larreoha < Larreolha. "Larreolha" (o "Larreola" n'ortografía eusquérica estandarizada) vendría significar "taller del campu" o "taller nel campu" (onde "larre"="campu, prau, pacional", y onde "fola/olha"="taller, fábrica, inxeniu"). Seique "Larreola" referir a una forxa asitiada nel valle del ríu Oja (onde'l suministru d'agua y de madera tuvieren garantizaos).

-L'actual términu vascu de Errioxa ye un neologismos a partir de la grafía moderna Rioxa, a la que se añader una Y por cuenta de l'iñerizu de la fonética vasca a la R n'empiezu de pallabra. Tamién y en conexón cola teoría que defende l'orixe vascu del topónimu, pudiera ser una mera adautación a les actuales normes del vascuenciu unificáu d'una pretérita denominación "Herri Oia" aportada en "Errioxa", pero ensin sofitar pola documentación, d'una manera análoga a l'actual "Erribera" en Navarra de herri=pueblu y behera=baxa. Sía que non nenguna teoría puede considerase concluyente por cuenta de la escasez de fontes documentales.

Historia editar

Hasta la llegada de los romanos nel sieglu II e.C. tuvo ocupada por trés tribus: los berones, que s'atopaben nel Valle del Ebro, los pelendones nes zones de sierra y los vasconos en delles zones de la Rioxa Baxa. La rexón foi invadida por musulmanes a principios del sieglu VIII. Tres el so reconquista, a empiezos del sieglu X, la rexón pasó a formar parte del Reinu de Navarra.

Los territorios de La Rioxa alta y media fueron reconquistaos en 923 pol Rei Sancho Garcés I del Reinu de Pamplona cola collaboración del Reinu de Lleón; al este del ríu Leza, la contorna de La Rioxa baxa, sería reconquistada tamién por esti rei pero volvería pasar a manes musulmanes, siendo recuperada otra vegada y yá de manera definitiva pol Rei de Nájera-Pamplona García Sánchez III, "el de Nájera" (1035-1054). Estos territorios reconquistaos pasaron a pertenecer al Reinu de Pamplona. El Rei Sancho Garcés I de Pamplona (Tamién llamáu Sancho Garcés I de Navarra en delles fontes), dempués de realizar les mentaes conquistes, apúrre-y estes nueves tierres anexonaes al so fíu García Sánchez I (918-970) por que lu descargue de les xeres de gobiernu y prepárese para ser un bon rei. Asitia la so casa y corte en Nájera (La Rioxa) y recibe el títulu de "rei de Nájera". D'esta manera nacería'l Reinu de Nájera.

Darréu, cola muerte de Sancho Garcés I, el so fíu García Sánchez I, que yá reinaba en Nájera, heredó tamién los territorios de Pamplona. Caltuvo la sede de la corte na llocalidá najerina, creando asina'l llamáu reinu de Nájera-Pamplona. Que la so primer etápa histórica terminaría enforma tiempu dempués, col asesinatu del rei najerino Sancho Garcés IV, "El Noble" (1054-1076).

De siguío de la muerte de Sancho Garcés IV de Navarra (Tamién denomináu Sancho Garcés IV de Pamplona) en 1076 producióse la conquista per parte d'Alfonso VI de Lleón del territoriu rioxanu​, dando empiezu a una disputa militar que va durar más d'un sieglu. En favor d'Alfonso VI xugaron dellos nobles que lu llamaron por que tomara posesión de La Rioxa y fora reconocíu como monarca del Reinu de Nájera. Esta adquisición territorial va durar pocu tiempu, yá que tres la muerte d'Alfonso VI la rexón va volver a dominiu del Reinu de Navarra. ​ En 1134 Alfonso VII l'emperador conquistó Nájera y el territoriu rioxanu. En 1163, aprovechando la minoría d'edá d'Alfonso VIII de Castiella, el navarru Sancho VI el Sabiu ocupa una parte del territoriu rioxanu nun intentu por recuperar les antigües posesiones del reinu, tomando Logroño y otres ciudaes, anque non Nájera o Calahorra. Estes alquisiciones territoriales empezaron a ser revertíes escontra 1173.

