Frente del Mediterraneu na Segunda Guerra Mundial

Plantía:Campaña Frentes d'EuropaPlantía:Campaña Frente del Mediterraneu

Frente del Mediterraneu
Parte de Segunda Guerra Mundial
Fecha 10 xunu 1940 → 2 mayu 1945
Llugar Europa Meridional, Oriente Mediu, Cuernu d'África y África del Norte (Eritrea, Xibuti, Somalia y Etiopía)
Coordenaes 40°N 20°E / 40°N 20°E / 40; 20
Resultáu Victoria aliada
Belixerantes
Fuercies de la Exa:
Bandera d'Alemaña Alemaña
Bandera d'Italia Reinu d'Italia
Bandera de Bulgaria Reinu de Bulgaria
Bandera de Croacia Croacia
Francia de Vichy
Fuercies de la Exa Otros
Aliaos:
Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu
Estaos Xuníos
Bandera de Francia Francia llibre
Canadá
Bandera de Polonia Polonia
Bandera de Grecia Reinu de Grecia
Bandera de Australia Australia
Bandera de Nueva Zelanda Nueva Zelanda
Bandera de Brasil Brasil
Reinu de Yugoslavia
Partisanos yugoslavos
Bandera de India India Británica
Bandera de Sudáfrica Unión Sudafricana
Otros
Comandantes
Bandera d'Alemaña Hans-Jürgen von Arnim
Bandera d'Alemaña Johannes Blaskowitz
Bandera d'Alemaña Walther von Brauchitsch
Bandera d'Alemaña Albert Kesselring
Bandera d'Alemaña Walter Kuntze
Bandera d'Alemaña Wilhelm List
Bandera d'Alemaña Alexander Löhr
Bandera d'Alemaña Erwin Rommel
Bandera d'Alemaña Kurt Student
Bandera d'Alemaña Heinrich von Vietinghoff
Bandera d'Alemaña Maximilian von Weichs
François Darlan
Bandera d'Italia Ugo Cavallero
Bandera d'Italia Rodolfo Graziani
Bandera d'Italia Giovanni Messe
Bandera d'Italia Arturo Riccardi
Bandera de Grecia Alexander Papagos
Mark Wayne Clark
Jacob Devers
Dwight Eisenhower
Bandera de Francia Jean de Lattre de Tassigny
Bandera de Francia Philippe Leclerc de Hauteclocque
Bandera del Reinu Xuníu Harold Alexander
Bandera del Reinu Xuníu Claude Auchinleck
Bandera del Reinu Xuníu Andrew Cunningham
Bandera del Reinu Xuníu Bernard Freyberg
Bandera del Reinu Xuníu Bernard Montgomery
Bandera del Reinu Xuníu Archibald Wavell
Bandera del Reinu Xuníu Henry Maitland Wilson
Dušan Simović
Josip Broz Tito
Fuercies en combate
(1940) 145.000
(1945) 700.000
(1940) 205.000
(1945) 400.000
Baxes
250.000 320.000
[editar datos en Wikidata]

Mientres la Segunda Guerra Mundial, el Frente del Mediterraneu cubrió la llucha ente les potencies aliaes y les Fuercies de la Exa por consiguir el dominiu del mar Mediterraneu y de los países riberanos. Los combates ente la Italia fascista de Benito Mussolini (sofitada pola Luftwaffe y los submarinos alemanes d'Adolf Hitler) contra la Royal Navy y la RAF (reforzada a partir de 1942 por Estaos Xuníos), caracterizaron el frente naval del Mediterraneu. Nel sur d'Europa, les campañes fallíes italianes nos Balcanes, motivaron una intervención alemana que concluyó cola subyugación del Reinu de Yugoslavia y el Reinu de Grecia. Nel norte d'África'l alemanes del Afrika Korps y los sos aliaos italianos enfrentar a los británicos pol control de la Libia Italiana y el Reinu d'Exiptu. La guerra de partisanos en Yugoslavia y Grecia, la conquista aliada d'África del Norte y la consecuente invasión del Reinu d'Italia en 1943, completen esti frente de la guerra que tuvo una importancia primordial pa Italia y el Reinu Xuníu pero muncha menor p'Alemaña o Estaos Xuníos.

Les lluches llibraes nel Sur d'Europa, el Norte d'África y el Mar Mediterraneu mientres la Segunda Guerra Mundial pueden estremase en seis campañes:

Los países qu'unviaron cantidaes importantes de los sos exércitos a esti frente fueron: Alemaña, Estaos Xuníos, Francia (Francia Llibre y Francia de Vichy), Reinu Xuníu (incluyendo a los sos aliaos de la Commonwealth: Australia, Nueva Zelanda, Unión Sudafricana, Canadá y India Británica), Reinu d'Italia, Polonia y la . Los partisanos y guerrilleros del Reinu de Grecia y el Reinu de Yugoslavia enfrentar a les tropes de les fuercies de la Exa, incluyendo del estáu títere de Croacia, en términos similares a los d'un exércitu entamáu. Tropes de Brasil y otros países aliaos tamién participaron, magar les sos contribuciones nun fueron determinantes. Anque parte de la llucha llevar a cabu na Albania Italiana, Arxelia Francesa, el Reinu d'Exiptu, Libia Italiana, Protectoráu Francés de Marruecos y Túnez Francés, les tropes d'estos países nun combatieron o'l so sofitu foi esporádicu o incontinuo.

Oríxenes editar

Mientres la Primer Guerra Mundial, el Reinu d'Italia xunir a la Entente Cordiale contra l'Imperiu Alemán y l'Imperiu Austrohúngaru, cola promesa del Reinu Xuníu d'apurri-y les mariñes occidentales de los Balcanes. Al concluyir la guerra, Italia reclamó la so delda, pero recibió, un minúsculu territoriu alredor de la ciudá de Trieste, Friuli Oriental y el Trentín-Altu Adigio en comparanza a lo que naguaba. Italia perdiera cuasi mediu millón d'homes na guerra y nun llograra nengún beneficiu por eso. Un débil gobiernu italianu, que nun pudo enfrentar a los veteranos de guerra que protestaben diariamente nes cais, y una grave crisis económica, convirtieron a Italia n'unu de los países más atrasaos d'Europa, incluyendo al so exércitu, factor que-y traería problemes na Segunda Guerra Mundial.

N'ochobre de 1922, Benito Mussolini coló xunto con aproximao 10 mil camises negres escontra Roma, amedranando al rei Víctor Manuel III, que lo nomó primer ministru.

Darréu, Mussolini empezó a buscar colonies nel Norte d'África y los Balcanes; sicasí, dándose cuenta de la so propia debilidá económica y militar, decidió empezar un periodu de rearmamientu y industrialización que tendría de concluyir por 1945.

La llegada de Hitler al poder n'Alemaña, forzó la marcha d'Italia, que s'entainó a ocupar Abisinia en 1936 y el Reinu d'Albania en 1939. Mussolini consciente de que nun diba poder competir nuna futura guerra, avisó-y a Hitler de los sos deseos de caltener la neutralidá del Reinu d'Italia.

La Invasión de Polonia y la Batalla de Francia, ganaes per Alemaña, camudaron la opinión de Mussolini, que decidió declarar la guerra a los aliaos el 20 de xunu de 1940, llanzando una invasión al sur de Francia que fracasó. Esti revés, nun alterió al líder italianu, yá que consideró que yera cuestión de selmanes por que Gran Bretaña cayera tamién y entós toles sos posesiones coloniales seríen presa fácil.

Magar el Reinu Xuníu nun foi tomáu, el teatru européu estabilizóse y Mussolini esvió la so atención escontra'l Norte d'África.

Campaña n'África del Norte editar

Al empecipiase la guerra, Italia atacó a les colonies anglu-franceses n'África Oriental, operación que foi un fracasu. A pesar d'esta derrota, Mussolini siguía empeñáu n'apoderase d'Exiptu y los pozos petrolíferos del Mediu Oriente, polo qu'unvió al Reinu d'Exiptu, el 13 de setiembre de 1940, una fuercia de 200 mil homes dende la Libia Italiana, entós daquella una colonia italiana. Dempués d'avanzar menos de 65 quilómetros dientro d'Exiptu, los italianos atrincherar nuna llinia defensiva en Sidi Barrani.

L'exércitu británicu conformáu por: británicos, australianos ya indios, nun pasaben de 35 mil homes, pero teníen una cantidá mayor de tanques, qu'amás, yeren más avanzaos que los blindaos italianos. El 8 d'avientu los tanques británicos pasaron ente los puntos débiles de la llinia defensiva de Sidi Barrani y dempués d'aisllar campamentu tres campamentu, fueron destruyéndolos (vease Operación Compass). La derrota italiana foi apolmonante, un xeneral morrió y 38 mil soldaos italianos rindiéronse, sicasí, les coses diben empiorar entá más pal exércitu de Mussolini.

La retirada italiana, dafechu desordenada, escapó al oeste pero tomó la ruta de la mariña p'alloñar del desiertu abiertu del sur, terrén indiscutible de los tanques. El Xeneral Archibald Percival Wavell tomó la ruta del sur y cerca de Beda Fomm cortó la retirada italiana, prindando cerca de 130 mil italianos.

La derrota afaró la moral italiana y Mussolini pidió ayuda a Hitler pa espulsar a les tropes aliaes qu'en cualquier momentu podríen atacar el Túnez Francés y dellí saltar a Italia. Hitler respondió unviando a Erwin Rommel, darréu moteyáu'l Foín del Desiertu, y al V Reximientu Panzer, que al recibir mayores refuerzos sería conocíu como'l Afrika Korps. Cuando Rommel llegó a África recibió la orde de caltener la llinia. Sicasí, el primer ministru británicu sir Winston Churchill, subestimando l'amenaza alemana, retiró tropes d'África p'ayudar na defensa de Creta, que taba siendo invadida por paracaidistes alemanes (ver Batalla de Creta). Cuando Rommel decatar de la debilidá del frente y de la llarga llinia de suministros de los defensores, atacó por iniciativa propia, emburriando a los británicos a les posiciones iniciales del so ofensiva meses tras (vease Operación Sonnenblume). Sicasí, el Afrika Korps nun pudo tomar Tobruk, que foi sitiada.

 
El Xeneral Bernard Montgomery repara'l movimientu de los sos tanques n'El Alamein.

Darréu los británicos intentaron recuperar el control del importante puertu de Tobruk, pero fracasaron. Un segundu intentu británicu nun refundió resultaos favorables, peor entá, un contraataque de Rommel arrampuñó a los británicos tou territoriu ganáu nes sos ofensives anteriores. Dempués d'estes derrotes, el comandante británicu Archibald Wavell foi reemplazáu por Claude Auchinleck, que reorganizó dafechu'l XIII Exércitu y dempués de recibir siete divisiones de reemplazu, llanzó'l 18 de payares de 1941 la Operación Crusader, que consistía un contraataque contra'l Afrika Korps, que taba cuasi ensin provisiones. Crusader foi un ésitu, y Rommel tuvo que retirase a El Agheila, onde empezara'l so brillosu ofensiva ocho meses tras.

Dempués de recibir tardíamente los recursos que tanto precisaba, Rommel reinició l'ataque y dempués de ganar la Batalla de Gazala, emburrió a los británicos hasta más allá de la frontera con Exiptu. Cafiante, Churchill reemplazó a Auchinleck col Xeneral Bernard Montgomery. Consciente de que Rommel tenía poques provisiones de nuevu, Montgomery repelió ataque tres ataque alemán, dexando que s'estabilizara'l frente, una y bones el tiempu ayudar. Rommel reparó impotente, como la so táctica d'atacar pol lladral al so enemigu yera inútil, yá que al sur del frente atopaba la Depresión de Kattara y formábase un pescuezu de botella pal pasu de los tanques.

Finalmente, a finales d'ochobre de 1942, na llamada Segunda Batalla d'El Alamein, les tropes britániques, superiores en tanques, suministros y soporte aereu, llograron neutralizar a los pocos tanques ensin combustible que-y quedaben a Rommel, y emburriar hasta más allá de Trípoli, conquistando esti importante puertu y quitando al Afrika Korps d'importantes recursos.

 
Tropes estauxunidenses desembarquen n'Arxel.

Mentanto los norteamericanos poníen en marcha la Operación Torch, y miles de soldaos estauxunidenses desembarcaben nel noroeste d'África, esperimentando una fuerte resistencia per parte de les tropes franceses de Vichy na Arxelia Francesa. Dempués de tres díes d'intensos combates, el comandante de Vichy François Darlan rindióse, cola condición de siguir alministrando Arxelia, esta vegada en nome de la Francia Llibre.

Mientres los norteamericanos faíen desembarcos nel noroeste de Túnez, Rommel atopábase atrincheráu detrás de la Llinia Mareth enfrentando a los británicos que veníen de Libia. Sicasí, a pesar de tar enfrentáu a dos frentes, Rommel tuvo la audacia de llevar a cabu una ofensiva contra'l depósitu de suministros norteamericanos, no que se llamó la Batalla de Kasserine, que nun cumplió'l so oxetivu porque una división panzer independiente del mandu de Rommel, nun siguió'l plan. Pa cuando Hitler apurrió'l mandu a Rommel de toles tropes en Túnez, yá yera demasiáu tarde.[1]

Enfermu, Rommel abandonó Túnez escontra Alemaña, onde intentu de convencer ensin ésitu a Hitler por qu'empecipiara la evacuación de les tropes alemanes n'África. Montgomery intentó quebrar la Llinia Mareth el 20 de marzu de 1943, pero esta foi restablecida rápido, sicasí, el 26 de marzu llogró flanquearla. Entós, les fuercies británicu y estauxunidense xuntes fueron apertando más y más el cercu sobre'l alemanes, que se rindieron el 7 de mayu de 1943. Unos 275 mil soldaos de la Exa fueron fechos prisioneros, siendo la derrota tan grande que se-y moteyó Túnezgrado, en referencia al desastre sufiertu polos alemanes na Batalla de Stalingráu nel Frente Oriental.

Campaña ítalo-xermana de los Balcanes editar

Antecedentes editar

Al rematar la Primer Guerra Mundial, Albania llogró convertise nun Estáu independiente al desmembrarse l'Imperiu Otomanu como Reinu d'Albania. Sicasí, l'autonomía d'Albania taba lloñe de ser segura, yá que tolos sos vecinos reclamaben territorios d'Albania como sos. Ante la cada vez mayor intromisión del Reinu de Yugoslavia nos asuntos internos albaneses, el rexente albanés Zog I buscó'l sofitu italianu, sicasí, la Italia fascista de Mussolini tamién empezó a intervenir na política interna del país, tantu asina qu'en 1934 Mussolini intentó implementar la enseñanza del italianu nes escueles albaneses. N'abril de 1939, les tropes italianes entraron a Albania, Zog I fuxó a París, y el so exércitu de 13 mil soldaos foi rápido derrotáu.

Mussolini, deseyando ver renacer l'imperiu romanu, vio una oportunidá d'oru cuando Francia foi ganada per Alemaña en xunu de 1940 (ver Batalla de Francia). Cuando'l líder fascista enterar de que Hitler interviniera nel Reinu de Rumanía, asitiando a Ion Antonescu nel poder ensin siquier avisa-y, montó en cólera, yá que Hitler nun considerara al Reinu d'Italia, inda cuando'l Reinu de Rumanía formaba parte de los Balcanes, zona d'influencia italiana. Consciente de que'l Reinu de Grecia forxara llazos militares col Reinu Xuníu, Mussolini decidió actuar, cola idea d'asegurar la so futura zona d'influencia.

Cuando Hitler enterar de los planes de Mussolini, el 28 d'ochobre, voló darréu a Roma pa intentar detener esta absurda campaña, una y bones l'exércitu italianu nun taba en condiciones d'empecipiar una campaña d'esti tipu inda. Hitler llegó demasiáu tarde yá que Mussolini en persona cuntólu que los sos exércitos yá cruciaren la frontera griega d'Albania esi mesmu día.[2]

Invasión de Yugoslavia y Grecia editar

Tal como Hitler predixera, la improvisada campaña italiana en Grecia nun salió bien, y les fuercies griegues del xeneral Ioannis Metaxas repelieron al exércitu invasor de vuelta a Albania. Pa mediaos d'avientu, los griegos ocupaben una cuarta parte d'Albania. Rápido la situación enllancóse, una y bones nengún país tenía abonda fuercies pa llanzar una ofensiva importante. En marzu de 1941, otru contraataque italianu sol mandu direutu de Mussolini fracasó, humildándolo. Peor entá, la presencia d'aviones de la RAF en Grecia sollertaron a Hitler, que taba a puntu d'invadir a la Xunión Soviética y nun quería empecipiar la so ofensiva cola posibilidá de que'l Reinu Xuníu ocupara Grecia y bombardeara los pozos petrolíferos de Rumanía. Obligáu a intervenir en Grecia, Hitler empezó a buscar la manera de cruciar el Reinu de Yugoslavia para asina poder llegar a Albania.

El rexente de Yugoslavia, el príncipe Pablo, diose cuenta de que los exércitos alemanes pensaben cruciar pol so territoriu pa llegar a l'Albania Italiana. Como'l Reinu d'Hungría, el Reinu de Rumanía y el Reinu de Bulgaria yeren aliaes de Hitler, Pablo foi primíu por tolos sos vecinos pa xunise al Pactu Tripartitu. N'efeutu, el 25 de marzu de 1941, Pablo venció a les amenaces de les fuercies de la Exa, sicasí, la población serbia llevantar en masa contra'l so rexente y derrocar dos díes depués.[3]

Enraxonáu, Hitler ordenó suspender la operación Barbarossa hasta acabar cola resistencia nos Balcanes, polo que'l 6 d'abril, dende toles sos fronteres el Reinu de Yugoslavia foi atacada y Belgráu foi bombardeada. Dempués de 11 díes de llucha'l Reinu de Yugoslavia rindióse y foi estremáu ente Alemaña, Reinu d'Hungría, Reinu d'Italia y el Reinu de Bulgaria.[4] Darréu los croates fascistes del Ustachá declararon el Estáu Independiente de Croacia, estáu qu'ocupó gran parte de les actuales Bosnia y Herzegovina y Croacia.

Coles mesmes que Yugoslavia yera invadida, les fuercies alemanes entraron al Reinu de Grecia dende'l norte. En vista de que la mayoría de los cañones griegos atópase na Albania Italiana, la potencia de fueu alemano superó a la griega, cuando concluyó la invasión de Yugoslavia, los pánzer empezaron a entrar nel Reinu de Grecia y el 9 d'abril yá taben en Tesalónica. Les fuercies britániques retirar a les Termópilas y de ende a Corintu. Mentanto, el I Exércitu Griegu foi abarganáu y obligáu a rindise, sicasí, el comandante griegu negar a faelo frente a los italianos. Hitler en persona tuvo qu'intervenir pa salvarguardar l'honor d'Italia. El 27 d'abril les tropes alemanes entraron a Atenes y asitiaron la bandera de guerra d'Alemaña sobre'l Acrópolis. Cola guerra en Grecia perdida, ente'l 24 y el 28 d'abril, unos 43 mil soldaos británicos, neozelandeses, griegos y yugoslavos fueron sacupaos a Creta. Sicasí unos 8 mil soldaos aliaos fueron prindaos, amás la mayoría de prisioneros de guerra italianos fueron lliberaos.

 
Paracaidistes alemanes cayen sobre Creta.

El 20 de mayu, miles de paracaidistes alemanes al mandu de Kurt Student aterrizaron sobre Creta, sicasí sufrieron fuertes baxes, lo que facilitó la evacuación per mar de les tropes aliaes enllancaes na islla griega. Dempués d'una selmana d'intensos combates (vease Batalla de Creta), la islla finalmente rindióse, sicasí nesti puntu la victoria foi considera pírrica, tantu asina, que s'afirma que'l mesmu Student comentaría dempués: "Creta foi la tumba de los paracaidistes alemanes". Dempués d'esta operación, Hitler prohibió l'usu de paracaidistes en gran escala.

A la fin, la victoria alemana en Grecia llogró gracies al rápidu movimientu de los pánzer, ventaya teunolóxica coles que nun cuntaben a esgaya les divisiones italianes. Los tanques alemanes aprucieron nes llinies enemigues y nun dexaron que se fortalecieren nueves llinies de defensa. Alemaña perdió 2.500 soldaos na campaña, ente que les baxes italianes pudieron llegar hasta cien mil. Unos once mil soldaos aliaos fueron prindaos, ensin cuntar los de Yugoslavia y Grecia. Munchos historiadores aseguren que l'aventura alemana en Grecia retrasó en seis selmanes a la operación Barbarossa, lo que resumides cuentes pudiera motivar que los exércitos alemanes llegaren bien tarde a Moscú, llogrando l'iviernu la suspensión d'operaciones, dexando que l'Exércitu Coloráu reorganizárase y llograra finalmente repeler a los invasores de vuelta a Alemaña.

Batalla nel Mar Mediterraneu editar

Preliminares editar

Cuando yera obviu que la invasión de Francia de 1940 fuera un ésitu, el Reinu d'Italia declaró-y la guerra a Francia y al Reinu Xuníu el 10 de xunu de 1940. A otru día, la pequeña guarnición de la colonia británica de Malta sufrió un bombardéu, lo que marcaba l'entamu de la llucha ente les fuercies aliaes y les fuercies de la Exa pol control del mar Mediterraneu.

Col armisticiu robláu ente Francia y Alemaña el 22 de xunu, el sur de Francia y la mayoría de les sos colonies fueron alministraes pola llamada Francia de Vichy, un gobiernu pro-alemán. Darréu, l'almirante de la fuercia naval británica nel Mediterraneu Andrew Cunningham, empecipió les conversaciones colos almirantes franceses de Vichy pa neutralizar la flota francesa. Por cuenta de que los franceses negar a unviar les sos tropes a puertos lloñe del algame alemán, el 3 de xunetu, la fuercia H de Xibraltar bombardeó la flota franceses aparcada en Mers-el-Kebir (batalla de Mers el-Kebir) y Orán, lo que causó que'l gobiernu de Vichy rompiera rellaciones col Reinu Xuníu.

Sicasí, a pesar de que la flota francesa yá nun estorbar a les fuercies britániques, la flota italiana nel Mediterraneu, más numberosa, siguía siendo una potencial torga que podría retrasar la entrega de suministros escontra'l Reinu Xuníu al traviés de la Canal de Suez. Sicasí, los británicos teníen meyor teunoloxía, incluyendo'l radar, amás cuntaben con dos portaviones: el Illustrious y el Terrible.

Choques anglu-italianos nel Mediterraneu editar

La batalla naval y aéreo del Mar Mediterraneu siempres foi dependiente siempres de los resultaos del frente d'África del norte. Ante la necesidá de caltener a la vital guarnición de la islla de Malta, Cunningham decidió llanzar un ataque preventivu contra la flota italiana aparcada en Taranto.

El portaviones Illustrious averóse'l 12 de payares a una distancia segura de Taranto y de la so cubierta desapegaron dos ola d'anticuaos aviones biplanos Swordfish. La primer fola constaba de 12 aviones y estremóse en dos grupos p'atacar les naves aparcaes nos dos badees de Taranto. Los acorazaos Littorio, Conte di Cavour y Caio Duilio fueron torpediaos, lo que significó que taríen fora de combate por un tiempu. Con solu dos aviones baltaos, los británicos amenorgaron a la metá la fuercia naval italiana, permediando los númberos nel Mediterraneu. La flota italiana restante foi unviada a puertos más al norte y reparóse un descensu na audacia de los sos ataques dende entós. Irónicamente la estratexa británica en Taranto sirvió d'inspiración a Isoroku Yamamoto pa preparar el ataque a Pearl Harbor.

Cuando les fuercies alemanes allegaron a ayuda d'Italia nel norte d'África y Grecia, la flota italiana Reggia Marina, descomanadamente cautelosa dende l'ataque a Taranto, paeció reponer ánimos. Rápido planióse'l fundimientu de la flota mercante británica en Grecia cola participación d'un acorazáu'l Vittorio Veneto, ocho cruceros y nueve destructores. El 27 de marzu de 1941, la flota italiana zarpó de Sicilia, pero la intelixencia británica interceptó les comunicaciones italianes cola ayuda de Ultra y al enterase de los planes enemigos, dende Alexandría zarparon trés acorazaos, el portaviones Terrible, dellos cruceros y nueve destructores. Depués, más navíos británicos dende Creta xunir a la yá de por sí cimero fuercia aliada.

El 28 de marzu una fuercia d'aviones torpederos atacaron a la flota italiana frente al Cabu Matapán nes mariñes del Peloponeso. Mientres parte de la flota escapaba, otra parte quedóse abellugando al cruceru pesáu Pola, que fuera estropiáu. Esta flota restante foi cazada y fundida, perdiendo Italia 3 cruceros pesaos y dos destructores, amás un acorazáu foi estropiáu. Les perdes britániques consistieron nun avión baltáu, pero Italia quedó inhabilitada pa realizar otra ofensiva naval pol restu de la guerra.

Sicasí, la importante victoria aliada viose tapada pola llegada de la Luftwaffe a Grecia. Al fracasar la campaña británica nesti país, unos 43 mil soldaos aliaos escaparon a Creta. El 20 de mayu de 1941, Kurt Student llanzó la más importante operación aerotresportada alemana en Creta, y dempués d'una selmana de duros combates, la islla capituló. Sicasí, mientres la batalla de Creta, la mayoría de los soldaos aliaos pudieron escapar gracies al sofitu de la Royal Navy, que sufrió fuertes baxes.

Los aviones de la Luftwaffe y la Regia Aeronautica, con bases en Cerdeña y Sicilia, empezaron a causar estragos nos convoyes británicos, estropiando gravemente al Illustrious n'unu de los enfrentamientos. Como la guarnición británica en Malta sirvía de base a los aviones de la RAF, la estratexa enemiga consistió n'esgañar a Malta. D'esta manera, dos convóis que zarparon simultáneamente (operación Vigorous y operación Harpoon) fueron fundíos cuasi na so totalidá, dexando a la guarnición aérea de Malta a puntu de quedase ensin suministros.

 
Al rematar la guerra, Malta añadió la Cruz de Jorge a la so bandera nacional.

Esmolecíu, el Almirantazgo británicu diseñu la operación Pedestal. Dicha operación tenía como oxetivu unviar 14 barcos mercantes a Malta. El 10 d'agostu de 1942, los barcos mercantes partieron de Xibraltar escoltaos por trés portaviones, dos acorazaos, cuatro cruceros y 14 destructores. Darréu los submarinos alemanes y la Luftwaffe empezaron a hostigar al convói, y el 11 d'agostu llograren fundir al portaviones HMS Eagle. Pal 13 d'agostu fueren fundíos nueve barcos mercantes, tres cruceros y un destructor, pero un barcu petroleru llograra llegar a Malta, según cinco buques mercantes, polo que la guarnición siguió aguantando. Al rematar la guerra, a la xente de Malta apurrióse-y la Cruz de San Jorge, pol so heroísmu al aguantar bombardéu tres bombardéu enemigu.

Cuando la llucha ente la RAF y la Royal Navy contra la Luftwaffe y la Regia Marina paecía enllancase, la victoria británica na batalla d'El Alamein concedió bases aérees a la RAF nel norte d'África. Con estos puestos avanzaos, la superioridá de la Luftwaffe decayó y cuando les tropes alemanes fueron acorrexaes en Túnez en marzu de 1943, nun se-yos pudo dar suministros abondos, lo que motivó la captura de más de 300 mil soldaos del Reich. Los pocos navíos que-y quedaben a Italia pocu pudieron faer pa evitar la execución de la operación Husky, esto ye, la invasión de Sicilia.

Llucha partisana nos Balcanes editar

Exércitu Popular de Lliberación de Yugoslavia editar

Dempués de la invasión alemana nun esistió resistencia de nengún tipu en Yugoslavia, hasta que dos meses dempués Alemaña invadió a la Xunión Soviética. Dende Moscú unvió'l siguiente mensaxe al Secretariu de la Lliga de Comunistes de Yugoslavia Josip Broz, más conocíu como'l Mariscal Tito: Entame destacamentos partisanos ensin demoranza. Empecipie una guerra partisana na retaguardia del enemigu.[5] El sofitu popular a los partisanos comunistes enxamás foi puestu en dulda, los pocos yugoslavos que podíen simpatizar con Alemaña camudaron de bandu, una y bones los soldaos alemanes empezaron a afarar villes enteres per cada soldáu alemán muertu, amás, los croates del Ustachá empecipiaron un xenocidiu contra los ciudadanos de relixón cristiana ortodoxa o musulmán. Peor entá, los cures católicos participaron con entusiasmu nesta "cruzada", realizando conversiones en masa d'ortodoxos al catolicismu. Un métodu eficaz pa llograr estes conversiones masives yera quemando les ilesies ortodoxes, na mayoría de los casos coles sos congregaciones inda adientro.

Na seronda de 1941, los partisanos llograra llimpiar l'oeste de Serbia y establecieron una república de curtia duración, yá qu'en payares d'esi mesmu añu fueron espulsaos a Bosnia.

Mientres Tito esforciar por llograr sofitu internacional, Dragoljub Mihajlović, el comandante de los Chetniks o Real Exércitu Yugoslavu na Patria, una fuercia guerrillero realista y anti-comunista conformada por serbios, se desligó del movimientu partisanu y empecipió la so propia campaña contra les tropes alemanes coles mesmes qu'empezó a combatir a los otros grupos partisanos. Curiosamente, dos fíos de Mihajlović llucharon al llau de Tito contra'l so padre. En 1943, el Reinu Xuníu, que tuviera sofitando a los Chetniks, decidió unviar la so ayuda a Tito, yá que salió a la lluz el fechu de qu'en dellos llugares, los Chetniks taben lluchando xunto colos alemanes contra los partisanos, peor entá, salieron a lluz nicios de que los Chetniks participaben na matanza de bosnios. En 1944, el gobiernu real yugoslavu nel exiliu ordenólu a Mihajlović que se reintegrara a la llucha partisana sol mandu de Tito, pero ésti negóse a faelo. Cuando la guerra acabó en 1945, los Chetniks retirar en parte a Italia y a Alemaña, sicasí, la mayoría d'estos soldaos fueron repatriaos a Yugoslavia, onde se-yos realizaron dellos xuicios masivos, según execuciones. El mesmu Mihajlović foi arrestáu en Bosnia y executáu en 1946.

Siete importantes ofensives alemanes comandadas poles SS contra los partisanos ganar una y otra vez. Sicasí, por cuenta de la naturaleza del combate, munchos partisanos escapaben y reagrupábense n'otru llugar. La postrera ofensiva antipartisana incluyó un ataque lideráu pol famosu Otto Skorzeny contra'l cuartel xeneral de Tito, pero ésti llogró escapar, magar con muncha dificultá. Na Conferencia de Teḥrán determinóse que'l movimientu partisanu de Tito conocíu como'l Exércitu Popular de Lliberación sería los movimientu partisanu sofitáu por tolos aliaos, amás la RAF empezó a emprestar sofitu a los partisanos, partiendo suministros principalmente.

En setiembre de 1944, l'Exércitu Colorado taba cerca de Yugoslavia, y l'exércitu de Tito enfrentar a 22 divisiones alemanes, polo que Tito viaxó a Moscú a coordinar con Stalin l'alcuentru de los sos dos exércitos. Tito, por encamientu rusu, viaxó de incógnito, fechu que enfureció a Winston Churchill, primer ministru británicu. Dempués de que Tito dexó claro que nun pensaba dexar que nin Rusia nin Gran Bretaña intervinieren nos asuntos internos de Yugoslavia, Stalin quedó impresionáu pola total independencia que Tito empezó a amosar nes sos decisiones, a diferencia d'otros líderes comunistes d'Europa Oriental que nun s'atrevíen a contradicir al Kremlin.

El 20 d'ochobre de 1944, les tropes partisanes y l'Exércitu Colorado tomaron Belgráu nuna operación conxunta, y pal final del añu, la metá oriental de Yugoslavia fuera lliberada dafechu. P'abril de 1945, Sarayevu foi lliberada tamién, y Croacia y Eslovenia el mes siguiente. Una vegada lliberada Yugoslavia, los partisanos saltaron a Italia, tomando Trieste un día primero que les fuercies anglu-estauxunidenses.

A pidimientu de Churchill, celebráronse eleiciones llibres en Yugoslavia. La resultancia yera predecible: el partíu comunista de Tito afaró nos comicios.

Resistencia griega editar

 
Soldaos alemanes preparar pa izar la bandera de guerra alemana na Acrópolis d'Atenes. Dos nuevos griegos robaríen la bandera pocu dempués, polo que se convirtieron n'héroes nacionales.

Cuando Grecia foi ocupada finalmente, un gobiernu títere foi asitiáu n'Atenes. Sicasí, la economía griega llueu empezó a amosar los síntomes d'un país en guerra. N'efeutu, en poco tiempu, la inflación galopante y l'escasez d'alimentu acabó cola poca simpatía que los griegos pudieren sentir pol so gobiernu. Por cuenta de que el gobiernu griegu qu'escapara a Exiptu nun cuntaba con nengún tipu de poder, el pueblu empezó a identificase col movimientu partisanu.

El 30 de mayu, dos nuevos universitarios esguilaron al visu del Acrópolis d'Atenes, y descolgaron la bandera de guerra de la Wehrmacht, que fuera izada selmanes antes. La cada vez mayor intervención de Bulgaria en Grecia, motivó que na nueche ente'l 28 y el 29 de setiembre de 1941, la población de Drama asaltara los edificios de les autoridaes búlgares. La violenta represión que siguió esti ataque remató con más de 3 mil griegos de Drama y la so contorna muerta. La heroica aición na Acrópolis y la masacre de Drama causó que centenares d'homes xunir a les files partisanes.

Los primeros grupos partisanos griegos d'importancia fueron l'EAM y l'EDES. El EAM yera controláu pol Partíu Comunista Griegu (KKE) y tenía una faición militar conocida como ELAS, d'enclín comunista, foi'l más popular cuntando con más miembros que'l EDES, de derecha, anque munchos militares con esperiencia, como'l Xeneral Nikolaos Plastiras xunir a esti postreru. Poco dempués la EDES tamién formó'l so brazu militar llamáu EOEA y depués declaróse en favor de la monarquía. Otros grupos conocíos fueron el EKKA (lliberal), el OPLA (estrema esquierda) y el SNOF (Macedoniu).

Rápido les diferencies polítiques fixeron esmornia nos partisanos y cuando yera obviu qu'Alemaña diba perder la guerra, el ELAS y el EOEA empezar a atacar ente sigo. Pa 1944, les ocasionales escaramuzas convirtiérense nuna guerra civil. Pa finales de 1944, ELAS gobernaba cuasi toa Grecia, sicasí, so presión internacional la monarquía foi reinstituida.

Campaña aliada n'Italia editar

Invasión de Sicilia editar

 
El Robert Rowan esplota dempués de ser atacáu por un bombarderu alemán nes mariñes de Gela, Sicilia el 11 de xunetu de 1943.

Dempués de la victoria aliada nel norte d'África, quedó la opción d'invadir el sur d'Europa. Con Stalin primiendo p'abrir un segundu frente n'Europa, tanto Estaos Xuníos como Reinu Xuníu sabíen que teníen que desenvolver una estratexa nel Mediterraneu. Por cuenta de que Estaos Xuníos cuntaba con un enorme exércitu, estos suxurieron una invasión anfibia nel sur de Francia, daqué que foi refugáu pol Almirantazgo británicu, alegando que con una serie d'operaciones dende les islles del Mediterraneu sobre Europa podríen debilitar gradualmente al enemigu y probablemente podría realizase un desembarcu n'Europa, magar Churchill prefería qu'esti asocediera nos Balcanes, coles mires de llindar la futura zona d'influencia soviética. A la fin, toos concluyeron que lo meyor sería invadir Italia, que consideraben más malo de defender, colo que traeríen a delles divisiones alemanes a un teatru secundariu d'operaciones, lo que significaba un sacrificiu bien grande a Alemaña, una y bones la Wehrmacht tenía escasez d'homes. Amás, la captura de Roma significaría l'entamu del desmoronamiento de la Exa Roma-Berlín-Tokiu, lo que simbólicamente tenía un gran significáu.

El 10 de xunetu de 1943, el VIII Exércitu del británicu Bernard Montgomery desembarcó en cerca de Siracusa ente que y VII Exércitu del estauxunidense George Patton desembarcaba cerca de Gela. A pesar de que Mussolini aportunara en que solamente divisiones italianes defendieren Sicilia, dos divisiones pánzer al mandu del xeneral Albert Kesselring atópase na isla. Debíu al rápidu derrumbe italianu, Kesselring retirar al noroeste del Monte Etna, coles mires de caltener llibre la vía d'escape a Messina. Montgomery avanzó rápido hasta les faldes del Etna, cuando la so ofensiva foi parada en secu. Pela so parte, Patton avanzó llibremente hasta lliberar Palermo el 22 de xunetu. Dempués de perder dellos díes na llinia defensiva de Santu Stefano, los dos exércitos aliaos empecipiaron una carrera a Mesina. Dellos intentos aliaos por realizar desembarcos anfibios nos lladrales enemigos fracasaron, pero a la fin la resistencia foi rota y Patton llegó primero a Mesina el 17 d'agostu. Sicasí, p'aquel momentu, la mayoría de les fuercies enemigues yá escaparen de Sicilia. El mesmu Kesselring llográrase escapar con suerte un día antes de la llegada de Patton.

Desembarcos n'Italia editar

 
Mapa d'Italia qu'amuesa los desembarcos aliaos de 1943.

El desembarcu en Sicilia xeneró aiciones inesperaes nel gobiernu italianu. Los barruntos aliaos de que los italianos teníen deseos de rindise confirmáronse cuando'l 25 de xunetu de 1943, el Gran Conseyu Fascista decidió nomar a Pietro Badoglio como Primer Ministru en llugar de Mussolini. Figures claves como Galeazzo Ciano, Giuseppe Bottai y el mesmu rei Víctor Manuel III participaron na traición y Mussolini foi arrestáu y unviáu a múltiples prisiones, coles mires de burllar a los posibles rescatistas. Sicasí, Hitler enxamás confió en Badoglio, qu'anque afirmaba qu'Italia siguiría lluchando al llau d'Alemaña, taba empecipiando les negociaciones pa rindise a los aliaos. Por esti motivu, cuando'l 8 de setiembre los aliaos declararon qu'Italia roblara un armisticiu, les tropes alemanes tomaron los puntos claves del gobiernu y empecipiaron la busca de Mussolini. El 12 de setiembre, un comandu de paracaidistes SS lideraos por Otto Skorzeny, lliberó a Mussolini de la so cautividá nel Gran Sasso. Mussolini foi proclamáu Primer Ministru de la República Social Italiana, que la so frontera sur yera la llinia Gustav. Dende entós el poder real de Mussolini escastóse y dependiendo dafechu d'Alemaña pa permanecer nel poder, toles decisiones importantes fueron tomaes dende Berlín. Mussolini, consciente de la so fráxil situación, sumióse adulces nun estáu depresivu qu'algamaría niveles alarmantes al rematar la guerra. Dellos líderes fascistes escaparon de la vengación de Mussolini, pero'l so xenru Galeazzo Ciano foi atrapáu, xulgáu por un tribunal creáu "ad hoc" y depués executáu por voluntarios de la Policía Fascista de Verona, ensin que Mussolini atrever a intervenir nel so favor.

La invasión d'Italia continental foi planiada en tres operaciones non simultánees: Baytown, Avalanche y Slapstick. Baytown executóse'l 3 de setiembre, cuando'l VIII Exércitu de Montgomery crució l'estrechu de Mesina y ocupó Calabria. La rindición masiva del exércitu italianu dexó tol pesu de la defensa n'Alemaña. Sicasí, la táctica alemana de destruyir pontes y caminos retrasó la meyora de Montgomery. El 9 de setiembre executóse Slapstick, qu'axustaba desembarcos en Taranto coles mires d'obligar a les unidaes alemanes, les italianes yá se rindieren, a alloñar de Salerno, que ye onde se diba a executar Avalanche. Taranto foi rápido asegurada y llueu toles miraes entornar a Salerno, que ye onde tenía d'asoceder el principal desembarcu.

 
El teniente xeneral Mark Clark mientres el desembarcu en Salerno.

Dende'l principiu, los planificadores diéronse cuenta de que Avalanche podía resultar mal. N'efeutu, la seleición de Salerno como zona de desembarcu fuera tomada polémicamente yá que Nápoles más al norte presentaba poques posiciones pa la defensa enemiga. Salerno foi escoyida yá que l'algame de los aviones aliaos nun algamar a Nápoles. La badea de desembarcu taba arrodiada per altes llombes, polo que les tropes enemigues cuntaben con escelentes zones p'atrincherase, amás, la necesidá de desembarcar sorpresivamente implicaba que nun se podría bombardear primeramente les posiciones enemigues.

El desembarcu en Salerno, comandado pol xeneral americanu Mark Wayne Clark, empecipióse'l mesmu día que'l desembarcu en Taranto al sur. Dempués de tomar les sableres, un contraataque alemán causó altes baxes nes tropes aliaes, sicasí, l'artillería naval destruyó a los pánzer que s'averaron a les sableres. Les tropes invasores intentaron movese al sur, coles mires de contautar con Montgomery, pero la fuerte presencia alemana fixo detener. Ente'l 12 y el 14 de setiembre un contraataque alemán fixo recular a los aliaos hasta la so última llinia de defensa, faciéndolos lluchar cola sablera nel llombu. Sicasí, l'oportunu usu de les tropes de reserva salvó a encomalo de desembarcu del desastre. Finalmente, la cabeza de sablera foi asegurada y pudo contactase al VIII Exércitu de Montgomery nel sur.

El 16 de setiembre, l'importante aeródromu de Foggia foi ocupáu, y el 1 d'ochobre, Nápoles tamién.

Nesti puntu de la guerra, los aliaos ocupaben tol sur d'Italia con munches más baxes de les previstes, foi entós cuando los exércitos aliaos topetar de frente contra la llamada Llinia Volturno, la primera d'una serie de defenses construyíes polos alemanes coles mires de ganar tiempu pa construyir la Llinia Gustav, que'l so oxetivu yera frenar indefinidamente a los aliaos n'Italia. Nesti puntu quedó claro que Winston Churchill equivocárase al afirmar qu'Italia yera'l "nidiu banduyu" del Tercer Reich. N'efeutu, tomar del sur d'Italia nun fuera barata ya inda-y costar a los aliaos munches más vides.

Llinia d'Iviernu editar

 
Llinies defensives alemanes na península italiana.

Ante les rápides meyores Aliaes, Kesselring sollertóse ante la perspeutiva de que los aeródromos del norte d'Italia cayeren en manes enemigues, lo que dexara amontar el bombardéu sobre Alemaña. Poro, tomó la decisión de retener indefinidamente a los Aliaos nel centru d'Italia, utilizando los Montes Apeninos como defensa natural. Construyéronse rápido dos linia defensives temporales, la llinia Volturno y la llinia Barbara, que'l so oxetivu yera dexar la construcción d'una llinia más poderosa: la llinia Gustav. Delantre d'esta llinia y na so retaguardia, alredor del área de Montecassino, construyéronse dos linia que protexíen el lladral occidental d'Italia: la llinia Bernhardt y la llinia Adolf Hitler. Mientres los americanos sufríen retrasos al cruciar les llinies Volturno y Barbara al oeste, los británicos cruciaron ensin munchos problemes pel este y algamaron la llinia Gustav; les fuertes nevaes forzaron entós el fin de la ofensiva británica por 1943. Les operaciones d'iviernu nel frente oriental italianu llindar a incursiones y patrulles nocherniegues.

Pel llau americanu, la ofensiva siguió, pero dempués de seis selmanes y 16.000 baxes, el 5º Exércitu estauxunidense llograra avanzar menos de 10 quilómetros, superando la llinia Bernhardt. Pal 15 de xineru de 1944, los Aliaos llograren espulsar a los alemanes sol mandu de Heinrich von Vietinghoff del Monte Trocchio, magar esto nun podía considerase como una victoria, una y bones les mires Aliaes fueren mayores.

Como se consideraba que la manera más rápida de llegar a Roma yera cruciando'l valle del Liri, nel frente occidental italianu, realizáronse planes pa enchir les llinies defensives alemanes rápido al traviés d'un desembarcu anfibiu na retaguardia de la llinia Gustav; coles mesmes llevaríense a cabo dos ataques a los lladrales de la mesma pol valle del Liri. Sicasí, tanto'l desembarcu (vease Batalla de Anzio) como los ataques pol valle del Liri (vease Batalla de Montecassino) nun refundiaron los resultaos deseyaes, yá que tropes alemanes de relevu recién llegaes aisllaron a los aliaos en Anzio, y un puestu d'observación en Montecassino apurrió a l'artillería alemano la ventaya pa neutralizar cualquier intentu aliáu d'entrar al valle.

Nun foi hasta'l 18 de mayu cuando un reximientu polacu conquistó'l visu de Montecassino. Dempués los exércitos aliaos dirixir a la llinia Adolf Hitler, enchiéndola nuna selmana. Colos alemanes en retirada escontra'l norte d'Italia, les fuercies aisllaes en Anzio llanzaron un ataque pa lliberar; producióse una oportunidá única pa cortar la retirada a les fuercies alemanes que veníen dende'l sur. Pero'l xeneral Mark Wayne Clark dexó escapar a los alemanes, yá que prefirió dirixise direutamente a Roma pa tener l'honor de lliberar primero que los británicos.

El 4 de xunu de 1944, los estauxunidenses entraron a Roma. Sicasí, esta victoria quedó opacada, non solo pola enorme perda de vides ensin envalorar, sinón porque dos díes depués empecipióse'l Desembarcu en Normandía y el frente d'Italia quedó apostráu a un segundu llugar definitivamente.

Conquista del Norte d'Italia editar

 
Soldaos aliaos colen cerca de Florencia.

Al abrir el frente occidental, munches tropes fueron treslladaes a Francia coles mesmes que los xenerales Dwight Eisenhower y Bernard Montgomery. El Comandante Supremu de les fuercies n'Italia, Harold Alexander, enfrentó dende entós un retrasu nos sos planes, yá que cuntara primeramente con mayores y meyor esperimentaes tropes.

A mediaos de 1944, siguiendo los conseyos aliaos, los partisanos italianos llimpiaren la rexón alpina d'Ossola y proclamaren una república que llograra la reconocencia de Suiza. Sicasí, por cuenta de les aiciones del xeneral Clark, los alemanes cuntaron con abondes tropes pa retener a los aliaos nel sur y entartallar a los partisanos nel norte, acabando cola república partisana antes de fin d'añu.

Les tropes alemanes qu'escaparen gracies a les aiciones del xeneral Clark dirixiéronse a toa priesa al norte, ente que se preparar dos nueves llinies defensives: una al altor del Llagu Trasimeno y la otra a lo llargo del ríu Arno, estes llinies sirvieron de retrasu a los aliaos, dando tiempu por que Kesselring preparara la construcción de la llinia Gótica a lo llargo del ríu Foglia pel este, y al norte de Pisa y Florencia pel oeste, colos montes Apeninos dixebrando dambos llaos.

Una inesperada ofensiva aliada nel frente oriental de la llinia Gótica llogró enfusar les llinies alemanes y llogróse llegar a San Marín el 14 de setiembre de 1944. La mayor parte d'ochobre utilizar pa llimpiar el camín a Rávena, pero n'avientu la llinia del frente yá llegara a esti pueblu y solo l'iviernu y l'escasez d'homes nes files aliaes suministró a los alemanes d'un respiru, yá que nun esperaren que la llinia Gótica fuera rota esi añu. Darréu Kesselring preparó una nueva llinia defensiva llamada Genghis Khan nel estremu oriental d'Italia, yá que Clark nun llograra enfusar la llinia Gótica nel oeste.

Nun foi hasta abril de 1945 que Alexander reinició la so ofensiva n'Italia llogrando tomar finalmente Boloña. Pel so llau, Clark avanzó hasta La Spezia y depués escontra Parma. Col frente italianu desmoronándose, el xeneral von Vietinghoff, Kesselring fuera unviáu a defender al frente occidental, solicitó a Hitler una retirada detrás del ríu Po, pero ésti negóse. Von Vietinghoff decidió desobedecer les órdenes y ordenó la retirada, sicasí yá yera demasiáu tarde porque un desembarcu anfibiu, una ofensiva blindada y un bombardéu británicos cortáron-yos la retirada a los alemanes, obligándolos a dexar el so equipu pesáu pa llograr cruciar el Po yá que les pontes escontra enforma que fueren destruyíos. Entós, los exércitos aliaos arrefundiáronse sobre la planicie del Po, tomando Padua, Venecia, Treviso, Verona y Trieste, anque cuando llegaron a esta postrera los partisanos yugoslavos yá lu habíen tomáu. Al morrer Hitler, Kesselring, von Vietinghoff acababa de ser releváu del mandu, dexó que'l xefe de la Gestapo italiana Karl Wolff, que llevaba meses contactando a los aliaos de callao, unviara finalmente emisarios a Alexander p'axustar la rindición. La rindición incodicional de les fuercies alemanes n'Italia roblóse'l 2 de mayu de 1945.

El 25 d'abril, el movimientu partisanu empecipió un llevantamientu xeneral y tomáronse poblaciones importantes como Milán. Foi na rexón alredor del Llagu de Como qu'un grupu de partisanos atrapó a Mussolini y al so amante Clara Petacci el 27 d'abril. Tarreciendo que los aliaos intentaren arrampuña-yos a Mussolini, los partisanos italianos executar a él y a los sos acompañantes el 28 d'abril, siendo espuestos y tullíos en Milán a otru día. Muertu Mussolini, toa esperanza de resistencia fascista italiana remató darréu, magar se-y consideró una fuercia tan importante como l'exércitu alemán.

Sur de Francia editar

Mientres la planificación d'Overlord escurrióse Dragoon, orixinalmente Anvil, como un complementu de los desembarcos aliaos en Normandía. Winston Churchill se opusó a la operación, alegando que sería meyor realizar un desembarcu nos Balcanes p'acelerar la captura de los campos petrolíferos baxu control alemán. Sicasí, el verdaderu oxetivu de Churchill yera mover la esfera d'influencia soviética lo más al este posible.

La Operación Dragoon foi retrasada, por conflictos ente los militares británicos y estauxunidenses, hasta l'ésitu de la operación Cobra nel norte de Francia. Nesti puntu fíxose evidente la próxima lliberación de Francia, y como yera d'esperase, bien llueu les fuercies alemanes aparcaes nel sur seríen sacupaes. El desembarcu afitar pal 15 d'agostu de 1944 y designóse al Teniente Xeneral Jacob Devers comandante del acabante formar 6º Grupu d'Exércitos.

El desembarcu, realizáu en Tolón y Marsella, foi un ésitu, sicasí, p'aquel momentu'l 18º Exércitu Alemán yá empecipiara la evacuación, y anque la resistencia alemana foi menor a la esperada, les tropes aliaes nun pudieron escorrer al enemigu, yá que nun desembarcaren suficiente combustible pa la persecución de les tropes del Generaloberst Johannes Blaskowitz. A mediaos de setiembre, cerca de Dijon, les tropes aliaes que desembarcaron nel sur de Francia atopar coles tropes que desembarcaren en Normandía. Les fuercies del Ten. Xeneral Devers pasaron entós a participar del frente occidental.

Consecuencies editar

Al rematar la guerra, la economía arruinada semó'l descontentu nel Reinu de Italia. El rei Víctor Manuel III cayó en desprestixu al perder toles colonies italianes que quedaben n'África, incluyendo la Somalia Italiana, namái la Libia Italiana permaneció so alministración italiana magar quedó claro qu'esto solo yera temporalmente. El rei abdicó en mayu de 1946 en favor del so fíu Humberto II, pero ésti solo gobernó 33 díes yá que un referendu celebráu'l 12 de xunu convirtió a Italia nuna república. Nun tratáu robláu en París en febreru de 1947, Italia arrenunció a cualesquier a dereches de tener colonies en tol mundu, tamién dexó toles islles del Mar Adriáticu frente a los Balcanes a Yugoslavia, esti país tamién recibió la península d'Istria, la parte occidental de l'actual Eslovenia y el puertu de Fiume. La rexón al norte de la Istria y la ciudá de Trieste fueron asitiaes so alministración internacional sol nome del Territoriu Llibre de Trieste hasta 1952, fecha en qu'Italia recibió parte del territoriu que correspuende a l'actual Provincia de Trieste y Yugoslavia tomó'l restu. Les islles del Dodecaneso italianu, so dominiu italianu dende 1918, fueron alministraes pol Reinu Xuníu hasta 1947, fecha en que fueron anexonaes a Grecia ente fuertes protestes de Turquía.

Albania llogró recuperar la so autonomía y llegó a convertise nun estáu independiente sol mandu del otrora líder partisanu Enver Hoxha. Mientres la guerra fría, Albania llograría desligarse del Pactu de Varsovia ensin qu'esto implicara un aproximamiento al bloque occidental.

Magar los comunistes del ELAS teníen el control de más del 60% de Grecia en 1944, primíos por Stalin y otros grupos partisanos, aportaron a formar un gobiernu mistu, que depués foi moviendo cada vez más a los partíos comunistes. Insatisfechu por ser apostraos a un segundu planu, el ELAS axuntó de nuevu a unos 100.000 guerrilleros y empecipió una nueva llucha, esta vegada contra l'Exércitu Griegu de 90.000 efectivos (ver Guerra Civil Griega). L'ayuda soviética qu'esperaben los miembros del ELAS nun llegó porque Churchill y Stalin llegaren a un alcuerdu en 1945 que dexaba a Grecia na zona d'influencia del bloque occidental.[6] Ensin sofitu soviéticu, el ELAS foi ganáu en 1949 y Grecia entró na OTAN.

Na mesma xunta onde Churchill y Stalin decidieron el destín de Grecia, el destín de Yugoslavia tamién s'intentó trazar, determinándose que'l Reinu Xuníu y la Xunión Soviética compartiríen la predominancia política en Yugoslavia. Sicasí, cuando Tito ganó los comicios en payares de 1945, proclamó una nueva constitución y en poco tiempu convertir en dictador. Les rellaciones ente Tito y Stalin siempres fueron tirantes. En 1948 la República Federativa Socialista de Yugoslavia foi espulsada del Kominform y en 1956 promovió la creación del Movimientu de Países Ensin Alliniar.

Libia llogró la so independencia en 1952, ente que Túnez y Marruecos llograr en 1956. Arxelia yera más pervalible pa Francia qu'otres colonies, polo que nun foi hasta dempués de la Guerra d'Independencia d'Arxelia, qu'esti país ganó la so independencia.

Magar el Reinu d'Exiptu yera independiente oficialmente dende 1922, la continua intromisión de Reinu Xuníu nos asuntos exipcios nun cesó hasta que Gamal Abdel Nasser tomó'l poder en 1954.

La islla de Malta perdió importancia estratéxica na posguerra y, tres un intentu fallíu d'incorporación plena al Reinu Xuníu, llogró la independencia en 1964. Los militares británicos caltendríen ellí una base hasta 1979.

Referencies editar

  1. Irving, David (2002). The Trail of The Fox. Parforce UK Ltd., páx. 378.
  2. La Campaña de Grecia Curtia resúmen del desastre italianu en Grecia
  3. Winchester, Charles (1998). Ostfront: Hitler's War On Russia 1941-1945. Oxford: Osprey Publishing Limited, páx. 14. 1 85532 711 2.
  4. Invasión de Yugoslavia Portal Militar, curtia reseña de la campaña alemana en Yugoslavia de 1941
  5. Toland, John (2003). The Last 100 Days. Modern Library, páx. 119. 0-8129-6859-X.
  6. Toland, John (2003). The Last 100 Days. Modern Library, páx. 123. 0-8129-6859-X.

Enllaces esternos editar