Historia de Canadá

Esti artículu ye de la serie:
Historia de Norteamérica.

Historia d'América
América precolombina
Colonización d'América
Historia de Groenlandia
Historia de Canadá
Historia de los Estaos Xuníos
Historia de Méxicu

Canadá ye un país con más de 35 millones d'habitantes qu'ocupa'l norte de Norteamérica y ye el segundu país más estensu del mundu, detrás de Rusia.

Los primeros habitantes de la rexón fueron diversos pueblos provenientes de Siberia, que llegaron al traviés del estrechu de Bering, y un pocu más tarde llegaron los últimos pueblos inuit (esquimales) provenientes d'Asia. Tres la llegada de los europeos a América, otros países europeos llegaron en busca de nueves tierres. Colonos d'Inglaterra y Francia llegaron a la parte norte d'América y llucharon por caltener se ellí. Francia estableció dos colonies a principios del 1600 no que ye güei Canadá: Canadá puramente dichu (o "Québec") na marxe norte del ríu San Llorienzo, y la colonia d'Acadia (en francés Acadie), no que ye güei Nueva Brunswick y Nueva Escocia.

Dempués de delles batalles ente Francia ya Inglaterra, estes colonies fueron conquistaes polos ingleses nel sieglu XVIII. Sicasí, magar que la colonia de Acadie foi destruyida y los sos habitantes tremaos, la colonia de Québec sobrevivió con derechos reconocíos a caltener el so llinguaxe y lleis mesmu franceses, en cuenta de la fidelidá al Reinu Xuníu.

Tres la independencia d'Estaos Xuníos, los colonos ingleses que se caltuvieron lleales a la madre patria (el Reinu Xuníu) emigraron a Canadá. Al traviés de trataos coles tribus aboríxenes, los colonos estableciéronse principalmente no que ye güei Ontario.

A diferencia de los Estaos Xuníos, que llucharon pola so independencia, Canadá evolucionó de forma pacífica. Al traviés d'un tratáu aceptáu pola reina Victoria, Canadá tresformar nuna federación con autogobiernu independiente en 1867. Agora, los canadienses celebren el Día de la Reina Victoria» nel tercer llunes de mayu, n'agradecimientu y conmemoración al segundu monarca británicu de más llargu reináu (1837-1901).

Historia de Canadá antes de la conquista d'América polos europeos editar

 
Distribución de les llingües de Norteamérica poco primero de la llegada europea, que reflexa en gran midida la situación étnica, política y cultural a la llegada de los europeos.

Los primeros canadienses fueron los antepasaos de los amerindios que llegaron travesando'l estrechu de Bering antes del 20 000 e.C., mientres les últimes glaciaciones del Pleistocenu, escontra'l 8000 e.C. les tribus indies yá se partíen el territoriu del Canadá, nel nordeste micmac, beothuk, cree y ojibwa, al sur iroqueses y furones, al oeste de los Grandes Llagos los indios de les llanures (pies negros) y nel oeste tlingit, kwakiutl, haida, tsimshiam y salish (ver amerindios de Canadá pa una llista más completa).

Escontra aproximao'l 6000 e.C. travesaron l'estrechu de Bering los antepasaos de los que formaríen la cultura Dorset que foi sustituyida pol Thule (pueblu) hacia l'añu 1000 que dio como resultáu a los actuales inuit. Cristóbal Colón y los sos homes nun fueron los primeros europeos en triar América, pos hacia l'añu 1000 un marineru Viquingu, Bjarni Herjólfsson columbró Norteamérica y n'informando d'esa tierra desconocida atraxo a munchos viquingos lideraos pol fíu d'Erik el Colloráu, Leif Eriksson, qu'empecipiaron una Colonización viquinga n'América que foi abandonada escontra'l 1010 polos combates contra nativos contrarios. Hai información sobre dicha colonización en dos manuscritos de les sagues nórdiques, La saga de los groenlandeses y la Saga de Erik el Colloráu. Anque los viquingos de les colonies de Groenlandia siguieron visitando'l norte de Llabrador mientres sieglos dempués del abandonu de les sos colonies n'América en busca de madera y fierro, nun trescendió n'Europa la conocencia de la esistencia d'América. Estos son dalgunos de los nomes que los viquingos dieron a los terrenes d'América: Vinland (Tierra de vinu) que correspondía al golfu de San Llorienzo, Nueva Brunswick y Nueva Escocia, Helluland, a la isla de Baffin, Markland (Tierra de montes) correspondía al Llabrador. En 1960 afayáronse les ruines d'un campamentu viquingu pol arqueólogu Helge Ingstad en L'Anse aux Meadows, en Terranova que paez coincidir col llamáu campamentu Leifsbúðdir y que contién les ruines de trés habitáculos con capacidá pa 80 persones, una ferrería, una carpintería y dellos talleres pa reparar barcos que suman en total ocho edificios. [1][2][3]

Contautu colos europeos editar

 
Mapa español de la rexón del ríu San Llorienzo, ca. 1541.

La parte oriental del actual territoriu de Canadá foi descrita per primer vegada en 1498 pol venecianu Juan Sebastián Cabot. Poco dempués de dicha espedición empezaron a llegar al continente americanu los primeros pescadores portugueses, ingleses, franceses y españoles que s'enteraren de la bayura de bacaláu nos bancos de Terranova gracies a la espedición de Cabot, y esploráu por Jacques Cartier de 1534 a 1535, que saleó pol golfu de San Llorienzo, visitó los allugamientos de les futures Québec y Montreal, conoció les tierres y agües de la rexón polos nativos y tomó d'ellos la pallabra Canadá, pallabra algoquina que significaba aldega. En 1545, los llibros y mapes creaos polos primeros esploradores europeos empiecen a referise a esta rexón como Canadá. Los esploradores ingleses Martin Frobisher en 1576 y Henry Hudson en 1609-1610 trataron d'atopar un pasu escontra Asia.

Dende'l sieglu XVI los territorios del Canadá recibieron munches visites de pescadores dende Europa. Por casu hubo una significativa presencia vasca en Canadá. En 1631 Thomas James foi tres los pasos de Hudson de quien recibió nome la badea y escribió El peligrosu viaxe del capitán Thomas James. Tres James, l'oficial de la Marina Real británica sir William Edward Parry tomó parte en delles espediciones ente 1818 y 1824 en busca del Pasu del Noroeste, el vicealmirante británicu John Franklin dirixó tamién delles espediciones (1819, 1825, 1845) en busca de dichu paso.

Ente 1903 y 1906 l'esplorador noruegu Roald Amundsen conquistó'l despiadáu norte de Canadá y abrió el pasu del Noroeste. Mientres la Mariña Oeste de Canadá recibía la visita del capitán James Cook en 1778. El siguiente en tener contautu cola zona foi George Vancouver quien ente 1791 y 1795 esploró la zona y afayó la desaguada del ríu Belle Coola siete selmanes antes de la llegada del escocés sir Alexander Mackenzie.[1][2][4]

Esploración vasca editar

 
Principales llocalizaciones visitaes por pescadores vascos en Canadá occidental antes del sieglu XVII.

Los pescadores vascos (principalmente balleneros) empezaron a pescar nos Grandes Bancos de la mariña Atlántica nel sieglu XV. A finales del sieglu XVI yá s'establecieren 900 persones. Mientres la dómina de mayor puxanza de la pesca de ballenes, 2000 persones trabayaben cada branu. Pero la operación terminó al empiezu del sieglu XVII, una y bones los dos especies de ballenes que yeren cazaes taben cerca de la estinción, y munchos de los barcos balleneros yeren riquíos pola marina española. Los contactos ente vascos y nativos americanos algamaron cierta intensidá al puntu que s'atopen dalgunos préstamos léxicos del vascu en llingües algonquinas de la península del llabrador, y esiste evidencia abonda pa dicir que la comunicación ente vascos ya indíxenes dio llugar al surdimientu d'un pidgin mistu, conocíu usualmente como pidgin vascu-algonquino.

Nueva Francia (1604-1756) editar

El primer intentu de colonizar el Canadá fracasó en 1541. Terranova foi anexonada al Imperiu británicu por sir Humphrey Gilbert en 1583. La primer colonia permanente francesa foi la d'Acadia (Nueva Escocia) fundada en 1604 por Samuel de Champlain, siendo siguida en 1608 pola Colonia de Québec. En 1627 el cardenal Richelieu fundó una compañía por aiciones: la Compañía de los Cien Asociaos pa ser el nucleu de la civilización francesa nel Nuevu Mundu. En 1628, sir William Alexander estableció una colonia escocesa na actual Nueva Escocia. Los franceses fundaron nuevos asentamientos en Trois-Rivières en 1634 y Montreal en 1642. En 1663 sol reináu de Lluis XIV de Francia la colonia de Nueva Francia pasa a tar so l'autoridá direuta del rei, Jean-Baptiste Colbert ministru de Finances impulsó una nueva alministración pa la provincia similar a la de Francia, el comerciu de pieles en Nueva Francia foi dau como monopoliu a la Compañía de les Indies Occidentales. En 1670 fúndase la Compañía de la Badea de Hudson pa dexar al Imperiu británicu esplotar la rexón pero les sos bases cayeron ante una espedición francesa en 1686. Dende Nueva Francia mandaron delles espediciones, la de Louis Jolliet y Jacques Marquette en 1673 encargada d'esplorar el ríu Mississippi y la de René Robert Cavelier en 1682 pa tratar de llograr Louisiana. En 1689 les lluches dinástiques n'Europa provocaron l'entamu d'una guerra ente les colonies ingleses y franceses d'América que terminó en 1713 col Tratáu d'Utrecht dexando los franceses Terranova y la badea de Hudson, reteniendo la isla de Cabu Bretón y la islla del Príncipe Dubardu. El tratáu nun torgar nueves escaramuzas ente les potencies coloniales en 1744, los conflictos ente dambos llevaron a una guerra abierta ente los 2 países en 1754 nel valle del Ohio que se llegó al máximu en 1756 cola Guerra de los Siete Años.[1][2][4][5]

Guerra de los Siete Años (1756-1763) editar

La Guerra de los Siete Años consistió nuna serie de conflictos comerciales y rivalidaes coloniales ente franceses ya ingleses que dieron como resultáu una guerra qu'afectó a Europa y a les sos colonies. N'América del Norte la creciente inmigración aumentó la presión de los 400 000 colonos ingleses sobre los territorios franceses, escasamente poblaos por 70 000 colonos, pero fuertemente protexíos por fortines. Les constantes escaramuzas tresformar en 1754 nun conflictu armáu nel valle del Ohío. Primeramente Gran Bretaña sufrió una derrota en Fort Duquesne y fracasó al intentar tomar Crown Point en 1755. Contraatacar franceses tuvieron ésitu al tomar Fort William Henry, Fort George y Fort Oswego en 1756. Pero les fuercies franceses empobinaes pol Xeneral Louis-Josep de Saint-Véran, marqués de Montcalm nun tardaron en trate incapacitadas de recibir ayuda dende la metrópolis de Francia debíu al bloquéu de la Marina Real británica. Magar tol franceses llograron ganar a los ingleses en Ticonderoga en 1758. Los británicos lideraos por James Wolfe llograron ganar a les tropes del marqués de Montcalm, nes llanures de Abraham, cerca de Québec en 1759 tomando la ciudá y morriendo el marqués de Montcalm y James Wolfe na batalla. El 8 de setiembre de 1760 cai Montreal y los ingleses ocupen totalmente la colonia de Nueva Francia. El Tratáu de París (1763) del 10 de febreru de 1763 fai que Francia abandone les sos posesiones n'América del Norte sacante les islles Saint Pierre y Miquelon y calteniendo derechos de pesca nes proximidaes de Terranova. La mayoría de colonos franceses decidió permanecer en Québec magar ser una colonia inglesa.[4][5][6][7]

Historia ente los años 1764 y 1914 editar

El Canadá Británicu (1764-1867) editar

Sol gobiernu británicu la población creció rápido. Mientres la Guerra d'Independencia de los Estaos Xuníos, y terminada la guerra, miles de lleales a la corona abellugar en Canadá especialmente en Nueva Escocia, lo cual obligó a crear la colonia de Nueva Brunswick en 1784 p'afaer a los 50 000 lealistas. A la fin de la guerra en 1783 Canadá viose forzáu a vencer Michigan a los Estaos Xuníos, en 1791 estrémase'l Canadá en Superior (Ontario) ya Inferior (Québec). El deséu de munchos ciudadanos de los Estaos Xuníos d'espulsar d'América a los ingleses y la rensía que sentíen los lleales contra la nueva nación de los Estaos Xuníos pola so espulsión del suelu de les antigües Trece Colonies amenaciaben con una guerra que tuvo a puntu de producise en 1794 que finalmente s'empecipió en 1812 y terminó en 1814 cola firma del Tratáu de Gante nel 24 d'avientu de 1814. En 1818 afitárase la frontera ente Estaos Xuníos y Canadá nel paralelu 49, lo qu'obliga a Canadá a abandonar la so colonia del Red River al sur de dichu paralelu (fundada en 1812) y obliga a llevar a cabu una ocupación conxunta d'Oregón hasta la so cesión a los Estaos Xuníos en 1846. Mentanto, la esploración del territoriu sigue'l so cursu y en 1789 Alexander Mackenzie llega a la cabecera del ríu que lleva'l so nome y en 1793 llega al Pacíficu per tierra, les esploraciones llevaes a cabu por Simon Fraser y David Thompson ente otros fueron dexando conocer grandes estensiones de lo que seria la Columbia Británica. En resolviéndose los problemes ente compañíes de comerciantes de pieles en 1821 producióse la fusión ente la Compañía del Nordeste y la Compañía de la Badea de Hudson. Llegaron munchos inmigrantes dende Gran Bretaña especialmente d'Escocia a partir de 1815 y a partir del 1825 llegaron munchos del sur al traviés de la Canal del Eire que xunía los Grandes Llagos y Nueva York. En 1837 produciéronse una serie de pequeñes rebeliones :la de Louis-Joseph Papineau en Montreal y la de William Lyon Mackenzie en Toronto. Mandar a Lord Durham (John George Lambton) a solucionar esta situación y encamentó que s'aumentar l'autogobiernu y unificárase los dos Canadás, la unión facer con dificultaes y finalmente aprobóse l'aumentu del autogobiernu, dándose la mesma representación a dambos territorios na Cámara de Representantes. En 1846 decidió treslladase la llende occidental de los montes Rocosos al Pacíficu, el descubrimientu d'oru nel ríu Fraser en 1858 aguiyó la creación de la Columbia Británica. La firma del Tratáu de Reciprocidá con Estaos Xuníos (1854-1866) produció una crecedera industrial. La Guerra de Secesión de los Estaos Xuníos (1861-1865) paecía amenaciar la sobrevivencia de la Norteamérica Británica, pos se creía qu'un Norte victoriosu vengar del sofitu británicu al Sur invadiendo les colonies britániques. Eso, xuníu a motivos económicos, provocó una serie de xuntes ente políticos provinciales en Charlottetown y Québec en 1864, nel cursu de los cualos decidió crease la Confederación Canadiense que se fixo realidá en 1867 col Acta de la Norteamérica británica, xuniéndose a ella Québec, Ontario, Nueva Brunswick y Nueva Escocia. Canadá sufrió ataques de 1866 a 1870 per parte de la Hermandá Feniana, caña americana de la Hermandá Republicana Irlandesa, que buscaba camudar la política británica sobre la independencia d'Irlanda, el so primer ataque foi en Fort Eire.

Autonomía de la Confederación Canadiense (1867-1914) editar

La Confederación foi llamada Dominiu del Canadá y siguió sometida a l'autoridá absoluta de la corona británica, en 1869 producióse una rebelión encabezada por Louis Riel, en 1870 tres el fracasu de la revuelta créase la provincia de Manitoba. El primer ministru, sir John Alexander Macdonald escoyíu en 1867 gobernaba según el censu de 1871 sobre 3,7 millones d'habitantes, de los que les 3/4 yeren población rural, Macdonald estendió Canadá añader la Columbia Británica el 20 de xunetu de 1871 cola condición de qu'en 10 años la Canadian Pacific Railway llograría que'l ferrocarril travesara la provincia, la islla del Príncipe Dubardu xunir a la Confederación en 1873. Macdonald foi vencíu polos lliberales lideraos por Alexander Mackenzie (políticu) pero gracies a la crisis económica foi reelixíu en 1878. El ferrocarril transcontinental terminar en 1885, lo que provocó una rebelión en Saskatchewan liderada por Louis Riel que non tardientu en ser encalorada, los primeros servicios transcontinentales empezaron en 1886. Sir John Alexander Macdonald morrió nel 6 de xunu de 1891 dexando ensin un líder eficaz a los conservadores, les eleiciones de 1896 fueron ganaes polos lliberales encabezaos pol abogáu francocanadiense Wilfrid Laurier, tamién en 1896 producióse una fiebre del oru nel Yukón al afayase oru nel ríu Klondike. Canadá tuvo una participación simbólica na Guerra de los Bóers, en 1905 Alberta y Saskatchewan convertir en provincies en 1912-1914 les compañíes petrolíferes empezaron a estrayer petroleu de Alberta. En 1911 nomóse nuevu primer ministru al conservador sir Robert Laird Borden, mientres el so mandatu la inmigración añal aumentó hasta les 400 000 persones. A partir de 1914 nueves cepes más resistentes de trigu dexaron a Canadá ser unu de los mayores esportadores de trigu.[2][4][5][7][8]

Canadá nes guerres mundiales y el periodu d'enteguerres (1914-1945) editar

Canadá na Primer Guerra Mundial (1914-1918) editar

El primer ministru conservador, sir Robert Laird Borden, respondió a la guerra n'Europa movilizando a cientos de miles de voluntarios, pos de los ocho millones d'habitantes 620 000 partieron a la guerra, morriendo nella 57 000 soldaos. Tropes canadienses fueron esplegaes en Rusia, Gran Bretaña, Francia, Tesalónica, Mesopotamia y Palestina. Terranova contribuyó con 12 000 homes, de los que morrieron 1000, y que fueron destinaos a Escocia, Bélxica, Francia y Galípoli. Tropes canadienses estremar mientres la batalla pola cresta de Vimy al tomar la llomba'l 15 d'abril de 1917 y na tercer batalla de Ypres al tomar la ciudá de Passchendaele el 30 d'ochobre de 1917. Les tropes canadienses tuvieron baxu mandu británicu y formaes por voluntarios hasta 1917 en que se punxeron so mandu canadiense y empezóse a llamar a files, lo que motivó protestes n'especial ente los francocanadienses, eso motivó disturbios en Québec que se saldaron con cuatro muertos cuando les tropes abrieron fueu. El 18 d'agostu de 1918 tropes canadienses y australianes abrieron pasu ente les llinies enemigues cerca d'Amiens, obligando a los soldaos alemanes a recular hasta Mons onde'l 11 de payares de 1918 rindiríase l'exércitu d'Alemaña terminando cola Primer Guerra Mundial. Mientres la guerra Canadá tamién contribuyó con 30 000 mules y caballos a la Caballería aliada, un total de 556 barcos mercantes salieron del puertu de Halifax (Nueva Escocia) camín de Gran Bretaña y Canadá gastó 1670 millones de dólares.

Canadá mientres el periodu de Enteguerres (1919-1938) editar

La década del 1920 foi de gran prosperidá pal Canadá'l primer ministru lliberal William Lyon Mackenzie King esforciar en consiguir que'l Canadá llograra'l mesmu autogobiernu que Gran Bretaña, lo cual reconocióse na Conferencia Imperial de 1929, siendo confirmáu pol Parllamentu británicu nel Estatutu de Westminster 1931. La Gran Depresión de 1929 ciñu descomanadamente a Canadá, impulsada pol colapsu del mercáu del trigu, pos la cayida del apreció del trigu fixo más baratu mercalo a Arxentina, Australia o la Xunión Soviética, esto provocó la victoria del conservador Richard B. Bennett en 1930, el productu nacional brutu baxu de 6100 millones de dólares en 1929 a 3500 millones en 1933, la producción industrial baxó a la metá nel mesmu periodu y en 1933 el 20 % de la población activa taba desemplegada, mientres esi tiempu les peores situaciones vivir nes Praderíes onde en 1931 vientos huracanados arrincaron la capa superficial del suelu, en 1932 una plaga de llagostes taramio les colleches y 1933 señalo l'entamu d'una dómina de males colleches por culpa del clima, eso provoca la fundación del Cooperative Commonwealth Federation (CCF) que más tarde se tresformaría nel New Democratic Party el partíu socialista de Canadá. Los lliberales llograron una victoria aplastante en 1935 y William Lyon Mackenzie King volvió ser primer ministru. Magar siguir una política aislacionista mientres la década de 1930 Canadá xunir a Gran Bretaña al declarar la guerra escontra Alemaña el 10 de setiembre de 1939.

Canadá mientres la Segunda Guerra Mundial (1939-1945) editar

De primeres de la guerra l'exércitu canadianu constaba de 4500 soldaos y 51 000 reservistas ensin equipu modernu, l'Aviación Real del Canadá constaba de 20 escuadrones d'aviones modernos y la Marina Real de Canadá tenía 6 destructores y munchos barcos más pequeños, les fuercies armaes canadienses fueron rápido a ayudar a Gran Bretaña, n'avientu de 1939 les primeres tropes yá taben en ruta, mientres 250 000 canadienses apuntábense como voluntarios nel exércitu, Canadá punxo la so marina al servició de la Gran Bretaña y mandu 10 escuadrones de caces antes del fin de 1940 que tomaron parte na batalla d'Inglaterra, siendo'l principal sofitu de Gran Bretaña hasta la intervención de los Estaos Xuníos en 1941. El puertu de Halifax (Nueva Escocia) foi'l principal puntu de creación de convóis pa la peligrosa travesía del Atlánticu, mientres tola batalla del Atlánticu la Marina Real Canadiense y la marina mercante canadiense fueron cruciales pa la victoria aliada. La Marina Real Canadiense llegó a enrolar a la fin de la guerra a 106 500 marineros que teníen 471 naves de guerra, la marina real fundió 28 submarinos enemigos y munchos barcos enemigos, perdiendo 24 naves y 2000 marinos, 12 000 canadienses sirvieron na marina mercante de los que morrieron 1600.

En payares de 1941 Canadá mandó 1975 soldaos a Ḥong Kong, el 7 d'avientu de 1941 Xapón entró na guerra y el 8 d'avientu Hong Kong, foi atacáu y viose forzáu a rindise'l 25 d'avientu, morriendo 290 canadienses mientres los combates y otros 300 antes del final de la guerra.

El 19 d'agostu de 1942 tropes canadienses con sofitu de comandos británicos tomaron parte na batalla de Dieppe, l'asaltu foi un fracasu por cuenta de la resistencia alemana y de Dieppe (Sena Marítimu) solo volvieron a Gran Bretaña 2110 de los 5000 canadienses que participaron. Canadá contribuyó con 300 bombarderos pesaos a los bombardeos sobre Europa.

De 1939 a 1945 l'Aviación Real del Canadá enroló a 249 000 homes y entamó 86 escuadrones, d'ellos 47 nel estranxeru y perdió en combate a 17 000 homes. N'abril de 1942 el gobiernu federal entamó un referendu pa dexar el reclutamiento forzosu que foi aprobáu magar munchos votos en contra de los francocanadienses, unu de los que s'opunxeron al reclutamiento forzosu foi Pierre Elliott Trudeau que sería primer ministru del Canadá.

Nun foi precisu llevar a cabu l'allistamientu forzosu hasta payares de 1944, en 1944-1945 se reclutó a 29 000 soldaos polo que'l gruesu del exércitu canadianu tuvo formáu por voluntarios. En 1943 1,5 millones de canadienses trabayaben nes fábriques de municiones lo que-yos dexó terminar de recuperase de los efeutos de la Gran Depresión. Tropes canadienses tomaron parte na invasión de Sicilia y tomaron parte na invasión d'Italia en setiembre de 1943, n'avientu les tropes canadienses tomen Ortona al sur del Adriáticu nuna batalla casa por casa. En 1944 Canadá reforzó les sos tropes n'Italia y creo el 1ᵘ Cuerpu d'Exércitu Canadianu, tropes canadienses rompieron la llinia Hitler al sur de Roma y la llinia Gótica más al norte. En febreru de 1945 el 1ᵘ Cuerpu d'Exércitu Canadianu mover al noroeste d'Europa, 93 000 canadienses sirvieron n'Italia y 5300 morrieron nella.

Canadá tuvo un papel importante nel día D el 6 de xunu de 1944, pos como parte de la batalla de Normandía 14 000 canadienses asaltaron y ocuparon la sablera de Juno, la Marina Real Canadiense sostuvo'l desembarcu con 110 naves y 10 000 marinos y l'Aviación Real del Canadá contribuyo con 15 escuadrones de caces y cazabombarderos tamién hubo canadienses ente los paracaidistes que se llanzaron al este de les cabeces de desembarcu, morrieron 359 canadienses mientres esta batalla. Nel 16 de xunetu, tropes canadienses contribuyeron na conquista de Caen y tomaron parte na batalla por Falaise en que con un movimientu de pinza colos franceses y estauxunidenses llogrando arrodiar a gran parte de les tropes alemanes na bolsa de Falaise y faer que se rindieren nel 21 d'agostu.

En setiembre de 1944 tropes canadienses dirixir al norte y conquistaron Boulogne-sur-Mer y Calais, n'abril de 1945 tropes canadienses lliberaron gran parte de Bélxica, el 5 de mayu Oldenburg nel norte d'Alemaña foi ocupada por tropes canadienses. La guerra n'Europa terminó'l 8 de mayu de 1945 cola victoria de los aliaos. Frente a l'amenaza del Xapón, Canadá respondió col esplegue de 30 000 soldaos, 14 escuadrones d'aviación y 20 naves de guerra na Columbia Británica. Canadá cooperó colos Estaos Xuníos pa espulsar a los xaponeses de les Aleutianes, antes de la rindición de Xapón el 14 d'agostu de 1945 un cruceru canadiense'l NCSM Uganda tomó parte nes batalles del Pacíficu, diez escuadrones tresportaron suministros na India y Birmania y especialistes en comunicaciones sirvieron n'Australia.

Mientres la guerra miles de canadienses d'orixe xaponés (15 000-22 000) fueron internaos n'especial los que vivíen na Columbia Británica y los sos bienes fueron puyaos, en 1945 dióse-yos a escoyer ente instalase al este de los montes Rocosos o ser deportaos a Xapón, 10 000 decidir pola espulsión y cuando nel 1947 el gobiernu canadiense cambéu d'idea la inmensa mayoría de los 4000 deportaos escoyó nun volver a Canadá. 731 000 canadienses sirvieron nel exércitu de los que 16 000 formaron parte de les fuercies d'ocupación d'Alemaña. Canadá perdió a 23 000 soldaos del so exércitu, 17 000 de la so aviación, 2000 de la so marina y 1600 de la so marina mercante sobre un total de 43 600 a los qu'hai que sumar 700 muertos de Terranova.[2][4][5][7][8]

Canadá dende'l final de la Segunda Guerra Mundial editar

Canadá ente los años 1945 y 1960 editar

Afayáronse nuevos depósitos de petroleu en Alberta y nueves reserves de mineral de fierro en Ungava al norte de Québec mientres la década de 1940. Na década siguiente los recursos d'uraniu desenvolver nel norte d'Ontario y constrúyense centrales enerxétiques por tol país. Dempués de les eleiciones de 1948 William Lyon Mackenzie King en siendo primer ministru 22 años foi sustituyíu pol lliberal Louis St. Laurent. En 1949 Terranova y Llabrador xunir a la Confederación Canadiense. Mientres 1950-1960 doblóse la población llegando a los 18 millones d'habitantes en gran parte gracies a los 1,5 millones d'inmigrantes que llegaron, na so mayoría europeos. En 1949 Canadá ingresó na OTAN. Canadá lluchó na Guerra de Corea (1950-1953) baxu mandatu de la ONX. En 1951 tropes canadienses fueron mandaes a Europa. Canadá tuvo un papel activu na creación de la Fuercies de Paz de la ONX en 1956 tres la Guerra del Sinaí al presentar el ministru d'asuntos esteriores de Canadá Lester Bowles Pearson ante l'Asamblea Xeneral de la ONX la propuesta de mandar un contingente de paz pa solucionar el conflictu. La eleición del conservador John George Diefenbaker en 1957 foi siguida d'una victoria aplastante en 1958 tres unes eleiciones antemanaes. En 1960 los lliberales ganaron per primer vegada les eleiciones provinciales de Québec siendo escoyíu Jean Lesage como gobernador.[1][2][4]

Canadá ente los años 1960 y 1981 editar

Les eleiciones de 1962 vieron un retrocesu de los conservadores y en 1963 John George Diefenbaker foi derrotáu y sustituyíu pol lliberal Lester B. Pearson, que gobernó en minoría, mientres la década de 1960 vivióse una puxanza del independentismu en Québec que se tradució na creación del radical Front de libération du Québec (FLQ) sofitáu por Francia y el moderáu Parti Québécois (PQ) fundáu en 1968 sol mandu de René Lévesque. Les eleiciones de 1965 nun llograron esclariar la situación política. Celebróse la Esposición Universal de Montreal 1967 esi mesmu añu'l presidente francés Charles de Gaulle visitó Québec dando sofitu a los independentistes. Les eleiciones de 1968 fueron ganaes pol lliberal Pierre Elliott Trudeau, en 1969 aprobóse la Llei del Idioma Oficial qu'establez la igualdá ente'l francés y l'inglés en toa actividá gubernamental. N'abril de 1970 les eleiciones en Québec refundiaron un 24 % de votos independentistes y una mayoría absoluta del Partíu Lliberal de Canadá. N'ochobre de 1970 el Front de libération du Québec secuestru al diplomáticu británicu James Cross y al Ministru de Trabayu de Québec, Pierre Laporte provocando la Crisis d'ochobre, el gobiernu federal declaro la llei marcial (que taría vixente en Québec hasta abril de 1971) y se ilegalizo al FLQ, Pierre Laporte foi asesináu y James Cross foi lliberáu de mientres los terroristes fuxíen n'avión a Cuba. Tres les eleiciones de 1972 el Partíu Lliberal de Canadá sigue nel poder anque ensin mayoría absoluta. Les eleiciones de Québec d'ochobre de 1973 dieron el trunfu al lliberal Robert Bourassa. Los lliberales recuperaron la mayoría absoluta nes eleiciones antemanaes de xunetu de 1974. Les eleiciones en Québec del 15 d'abril de 1979 dieron un gran trunfu al Parti Québécois de René Lévesque. Nes eleiciones del 22 de mayu de 1979 trunfó'l Partíu Conservador Progresista de Canadá de Joe Clark. Nes eleiciones del 18 de febreru de 1980 el Partíu Lliberal de Canadá llogró una gran victoria y Pierre Elliott Trudeau recuperó'l cargu de primer ministru, el 20 de mayu de 1980 votar en referendu la opción d'axustar una "soberanía acomuñada" pa Québec que solo collechó un 40 % de votos a favor, eso nun evito que les eleiciones d'abril de 1981 en Québec fueren ganaes pol Parti Québécois.[1][2][4][5]

Canadá ente los años 1982 y 1992 editar

En 1981 el Parllamentu ellaboro una nueva Constitución que foi proclamada en Ottawa el 17 d'abril de 1982 pola reina Sabela II del Reinu Xuníu, pero Québec nun ratifico la nueva constitución. Por cuenta de la crisis económica Pierre Elliott Trudeau dimitió en 1984 siendo sustituyíu por John Napier Turner, la continuación de la crisis económica llevó al Partíu Conservador Progresista de Canadá a una victoria avasalladora nes eleiciones de setiembre de 1984 siendo'l nuevu primer ministru Brian Mulroney. Pa resolver la crisis constitucional axuntáronse'l gobernadores de toles provincies y roblaron el Alcuerdu del Llagu Meech el 3 de xunetu de 1987 pol que Québec xunir a la constitución de 1982 como "sociedá distinta", Canadá robló'l Tratáu de Llibre Comerciu d'América del Norte con Estaos Xuníos en 1988 qu'incluyía la supresión de les tarifes aduaneres en 1998 como pasu previu pa llograr la unión económica. Les eleiciones de payares de 1989 fueron ganaes polos conservadores y el tratáu de llibre comerció foi ratificáu pol Parllamentu en xineru de 1989. Pero los problemes constitucionales calteníense pos nel 29 de xunu de 1990 Nueva Brunswick, Manitoba y Terranova negar a ratificar el Alcuerdu del Llagu Meech que quedó en suspensu. Eso forzó a una nueva reforma constitucional pa responder a les aspiraciones de toles provincies que se concretó nel Alcuerdu de Charlottetown el 22 d'agostu de 1992, que fíxose pasar por referendu el 26 d'ochobre de 1992 siendo refugáu al llograr solo'l 42 % de votos a favor y llogrando el refugu de seis provincies, tamién n'ochobre roblóse l'ampliación del Tratáu de Llibre Comerciu d'América del Norte a Méxicu. En mayu de 1992 aprobóse una decisión gubernamental pa crear nos Territorios del Noroeste un espaciu con gobiernu propiu pa los Inuit.[1][2][4][5]

Canadá ente los años 1992 a 1999 editar

En febreru de 1993 por cuenta de un amiestu de problemes económicos y discordia política Brian Mulroney dimitió y foi sustituyíu como Primer Ministru y xefe del Partíu Conservador Progresista de Canadá por Kim Campbell el 13 de xunu de 1993, siendo la primer muyer n'ocupar el cargu de primer Ministra de Canadá. Nes eleiciones xenerales del 25 d'ochobre de 1999, el Partíu Lliberal de Canadá llogró una victoria increíble (el gobernante Partíu Conservador Progresista de Canadá pasó de 153 a 2 escaños) eso dexó al lliberal Jean Chrétien tomar les riendes del gobiernu. Mientres la década de 1990 tropes canadienses formaron parte de munches misiones de les Fuercies de Paz de la ONX, en Sáḥara Occidental, Camboya, l'antigua Yugoslavia, Haití, Timor Oriental y Sierra Lleona, mientres la misión de la ONX en Somalia en 1993 soldaos canadienses torturaron hasta la muerte al adolescente somalín Shidane Arone produciendo'l Asuntu de Somalia que dio como resultáu la disolución del reximientu d'élite del Canadian Airbone Regiment y estropiando la reputación del exércitu canadianu. Les eleiciones de Québec en setiembre de 1994 dieron la victoria al Parti Québécois eso dexó-yos llevar a cabu un nuevu referendu sobre la independencia de Québec en 1995 que perdió por una diferencia del 1,12 % (50 000 votos) y rexistró un 93 % de participación. Tamién en 1995 hubo un enfrentamientu pesqueru con España y la Xunión Europea por causa de los derechos de pesca del fleten negru n'agües del Atlánticu Noroccidental, un conflictu que se saldó con una revisión de les cuotes de pesca y la retirada d'una llei que daba a Canadá xurisdicción más allá de les 200 milles. Les eleiciones nacionales de 1997 dieron como ganador a Jean Chrétien y el Partíu Lliberal de Canadá. En xineru de 1998 una torbonada d'agua xelada en Ontario, sureste de Québec y Nueva Brunswick dexó ensin lluz a mamplén de miles de llares, provocó 15 muertos, miles de damnificados y atayó los servicios públicos na peor catástrofe natural de la historia de Canadá. A pidimientu del gobiernu federal el Tribunal Supremu dictaminó nel 19 d'agostu de 1998 que al nun ser una colonia nin tar militarmente ocupáu Québec nun puede declarar unilateralmente la so independencia, pero'l dictame añadió que si ante una entruga inequívoca la mayoría de quebequeses pronunciábase a favor de la independencia'l restu de Canadá taría obligáu a axustar con Québec. Nes eleiciones en Québec del 30 de payares de 1998 venció'l Parti Québécois de Lucien Bouchard. El 1 d'abril de 1999 entró en funciones el gobiernu d'un nuevu territoriu del Canadá, Nunavut.

Bibliografía editar

  • The Dictionary of Canadian Biography(1966-2006), thousands of scholarly biographies of those who died by 1930
  • Bliss, Michi thomas is here, thomas is trying to read polish, he thinks, but thomas doesnt know whats going on, can someone explain whats going on to thomas? mael. Northern Enterprise: Five Centuries of Canadian Business. Toronto: McClelland and Stewart, 1987.
  • Brune, Nick and Alastair Sweeny. History of Canada Online. Waterloo: Northern Blue Publishing, 2005.
  • J.M. Bumsted. The Peoples of buceta racada
  • A Pre-Confederation History; and The Peoples of Canada: A Post-Confederation History. Toronto: Oxford University Press, 2004.
  • Margaret Conrad and Alvin Finkel. Canada: A National History. Toronto: Pearson Education Canada, 2003.
  • Margaret Conrad and Alvin Finkel, eds. Foundations: Readings in Post-Confederation Canadian History. and Nation and Society: Readings in Post-Confederation Canadian History. Toronto: Pearson Longman, 2004. articles by scholars
  • Gerald Hallowell, ed. The Oxford Companion to Canadian History (2004) 1650 short entries
  • Desmond Morton. Working People: An Illustrated History of the Canadian Labour Movement (1999)
  • James C. Marsh, ed. The Canadian Encyclopedia 4 vol 1985; also cd-rom editions
  • Norrie K. H. and Owram Doug. A History of the Canadian Economy, 1991* Kenneth G. Pryke and Walter C. Soderlund, eds. Profiles of Canada. Toronto: Canadian Scholars' Press, 2003. 3rd edition.
  • M. Brook Taylor ed. Canadian History: A Reader's Guide. Vol. 1. Doug Owram, ed. Canadian History: A Reader's Guide. Vol. 2. Toronto: 1994. historiography
  • Statistics Canada. Historical Statistics of Canada. 2d ed., Ottawa: Statistics Canada, 1983.
  • Canadawiki features hundreds of stories from Canadian History as well as a detailed timeline of Canadian History.
  • Bliss, Michael. Northern Enterprise: Five Centuries of Canadian Business. Toronto: McClelland and Stewart, 1987.
  • Thomas Thorner with Thor Frohn-Nielsen, eds. "A Few Acres of Snow": Documents in Pre-Confederation Canadian History, and "A Country Nourished on Self-Doubt": Documents on Post-Confederation Canadian History, 2nd ed. Peterborough, Ont.: Broadview Press, 2003.
  • Mason Wade, The French Canadians, 1760-1945 (1955) 2 vol
  • Maura, Juan Francisco. “Sobre l'orixe hispánicu del nome ‘Canadá'”. Lemir (Revista de lliteratura medieval y del Renacimientu) 20 (2016): 17-52.  http://parnaseo.uv.es/Lemir/Revista/Revista20/02_Maura_Juan.pdf
  • Terence Allan Crowley; Murphy, Rai (1993). The Essentials of Canadian History: Pre-colonization to 1867--the Beginning of a Nation. Research & Education Assoc. ISBN 978-0-7386-7144-4.
  • Roger Y. Riendeau (2007). A Brief History of Canada. Infobase Publishing. ISBN 978-1-4381-0822-3.
  • Lorry William Felske; Beverly Jean Rasporich (2004). Challenging Frontiers : the Canadian West. University of Calgary Press. ISBN 978-1-55238-140-3.
  • R. D. Francis; Richard Jones; Donald B. Smith (2009). Journeys: A History of Canada. Cengage Learning. ISBN 978-0-17-644244-6.
  • Lower, Arthur R. M. (1958). Canadians in the Making: A Social History of Canada. Longmans, Green.
  • Lower, Arthur R. M. (1957). Colony to Nation: a History of Canada. With maps by T. W. McLean. Third ed. Toronto, Ont.: Longmans, Green & Co. xxxii, 600 p., ill.
  • L. Ian MacDonald (1984). From Bourassa to Bourassa: a Pivotal Decade [i.e. the years 1976-1984] in Canadian History. [S.l.]: Harvest House. 324 p., ill. with b&w port. photos. ISBN 0-88772-029-3 pbk
  • Desmond Morton (2001). A short history of Canada. McClelland & Stewart Limited. ISBN 978-0-7710-6509-5.
  • Desmond Morton (1999). A Military History of Canada : from Champlain to Kosovo. McClelland & Stewart Limited. ISBN 978-0-7710-6514-9.
  • Martin Brook Taylor; Douglas Owram (1994). Canadian History: A Reader's Guide : Beginnings to Confederation. University of Toronto Press. ISBN 978-0-8020-6826-2.
  • Martin Brook Taylor; Douglas Owram (1994). Canadian history. 2. Confederation to the present. University of Toronto Press. ISBN 978-0-8020-7676-2.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 (2005) Canadá, Guíes Océanu. Editorial Océanu. ISBN 84-494-1123-8.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 2,7 (2004) Guía de los países y territorios del mundu. Editorial Síntesis. ISBN 84-9756-261-5.
  3. Diamond, Jared (2006). Por qué unes sociedaes perduren y otres sumen. Random House Mondadori. ISBN 84-8306-648-3.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 4,5 4,6 4,7 (1999) Diccionario Salvat : Historia de los países del mundu. Salvat Editores. ISBN 84-345-6650-8.
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 5,4 5,5 (1997) Atles Históricu Universal. Plaza & Janés. ISBN 84-01-62076-7.
  6. (1986) Atles Históricu Mundial. Ediciones Ismu.
  7. 7,0 7,1 7,2 (1998) Gran Atles Históricu Planeta. Editorial Planeta. ISBN 84-08-46251-2.
  8. 8,0 8,1 Pastor Bodner, Isabel; Pérez Pastor, Inés (1992). Cronología Universal Espasa. Espasa Calpe. ISBN 84-239-9242-X.

Enllaces esternos editar

Gobiernu de Canadá
Otros