Monesteriu de San Millán de Suso col Portaliello de Gonzalo de Berceo colos sarcófagos de los siete infantes de Lara y trés reines navarres. Para solucionar les sos disputes, los reis Sancho VI el Sabiu Y Alfonso VIII alcordaron en 1176 someter les sos diferencies al arbitraxe d'Enrique II d'Inglaterra nuna entrevista celebrada entre Nájera y Logroño. El laude del rei inglés dictaminó que les fronteres volvieren a la situación anterior a 1163, rematando asina les disputes por esti territoriu, perdiendo finalmente la monarquía navarra la soberanía sobro la rexón y consolidándose a partir de 1179 el territoriu rioxanu como tierra de frontera del reinu de Castiella.

Dempués d'esti momentu, el títulu de Rei de Nájera caltendríase como parte de la intitulación regia castellana; arriendes de que'l reinu siguiría esistiendo, mientres dellos sieglos más, como un estáu estremáu nel conxuntu de los que rexíen los monarques castellanos, al igual qu'asocedió con otros territorios como'l reinu de Galicia. Tamién se produz un alloñamientu de la monarquía de dichu reinu de los intereses rioxanos, que favorez el protagonismu de los señores y de los llabradores, garrar a una creciente señorialización, que produz cambeos estructurales na sociedá. Con éses la rexón pasaría entós al poder de los López de Haro, señores de Vizcaya.

Mientres dómines posteriores, produciríense numberosos sucesos históricos importantes, como por casu, l'asediu de Logroño poles tropes de Asparrot en 1521, la publicación del Compendio Historial de La Rioxa en 1701 obra de Mateo Anguiano o los llevantamientos en Logroño y Fuenmayor contra les tropes franceses en 1808, mientres la guerra de la independencia española. Guerra mientres la cual en La Rioxa entamar La Xunta de Rioja en 1809 pa lluchar contra l'invasor; con trés grupos de resistencia comandados dende la mesma: El Batallón de voluntarios de La Rioxa, el Reximientu provincial de Logroño y l'Escuadrón de los Húsares de La Rioxa. Coles mesmes, tamién cabo mentar la fundación de la Real Sociedad Económica de La Rioxa en 1790, que foi una de les sociedaes d'amigos del país fundaes n'España mientres la ilustración y que tanta importancia tuvo nes reivindicaciones polítiques de reunificación rioxana posteriores.

Nel sieglu XVIII tres la guerra de socesión y la llegada de los Borbones a España, realizóse la división del territoriu español a la manera francesa en 18 circunscripciones llamaes intendencies, buscando d'esta manera ameyorar l'alministración del estáu. Hasta esi momentu España yera un país atomizáu, estremáu por antiguos señoríos y llexislaciones locales ente otres figures, ensin una estructura que dexara gobernar de manera eficiente. La Rioxa quedaría asignada a les acabante crear intendencies de Burgos y Soria principalmente.​ Dende La Rioxa empezar a escuchar quexes de resultes de la mentada organización territorial y voces que reivindicaben un marcu alministrativu de los que se crearen na dómina propiu pa la rexón. Estes demandes fueron especialmente provenientes de la Real Sociedad Económica de La Rioxa, que yera una sociedá d'amigos del país, d'un grupu de representantes de los conceyos rioxanos llamáu Xunta Xeneral de La Rioxa y de dellos ilustraos rioxanos. Presentando estes reivindicaciones un marcáu discursu identitario. Estes organizaciones demandaben según les sos propies pallabres la reunificación territorial de La Rioxa». Otres aiciones como la misiva de 66 folios realizada pol ilustráu rioxanu Martín Fernández de Navarrete y titulada Carta d'un Rioxanu a un señor diputáu en cortes tendríen el mesmu oxetivu. Nella alegaben criterios étnicos, económicos, históricos y xeográficos en defensa del mentáu propósitu. En 1809, mientres la guerra de la independencia, los rioxanos entamar na Xunta de Rioja, que yera un territoriu políticu práuticamente autónomu con sede en Soto en Cameros dende'l que se faía frente al invasor, consiguiendo asina la unión del territoriu. Foi eslleida en 1811 pa volver estremar la rexón. Esto amontó entá más les reivindicaciones rioxanes y en 1812 celebróse la convención de Santa Coloma na que representantes de los conceyos rioxanos axuntar pa unviar a les cortes de Cádiz una nueva demanda provincialista rioxana. Les reclamaciones seríen satisfeches mientres el trieniu lliberal en 1820 cola formación d'una provincia llamada Provincia de La Rioxa. Sicasí, la reaición absolutista de Fernandu VII en 1823 provocó la so disolución.​ El 30 de payares de 1833 cola división d'España en provincies de Javier Burgos, basada na división territorial realizada mientres el trieniu lliberal, llograr de forma definitiva la unidá alministrativa. La Rioxa sería una de les 49 provincies institucionalizaes n'España, esta vegada so la denominación de Provincia de Logroño, concluyendo asina una reivindicación histórica que reclamaba la reunificación de La Rioxa. Instauráronse 9 partíos xudiciales.

Conformar en comunidá autónoma uniprovincial mientres la transición a la democracia tres un refugu de los sos habitantes a ser integrada n'otra rexón, fuera Castiella y Lleón, el País Vascu o nun país Vascu-navarru, como dalgunos defendíen y dempués de múltiples movilizaciones que reivindicaben la so autonomía. L'Estatutu d'Autonomía roblóse'l 9 de xunu de 1982, dempués d'un procesu eleutoral nel que 172 de los 174 conceyos rioxanos votaron a favor de la decisión autonomista. Pasando a celebrase a partir d'esi añu nesa fecha'l Día de La Rioxa.

Gloses emilianenses editar

En payares de 1977 celebróse una gran fiesta nel monesteriu de San Millán de la Cogolla pa celebrar el milenariu de la nacencia de la llingua castellana. Autoridaes, llingüistes, académicos, toos dieron cita naquel llugar onde surdió'l primera atatexo escritu de dicha llingua. Na biblioteca, heredera del Escritoriu de San Millán dormía mientres sieglos un códiz llatín, Aemilianensis 60, en que los sos márxenes un amanuense escribiera unos apuntes (gloses) en llingua romance, en vascu y nun llatín que güei podríamos llamar “macarrónico”. Esisten estudios actuales qu'afirmen, que les gloses emilianenses nun tán escrites en castellán, como se creía en 1977, sinón na variedá rioxana del idioma navarroaragonés. Col detalle de que cuando s'escribieron esta rexón nun pertenecía entá al Reinu de Castiella, sinón al de Navarra.

Estos testos escribir nel sieglu X, anque investigaciones recién aseguren que seique fuera yá entráu'l sieglu XI. Esti códiz 60, qu'anguaño se guarda na Real Academia de la Historia, ye'l que tradicionalmente conozse como Gloses Emilianenses. Yá que dos d'estes gloses tán escrites en vascu, puede dicise tamién que nel monesteriu de San Millán tuvo llugar la nacencia de la llingua vasca escrita.

Sicasí, los investigadores rioxanos Claudio y Javier García Turza realizaron estudios sobro'l códiz 46, tamién atopáu na biblioteca de Yuso, qu'apaez fecháu, 13 de xunu del 964, colo qu'afiten entá más los oríxenes d'esta llingua romance escrita. El códiz 46 ye un diccionariu enciclopédicu con más de 20 000 entraes ordenaes de l'A a la Z, nel que les voces romances formen parte non solo de les anotaciones al marxe, sinón tamién de la parte del testu escritu en llatín bien contamináu pol fala popular. Esti manuscritu recueye'l saber popular y esclaria numberoses llagunes sobro l'alta Edá Media.

Buelgues de Dinosaurios editar

Mientres el periodu Cretácicu inferior la zona xeográfica de Cameros formó parte d'una llanura encharcada que se desecaba dacuando, dexando tras zones enfollagaes nes que les buelgues de dinosauriu quedaben marcaes al so pasu. Col tiempu éstes ensugaben y cubríen con nuevos sedimentos que'l so peso prensaba les capes inferiores, faciéndoles solidificar en roques col pasu de millones d'años. La erosión foi foliando les capes cimeres faciendo visibles munches d'estes formaciones predreses, dexando reparar les icnitas (pisaes fósiles). La Rioxa destaca pol númberu y caltenimientu d'estos xacimientos, faciéndola según los espertos, unu de los territorios paleontolóxicos más importante del mundu, arriendes de los que s'atopen na zona norte de Soria, baltes como Yanguas, Santa Cruz de Yanguas y otres llocalidaes de tierres altes.

Xeografía editar

Cuando'l ríu Ebro traviesa l'angostu pasu ente les roques de les Conches de Haro, presentar en La Rioxa, por onde cuerre mientres 120 km, antes de prosiguir el so camín escontra'l Mediterraneu. Nes Conches de Haro l'altitú del ríu ye de 445 m y cuando sale de la comunidá, na Reserva Natural de los Sotos del Ebro en Alfaro, ye de 260 m. El ríu cuerre, poro, bien rápido per La Rioxa.

El Ebro trescurre pel norte de la comunidá. Tola vera derecha (la que tien al sur) pertenez a La Rioxa. Na vera izquierda solo atópesse trés conceyos, Briñas, San Vicente de la Sonsierra y Ábalos (conocíos como la Sonsierra rioxana), anque Logroño, Agoncillo, Alcanadre, Rincón de Soto y Alfaro tienen tamién parte del territoriu del so conceyu en felicidá oriella. Por proximidá, la zona d'Álava entendida ente l'Ebro y la Sierra de Cantabria denominar Rioja Alavesa.

Al sur del ríu, ente 60 y 40 km de distancia, estiéndese paralela'l cordal Ibéricu, con altitúes que bazcuyen ente los 1.000 y 2.000 msnm. Del cordal esprender escontra'l norte, entrando fondamente en La Rioxa, la sierra de la Demanda, teniendo nel Monte San Llorienzo colos sos 2.271 m la máxima altitú rioxana.

Del cordal baxen rápidos siete ríos escontra'l Ebro, ye por ello qu'a La Rioxa -y dicen: "La de los siete valles". Llámense, d'este a oeste, Alhama, Cidacos, Leza, Iregua, Najerilla, Oja y Tirón, anque les cabeceres del Alhama y Cidacos son sorianes y les del Najerilla-Neila y Tirón son burgaleses. N'ocasiones añade'l Linares (afluente del Alhama), arrexuntando'l Tirón col so afluente'l Oja.

Tolos ríos d'estos valles reciben afluentes que van formando otros tantos valles con entidá propia, como son los de Linares, Ocón, Jubera, Tuerto, Brieva, Viniegras, San Millán. Y esiste un númberu casi ilimitáu de grandiosos ribayos d'arrogante naturaleza como Aguas Buenas, Nieva, Manzanares, Ardancha, Navajún, Valderresa, Ollora, Tobía, San Martín y otros.

Nes tierres altes crecen carbayos, hayas y pinos. Y hai carbes de enebros, boxes, endrinas, xardones, jaras. Y grandes fasteres con fines camperes pa ganaos caballar, vacunu y lanar. Más embaxo atópense encines, olivares y almendrales. Y cerca del Ebro, nos llanos, les tierres son pa cebera, remolacha y pataca, en cuantes que les llombes tán cubiertes d'inmenses viñes de les qu'esquiten lliteralmente los vinos que dan fama mundial a esta rexón.

Tolos ríos rioxanos, incluyíu'l Ebro, tienen una filera d'álamos y chopos como indixebrable compañía. De los álamos rioxanos escribió Ana María Matute: "... velos en cantu de l'agua, entornando'l paisaxe, apuntando como llances máxiques escontra'l país irreal y misterioso del fondu del ríu".

Comunicaciones y tresportes editar

La Rioxa atópase comunicada per vía aérea gracies al Aeropuertu de Logroño-Agoncillo.

Por aciu ferrocarril, pueden llevase a cabo trayecto escontra Madrid, Zaragoza, Barcelona, Valladolid, Xixón, Bilbao, A Coruña, Vigo yá que la llinia Castejón-Miranda traviesa la rexón d'este a oeste. La principal estación de la comunidá ye la estación de Logroño.

En cuestión de carreteres, La Rioxa tien comunicaciones coles rexones vecines, fundamentalmente por aciu l'autopista AP-68. Apocayá tánse construyendo autovíes, como l'autovía del Camín, que coneuta Pamplona con Logroño dende 2006, y nun futuru va llegar a Burgos.

Economía editar

El PIB a precios de mercáu, esperimentó una medría, dende la incorporación d'España na Unión Europea (XE), tantu para'l conxuntu nacional como para La Rioxa en particular. La Comunidá presentaba un PIB a precios de mercáu de 1997 que xubía a 360.713 millones de pesetes, frente a los 245.964 que presentaba nel añu 1986. La esplicación de la medría anicia na fuerte crecedera del PIB nel periodu 1986-1991, nel que se produció una variación del 5,6%, variación mayor que l'alcanzada nel mesmu periodu para España, que la so oscilación llegó a 4,6 puntos porcentuales. La Rioxa, poro, confirma nesti periodu un esfuerciu granible superior al del conxuntu nacional, comportamientu que se siguió calteniendo hasta l'actualidá.

Política editar

Parllamentu de La Rioxa editar

El parllamentu de La Rioxa, ye l'órganu supremu de representación de La Rioxa, según recueye l'Estatutu d'Autonomía de La Rioxa. Los sos miembros son escoyíos polos ciudadanos de forma democrática nes Eleiciones al Parllamentu de La Rioxa y desempeña el papel llexislativu. La sede atopar nel antiguu Conventu de la Mercé de la capital rioxana. Consta de 33 escaños, que se parten en función de les candidatures que superaron el 5% de votos.

Repartu d'escaños (2015-2019) editar

Les eleiciones del 24 de mayu de 2015 supunxeron para La Rioxa el fin de la mayoría absoluta del PP. Arriendes d'ello, tanto PP como PSOE realizaron una serie d'alcuentros colos líderes rexonales de C's y Podemos nos que s'alcordó l'astención de la formación naranxa para facilitar una nueva llexislatura liderada pol Partíu Popular.

Grupos parllamentarios nel Parllamentu de La Rioxa

Nome Partíos Voceru Líder Escaños
Grupu Parllamentariu Popular (GPP) PP José Ignacio Ceniceros González José Ignacio Ceniceros González 15
Grupu Parllamentariu Socialista (GPS) PSOE Concha Andreu Rodríguez Concha Andreu Rodríguez 10
Grupu Parllamentariu Podemos (GPP) Podemos Miguel Cantabrana Miguel Cantabrana 4
Grupu Parllamentariu Ciudadanos (GPC's) Ciudadanos Diego Ubis Diego Ubis 4

Gobiernu de La Rioxa editar

El Gobiernu de La Rioxa exerz el poder executivo y l'alministración de la comunidá autónoma. Les sos funciones son exercer la potestá reglamentaria que nun pertenez al Parllamentu, Interponer recursos énte'l Tribunal Constitucional y executar les funciones que se deriven del ordenamientu xurídicu estatal y rexonal.

Correspuende al presidente rexonal designar el númberu y la composición del mesmu.

Sanidá editar

La comunidá autónoma de La Rioxa, al igual qu'otres autonomíes, cuenta con un serviciu sanitariu públicu propiu reguláu pola llei 2/2002 del 17 d'Abril y dependiente de la conseyería de sanidá. Atópase entamáu nel Serviciu Rioxanu de Salú (SERIS). Apurre cobertoria sanitaria a toles persones empadronaes na rexón. Cuenta con cuatro hospitales, un centru d'investigación biomédica y numberosos centros de salú y consultorios médicos partíos por tola xeografía rrioxan.

Hospital San Pedro editar

Ye l'hospital de referencia na comunidá, ta asitiáu en Logroño y forma parte del complexu hospitalariu San Millán-San Pedro xunto col centru d'alta resolución San Millán (CARPA), cuenta con 630 cames, el 83% d'elles asitiaes n'habitaciones individuales y toles especialidaes médiques.

Hospital de Calahorra editar

Ye'l centru sanitariu de referencia en La Rioxa baxa, ta asitiáu en Calahorra. Cuenta con diversos servicios como rehabilitación cardioloxía, nefroloxía etc...

Hospital xeneral de La Rioxa editar

Ye l'hospital en funcionamientu más antiguu de la comunidá, ta asitiáu en Logroño al pie de la vera del Ebro, nun edificiu del sieglu XIX, cuenta con servicios de xeriatría, curiaos paliativos, psiquiatría, rehabilitación y radioloxía.

Centru d'investigación biomédica de La Rioxa (CIBIR) editar

Foi fundáu n'agostu del 2005 por iniciativa del gobiernu de La Rioxa como un llugar d'investigación nel ámbitu de les ciencies de la salú. Ta asitiáu xunto al hospital San Pedro y venceyáu al mesmu. La so organización cuerre al cargu de la fundación Rioja Salú. Na actualidá tán desenvolviéndose diversos proyeutos d'investigación dende dellos de los sos departamentos como son el d'oncoloxía, microbioloxía molecular, enfermedaes biomédiques etc...

Monumentos y llugares d'interés históricu-cultural editar

Camín de Santiago editar

El Camín de Santiago tuvo gran importancia a lo llargo de los años nestos territorios, esistiendo dos rutes que trescurren por ellos. El camín Francés, el más popular, que partiendo de Roncesvalles pasa por Pamplona, Estella, Los Arcos y yá dientro de La Rioxa, por Logroño y Nájera para llegar a Santo Domingo de la Calzada onde va confluyir col otru camín denomináu del Interior o Camín de Santiago Vascu del Interior Vascu-Francés, que viniendo de Francia por Irún, trescurre por Andoain, Beasain, Zalduendo d'Álava, Vitoria, La Puebla de Arganzón, entrando en La Rioxa poles Conches de Haro escontra Briñas, Haro, Zarratón, Cidamón, San Torcuato, Bañares y finalmente Santo Domingo de la Calzada (probablemente'l llugar más allegáu al camín na rexón), dende onde va siguir escontra Belorado camín a Santiago de Compostela rematando'l so trayeutu rioxanu en Grañón.

Otru de los Caminos de Santiago que pasa per La Rioxa, ye'l Camín Xacobéu del Ebro. Los pelegrinos provenientes del Mediterraneu y del este del Pirinéu consolidaron esti Camín del Ebro dende Tortosa a Logroño pasando por Gandesa, Caspe, Zaragoza, Tudela, Alfaro y Calahorra. Ye la calzada romana que dende hai más de dos mil años xunió Tarraco con Astorga, una histórica exa de comunicaciones qu'afaya al caminante tierres y xentes de Cataluña, Aragón, Navarra y La Rioxa.

Munchos de los conceyos polos que trescurre'l camín cunten con albergues, por que los pelegrinos puedan faer nueche.

Bienes d'interés cultural editar

Patrimoniu de la Humanidá editar

El 4 d'avientu de 1997 los monesterios de San Millán de Yuso y Suso fueron declaraos Patrimoniu de la Humanidá n'Europa pola Unesco. Dambos atópense na llocalidá rioxana de San Millán de la Cogolla, y son famosos porque ellí atopáronse les Gloses Emilianenses.

El Monesteriu de Suso (de riba), el más antiguu, empecipió la so construcción a finales del sieglu VI, para allugar la tumba de San Millán, ermitañu discípulu de San Felices de Bilibio, ente que'l Monesteriu de Yuso (de baxo) tien los sos oríxenes nel sieglu X, cuntando con reconstrucciones posteriores nos sieglos XVI, XVII y XVIII. Cuenta con una importante biblioteca de Cantorales del sieglu XVII, según con una escelente coleición de facsímiles.

Nel monesteriu educóse Gonzalo de Berceo, el primer poeta conocíu en llingua castellana, y ye consideráu centru medieval de la cultura.

Tamién ye patrimoniu de la humanidá'l camín de Santiago Francés, que pasa por delles comunidaes, ente elles La Rioxa, y tán en procesu de selo 35 xacimientos d'icnites de la península ibérica, de los cualos 13 tán en La Rioxa, siendo esta la rexón d'España y del mundu con mayor númberu d'elles.

Nel añu 2013, incluyóse'l paisaxe cultural del vinu y el viñéu de La Rioxa y Rioja alavesa na llista de bienes candidatos a patrimoniu de la humanidá.

Cultura editar

Dialeuto rioxanu editar

Variante del idioma español, faláu en La Rioxa, con dos subdialeutos, el de La Rioxa Alta y el de la Baxa. Tien traces rellacionaes col antiguu idioma Navarroaragonés y quiciabes col Vascu. Anguaño atópase práuticamente en desusu en munches de les sos carauterístiques y amenorgáu a delles zones rurales n'otres. Tamién se llama asina a una llingua falada na zona na dómina na qu'esta rexón taba en poder del Reinu de Navarra.

Xota rioxana editar

La xota rioxana forma parte xunto cola de Navarra y Aragón de les llamaes "xotes del Ebro". Yá que diches trés variedaes d'esti estilu musical tán emparentaes ente sí. Anguaño, por cuenta de la so especificidá y singularidá, atopar en tramitación l'espediente pa la so declaración como bien de intéres cultural inmaterial. Les lletres de los cantares son versos populares, en dalgunos de los casos referíos a temes del día ente día tradicional de les persones polos que fueron compuestes, tamién son de tonu satíricu, sobro los ciclos agrícoles o sobro La Rioxa en sí mesma. Cantar nes fiestes populares o polos llabradores para amenizar les xeres del campu. Suelen tar acompañaes d'una rondalla o por instrumentos de vientu como la gaita de bota rioxana o la gaita navarra, llamada en La Rioxa gaita. Anque más frecuentemente, l'acompañamientu realizar con un acordión. Esisten escueles de xota en munches llocalidaes rioxanes a lo llargo y anchu de la comunidá. Cabo mentar dellos intérpretes d'esti estilu musical como Pepe Blanco , Teo Echaurre, Purita Ugalde "La Riojanita", Antonio García, Oscar Alesanco o Fidel Ibarra, qu'actuó énte'l Rei Alfonso XIII en 1903 mientres la so primer visita a la capital rioxana y composiciones como "Rioxanu de pura cepa" (1880), "Na Rioja nací" (1957) , "La jota de Logroño" (1910) , "Na Rioja los rioxanos" (1945), "En La Rioxa nun hai tranvía" (1953) etc... Esti estilu musical tamién tuvo la so repercusión nos teatros. Asina asocedió cola zarzuela n'obres como "El postillón de La Rioxa" (1851) d'autores non rioxanos qu'inclúi una xota rioxana nel primer actu, en "Cameranas" (1933) de José Eizaga" o en "La Rioxana" (1898) de Florencio Bello.

Guardaviñas o chozo rioxanu editar

Los guardaviñas, cabanos o chozos, son edificaciones rurales de piedra, d'una sola planta, típiques de La Rioxa y Rioja alavesa, casi siempres de forma circular y con una falsa cúpula. La mayoría atopar na Rioxa Alta, cuantimás en Ábalos, Briones, San Asensio y San Vicente de la Sonsierra. Utilizábense como abellugu de llabradores de la vide y los sos animales de llabor énte les inclemencies del tiempu. Tamién fueron usaos poles instituciones de Guardes de Campu, pa xixilar dende estos allugamientos les colleches.

La mayoría tán construyíos práuticamente en secu, con piedres asitiaes con escasísimo apurra d'argamasa.

Pa llevantalos, partir d'un zócalo bien resistente nel que se diben asitiando fileres de piedres casi siempres planes. Una vegada asitiaes piedres hasta un bonu altor, siguía faciéndose círculos de menor diámetru, hasta consiguir que s'estrechara tanto'l círculu que bastara con una sola piedra pa cerrar el techu.

Flora y fauna editar

La Rioxa representa'l 1% de la superficie d'España y sicasí cunta con aproximao'l 46% de los vertebraos qu'utilicen España como residencia habitual y el 60% de los peninsulares. Tamién vive equí'l 21% de los vertebraos reinales de la península ibérica. Cinco d'ellos son peces: el barbu del Ebro, el barbu de cola colorada, la bermejuela, la lamprehuela y la colmilleja. Y tamién hai dos mamíferos, el falcatrúa ibérica y la llebre ibérica, un anfibiu, el sapillo pintojo ibéricu, y un reptil, l'eslizón ibéricu.

El relieve de la rexón estremar en dos grandes zones: el Valle del Ebro al Norte, y la Sierra, al Sur, con altitúes medies próximes a los 2.000 metros na metá suroeste, y de menos de 1.500 metros escontra'l sureste. D'esta forma tenemos flora y fauna mediterrráneas nel Valle del Ebro y nes sierres baxes y de tipu centroeuropéu nes sierres altes del suroeste, Demanda, Urbión, Cebollera y Fayedal de Santiago.

Ente les especies mediterránees que s'afaen a la depresión del Ebro cuntamos col galápagu malatu, la salamanquesa, el eslizón ibéricu, la llagartesa colirroja, la llagartesa cenicienta y la víbora hocicuda; peces como'l Salaria fluviatilis y la colmilleja nel Ebro; aves nidificantes como l'águila perdicera, la ganga, la ortega, la collalba negra, el críalo o'l páxaru moscón ente otres; mamíferos como la musarañita, l'esperteyu de cantu claru, mure morunu y el topín común.

Les que s'asientan en llugares más altos son especies centroeuropees como'l tritón palmotiáu, el llagartu verde y la víbora áspid nel grupu de los anfibios y reptiles; la perdiz pardilla, el agateador nortizu, el carboneru palustre y el camachuelo común ente les aves nidificantes, y el llirón gris, topín colloráu y mure leonado representáu a los mamíferos. El musgaño patiblanco y el topín pirenaicu asentir na seición más al sur de la so zona, na Sierra de Cantabria. El ríu Ebro tamién acueye a especies d'orixe centroeuropéu como'l cachu, la loína, el piscardo y el llobu de ríu.

Especies amenaciaes editar

En La Rioxa esisten dos especies en peligru d'estinción: el bilanu real,Milvus milvus, qu'esperimentó un fuerte cayente nos postreros 10 años, principalmente pola aición del venenu; y el visón européu, Mustela lutreola, pequeñu carnívoru afechu a la vida semiacuática propiu de ríos con una trupa cobertoria vexetal.

Clasificaes como especies amenaciaes tenemos al águila-azor perdicera, aguilucho cenizo, alimoche, Salaria fluviatilis, sisón común, ganga común, ganga ortega, colirrojo real, falcatrúa ibérica, cámbaru autóctonu de ríu, y delles especies d'esperteyos (Myotis bechsteinii, Myotis blythii, Myotis emarginatus, Myotis mystacina, Rhinolophus ferrumequinum, Rhinolophus euryale, Nyctalus noctula, Nyctalus lasiopterus, Miniopterus schreibersii, Myotis myotis). Y tocantes a la flora Androsela rioxana, el Bruselar de roca y el Loru o Lloréu de Portugal.

Tamién esisten 174 especies (4 plantes, 1 pexe, 8 anfibios, 18 reptiles, 133 aves y 10 invertebraos) qu'anque nun tán amenaciaes precisen d'una evaluación periódica del so estáu de caltenimientu.

Espacios naturales protexíos editar

Cerca del 40% de La Rioxa ye espaciu natural protexíu, siendo una de les comunidaes con mayor porcentaxe. Los espacios naturales rioxanos representen el 3,56% del total español a pesar de ser la rexón más pequeña de toes. Tán clasificaos como parques naturales, reserves naturales o reserves de la biosfera. Dalgunos exemplos son:

Personaxes célebres editar

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar