Guerra del Altu Karabakh

(Redirixío dende Guerra del Altu Karabaj)

La Guerra del Altu Karabakh refierse conflictu armáu qu'asocedió ente febreru de 1988 y mayu de 1994 nel pequeñu enclave armeniu del Altu Karabakh, na rexón sureste d'El Cáucasu, una antigua provincia soviética poblada por una minoría azerbaixana y una mayoría d'armenios, arrodiada dafechu pola República d'Azerbaixán. El parllamentu del enclave votó a favor de la xunión con Armenia, lo que foi ratificáu nun plebiscitu que cuntó con una aplastante mayoría de la población favorable a la independencia. Les demandes d'unificación con Yereván, qu'abondaron a lo llargo de la década de 1980, desenvolvióse nun empiezu de manera pacífica, anque la presión autonomista xenerada énte'l colapsu de la Xunión Soviética a finales de la década llevaron apareyaos una medría de la violencia na rexón ente dambos grupos étnicos, lo que finalmente derivó en socesos de llimpieza étnica por dambes partes. A lo llargo del conflictu, tanto Armenia como Azerbaixán viéronse envolubraos nuna progresiva guerra ensin declarar nes zones montascoses de Karabakh pola intención d'Azerbaixán de reprimir a los secesionistes y irredentistes del antiguu óblast autónomu.

Guerra del Altu Karabakh
Parte de Conflicto del Alto Karabaj (es) Traducir
Fecha 20 febreru 1988 → 16 mayu 1994
Llugar Altu Karabakh, Armenia y Azerbaixán
Causes Disputa territorial ente Armenia y Azerbaixán.
Resultáu Victoria militar armenia y cese del fueu tres el tratáu de 1994, robláu polos representantes d'Armenia, Azerbaixán y la República d'Artsakh.
Belixerantes
República d'Artsakh
Apoyáu por:
Bandera d'Armenia
Bandera d'Armenia Diáspora armenia
Mercenarios de la CEI
Voluntarios osetios
Voluntarios yazidinos
Ayuda armamentística:
Bandera de Rusia
Bandera de Grecia
RSS d'Azerbaixán (OMON)[1] (hasta'l 1991)
Bandera d'Azerbaixán Azerbaixán
Bandera de Turquía Turquía[2]
Apoyáu por:
Muyahidinos afganistanos
Voluntarios chechenos
Mercenarios de la CEI
Ayuda armamentística:
Bandera de Rusia
Bandera de Ucraína
Bandera de Irán
Bandera de Israel
Comandantes
Samvel Babayan
Hemayag Haroyan
Monte Melkonian
Vazgen Sargsyan
Arkady Ter-Tatevosyan
Anatoly Zinevich
Isgandar Hamidov
Surət Hüseynov
Rahim Gaziev
Shamil Basáyev
Gulbuddin Hekmatyar Tehran Mənsimov
Baxes
4.592[3]-5.856[4]muertos
~25.000 firíos
196 desapaecíos
300.000 refuxaos[5]
25.000[6][7]-30.000 muertos[8]
60.000 heridos
4.210 desapaecíos[9]
800.000-1.000.000 desplazaos
[editar datos en Wikidata]

Esti conflictu tresformóse nel más grave de toos aquellos que se dieron tres la desintegración de la XRSS n'avientu de 1991. Los combates interétnicos empecipiáronse poco dempués de que'l Parllamentu local votara a favor de la xunión cola RSS d'Armenia'l 20 de febreru de 1988. Esta declaración de secesión de la RSS d'Azerbaixán foi considerada como'l resultáu d'«una rensía de llarga duración na comunidá armenia del Altu Karabakh escontra les series llimitaciones a la so cultura y llibertá relixosa poles autoridaes centrales soviétiques y azerbaixanes».

Xunto colos movimientos secesionistes de les repúbliques báltiques d'Estonia, Letonia y Lituania, el conflictu significó unu de los más importantes elementos na desintegración de la Xunión Soviética. La proclamación d'independencia d'Azerbaixán, siguida de la persecución masiva y asesinatos d'armenios, conocíos como "Xineru Negru", significaron la cooptación de los poderes exercíos pol gobiernu central en manes de l'alministración de Bakú. Una de les primeres midíes tomaes pola naciente república foi la de desaniciar el gobiernu provincial autónomu del Altu Karabakh, lo que provocó como reaición que la mayoría armenia de la provincia votara masivamente en favor de la creación de la República d'Artsakh.

La esguilada de la violencia acentuóse a lo llargo del iviernu de 1992 magar los intentos de mediación internacional patrocinaos pola OSCE, que fallaron nun resolución del conflictu y una solución concordada de les partes. Na primavera de 1993 les fuercies armenies ocuparon rexones fuera del enclave, nun intentu d'arreyar a otros países de la zona como Rusia o Xeorxa. Pa 1994 los armenios del Altu Karabakh non solo controlaben el territoriu propiu de la República, sinón tamién cerca d'un 14% del territoriu nacional d'Azerbaixán. Un altu'l fueu alcordáu en 1994 baxo l'auspiciu de Rusia punxo términu a la parte armada del conflictu, ente qu'un organismu llamáu Grupu de Minsk, supeditáu a la OSCE, foi establecíu pa poder realizar les respeutives negociaciones de paz.

Antecedentes editar

 
L'avance otomanu n'El Cáucasu en 1918. Les diferencies ente les repúbliques que componíen la federación sobro l'actitú pa colos otomanos orixinó la rotura de la xunión ente elles.
 
Khosrov bey Sultanov.

Independencia del Imperiu rusu editar

La soberanía sobro'l territoriu d'Altu Karabakh foi oxetu d'una llarga disputa ente Armenia y Azerbaixán, tanto que pervive hasta los nuestros díes. La rexón, conocida como Artsakh polos armenios, ye un territoriu pobláu por armenios dende los tiempos prehistóricos, siendo dacuando práuticamente la última fortaleza de la identidá y cultura armenia mientres repitíes conquistes. Los problemes al respeutive de la soberanía, sicasí, son relativamente recién. Poco dempués de la capitulación del Imperiu Otomanu na Primer Guerra Mundial producióse la Revolución d'Ochobre, per mediu de la que los bolxeviques aportaron al poder nun colapsáu Imperiu Rusu en 1917. Trés naciones d'El Cáucasu: Xeorxa, Armenia y Azerbaixán proclamaron la so independencia de Rusia y axuntáronse na República Democrática Federal de Trescaucasia, que tuvo una curtia vida (10 de febreru a 28 de mayu de 1918).

Guerra ente Armenia y Azerbaixán (1918-1920) editar

Poco dempués de que s'eslleiera la Federación trescaucásica, graves disputes territoriales y étniques ente armenios y azerbaixanos remataron nuna guerra abierta ente les acabante formar repúbliques democrátiques d'Armenia y Azerbaixán. La guerra estiéndese a los distritos de Qazaj, Syunik, Naxçıvan y el mesmu Karabakh. La disputa céntrase nel establecimientu de la llende ente dambos países nes mentaes provincies. Los armenios de Karabakh intentaron proclamase nuna república independiente, pero fallaron al nun poder contautase con Armenia. Dempués de la derrota otomana na Primer Guerra Mundial, tropes britániques ocuparon la zona de Trescaucasia en 1919, asitiando a la parte de Karabakh y Zangezur baxo'l mandatu de Khosrov bey Sultanov, mientres que'l determín definitivu sobre'l futuru de la rexón yera tomada pola Conferencia de París de 1919.

Intervención soviética editar

 
Mapa d'Altu Karabakh como provincia autónoma.

Magar tar la decisión fadiada, una moza Xunión Soviética intervieno n'El Cáucasu y nel plazu de trés años entamó a los distintos países na República Socialista Federativa Soviética Trescaucásica, integrándolos nel so territoriu. Inspirándose na organización del Estáu soviéticu, los bolxeviques crearon entós un Buró Caucásicu conformáu por siete miembros, supervisaos pol entós Comisariu del Pueblu pa les Nacionalidaes, que yera Stalin. Magar que'l Buró votó 4 a 3 a favor d'asitiar Altu Karabakh baxo l'autoridá de l'acabante de crear República Socialista Soviética d'Armenia, les protestes de los líderes del Partíu Comunista d'Azerbaixán, incluyendo al so líder Nariman Narimanov, y un alzamientu antisoviéticu en Yereván en 1921 complicaron les rellaciones ente Armenia y Moscú. Esos factores conducieron a que'l Comité revisara'l so determín, por qu'en definitiva resolviera incorporase al acabante crear Óblast Autónomu del Altu Karabakh (OAAK) dientro de la RSS d'Azerbaixán en 1923, dexando a la so población compuesta nun 94% d'armenios - baxo'l gobiernu d'otra nacionalidá. La capital foi treslladada de Shusha a Khankendi (rebautizada como Stepanakert al poco tiempu).

Historiadores armenios y azerbaixanos especularon mientres llargu tiempu sobro les razones d'esti determín, remanándose como probable motivu l'aplicación de la regla "divide y vas vencer". Esto puede reparase, por casu, nel estrañu allugamientu del enclave de Naxçıvan (tierra tamién perteneciente a Armenia hasta la década de 1940), que ta arrodiáu per Armenia al norte ya Irán al sur, pero pertenez a Azerbaixán.

Otru posible motivu d'esti determín ye l'intentu de realizar un xestu políticu de bona voluntá per parte de la XRSS escontra la Turquía d'Ataturk, un gobiernu central qu'estazó Armenia anexonándose 12 provincies armenies, ente elles Erzurum y Van, dos centros culturales de vital importancia pal pueblu armeniu. Armenia, pela so parte, siempres se negó a reconocer la llegalidá de determín talu, y siguió a lo llargo del tiempu protestando dientro del sistema soviéticu por ello.

El resurdimientu de la cuestión d'Altu Karabakh editar

 
Sellu postal de 1988 promocionando la Perestroika.
 
Andréi Sákharov, unu de los líderes pol autogobiernu.

La eleición de Mikhaíl Gorbachov como Secretariu Xeneral del PCUS en 1985 traxo consigo la implementación de los sos dos grandes planes de reforma, conocíos como perestroika y glásnost. Ente que los fines de la reforma económica cristaliza na perestroika, la glásnost dexó que los ciudadanos soviéticos esfrutaren d'una relativa llibertá de prensa, especialmente en cuanto se pudo per primer vegada criticar abiertamente a los gobernantes. Dientro d'esti marcu, los líderes soviéticos de Karabakh capitalizaron apertura tala consiguiendo llograr un votu del parllamentu rexonal a favor de la xunión del OAAK cola RSS d'Armenia'l 20 de febreru de 1988. Los dirixentes armenios del óblast quexábense porque la rexón nun cuntaba con testos escolares nin canales de televisión que tresmitieren n'armeniu. Nel mesmu sentíu que'l Secretariu Xeneral del Partíu Comunista d'Azerbaixán, Heidar Aliev, intentara realizar una "azerbaixanificación" de la zona, amontando la presencia, númberu ya influencia de los azerbaixanos que vivíen n'Altu Karabakh, coles mesmes que la población armenia taba n'escayencia. Pa 1988 la población armenia que vivía na rexón menguara al rodiu de les trés cuartes partes.

El movimientu autonomista fuera lideráu por diverses figures populares armenies, al igual que por miembros de la "intelligentsia", como'l conocíu disidente y premiu Nobel de la Paz Andréi Sájarov. Enantes de la declaración del 20 de febreru, los armenios empezaren a protestar, nun conxuntu de fuelgues per parte de los trabayadores de Yereván que demandaben la unificación col enclave. Estes protestes fueron contestaes en términos similares en manifestaciones realizaes en Bakú. Como reaición a les protestes, Gorbachov afirmó que les llendes ente les repúbliques soviétiques nun seríen modificaes, acordies colo afitao nel artículu 78 de la Constitución de la XRSS. El líder soviéticu afirmó tamién qu'otres nacionalidaes y pueblos de la XRSS taben solicitando cambeos territoriales, y qu'una nueva fixación de llendes n'Altu Karabakh constituyiría "un peligrosu precedente". Los armenios víen con desdeñu'l determín de 1921, considerando de la mesma que los sos esfuercios taben destinaos a correxir un error históricu baxo'l principiu de l'autodeterminación, un derechu coles mesmes contempláu na Constitución soviética pa les sos repúbliques conformantes. Los azerbaixanos, per otru llau, calificaben baltes demandes, qu'implicaben l'abandonu d'una importante rexón de la República, como inaceptables y alliniáronse cola postura de Gorbachov.

El Pogromu de Sumgait editar

 
Área controlada pol gobiernu de Nagorno-Karabakh (en marrón escuru).
 
Levon Ter-Petrosián.
 
Gorbachov.

Los conflictos étnicos ente miembros de les comunidaes que vivíen n'Altu Karabakh españaron al pocu tiempu. El 22 de febreru de 1988, una confrontación direuta cerca d'Askerán (n'Altu Karabakh, na carretera ente Agdam y Stepanakert), ente un grupu militar azerbaixanu y grupos de ciudadanos armenios terminó en violentos incidentes que dexaron como saldu cerca de 10 armenios muertos y mancaos. Mientres los combates, un axente llocal de la Policía, supuestamente armeniu, mató a dos mozos azerbaixanos. El 27 del mesmu mes, mientres falaba na televisión central de Bakú, el fiscal soviéticu Alexander Katusev mentó la nacionalidá de los mancaos.

Poques hores dempués de la intervención, españó un pogromu dirixíu escontra los residentes armenios na ciudá de Sumgait, allugada a 25 quilómetros al norte de Bakú, que cuntaba con una alta población de refuxaos azerbaixanos. El resultáu d'estos fechos foi'l de 32 armenios muertos, acordies coles estadístiques oficiales soviétiques, anque dellos años dempués, a principios de la década de 1990, los mandatarios de la KGB reconocieron que teníen órdenes direutes del gabinete de Gorbachov de despintar notablemente'l númberu de los armenios muertos. Los armenios fueron cutíos y asesinaos; les muyeres armenies violaes, quemaes vives y asesinaes, tanto nes sos cases como en plena cai, mientres trés díes de violencia que namái cesaron cuando l'Exércitu Coloráu encaloró la rebelión entrando na ciudá'l 1 de marzu de 1988.

La forma en que los armenios fueron asesinaos provocó una gran indignación ente los sos compatriotes, que consideraron que'l pogromu fuera respondíu per parte de les autoridaes soviétiques col fin d'amedranar a los miembros del movimientu d'Altu Karabakh. La violencia aumentó adulces dempués de los fechos de Sumgait, hasta que Gorbachov decidió finalmente intervenir militarmente n'Armenia en setiembre de 1988. Pa esi tiempu envalorábase que más de 100 persones perdieren la vida tanto n'Armenia como n'Azerbaixán. A too esto amestáronse les consecuencies d'un gran terremotu qu'afaró la ciudá de Leninakan, n'Armenia, el 7 d'avientu de 1988, provocando la muerte de más de 25.000 persones.

Los intentos de Gorbachov pa estabilizar la rexón fueron infructuosos, yá que s'enfrentaba a la intransixencia de dambos bandos. Los armenios, per un llau, nun se conformaron cola promesa de Moscú de destinar 400 millones de rublos col fin de revitalizar l'idioma armeniu, destinándolos a testos escolares y a una canal de televisión pa Karabakh. Pela so parte, Azerbaixán nun taba dispuestu en nengún casu a dexar territoriu a Armenia. Otru fechu que complicó la situación foi la detención por órdenes del Kremlin de 11 miembros d'un acabante formar Comité de Karabakh (ente los que s'alcontraba Levon Ter-Petrosián) mientres el caos que siguió al terremotu. Estes aiciones polarizaron les rellaciones ente Moscú y los armenios, una y bones estos últimos perdieron l'enfotu en Gorbachov, despreciándolu pola mala xestión de l'ayuda pa les víctimes del terremotu y pola so falta tanto de comprensión como de garantíes na xestión de la crisis.

Xineru Negru editar

 
L'Exércitu Soviéticu nes cais de Bakú.

La creciente violencia interétnica empezó a cobrar cada vuelta más víctimes, lo qu'obligó a la mayoría de la población azerbaixana residente n'Armenia a refuxase nel so país, coles mesmes que los armenios d'Azerbaixán fuxíen al suyu. La esguilada del conflictu paecía escapáse-y de les manes al Gobiernu de la XRSS, polo que'l determín de los líderes soviéticos de tomar el control direutu de la rexón en xineru de 1989 foi recibíu col preste de munchos armenios. Nel branu de 1989 los dirixentes del Frente Popular d'Azerbaixán y los sos siguidores llograron que la RSS d'Azerbaixán empecipiara un bloquéu aereu y ferroviariu escontra Armenia, llogrando esgañar la economía del país al evitar que'l 85% de la carga y los bienes que llegaben per vía ferrial aportaren a la República. Esta midida tuvo otru efeutu, el de que la rexón de Naxçıvan quedara separtada dafechu del restu de la XRSS. La interrupción del tráficu ferroviariu a Armenia tuvo motiváu en parte polos ataques de militantes d'esi país escontra trabayadores azerbaixanos qu'entraben nel so territoriu, qu'empezaron a refugar a cumplir esos servicios.

En xineru de 1990 producióse otru pogromu escontra armenios en Bakú, lo qu'obligó al Gobiernu soviéticu a declarar l'estáu d'emerxencia y a unviar tropes de la MVD a restablecer l'orde. La ciudá de Bakú, capital d'Azerbaixán, cuntaba entós daquella con una población armenia penriba de los 250.000 habitantes. Establecióse un toque de queda (cosa que nun asocedía na XRSS dende la Segunda Guerra Mundial) coles mesmes que se producíen fuertes combates ente les fuercies soviétiques y los nacionalistes azerbaixanos. Estos incidentes dexaron como saldu más de 120 azerbaixanos y 8 soldaos de la MVD muertos. Sicasí, mientres esti tiempu'l Partíu Comunista d'Azerbaixán cayera, tresformándose l'orde nun atapecíu caltenimientu de los comunistes nel poder, primero que protexer a la población armenia del país. Estos eventos, conocíos como "Xineru Negru", marcaron la rellación futura ente Azerbaixán y Rusia. Dempués d'estos fechos, la población armenia en Bakú viose visiblemente amenorgada, quedando en 36.000 habitantes.

Operación Aniellu editar

 
El monesteriu en Gandzasar foi presentáu como oxetivu a destruyir pero un oficial rusu refugó bombardiar sobre la posición.

Na primavera de 1991 el Gobiernu de la XRSS entamó un referendu especial a lo llargo de tol país, llamáu Tratáu de la Xunión, col envís de decidir si les repúbliques soviétiques diben caltenese xuníes o optaben pola independencia. Como resultancia, nuevos gobiernos non comunistes llegaron al poder nes repúbliques, destacando a Borís Yeltsin en Rusia, Levon Ter-Petrosian n'Armenia y Ayaz Mütallibov n'Azerbaixán, ente que Gorbachov siguía a cargu del gobiernu central como Presidente de la XRSS. Azerbaixán votó en cumplimientu del tratáu, en cuantes que delles repúbliques boicotiaron el referendu, como Armenia, que realizó un referendu paralelu sobro la independencia'l 21 de setiembre de 1991.

Énte les perspeutives de la situación, munchos armenios y azerbaixanos empezaron a adquirir armes alcontraes en depósitos del Altu Karabakh, col fin de defendese. Frente a esto Mütallibov consiguió'l sofitu de Gorbachov pa realizar una operación militar conxunta con fuercies del Exércitu Coloráu y el naciente Exércitu azerbaixanu, al envís de desarmar a la milicia armenia. Esta midida, conocida como "Operación Aniellu", significó la deportación forzada de los armenios que poblaben les villes de la rexón de Shahumian. Estos actos fueron consideraos, tanto polos oficiales soviéticos del Kremlin como pol Gobiernu armeniu, como un métodu d'intimidación contra quien sosteníen les demandes d'unificación.

Los resultaos de la operación fueron contraproducentes, una y bones la situación emburrió, inclusive a los armenios más reticentes al conflictu, a considerar que la única solución pa la crisis del Altu Karabakh yera recurrir a la llucha armada. El guerrilleru armeniu-estauxunidense Monte Melkonian (quien se convertiría nún de los más eficaces xefes militares de la guerra) sostuvo que Karabakh tenía de ser "lliberáu". Señalaba que si esto nun se facía, la zona de Syunik sería llueu anexonada por Azerbaixán, a lo que-y siguiría toa Armenia, concluyendo que "la perda d'Artsakh significaría la perda de toa Armenia". Velayat Kuliev, un escritor y direutor axuntu del Institutu de Lliteratura d'Azerbaixán, contradixo estes apreciaciones, afirmando que "últimamente los nacionalistes armenios, incluyendo dalgunos influyentes personaxes, empezaron a falar sobro la Gran Armenia. Nun yera namái Azerbaixán. Ellos queríen amestar partes de Xeorxa, Irán y Turquía".

El vacíu de poder armáu editar

 
Un BTR-60PB soviéticu de 1966 n'Armenia nel 2008.

Cuando la desintegración de la XRSS se convirtió nuna realidá pa los ciudadanos soviéticos na seronda de 1991, dambes partes empezaron a buscar la forma y a tomar les midíes precises pa facese coles armes alcontraes en depósitos a lo llargo del territoriu del Karabakh. Mientres la Guerra Fría l'altu mandu soviéticu estableciera planes pal casu d'una eventual invasión d'El Cáucasu per parte de la OTAN dende Turquía, miembru d'organismu talu. En dichos planes considerárase que la zona d'Armenia sería'l teatru d'operaciones, polo que se destinaron ellí trés divisiones del Exércitu Coloráu, pero nun construyó nengún aeropuertu militar; a diferencia de la RSS d'Azerbaixán, que cuntaba con cinco divisiones y cinco bases aérees. Ye más, Armenia malpenes disponía de 500 vagones ferroviarios de municiones, en comparanza colos 10.000 que se calteníen na zona azerbaixana. Azerbaixán gociaba, poro, d'una gran ventaya estratéxica.

Al retirase les fuercies del Ministeriu del Interior Soviéticu (MVD), dexaron como mandáu a dambos bandos grandes arsenales de municiones y una bona cantidá de vehículos armaos. Les fuercies unviaes por Gorbachov trés años primero proveníen de distintes rexones de la XRSS y nun teníen intenciones de quedase na rexón munchu tiempu. La mayor parte d'estes unidaes taba compuesta por mozu conscriptos, munchos de los cualos a cencielles vendieron les sos armes en cuenta de dineru o inclusive les intercambiaron por vodca, ente qu'otros llegaron inclusive a intentar vender tanques o tresportes blindaos de personal (APC). La esistencia de depósitos tan ruinamente protexíos, que facilitaron el suministru d'armes per parte de dambos bandos, llevó a culpar a la política de Gorbachov como la causa última del conflictu. Los azerbaixanos adquirieron una bona cantidá d'esi equipamientu, según informó'l Ministru de Rellaciones Esteriores azerbaixanu en payares de 1993, cuando señaló que se mercaren 286 tanques, 842 vehículos armaos y 386 pieces d'artillería pola mor del vacíu de poder. Énte tala situación reportóse qu'empezaron a funcionar dellos mercaos negros onde se traficaba con armes, incluyíes dalgunes provenientes d'Occidente.

Evidencies posteriores demostraron qu'Azerbaixán cuntó con un sustancial sofitu militar per parte d'Irán, Israel y Turquía, amás de numberosos países árabes. La gran mayoría del armamentu consistía n'armes d'orixe rusu o de países del bloque oriental, con dalguna cantidá d'armes de manufactura llocal. Per otru llau, la diáspora armenia consiguió donar una gran cantidá de dineru a Armenia, amás de llograr que'l Congresu de los Estaos Xuníos aprobara una resolución que condergaba'l bloquéu azerbaixanu a Armenia y prohibía toa ayuda militar a Azerbaixán en 1992. Ente qu'Azerbaixán sostuvo que Rusia sofitó militarmente a Armenia nos entamos, señalóse que "los soldaos azerbaixanos na rexón taben muncho meyor forníos con pertrechos soviéticos que los sos oponentes".

L'arrenunciu de Gorbachov a la presidencia de la XRSS, asocedida'l 26 d'avientu de 1991, emburriando a les restantes repúbliques de la Xunión (Bielorrusia, Ucraína y Rusia) a proclamar la independencia, lo que significó la desapaición definitiva de la Xunión Soviética como Estáu'l 31 d'avientu del mesmu añu. Esti fechu baltaba l'últimu muru qu'evitaba qu'Armenia y Azerbaixán entraren nuna guerra total. Un mes enantes, el 21 de payares, el Parllamentu azerbaixanu revocó l'autonomía d'Altu Karabakh, rebautizando la rexón como "Xankandi". En respuesta a esto, el 10 d'avientu y baxo los auspicios del lideralgu armeniu de la rexón realizó un referendu, boicotiáu polos azerbaixanos de la zona, que llogró como resultáu una aplastante mayoría de votos a favor de la independencia. El 6 de xineru de 1992, la rexón declaróse independiente d'Azerbaixán.

La retirada de les fuercies soviétiques d'Altu Karabakh foi namái momentanea, yá qu'en febreru de 1992 les yá desapaecíes repúbliques soviétiques conformaron la Comunidá d'Estaos Independientes (CEI). Ente qu'Azerbaixán s'astuvo de participar, Armenia, cola medrana d'una posible invasión turca énte la esguilada del conflictu, ingresó na CEI col envís de ponese baxo la proteición del paragües de seguridá coleutiva". En xineru del mesmu añu fuercies de la CEI movióse escontra la zona, estableciendo los sos cuarteles y centru de mandu en Stepanakert, colo qu'adquirieron un rol más activu nel caltenimientu de la paz ya incorporaron antigües unidaes del Exércitu Coloráu, como'l 366ᵘ Reximientu motorizáu de Fusileros y el 4ᵘ exércitu.

La creación de los exércitos editar

 
Mapa de la República d'Altu Karabakh.

Los esporádicos combates ente armenios y azerbaixanos, amontaos dende la puesta en marcha de la Operación Aniellu, conducieron rápido a la creación de tropes de voluntarios tanto n'Armenia como n'Azerbaixán. Ente los armenios foi común apellar a figures históriques de guerrilleros de la causa nacionalista, como Andranik Ozanian y Garegin Njdeh, quien combatieron al Imperiu Otomanu ente finales del sieglu XIX y empiezos del XX. Fuera de les lleves realizaes ente la población masculina de 18 a 45 años d'edá, munchos armenios apuntáronse voluntarios n'unidaes conocíes como tchokats, que yeren unos destacamentos de cerca de 40 homes, que xeneralmente taben al mandu d'un teniente coronel. Primeramente, munchos d'esos voluntarios actuaben a la manera de los partisanos, que'l so comportamientu mientres les operaciones de combate malpenes foi controláu. Esto provocó una masiva insubordinación, onde yera común la deserción de los soldaos, al igual que'l saquéu de la pertenencies de los soldaos muertos y el robu de diversos bienes (por casu, el gasóil) pa ser vendíos nel mercáu negru.

Munches muyeres apuntáronse nes milicies armenies, anque la so participación en combates foi escasa, pos se dedicaron especialmente a l'atención de los mancaos y la evacuación de los enfermos de los campos de batalla. Les fuercies azerbaixanes funcionaben de manera asemeyada, anque la so organización yera meyor al empiezu del conflictu. El Gobiernu azerbaixanu tamién realizó lleves y reclutamientos masivos de ciudadanos que s'enrolaben con entusiasmu mientres los primeros meses tres el colapsu soviéticu. L'Exércitu Nacional d'Azerbaixán taba compuestu por cerca de 30.000 soldaos, amás de 10.000 efeutivos pertenecientes a les fuercies paramilitares OMON y dellos centenares d'integrantes del Frente Popular d'Azerbaixán. Suret Huseynov, un fanegueru home de negocios d'Azerbaixán, entamó personalmente una brigada del exércitu azerbaixanu (la 709), mercando munches de les sos armes y vehículos del arsenal de la desapaecida 23ª División Motorizada del Exércitu Coloráu. La organización terrorista turca Llobos Grises, d'ideoloxía nacionalista y liderada por İsgandar Hamidov (responsable del atentáu escontra'l papa Xuan Pablu II en 1981), foi tamién movilizada pa la guerra. El Gobiernu azerbaixanu contrató coles mesmes los servicios de distintos mercenarios de la zona, emplegando pa ello los ingresos petroleros de los xacimientos del Mar Caspiu.

Igualmente ufiertáronse pa combatir por dambos bandos distintes unidaes disueltes del Exércitu Coloráu, que quedaren nel llimbu que siguió a la desintegración de la XRSS. Por casu, unu de los más destacaos integrantes de les fuercies armenies foi'l xeneral soviéticu Anatoly Zinevich, quien tuviera n'Altu Karabakh ente 1992 y 1997 emprestando serviciu y entamando operaciones pa les fuercies armenies. A finales del conflictu Zinevich detentaba'l cargu de Xefe del Estáu Mayor de les fuercies del Altu Karabakh.

Envalórase que'l personal militar, según los distintos bienes utilizaos nel conflictu nel periodu ente 1993 y 1994, yeren los siguientes:

País Soldaos Artillería Tanques APC AFV Caces
República d'Artsakh 20.000 16 13 120 N/D N/D
República d'Armenia 20.000 170 160 240 200 N/D
República d'Azerbaixán 42.000 330 280 360 480 170

Primeres ofensives armenies editar

Masacre de Xocalı editar

 
Imáxenes de la masacre.

El 2 de xineru de 1992, Ayaz Mutalibov asumió la presidencia d'Azerbaixán. L'acabante crear República d'Armenia negó oficialmente cualesquier participación pa sofitar la secesión d'Altu Karabakh baxo la forma d'apoyu loxísticu, comida, combustible o otru. Sicasí, el presidente armeniu Levon Ter-Petrosián almitió darréu l'apoyu loxísticu y el pagu de salarios a los separatistes, pero negó l'unviu de les sos tropes pal combate. Armenia enfrentábase a un débil bloquéu per parte d'Azerbaixán más allá de les presiones de la vecina Turquía, que decidió alliniase al llau d'Azerbaixán y establecer llazos estrechos con ésti.

L'únicu enllaz terrestre d'Armenia con Karabakh yera al traviés del estrechu y montascosu corredor de Lachin que malpenes podía ser algamáu por un helicópteru. L'únicu aeropuertu de la rexón taba na pequeña ciudá de Xocalı, a siete quilómetros al norte Stepanakert y con una población envalorada de 6.000 a 10.000 persones. Hai qu'añader que Xocalı sirvía como base d'artillería dende'l 23 de febreru. A fines de febreru Xocalı taba bastante aisllada, y les fuercies armenies desamarraron una ofensiva'l 26 de febreru sofitaes por carros de combate de la unidá 366 pa prindar la llocalidá. Acordies col llau azerbaixanu o otres fontes como Human Rights Watch y tomando por base'l memorial de Moscú y la biografía del líder armeniu Monte Melkonian (documentada y publicada pol so hermanu), dempués de la captura de Xocalı procedióse al asesinatu de dellos centenares de civiles que fuxíen de la ciudá. Les fuercies armenies declararen primeramente que diben atacar la ciudá, pero que dexaríen un corredor terrestre pa que los civiles pudieren fuxir de la ciudá. Sicasí, cuando empezó l'ataque, les tropes armenies, que superaben en númberu a los azerbaixanos, amenorgaron fácilmente a los defensores qu'intentaben retirase xunto colos civiles escontra'l norte, a la ciudá d'Agdam, controlada por Azerbaixán non ensin primero destruyir a costafecha la pista del aeropuertu, dexándola temporalmente inútil pa los armenios. Al ver esto, les fuercies atacantes escorrieron a quien escapaben y abrieron fueu escontra ellos, matando a munchos civiles. Al ser acusaos por grupos internacionales de masacrar civiles arremente, los oficiales armenios negaron cometer matanza tala y declararon que l'oxetivu yera namái callar el fueu d'artillería proveniente de Xocalı.

Nunca se fixo un recuentu exautu del númberu de muertos, anque les estimaciones más conservadores apunten a 485, ente que'l recuentu oficial de les autoridaes azerbaixanes pa los cayíos mientres los acontecimientos del 25 de febreru al 26 apunta a 613 civiles, de los cualos 106 seríen muyeres y 83 neños. El 3 de marzu de 1992, The Boston Globe reportó que más de mil persones fueron asesinaes nos más de cuatro años de conflictu, citando al alcalde de Xocalı, Elmar Mamedov, y que tamién había entá 200 desapaecíos, 300 rehenes y 200 mancaos nos combates. Un informe publicáu en 1992 pola organización de derechos humanos Helsinki Watch esponía na so investigación qu'atopó que la OMON azerbaixana y "miembros de la milicia, entá n'uniforme y dalgunos inda con armes, taben tamién xuntos a los civiles masacraos" y que puede ser la razón de los disparos de les tropes armenies escontra ellos.

Ocupación de Shusha editar

 
El camín que conduz a Shusha foi l'escenariu d'una famosa batalla ente los vehículos blindaos d'Armenia y Azerbaixán.
 
Mariscal Yevgeny Shaposhnikov.
 
Shamil Basáyev, líder del continxente chechenu.

Depués de la Masacre de Xocalı, el presidente azerbaixanu Ayaz Mutallibov foi forzáu a arrenunciar el 6 de marzu de 1992 por cuenta de la presión de la opinión pública por fracasar na proteición y evacuación de la población de Xocalı. Nos meses siguientes a la captura de Xocalı, los comandantes azerbaixanos, qu'aguantaben nel últimu bastión de la rexón, la ciudá de Shusha (onde munchos azerbaixanos fuxeren cuando llanzaron una de les sos primeres ofensives a Stepanakert el 13 de febreru de 1988), empezaron un bombardéu d'artillería a gran escala con llanzacohetes GRAD escontra Stepanakert. N'abril, estos ataques obligaren a munches de les 50.000 persones que vivíen en Stepanakert a refuxase en búnkeres soterraños y suétanos. Cuando se producieron incursiones terrestres azerbaixanes nes zones estremeres de la ciudá, los xefes militares d'Altu Karabakh entamaron una ofensiva pa tomar la ciudá de Shusha, orixe del bombardéu de Stepanakert. El 8 de mayu, una fuercia armenia compuesta por delles centenes de soldaos acompañaos de tanques y helicópteros atacó la fortaleza de Shusha. Sangrientos combates llibrar nes cais de la ciudá y cientos d'homes morrieron en dambos bandos. Estrapáu pola fuercia de combate más numberosa de los armenios, el comandante azerbaixanu en Shusha ordenó la retirada, terminando los combates a otru día del entamu de la ofensiva.

La conquista de Shusha tuvo gran impautu na vecina Turquía, que les sos rellaciones con Armenia ameyoraren dempués de declarar la independencia de la Xunión Soviética, pero se vio un nuevu retrocesu a midida qu'Armenia diba conquistando territorios na rexón d'Altu Karabakh. La gran rensía con Turquía databa de primero de la dómina soviética, y esta enemistá provenía en parte del xenocidiu armeniu. Munchos armenios refiérense a los azerbaixanos como "turcos" por consideralos d'etnies próximes. El primer ministru turcu Süleyman Demirel afirmó ser intensamente primíu pol so pueblu por que Turquía interviniera y ayudara a Azerbaixán. Sicasí, Demirel oponse a tala intervención, refiriendo que la entrada de Turquía na guerra diría a espolear un conflictu inda mayor ente musulmanes y cristianos, una y bones Turquía tien una población de mayoría musulmana. Turquía nunca unvió tropes a [[Azerbaixán, pero mandó conseyeros y una cantidá importante d'ayuda militar.

En mayu de 1992, el comandante militar de les Fuercies de la CEI, Mariscal Yevgeny Shaposhnikov, emitió un avisu a los países occidentales, especialmente a los Estaos Xuníos, pa que nun interfirieren nel conflictu d'El Cáucasu, afirmando qu'eso diría asitialos a piques d'una Tercer Guerra Mundial y eso nun podía permitise.

Un continxente chechenu al mandu de Shamil Basáyev foi una de les unidaes que tomaron parte nel conflictu. Acordies col coronel Azer Rustamov d'Azerbaixán, en 1992, "cientos de voluntarios chechenos diéronnos una ayuda difícil d'evaluar nes batalles lideraes por Basáyev y Salman Raduev". Dizse que Basáyev foi unu de los últimos guerreros n'abandonar Shusha. Basáyev confirmó darréu que mientres la so carrera él y la so tropa namái fueren ganaos una vegada y que la derrota asocedió en Karabakh n'enfrentamientos col Batallón Dashnak", afirmando tamién que sacó a los sos mujahidin del conflictu cuando la guerra paecía ser más por nacionalismu que por relixón.

Sellando Lachin editar

La captura de Lachin dexó a Armenia unviar trenes de suministru p'ayudar a los separatistes de Karabakh, coles mesmes qu'abría un camín pa sacupar a los refuxaos armenios. El parllamentu azerbaixanu culpó al presidente azerbaixanu Yaqub Mammadov pola perda de Shusha, destituyéndolo del poder y esculpando a Mutalibov de cualquier responsabilidá dempués de la perda de Xocalı, restituyéndo-y los poderes de Presidente'l 15 de mayu de 1992. Munchos azerbaixanos calificaron esta aición como un golpe d'Estáu, al que se xunió la cancelación de les eleiciones parllamentaries fites pa xunu d'esi añu. El Parllamentu d'Azerbaixán taba compuestu por antiguos líderes del país mientres el réxime comunista, y les perdes de Xocalı y Shusha namái aumentaron la voluntá de dar en la votación.

Contribuyendo a esti tracamundiu, les fuercies armenies llanzaron una ofensiva'l 18 de mayu p'apoderase de la ciudá de Laçın, asitiada nel estrechu corredor que dixebra Armenia d'Altu Karabakh. La ciudá taba mal protexida y a otru día los armenios tomaron el control de la llocalidá esaniciando a los azerbaixanos restantes, p'abrir la carretera que xunía la rexón con Armenia.

La perda de Lachin foi'l golpe final pal réxime de Mutallibov. A pesar de tar prohibíes, produciéronse manifestaciones y activistes del Frente Popular intentaron dar un golpe armáu. Los enfrentamientos ente les fuercies gubernamentales y los activistes esguilaron hasta la ocupación del Parllamentu, l'aeropuertu de Bakú y l'oficina presidencial pola oposición. El 16 de xunu de 1992, Abulfaz Elchibey foi escoyíu presidente d'Azerbaixán, coles mesmes que líderes políticos del Frente Popular d'Azerbaixán ganaron escaños nel parllamentu. Los críticos caracterizaron a Mutalibov como un dirixente débil y poco implicáu na guerra de Karabakh. Elchibey taba dafechu en contra d'aceptar ayuda de los rusos, favoreciendo llazos más estrechos con Turquía.

Los combates tamién chiscaron les cercaníes de Naxçıvan, que foi bombardeada poles tropes armenies en mayu de 1992.

Esguilada del conflictu editar

Operación Goranboy editar

El 12 de xunu de 1992, l'exércitu d'Azerbaixán, xunto cola brigada de Huseynove, axuntó una gran cantidá de tanques, vehículos blindaos y helicópteros llanzando la Operación Goranboy, una gran ofensiva trés díes sobro la rexón, relativamente desarimada, de Shahumyan, al norte de Nagorno-Karabakh llogrando recuperar delles decenes de llocalidaes enantes sol control de les fuercies armenies. Otra razón de les rápides conquistes azerbaixanes foi'l fechu de que munchos de los integrantes de los batallones yeren voluntarios armenios qu'aprovecharen la captura armenia de Lachin p'abandonar les llinies y retornar al so país. La ofensiva provocó que'l gobiernu d'Armenia amenaciara abiertamente a Azerbaixán con intervenir y ayudar a los separatistes que lluchaben en Karabakh.

La ofensiva fizo que les tropes armenies retirar al sur en direición a Stepanakert onde los comandantes de Karabakh entamaben destruyir una central hidroeléctrica na rexón de Martakert en casu de que la ofensiva nun fuera detenida. Envalorar en 30.000 los refuxaos que fueron forzaos a fuxir a la capital mientres los atacantes recuperaben aproximao la metá d'Altu Karabakh. Sicasí, la meyora de los azerbaixanos enllancóse cuando fueron atacaos por helicópteros de combate rusos provenientes de 104° División de Fuercies Aerotresportaes (VDV, Vozdushno-Desantnye Vojska) con sede fuera de Ganja y que, irónicamente, detuvieron a unidaes terrestres de la mesma división. Acordies con una fonte oficial del gobiernu d'Armenia, consiguieron persuadir a les unidaes militares ruses pa llevar a cabo bombardeo y, finalmente, detener la meyora nunos díes. Con esto, los armenios restablecer de les baxes y entamaron una contraofensiva pa recuperar les fronteres anteriores.

Tentatives de mediaciones de paz editar

 
Logo de la OSCE.

Nel branu de 1992, la CSCE (darréu denomada Organización pa la Seguridá y la Cooperación n'Europa, OSCE) creó'l Grupu de Minsk en Ḥélsinki qu'incorporaba elementos d'once naciones, siendo co-presidíu por Francia, Rusia y los Estaos Xuníos y teniendo como propósitu mediar l'establecimientu d'un alcuerdu de paz ente les partes del conflictu. Sicasí, na so xunta añal de 1992, la organización nun consiguió encetar y resolver los munchos nuevos problemes apaecíos dende'l colapsu de la Xunión Soviética, menos entá'l conflictu de Karabakh. La guerra de Yugoslavia, la guerra de Transnistria en Moldavia y la creciente ambición de la independencia de Rusia polos separatistes chechenos, y les nueves disputes de Xeorxa con Rusia por Abkhasia y Osetia constituyíen prioridaes na axenda pa resolver disputes étniques.

La CSCE propunxo'l recursu a tropes de caltenimientu de la paz de la OTAN y la CEI para monitorizar los alcuerdos de cese al fueu y protexer los cargamentos d'ayuda humanitaria unviaos a los refuxaos. Diversos alcuerdos de paz fueron puestos en práutica dempués de la ofensiva de xunu, pero l'allugamientu d'una fuercia de paz europea, sofitada per Armenia, nunca llegó a asoceder. La idea d'unviar cien observadores internacionales a Karabakh aportó a alzada, pero les conversaciones ente los líderes armenios y azerbaixanos rompiéronse dafechu en xunetu. Rusia taba especialmente en contra de la presencia d'una fuercia multinacional n'El Cáucasu, considerándola como una intrusión na so puerta trasera.

Ofensives de Mardakert y Martuni editar

 
Robert Kocharyan.

A fines de xunu, una nueva y menor ofensiva azerbaixana foi entamada, teniendo esta vegada como oxetivu Martudi, na metá sureste de Karabakh. La fuercia d'ataque taba compuesta por delles decenes de tanques y vehículos de combate complementaos por diversu compañíes d'infantería integraes nos frentes de Majgalashen y Jardar, próximes de Martuni y Krasnyi Bazar. Sicasí, el comandante del reximientu de Martuni, Monte Melkonian, tratáu por "Avo" polos sos homes, anque desprovistu d'equipamientu pesáu, consiguió esbaratar les repitíes turniaes de les fuercies azerbaixanes.

A fines d'agostu de 1992 el gobiernu d'Altu Karabakh atopábase desorganizado, habiendo los sos miembros arrenunciáu'l 17 d'agostu. El poder foi depués asumíu por un conceyu denomináu Comité de Defensa del Estáu, presidíu por Robert Kocharyan, quien diría gobernar temporalmente l'enclave hasta que terminara'l conflictu. Coles mesmes, Azerbaixán llanzó ataques aéreos, bombardeando oxetivos civiles con frecuencia. Kocharyan condergó aquello qu'él creía yeren tentatives intencionales de los azerbaixanos pa matar civiles, y tamién l'alegada pasividá de Rusia y la so actitú despreocupada sobro la venta y tresferencia de material de guerra a Azerbaixán.

Descansu d'iviernu editar

Al averase l'iviernu de 1992, dambos bandos abstener de llanzar ofensives en gran escala, pa caltener recursos como gas y lletricidá pa usu domésticu. Magar l'apertura d'un pasaxe de salida a los residentes de Karabakh, qu'Armenia y l'enclave sufrieren colos bloqueos económicos impuestos per Azerbaixán, que, a pesar de nun tener zarráu dafechu'l pasaxe, acabó per faer que l'ayuda unviada al traviés de Turquía llegara esporádicamente.

Esperimentando escasez d'enerxía y alimentos, dempués del zarru de la Central nuclear Metsamor, les perspectives económiques d'Armenia yeren avesees: en Xeorxa, nuevos enfrentamientos colos separatistes d'Abkhasia y Osetia empezaron, habiendo éstos pasáu a atacar los convóis de mercadería y destruyir repitíes vegaes l'únicu oleoductu que xunía Rusia a Armenia. Similar al iviernu de 1991-1992, tamién el de 1992-1993 foi especialmente fríu, habiendo bastantes families n'Armenia y Karabakh ensin suministru de calor y agua caliente.

Otros bienes, como ceberes yeren más difíciles d'atopar. La diáspora armenia recaldó dineru y donó suministros a Armenia. N'avientu, dos cargamentos de 33.000 tonelaes de ceberes y 150 tonelaes de lleches pa ñácaros llegaron de los Estaos Xuníos al traviés del mar Negru al puertu de Batumi, en Xeorxa. En febreru de 1993, la Comunidá Europea dio 4,5 millones d'euros a Armenia, ente que'l vecín Irán tamién aidó a Azerbaixán económicamente aproviendo enerxía y lletricidá. La postura d'Elchibey contra Irán y les sos declaraciones sobro la unificación cola minoría azerbaixana n'Irán rompieron les rellaciones ente dambos países.

Los azerbaixanos movíos internamente y los refuxaos internacionales fueron forzaos en campos provisorios creaos polos gobiernos d'Azerbaixán ya Irán. La Cruz Roja Internacional tamién distribuyó cobertores a los azerbaixanos y notó que n'avientu, los refuxaos yá teníen comida abondu pa la so alimentación. Azerbaixán tamién lluchó pola rehabilitación de la so industria petrolero, la principal esportación del país. Les sos refinería nun taben en funcionamientu a la capacidá máxima y les cuotes de producción taben bien per debaxo de les estimaciones. En 1965, los campos petroleros de Bakú producíen 21,5 millones de tonelaes de petroleu añalmente, ente qu'en 1988 el númberu amenorgárase a casi 3,3 millones. L'equipamientu anticuáu de les refineríes soviétiques y la renuencia de les compañíes occidentales n'invertir nuna zona de guerra onde los oleoductos yeren destruyíos rutinariamente torgaben a Azerbaixán esplorar al máximu la so riqueza.

Branu de 1993 editar

Conflictos internos editar

A pesar del duru iviernu que dambos países vivieron, l'añu nuevu foi acoyíu por dambos bandos con entusiasmu. El presidente Elchibey espresó'l so optimismu teniendo en vista una solución por mutuu alcuerdu col so homólogu Ter-Petrossian, pero en xineru de 1993 acolumbrar d'esta esperanza esmucir por completu magar los llamamientos de cese al fueu fechos por Boris Yeltsin y George W. Bush, asina que les hostilidaes na rexón se reencendieron una vegada más. Les fuercies armenies empezaron nueves ofensives que consiguieron recuperar asentamientos nel norte de Karabakh ocupaes polos azerbaixanos dende la seronda anterior.

La frustración por estes derrotes militares salió cara al frente internu n'Azerbaixán. Los militares azerbaixanos cayeron más na desesperación y el ministru de Defensa Gaziev y la brigada de Huseynov pidieron ayuda rusa, una midida que diba en contra de les polítiques d'Elchibey clasificaes como insubordinación. Los enfrentamientos y discutinios políticos ente'l ministru del Interior, Isgandar Hamidov, y Gaziev sobre a qué zona teníen de ser unviaes les fuercies militares llevaron al arrenunciu d'esti postreru'l 20 de febreru. Tamién n'Armenia socedió una reorganización política, cuando Ter-Petrossian dimitió y el primer ministru, Khosrov Arutyunyan, y el so gabinete fallaron na implementación d'un plan económicu vidable pal país, que xeneró protestes de los armenios contra'l lideralgu de Ter-Petrossian que fueron reprimíes y callaes.

Batalla de Kelbajar editar

 
Raión de Kelbajar.
 
Heydar Aliyev.

Na zona oeste del norte de Karabakh, fuera de les llendes de la rexón, taba'l raión de Kelbajar, que yera axacente a Armenia. Con una población d'aproximao 45 mil persones, compuesta por azerbaixanos y curdos viviendo en delles decenes d'aldegues. En marzu de 1993, hubo noticies qu'árees so dominiu armeniu cerca del Reservatorio de Sarsang y Mardakert taben siendo atacaes por azerbaixanos. Dempués de la esitosa defensa de Martuni, les tropes de Melkonian fueron encargaes de tomar la rexón de Kelbajar, d'onde les incursiones y l'artillería yeren unviaes según les informaciones disponibles.

La escasa oposición militar de los azerbaixanos dexó a los combatientes de Melkonian ganar rápido un puntu de sofitu na rexón y tamién prindó dellos vehículos blindaos abandonaos y tanques. A les 2:45 pm del 2 d'abril, les fuercies armenies en dos direiciones avanzaron escontra Kelbajar nun ataque que rápido cutió contra la fuercia blindao azerbaixano y les tropes atrincheraes cerca de la interseición Ganje-Kelbajar. Les fuercies azerbaixanes fueron incapaces de detener les meyores realizaes por fuercies blindaes armenies y casi toos morrieron defendiendo la zona. El segundu ataque escontra Kelbajar tamién rápido superó a los defensores. El 3 d'abril, les fuercies armenies prindaren Kelbajar. El presidente Elchibey impunxo l'estáu d'emerxencia por un periodu de dos meses ya introdució la conscripción universal.

La ofensiva provocó refugu internacional contra'l gobiernu d'Armenia, pos per primer vegada les fuercies armenies cruciaren les llendes del enclave al interior del territoriu d'Azerbaixán. El 30 d'abril, el Conseyu de Seguridá de les Naciones Xuníes (CSNU) aprobó'l Resolvimientu 822, propuesta per Turquía y Paquistán, afirmando qu'Altu Karabakh formaba parte de territoriu azerbaixanu, debiendo les fuercies armenies retirase de Kelbajar. La Human Rights Watch concluyó que mientres la ofensiva armenia a Kelbajar cometióse numberoses violaciones de les lleis de guerra, incluyendo desplazamientos forzosos, quemes indiscriminaes y toma de rehenes.

Les repercusiones polítiques fixéronse sentir tamién n'Azerbaixán cuando Huseynov embarcar na so "marcha a Bakú" dende Ganje. Atayáu polo qu'él sentía como incompetencia d'Elchibey pa tratar col conflictu, y degradáu del so rangu de coronel, la so brigada avanzó escontra Bakú pa derrocar al presidente a principios de xunu. Elchibey dimitió del so cargu'l 18 de xunu y el poder foi asumíu pol entós parllamentariu Heydar Aliyev. El 1 de xunetu, Huseynov foi nomáu primer ministru d'Azerbaixán. Como presidente interín, Aliyev eslleió 33 batallones de voluntarios del Frente Popular, qu'él consideraba políticamente poco fiables. Aliyev convertir en presidente d'Azerbaixán el 10 d'ochobre de 1993.

Agdam, Füzuli, Cəbrayıl y Zangilan editar

 
Ruines d'Agdam (2009)
 
La primer ministra turca Tansu Çiller.
 
Serzh Sargsyan.

Mientres el pueblu d'Azerbaixán diba afaciéndose al nuevu paisaxe político, munchos armenios enfrentar a la muerte de Melkonian que morrió antes del 12 de xunu nuna escaramuza cerca de la ciudá de Merzuli y la so muerte foi llorada públicamente a nivel nacional en Yerevan. Les fuercies armenies esplotaron la crisis política en Bakú, que dexara'l frente Karabakh casi indefensu. Los siguientes cuatro meses d'inestabilidá política n'Azerbaixán llevaron a la perda del control sobre cerca de cinco distritos, según el norte de Nagorno-Karabakh. Les fuercies militares d'Azerbaixán nun pudieron presentar muncha resistencia a les meyores d'Armenia y dexó la mayoría de les árees ensin nengún enfrentamientu grave. A finales de xunu, fueron espulsaos de Martakert, perdiendo'l so últimu puntu de sofitu nel enclave. En xunetu, les fuercies armenies preparar p'atacar y prindar la rexón d'Agdam, otru raión asitiáu fuera de Nagorno-Karabakh, allegando que taben tratando d'impulsar una mayor barrera pa caltener fuera del algame a l'artillería azerbaixana.

El 4 de xunetu, un bombardéu de l'artillería foi empecipiada poles fuercies armenies contra la capital de la rexón d'Agdam, destruyendo munches partes de la ciudá. Los soldaos, xunto colos civiles empezaron a sacupar Agdam. Frente a un colapsu militar, Aliev trató de mediar col gobiernu de facto de Karabakh y los funcionarios del Grupu de Minsk. A mediaos d'agostu, los armenios rexuntaron una fuercia pa tomar les rexones azerbaixanes de Füzuli y Cəbrayıl, al sur d'Altu Karabakh.

A la lluz de les meyores de los armenios n'Azerbaixán, la primer ministru turca Tansu Çiller, alvirtió al gobiernu d'Armenia nun atacar Naxçıvan y esixó a los armenios retirase de los territorios d'Azerbaixán. Miles de soldaos turcos fueron unviaos a la frontera ente Turquía y Armenia a principios de setiembre. Fuercies de la Federación Rusa n'Armenia compensaron estos movimientos pa evitar la posibilidá de dalguna participación turca nel conflictu.

A principios de setiembre, les fuercies azerbaixanes taben casi nun completu desorde. Munches de les armes pesaes que recibieren y mercaren a los rusos fueren sacaos d'aición o abandonaes mientres les batalles. Dende la ofensiva de xunu de 1992, les fuercies armenies prindaren a decenes de tanques, blindaos y pieces d'artillería llixero d'Azerbaixán. Por casu, d'alcuerdu a una entrevista televisiva a Monte Melkonian en marzu de 1993, les sos fuercies en Martuni solo prindaren o destruyeren un total de 55 T-72, 24 BMP-2, 15 APC y 25 pieces d'artillería pesao dende la ofensiva de Goranboy de xunu de 1992. "La mayoría de les nueses armes", afirmó, "[yeren] prindaos d'Azerbaixán". Serzh Sargsyan, l'entós líder militar de les fuercies armaes de Karabakh afirmó que prindaron un total de 156 tanques a lo llargo de la totalidá de la guerra.

Otros signos de desesperación d'Azerbaixán incluyeron el reclutamiento per parte d'Aliyev d'ente 1.000 y 1.500 combatientes muyahidinos afganistanos y árabes d'Afganistán. Anque'l gobiernu d'Azerbaixán negó esta afirmación, correspondencia y fotografíes prindaes poles fuercies armenies indicaben lo contrario. Otres fontes d'ayuda esterior fueron Paquistán y Chechenia, por aciu la guerrilla de Shamil Basáyev. La compañía petrolera Mega Oil, con sede en EE. XX., tamién contrató a dellos entrenadores militares estauxunidenses como requisitu previu p'adquirir los derechos de perforación de xacimientos petrolíferos n'Azerbaixán.

Enfrentamientos de 1993-1994 editar

 
Les fronteres finales del conflictu dempués del cese al fueu de 1994 fueron roblaes. Les fuercies armenies d'Altu Karabakh controlen na actualidá casi'l 9% del territoriu d'Azerbaixán fuera del ex Oblast Autónomu de Nagorno-Karabakh. Les fuercies d'Azerbaixán, per otra parte, controlen Shahumian y les zones orientales de Martakert y Martuni.

N'ochobre de 1993, Aliev foi escoyíu formalmente como presidente y prometió traer orde social pal país, amás de recuperar les rexones perdíes. Al mesmu mes, Azerbaixán xúnese a la CEI. La temporada d'iviernu carauterízase por condiciones asemeyaes a les del añu anterior, con dambos llaos procurando alimentos y recoyendo lleña con meses d'antelación. Los resoluciones 874 y 884 del Conseyu de Seguridá sobro'l conflictu de Nagorno-Karabakh fueron aprobaes n'ochobre y payares y, a pesar de volver aportunar nos mesmos puntos que los dos anteriores, reconocieron a Nagorno-Karabakh como parte nel conflictu.

A entamos de xineru, les fuercies azerbaixanes y les guerrilles afganistanes recapturaron parte del distritu de Füzuli, incluyendo la interseición ferroviaria de Horadiz na frontera con Irán, pero nun consiguieron reconquistar la llocalidá de Füzuli. El 10 de xineru de 1994, les fuercies azerbaixanes atacaron la rexón de Mardakert nuna tentativa de reconqistar la zona norte del enclave. Esta ofensiva consiguió avanzar y recuperar diverses partes de Karabakh al norte y al sur, pero foi detenida rápido. La República d'Armenia empezó a unviar reclutes del Exércitu regular y del Ministeriu del Interior pa detener la meyora azerbaixana nel Karabakh. Pa reforzar les files del so exércitu, el gobiernu armeniu emitió un decretu convocando homes d'hasta 45 años per trés meses, y recurrieron a la presión de peaes para enlistar reclutes. Dellos soldaos en serviciu activu del Exércitu armeniu fueron prindaos poles fuercies azerbaixanes.

Les ofensives azerbaixanes volviéronse cada vez más desesperaes: mozos de 16 años práuticamente ensin entrenamientu fueron reclutados y tomaron parte n'ineficaces "ondes humanes", una táctica aplicada per Irán mientres la Guerra Irán-Iraq. Dos ofensives d'esti tipu asocedieron nel iviernu causando la muerte de 5 mil azerbaixanes, amás de cientos d'armenios. La principal ofensiva azerbaixana intentaba recapturar el distritu de Kelbajar, p'amenaciar el corredor de Lachin, consiguiendo de primeres vencer la poca resistencia inicial y prindar el pasu d'Omar, pero cuando les fuercies armenies reaccionaron, los azerbaixanos fueron derrotaos, naquellos que fueron los combates más sangrientos de tola guerra. Delles brigaes azerbaixanes fueron abandonaes cuando los armenios reconquistaron el pasu d'Omar, siendo dempués abarganaes y abatíes.

La base política d'Azerbaixán alterióse munches vegaes, con dellos soldaos armenios que rellataben que los azerbaixanos taben desmoralizados, nun teniendo clares les razones de la guerra y nun tando empeñaos en detenela. Un profesor rusu tamién sofita esti puntu de vista, afirmando que "Karabakh nun interesa tanto a los azerbaixanos qu'a los armenios. Probablemente, ye por eso que los mozos voluntarios d'Armenia tienen muncha más voluntá de lluchar y morrer por Karabakh que los d'Azerbaixán." Esta realidá foi descrita por un periodista que notó que "En Stepanakert, ye imposible atopar un home capaz - seya voluntariu armeniu o residente local - ensin uniforme. [Ente que] n'Azerbaixán, homes con edá pa ser reclutados frecuenten cafés." Andréi Sájarov tamién concordaba con esta visión indicando la famosa declaración: "P'Azerbaixán l'asuntu de Karabakh ye una cuestión d'ambición, pa los armenios de Karabakh, ye una cuestión de vida o muerte."

Cese al fueu de 1994 editar

 
Les tumbes de soldaos azerbaixanos en Bakú

Dempués de seis años d'intensos combates, dambos bandos taben llistos pa un altu'l fueu, y les víes diplomátiques intensificaron les sos aiciones nel mes de mayu. Azerbaixán tenía escosáu práuticamente tol so poderíu y confiaba qu'un altu'l fueu fuera propuestu, fuera pola CSCE o por Rusia, una vegada que los comandantes armenios afirmaren tener el camín abiertu hasta Bakú. Les batalles finales del conflictu asocedieron cerca de Shahumyan, y consistieron nuna serie de curties lluches en Gulustan.

El 16 de mayu, los líderes d'Armenia, Azerbaixán, Altu Karabakh y Rusia atopar en Moscú pa roblar una tregua, que diría efeutivamente a resultar nuna interrupción de les hostilidaes. N'Azerbaixán, munchos saludaron el fin de los combates, mientres otros queríen que'l contingente de tropes de caltenimientu de la paz a permanecer temporalmente nel área nun tenía de ser d'orixe rusu. Enfrentamientos esporádicos siguieron en delles partes de la rexón, pero dambos bandos afirmáronse comprometíos en respetar l'altu'l fueu.

Violencia y mediación dempués de cese al fueu editar

 
Oleoductu Bakú-Tblisi-Ceyhan.

Anguaño, el conflictu d'Altu Karabakh ye unu de los conflictos aniciaos dempués del colapsu de la Xunión Soviética y anguaño atayáu, xunto coles rexones separatistes Abkhasia y Osetia del Sur en Xeorxa, y los problemes ente Moldavia y Transnistria. L'Altu Karabakh permanez so xurisdicción del gobiernu de la ensin reconocer, pero independiente de facto, República d'Artsakh, y caltién el so propiu exércitu: L'Exércitu de Defensa d'Altu Karabakh.

Contrariamente a los rellatos de comunicación social, que permanentemente mentaben les relixones de dambos pueblos, los aspeutos relixosos nunca tuvieron significáu, nin como casus belli adicional, y permaneció primariamente como una disputa de territoriu y derechos humanos de los armenios nel Karabakh. Dende 1995, los miembros del Grupu de Minsk mediaron los discutinios ente los gobiernos d'Armenia y Azerbaixán por que se llegue a una nueva solución. Numberoses propuestes fueron feches, teniendo como base la esistencia de cesiones de dambos llaos. Una de les propuestes axustaba que les fuercies armenies retirar de les siete rexones qu'arrodien el Karabakh, y Azerbaixán comparta dalgunos de los sos beneficios económicos, incluyendo los beneficios d'un oleoductu que xuniría Bakú con Turquía al traviés d'Armenia. Otres propuestes tamién se referíen a la concesión de mayor autonomía per Azerbaixán al enclave, yá bien próxima de la independencia. Armenia foi blancu de presión, al ser escluyida de los grandes proyeutos económicos en cursu na rexón, incluyendo l'Oleoductu Bakú-Tblisi-Ceyhan y el ferrocarril Kars-Tblisi-Bakú.

La mayoría de les propuestes d'autonomía fueron refugaes polos mesmos armenios, que consideren qu'esti puntu nun ye negociable. De la mesma forma, los azerbaixanos negáronse a dexar pasar l'asuntu y regularmente amenacien con volver a entamar les hostilidaes. El 30 de marzu de 1998, Robert Kocharyan foi electu presidente y siguió refugando los pidíos p'alcordar un fin pal conflictu. En 2001, Kocharyan y Aliyev atopar en Key West, Florida, p'aldericar los problemes en cuestión y, magar que dellos diplomáticos occidentales espresaren optimismu, la oposición creciente en dambos países contra la cesión de territoriu al oponente esleió les esperances d'una solución pacífica.

En total el conflictu xeneró casi un millón de refuxaos, con 400.000 habitantes armenios d'Azerbaixán mover a Armenia o Rusia, y otros 30.000 llegaron del Karabakh. Munchos de los que dexaron Karabakh tornaron dempués del fin de la guerra. Envalorar en 800.000 los azerbaixanos movíos por cuenta de los combates, incluyíos los naturales d'Armenia y del enclave. Dellos otros grupos étnicos que vivíen en Karabakh fueron tamién forzaos a habitar en campos de refuxaos construyíos polos gobiernos azerbaixanu ya iranín. A pesar que s'afirma frecuentemente que los armenios controlen el 20 o hasta'l 40% del territoriu azerbaixanu, los númberos envaloraos, contabilizando l'enclave de Naxçıvan, varien ente 13,62 y 14% (amenorgándose a 9% si Altu Karabakh fuera escluyíu).

Les consecuencies de la guerra dizse que xugaron un papel nel asesinatu de febreru de 2004 del teniente armeniu Gurgen Markaryan que foi asesináu a machetazos con un hachu pol so homólogu azerbaiyano, Ramil Safarov nun seminariu d'entrenamientu de la OTAN en Budapest, Hungría. La enemistá d'Azerbaixán contra tolo armenio llevó a la destrucción de miles de llábanes medievales armenies, conocíos como jachkars, en campusantos en Julfa, Naxçıvan. Esta destrucción detúvose temporalmente cuando se reveló per primer vegada en 1998, pero depués siguió hasta la so finalización en 2005. Azerbaixán comparó'l control d'Armenia de la rexón a la ocupación nazi de la Xunión Soviética mientres la Segunda Guerra Mundial.

Situación actual editar

Al entamu de 2008, les tensiones ente Armenia, la República d'Artsakh y Azerbaixán deterioráronse inda más. Nel frente diplomáticu, el presidente azerbaixanu Ilham Aliyev repitió una vegada más declaraciones belicoses, como qu'Azerbaixán volvería usar la fuercia, si fuera necesariu, pa volver controlar el territoriu; coincidentemente los tiroteos a lo llargo de la frontera aumentaron. La violación más flagrante de cese de fueu asocedió al otru día de les declaraciones d'Aliyev, con dieciséis soldaos muertos y dambos bandos acusar d'empecipiar los combates. Amás, l'usu d'artillería nes confrontaciones más recién marca un aumentu de la violencia, qu'hasta entós arreyaben apenes tiros de francotiradores o rabaseres d'ametralladores.

En 2008, la revista n'inglés Moscow Defense Brief cuntó que debíu al aumentu de los gastos d'Azerbaixán, que se reflexó nun fuerte rearmamientu de les fuercies armaes azerbaixanes, l'equilibriu militar paez tar camudando en favor d'Azerbaixán. "... L'enclín xeneral ye claramente a favor d'Azerbaixán, y paez qu'Armenia nun va ser capaz de sostener una carrera armamentista cola economía petrolera d'Azerbaixán. Esto puede conducir a la desestabilización del conflictu latente ente esos dos estaos", escribió'l periódicu.

N'abril de 2016 Armenia y Azerbaixán volvieron tener una conflagración armada que'l so resultancia foi un cese al fueu declaráu poco tiempu dempués d'empecipiaos los combates.[22]

Los enfrentamientos armaos n'Altu Karabakh (2016) editar

Los graves enfrentamientos (tamién denominaos La Guerra de 4 díes) rexistraos na llinia de contautu ente les fuercies armaes d'Azerbaixán y Armenia nel territoriu de la república ensin reconocer d'Artsakh empezaron na nueche del 2 d'abril de 2016 y duraron cuatro díes.

