Manuel de Ascazubi y Matheu

políticu colombianu (1804–1876)

Francisco Javier Manuel de Ascázubi y Matheu (30 d'avientu de 1804Quitu – 25 d'avientu de 1876Quitu) foi un políticu y terrateniente ecuatorianu; vicepresidente del Ecuador ente 1847 y 1851 y ente 16 de mayu de 1869 al 10 d'agostu de 1869, siendo encargáu del poder executivu en dambes ocasiones. Foi amás alcalde de Quito en 1861.

Manuel de Ascazubi y Matheu
Vida
Nacimientu Quitu30 d'avientu de 1804[1]
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador
Muerte Quitu25 d'avientu de 1876 (71 años)
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Familia
Casáu con Carmen Salinas de la Vega
Fíos/es Avelina de Ascazubi y Salinas
Hermanos/es Rosa Ascázubi y Matheu
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu Partido Conservador Ecuatoriano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

 
Tumba del ex-presidente Manuel Ascásubi y Matheu

Foi fíu del Dr. José Javier de Ascázubi y Matheu y de Doña Mariana de Matheu y Herrera; dambos venceyaos coles cases nobiliaries de los Marqueses de Maenza y los Condes de Puñonrostro. El so padre yera consideráu un disidente por participar de la Primer Xunta de Gobiernu Autónoma de Quito, polo que foi escorríu dende'l 2 d'agostu de 1810 hasta'l día del so fallecimientu, permaneciendo ocultu'l restu de la so vida, ensin poder siquier asistir a la muerte temprana de la so esposa en 1815. Finó cuando Manuel, el so fíu primoxénitu, taba en plena mocedá; por cuenta de estos motivos, la so formación foi incompleta, vacíu que suplió con autoeducación.

Dende mozu estremar pola entereza del so ánimu, la severidá del so patriotismu y el pruyimientu vehemente de faer efectiva esa llibertá que tan costosa fuera para'l so padre y los próceres de 1809. Una patria glorioso y llibre foi'l pruyimientu de la so vida y a la patria consagró los sos enfotos, la so autoridá, la so cuantiosa fortuna y los sos talentos; dedicando les sos actividaes a la noble carrera de les Armes y les Lletres. La so hermana, Rosa de Ascázubi y Matheu casóse con Gabriel García Moreno, quien se convertiría n'unu de los presidentes más controversiales de la hestoria ecuatoriana.[2]

Familia editar

Casóse con Carmen Salinas de la Vega, fía menor de quien igual que'l so padre, fuera prócer de la revolución quiteña de 1809: Juan de Salinas y Zenitagoya. Del so matrimoniu nacieron cuatro fíos:

- Avelina de Ascázubi y Salinas

- María de Ascázubi y Salinas

- Dolores de Ascázubi y Salinas

- Josefina de Ascázubi y Salinas

La so nieta, Avelina Lasso de la Vega y Ascázubi, fía de la mentada Avelina y José María Lasso de la Vega, casóse con Leónidas Plaza Gutiérrez (presidente de la República en dos causes: 1901-1905 y 1912-1916); y polo tanto foi bisagüelu del tamién Presidente Galo Plaza Lasso.[2]

Carrera política editar

Vicepresidencia y Encargu del Poder (1849 - 1850) editar

Llegó a la presidencia tres la salida de Vicente Ramón Roca, y l'empate téunicu nes eleiciones presidenciales que nun decidíen ente Antonio Elizalde y Diego Noboa y Arteta. Esta yera una presidencia provisional, encargada pol poder llexislativu. Nesi entós, nomó a José Félix Valdivieso como ministru de Facienda y a Benigno Malo como Ministru del Interior.[3]

Políticamente nun se vio satisfechu con delles realizaciones de gobernantes anteriores; por eso militó na oposición a Bolívar, Flores y Rocafuerte; figuró nes files de El Quiteño Llibre, en Miñarica y Pesillo. Destacóse como Senador en 1846 y 1847, polo que foi escoyíu vicepresidente de la República.

Los sos collaboradores Malu y Valdivieso ayudáronlu a realizar una eficiente alministración con reformes nel aspeutu económicu, implementáu importantes innovaciones. Tan importante foi no hacendario, no fiscal y no educativo'l desempeñu de Malu'l so ministru que xeneralmente a esta dómina suélse-y llamar col nome de "Malu-Ascázubi". Lo más trabayoso pa Malu foi la reforma moral del exércitu. Fundó les escueles dominicanes pal pueblu. Una Escuela de Obstetricia en Cuenca y reestablecimientu de la náutica en Guayaquil. Construyó un dique de sable en Guayaquil, una ponte sobre'l ríu Xubones pa facilitar el comerciu. Hubo métodu y claridá na contabilidá fiscal. Impulsó les artes y trabayos manuales y buscó reformar al exércitu con un sentíu profesional y nacionalista.

Una combalechadura del Xeneral José María Urbina baxar del solio presidencial malapenes un añu dempués, el 10 de xunetu de 1850.

Ministros d'Estáu editar

Ministeriu Ministru
Ministeriu de Guerra y Marina Benigno Malo (Encargáu)
Ministeriu de Gobiernu y Rellaciones Esteriores Pablo Vásconez
Benigno Malo
Ministeriu de Hacienda José Javier Valdivieso

Fonte:[4]

Alcaldía editar

N'avientu de 1860 foi escoyíu como Alcalde de Quito, cargu qu'exerció ente'l 1 de xineru y 31 d'avientu de 1861.[5] Mientres el so alministración aprobóse'l presupuestu pa construyir la tubería que llevaría agua dende San Roque hasta los baños municipales, enfrentar al Gobiernu de Gabriel García Moreno por esquerase n'asuntos de competencia esclusiva del Conceyu, según a invasores, tanto terratenientes como indíxenes, que s'apoderaron de terrenes del Cabildru pela redolada de la ciudá.[5]

Segunda Vicepresidencia y Encargu del Poder (1869) editar

En 1869, Gabriel García Moreno derrocó al presidente Javier Espinosa y foi declaráu por una xunta de notables Presidente Interín y a Ascázubi, el so cuñáu, como vicepresidente interín, exerciendo'l poder de facto ente'l 19 de xineru al 16 de mayu de 1869. García Moreno conovocó a una nueva asamblea constituyente pa reestablecer l'orde constitucional, prometiéndo que nun aceptaría ser presidente nuevamente, pero a pesar d'esto, l'asamblea de mayoría conservadora ratificó a García Moreno como presidente interín y a Manuel de Ascazubi como Vicepresidente Interín, pero García Moreno nun aceptó'l cargu al prometer nun asumir la presidencia, siendo aceptada la so escusa pola Asamblea Constituyente depués de la so segunda solicitú, polo qu'apurrió'l poder a Ascazubi hasta la eleición del nuevu presidente constitucional, asumiendo como vicepresidente constitucional interín encargáu del poder, al siguir la normativa de la constitución de 1861.[6][7][8][9]

Ascázubi gobernó ente'l 16 de mayu al 10 d'agostu de 1869, enfocando'l so gobiernu principalmente na llegalización de los actos realizaos por García Moreno mientres el so gobiernu de facto y na promulgación de les lleis y tresformamientos estatales establecíes pola Convención Nacional, empezando a construyir l'estáu so les normes de la Carta Negra, amás de coordinar la torna de García Moreno a la presidencia y asegurar la so eleición como presidente constitucional realizándolo al da-y el cargu de Ministru de Facienda mientres el so gobiernu, polo que caltuvo un papel de gran importancia nesti periodu ya influyendo nes decisiones gubernamentales col beneplácito de Ascázubi, polo que consiguió García Moreno'l sofitu casi unánime de los diputaos pa ser electu presidente constitucional.[10]

Ministros d'Estáu editar

Ministeriu Ministru
Ministeriu de Guerra y Marina Francisco Javier Salazar
Ministeriu del Interior y Rellaciones Esteriores Pablo Herrera
Ministeriu de Facienda Gabriel García Moreno

Fonte:[11]

Referencies editar

  1. Afirmao en: Roglo. Identificador Roglo: p=manuel;n=ascazubi. Apaez como: Manuel Ascázubi.
  2. 2,0 2,1 Guamán Freire, Andrés (17 d'ochobre de 2011). «Familia del prócer Juan de Salinas y Zenitagoya». Consultáu'l 13 de febreru de 2013.
  3. «Ecuador Fondu» (castellanu). Ecuador Fondu. Consultáu'l 18 de febreru de 2015.
  4. Paz y Miño, Juan. Economia de Manuel de Ascázubi.
  5. 5,0 5,1 Gomezjurado Zevallos, Javier (2015) Quito: Hestoria del Cabildru y la Ciudá, primer (en castellanu), Institutu Metropolitanu de Patrimoniu, páx. 327-328. ISBN 978-9942-20-821-7.
  6. (1959) Revista del Centru d'Estudios Históricos y Xeográficos de Cuenca (en castellanu). El Centru. Consultáu'l 2 de payares de 2017.
  7. Moncayo, Pedro; Moncayo, Carlos E.; Veloz, Luis F. (1906). L'Ecuador de 1825 a 1875: los sos homes, les sos instituciones y les sos lleis (en castellanu). Imprenta nacional. Consultáu'l 23 de febreru de 2018.
  8. Andrade, Roberto (1970). Montalvo y García Moreno (en castellanu). Editorial J. M. Cajica Jr.. Consultáu'l 21 d'agostu de 2018.
  9. Moreno, Gabriel García (1955). Cartes: 1868-1875 (en castellanu). La Prensa Católica. Consultáu'l 21 d'agostu de 2018.
  10. Ecuador (1870). Ley, decretos i resoluciones de la convención nacional i decretos del poder executivu en 1869 (en castellanu). Imprenta Nacional, por M. Mosquera. Consultáu'l 5 de xunetu de 2018.
  11. Ecuador (1870). Ley, decretos i resoluciones de la convención nacional i decretos del poder executivu en 1869 (en castellanu). Imprenta Nacional, por M. Mosquera. Consultáu'l 5 de xunetu de 2018.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Pablo Merino
 
Vicepresidente Constitucional de la República del Ecuador

1847 - 15 d'ochobre de 1849
Socesor:
Cargu Abolíu
Siguiente: Pacíficu Chiriboga
Predecesor:
Vicente Ramón Roca
 
Presidente d'Ecuador Vicepresidente Constitucional Encargáu del Poder de la República del Ecuador

15 d'ochobre de 1849 - 10 de xunu de 1850
Socesor:
Diego Noboa
Predecesor:
Desconocíu
 
Presidente del Conceyu Municipal de Quito

1 de xineru de 1861 - 31 d'avientu de 1861
Socesor:
Desconocíu
Predecesor:
Pedro José de Arteta
 
Vicepresidente Interín de la República del Ecuador
(De facto)

19 de xineru de 1869 - 16 de mayu de 1869
Socesor:
Vacante
Siguiente:Francisco León Franco
Predecesor:
Gabriel García Moreno (Interín)
 
Presidente d'Ecuador Vicepresidente Constitucional Interín Encargáu del Poder de la República del Ecuador

16 de mayu de 1869 - 10 d'agostu de 1869
Socesor:
Gabriel García Moreno
Predecesor:
Francisco Javier León
 
Ministru de Rellaciones Esteriores y de Gobiernu del Ecuador

4 d'ochobre de 1875 - 9 d'avientu de 1875
Socesor:
Rafael Pólit Cevallos