La fauna australiana arrexunta una enorme variedá d'animales únicos: el 83% de mamíferos, el 89% de reptiles, el 90% de pexes y inseutos, y el 93% d'anfibios qu'habiten el continente son endémiques del país.[1] Esti altu nivel de endemicidad puede ser atribuyíu al aislamientu del continente, a la estabilidá de les sos plaques tectóniques y al efeuto de inusuales pautes de cambéu climáticu, qu'afecten coles mesmes al suelu y a la flora, a lo llargo del tiempu xeolóxicu. Una carauterística única de la fauna australiana ye la relativa escasez de mamíferos placentados, n'oposición a la bayura de marsupiales, un grupu de mamíferos que completen el so desenvolvimientu embrionariu nun marsupiu. Estos marsupiales inclúin a los macrópodos, falageriformes y Dasyuromorphia (como'l tilacino o llobu de Tasmania), que ocupen un bon númberu de los nichos ecolóxicos esplotaos n'otres partes del mundu por mamíferos placentados. Australia foi'l territoriu de dos de los cinco especies estinguíes conocíes de monotremes y de numberoses especies venenusas, como pueden ser el ornitorrincu, arañes, escorpiones, pulpos, aguamales, pexes globo y rayes. Ello ye que Australia tien más especies de culiebres venenoses que inocuas, otra muestra más de la so singularidá nesti aspeutu.

El canguru coloráu ye'l mayor macrópodo esistente, y ye unu de los componentes de la heráldica australiana, xunto col emú.

La colonización d'Australia polos sos habitantes aboríxenes hai más de 40 000  años, y por europeos a partir de 1788 produció un fuerte impautu na so fauna. La caza, introducción d'especies alóctonas y el cambéu de los usos del suelu y la consiguiente destrucción de hábitats conducieron a un gran númberu d'estinción. Por casu, escastáronse Psephotus pulcherrimus o loru del Paraísu, Chaeropus ecaudatus o bandicut de pies de gochu y Potorous platyops (un potórido). L'usu insostenible del terrén sigue amenaciando la sobrevivencia de munches especies. Ante esti fechu, la llexislación australiana respondió creando ensame d'árees protexíes; sicasí, tarrezse que l'aplicación d'estes midíes seya insuficiente pa frenar l'amenaza a los hábitats y especies.

Oríxenes de la fauna australiana editar

 
Australia foi parte nel pasáu del supercontinente Gondwana.

Dos causes fundamentales determinaron la orixinalidá de la fauna australiana: les xeolóxiques y les climatolóxiques. Australia foi parte nel pasáu del supercontinente Gondwana, qu'incluyía amás a Suramérica, África, y a L'Antártida. Gondwana empezó a disgregarse hai 140 millones d'años; Australia esgazar de L'Antártida hai 50 millones d'años, y permaneció relativamente aisllada mientres el choque de la placa Indoaustraliana con Asia nel Miocenu, hai 5,3 millones d'años. La permanencia y evolución de la fauna presente güei día foi aparentemente definida pol clima y la xeoloxía úniques del continente. Conforme Australia sufría la deriva continental, diba aisllándose de los efeutos del cambéu climáticu global. Asina, la fauna única aniciada en Gondwana, como'l marsupial, pudo sobrevivir y diversificase por radiación adaptativo n'Australia.

Dempués del Miocenu la fauna orixinal asiática pudo tamién establecese n'Australia. La llinia de Wallace, llinia hipotética que dixebra les rexones zooxeográficas d'Asia y Australasia, afacer a la frontera de la placa tectónica euroasiática cola indoaustraliana. Esta frontera continental torgó la formación de corredores zoolóxicos que favorecieren una migración asiática, sacante l'avifauna. Por cuenta de la emerxencia de la corriente circumpolar nel Oligocenu mediu, hai aproximao 15 millones d'años, el clima australianu empezó a sufrir una marcada crisis d'aridez, lo que dexó la diversificación de los taxa especializaos, al empar que los güelgues tropicales y zones estacionalmente húmedes dexaron el desenvolvimientu d'especies afeches a esti tipu de mediu.

Australia tien una amplia hestoria fósil de mamíferos, según tamién una gran variedá de mamíferos estinguíos, fundamentalmente de marsupiales. El rexistru fósil amuesa que los monotremes tuvieron presentes dende'l Cretácicu tempranu (145–99 millones d'años),[2] y que los mamíferos marsupiales y placentados daten del Eocenu (56–34 millones d'años),[3] cuando los mamíferos modernos apaecieron per vegada primera en dichu rexistro. Anque estos marsupiales y placentados coesistieron n'Australia nel Eocenu, namái los marsupiales sobrevivieron hasta'l presente. Sicasí, los mamíferos placentados remanecieron n'Australia nel Miocenu, cuando Australia averar a Indonesia, y los esperteyos y rucadores empecipiaron la so apaición nel rexistru fósil. Los marsupiales evolucionaron hasta ocupar nichos ecolóxicos en munchos casos similares a los de los placentados d'Eurasia y América del Norte, por aciu un fenómenu de converxencia adaptativa.[4] Por casu, el superdepredador australianu, el tilacino o llobu de Tasmania, guarda cierta semeyanza con dalgunos cánidos como'l llobu gris paleárticu; los Petauridae y les esguiles tamién amuesen adautaciones similares pa la so vida arbórea; y el Numbat y el osu formigueru tienen tamién semeyances na so dieta insectívora.

Mamíferos editar

Monotremes y marsupiales editar

 
El ornitorrincu.

Los monotremes son mamíferos con un métodu de reproducción bien singular: ponen güevos en cuenta de tener a les sos críes del banduyu. Dos de los cinco especies conocíes de monotremes son australianes: el ornitorrincu y l'equidna. L'ornitorrincu, un mamíferu ovíparu con aspeutu de coríu y de vida anfibia, ye una de les criatures más estrañes del reinu animal. Cuando Joseph Banks presentó nel sieglu XVIII una piel d'ornitorrincu a los naturalistes ingleses, éstos quedaron convencíos de que se trataba d'una chancia pesada. Otru estrañu monotrema ye'l equidna: arizáu d'escayos, tien un morru tubular y una llingua capaz de salir y entrar na boca cerca de cien veces per minutu pa prindar termites, el so principal alimentu.

 
El quoll motudu ye unu de los mayores marsupiales carnívoros d'Australia. Ta en peligru d'estinción.

Australia ye tamién el llar de la mayor y más diversa selección de marsupiales, mamíferos con una bolsa o marsupiu na que les sos críes completen el so desenvolvimientu embrionariu. Los marsupiales carnívoros (orde Dasyuromorphia) tán representaos por dos families actuales: los Dasyuridae, con 52 miembros, y los Myrmecobiidae, col Numbat como únicu sobreviviente.

 
El tilacino.

El tilacino o llobu de Tasmania ye'l mayor Dasyuromorphia y l'últimu espécime viviente de la familia Thylacinidae, yá que el postreru exemplar morrió en cautividá en 1936. Pero'l marsupial carnívoru de mayor tamañu actual ye'l diañu de Tasmania: tien el tamañu d'un perru pequeñu y los sos vezos son de caza y carroñeo. Escastar d'Australia va seiscientos años, pero sobrevive en Tasmania. Esisten cuatro especies de quoll, o gatu nativu, toes amenaciaes. El restu de Dasyuridae son los llamaos 'mures marsupiales', yá que la mayoría pesen menos de 100 g. Hai dos especies de topos marsupiales, representantes del orde Notoryctemorphia, qu'habiten los desiertos del este d'Australia. Estos son unos raros, ciegos y sordos carnívoros soterraños: poco se conoz sobre ellos.

 
Possum de cola d'escoba.

Los omnívoros marsupiales inclúin a los bandicuts y a los bilbies, dientro del orde Peramelemorphia. Esisten siete especies n'Australia, la mayoría de les cualos tán en peligru. Trátase de pequeñes criatures con delles carauterístiques físiques destacables: un cuerpu regordetu del cual proyéctase un llargu y delicáu morru, llargues oreyes erectas, estilizadas piernes y una cola delgada. L'orixe evolutivu d'esti grupu ye inciertu, pos conxuguen carauterístiques de marsupiales carnívoros y herbívoros.

 
El coala nun precisa beber, yá que se hidrata comiendo fueyes.

Los herbívoros marsupiales son clasificaos dientro del orde Diprotodontia, que engloba a los subordes Vombatiformes, Phalangeriformes y Macropodiformes. Unu de los marsupiales australianos más populares, el coala, ye una especie arbórea que s'alimenta de les fueyes d'unes 120 especies d'ocalitos. Los wombats, per otra parte, viven nel suelu y aliméntense de gramínees, ciperáceas y tou tipu de raigaños. Los wombats empleguen unos dientes similares a los de los rucadores p'alimentase y tienen fuertes garres pa cavar llurigues; los sos vezos son nocherniegos y crepusculares.

Los Phalangeriformes inclúin a los possums y a un diversu grupu de marsupiales arbóreos, incluyíos en seis familas y 26 especies. Difieren nel tamañu nun rangu entendíu ente Cercartetus lepidus, de 7 g, y Pseudocheirus peregrinus o Trichosurus vulpecula, similares en porte a un gatu domésticu. Petaurus breviceps y Petaurus norfolcensis son especies comunes de possums planiadores: el so hábitat son los montes d'ocalitos del este australianu. Acrobates pygmaeus ye la especie más pequeña de possum planiador. Toos ellos tienen membranes, llamaes 'patagium', que s'estienden dende'l quintu deu de la so estremidá cimera hasta la primer deda del mesmu llau corporal. Estes membranes, estendíes, déxen-yos entamar nos sos saltos ente árboles vecinos.

Los Macropodiformes estremar en tres families, toos presentes nos hábitats australianos salvu nes zones de clima alpín: los Hypsiprymnodontidae, con Hypsiprymnodon moschatus como únicu representante; los Potoroidae, con diez especies; y los Macropodidae, que tuvieron 53 especies n'Australia pero que'l so númberu menguó por estinción. Los Potoroidae inclúin a especies pequeñes qu'escaven llurigues y tresporten material vexetal coles sos coles. Los Macropodidae inclúin a los canguros, ualabíes y a especies acomuñaes; los sos tamaños varien considerablemente. La mayoría de los macrópodos son bípedos, con una locomoción eficiente energéticamente basada en brincos. Por ello, tienen coles bien musculoses y unes llargues pates traseres con llongures y estrechos pies. Los pies traseros tienen una estructura distintiva en cuatro de los sos deos, ente que les curties estremidaes cimeres tienen cinco deos separaos. Hypsiprymnodon moschatus ye'l macrópodo de menor tamañu y la única especie non bípeda, ente que el canguru coloráu ye'l mayor, con un altor d'aproximao 2 m y un pesu d'hasta 85 kg.

Mamíferos placentados editar

 
El dingo foi'l primera placentado introducíu por humanos n'Australia.
 
El dugong ye una especie amenazada, y la población más amplia atopar n'agües australianes

Australia tien dos órdenes de mamíferos placentados autóctonos: los esperteyos, orde Chiroptera, representaos por seis families, y los rucadores de la familia Muridae. La colonización per parte de los esperteyos y royedores ye relativamente recién. Los esperteyos procedieron probablemente d'Asia, y namái apaecen nel rexistru fósil dende hai 15 millones d'años. Anque'l 7% de toles especies d'esperteyos vive n'Australia, namái hai dos xéneros endémicos. Los royedores llegaron a Australia en dos radiaciones: la primera, hai 10 millones d'años, que dio llugar a los royedores antiguos, endémicos, representaos por catorce xéneros estinguíos; y la postrera, fai un millón d'años, na cual les aguarones enfusaron nel continente dende Nueva Guinea, lo cual dexó la so evolución escontra siete especies de Rattus, llamaes colectivamente royedores modernos.

Tres l'asentamientu humanu, dellos placentados fueron introducíos n'Australia, y una parte d'ellos amontesaron. El primeru foi'l dingo, yá que la evidencia fósil suxure que yá esistía hai 5.000 años.[5] Cuando los europeos colonizaron Australia, lliberaron conscientemente delles especies na naturaleza, como pueden ser el coneyu européu, el foín coloráu o la llebre. Otres especies doméstiques escaparon y amontesáronse, como'l gatu, delles especies de venáu, el gamo, el caballu, el gochu, la cabra, el búfalo, el antílope y el dromedariu. Amás, hubo tres especies alóctonas introducíes non deliberadamente: el mure domésticu y dos especies d'aguarones, la negra y la marrón.

Cuarenta y seis especies de mamíferos marinos del orde Cetacea atopar n'agües costeres australianes, pero la mayoría tienen una distribución muncho más amplia, polo que dellos autores nun les consideren especies australianes. Esisten nueve especies de ballenes, incluyendo a la xigantesca ballena gorrumba. Hai 37 especies de ballenes dentaes, qu'inclúin a seis xéneros de la familia Ziphiidae, y 21 especies de delfines oceánicos, incluyendo una especie descrita en 2005 denominada Orcaella heinsohni. Dellos delfines d'agua salao, como les orcas, tienen una distribución cosmopolita en toa clase d'agües; otres, como Orcaella brevirostris, tán confinaes nes agües templaes del norte del continente. El dugong, del orde Sirenia, ye una especie amenazada qu'habita nes agües del nordés y noroeste d'Australia, especialmente en Torres Strait. Esta especie puede crecer en llargor hasta los 3 m y llegar a pesar 400 kg. Curiosamente, ye l'únicu mamíferu marín namái herbívoru d'Australia, pos s'alimenta de praderíes de fanerógames marines, plantes con flores de les families Posidoniaceae, Zosteraceae, Hydrocharitaceae y Cymodoceaceae. Poro, el caltenimientu de diches praderíes ye crítica pa la sobrevivencia de la especie.

Diez especies de foques y lleones marinos, representantes del orde Pinnipedia, viven na mariña oeste d'Australia y nos territorios subantárticos australianos.

Aves editar

 
Subepalos australianu Cormobates leucophaeus.

Australia alluga más d'ochocientes especies d'aves, de les cualos unes 350 son endémicos de la rexón zooxeográfica Australasia, qu'arrexunta a Australia, Nueva Guinea y Nueva Zelanda. El rexistru fósil d'aves ye incompletu; sicasí, hai evidencies d'ancestros d'aves contemporánees yá nel Oligocenu tardíu.[6] Les aves rellacionaes coles historia xeolóxica de Gondwana inclúin a: les aves non voladores ratites, como'l emú y el casuario meridional; los megápodos como Leipoa ocellata o Alectura lathami; y un gran grupu de loros, del orde Psittaciformes. Los loros australianos entienden la sesta parte de la diversidá mundial del orde, incluyendo a bona parte de les cacatúes. El kookaburra ye'l representante de mayor tamañu de los martines pescadores, de la familia Alcedinidae, que los sos soníos, asemeyaos a risaes humanes, pueden oyese a gran distancia.

Los páxaros d'Australia, inclúin a los: cerriques, raitanes australianos, golondrines de monte, Acanthiza, parladotes, melífagos, subepalos, páxaros llira, aves del paraísu y a los páxaros xardineros. Ptilonorhynchus violaceus, un páxaru xardineru, ye una ave qu'estela a los etólogos: tien un complexu cortexu nel cual los machos crean una especie de coloríu xardín, que atrai a otros rivales y a les femes, qu'evalúen por aciu la complexidá de la estructura a los sos posibles pareyes.

Son relativamente recién les colonizaciones procedentes d'Eurasia de golondrines, calandries, mierlos, cistícoles, páxaros sol y d'aves de presa, como l'águila coraxosa australiana o Aquila audax. Delles especies fueron introducíes polos humanos: por casu, los xilgueros, que coesisten, ensin moveles, coles especies autóctones; otres, como'l mierlu Turdus merula, el gorrión o Acridotheres tristis, son especies destructives y desestabilizadoras del ecosistema nativu.

Unes 200 especies d'aves marines viven na mariña australiana, como por casu especies migratories. Australia ye la llende meridional de la vía asiática-australasiática de migración d'aves acuátiques, que s'estiende dende Rusia y Alaska pol Sureste asiáticu hasta Australia y Nueva Zelanda. Cerca de dos millones d'aves empleguen esta ruta pa llegar a Australia cada añu. Una ave frecuente ye'l pelícanu australianu o Pelecanus conspicillatus, que ye común nes víes d'agua. El pingüín azul ye l'únicu pingüín que cría n'Australia.

Anfibios y reptiles editar

 
Limnodynastes dumerilli, un anuru frecuente nel este d'Australia.
 
El cocodrilu marín ye'l cocodrilu de mayor tamañu nel mundu.
 
El llagartu de llingua azulada ye una de les mayores especies d'escíncidos.

Australia tien cuatro families de xaronca natives y una de sapos, introducida, que merez ser destacada: Bufo marinus o sapu de les cañes. En 1935 el sapu de les cañes foi introducíu con intención, fallida, de controlar les plagues de la caña d'azucre. En poco tiempu, convertir nuna plaga mayor, abondando nel norte australianu. Pa competir colos insectívoros nativos, el sapu de les cañes produz un venenu tóxicu pa la fauna nativa, según pa los humanos. Los Myobatrachidae, o xaronques meridionales, suponen el grupu más diversu de xaronques australianes, con 120 especies de 21 xéneros distintos. Un representante notable ye'l xéneru Pseudophryne, especies P. corroboree, y P. pengilleyi, un tipu de xaronques coloridas y amenaciaes. Les xaronques arbóreas, de la familia Hylidae, tamién son comunes en zones d'elevada pluviosidá nes mariñes esti y norte d'Australia; presenta 77 especies, en tres xéneros. La distribución de 18 especies de dos xéneros de los Microhylidae acutar a les selves tropicales; la especie con representantes más diminutos, Cophixalus exiguus, pertenez a esta familia. Hai tamién delles especies del grupu d'anuros dominante a nivel mundial, la familia Ranidae; la xaronca de la madera, Xaronca daemeli, que namái s'atopa nes zones bien húmedes de Queensland. Como n'otros llugares, el decremento del nivel de precipitaciones ta provocando'l cayente de les poblaciones de xaronques nos últimos años del sieglu XX y entamos del sieglu XXI. Esti cayente tamién s'achacar a la micosis pol quítrido Batrachochytrium dendrobatidis que sufre la clase Amphibia a nivel global.

Australia tien cocodrilos marinos y d'agua duce. Los marinos, como Crocodylus porosus, son les especies de cocodrilu de mayor tamañu actuales; pueden algamar hasta 7 m de llargor y 1000 kg de pesu, polo que son capaces de matar a los humanos. Distribuyir en hábitats costeros y n'estuarios, y son criaos en granxes pa llograr carne y pieles. Los cocodrilos d'agua duce, asitiaos nel norte d'Australia, nun se consideren peligrosos pa los humanos.

La mariña australiana ye visitada por seis especies de tortúes marines: la Natator depressus, la tortúa verde o Chelonia mydas, la tortúa carey o Eretmochelys imbricata, la Lepidochelys olivacea, la tortúa cabezona o Caretta caretta y la tortuga llaúd o Dermochelys coriacea; toes elles tán so dalgún estatus de proteición n'agües australianes. Hai 29 especies de tortúa d'agua duce, procedentes de 8 xéneros de la familia Chelidae. La Carettochelys insculpta o tortúa de ñariz de gochu ye l'únicu miembru d'esta familia equí representáu. Australia y L'Antártida son los únicos continentes carentes d'especies de tortúes del orde Testudines.

Australia ye l'únicu continente onde'l númberu de culiebres venenoses entepasa al de los sos parientes inocuas. Les culiebres equí presentes entienden siete families. D'éstes, les más venenoses son: la culiebra escalera o Oxyuranus microlepidotus, la Pseudonaja testiles, el xéneru Oxyuranus polo xeneral o taipanes y el xéneru Notechis o serpiente tigre; toes pertenecientes a la familia Elapidae. De les 200 especies de elápidos, 86 namái s'atopen n'Australia. Trenta y tres culiebres marines de la familia Hydrophiidae habiten les agües septentrionales d'Australia; dalgunes son desaxeradamente venenoses. Dos especies de culiebres marines de les Acrochordidae tamién s'atopen n'agües australianes. Amás, tien 11 especies de la familia Colubridae, la más común a nivel mundial, lo que ye un pequeñu porcentaxe de la so diversidá; ello ye que trátase d'especies non endémiques y la so llegada foi recién. Tamién esisten 15 especies de boa, y 31 especies de Typhlopidae insectívores.

Hai más llagartos n'Australia qu'en cualesquier otru llugar del mundu, con representantes de cinco families. Esisten 114 especies de 18 xéneros de gecos, distribuyíos en tol continente. Los Pygopodidae, familia reinal de la rexón australiana, vense representaos por 34 especies d'ocho xéneros. Los Agamidae, o largartos dragón, tienen 66 especies en 13 xéneros, tales como'l moloc o Moloch horridus, el dragón Pogona barbata y el clamidosaurio de King o Clamydosaurus kingii. Hai 28 especies de varanos, saurios de la familia Varanidae, de los cualos destaca Varanus giganteus, que los sos exemplares algamen los 2 m de llargor. A lo último, esisten 359 especies de Scincidae, procedentes de 38 xéneros, que correspuenden al 50% de la fauna de llagartos d'Australia; esti grupu inclúi a los llagartos de llingua azulada.

Peces editar

 
Maccullochella peelii peelii ye'l mayor pez dulceacuícola australianu.
 
Phyllopteryx taeniolatus, rellacionáu colos caballinos de mar, ye frecuente nel sureste australianu.
 
Los tiburones de la familia Orectolobidae son capaces d'algamar los 3.2 m.

Australia alluga más de 4400 especies de pexes;[7] d'éstes, el 90% son endémiques. Sicasí, dada la escasez de ríos nel continente, namái tien 170 especies de pexes dulceacuícolas. Dos families de pexes d'agua duce son filoxenéticamente antigües: los Osteoglossidae y los Ceratodontidae, unos pexes con pulmones qu'evolucionaron primero que Gondwana se disgregara. Una de les especies de dulceacuícolas de menor tamañu del oeste australianu, el pez sacavera o Lepidogalaxias salamandroides, puede sobrevivir a la desecación braniza soterráu nel fango. Otres families que pudieron tener un orixe en Gondwana inclúin a los Retropinnidae, Galaxiidae, Aplochitonidae y Percichthyidae. Descontando estes especies de gran antigüedá, el 70% de la ictiofauna dulceacuícola australiana ye similar a la indopacífica.[8] Sicasí, la evidencia fósil indica que munches de les sos especies son magar tou bien antigües. Estes correspuenden a llamprees, pez gato, sardines, pexes arcoiris y unes 50 especies d'Eleotridae. Les especies dulceacuícolas natives inclúin al Llates calcarifer, Maccullochella peelii peeliiy a la perca dorada o Macquaria ambigua. Dos especies de tiburones d'agua duce amenaciaos tamién s'atopen na zona septentrional.

Son frecuentes cinco especies de pexes exóticos d'agua duce, como les truches marrón o Salmu trutta, de Brook o Salvelinus fontinalis y arcoiris o Oncorhynchus mykiss; el salmón atlánticu o Salmu salar y el salmón del Pacíficu Oncorhynchus tshawytscha; la perca europea; la carpa común y la Gambusia, toes elles introducíes pol home.[9] Esta postrera, la Gambusia, ye particularmente agresiva, pos ataca les aletes d'otros pexes, fechu que se rellacionó cola estinción llocal de delles especies natives en determinaes zones. La introducción de truches alóctonas tuvo un impautu bien negativu nes especies de cabeceres y desaguaes fluviales, como ye'l casu de Maccullochella macquariensis, Macquaria australasica y el xéneru Galaxes, según sobre dalgunos anuros. L'impautu de les carpes ye sobre la vexetación del cursos d'agua, polo que provoca que'l númberu d'especies de pequeñu tamañu mengüe y que la turbidez aumente.

La mayoría d'especies de pexes australianos son marinos. Los grupos de mayor interés inclúin a les moriques, Holocentridae, Syngnathinae y al xéneru Hippocampus, que los sos machos guaren los güevos nuna bolsa especializada. Hai 80 especies de meros, ente los cualos cabo destacar pexe oseu más grande del mundu, el pixín xigante o Epinephelus lanceolatus, que puede algamar los 2.7 m de llargor y los 400 kg de pesu. Los Carangidae, un grupu de 50 especies, y los Lutjanidae son esplotaos comercialmente. La Gran Barrera de Coral alluga una diversidá enorme de pexes de petón de pequeñu y medianu tamañu, como, por casu, pexes payasu o Pomacentridae, pez mariposa o Chaetodontidae, gobios, pexe globu o Tetraodontidae, Apogonidae, Labridae, Balistidae y Acanthuridae. Esisten tamién pexes venenosos, dende los okoze o Synanceia verrucosa y pexe globu al Pterois volitans, toos ellos mortales pal home. Tamién esisten once especies venenoses de rayes. La barracuda ye una de les mayores especies que viven nel petón. Magar toa esta riqueza, tán desaconseyaes les captures nesti hábitat debíu al envelenamientu por ciguatera.

Los tiburones habiten nes agües costeres y d'estuarios. Hai 166 especies pertenecientes a distintos taxones: 30 de Carcharhinidae, 32 de Scyliorhinidae, 6 d'Orectolobidae y 40 de Squalidae. Hai 3 especies de la familia Heterodontidae: un exemplu ye'l xéneru Heterodontus. En 2004, hubo 12 ataques por tiburones n'Australia, de los cualos dos tuvieron un desenllaz fatal.[10] Namái tres especies de tiburones contauten significativamente con humanos: Carcharhinus leucas, Galeocerdo cuvier y Carcharodon carcharias o gran tiburón blancu. Delles sableres australianes tán protexíes por redes contra tiburones, métodu qu'amenorgó la población de les especies inicues pal home pero tamién la de inocuas. La pesca desatamañada de tiburones menguó considerablemente'l númberu de tiburones, y delles especies tán agora amenaciaes. Una especie atopada apocayá, Megachasma pelagios foi descritu en 1998 nuna sablera del oeste australianu; poco se conoz d'esti tiburón, pero esti descubrimientu puede indicar la presencia habitual de dicha especie n'agües australianes.

Invertebraos editar

Númberu envaloráu d'especies

descrites

Númberu total envaloráu d'especies
Poríferos 1,416 ~3,500
Cnidarios 1,270 ~1,760
Platelmintos 1,506 ~10,800
Acantocéfalos 57 ~160
Nematodos 2,060 ~30,000
Moluscos 9,336 ~12,250
Anélidos 2,125 ~4,230
Onicóforos 56 ~56
Crustáceos 6,426 ~9,500
Arácnidos 5,666 ~27,960
Inseutos 58,532 ~83,860
Equinodermos 1,206 ~1,400
Otros invertebraos 2,929 ~7,230
Modificáu de: Williams et al. 2001.[1]

De les 200.000 especies animales que s'envaloren presentes n'Australia, cerca del 96% son invertebraos. Magar los datos nun son totalmente precisos, pos los catálogos nun son refechos, considérase que'l 90% de los inseutos y moluscos son endémiques.[1] Los invertebraos ocupen bona parte de los nichos ecolóxicos que sofiten l'ecosistema, yá como descomponedores, polinizadores o como sustratu del eslabón tróficu cimeru. El grupu más diversu ye'l de los inseutos, que suponen el 75% de la fauna australiana conocida. Los órdenes d'inseutos más ricos son los coleópteros, como los escarabayos, con 28.200 especies; los lepidópteros, como les caparines, con 20.816 especies; los himenópteros, como les formigues o les aviespes, con 12.781 especies; los dípteros, como les mosques y mosquitos, con 7.786 especies; los hemípteros, como los áfidos, con 5.650 especies; y los ortópteros, como los grillus y saltamontes, con 2.827 representantes .[11] Les especies introducíes tamién tienen cierta importancia, como ciertes aviespes, formigues del tipu Solenopsis invicta o Anoplolepis gracilipes o la mesma abeya melífera, que compite coles abeyes autóctones.

 
Hai 1.275 especies de formigues descrites n'Australia.[12] Estes Oecophylla smaragdina distribuyir na zona tropical y constrúin niales nes fueyes.

Australia tien una amplia variedá d'arácnidos, d'ente los que destaquen 135 especies d'arañes. Esisten dalgunes bien venenoses, como les arañes d'embudu Hexathelidae o la vilba negra Latrodectus hasselti, que les sos picadures son mortales de necesidá. Hai cientos d'especies d'ácaros. Australia tamién tien ocho especies de pseudoescorpión y nueve d'escorpión.

La clase Oligochaeta arrexunta a munches families de viérbenes acuáticos, pero namái a dos terrestres: los Enchytraeidae y los Megascolecidae. Esta postrera inclúi al mayor merucu de tierra esistente, Megascolides australis, típicu de Gippsland, Victoria, que tien una media de 80 cm de llargor, pero dalgunos exemplares algamen los 3,7 m.

 
Un pexe payasu sobre la anémona Heteractis magnifica, na Gran Barrera de Coral.

La familia Parastacidae, un grupu de crustáceos, inclúi 124 especies dulceacuícolas. Alluga a la especie de cámbaru de ríu de menor tamañu, Tenuibranchiurus glypticus, que la so llargor máximu ye de 30 mm; y a la de mayor, Astacopsis gouldi, que mide unos 76 cm de llargor y algama unos 4.5 kg de pesu. El xéneru Cherax inclúi al Cherax destructor, amás de les especies comerciales C. tenuismanus y C. quadricarinatus. Les especies del xéneru Engaeus, los cámbaros de ríu terrestres, pasen bona parte de la so esistencia en llurigues en tierra. Australia tien siete especies de Austrothelphusa, que'l so sistema de llurigues déxa-yos sobrevivir a dellos años de seca. El primitivu cámbaru de monte de Tasmania, amuesa carauterístiques d'exemplares calteníos nel rexistru fósil dataos de hai 200 millones d'años.

 
La tarántula Lycosa godeffroyi ye común n'Australia.

Una gran variedá d'invertebraos marinos atopar n'agües australianes, cola Gran Barrera de Coral como estandarte en biodiversidá. Atópense poríferos, como les esponxas marines; cnidarios como les aguamales y pólipos; ctenóforos, similares a aguamales; equinodermos como les miamies y corpuspinos y estrelles de mar; y moluscos como los cascoxues y baboses de mar, quitones, sepies, pulpos y calamares. Les especies venenoses inclúin al Chironex fleckeri, un cubozoo, al xéneru de pulpos Hapalochlaena y los conos, pertenecientes a la familia de gasterópodos Conidae, que'l so contautu produz un fallu respiratoriu y la consiguiente muerte n'humanos. Acanthaster planci, una estrella de mar, forma davezu poblaciones de baxa densidá na barrera coralina; sicasí, por causes deque conocíes, puede reproducise a gran velocidá y afectar a la comunidá coralina que la engloba. Esta proliferación supón un grave problema na dinámica del petón.

Hai munchos crustáceos únicos n'agües australianes. La clase más conocida, la Malacostraca, alluga dellos órdenes y otres categoríes taxonómiques representaos n'Australia, como los decápodos, los braquiuros, anomuros, cámbaros paguroideos, cigalas, gambes y los camarones. Los Peracarida, qu'inclúi a anfípodos y isópodos, son más diversos nes agües fríes del sureste australianu. Otros grupos zoolóxicos menos conocíos son los Remipedia, Cephalocarida, Branchiopoda, Maxillopoda (qu'inclúin a les barnaclas, copépodos y branquiuros), y los Ostrácodos. Les especies más llamatives inclúin al Pseudocarcinus gigas, el segundu decápodo de mayor tamañu conocíu, de cerca de 13 kg de pesu, y a dalgunos Nephropidae carentes de pinces, a manera de cigalas.

Impautu humanu y caltenimientu editar

 
El tiburón toru o Carcharias taurus ta bien amenaciáu na mariña esta australiana.
 
La Gran Barrera de Coral, una redolada protexida australianu

La fauna australiana interaccionó integralmente cola manera de vida de los aboríxenes australianos mientres siquier 40.000 años, yá que éstos llograron carne y pieles de los animales, según otros productos. Los vertebraos más utilizaos fueron los macrópodos, possums, foques y pardelas de picu finu. Los invertebraos emplegaos na alimentación incluyíen a inseutos, como la poliya Agrotis infusa y diversos tipos de bárabos, y a munchos tipos de moluscos. L'usu de quemes forestales pa llograr suelu agrícola y facilitar la caza tamién modificó la flora y fauna, como foi'l casu de grandes herbívoros de dieta especializada, como les aves del xéneru Genyornis.[13] Los impautos derivaos de la caza y cambéu del paisaxe per parte de los aboríxenes son aldericaos: hai quien los venceyen cola estinción de la megafauna australiana.[14]

L'impautu de los aboríxenes sobre les poblaciones d'especies natives considérase menor que'l por cuenta de los colonizadores europeos,[14] que'l so impacto nel paisaxe foi a gran escala. Tres esti fechu, la esplotación de la fauna nativa, la destrucción de hábitats y l'introducción de predadores exóticos y herbívoros competitivos condució a la estinción de 27 especies de mamíferos, 23 d'aves y 4 d'anuros. Bona parte de la fauna ta protexida por llexislación; una notable esceición son los canguros, que la so proliferación desafranada conduz a la intervención periódica per parte de les autoridaes en xeres de control demográficu. L'Acta de Proteición del Mediu Ambiente y del Caltenimientu de la Biodiversidá, de 1999, foi creada pa obligar a Australia como signatario del Conveniu de Diversidá Biolóxica de 1992. Esta acta protexe tola fauna nativa y reglamenta la investigación biolóxica conducente al llogru d'información sobre les especies amenaciaes. En cada estáu y territoriu, esiste un catálogu d'especies amenaciaes. Güei día, 380 especies animales tán clasificaes como en peligru o so amenaza según la citada acta, y otres especies tán protexíes pola llexislación estatal y territorial.[15] Polo xeneral, el catálogu completu de les especies del continente ta en procesu, un fechu importante nel caltenimientu de la diversidá australiana. En 1973, el gobiernu federal estableció l'Estudiu de Recursos Biolóxicos, que coordina la investigación en taxonomía, identificación, clasificación y distribución de flora y fauna. Esti estudiu caltién bases de datos abiertes a disposición de tolos ciudadanos.

Australia ye miembru de la Comisión Ballenera Internacional, que caltién una fuerte oposición a la pesca de ballenes; toles especies de cetáceos tán protexíes nes sos agües. Amás, Australia robló'l conveniu CITES de tráficu d'especies amenaciaes de fauna y flora. Les árees protexíes d'Australia fueron creaes pa cada estáu y terririo col fin de protexer y caltener los ecosistemes únicos del país. Estes árees protexíes inclúin parques nacionales y otres reserves, según 64 güelgues rexistraes nel Conveniu de Ramsar y 16 Patrimonios de la Humanidá. En 2002, el 10,8% (774,619.51 km²) del área terrestre d'Australia taba so dalgún réxime de proteición.[16] Les zones marines protexíes cubríen en 2002 cerca del 7% (646,000 km²) de les agües juridisccionales australianes.[17] La Gran Barrera de Coral ta xestionada pola Autoridá del Parque de la Gran Barrera de Coral, so lleis federales y estatales. Dalgunos de los sos recursos pesqueros tán yá sobreexplotados[18] y yá s'empleguen cotes máximes de pesca pa munches especies marines.

En 2001 efeutuóse una auditoría del estáu medioambiental d'Australia per parte d'investigadores independientes del gobiernu federal, concluyendo qu'ésti empioró dende l'últimu control de 1996. Esti estudiu dexó diagnosticar los problemes más acuciosos de la xestión ambiental: especialmente graves son los procesos de salinización del suelu, cambéu de les condiciones hidrolóxiques, derrompimientu escesivu, fragmentación d'ecosistemes, deficiente manexu de la redolada costera y invasión por especies alóctonas.[19]

Ver tamién editar

Referencies editar

Cites editar

  1. 1,0 1,1 1,2 Williams, J. et al. 2001. Biodiversity, Australia State of the Environment Report 2001 (Theme Report), CSIRO Publishing on behalf of the Department of the Environment and Heritage, Canberra. ISBN 0-643-06749-3 .pdf
  2. Archer, M. et al., 1985. First Mesozoic mammal from Australia-an early Cretaceous monotreme. Nature 318:363–366
  3. Godthelp, H. et al. 1992. Earliest known Australian Tertiary mammal fauna. Nature, 356:514-516
  4. Townsend, C.R. et al. 2002. The Ecology of Evolution Archiváu el 29 de payares de 2007 na Wayback Machine., in Essentials of Ecology 2nd edition. Blackwell Publishers ISBN 1-4051-0328-0
  5. Savolainen, P. et al. 2004. A detailed picture of the origin of the Australian dingo, obtained from the study of mitochondrial DNA. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. 101:12387-12390 PMID 15299143
  6. Australian Museum. 2001. Fossil history of birds: fossil history overview
  7. CSIRO. 2004. Standard Names of Australian Fish
  8. Williams, W.D. and Allen, G.R. 1987. Origins and adaptations of the fauna of inland waters. In D.W. Walton Ed. Fauna of Australia, Volume 1A. Australian Government Publishing Service, Canberra.
  9. Wager, R. and Jackson, P. 1993. The Action Plan for Australian Freshwater Fishes, Queensland Department of Primary Industries Fisheries Division ISBN 0-642-16818-0
  10. International Shark Attack File. 2005. SAF Statistics for the Worldwide Locations with the Highest Shark Attack Activity Since 1990, Florida Museum of Natural History
  11. CSIRO. Insects and their allies
  12. Shattuck, S. and Barnett, N. 2001. Australian Ants Online, CSIRO Entomology
  13. Miller, G. H. 2005. Ecosystem Collapse in Pleistocene Australia and a Human Role in Megafaunal Extinction. Science, 309:287-290 PMID 16002615
  14. 14,0 14,1 Thomson, J.M. et al. 1987. Human Exploitation of and Introductions to the Australian Fauna. In D.W. Walton Ed. Fauna of Australia, Volume 1A. Australian Government Publishing Service, Canberra.
  15. Department of the Environment and Heritage. EPBC Act List of Threatened Fauna
  16. Department of the Environment and Heritage. 2002. Summary of Terrestrial Protected Areas in Australia by Type
  17. Department of the Environment and Heritage. 2002. About the National Representative System of Marine Protected Areas (NRSMPA)
  18. Newton, G and Boshier, J, eds. 2001. Coasts and Oceans Theme Report, Australia State of the Environment Report 2001 (Theme Report), CSIRO Publishing on behalf of the Department of the Environment and Heritage, Canberra. ISBN 0-643-06749-3 .pdf
  19. Australian State of the Environment Committee. 2001. Australia State of the Environment 2001, Independent Report to the Commonwealth Minister for the Environment and Heritage. CSIRO Publishing on behalf of the Department of the Environment and Heritage ISBN 0-643-06745-0 .pdf

Referencies xenerales editar

Enllaces esternos editar

Llistáu d'enllaces en idioma inglés