Vehículu

(Redirixío dende Vehículos)

El vehículu ye un mediu de locomoción que dexa'l treslláu d'un llugar a otru de persones o coses.

Vehículu
maquinaria, medio de transporte (es) Traducir y vehicles and vehicle parts product (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
L'automóvil ye un mediu de locomoción o tresporte.
La bicicleta tamién ye un vehículu.

Cuando se tresllada animales o oxetos ye llamáu vehículu de tresporte, como por casu el tren, l'automóvil, el camión, el carru, el barcu, l'avión, la bicicleta y la motocicleta, ente otros.

Nel ámbitu de la comunicación, utilícense distintos tipos de vehículos pa la tresmisión d'información, como'l periódicu, la televisión, Internet, etc.

Denominar vehículos los medios al traviés de los cualos puede arimase una enfermedá, el soníu o la eletricidá.

Vehículos terrestres editar

Ye aquel que tresporta persones, bienes y animales per vía terrestre.

Vehículos que se movilicen sobre riel editar

  1. Ascensor o elevador
  2. Furgón
  3. Metro (tresporte)
  4. Monorriel
  5. Tranvía
  6. Tren
  7. Vagón
  8. Vagoneta
  9. Llocomotores

Vehículos pa suelu firme o pavimentado editar

  1. Automóvil
  2. Camión
  3. Autobús
  4. Bicicleta
  5. Carretilla elevadora
  6. Carru
  7. Motocicleta
  8. Ciclomotor
  9. Patinete
  10. Remolque
  11. Trailer
  12. Trolebús
  13. Monopatín
  14. Patinos
  15. Triciclu
  16. Motocarro
  17. Recreacional
  18. Camperos

Vehículos pa terrén ensin acondicionar editar

  1. Automóvil touterrén
  2. Buggy
  3. Quad
  4. Tractor
  5. Motonieve
  6. Trinéu
  7. Motocicleta d'Enduro
  8. Bicicleta de monte
  9. Tanque

Vehículos marinos editar

Dientro del apartáu de los vehículos marinos pueden atopase los que se mueven sobre l'agua y los que lo faen somorguiaos.

Sobre l'agua editar

  1. Balsa
  2. Embarcación
  3. Canoa
  4. Bote
  5. Drakkar
  6. Galera
  7. Xuncu
  8. Carabela
  9. Galeón
  10. Fragata
  11. Urca
  12. Buque
  13. Moto d'agua
  14. Tresbordador
  15. Catamarán
  16. Tresatlánticu
  17. Ruempexelos

Somorguiaos editar

  1. Submarín
  2. Batiscafu

Vehículos aéreos editar

Con motor editar

De hélices editar

A reacción editar

Ensin motor editar

Ye de reseñar que casi tolos aparatos ensin motor son susceptibles de funcionar con motor, sicasí por cuenta de la so peculiaridá de permanecer nel aire ensin auxiliu de motor, dóta-y d'un diseñu particular bien esmerado p'aprovechar les fuercies de sustentación, qu'en definitiva obliga a enmarcalos como una categoría propia.

  • Aeróstatu: Un aeróstatu, montgolfier o globu aerostáticu ye una aeronave non propulsada que s'alza usando aire caliente sirviéndose del principiu de los fluyíos d'Arquímedes. Déxase llevar poles corrientes d'aire, Puede controlase la so elevación, por aciu bolses de llastre y calentamientu, dependiendo del tipu de globu.
  • ala delta: Aparatu atélite habilitáu aerodinámicamente pa ser empobináu, lleva un arnés suspendíu per debaxo de l'ala onde va amarráu convenientemente el pilotu y dende onde pue navegar. La so estructura ye bien llixera, y al empar fráxil, suelen fabricase desmontables dafechu y plegables, pa un fácil tresporte, úsase comúnmente pa la práutica deportiva o recreativa. Una cámara de semeyes, da-y un pequeñu toque profesional. Depende en gran midida de los vientos, polo que nun resulta practicable en cualesquier parte. El despegue realizar dende un llugar bien eleváu, como la fastera d'un monte. Nun s'aconseya intentar navegar ensin un guía instructor, yá que se deben conocer les carauterístiques de los vientos y el manexu operacional del aparatu, por que nun suponga un accidente. El factor riesgu ta siempres presente. Esiste otra versión de motor, pa evitar l'ausencia de vientos, colo que suel llamase mistu, yá que puede igualmente apagase'l motor, si les condiciones son favorables. La so forma como indica'l so nome ye en delta una especie de triángulu, los que tienen motor, suelen tener una forma alada con una gran valumbu.
  • Paracaíes: Artefautu construyíu a base de fibres, o teles, formando una semicircunferencia, tienen unos tendíos de cuerdes que conformen l'armazón del artefautu, qu'al empar sirven de suxeción al arnés del saltador. El paracaíes, básicamente nun volar, sinón que fai una cayida frenada, dexa un pequeñu manexu direccional, que nun ye abondu, sicasí sirve pa salealo a un destín específicu a voluntá. La so construcción ye desaxeradamente llixera y aróllase sobre sí en forma de plega d'abanicu, antes de poder guardalo pal so usu, nuna mochila que ye al empar l'arnés del saltador. El so fundamentu ta sacáu del globu aerostáticu.
  • Parapente: Tipu de paracaíes de pequeñu tamañu y gran manejabilidad comparáu colos típicos paracaíes. Dexa a saltadores espertos llograr una precisión d'aterrizaxe con bones condicines atmosfériques de bien pocos metros d'error sobre l'oxetivu marcáu. al igual qu'a l'ala delta, dotóse-y d'un pequeñu motor, que por cuenta de les menores dimensiones alares que l'ala delta, facer más aptu pa situaciones más crítiques. Sicasí esta ventaya tien en contra que l'ala delta ye más apta pa remontar el vuelu n'ausencia de vientu, utilizando'l motor.
  • Planiador: Ye un aparatu con una figura asemeyada a la d'un avión, una aerodinámica escelente, y un gran valumbu alar, que ye la que-y dota d'una gran sustentación. Pueden permanecer mientres hores en vuelu, si les corrientes d'aire nun son bien desfavorables, y percorrer inclusive miles de quilómetros (si'l pilotu aguanta). El so vuelu ye nidiu, y pa ponese en vuelu, ye arremolcáu dende un avión llamáu nodriza— hasta consiguir l'altitú esixida, momentu nel que s'esprende del avión nodriza. Son bien llixeros, y suelen construyise con un metal llixero como l'aluminiu, maderes llixeres, y más anguaño fibres de carbonu. El so usu atropa delles modalidaes, dende'l vuelu acrobáticu-deportivu, a tomar de semeyes, el prestar de los altores, o inclusive midíes meteorolóxiques, güei día yá en desusu.

Proyeutiles editar

  • Bumerán: Artiluxu pequeñu d'usu manual con una forma d'escuadra (ensin hipotenusa), y que debíu al diseñu de la so forma aerodinámica y con un correutu estilu de manexu consíguese que "vuele" nun trayeutu d'ida y vuelta. Orixinariu de los aboríxenes d'Australia, el so usu foi'l de la caza y la guerra, anque anguaño'l so usu supón más una modalidá deportiva, o de recréu qu'otra cosa. El so pesu ye bien llixeru, y constrúyese en madera bien resistente a los golpes, y modernamente en fibres de distintos tipos.
  • Regilete: Ye'l típicu dardu aflechado que puede ser construyíu en forma casera y que'l so usu ye de xuegu pa los neños. Básicamente ye una caña o soporte cilíndricu allargáu y de pequeñu radio en que'l so estremu asítiase una punta y nel otru un sistema d'aflechamiento, o ales en forma de cruz (típicamente 4 ales, anque tamién funciona bien permediáu con trés. Ye proyeutáu cola mano, y siguiendo les condiciones de la balística, siguiendo por tantu un tiru curvu, que tou neñu que xugara con piedres tendría de conocer (siquier la so práutica, si non la so teoría).
  • Dardu: Pequeñu preséu llargu y afiláu con 3 o 4 ales formaes por plumes (orixinalmente) nunes cultures y por papiru o tripes d'animal (como'l tambor) o similar n'otres cultures. La so función primitivamente yera la caza o la guerra, y yera proyeutáu con preseos aparentes al destín final. La cerbatana yera unu de los más habituales, que funcionaba al traviés d'una fuerte corriente d'aire exercida pola soplida de la boca. De cutiu los dardos yeren envelenaos, (ente les tribus amazóniques con curare) por que los sos efeutos fueren mortíferos, n'otres ocasiones a cencielles yera un productu adormecedor. Anguaño l'usu ye deportivu y fabríquense en materiales plásticos, metálicos y fibres, y tienen unes dimensiones daqué mayores. La so proyeición tien de ser por aciu un tiru tirante, polo que tien d'algamar una gran velocidá en tol momentu del so percorríu, llindando la so distancia de llanzamientu. El so aflechamiento, otorgar la estabilidá deseyada. Nun s'inclúi la llanza nesta categoría, por qu'anque se tresporta al traviés del aire, nun puede considerase que vuela, al igual que'l regilete, comparte un tiru curvu, pero por cuenta del so pesu nun se considera nesta categoría. Lo mesmo puede dicise de la flecha, la xavalina y la saeta que diríen meyor nuna seición esclusiva de proyeutiles convencionales, dientro d'una categoría entá mayor como ye'l armamentu.

Vehículos espaciales editar

Naves espaciales tripulaes editar

 
El módulu de Comandu/Serviciu d'Apollo 15 vistu dende'l Modulo Llunar el 2 d'agostu de 1971.
Orbitales
Suborbital

Naves espaciales non tripulaes editar

 
El Telescopiu Espacial Hubble.
 
El Jules Verne averándose a la Estación Espacial Internacional el llunes 31 de marzu de 2008.
 
Tresbordador espacial mientres un aterrizaxe nidiu.
 
Concepción artística de la sonda Cassini na so maniobra d'insertamientu n'órbita alredor de Saturnu.
Órbita terrestre
  • Vehículu de tresferencia automatizado (ATV)—Una nave espacial de carga ensin tripular europea
  • Buran Tresbordador soviéticu(una sola misión, non reusable)
  • Explorer 1—Primer satélite de los Estaos Xuníos d'América
  • Progress—Nave espacial de cargar USSR/Rusia non tripulada
  • Proyeutu SCORE—Primer satélite de comunicaciones
  • SOHOSigles del so nome n'inglés "Solar and Heliospheric Observatory"
  • Sputnik 1—El primer satélite artificial del mundu
  • Sputnik 2—Primer animal n'órbita (Laika)
  • Sputnik 5—La primer cápsula recuperada d'órbita con sobrevivientes (precursor del Vostok)
  • STEREO—Observación ambiental de la tierra
  • Syncom—Primer satélite de comunicaciones geosincrónico
Llunar
  • Clementine—Misión de la marina de los Estaos Xuníos d'América, orbito la lluna, detecto hidróxenu nos polos
  • Lluna 1—Primer vuelu llunar
  • Lluna 2—Primer contautu cola superficie llunar
  • Lluna 3—Primeres imáxenes del llau escuru de la lluna
  • Lluna 9—Primer allunizaxe
  • Lluna 10—Primer orbita llunar estable
  • Lluna 16—Primer recoyida de muestres de la superficie llunar non tripulada
  • Lunar Orbiter—Una serie de bien esitoses naves espaciales que cartografearon la Lluna
  • Llunar Prospector—Confirma la detección d'hidróxenu nos polos llunares
  • SMART-1 ESA—Impautu llunar
  • Surveyor—Primer allunizaxe de los Estaos Xuníos d'América
  • Chandrayaan 1 —Primer misión llunar de la India
Interplanetariu
Otros espaciu fondu
La nave espacial más rápida
  • Helios Sondes Solares I y II (252792 km/h)
Les naves espaciales más alloñaes del Sol
  • Voyager 1 at 135 AU En xunu de 2016, alloñar a una velocidá cercana a 3.6 UA al añu
  • Pioneer 10 at 89.7 AU En 2005, alloñar a una velocidá cercana a 2.6 UA al añu
  • Voyager 2 at 85.49 AU En xunetu de 2008, alloñar a una velocidá cercana a 3.3 UA al añu
La nave espacial más pesada

Vehículos de tracción animal editar

  1. Llitera
  2. Coche de caballos
  3. Carru
  4. Trinéu
  5. Caravana
  6. Cuadriga
  7. Carromatu
  8. Carretón
  9. Xarré
  10. Dilixencia
  11. Furgón
  12. Carruaxe
  13. Carreta

Categoría editar

  • Categoría M: Vehículos de motor destinaos al tresporte de persones y que tienen, a lo menos, cuatro ruedes.[1]
  • Categoría M1: Vehículos destinaos al tresporte de persones que tengan, amás del asientu del conductor, ocho places sentaes a lo más.[1]

Regulación editar

Unión Europea editar

  • Reglamentu (CE) nᵘ 706/2007 de la Comisión, de 21 de xunu de 2007, pol que s'establecen, con arreglu a la Directiva 2006/40/CE del Parllamentu Européu y del Conseyu, disposiciones alministratives pa la homologación CE de tipu de vehículos y un ensayu harmonizáu pa midir les fugues de determinaos sistemes d'aire acondicionáu.
  • Reglamentu (CE) nᵘ 715/2007 del Parllamentu Européu y del Conseyu, de 20 de xunu de 2007, sobre la homologación de tipu de los vehículos de motor polo que se refier a les emisiones procedentes de turismos y vehículos comerciales llixeros (Euro 5 y Euro 6) y sobre l'accesu a la información relativa al arreglu y el caltenimientu de los vehículos.
  • Directiva 2006/119/CE de la Comisión, de 27 de payares de 2006, pola que se modificar, p'afaela al progresu téunicu, la Directiva 2001/56/CE del Parllamentu Européu y del Conseyu sobre los sistemes de calefacción de los vehículos de motor y de los sos remolques.
  • Directiva 2006/120/CE de la Comisión, de 27 de payares de 2006, que corrixe y modifica la Directiva 2005/30/CE pola que se van modificar, con oxetu d'afaeles al progresu téunicu, les Directives 97/24/CE y 2002/24/CE del Parllamentu Européu y del Conseyu, relatives a la homologación de los vehículos de motor de dos o trés ruedes.
  • Directiva 2007/15/CE de la Comisión, de 14 de marzu de 2007, pola que se modificar, p'afaelo al progresu téunicu, l'anexu I de la Directiva 74/483/CEE del Conseyu, sobre los salientes esteriores de los vehículos de motor.
  • Directiva 2007/34/CE de la Comisión, de 14 de xunu de 2007, pola que se modificar, a efeutos de la so adautación al progresu téunicu, la Directiva 70/157/CEE del Conseyu, sobre nivel sonoru almitible y el dispositivu d'escape de los vehículos de motor.
  • Directiva 2007/35/CE de la Comisión, de 18 de xunu de 2007, pola que se modificar, p'afaela al progresu téunicu, la Directiva 76/756/CEE del Conseyu, sobre la instalación de los dispositivos d'allumáu y señalización de los vehículos de motor y los sos remolques.
  • Directiva 2007/37/CE de la Comisión, de 21 de xunu de 2007, pola que se modificar los anexos I y III de la Directiva 70/156/CEE del Conseyu, relativa al aproximamientu de les llexislaciones de los Estaos miembros sobre la homologación de vehículos de motor y de los sos remolques.
  • Reglamentu nᵘ 123 de la Comisión Económica de les Naciones Xuníes pa Europa (CEPE)-Disposiciones uniformes relatives a la homologación de los sistemes d'allumáu delanteru adaptables (AFS) pa vehículos automóviles.
  • Reglamentu nᵘ 124 de la Comisión Económica de les Naciones Xuníes pa Europa (CEPE)-Prescripciones uniformes relatives a la homologación de ruedes pa vehículos de pasaxeros y los sos remolques.

España editar

La homologación de vehículos atópase regulada n'España pol Real Decretu 2028/1986, de 6 de xunu, sobre les normes pa l'aplicación de determinaes directives de la CE, relatives a la homologación de tipos de vehículos automóviles, remolques, semirremolques, motocicletes, ciclomotores y vehículos agrícoles, lo mesmo que de partes y pieces de dichos vehículos.

La normativa española (Orde ITC/2948/2007, de 27 de setiembre) transpone les normes comuñales y reglamentos de la Comisión Económica pa Europa de les Naciones Xuníes (CEPE/ONX), derivaos del Alcuerdu de Xinebra de 20 de marzu de 1958.

Per otru llau, hai dos llaboratorios reconocíos n'España n'homologación de tipu:[2]

Amás, pueden usase homologar otros llaboratorios reconocíos na Unión Europea pa les pruebes SVA (single vehicle approval).[4]

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Fernández Roperu, Manuel Tomás (12 de febreru de 2016). Centro de formación. Autoescuela Almerimar. Ediciones Matfer, páx. 5. ISBN 8493428639.
  2. http://usuaris.tinet.cat/ppqm/enespa.html
  3. http://www.applusidiada.com/es/
  4. https://web.archive.org/web/20010505080058/http://website.lineone.net/~g27build/sva.htm