El desenvolvimientu del conflictu editar

Na nueche del 31 de marzu al 1 d'abril Altu Karabakh y Azerbaixán acusaron mutuamente en bombardéu de los sos territorios. El 1 d'abril, a les 9:00 en posiciones de combate en Provincia de Tavush d'Armenia foi atopáu un soldáu con una firida de muerte na cabeza. Nesti mesmu día, a les 12:20 na direición escontra'l norte de la posición militar d'Armenia per parte d'Azerbaixán foi asesináu un soldáu armeniu. Los primeros enfrentamientos empecipiar na nueche del 2 d'abril de 2016. Antes del amanecer les tropes d'Azerbaixán empezaron ataque. Según la prensa del Ministeriu de Defensa de la República d'Artsakh, les fuercies armaes d'Azerbaixán na nueche del 2 d'abril atacaron les árees de la zona del conflictu de Karabakh, por aciu l'aplicación de l'artillería pesao, vehículos blindaos, y l'aviación. Tamién se llevaron a cabu ataques a asentamientos Humanos. Dempués el Ministeriu de Defensa d'Azerbaixán declaró sobro ocupación de dellos visos estratéxicos de Karabakh, incluyendo l'aldega Seysulan, los altores alredor de l'aldega Talysh, tamién l'altor de Leletepe. Сomo afirmó'l Ministeriu de Defensa d'Azerbaixán d'altor alredor de l'aldega Talysh puedan crear un peligru pa la rexón Goranboy del país y la ciudá Naftalan, y l'altor de Leletepe foi ocupada pa garantizar la seguridá de la ciudá Goradiz. Más tarde foi confirmada la ocupación de la llomba Leletepe pol exércitu d'Azerbaixán. El 2 d'abril pela tarde dambes partes informaron el númberu de muertos y mancaos. El 5 d'abril, el Ministeriu de Defensa d'Azerbaixán informó que'l 4 d'abril foi atacáu la base militar del enemigu en Madagiz. El mesmu día, el Ministeriu de Defensa d'Armenia espublizó la información de qu'Azerbaixán per primer vegada aplicó na rexón de Nagorno-Karabakh el sistema "BM-30". Pela so parte, el Ministeriu de Defensa d'Azerbaixán declaró que nunca utilizaben dichu sistema.

L'altu'l fueu editar

El 5 d'abril anunciar poles ambes partes la cesación del fueu. L'alcuerdu billateral sobro'l cese de les operaciones de combate foi llográu na xunta de los Comandantes d'Estáu Mayor d'Azerbaixán y Armenia en Moscú.[23] El 6 d'abril, el Ministeriu de Defensa d'Azerbaixán declaró que dende'l mediudía del 5 d'abril al mediudía del 6 d'abril Armenia bombardeó territoriu d'Azerbaixán, la frontera d'Azerbaixán y Armenia n'Ordubad, Shajbuz y Babek; La parte d'Armenia desmintió les acusaciones de los disparos y declararon que na frontera en Naxçıvan la situación calteníase estable y tranquila. Según el Ministeriu de Defensa d'Azerbaixán, el 8 d'abril, cola mediación de representantes de la OSCE y del Comité Internacional de la Cruz Roja hasta les 8 de tardar taba previstu la realización del procesu de recoyida de los cadabres de los militares de dambos partes nel campu de batalla. A la fin del día informóse que'l procesu de busca y recoyida de cadabres foi termináu. Según el representante del presidente d'Altu Karabakh, el 10 d'abril Azerbaixán apurrió a Armenia 21 cuerpos de soldaos, y a Azerbaixán foi apurríu alredor de 13 cuerpos. Armenia apurrió a Azerbaixán cuerpos de trés miembros de la tripulación helicópteru baltáu El mio-24.[24]El 19 d'abril d'Azerbaixán llevar de la llinia de contautu l'últimu cuerpu del so soldáu.[25]

Mala conducta editar

 
Monumentu na llocalidá de Nor Maraga, construyíu n'honor de los defensores armenios de Maraghar.

Al salir del colapsu de la Xunión Soviética como estaos nacientes y por cuenta de los combates casi inmediatos, nun foi sinón hasta mediaos de 1993 qu'Armenia y Azerbaixán convirtiéronse signatarios de los alcuerdos de derechu internacional, incluyíos los Convenios de Xinebra. Les denuncies de los trés gobiernos (incluyíos Nagorno-Karabakh) regularmente acusaron al otru llau de cometer otomíes que yeren dacuando confirmaes por fontes de medios de terceres partes o organizaciones de derechos humanos. La masacre de Xocalı, por casu, foi confirmada tanto pola Human Rights Watch y Memorial, ente que la conocida como Masacre de Maraghar foi alegáu por un grupu de la organización con sede en Gran Bretaña Christian Solidarity Worlwide en 1992. Azerbaixán foi condergada por HRW pal usu de bombardeos aéreos en zones civiles densamente poblaes y que dambes partes fueron criticaes por fueu indiscrimináu, toma de rehenes y el desplazamientu forzáu de civiles.

La falta de lleis internacionales d'unu y otru llau p'acatar actividá práuticamente sancionáu na guerra, podría considerase crímenes de guerra. El saquéu y la mutilación (partes del cuerpu como les oreyes, traíos dende'l frente como alcordances atesoraes de guerra) de soldaos muertos echar voz de con frecuencia ya inclusive se jactó d'ente los soldaos. Otra práutica que tomó forma, pero non por soldaos regulares per parte de civiles mientres la guerra, foi'l trueque de prisioneros ente armenios y azerbaixanos. De cutiu, cuando se perdió'l contautu ente familiares y un soldáu o un milicianu que sirvía nel frente, encargar d'entamar un intercambiu por prindar personalmente a un soldáu de les llinies de batalla y caltenelos nes llendes de los sos propios llares. Del New York Times, el periodista Yoav Karny señaló qu'esta práutica yera tan "vieya como la xente qu'ocupa [la] tierra".

Cuando terminó la guerra, dambos bandos acusaron a los sos rivales de siguir calteniendo cautivos; Azerbaixán afirmó qu'Armenia siguía calteniendo casi 5.000 prisioneros azerbaixanos, ente qu'armenios reclamaben qu'Azerbaixán llevaba 600 prisioneros. El grupu ensin fines d'arriquecimientu, Helsinki Initiative 92, investigó dos cárceles de Shusha y Stepanakert dempués de terminada la guerra, pero concluyó que nun había prisioneros de guerra ellí. Una investigación similar llegó a la mesma conclusión mientres la busca d'armenios supuestamente trabayando nes canteres d'Azerbaixán.

Referencies editar

  1. Les fuercies especiales de la policía soviética fueron les que de mano enfrentaron la revuelta de los armenios y pasaron a llamase OPON tres algamar Azerbaixán la so independencia, desmovilizáronse nel 1995.
  2. Balayev, Bahruz (2013). The Right to Self-Determination in the South Caucasus: Nagorno Karabakh in Context. Lexington Books, páx. 70. ISBN 9780739178287. «Turkey took the Azerbaijani position, showing special activity. It rendered active military help to Azerbaijan. In the Azerbaijani army there were Turkish officers-instructors and a group of the Azerbaijani men started training in Turkey.»
  3. (en rusu) Melik-Shahnazarov, Arsen. Нагорный Карабах: факты против лжи.
  4. Сумгаїт інфо (en rusu)
  5. Global security - Nagorno-Karabakh
  6. "Winds of Change in Nagorno Karabakh ." Euronews. 28 November 2009.
  7. De Waal, Thomas (2003). Black Garden: Armenia and Azerbaijan Through Peace and War. New York: New York University Press. pp. passim. ISBN 0-8147-1945-7.
  8. ECP. Annuario 2006 de procesos de paz. Vicenç Fisas páx. 83.
  9. Ohanyan, Karine; Zarema Velikhanova (12 de mayu de 2004). Investigation: Karabakh: Missing in Action - Alive or Dead?. Institute for War and Peace Reporting.
  10. Zücher, 2007: 179, tabla 6.1
  11. Chorbajian, Levon; Patrick Donabedian, Claude Mutafian (1994). The Caucasian Knot: The History and Geopolitics of Nagorno-Karabagh. Londres: Zed Books. páxs. 13–18. ISBN 1-85649-288-5. Les estadístiques tán recoyíes pol International Institute for Strategic Studies de Londres nel informe The Military Balance, 1993–1994. La cifra de 20.000 de la República de Nagorno-Karabakh, incluyíos 8.000 voluntarios de la propia Armenia, militares d'Armenia nel informe fízose esclusivamente por miembros del exércitu, les estadístiques d'Azerbaixán que se refier a 38.000 miembros del so exércitu y 1.600 na so fuercia aérea. La referencia a estes estadístiques pueden alcontrase nes páxinas 68-69 y 71-73 del informe.
  12. Drezner, 1999: 138, tabla 5.3
  13. Brzeziński & Sullivan, 1997: 462
  14. World Bank Publications: Paul Collier, V. L. Elliot, Håvard Hegre, Anke Hoeffler, Marta Reynal-Querol & Nicholas Sambanis (2003). Breaking the Conflict Trap: Civil War and Development Policy. Washington DC: Oxford University Press. ISBN 978-0-8213-8641-5.
  15. Kaldor, 2000
  16. Ana Catalina Joya Ibarra (2011). Análisis de la influyencia del conflictu por Nagorno-Karabakh na construcción d'un complexu rexonal de seguridá ente Irán, Rusia y Turquía nel sur del Cáucasu (periodu 1988-2008). Bogotá: Universidá del Rosario, páxs. 20.
  17. Patrick Gorman. "The emerging army in Azerbaijan". Central Asia Monitor, No. 1, 1993.
  18. Zücher, 2007: 179
  19. DeRouen, Karl and Uk Heo (eds.) Civil Wars of the World: Major Conflicts since World War II. Santa Bárbara, California: ABC-CLIO, 2007, p. 148. ISBN 978-1-85109-919-1.
  20. Taarnby, Michael. "The Mujaheddin in Nagorno-Karabakh: A Case Study in the Evolution of Global Jihad". Real Institute Elcano. 5 de setiembre de 2008.
  21. Zucher, 2007: 178
  22. «FOTO Alto Karabaj: La guerra de cuatro días Llea más en http://mundo.sputniknews.com/foto/20160406/1058418528/nagorno-karabaj-guerra.htmlixzz45GkfCJer». Consultáu'l 8 d'abril de 2016.
  23. http://www.rbc.ru/politics/06/04/2016/5704cb8f9a79470eb2af58fb
  24. mio-24-peredani-azerbaydzhanskoy-storone-semeya_338866.html Armenia apurrió a Azerbaixán cuerpos de miembros de la tripulación helicópteru
  25. Azerbaixán llevar de la llinia de contautu l'últimu cuerpu del so soldáu

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar