Col términu lliteratura rusa alúdese non solo a la lliteratura de Rusia, sinón tamién a la lliteratura escrita en rusu por miembros d'otres naciones que s'independizaron de la estinguida Unión de Repúbliques Socialistes Soviétiques (URSS) o por emigraos que fueron acoyíos nella. Cola disolución de la URSS delles cultures y países reclamaron a dellos escritores exsoviéticos que, sicasí, escribíen en rusu. La lliteratura rusa carauterizar pola so marcada fondura con figures claves pa la lliteratura universal como Dostoievski o Tolstói, y empezó, como toes, en forma de tradición oral ensin cultivu escritu hasta la introducción del cristianismu en 989 y, con él, d'un alfabetu fayadizu p'acoyela.

Una de les cartes de corteza d'abeduriu.

El creadores de dichu alfabetu fueron los misioneros bizantinos Cirilo y Metodio; ellos tomaron distintes grafíes de los alfabetos llatín, griegu y hebréu, y ingeniaron otres. De primeres el llinguaxe escritu rusu usó dos sistemes gráficos —los alfabetos cirílicu y glagolíticu—; el glagolíticu, supuestamente inventáu tamién por Cirilu y Metodiu, foi abandonáu, y la lliteratura rusa tal como la conocemos anguaño escríbese y llee n'alfabetu cirílicu, na so modalidá denomada alfabetu rusu.

Tradición oral popular editar

 
Víktor Vasnetsov, Los tocadores de gusli, 1899.

La tradición oral popular de los Skomorojis (xuglares) y skazíteles, una especie de bardos itinerantes llegaos dende Imperiu bizantín o los países eslavos, espresábase al traviés de les bylines (cantares o cantares) que xuníen tradiciones populares paganes y eclesiástiques en forma de prosa rítmica acompañada del gusli. Les bylinas rellaten fazañes de los bogatyrí que defendieron Rusia contra nómades pechenegos y cumanos y contra delles bisarmes fantástiques. Los héroes de bylinas más famosos son Ilyá Múromets (Ilyá de Múrom), Dobrynia Nikítich y Aliosha Popóvich ("Aliosha fíu de clérigu (pope)"). Na tradición oral tamién esisten cantares populares y cuentos tradicionales rusos qu'empezaron a recoyese por escritu nel sieglu XIX cuando Aleksandr Afanásiev los compiló n'ocho volumen.

Lliteratura rusa antigua editar

Lliteratura del periodu de la Rus de Kiev (s. XI a la 1ª metá del s. XIII) y de la rotura feudal (s. XIII al XIV) editar

 
Primer páxina del Códiz de Nóvgorod, años 1010.
 
El Evangeliario de Ostromir, c.1056-1057.

L'antigua lliteratura rusa componer d'unes escases obres maestres escrites en antiguu eslavu eclesiásticu, en eslavu eclesiásticu y en antiguu eslavu oriental.

Nel sieglu XI toles tribus de los eslavos orientales formaben parte de la Rus de Kiev. Una llingua única, l'antiguu eslavu oriental, empezó a formase con dalgunos dialeutos territoriales. Solo nel sieglu XIII, cuando la Rus de Kiev estazóse, el rusu, l'ucraín y el bielorrusu empezaron un desenvolvimientu independiente. Por eso estos trés naciones tienen un periodu común na hestoria de les sos lliteratures.

Na Edá Media en Rusia nun hubo órdenes militares de caballería nin universidaes hasta que se creó, yá nel sieglu XVIII, la fundada por Mijaíl Lomonósov, agora llamada Universidá Estatal de Moscú. Los centros d'enseñanza na Rusia medieval fueron los monesterios, pero, magar tou, na Rusia antigua había xente alfabetizada, tal que demuestren los numberosos documentos de Nóvgorod calteníos en corteza d'abeduriu que daten de los sieglos XI-XII: cartes, papeletes, notes, cédules, exercicios d'alumnos, etc. El primer llibru conocíu en antiguu eslavu eclesiásticu ye'l manuscritu sobre tablillas de madera cubiertes de cera Códiz de Nóvgorod (en:Novgorod Codex) o Salteriu de Nóvgorod, que contién los salmos 75 y 76 (alredor del añu 1010). El Evangeliario de Ostromir foi manuscritu en eslavu eclesiásticu sobre pergamín en 1056 o 1057.

Nel día de güei, les obres en antiguu eslavu eclesiásticu, eslavu eclesiásticu y antiguu eslavu oriental riquen ser traducíes al idioma rusu actual por cuenta de la so evolución y socesives reformes tantu del alfabetu cirílicu en Rusia como de los tipo de lletra d'imprenta, incluyida la reforma entamada por Pedru I de Rusia en 1708 qu'introdució'l llamáu tipu de lletra civil (Гражданский шрифт). Inda sobreviven unes poques obres de l'antigua lliteratura rusa, según gran númberu de manuscritos deterioraos polos efeutos de múltiples invasiones y guerres. Estes obres, d'ellaboración manuscrita, yeren xeneralmente anónimes. Solía esistir nesa antigua lliteratura rusa la temática recurrente de la glorificación de la guapura y del poder rusu, la denuncia de l'autocracia de los príncipes de la Rus de Kiev y la defensa de los principios morales.

Puede dicise qu'esistía un sistema propiu de xéneros lliterarios estremáu principalmente en dos grandes grupos: lliteratura secular y lliteratura eclesiástica. Nellos atopamos los siguientes subgrupos:

Lliteratura secular editar

Narración histórica * Una precoz lliteratura propagandística.

Lliteratura eclesiástica editar

  • Haxográfica *

Himnográfica

Ye difícil clasificar estes obres so un únicu xéneru -munches cróniques nun son homoxénees, yá que contienen partes pertenecientes a tolos xéneros enantes mentaos- narraciones históriques, lleendes históriques, estractos de trataos d'intención propagandística ya inclusive pieces haxográfiques.

El primer periodu de la lliteratura rusa, constituyíu sobremanera pola obra de clérigos de principaos rusos qu'escribíen nuna llingua llamada eslavón o eslavu eclesiásticu, y aristócrates consagraos a la guerra, qu'escribíen en antiguu eslavu oriental, que nun se debe confundir col eslavón, ye denomináu "Periodu de Kiev", y llega hasta 1240. Trátase fundamentalmente d'haxografíes y poemes épicos. la lliteratura rusa


La lliteratura rusa del periodu ta sometida a la influencia de lliteratura bizantina. Son obres eclesiástiques importantes diverses traducciones: el Evangeliario de Ostromir (1056) y los Florilegios (estractos de Padres de la Ilesia, vides de santos, preceptos morales) compuestos nel sieglu XI pol príncipe Sviatoslav II de Kiev, obres de Basilio el Grande, Juan Malalas, Juan Crisóstomo. Les traducciones de testos profanos inclúin la Novela d'Alejandro, fundada na hestoria d'Alexandru Magnu, y Aición de Devgenis (Digenis Acritas) (Devgénievo deyánie), cantares de xestes militares, Physiologus.

Obres editar

Los trabayos más importantes orixinales de l'antigua lliteratura rusa son:

 
Fragmentu del Viaxe del higúmeno Daniíl a la Tierra Santa («Житие и хождение игумена Даниила из Русской земли»)

De 1240 a 1480 la lliteratura rusa ralentizó la so crecedera por causa de la invasión mongola de Rusia en 1223, que provocó la decadencia de la Rus de Kiev xunto col surdimientu de nuevos centros culturales como Nóvgorod. Escríbense rellatos militares en prosa rítmica, como l'anónimu Cantar del desastre de la tierra rusa (Slovo o poguíbeli zemlí Rússkoi) (sieglu XIII) (nesta obra llírica y tráxica l'autor anónimu llamentar pol destín de Rusia, apatayada polos mongoles de Batu Kan y fai un llamamientu a los príncipes rusos por que se xunan y repelan al enemigu), o'l Ciclu de Kulikovo (Zadónschina) (finales del sieglu XIV - sieglu XV): cuatro rellatos que remembren la gran derrota de los mongoles en 1380. El "Ciclu" da fama a la Batalla de Kulikovo y tien semeyanza col Cantar de les Huestes de Ígor.

Les obres eclesiástiques del periodu más destacaes son:

  • Súplica (Molenie (slovo) Daniíla Zatóchnika) de Daniil Zatóchnik (Daniel el Prisioneru) (sieglu XIII). Nesti documentu, Daniel denuncia l'arrogancia de los ricos y demanda caridá pa los menos favorecíos, amás de dedicar un himnu a la intelixencia humana;

Periodu moscovita de Rusia (sieglos XV - XVII) editar

Sieglu XV editar

A partir del reináu d'Iván III de Rusia - quien en 1480 punxo fin a la rellación de vasallaxe que'l Principáu de Moscú caltenía cola Horda d'Oru, siendo'l primera Gran príncipe de Moscú n'adoptar el títulu de «Gran príncipe de toa Rusia» - Moscú convertir nel centru cultural. Les meyores del llaicismu renacentista nel sieglu XV provoquen aturbolinaos conflictos relixosos y políticos que xeneraron una amplia lliteratura polémica en prosa (obres por Nil Sorski - tamién llamáu Nil del Ríu Sora - y Iósif Vólotski (Iósif de Volokolamsk) y los sos respeutivos adeptos. Iósif Vólotski intenta imponer la Ilesia sobre l'Estáu abogando por ampliar el so poder y la so riqueza. Nil del Ríu Sora, otra manera, propón que la ilesia y los monxos arrenuncien a la riqueza secular y reorganizar la vida de los clérigos según los ideales cristianos de probeza, trabayu y simplicidá.

Dientro de la lliteratura llaica destaca'l Viaxe más allá de los trés mares (Viaxe allende los trés mares; Jozhénie za tri mórya) por Afanasi Nikitin. Foi este un mercader, viaxeru y escritor que, nel sieglu XV, afayó la India a los rusos viaxando a ella dende la ciudá de Tver. El viaxe desenvolver ente 1466 y 1472 y formar les notes de les sos impresiones y observaciones que tomó mientres el so itinerariu.

Sieglu XVI editar

La lliteratura eclesiástica del sieglu XVI sigue la tradicional disputa ente Nil del Ríu Sora y Iósif de Volokolamsk; esta lliteratura polémico y propagandístico ta representada poles obres de Maximus el Griegu (Miguel Trivolis) (1480-1556), un siguidor de Nil del Ríu Sora. La so obra principal ye Amplia rellación de les desgracies acaecíes pola mor del desorde y escesos de los zares y autoridaes contemporánees (Slovo, prostranne izlagáyuschee s zhálostiyu nestroéniya i bezchíniya zaréi i vlastéi poslédnego zhitiyá) (1534-1539). Nesta obra Máximus el Griegu denuncia les crueldaes, indolencias y otros pecaos de los gobernantes rusos, los zares, reclama un réxime xustu y sabiu y esplica el deber y los principios morales qu'han de rexir la conducta del príncipe que dirixa l'estáu. Per primer vegada, na historia de Rusia, Maximus el Griegu escribe que'l zar ye'l responsable del destín del so país y de los sos súbditos, de forma que pue ser llamáu a capítulu.

En 1553-1564 la impresión de llibros llegó a Rusia. El primer imprentador rusu foi Iván Fiódorov, quien desenvolvió'l so llabor en Moscú a invitación d'Iván IV. El primer llibru rusu impresu foi'l Apóstol (1564); l'apaición de la imprenta foi un acontecimientu perimportante pal desenvolvimientu y espardimientu de la lliteratura y la cultura en Rusia.

El soberanu Iván IV de Rusia foi tamién un escritor notable. La so obra más destacada ye Epístoles al príncipe Andréi Kurbski. Esti personaxe desertara mientres la Guerra Livona al Gran Ducáu de Lituania y acusaba a Iván IV de ser un tiranu en delles epístoles que dirixó a la so exsoberano. Iván IV respondió-y que los enemigos auténticos del Estáu yeren los boyardos, qu'intentaben estremar Rusia en pequeños principaos. El discutiniu enllargar mientres dos décades, pero Iván IV tamién dexó escrita la so opinión sobre l'estilu de la llingua escrita nesti periodu y compunxo amás dellos poemes y cánones musicales de tema eclesiástica.

La lliteratura profana o llaica del sieglu XVI vese representada poles obres siguientes:

 
Una familia del mercader rusu nel sieglu XVII, cuadru pintáu por Andréi Riábushkin, 1896.

• El Domostrói (sieglu XVI), atribuyíu al arcipreste Montés, confesor d'Iván IV de Rusia. Domostrói axunta les diverses normes que regulaben la vida corriente d'una familia rusa d'esti periodu. Nel llibru tratar del deber d'un ciudadanu respetu al zar y la ilesia. L'home tien de ser cabeza de familia y responsable de la vida de tolos sos allegaos y de la verdadera educación cristiana de los mesmos. El Domostrói proclama que la muyer tópase subordinada dafechu al home y encamienta castigar los casos de mala conducta con castigos físicos o corporales. Tamién ye una enciclopedia doméstica que estatuye cómo tien d'alministrase una facienda exemplar o cómo realizar los trabayos caseros. Nel sieglu XIX la pallabra domostrói pasó a denotar en rusu tou lo qu'había d'atrasáu y anticuáu na vida familiar.

Hestoria d'un mozu y una moza (Póvest o Petré y Fevróni) por Ermolái-Erast (metá del sieglu XVI). La Historia amiestu haxografía y la novela sentimental. Dellos homes de ciencia cunten que tratar de la primer novela por completu profana na lliteratura rusa.

Nun se cultiva otra llírica que la de tema sacra, y la forma usada sigui siendo la prosa rítmica utilizada en narraciones militares como l'anónimu Rellatu de tomar de Pskov (Pskóvskoye vziatie) (1510).

Sieglu XVII editar

 
La muerte d'Avvakum na foguera. Iconu del sieglu XIX.

Mientres el sieglu XVII tuvo llugar un acontecimientu trascendental pa la hestoria y cultura de Rusia: un cisma na Ilesia Ortodoxa rusa. En 1652 el patriarca Nikon reformó la lliturxa y ritos de la Ilesia ortodoxa rusa p'afaelos a la ilesia ortodoxa griega contemporánea. Esta reforma supunxo tamién una subordinación mayor del estamentu eclesiásticu al Estáu, lo qu'impulsó una fuerte y aportunante resistencia pela parte del pueblu que foi más tarde denomada Vieyos creyentes, autores de la cisma relixosu. Nesti periodu la obra lliteraria más importante ye l'autobiografía del vieyu creyente Avvakum, escomulgáu pol sínodu de Moscú y condergáu a morrer na foguera en Pustoziorsk. Conocer pol títulu de Vida del arcipreste Avvakum (1672-1675).

Tamién destaquen nesti periodu les anónimes narraciones costumistes Rellatu de Dolor Mala Suerte (Póvest o gore i zloschasti) (segunda metá del sieglu XVII), Rellatu de Savva Grudtsyn (Póvest o Sávve Grúdtsyne) (1670) y la satírica Rellación del xulgáu de Shemyaka (Póvest o Shemiákinom sudé) (sieglu XVII).

La lliteratura rusa del periodu tópase sometida yá al influxu de la lliteratura occidental. En 1569 Rusia occidental queda so la influencia de Polonia y la cultura d'esta nación exerz un ciertu influxu. A la muerte d'Iván IV de Rusia dio empiezu a una dómina de guerres civiles conocida como Periodu Tumultuoso. Diverses guerres asocédense: la de la Comunidad Polacu-Lituana contra Rusia, la de les Dimitríadas (1605-1606), la d'Ingria y la Guerra de Smolensk; de too esti caos surdió como zar rusu de fechu Vladislao IV Vasa, quien gobernó ente 1610 y 1612.

N'Ucraína, la Rebelión de Jmelnytsky condució a la desintegración de la Mancomunidá polacu-lituana. La sulevación lliberó a los cosacos de Zaporozhia del dominiu polacu que prefirieron aliase col Zarato rusu. Bohdán Jmelnytsky, el atamán de los cosacos de Zaporozhia, alcordó con Alejo I de Rusia un tratáu de proteición, el Tratáu de Pereyáslav (1654), y dende entós Ucraína establez rellaciones más estreches con Rusia. Por entemediu de la lliteratura ucraniano y bielorruso, lleguen a Rusia delles obres de xéneros y autores occidentales, como les cuentecillos risibles del Liber facetiarum del humanista Poggio Bracciolini, biografíes de césares romanos, noveles caballeresques, noveles picaresques, noveles d'aventures, miscelánees y poemes polacos yeren retraducidos y rusificados dende les versiones en llingua polaca y bielorrusa.

El versu apaez en plenu XVII con Simeón Pólotski (1629-1680) por influxu de la lliteratura polaca. Esto biforca la métrica rusa en dos artes, una de prosa métrica rítmica, popularizante y sentida como más nacional, y otra más asemeyada a la occidental y considerada más culta. Destaquen nesti periodu El xardín multicolor (Vertograd Mnogotsvetny) (1677-1678) de Simeón Pólotski (1629-1680) y el Epitafiu (Epitafion) de Montés Medvédev (1641-1691).

Simeón Pólotski foi tamién el fundador del teatru rusu. L'escribió y punxo n'escena La comedia d'alegoría del fíu pródigu (Komedia pritchi o blúdnom syne) y Del zar Nabucodonosor (O Navujodonósore zaré) (1673-1678), nel teatru de la corte d'Alejo I de Rusia, quien yera un gran aficionáu de teatru.

Lliteratura rusa del sieglu XVIII editar

 
Mijaíl Lomonósov.

Nel sieglu XVIII Rusia se occidentalizó y secularizó sol cetru de fierro de Pedru I de Rusia. Puede dicise que la lliteratura profana o llaica empieza verdaderamente en Rusia con esti sieglu. Pedru I en persona revisó y reformó l'alfabetu rusu esaniciando lletres en desusu, simplificó'l sistema ortográficu faciendo la llectura más accesible, según modificó'l tipu de lletra d'imprenta introduciendo'l llamáu tipu de lletra civil (Гражданский шрифт).

Páxines revisaes por Pedru I, Alfabetu cirílicu, seleición de lletres pal alfabetu civil

Al igual que nes demás lliteratures occidentales d'esti sieglu, la Ilustración entró na cultura rusa, que tuvo nesti sieglu'l so periodu clásicu. Esti Clasicismu tuvo les sos pilastres nel dominiu de la razón y l'esperiencia, polo que'l periodu conozse tamién como "Sieglu de les Lluces" o "Sieglu de la razón".

El primer escritor notable del sieglu XVIII ye Antioj Kantemir (1708-1744), fíu de Dmitri Kantemir. Foi importante poeta satíricu y la so obra maestra ye la sátira en versu Al mio paecer: sobre aquellos que culpen a la educación (Na julyáschij uchenie - 1729), contra aquellos que queríen aniquilar el legáu cultural de Pedru I y otros nueve sátires.

El principal discutiniu lliterariu d'esti sieglu producir ente Vasili Trediakovski y Mijaíl Lomonósov alrodiu de la poesía y les téuniques de versificación n'idioma rusu. Vasili Trediakovski (1703-1769), poeta y traductor, publicó en 1735 la so obra teórica titulada El nuevu y concisu métodu de composición de versos rusos (Novi i kratki spósob k slozhéniyu stijov rosíyskij). N'oposición al versu silábicu tradicional (vease en:syllabic trate) emplegáu, por casu, por Antioj Kantemir, introdució les bases del versu silábicu-acentual [1] (vease en:accentual-syllabic trate) según los pies denominaos troqueo (_O) y yambo (O_).

Mijaíl Lomonósov (1711-1765) nel so Ensayo sobre la métrica de la versificación rusa (Pismó o právilaj rossíyskogo stijotvórstva) de 1739 introdució tres tipos de ritmos o pies: el dactílico (_UU), l'anfibráquico (O_O) y l'anapéstico (UU_), según les rimes llanes y esdrúxules.

El científicu Mijaíl Lomonósov considérase'l fundador de la lliteratura rusa moderna al establecer les normes qu'habíen de rexir el bon gustu del rusu lliterariu; estrema tres estilos, el noble, de vocabulariu eslavón pal poema épicu, la traxedia y la oda; el mediu pa la sátira y los drames y el vulgar (con vocabulariu popular) pa la comedia y la cantar. Escribió odes sacres, panexíricos y una Epístola sobre la utilidá del vidriu (1752).

El teatru rusu recibió un gran impulsu tamién. Los dramaturgos más destacaos del sieglu fueron Aleksandr Sumarókov (1717-1777), Mijaíl Jeráskov (1733-1807), y, sobremanera, Denís Fonvizin.

La obra más importante d'Aleksandr Sumarókov ye la traxedia Jórev (1747), anque escribió otros ocho, 13 comedies, 3 llibretos d'ópera y tamién dellos versos.

Envalórase que la obra maestra de Mijaíl Jeráskov ye'l so poema épicu Rossiada (1778), pero tamién compunxo 9 traxedies, 2 comedies y 5 drames pal teatru ente 1758 y 1807.

Otros escritores notables del periodu son poetes Iván Jémnitser (1745–1784), Vasili Kápnist (1758–1823), Iván Dmítriev (1760–1837), y el dramaturgu Yákov Kniazhnín (1742 (1740?) – 1791).

 
Denís Fonvizin.

Denís Fonvizin (1745-1792) ye un brillante comediógrafu qu'amás llogró importantes ésitos y reposiciones, ganando na so mesma dómina una gran popularidá. Los sos meyores y más celebraes comedies son El Brigadier (Brigadir) (1768) y El menor (Nédorosl) (1782). Estes pieces faen risión la vanidá, la galomanía o copia irreflexiva de too lo francés y la galbana y atrasu de los hacendados, según el so avidez, glotonería y brutalidá; munches cites de les sos obres tresformar en frases proverbiales y empléguense inclusive na llingua rusa d'anguaño.

La zarina Catalina II de Rusia tamién tenía talentu lliterario y escribió delles pieces de teatru, por casu O tempora! (O vremia), L'engañador (Obmánschik), Un seducíu (Obolschonny), Xamán de Siberia (Shamán Sibirski) y delles pieces más. Amás ellaboró con bon estilu unes intelixentes Memories.

Tocantes a la llírica, destaquen Derzhavin y Karamzín.

Gavrila Derzhavin (1743-1816) foi influyíu por Lomonósov y Sumarókov ya interesóse polos conatos renovadores de Jeráskov; amante de les formes clásiques, el so aliendu llírico ye sinceru. Recuérdense les sos obres Felitsa (1782), Díos (1784), ¡Resone'l truenu de la victoria! (Grom pobedy, razdavaysya!, himnu non oficial del Imperiu rusu) (1791), La cascada (1798) y La Vida en Zvansk (Zhizn Zvánskaya) (1807). Derzhavin tamién esperimentó con distintos tipos ritmos y rimas, soníos ya imáxenes.

 
Gavrila Derzhavin, cuadru de Borovikovski.

El masón Nikolái Karamzín (1766-1826) reformó la llingua lliteraria introduciendo munchos galicismos y suprimiendo elementos eslavonos, colo qu'abrió una cierta distancia ente'l rusu cultu y el popular. Foi tamién un importante historiador y modernizó la poesía rusa. Gracies a Karamzín, la novela sentimental rusa desenvolver a partir del sieglu XVIII. Les sos obres maestres son Probe Tema (Bédnaya Tema, la primer novela sentimental na lliteratura rusa) (1792), Les cartes d'un viaxeru rusu (Pisma rússkogo puteshéstvennika) (1791-1792) y la Hestoria del Estáu rusu (Istóriya gosudarstva Rossíyskogo) (1816-1825), onde per primer vegada inténtase faer la historia de Rusia col rigor crítico y el métodu de la historiografía científica.

Una más señalada manifestación poética na lliteratura rusa del sieglu XVIII ye la obra "revolucionaria" d'Aleksandr Radíshchev (1749-1802) Viaxe de San Petersburgu a Moscú (Puteshestvie iz Peterburga v Moskvú) (1790). Nesi llibru simpatizó colos siervos llabradores describiendo la so vida miserable y denunciando el tratu inhumanu con que les autoridaes y los hacendados tratar; utilizó la compasión como un mediu de revolución y tresformamientu social.

Nel sieglu XVIII apaecieron les primeres revistes lliteraries ruses publicaes por Nikolái Novikov.

El Sieglu d'Oru de la lliteratura rusa (sieglu XIX) editar

 
Aleksandr Pushkin, cuadru de Vasili Tropinin.

El sieglu XIX ye conocíu tradicionalmente como “El Sieglu d'Oru” de la lliteratura rusa. Tanto la poesía como la prosa llegaron al so apoxéu. A principios de sieglu la corriente principal de la lliteratura rusa yera'l Romanticismu, anque más tarde sería'l realismu lliterariu el qu'algamaría mayor importancia.

La vida lliteraria de la primer metá del sieglu XIX yera bien animada y variada. La sociedá rusa de la dómina taba fondamente influyida poles guerres napoleóniques y la victoria de Rusia na [[Invasión napoleónica de Rusia|primer Guerra Patriótica]] de 1812. Les amplies capes de la población esperimentaben la puxanza del patriotismu ya interesábense poles idees de la revolución francesa. Nesta dómina apaecieron diverses revistes polítiques y lliteraries: El Mensaxeru d'Europa (Karamzín), La Estrella Polar (Ryléyev), El Contemporaneu (Pushkin) y, daqué más tarde, El Telégrafu de Moscú (Polevói), El Telescopiu (Nadezhdin), etc. La vida espiritual de la dómina exercía influencia nes principales corrientes lliteraries. El romanticismu en Rusia desenvolver de dos maneres distintos: el supuestu romanticismu progresivu representáu por Kondrati Ryléyev, Wilhelm Küchelbecker, Aleksandr Bestúzhev (Marlinski), Aleksandr Odóyevski, Denís Davýdov (un héroe de la Guerra Patriótica de 1812), Nikolái Yazýkov, Dmitri Venevítinov y Yevgueni Baratynski. Les temes principales de la so poesía son dalgunos de los acontecimientos claves na hestoria rusa, la llibertá, el patriotismu y dellos motivos folclóricos rusos. El golpe más duru pa les aspiraciones idealistes del romanticismu progresivu foi solmenáu pola derrota na rebelión de los decembristas en 1825, como resultáu de la cual munchos participantes de la rebelión, como miembros de les families nobles de Rusia, poetes y figures públiques, fueron executaos o deportaos a Siberia. El romanticismu pasivu o tradicional atópase representáu poles obres de Vasili Zhukovski. Coles mesmes, hai una auténtica llucha ente eslavófilos y occidentalistas.

Aleksandr Pushkin álzase sobre tolos otros poetes rusos. Tenía un xeniu universal; reformó la llingua rusa lliteraria rompiendo cola tradición del sieglu XVIII, escribía peracabaos poemes llíricos, poemes épicos (Poltava, El caballeru de bronce, Eugenio Oneguin), potentes obres dramátiques en versos (Borís Godunov, Pequeñes traxedies), prosa brillosa (Cuentos del difuntu Iván Petróvich Belkin, La dama de piques, La fía del capitán, Dubrovski), cuentos en versu (Ruslán y Liudmila, Cuentu del zar Saltán, Cuentu de la princesa muerta y los siete caballeros). Convertir na figura central de la poesía rusa del sieglu XIX, clisando a otros poetes, talentos que n'otres circunstancies podríen ser l'honor de cualquier lliteratura nacional. Influyíos por Pushkin, una serie de poetes asumió la so voz recién sumida: Antón Délvig, Piotr Pletniov, Piotr Viázemski, Pável Katenin y dalgunos otros, la llamada Pléyade pushkiniana.

Dempués de la tráxica muerte de Pushkin l'antorcha de la poesía rusa pasó a mano de Mijaíl Lérmontov. Nos sos primeros poemes asonsañó a Pushkin y a Byron, pero'l so estilu poéticu afitóse aína, percíbese claramente nel cambéu de temes como, por casu, nel poema La vela nel que fala d'un bienestar que namái se consigue lluchando. N'otros poemes reflexa con vehemencia el pensamientu y los sentimientos de los mozos estudiantes que se remonten y amuesen la so indignación ante la situación del siervu, el refugu del despotismu zarista y l'apasionada aspiración pola llibertá. Les sos obres más destacaes son los sos versos llíricos, Valerik, Borodinó, El demoniu, El noviciu, el drama El baille de mázcares, la novela Un héroe del nuesu tiempu.

Otros poetes notables de la primer metá del sieglu XIX son el fabulista Iván Krylov, el poeta y dramaturgu Aleksandr Griboyédov, los poetes Yevgueni Baratynski, Konstantín Bátiushkov, Alekséi Koltsov, Iván Kozlov, Piotr Yershov.

La prosa de la primer metá del sieglu XIX ta representada poles noveles grandes de Pushkin, Lérmontov y poles obres d'un xeniu más de la lliteratura rusa, Nikolái Gógol. Les sos obres más destacaes son Velaes nun caserío de Dikanka, Tarás Bulba, Almes muertes, la comedia L'inspector y siendo El capote el so rellatu más famosu.

La segunda metá del sieglu XIX vía la emancipación de los siervos de 1861, la humildación nacional na Guerra de Crimea y la victoria triunfal en Guerra Ruso-Turca, 1877–1878 lliberando a les xentes eslaves de los Balcanes del xugu turcu. En total, la sociedá taba fondamente influyida poles idees democrátiques y humanes del sieglu.

La poesía de la segunda metá del sieglu XIX ye principalmente filosófica y realista. Los poetes más notables del momentu son Nikolái Nekrásov, Fiódor Tiútchev, y Afanasi Fet. Otros poetes notables son Alekséi Konstantínovich Tolstói (quien tamién escribía prosa y drames teatrales), Apolón Máikov, Iván Nikitin o Alekséi Pleschéyev.

Si la primer metá del sieglu foi la edá d'oru de la poesía rusa, la segunda metá del sieglu foi la edá d'oru de la prosa rusa. Los xigantes de la dómina son Lev Tolstói, Fiódor Dostoyevski, Nikolái Leskov, Iván Turguénev, Mijaíl Saltykov-Shchedrín, Iván Goncharov, Dmitri Mamin-Sibiriak, Vladímir Korolenko, Antón Chéjov. Otros escritores notables son Serguéi Aksákov, Aleksandr Herzen, Nikolái Chernyshevski, el satirista Kozmá Prutkov (un pseudónimu coleutivu), Dmitri Písarev, Alekséi Písemski, Gleb Uspenski, Konstantín Staniukóvich, Vsévolod Garshin, Fiódor Reshétnikov. El dramaturgu más notable foi Aleksandr Ostrovski. La crítica y lliteratura de tipu social nel sieglu XIX taba representada poles obres de Visarión Belinski, Nikolái Dobrolyúbov, Aleksandr Herzen y Nikolái Ogariov.

Nos últimos años del sieglu Nikolái Garin-Mijáilovski, Aleksandr Serafimóvich, Aleksandr Kuprín, Iván Bunin, Leonid Andréyev salieron a escena lliteraria.

Dellos escritores poner a la lliteratura infantil y xuvenil (Vladímir Odóyevski, quien tamién foi unu de los primeros escritores rusos de la ciencia ficción y Antoni Pogorelski), y otros colos cuentos sobre la vida llocal en determinaes rexones (como Nadezhda Sojanskaia escribiendo sobre Ucraína).

La Edá de Plata de la lliteratura rusa. Na encruciada de dos sieglos (XIX y XX). Simbolismu, Modernismu y Vanguardies editar

 
Aleksandr Blok.

La Edá de Plata empezó na última década del sieglu XIX y concluyó nos años venti. El marbete "Edá de Plata" marca en realidá un nuevu aldu na lliteratura rusa. Tres el Positivismu y el Realismu rayando nel Naturalismu de los escritores revolucionarios de los ochenta, los poetes y escritores d'esta denominación vivieron na era d'Art nouveau o Modernismu y Simbolismu. Pero en Rusia eses llinies culturales europees tresformáronse y amoldaron en formes ya idees absolutamente nueves. Los poetes y escritores de la Edá de Plata refugaben el supuestu engagément o compromisu social del artista y proclamaben que l'artista tenía una función mesiánica o de Mesíes, yera una figura titánica que tenía d'atopar los raigaños fondos de la relixón y de la estética: fuera señaláu pa prever el Mundu Nuevu y l'Home Nuevu, yera un demiurgu llibre. Mientres la Edá de Plata la cultura rusa llegó al apoxéu del refinamientu. Esti tiempu destacó como una Renacencia espiritual ensin precedentes en Rusia.

 
Retrato d'una desconocida (Iván Kramskói, 1883).

Les corrientes lliteraries más conocíes d'esti periodu son el Simbolismu rusu - representáu pol Simbolismu místicu tradicional y el Simbolismu nuevu - esto ye, obres d'Innokienti Ánnienski, Vladímir Soloviov (1853–1900), Vasili Rózanov (1856–1919), Dmitri Merezhkovski (1866–1941) y Zinaida Guippius, Konstantín Balmont (1867–1942), Valeri Briúsov (1873–1924), Fiódor Sologub (1863–1927), Andréi Bely (1880–1934) y Aleksandr Blok (1880–1921), Vyacheslav Ivánov, y poetes análogos pol so espíritu a los simbolistes – Maksimilián Voloshin, Mijaíl Kuzmín; Futurismu rusu (David Burliuk, Velimir Jlébnikov, Alekséi Kruchiónyj, primer Vladímir Mayakovski, Vasili Kamenski, Ígor Severianin (Ígor Lótarev), primer Nikolái Aséiev, primer Borís Pasternak); Acmeísmo (primer Anna Ajmátova, Nikolái Gumiliov, primer Ósip Mandelshtam, Serguéi Gorodetski, Gueorgui Ivánov, Irina Odóyevtseva). Poetes de la corriente llamada “nuevos llabradores'” – Serguéi Esenin, Nikolái Kliúiev, Serguéi Klychkov (1889-1937), Piotr Oreshin (1887-1938), Aleksándr Shiriáyevets (1887-1924) - merecen mención tamién. Ellos combinaben riqueza d'imáxenes populares y relixoses carauterístiques de la cosmovisión del llabrador rusu con una busca temeraria d'innovación y cambeos revolucionarios. Hai numberosos poetes que nun pueden ser atribuyíos a dalguna corriente lliteraria distinta, por casu, Vladislav Jodasévich, o Marina Tsvetáyeva.

Los simbolistes rusos emplegaben les idees d'Arthur Schopenhauer, Friedrich Wilhelm Nietzsche y Oswald Spengler, manifestaben interés pol misticismu y el ocultismu, poles disputa relixoses y poles secta populares de Rusia. Les idees de poetes, escritores y filósofos del tiempu variaben de l'aceptación del Übermensch de Nietzsche al oficiu del anima mundi, del individualsmo estremu al 'sobornost' (espíritu coleutivu). Lo que toos ellos compartieron yera una busca intensiva de formes artístiques nueves y de una llingua poética anovada. Los simbolistes poníen énfasis nel aspeutu verbal de los símbolos arquetípicos, buscando a l'harmonía nueva. Los futuristes abogaben por una innovación radical de la llingua, probando'l simbolismu de los soníos y recurriendo a esperimentos coraxosos cola llingua. Los acmeístas defendíen la claridá de les imáxenes poétiques, anunciando qu'un equilibriu ente'l sentíu y el soníu tenía de ser alcanzáu. Distintos grupos artísticos surdíen con numberosos manifiestos lliterarios. El manifiestu más conocíu y escandalosu del tiempu yera la Bofetada al gustu públicu de los futuristes (1912).

Na prosa, los escritores rusos del periodu (Andréi Bely, Leonid Andréyev, Fiódor Sologub, Alekséi Rémizov) usaben la téunica del fluxu de conciencia, alógica socesión d'episodios de gramática desarticulada y imaginería enxareyada en brutu, asonsañando nueves maneres de la organización de los testos asemeyáu a les regles del montaxe cinematográficu.

Los escritores realistes (Antón Chéjov, Iván Bunin, Aleksandr Kuprín, Iván Shmeliov, Borís Záitsev, Alekséi Nikoláyevich Tolstói, Mijaíl Osorguín, Maksim Gorki) tamién buscaben maneres nueves d'espresión y formes lliteraries nueves. Según Vikenti Veresáyev, un teóricu lliterariu del tiempu, el so oxetivu yera non la representación de la vida cotidiana y costumes, sinón la comprensión de la esencia de la vida al traviés de representación de la vida cotidiana, atopar una filosofía nueva de vida. A resultes, la prosa aportó a más llírica, y los escritores emplegaben la síntesis de prosa, música y filosofía (simbolistes), prosa y aición social (futuristes).

Tradicionalmente los filósofos de la Edá de Plata son Nikolái Berdiáyev, Serguéi Bulgákov, Borís Vysheslávtsev, Semión Frank, Nikolái Lossky, Fiódor Stepún, Piotr Struve, Iván Ilín, Lev Karsavin, Pável Florenski, Lev Shestov, Serguéi Trubetskói y Yevgueni Trubetskói, Vladímir Ern, Alekséi Lósev, Gustavo Shpet, Dmitri Merezhkovski y Vasili Rózanov. Les obres de Helena Blavatsky yeren lleíes y bien conocíes en Rusia del periodu.

La Edá de Plata terminar cola llegada de la era nueva – cola formación del primer estáu soviéticu que proclamó ideales nuevos y yera intolerante a toos quién "nun diben al pasu".

La lliteratura rusa de la dómina soviética editar

1917-1941 editar

Tres la Revolución d'Ochobre la lliteratura rusa entró en cierta desconexón con Occidente, polo cual conozse bien pocu, sacante dellos autores.

Tres ochobre de 1917 la mayor parte de los escritores de la Edá de Plata nun aprobó'l nuevu réxime bolxevique y abandonó el país, la mayoría pa siempres. Esti escritores dieron empiezu a la lliteratura rusa del exiliu.

Quien pela cueta optaron por quedar se en Rusia pa compartir el destín del país y los sos compatriotes llegaron al apoxéu de la so llibertá creativa; pero pasó poco tiempu por que los sos convencimientos y esperances nel futuru del país entraren en choque cola realidá de la vida ordinaria y munchos fueron executaos o asesinaos amodo pola tarrecible falta de casi tou qu'hubo mientres la Guerra Civil Rusa, nun pudiendo publicar nada o sufriendo intimidación pa ser condergaos a un silenciu total. Los escritores que nun sofiten la revolución de forma incondicional son esaniciaos, arrequexaos, emigraos, marxinaos o fechos de menos.

Coles mesmes, el primer periodu de la nueva dómina soviética carauterizar pola gran proliferación de diverses corrientes estétiques, voces poétiques y esperimentos lliterarios. Nesti tiempu coesistieron numberosos grupos lliterarios qu'aldericaron, anduvieron a la tema y camudaron los sos miembros, xeneralmente, nun curtiu tiempu. Dientro tamién de les Vanguardies históriques, surdió'l Imaginismo rusu, fundáu por Vadim Shershenévich (1893-1942), que reivindicaba la primacía de la imaxe o metáfora sobre'l símbolu y la torna a la poesía tradicional; foi cultiváu por Borís Pasternak (que la so poesía destaca percima de la so prosa), Serguéi Yesenin, Riúrik Ívnev (1891-1981) y Anatoli Mariengof).

Los imaginistas probaben nueves metáfores inesperaes, creyendo que la sorpresa de les imáxenes yera l'oxetivu final del arte metafórico. Los talentos de Yesenin y Borís Pasternak llegaron al so cume. La corriente poética prerrevolucionaria del acmeísmo siguió inda. Anna Ajmátova entá escribió poemes, anque les sos publicaciones fueron escases y más tarde cesaron. Siguió'l Futurismu rusu y el Cubofuturismo (Hylaea o “Guiléia”) (Vladímir Mayakovski, Velimir Jlébnikov, Borís Pasternak, Víktor Shklovski, Alekséi Kruchiónyj (1886-1968)) floriaron hasta ciertu tiempu. Apaecieron nuevos grupos como OBERIU (Nikolái Zabolotski, Daniíl Jarms) y los dadaístes “nichevoki”. Per primer vegada na hestoria d'humanidá'l escritores pudieron tomar parte na creación d'un mundu dafechu nuevu, y ellos aprovecharon la oportunidá. Por casu, Velimir Jlébnikov creó la poesía záum (en rusu, за́умь; en:zaum) o poesía transmental (maxa, encantamientu a la manera de los bruxos asiáticos). Hai que notar la figura titánica del poeta y dramaturgu Vladímir Mayakovski, quien punxo'l so talentu al serviciu de la Revolución. Marina Tsvetáyeva n'enforma siguió la tradición de Ajmátova y los sos poemes fueron la última manifestación de la Edá de Plata. La poesía d'unos xenios como Mayakovski, Yesenin, Ajmátova, Pasternak, Tsvetáyeva degola les llendes de grupos o corrientes lliteraries.

 
Vladímir Mayakovski en 1915.

Fora d'estos grupos esistieron tamién los famosos "Hermanos de Serapión” (Vsévolod Ivánov, Mijaíl Slonimski (1897-1972), Mijaíl Zóschenko, Veniamín Kaverin, Konstantín Fedin, Nikolái Tíjonov), “Pereval” (encabezáu pol críticu lliterariu Aleksandr Voronski ya incluyendo poeta Eduard Bagritski, escritores Mijaíl Prishvin y Andréi Platónov y munchos otros), y asociaciones d'escritores proletarios pro-communistas - Proletkult, l'Asociación d'Escritores Proletarios de Rusia o RAPP (por casu, Dmitri Fúrmanov, Aleksandr Fadéyev y munchos otros), LEF (Vladímir Mayakovski, Ósip Brik, Nikolái Aséiev, Alekséi Kruchiónyj, por dalgún tiempu Borís Pasternak y dellos otros).

Esos grupos difieren de los anteriores no siguiente:

Los Hermanos de Serapión” y “Pereval” abogaben por unos valor humanos nel arte universal y común a toles naciones, ente qu'otros grupos como la RAPP y el LEF defendíen la esistencia d'un criteriu de clase social en lliteratura.

L'oxetivu del grupu LEF (Frente d'Izquierdes del Arte) y la so homónima revista, como s'especificó n'unu de los primeros númberos, foi "revisar la ideoloxía y la práutica del llamáu arte d'esquierda, y abandonar l'individualismu p'amontar el valor del arte pal desenvolvimientu'l comunismu."[1]

Miembros de Proletkult y de RAPP pensaben que lliteratura y arte tuvieron un calter clasista, y, consiguientemente, les obres d'arte creaes por artistes non proletarios teníen de ser abandonaes y escaecíes, porque yeren ayenes a la nueva sociedá y la "xente nuevo".

El constructivismo (1923-1930) (Iliá Selvinski (1899-1968); Vladímir Lugovskói (1901-1957)) cantó la transición del Estáu capitalista al socialista y el trunfu del proletariáu y foi la primer estética llírica propia de la proletkult o "cultura proletaria"; esta pretendía crear un arte esencialmente proletario y qu'aponderara el trabayu coleutivu; los poetes canten a la Revolución, a les máquines y a los obreros. Los miembros de “Pereval”, al contrariu, proclamaron que la función principal d'arte yera la conocencia del mundu, el méritu principal d'una obra lliteraria nun ye'l conteníu clasista, sinón la calidá artística; proclamaben la continuidá del arte dende los tiempos antiguos hasta la dómina presente.

Dende 1925 enfréntense dos bandos lliterarios: los arrexuntaos na Asociación d'Escritores Proletarios de Rusia, conocida pola abreviatura de RAPP y sostenida pol Estáu, y los qu'éstos llamen popútchiki o Compañeru de ruta compañeros de ruta, escritores qu'asistieron y acompañaron la revolución. Los ráppovtsy lluchen contra'l grupu de los "Hermanos de Serapión", contra los constructivistas y contra les diverses escueles de vanguardia, incluyíu'l grupu LEF, reclamando una lliteratura menos formalista y más vulgar y algamadiza a les mases en fondu y forma. Daqué según les escueles del sándalu y la berza na lliteratura del Socialrealismo del añu 1955 n'España. En 1932, con tou, toles asociaciones artístiques fueron prohibíes[2] y, en 1934, los escritores recibieron la "proposición" d'incorporase na Unión d'Escritores Soviéticos, y l'alministración burocrática nel mundu lliterariu empezó. Nos trenta Rusia foi aisllada del mundu enteru por un telón d'aceru, y empezó l'estermín físicu de los escritores y artistes desagradables pal réxime, ensin que fuera posible nenguna otra emigraсion.

A partir d'esi momentu na lliteratura rusa instáurase'l llamáu realismu socialista. Los principales representantes de la corriente son Máximu Gorki, Mijaíl Shólojov, Alekséi Nikoláyevich Tolstói, Konstantín Fedin), normativismo (utopía social, lo social ye cimeru a lo personal, un home ideal en circunstancies ideales, la realidá tien de ser refalgada y destruyida pal porvenir formosu. El representante principal de la corriente ye Aleksandr Fadéyev), modernismu o postrealismo (buscando al sentíu de la vida humana nel horror esistencial del mundu, esa oposición del home y caos siendo tráxica, pero revelando la esencia del home y el so preciu) (Yevgueni Zamiatin, Yuri Olesha, Borís Pilniák, Andréi Platónov). Ellos siguieron les tradiciones del modernismu de la Edá de Plata y afirmaron el derechu del home a la vida privada). En 1932 el términu nuevu "realismu socialista" apaeció, fundiendo les idees del realismu nuevu y normativismo.

Ficheru:Bułhakow.jpg
Mijaíl Bulgákov.

Sicasí, ente escritores prosistes más destacaos del tiempu (los 20-30) pueden nomar los siguientes escritores destacaos obres de quien son d'interés pa la humanidá: l'escritor y publicista Iliá Erenburg, prosistes Máximu Gorki, Borís Pilniak, Mark Agéyev, Mijaíl Bulgákov, Olga Forsh, Alekséi Nikoláyevich Tolstói, Konstantín Fedin, Andréi Platónov, Borís Lavreniov, Yuri Olesha, Valentín Katáev, Veniamín Kaverin, Pável Bazhov, Borís Sherguin, Gleb Alekséyev, satiristas y humoristes Mijaíl Zóschenko, Ilf y Petrov, escritores que n'esencia describieron los actos del Exércitu Coloráu na Guerra Civil Rusa Isaak Bábel, Dmitri Fúrmanov, Aleksandr Fadéyev, Nikolái Ostrovski, Aleksandr Serafimóvich, escritores de la ciencia-ficción y ficción social Aleksandr Beliáyev, Yevgueni Zamiatin, Vladímir Óbruchev, Aleksandr Chayánov, el tráxicu y románticu Aleksandr Grin. Apaecieron escritores quien describieron la vida rústica y la naturaleza de Rusia, por casu Mijaíl Prishvin, Yevgueni Charushin. Dellos escritores poner a la lliteratura infantil y xuvenil – y agora les obres de Kornéi Chukovski, Arkadi Gaidar, Lev Kassil, Andréi Serguéyevich Nekrásov, "Los trés gordinflones" de Yuri Olesha y "Blanquece la vela solitaria" de Valentín Katáev, poemes de Samuil Marshak, Serguéi Mijalkov son ente los llibros infantiles más predilectos. La novela histórica foi desenvuelta por Vasili Yan, Alekséi Nóvikov-Pribói, Serguéi Serguéyev-Tsenski, Anatoli Stepánov, Yuri Tyniánov, Viacheslav Shishkov, María Márich. Esi escritores esploraben les rellaciones ente la hestoria y la persona, analizando'l papel de persona na hestoria. Los más conocíos dramaturgos del periodu son Nikolái Pogodin, Vsévolod Vishnevski.

Nos trenta los primeros poemes d'Aleksandr Tvardovski y Mijaíl Isakovski apaecieron.

1941-1953 editar

En 1941 empezó la Gran Guerra Patria. Apaecieron nuevos talentos, como por casu Alekséi Surkóv, Konstantín Símonov, Emmanuíl Kazakévich, Iósif Utkin, Borís Polevói y Vera Panova, qu'escribieron sobre la traxedia de la guerra y sobre les fazañes y esfuercios de los soldaos soviéticos na so llucha a muerte contra'l fascismu; Vera Inber y Olga Bergolts, que sobrevivieron al Sitiu de Leningráu y describieron los 900 díes heroicos y tráxicos; Pável Antokolski, Aleksandr Tvardovski, Mijaíl Isakovski, Andréi Platónov, Borís Pasternak, Mijaíl Shólojov, Anna Ajmátova y Iliá Erenburg entamaron la defensa de Rusia, contra la inhumanidad de fascismu. Munchos escritores perecieron nos frentes de la guerra o morrieron de fame y fríu.

Mientres la dómina, la mayor parte de los escritores emigraos abrazaron temporalmente la causa de Rusia daes les difíciles circunstancies que travesaba'l país.

Nesti periodu volvió a la lliteratura rusa l'home corriente como personaxe lliterariu: héroes modestos y de calter contradictoriu.

Les meyores obres del periodu son “Vasili Tiorkin”, d'Aleksandr Tvardovski; “El Don apacible”, de Mijaíl Shólojov; “El fíu del reximientu”, de Valentín Katáev; “La Guardia Nueva”, d'Aleksandr Fadéyev; “Invasión” y “El coche d'oru”, de Leonid Leónov; “La estrella”, d'Emmanuíl Kazakévich; el poema “Meridianu de Púlkovo”, de Vera Inber; “El rellatu d'un verdaderu home”, de Borís Polevói; el drama “La xente ruso” y los llibros de poemes “Contigo y ensin ti” y “Guerra”, de Konstantín Símonov; el poema “Fíu”, de Pável Antokolski, “Zoya”, de Margarita Aliguer; la pieza de teatru “Dragón”, de Yevgueni Shvarts; y la novela histórica “Rusia nuevu”, de Yuri Guerman.

Dempués de la guerra les autoridaes exercieron una dura represión, y hasta'l fallecimientu de Stalin l'Estáu intervieno frecuentemente na creación lliteraria.

La lliteratura del "destemple" (1953-1968) editar

El periodu empieza col fallecimientu d'Josif Stalin y terminar col fin de la Primavera de Praga. Esti periodu carauterizar pol arrenunciu gradual del "realismu socialista" como un métodu de lliteratura, el procesu lliterariu diversu y enchíu, y la torna a los valores humanos perpetuos.

La célebre novela Doctor Zhivago de Borís Pasternak, que la so publicación na URSS foi prohibida hasta 1988, foi publicada per vegada primera en Milán en 1957 na so versión en llingua italiana. Los poetes prohibíos de La Edá de Plata Ruso y de los años venti, incluyendo a Yesenin, Zamiatin y Nabókov, repunxeron gradualmente a los sos llectores.

En poesía, podemos falar de nueves corrientes y grupos:

  • La llamada poesía de los estadios, que les sos representantes son Yevgueni Yevtushenko, Andréi Voznesenski, Robert Rozhdéstvenski y Bela Ajmadúlina. Estos poetes busquen la vida y la poesía que llamen de conciencia, delicadeza, firmeza de l'alma, enerxía, y la verdá de la vida. La so poesía foi social, dirixida principalmente a los mozos de los años sesenta, que naguaben por cambeos fondos.
  • Los poetes con guitarra» (como Bulat Okudzhava o Yuli Kim), que cantaben la romanza de les ciudaes», proclamaben humanitarismo, delicadeza, atención a la vida cotidiana cola so comedies y traxedies privaes, y los "bardos con mochiles" (Yuri Kukin, Yevgueni Kliachkin, Aleksandr Gorodnitski, Yuri Vízbor ente otros) encamentaron a la vida independiente, a llevar a la práutica valores románticos como la fuga de les ciudaes alcontradices a la vida nel senu de la naturaleza, onde un home ye más llibre que na ciudá y prueba la so fuercia y capacidá de permanecer vivu y determina los sos recursos interiores.
Eses corrientes tamién abogaben por valores románticos como l'amistá, el socorru mutuu, la responsabilidá personal ya individual de cada home viviendo pal mal del mundu, abogaben pol calter encesu, maximalismu moral, arrenunciando a tou compromisu moral, tantu na vida social como na privada.
  • Los poetes baxos representaos, de primeres, por Nikolái Rubtsov col so interés pola vida na aldega, los raigaños morales y hestóriques de la nación, la tradición, la naturaleza y la filosofía popular.

En prosa, podemos destacar nuevos aldos del desenvolvimientu:

  • Delles noveles épiques notables fueron escrites a finales del realismu socialista – “Los vivos y los muertos” (Zhivýy i miórtvye), la triloxía de Konstantín Símonov (mientres los años sesenta publicaron les primeres dos partes), “El destín d'un home” (Sudbá cheloveka) de Mijaíl Shólojov, “Vida y destín” (Zhizn y sudbá) de Vasili Grossman.
  • Surdió un nuevu enclín escontra la representación de la Gran Guerra Patria – la supuesta "prosa llírica del frente" o "prosa de soldaos". Los principales representantes d'esti enclín son Yuri Bóndarev, Grigori Baklánov, Víktor Astáfiev. Plantegaron la cuestión del preciu d'una sola vida humana mientres la guerra ente los montones de víctimes y perdes, dirixir a los valores humanos y estudiaron los rellabicos de la escayencia moral d'un home poles condiciones inhumanes de la guerra.
  • Prosa de l'aldega“Hermanos y hermanes” (Bratia y siostry) de Fiódor Abrámov, les primeres coleiciones de cuentos de Vasili Shukshín y les primeres noveles de Piotr Proskurin.
  • Neosentimentalismo o realismu clásicu (el so máximu esponente ye Yuri Kazakov) que tenía como fin la representación minuciosa de los movimientos de l'alma, psicoloxía intensa.
  • Movismo (mauvism) de Valentín Katáev.
  • Postrealismo“Un día na vida d'Iván Denísovich”, “El primer círculu”, “El pabellón del cáncer” d'Aleksandr Solzhenitsyn o los primeros llibros de Varlam Shalámov.
 
Aleksandr Solzhenitsyn.

Podemos mentar coles mesmes obres d'escritores pertenecientes a otres cultures nacionales, pero que tamién escribíen en rusu como son el gran escritor en rusu y en kirguís Chingiz Aitmátov y el bielorrusu Vasil Bykau. Les sos obres convertir en parte orgánica de la lliteratura rusa.

La ciencia ficción rusa algama un nuevu nivel nos años sesenta coles noveles casi proagandísticas d'Iván Yefrémov y los primeros llibros d'Arkadi y Borís Strugatski.

Na lliteratura propagandística, destaquen los llibros de Valentín Katáev de los años sesenta y “La Fortaleza de Brest” (Bréstskaia krépost) de Serguéi Smirnov.

Tocantes a la lliteratura infantil y xuvenil ta representada poles obres d'Ágnia Bartó, Vitali Gúbarev, Nikolái Nósov, Lev Davýdychev, Borís Zajoder, Anatoli Rybakov, Valeri Medvédev o Yevgueni Veltístov.

En dramaturxa, los sos mayores esponentes del periodu son Aleksandr Vampílov, Yevgueni Shvarts, Víktor Rózov, Alekséi Arbúzov.

La lliteratura de los años 70 (1968 - mediaos de los 80) editar

El periodu convencionalmente empieza col final de la Primavera de Praga y l'apiertu de les tuerques” que siguió, y conclúi a mediaos de los ochenta colos síntomes de agravación de la crisis del estáu soviéticu y de la ideoloxía soviética.

En poesía puede falase de les siguientes nueves corrientes y grupos:

Neoacmeísmo, que los sos principales representantes son Arseni Tarkovski, Semión Lipkin, y Bela Ajmadúlina, quien sigue la tradición filosófica, complexa y refinada de la Edá de Plata. Esti autores proclamaron venceyos personales universales con tou nel mundu, probaben imáxenes de la cultura y el so papel na formación y 'caltenimientu' una personalidá humana.

•Los poetes con 'guitarres'– Vladímir Vysotski, Aleksandr Gálich, Yuli Kim. Estos poetes utilizaron de cutiu lo grotesco como mediu pa criticar la vida contemporánea, anque dacuando la so poesía ta marcada por un llirismu tráxicu ensin precedentes, según pol sicoloxismu y l'identificación total colos héroes de los sos versos (soldaos de la Gran Guerra Patria, artistes, gamberros (Vysotski)). Estos poetes fueron la conciencia del país mientres los años setenta. Gálich foi obligáu a emigrar y Vysotski finó prematuramente.

• La corriente de los `poetes baxos' foi siguida, de primeres, por Yuri Kuznetsov, quien na so obra esploró la traxedia del mediu rural tradicional rusu, la so vida y los sos valores, y la so destrucción gradual. La so poesía ta marcada por un llirismu murniu y pola busca de Dios na vida cotidiana.

Neovanguardíaneofuturismo (Vladímir Kazakov, Víctor Sosnora, Guennadi Aiguí) y Grupu de Lianózovo (neo-OBERIU) (Oleg Grigóriev, Ígor Jolin, Vsévolod Nekrásov), qu'abrieron un camín escontra'l conceptualismo, siguiendo la so busca creativa.

• Primeros versos de poetes de rock rusu (principios de los años 80) – 'mozos enoxaos', que lluchaben pol so derechu a ser distintos, tener les sos opiniones, la so estética y el so estilu que yeren distintos del puntu de vista oficial.

Puede mentase coles mesmes a Ígor Guberman, un distinguíu poeta, que tamién utilizó la sátira na so poesía. Les sos sogones cuartetes satíriques fixeron d'él persona non prestosa na URSS y tuvo qu'emigrar a Israel.

Puede mentase tamién la corriente poética denomada neorromanticismu, practicada por cantautores y poetes como Bulat Okudzhava, Yuri Vízbor, Yevgueni Bachurin, Aleksandr Dolski, Yunna Mórits, etc. La so poesía yera una poesía baxa', intelectual, dacuando murnia ya irónica, intelixente, bien llírica. Na so mayor parte manifestar en forma de cantares, que son conocíes y valoraes hasta agora.

Yevgueni Yevtushenko y Andréi Voznesenski siguieron escribiendo, pero la so poesía tuvo menor resonancia que na década de 1960.

En prosa, tien de destacar la evolución o desintegración gradual del realismu socialista y la torna al realismu críticu

• Entós una nueva corriente en prosa apaeció, la llamada 'epopeya popular' (Anatoli Ivanóv cola so “La llamada perpetua”, Piotr Proskurin, Fiódor Abrámov). Estes obres estudiaben les vides de delles xeneraciones de families ruses, no fondero families llabradores y los sos destinos na Rusia 'encastronada' pola Revolución y martirizada na Gran Guerra Patria y na vida cotidiana moderna. Esi escritores esaminaben el nerviu moral y los valores espirituales que dexaron a la xente sobrevivir y vencer na guerra, pero ellos nun idealicen la xente. Esi escritores fueron los primeres en ver que la vida saciada lleva los sos propios peligros – 'insuficiencia cardiaca', busca de provechu, olvidu de valores eternos, sordera moral. Afin a la corriente ye la prosa de l'aldega' que los sos principales representantes son Vasili Belov, Valentín Rasputin, Víktor Astáfiev, Vasili Shukshín, colos sos héroes intensamente buscando 'daqué más', el sentíu de la vida, la xustificación de la so esistencia.

• La Prosa de guerra ta representada poles obres de Borís Vasíliev, Vitali Zakrutkin, Víktor Astáfiev, Yuri Bóndarev y Viacheslav Kondrátiev. Los escritores intentaben afayar qué fizo que la xente siguiera siendo humana metanes la carnicería sangrienta de la guerra, rindiendo homenaxe a les xentes sencielles que nun se dexaron convertise n'inhumanes.

• Puede mentase coles mesmes el desenvolvimientu subsiguiente del movismo (mauvism) representáu poles más avanzaes y más madures obres de Valentín Katáev. Mauvism ye un amiestu interesante con partes cuasi-documentales, visiones, suaños col movimientu llibre al traviés del tiempu en toles direiciones.

Ye difícil etiquetar a los prosistes de la dómina como partidarios d'una corriente lliteraria concreta. Sicasí, pueden destacar escritores notables como Vladímir Voinóvich, Fazil Iskander y Vasili Aksiónov, quien prefirieron el xéneru satíricu pa los sos estudios del absurdu de los mitos totalitarios, l'avanzáu Yuri Trífonov y Gavriíl Troepolski quien nel so Bim blancu, oreya negra revelaba y estudiaba la sordera moral y la depreciación de valores na vida cotidiana, Vladímir Tendriakov y Yuri Dombrovski cola so valiente revelación de la inxusticia del réxime soviéticu con métodos casi realistes pero usando paráboles, el postrealismo místicu de Vladímir Orlov y Anatoli Kim. La tema de "Archipiélagu Gulag" ta estudiáu más profundamentete por Aleksandr Solzhenitsyn y Varlam Shalámov. La prosa histórica del periodu ta representada poles noveles de Valentín Píkul, Dmitri Balashov, Alekséi Yúgov quien estudiaron el progresu históricu de Rusia.

Apaeció una nueva corriente lliteraria en prosa, la supuesta prosa pedagóxica. Son noveles y cuentos qu'esaminen la psicoloxía de los adolescentes, cómo se faen mayores y ¡los problemes de la so socialización y del so contautu personal y tratu colos adultos. Eses obres tamién plantegen una cuestión de la responsabilidá de los adultos pal fiascu y la falta de valores espirituales de los adolescents. Esta corriente ye representada poles obres d'Albert Lijánov, Simón Solovéichik, Borís Vasíliev, and Vladímir Zheléznikov.

Puede dicise que'l periodu aguiyó'l postmodernismo rusu lliterariu, y los escritores postmodernistas más notables del periodu son Venedikt Yeroféyev, Sasha Sokolov y Andréi Bítov.

Ye'l tiempu de florecimientu de ciencia ficción social y filosófica, con obres madures d'Arkadi y Borís Strugatski, Olga Lariónova, Kir Bulychóv, Séver Gansovski, y la ciencia ficción espacial de Serguéi Snégov. Eses obres álcense sobre la llectura de pasatiempu, analizando la naturaleza humana extemporánea, plantegando cuestiones filosófiques y esaminando distintos modelos sociales.

Tocantes a la lliteratura infantil y xuvenil, ta representeada poles obres de Vladislav Krapivin, Kir Bulychóv y Eduard Uspenski, l'autor de Cheburashka.

Los meyores dramaturgos de la dómina fueron Aleksandr Vampílov, Grigori Gorin, Aleksandr Gelman, Edvard Radzinski, Gueorgui Polonski, Aleksandr Volodin y Mijaíl Shatrov.

La lliteratura en rusu del periodu creada por escritores pertenecientes a otres cultures nacionales ta representada poles obres madures del kirguís Chingiz Aitmátov y d'escritores bielorrusos - Vasil Bykau, lo mesmo que pola nuevu prosa documental d'Alés Adamóvich y la prosa de guerra confesional y d'ensame de voces de Svetlana Aleksiévich, gallardoniada col Premiu Nobel de Lliteratura en 2015. Les sos obres non solo convirtiéronse nuna ayalga de la lliteratura en rusu sinón qu'influyeron fuertemente sobre la lliteratura rusa.

Lliteratura rusa n'emigración editar

Tres la Revolución d'Ochobre en 1917 la mayor parte de los escritores de la Edá de Plata nun aprobó'l nuevu réxime bolxevique y abandonó el país, la mayoría pa siempres. Esti escritores dieron empiezu a la lliteratura rusa del exiliu.

Podemos falar de tres periodos (o tres 'ola' d'emigración de mases) na hestoria de lliteratura rusa nel exiliu:

  1. Lliteratura de la primer fola – obres de los escritores y poetes movíos pola Revolución d'Ochobre en 1917.
    Lliteratura de la “xeneración desapercibida” - obres de los sos fíos y d'escritores y poetes quien maurecieron y empezaron a escribir n'emigración
  2. Lliteratura de la segunda fola – obres de los escritores y poetes movíos pola Segunda Guerra Mundial
  3. Lliteratura de la tercer fola – obres de numberosos disidentes soviéticos quien emigraron al oeste en 1970 - mediaos de los 1980

Los emigraos de la primer fola estableciéronse principalmente en Berlín, París y Praga, convirtiendo a eses ciudaes n'importantes centros de cultura y lliteratura rusa mientres la emigración. Delles revistes lliteraries y editoriales publicaron les obres d'escritores emigraos rusos y eso aguiyó discutinios intelectuales según la vida cultural. Escritores y poetes arrexuntáronse alredor de les revistes dando llugar a grupos lliterarios.

Los escritores más notables de la primer 'fola' son Iván Bunin, Aleksandr Kuprín, Iván Shmeliov, Yevgueni Zamiatin, Leonid Andréyev, Marina Tsvetáyeva y Alekséi Nikoláyevich Tolstói (los dos últimos tornaron a la URSS más tarde). Ente otros escritores y poetes qu'escaparon del réxime bolxevique fueron Dmitri Merezhkovski y la so esposa, la poeta Zinaída Guippius, Borís Záitsev, Mijaíl Osorguín, Alekséi Rémizov, Gueorgui Ivánov, Konstantín Balmont, Teffi (Nadezhda Lojvítskaia), Vladislav Jodasévich, Irina Odóyevtseva, Ígor Severianin (Ígor Lotariov), Sasha Chorny (Aleksandr Glikberg), Nina Berbérova, Arkadi Avérchenko, Mark Aldánov, Nikolái Otsup, Elizaveta Kuzminá-Karaváyeva (Madre María), Viacheslav Ivánov, Gueorgui Adamóvich, Piotr Krasnov, y munchos otros. Les sos obres esploraron los motivos apocalípticos, de fatalidá y sinón, del fin de la civilización, la soledá tráxica del home nun mundu contrariu, proclamaron el preciu del sustentu d'una alma viva humana nun mundu tráxicu y disgregado. Dalgunos de los escritores analizaron les causes de la revolución y condergaron a los descaraos, villanos y vándalos” que destruyeron la Rusia zarista.

La “xeneración desapercibida” fueron n'esencia escritor y poetes más nuevos que maurecieron y empezaron a escribir yá emigraos. Los más conocíos poetes de la xeneración desapercibida” son Borís Bózhnev, Aleksandr Ginger, Anna Prismánova, Alla Goloviná, Raísa Bloj, Borís Poplavski, Yuri Terapiano, Nikolái Turovérov, Lídiya Chervínskaya, Irina Knorring, Vladímir Smolenski. La so poesía llírica tenía como fin la representación minuciosa de los movimientos de l'alma, psicoloxía intensa y apuntaba los motivos d'un home ensin llar, solitariu, amarguríu, una alma en pena. Los más notables prosistes son Vladímir Nabókov, Gueorgui Yevangúlov, Yuri Felzen, Gaito Gazdánov y Leonid Zúrov.

Los representantes de la segunda fola son Iván Yelaguin, Nikolái Narókov, Dmitri Klenovski, Borís Shiriáyev. Les sos obres xiraben en redol a la so amargosa esperiencia de la vida na URSS.

La tercer fola d'emigración, 'fola' de disidentes, tuvo la so causa na protesta de los intelectuales contra'l control ideolóxicu omnipresente y contra el “apierte de tuerques” dempués de la Primavera de Praga. Dellos autores fueron deportaos poles autoridaes soviétiques. Estableciéronse principalmente en Nueva York ya Israel. Ente los escritores de la tercer 'fola' destaquen Joseph Brodsky, Andréi Siniavski, Dmitri Bóbyshev, Sasha Sokolov, Vasili Aksiónov, Frídrij Gorenstein, Gueorgui Vladímov, Aleksandr Solzhenitsyn, Serguéi Dovlátov, Andréi Amalrik, Lev Kópelev, Irina Ratushínskaya, ente otros.

Dempués de la disolución de la Xunión Soviética los antepechos qu'estremaron la lliteratura rusa en dos fueron baltaos. Anguaño la lliteratura rusa vuelve tar xunida, lo qu'implica que, anque la lliteratura rusa ye diversa, gracies a la gran proliferación de diverses corrientes estétiques, voces poétiques y esperimentos lliterarios, puntos de vista y enfoques creativos, yá nun ta estremada trágicamente por un telón d'aceru y prohibiciones del gobiernu. Los autores y los sos llibros pueden travesar fronteres fácilmente.

Lliteratura de la dómina postsoviética (metá de los 80 - presente) editar

Na segunda metá de los ochenta la crisis de la ideoloxía soviética fíxose bien aguda y xeneral, lo qu'aguiyó l'apaición d'una lliteratura nueva, post-soviética. Mientres esta dómina'l telón d'aceru sumió por completu, y los autores emigraos tornaron a Rusia. Puede dicise que los dos corrientes de la lliteratura rusa confluyeron, tresformándose nuna nueva corriente.

Como suel asoceder en dómines de crisis, la lliteratura dedicóse principalmente a revelar y estudiar los males y patoloxíes de la sociedá rusa, rayando nel naturalismu fisiolóxicu, con un pesimismu estremu, y estremando toles manifestaciones de la vida nos sos partes integrantes. He equí por qué la lliteratura dende mediaos de los 80 hasta empiezos del sieglu XXI mereció en Rusia'l llamatu de 'chernuja y pornuja' – lliteratura negra y pornográfica. Apaeció una corriente neo-naturalista en prosa representada, por casu, por Anatoli Azolski y Serguéi Kaledin. Los testos que condergaben el sistema y l'ideoloxía soviéticos fueron tan numberosos que pudo falase d'una nueva 'ideoloxía oficial', opuesta a la ideoloxía soviética. Pero adulces, cola llegada de la esperanza nueva pa Rusia, la lliteratura fíxose más diversa.

En poesía, les corrientes más importantes son:

Conceptualismo (Dmitri Prígov, Lev Rubinstein, Timur Kibírov). El principiu fundamental de conceptualismo son los xuegos' con oxetos y clixés verbales de socialismu y el so amenorgamientu al absurdu.

Neobarrocu, que los sos representantes meyores son Yelena Shvarts, Iván Zhdánov y Alekséi Párshchikov.

• Un nuevu grupu lliterariu, “Mitkí”, formáu por Vladímir Shinkariov, Mijaíl Sapego, Olga y Aleksandr Florenski, Dmitri Shaguin, Borís Grebenshchikov, quien cultiven un sentimentalismu inocente, de simplicidá y tontura apostaes. La mayor parte de los poetes del rock y cantautores principales de los noventa tuvieron más o menos venceyaos col grupu. Los 'Mitkí' escribieron prosa y poesía, pintaron y cultivaron un estilu de vida especial.

• Poetes y cantautores de rock rusu: los más conocíos son Aleksandr Bashlachov, Borís Grebenshchikov, Yuri Shevchuk, Víktor Tsoi, Yanka Diáguileva.

• Los poemes de Karén Dzhanguírov, Dmitri Býkov, Iván Ajmétiev, Bajyt Kenzhéyev, Vladímir Vishnevski son d'interés tamién.

Nos últimos tiempos la comunidá d'Internet desenvolvióse rápido en Rusia, y apaeció un fenómenu nuevu, la lliteratura interactiva ('Seteratura') -

La prosa post-modernista predomina mientres el periodu. La corriente ta representada principalmente poles noveles de Tatiana Tolstaya, Valeria Nárbikova, Víktor Pelevin, Viacheslav Pietsuj, Víktor Yeroféyev, Dmitri Lípskerov, Pável Krusánov, Vladímir Orlov, Nikolái Dezhnev, Anatóli Korolióv, Anatoli Kim, Vladímir Voinóvich, Vasili Aksiónov y Dmitri Býkov. El puestu de Borís Akunin ente post-modernistes pue ser apostáu, pero coles mesmes los críticos lliterarios tán acordies con que la so prosa ye d'alta calidá y solamente amazcárase como obra policiaca. Los post-modernistes rusos na so poética reflexen la crisis de 'fin de siècle' en lliteratura. La crisis manifestar na perda d'enfotu en munches coses: cultura, llingua, utopía; coles mesmes los post-modernistes sienten cierta señardá pola fe perdida.

La manera realista sufrió cambeos radicales, como puede comprobase nes últimes noveles de Víktor Astáfiev, Anatoli Rybakov (Deti ArbataLos fíos de Arbat) y Gueorgui Vladímov.

El post-realismu ta representáu poles obres de Ludmila Ulítskaya, Dina Rúbina, Olga Slávnikova, Serguéi Dovlátov, Vladímir Makanin, Liudmila Petrushévskaia, Fridrich Gorenshtein, Alekséi Slapovski, Galina Scherbakova, Efraim Sevela, Aleksandr Kabakóv.

Los más dudosos y escandalosos escritores serios del tiempu son Yuz Aleshkovski, Yuri Mamléiev, Vladímir Sorokin, que les sos obres abonden en líquidos del cuerpu de too xéneru, otomíes y un llinguaxe obscenu.

La novela histórica ta desenvuelta principalmente por Dmitri Balashov y Borís Vasíliev, quien dirixen la so mirada a les dómines primeres de la hestoria rusa, esaminando vuelos y cayíes del país.

La ciencia ficción filosófica y social floria tamién, representada poles obres d'Arkadi y Borís Strugatski, Aleksandr Grómov, Oleg Dívov, Henry Lion Oldie, Yelena Jaietskaia, Viacheslav Rybakov, Vladímir Mijáilov, Yevgueni Lukín, Sviatoslav Lóguinov, Eduard Guevorkián, Borís Shtern, Serguéi Siniakin, Jolm van Zaichik, Vladímir Jlúmov, Dmitri Býkov, Andréi Stoliarov, Aleksandr Yetóiev, Leonid Kagánov. Ye lliteratura d'alta calidá, que nun tien de ser discriminada por culpa de xéneru, por que ye de cutiu difícil dicir onde xuegos post-modernistes o post-realistes terminar y onde lliteratura 'd'ampliu consumu' empieza. Un escritor de ciencia-ficción bien popular ye Serguéi Lukiánenko, pero él gradualmente comercialízase. Podemos mentar coles mesmes les noveles-paráboles maraviyoses d'escritores ucraínos Marina y Serguéi Dyachenko, quien escriben en rusu les más de les vegaes. El xéneru de la lliteratura fantástica (fantasy) apaeció en Rusia tamién, nel sub-xéneru llamáu 'lliteratura fantástica eslava' María Semiónova ye l'autora principal.

Tocantes a la lliteratura infantil y xuvenil, esa lliteratura ye representáu, primero de too, polos llibros de Conseyos gafíos” bien populares por Grigori Oster.

La dramaturxa del tiempu ye representáu pol teatru post-modernista de Venedikt Yeroféiev, Nina Sadur, neonaturalismo de Nikolái Koliada evolucionando na direición de neosentimentalismo, pieces de teatru post-realistes de Liudmila Petrushévskaia.

Llista d'escritores destacaos editar

Llista de poetes destacaos editar

Premiu Nobel de Lliteratura en llingua rusa editar

Referencies editar

Bibliografía n'español editar

  • Gaev, Arcadio, La lliteratura soviética y les sos etapes. Buenos Aires: Servipres, 1964.
  • La lliteratura rusa antigua. Buenos Aires: Losada, 1972.
  • Lo Gatto, Ettore, Historia de la lliteratura rusa, Barcelona, 1954.
  • Lo Gatto, Ettore, La lliteratura rusa moderna. Buenos Aires: Losada, 1972.
  • Portnoff, George, La lliteratura rusa n'España. Nueva York: Institutu de les Españas, 1932.
  • Schostakovsky, Pablo, Historia de la lliteratura rusa dende los oríxenes hasta los nuesos díes. Buenos Aires: Losada, 1945.
  • Sánchez Puig, María, Diccionariu d'autores rusos. Ss. XI-XIX, Madrid: Ediciones del Orto, 1995.
  • Teatru rusu. Barcelona: Iberia, 1957 . — 2 v.
  • Thoorens, Llión, Rusia, Europa oriental y del Norte, Madrid: Editorial Daimon, 1969.
  • VV. AA., Hestoria de les lliteratures eslaves, ed. de F. Presa González, Madrid: Cátedra, 1997.
  • VV. AA. Lliteratura Rusa Medieval. Perspectives Actuales. Universidá de Granada, 2007.
  • Waegemans, Emmanuel, Historia de la lliteratura rusa, Madrid: EIUNSA, 2003. ISBN 84-8469-083-0
  • Waliszewski, K., Historia de la lliteratura rusa. Buenos Aires: Argonauta, 1946.
  • Poesía rusa soviética (1917-1967). Antoloxía de poesía, edición especial de la revista Lliteratura Soviética (Moscú), 1967, Nº 6

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar